CHARLEY TOOROP—
Cannes laat „het witte doek
geen ogenblik blank
triomf van de wilskracht
Kunst gecamoufleerd als
kitsch-lectuur
Pastoor Van Kleef belicf/i
eredienst in O.K.Kerk
oet U eei
S hóren!
op roeken?™ ook
FILMSIN AMERSFOORT
't Haviksnest, een felle
oorlogsfilm
„Verboden huwelijk', film
vol spanning
- op haar zestigste jaar een unieke
persoonlijkheid in de schilderkunst -
Imposant overzicht
van levenswerk
Russische filmkleurig verhaal
voor grote kinderen
Malaparte's werk
een sensatie
Pogrom in Irak
Massa-slachtiflL
4
Zaterdag 21 April ;erdag 2
ALS IK EEN MOTTO zou moeten kiezen voor de grote over
zichtstentoonstelling van de Kunst van Charley Toorop in
het Haagse Gemeentemuseum, zou het zijn: „De Triomf van de
Wilskracht". Evenals bij Vincent van Gogh, die men, hoe para
doxaal dit moge klinken, een genie zonder talent zou kunnen
noemen, zijn ook bij Charley Toorop, energie en ontembare
wilskracht, méér dan een aangeboren begaafdheid, de factoren
die het karakter van haar kunst bepalen. Dit is dan ook de
reden waarom haar schilderijen over het algemeen meer res
pect afdwingen dan liefde wekken. Steeds weer hoort men de
zelfde bezwaren tegen haar kunst opperen: gemis aan gevoel,
opzettelijkheid, hardheid enz.
Het eerste is beslist niet waar. Aan haar schilderijen ligt wel degelijk
een diep en warm gevoel ten grondslag, dat nu eens méér, dan weer min
der. openlijk blijkt. De hardheid en opzettelijkheid van haar vormgeving
vormen inderdaad een aspect van haar kunst, een zó opvallend aspect, dat
men andere hoedanigheden wel eens te veel over het hoofd ziet.
Doch laat ik de ontwikkeling van
Charley Toorop's persoonlijkheid,
aan de hand van de chronologisch
gerangschikte schilderijen in het
Gemeente museum op de voet vol
gen. Haar debuut is zeker niet op
zienbarend. De schilderijen, die in
de jaren 1913—1922 ontstaan, ver
tonen zeer sterk de invloed van de
toenmalige Bergense School en
slechts m enkele kinderportretten
voelt men een persoonlijkheid, die
eigen wegen zocht. In de twintiger
jaren verdwijnt echter elke aarze
ling. Het doel komt steeds vaster
voor ogen te staan: het uitbeelden
van de Mens. in zijn geestelijke een
zaamheid, doch ook in zijn sociale
verbondenheid. In deze tijd ont
staat het type, dat Charley Toorop
bij herhaling zal schilderen, met
steeds dieper peilend begrip zal
weergeven.
Menselijke eenzaamheid
Haar figuren staren, met starre
blik vooruit, verzonken in een eigen
gedachtenwereld. omgeven door an
dere mensen, die al evenzeer in
zichzelf besloten zijn. Tussen deze
mensen schijnt geen gemeenschap
mogelijk, hun eenzaamheid heeft
iets huiveringwekkends. Heeft de
schilderes dit zo gewild? In de eer
ste schilderijen, waar de figuren
dicht opeengedrongen, soms een
stapeling van koppen vormen, zeker
wèl. Deze sfeer is in het „Volks
huis". in het bewonderenswaarde
„Volkslogement'' met de om de
kachel geschaarde mannen en vrou
wen. volkomen gerechtvaardigd.
Doch in de latere, beroemde por
tretgroepen, de „Maaltijd der
vrienden", de groep om H. P.
Brcmmer, de „familiegroep John
Radecker" zou men toch juist de
verheerlijking van de verbondenheid
tussen geestverwanten verwachten.
