Potjes en pannetjes tekenen is niets voor het jonge kind IRCUS in de beeld ende kunst 1 Arbeidsbureau verschaft emplooi aan Utrechtse artisten Yehudi Menuhin concerteert met Orkest Vereniging Amersfoort De Vader van de Bruid geestig en gevoelig Xlatergoud en pathetiek Symboliek van de clown Ambtenaar H. J. Krol weet alles van engagementen af Solistisch optreden met Bach s Partita Onderwijs komt nu eindelijk in goede banen Kind tekent van binner uit ■il 19 Zaterdag 28 April 1951 5 lastisch fabeldier is gegroeid en een grote tegenstelling vormt met dc nauwkeurig geobserveerde dieren, I die hij van meer nabij kende. Rem- brandt maakte waarschijnlijk op I dezelfde wijze kennis met dc oli- fanten, kamelen en leeuwen, die hij uist deze laatste kant is in de verscheidene malen getekend heeft, uur van de clown zelfs tot een i jn jge eeuw werden de op we- rt symbool geworden, van het tenschappelijke voet opgezette die- nselijk leed dat achter een pot- j rentuinen. studieterreinen voor die- lijk masker verborgen wordt renschildcrs.. De paarden en andere clownsmotief komt in de kunst dieren van het circus worden nog ds lang voor. want reeds de steeds vaak geschilderd, zoals Bon- ie pantomime had een dergelijke nard's 'meesterlijke doek van een uur geschapen in de Pierrot. De circuspaard bewijst. In Nederland emoedige „Gilles" in zijn mooi, j heeft de Rotterdamse schilder Tim satijnen pakje, die Watteau in mer zijn specialiteit van circus- rde stre e dad' w da :eid v t groc 3e i je, e stri N ONZE MODERNE TIJD heeft het ouderwetse circus nog niets van zijn grote populairiteit verloren. De romantische, iminste als romantisch aangevoelde, sfeer, die om het circus zijn artisten hangt, spreekt nog altijd tot de verbeelding van >t publiek. Doch niet alleen het grote publiek, ook de schil- rs werden van oudsher door deze sfeer geboeid Velen heb- n zich met dit onderwerp bezig gehouden en er, al naar hun rd, de schijn