Anti-picturale monumen
taliteit
Het is vooral de consequente
doorvoering van Charley Toorop's
vormbesef, die voor deze mentaliteit
verantwoordelijk is. De monumen
talen, vereenvoudigde vormgeving,
die in Charley Toorop's schilderijen,
zo'n volstrekt apart karakter heeft
gekregen, is in vele opzichten be
wust anti-picturaal. Een los. „schil
derachtig" arrangement, een samen
bindende. licht-donker werking, 'n
harmonieus coloriet, wordt zeer be
slist vermeden. Hierdoor ontstaat 'n
eenzijdig gerichte uitdrukkings
kracht, die in sommige doeken, zo
als behalve in de reeds genoemde
werken, ook in de „Boeren" aan
grijpend kan zijn, doch ook wel
eens, zoals in de „Naakten" afsto
tend lelijk is.
Intensiteit en geladenheid
Het is natuurlijk niet zó. dat in de
uiterlijke middelen die Charley Too
rop kiest om haar doel te bereiken,
in het op bovenmenselijke schaal
vergroten van de portretkoppen, in
de streng, gesloten vormen,, op zich
zelf enige kracht gelegen is. Integen
deel hierin schuilt eerder ecu zwak
heid. vooral als zulke middelen ge
combineerd worden met een poging
tot groter gevoeligheid, zoals in som
mige kinderportretten. De kracht van
Charley Toorop ligt vooral in de ge
weldige intensiteit, waarmee zij haar
gevoelens in haar schilderwerk kan
uitstorten. En dat is het meest ge
slaagd. in enkele kleinere werken, in
sommige stillevens. Zo is de „Medusa
in landschap", vol van een geheim
zinnige lyrische schoonheid. Ook in
andere stillevens van appels, in de
I bloeiende en vruchtdragende boom-
I takken, in de kleine zelfportretten
komt dit element tot uiting. In de
j laatste zaal waar het werk uit de
I veertiger jaren hangt, is Charley
Toorop's kunst tot volle rijpheid ge
komen. Het magistrale doek van de
„Drie Generaties" is hier een in
drukwekkend hoogtepunt. De hier
boven geschetste ontwikkelingsgang
kan men ook volgen in de tekenin
gen en grafiek, waarin echter over
't algemeen een mildere geest heerst.
Unieke persoonlijkheid
Welke weerstanden Charley
Toorop's kunst bij velen ook moge
wekken, welke tekortkomingen
haar schilderijen mogen hebben
(b.v, de zwak geschilderde han
den van vele portretten), deze gro
te tentoonstelling zal toch op een
ieder diepe indruk maken. Charley
Toorop is ongetwijfeld een unieke
persoonlijkheid, die in binnen- en
buitenland met geen ander vergelijk
baar is tot geen enkele stroming
of „isme" gerekend kan worden.
De tentoonstelling in het Haagse
Gemeentemuseum, is de eerste van
een reeks exposities, die na Charley
Toorop, ook Chabot, Kruyder en
Sluyters zullen eren. en die behalve
in Den Haag ook in Amsterdam, Rot
terdam en Eindhoven gehouden zul
len worden. De indrukwekkende ten
toonstelling van Charley Toorop's
kunst blijft tot 24 Juni in Den Haag
te bezichtigen.
R. E. PENNING.
Zelfportret van Charley Toorop.
(Van een bijzondere medewerker)
CANNES. We moeten er voor de finish nog even uithalen wat er maar
by mogelijkheid kan inzitten, is blijkbaar het parool in het internationaal
filmfestival te Cannes en zo gebeurt het dan nu, dat men herhaaldelijk
twee films tegelijk vertoont en er zelfs al een nachtvoorstelling is gege
ven! Gelukkig ging in die nachtvoorstelling een Spaanse film en na de
kennismaking met enkele andere Spaanse films, eerder in dit festival,
gevoelde ik me geenszins verplicht, noch tegenover de lezers van ons blad,
noch tegenover de filmcultuur, de filmzaal de voorkeur te geven boven
mijn hotelbed. De Spanjaarden schijnen overigens toch nogal op nachtelijke
festiviteiten gesteld te zyn. want in de komende nacht houden ze een
receptie waar je de Spaanse wijn kunt komen proeven. Er loopt hier een
Spaanse schone rond, een actrice, die in ons land goede naam heeft ge
maakt: Ana Esmeralda, de zigeunerdanseres aan wier optreden wij zulke
goede herinneringen bewaren. Ze Is nu ook actrice, trad op in enige Spaan
se films, uiteraard in rollen waarin zij kon dansen. Zo'n film heb ik hier
(nog) niet gezien, maar aangezien deze laatste week het ene extraatje na
het andere komt, is het mogelijk dat men er alsnog een zal vertonen.
sensatie heten, want Malaparte heeft
daarmee zeer hoog gegrepen. Als
nieuweling in het vak voerde hij
niet alleen de regie, maar schreef
hij ook verhaal, scenario en dialo
gen en componeerde hy de muziek.
In zijn film behandelt hij het pro
bleem van de verantwoordelijkheid
en dat van het lijden voor de vrij
heid. Waarom zijn het altijd de on-
schuldigen, die moeten lijden?
De Italianen zijn tot nu toe in dit
internationale filmfeest, dat tevens
een wedstrijd is, het best voor de
dag gekomen. Kort nu elkaar ver
toonden zij drie films, die er alle
drie mochten zijn: Miracolo a Mi-
lano, van Vittorio de Sica. II Cam-
mino della Speranza, van Pietro
Germi, en II Cristo Proibito, de eer
ste film van Curzio Malaparte.
Vooral deze film mocht wel een
Een der scènes uit Curzio Mala
parte's film II Cristo Proibito
(De Verboden Christus), een
sensatie op 't festival te Cannes.
Goede boeken met
zwoele omslagjes
i n de eerste fase van dit kitsch-
tijdperk placht men prullen te
camoufleren als kunstwerken.
Daarna tweede fase kreeg
de kitsch zelfvertrouwen; prullen
annonceerden zich als prullen en
plaatsten zich naast en boven de
kunst. In de derde fase, waarin wij
ons nu bevindenzijn de kunst
werken de prullen gaan imiteren.
Het duidelijkst ziet men dit ver
schijnsel in de Amerikaanse
pocket-books"achter de kit-
schigste magazine-omslagen met de
zcepsoppigste suggesties van pikan
terie gaan vaak de beste boeken
schuil.
Dieper vernedering heeft de lite
ratuur niet ondergaan, maar ook
geen groter triomf tegenover de
kitsch. Ook vermomd als kitsch
bleek .ij immers betere kitsch te
zijn dan de „kitsch-pur".
In zwoele omslagjes kan men
werken kopen van Joyce. D. H.
Lawrence, Joseph Conrad, Virginia
Woolf, Koetsier, Silone, Thoreau,
Radiguet. Orwell enz., uiterlijk niet
te onderscheiden van ..Forever Am
ber" en dat soort lectuur.
IJet beste van de noderne Ameri
kaanse literatuur wordt al kort na
de oorspronkelijke uitgave verkrijg
baar in „Signets", „Mentors'' of
.Bantams" of hoe deze fantastische
pocketbooks verder heten mogen.
Van de Nobelprijswinnaar W i 1-
liam Faulkner kan men voor
de prijs van 1.25 in het bezit ko
men, niet alleen van zijn bekende
boek „Sanctuary" en van „T h e
Wild Palm s". maar ook van zijn
laatste roman „Intruder in the
Dust" en van zijn recente bundel
short stories „K ni g h t's G amb i t".
In dezelfde Signet-serie vindt men
van Robert Penn Warren „Night
Rider",, At Heaven's Gate" en „Al
the Kings Men" en zijn laatste boek
„World Enough and Time" zal ook
wel spoedig goedkoop beschikbaar
komen. Van John O'Hara is „Ap
pointment in Samarra" een „Sig
net", maar zijn laatste boek „A
Rage to Live" nog niet.
Ook de jonge schrijvers, die na
de oorlog zijn begonnen te publi
ceren, vindt men in deze goedkope
editie. Behalve de enigszins over
schatte Truman Capote met zijn
„Other Voices, other Rooms", ver
scheen nu ook het voortreffelijke
oorlogsboek „The Naked and the
Dead" van Norman Mailer in deze
serie, (dubbel deel. 2.50) evenals
het in 1949 door „New Directions"
gepubliceerde The Sheltering
Sky van Paul Bowles (Signet,
1,25). Mailer en Bowles mag men
wel als de twee belangrijkste
Amerikaanse auteurs beschouwen,
die na de oorlog aan het woord ge
komen zijn.
Is Mailer een volbloed Ameri
kaan in de traditie van Dreiser, Dos
Passos en Farrell, Bowles behoort
tot de andere traditie van de door
Europa gevormde Amerikanen:
Henry James. T. S. Eliot, Heming
way. Paul Bowles, die componist en
muziek-criticus was, vóórdat hij tot
de literatuur kwam. is duidelijk be
ïnvloed door Kafka en Gide, maar
vooral door Camus.
„The Sheltering Sky" is het bitte
re verhaal van een jong Ameri
kaans echtpaar, dat vanuit Algiers
op reis gaat de Sahara in, als het
ware als een symbool van een on
derzoekingstocht in zijn psychisch
binnenland.
Hun huwelijk is in het begin al
caduque en ofschoon zij sterk aan
elkaar gebonden zijn en het juist
door deze reis hopen te repareren,
gaan zij door de aanraking met de
absoluutheden van de woestijn bei
den ten onder. De man heeft eerst
enige mislukkende erotische avon
turen met Arabische vrouwen; zijn
pas wordt gestolen, waardoor hij
zich berooft voelt van zijn identi
teit. Hij sterft ten slotte aan typhus
als een dier in die woestijn. Zijn
vrouw, die eerst al de avances van
een hen vergezellende vriend had
toegelaten raakt na zijn dood in een
volkomen afgestompte, verdoofde
toestand. Zij gaat mee met een Ara
bische karavaan, komt terecht in
een harem, diep in het binnenland,
waar ze enige tijd alleen nog licha
melijk bestaat, totdat zij geheel we
zenloos in Algiers terugkeert en als
't ware uitblust.
Het langzaam tot ontbinding ko
men van twee beschaafde wezens
door de primitieve omstandigheden
en de overmacht van de natuur, is
door Bowles uitgebeeld in een sterk
en voldragen próza, dat iets van het
verzengende van de woestijnwind
heeft. Het is geen bemoedigend
boek, maar de verschrikkelijk een
zame dood van de man en de
groeiende waanzin van de vrouw in
het binnenste van de labyrinth-
achtige harem hebben de zeldzame
onafwysbaarheid van grote trage
dies.
Van Paul Bowles verscheen het
vorig jaar „A little Stone" en kort
geleden „The Delicate Prey", twee
bundels korte verhalen.
H. A. GOMPERTS
Waarom? Waarom? Dat steeds ster
ker wordende waarom aan het slot
van de film oefent een dwingende
suggestie uit op de toeschouwer.
Malaparte, die de indruk maakt,
nogal op Malaparte gesteld te zijn,
merkte op, dat hij met opzet zo
hoog had gegrepen. „Ik had wel
een eenvoudige film kunnen ma
ken, over een man, een vrouw en
een vriend, want daarvoor ben ik
intelligent genoeg." zei hij beschei
den, „maar ik wilde een boodschap
brengen, via de film." Hij raakte
met enkele journalisten en met een
jonge dichter die óók nogal op zich
zelf gesteld lijkt te zyn en die ook
elke gelegenheid gebruikt om re
clame voor zich te maken, in hevige
discussies verwikkeld, maar sterker
dan door zyn woorden heeft hij
door zyn film het pleit gewonnen.
Russische lof
De Amerikanen hebben een film
vertoond over een oorlogsslachtof
fer dat blind is geworden na de
psychiatrische afwijkingen, de ver
lamming en de blindheid kan men
nog andere aspecten van oorlogs
verwondingen verwachten die
weliswaar niet helemaal op het peil
stond van de vorige films van haar
regisseur, Mark Robson. maar toch
wel een behoorlijke indruk maak
te. „Voor een Amerikaanse film is
zij volkomen eerlijk en goed", zei
de Russische regisseur Pud9\vkin
ervan en zo'n loftuiting al is het
er dan een met een bijsmaakje uit
die mond is in dit geval veelzeg
gend. Groter verwachting koester
de men algemeen van Marcel Car-
né's nieuwe film, Juliette ou la
Clef des Songes, met Gerard Phi-
lipe, maar aan die verwachtingen
voldeed de film geenszins; zij bleek
goed-gemaakt, maar overtuigde niet
en boeide zelfs niet. Ik vrees, dat
de producent er niet meer dan een
fractie van de 140 millioen francs,
die Juliette heeft gekost, zal uitha
len.
De Russische films bleken alle
maal fraai-gekleurde propaganda-
verhalen voor grote kinderen: fa
brieken, korenvelden, zingende boe
ren. lachende arbeiders, vlaggen,
portretten van Stal in. Van de aan
hen verwante Polen en Tsjechen
kregen we belangrijker werk te
zien: van de Tsjechen o.a. De Val
strik, van regisseur Martin Fric, een
knappe film over het verzet tegen
de Duitsers.
„Bien étonné.
Die Tsjechische film werd in één
programma vertoond met een Ar-
gentyns product over eilandbewo
ners. dat de slechte indruk van De
Vuurdans een beetje wegnam. Tsje
chen en Argentijnen zullen mis
schien wel „etonné" geweest zijn.
„de se trouver ensemble". Vorige
week vertoonde men na elkaar,
doch niet in één programma, een
Hongaarse en een Spaanse film het
geen evenmin een alledaagse com
binatie is.
Geweten of vergif
Uiteraard zien we nog steeds veel
documentaires, welke om het te
zeggen met de woorden van Joris
Ivens, die hier een persconferentie
hield het geweten van de cinema
zijn óf het vergif van een program
ma. Behalve het zo enthousiast ont
vangen en zelfs opnieuw te verto
nen Nederlandse filmpje Spiegel
van Holland behoorden zeker een
mooie Poolse documentaire over
Warschau's verkeersprobleem, een
Spaans filmpje, in prachtige kleu
ren. over een kermis te Sevilla, een
even fraai gekleurde film van en
over Luxemburg en sommige Fran
se films, waaronder een Marokkaans
kindersprookje, tot het geweten van
de cinema.
„Toestand vluchtelingen
mensonterend"
HILVERSUM. De Hervormde
Raad voor Kerk en Israel heeft een
actie op touw gezet ten bate van de
Joden in Irak. De nieuwe wetten
van Irak hebben alle bezittingen van
de Joden onteigend. Vyftien Mei zal
de laatste dag zyn, waarop de Joden
Irak zullen kunnen verlaten. Daar
om heeft de Executieve van de
Jewish Agency besloten de immi
gratie te versnellen en binnen drie
maanden 60.000 Iraakse Joden meer
over te brengen naar Israel, voordat
de grenzen gesloten zullen worden.
Reeds komen elke dag meer dan 700
Joden per vliegtuig uit Irak in
Israel aan. De toestand waarin deze
immigranten verkeren, is mensont
erend, zo verklaren de autoriteiten
in Israel. Om deze nood te lenigen
zamelt de Hervormde Raad voor
Kerk en Israël thans geld en baby
kleertjes in.
(Giften kunnen worden gestort op
gironummer 57231, ten name van
„penningmeester van de Herv. raad
voor Kerk en Israel te Rotterdam",
gironummer 140143. t.n.v. ds H. Dek
ker, Koninginneweg 162 te Amster
dam. en gironummer 166663. t.n.v. ds
J. H. Grolle, Stadhouderslaan 19.
Utrecht, alle met vermelding „Voor
hulp aan Joden in Irak".
Babykleertjes kunnen worden ge
zonden aan S. P. Tabaksblatt. Iris
plein 33 te 's-Gravenhage en Hirsch
Blum. Nieuwe Herengracht 2hs, Am
sterdam).
Pastoor G. A. van Kleef sprak
voor belangstellenden over de ere-
dienst der Oud-Katholieke Kerk. j
Het wijkgebouw van de Ned. i
Herv. Kerk aan het Laurens Cos-
terplein verleende hiervoor op deze
avond gastvrijheid.
Pastoor Van Kleef ging uit van de 1
gedachte, dat de dienst aan God het
doel is van de schepping. De we-
reld is geschapen om God te dienen
en de mens is geschapen om God te
dienen. Heel zijn leven lang moet
de mens God dienen. Hij laat zijn
lofzang opstijgen tot God. Bij al zyn
doen en laten vraagt hij zich af:
Vindt God dit goed?" De mens
denkt dus voortdurend aan God. die
hem het leven gegeven heeft. Dat
blijkt ook uit zijn houding in het
leven: hij zal niet willen, dat men
kwaad spreekt over zijn God. De
mens mag altijd vrij uit spreken tot
God. maar wanneer hij dat doet
wanneer hij bidt zal uit zijn hou
ding blijken met Wie hy spreekt: hij
zal zijn hoofd buigen, zyn handen
vouwen en vaak ook neerknielen
In het middelpunt van de ere
dienst staat de heilige mis. De mis
is heilig, want de mis is dienst aan
God. Deze mis bestaat uit twee ge
deelten. In het eerste gedeelte be
lijden wij onze schuld voor God.
vragen wij om vergeving en laten
wij ons onderrichten in Gods Woord.
In het tweede gedeelte vieren wij de
dood en de verrijzenis van Chris
tus. Wij vieren Zijn kruisoffer.
Christus heeft zichzelf aan het kruis
geofferd, maar ook wij willen ons
zelf offeren. Daarom neemt de pries
ter brood en wijn (het symbool van
ons dagelijks voedsel en dagelijkse
arbeid) en draagt dat op aan God.
Wat eerst brood en wijn was ver
andert in Christus. Dat is een ge
loofsgeheim en daarom mochten de
geloofsleerlingen vroeger dit tweede
gedeelte van de mis niet bijwonen.
Omdat de heilige mis in het mid
delpunt van onze eredienst staat,
staat het altaar in het midden van
onze aandacht. Daarheen zyn aller
ogen gericht. Daar offeren wij ons
zelf aan God. daar offert Christus
Oneerlijke veehouder
krijgt zware straf
(Van onze correspondent)
DORDRECHT. Tot vier maan
den gevangenisstraf heeft de poli
tierechter te Dordrecht de veehou
der P. B. uit Goudriaan veroordeeld
Deze man had de voorschriften ter
bescherming van de veestapel ont
doken door zelf een zg. „witte ver
klaring" te verlengen en daarop een
koe te verkopen aan een tbc-vrije
stal zonder dat het vaststond dat
dit dier inderdaad vrij van de ge
vreesde ziekte was.
Bonomi (Italiaans oud
premier) overleden
ROME Ivanoe Bonomi, de 78-
jarige voorzitter van de Italiaanse
Senaat en oud-premier, is vandaag
te Rome overleden. Hij leed al eni
ge tijd aan een hartkwaal. Bonomi
was een fel tegenstander van Mus
solini.
In 1912 was Bonomi redacteur van
het blad „Avanti". Hij kreeg ver
schil van mening met de extremis
ten in zijn partij en werd uit de
Socialistische Partij gestoten. Hij
werd als redacteur opgevolgd door
Mussolini. Bonomi werd dadelijk
lid van de linkse liberalen en had
in opeenvolgende regeringen zit
ting en was van 19211922 pre
mier. Na de „Mars naar Rome" trok
hij zich uit de politiek terug.
Na het omverwerpen van het re
giem van Mussolini was Bonomi
leider van het ondergrondse bevrij-
dingscomité van Rome en na de in
tocht van de geallieerden werd hij
gekozen als eerste-minister-presi-
dent. Hij aanvaardde deze post op
voorwaarde, dat zijn ministers de
eed van trouw zouden afleggen op
het volk, niet op de kroon. Dit werd
beschouwd als de eerste positieve
stap op de weg naar de Italiaanse
republiek.
De staking in Perzië
ABADAN De „Anglo-Iranian"
heeft vlugschriften verspreid, waar
in „bepaalde ondermijnende ele
menten en agitators" de schuld krij
gen van de moeilijkheden op de
Perzische olievelden, ^evens wordt
in de vlugschriften medegedeeld,
dat de maatschappij besloten heeft
gratificaties uit te keren aan alle
arbeiders, die aan het werk zijn ge
bleven.
In de pamfletten wordt ontkend,
dat de maatschappij tot de staking
heeft aangezet.
zich aan ons. daar laten
hun licht schijnen (zoals ookJÜ
licht moeten laten schijner.ilCB
staat de priester in oude
lische gewaden. Naast hct'fl
staat de preekstoel en voor '•RVI
taar bevindt zich de commuc^^B
v aar de gelovigen het heilirH
gemengd met de heilige
De communiebank is daarom IH
de dienst met een feestck „vT arrl
kleed bedekt. jfcl arcj
Na deze lezing stelden enktil die th
belangstellenden vragen. Na'i_:i.pprt fc
leiding hiervan merkte par 0
Kleef nog op. dat het kerk; ïlS dft
Gods huis is. waar Hy tegen?
is. Onze aandacht is daar c- 1
gericht en onze houding k
dig- Telg u
abrikan
famli
itiva
grott
n" een
Onmenselijk en. groo
onnodig
Aan het
aan naar
;innen. V<
Geachte Redactie. vieg geRi
Vrijdag zijn weer schletpari -roor Engt
gonnen op de roekenkolonie m mnr thlad
denbroek" te Amersfoort NV#0
massaslachtingen op de vogels #)rresP0r'i
jaar na een golf van proter iuist in c
Amersfoort en de randgemeent. |OUrnalist
gezet werden, hebben wij besp.vl?
gevoerd met vcrtcgenwoordlgenTranse ia
landbouworganisaties, het Hoofr-aiemand
van Dierenbescherming, het Fe£2B
Comité voor Vogelbescherming rW""®"®
derland. Polltie-Dlerenbescherrri!.';»-
verschillende andere autoriteiten.
menlijk ib toen een request bij dflL
ter ingediend, om een herhalirjl|
dergelijke tonelen tc voorkomen T
roek tenminste tijdens dc broedtll
schcrmlng te verlenen Dit is Int J
nog niet bereikt en zelfs
kauwtje, dat voorheen wèl
werd. ook op dc zwarte lijst
WIE IS ER MEE GFf.^
Er is toen hard gewerkt om f
vredigende oplossing te vinden,
ons van landbouwerszijde gewezeji 0nP.Vf
op de middelen, die schadelijke t"18
met succes in de zaaitijd van fWUZ en
verjagen, daar het schieten op tratiekar
volgens de praktijk de meest k prachtig"
en minst effectieve oplossing is. DtGraaf I
bescherming heeft toen mede vrijheid
honderden Inwoners uit Amcrsloïv.Jaj.1-,
omliggende dorpen schriftelijk h
eigenaar van ..Randenbroek", dt Y,"?/5,
Vrijdag, het verzoek gericht, dit Vijf jaa
niet te laten schieten op de \oj»j schrijvei
z(jn terrein, daar zij in samerv*c meegedi
met vogel- en landbouwexpert* een
en tuinders nog eens intensief zou„.or(ien
lichten over humane af weermin "Vr
een en ander ondersteund met dt- Rïee s
straties Met geringe kosten cn dc rek
zou de zaak dan opgelost zijn t heeft rr
bewijzen waren aanwezig, en v'tjs verl
ondersteund door boeren en tuindeiaT,a?
De heer Vrijdag heeft dit vc-
zonder opgaaf van reden genegee: I
zo kwamen we vorige week gchtelv
verwacht te staan voor een tclefo:
mededeling van Jhr. van Geen. da' Met
jagers met ingang van deze weck dat
schietpartijen op de vogels zouden ^chjinl
den. met toestemming van de fiff J.
van Randenbroek". Du
Wij hebben alles in het werk se- een m
dezp nog te voorkomen en gewert doet.
dc humane, succesvolle methode. veroor
men in Amersfoort en omgeving it
het oordcel van deskundigen ei:' zeuen
schieten als onpracüsch beschouw- Heer
ellende van aangeschoten vogel-' n0g j
slechte invloed op c: leugd. crj waar
boeren, die geklaagd hebben ovc
rock. zijn helemaal niet gebaat irr
schieten De heer Vrijdag wenste scnun
niet terug te komen op zyn beu hebbe
omdat de rocken voor hun nesten schuli
gebruik maken van takjes uit ?i)n dere
men Wij vragen on6 echter af. v. f
invloed vele honderden schoten onpo&iv
bomen zullen hebben.En ook. njvoor
om men de rock niet verjaagt. vvTJmerK
daar gaat nestelen. Dat is toet een
lamp (een earbid-apparaat. dat op',!
regelde tijden knalt, door de Plat
ziektekundige Dienst te Wagcm
wordt aanbevolen en ook veel gec:
teerd wordt) vrij eenvoudig.
Hoe het ook zij. men w 11 sehlefc:
op het ogenblik Is de slachtpan!'
volle gang. De enige vooruitgang
vorig Jaar is. dat de vogels nog P op
jongen hebben. Nu zijn zij echter te Een
met broeden en blijven ter bcrci Jcrai"
ming van hun broedsel angstig, c. ^ujz
vastberaden rond hun nesten, zodai
voor de ingers een gemakkelijke t
vormen. Deze slachtpartij, waarbij dat
vele vogels verminkt worden, is o« het
onsmakelijker, daar is komen vas wer
staan, dat niemand er mee gebaj.
In een volgend artikel zullen wij
onomstotelijk bewijzen.
U vriendelijk dankend voor de t neb
leende plaatsruimte, trei
j. pot. p)a;
Bisschopsweg 208 Tel. s
te
Ik
weig
■werl1
Spelbeeld uit de film
't Haviksnest (City)
Rina Marelli, befaamd Italiaans
actrice, in haar rol in II Cristo
Proibito
Toen wij midden in het oorlogs
geweld zaten en ook kennis maak
ten met de bombardementen en be
schietingen van de geallieerde lucht
macht, hebben wij dikwijls heel erg
verlangd naar het einde van de oor
log. Velen van ons hadden voor dat
vliegtuig-gedoe zelfs een dodelijke
angst, die zich bij sommigen nog
demonstreert als vliegmachines, of
formaties vliegtuigen, over komen.
Desondanks nemen wij gaarne de
gelegenheid te baat om. middels de
film, nog eens weer de „sensatie"
van het oorlogsgeweld te beleven.
De filmproducers voelen dit goed
aan en hebben al vele malen de oor
log als motief voor hun films ge
nomen.
In het City Theater draait het
Warner Bros product „Fighter
Squadron" (Het Haviksnest), dat
een beeld geeft van een vlieger-
basis, van waaruit regelmatig bom-
bardements- en gevechtsvluchten
boven Duitsland worden uitgevoerd.
De technicolor brengt wel wat al te
veel realiteit in -deze film.
Wij zijn van mening dat dit voor
deze film helemaal niet nodig was
geweest, want de makers hadden
de beschikking over documentaire
filmopnamen van de Amerikaanse
Luchtmacht. De bezoekers van het
City Theater krijgen dientengevolge
ook een beeld van hetgeen zich bij
de invasie in Normandië heeft af
gespeeld.
Men maakt er ln deze film geen
heldenverering van en zelfs worden
de grote verliezen, die aan de geal
lieerde luchtmacht werden toege
bracht duidelijk aangetoond.
EVC staking in Z.O.
Drente breidt zich uit
EMMEN. De door de EVC geor-
ganiseerde wilde staking in het
veenbedrijf van de gemeente Emmen
heeft zich Donderdag opnieuw uitge
breid. In Emmer Erfschèidenveen
is thans ook bij verschillende andere
verveners het weer stilgelegd.
Het totaal aantal stakers en slacht
offers van dit onverantwoordelijk
conflict bedraagt thans plus minus
350 man.
Deze week gaat In „Grand" de film
„Verboden Huwelijk". Uit deze titel kan
men generlei conclusies trekken omtrent
de inhoud van deze rolprent. Daarom zegt
de Amerikaanse titel „The secret fury"
meer. daar hiermede een bepaalde gees-
tesaandoening wordt aangeduid. Een der
hoofdpersonen is met deze afwijking be
hept cn veroorzaakt daardoor de reeks
van spannende gebeurtenissen, welke in
deze film tot vertoning komen.
Het is een film vol dramatische span
ning. een film. die tot het allerlaatste
boeit, omdat dc ontknoping tot de laat
ste scène wordt bewaard. Dc film heeft
momenten, die herinneren aan „Het pro
ces Mary Dugan", want ook hier speelt
zich een deel van het gebeuren in de
rechtszaal af. waarbij dc geheel aparte
sfeer van een Amerikaans rechtsgeding
wordt vertoond. Wij maken kennis met
het interieur van een inrichting voor
geesteszieken. Er geschieden moorden
er is de strijd van man tegen man.
Een detective-geschiedenis is het nif';
geen thriller, wel een drama met
sterk psychologische achtergrond.
De geschiedenis te vertellen zou n"-
wel doenlijk zijn; bovendien zou het c-
spanning van dc a s. filmbezoekers
ken. wat stellig niet onze bedoeling
De oplossing aan het slot verklaart t«
slotte alles, maar het aantrekkelijke vö
deze film ligt voor een groot deel
ln het uitblyven van de ulteindelijs'
verklaring.
Claudette Colbert en Robert Ryan $P^
len de hoofdrollen: ze doen het niP
grote overgave, want deze film ent va-
alle medewerkers sterk spel.
De film zelf is een R K O. KoeriW
product cn de regie lag in handa» vi-
Mel Ferrer.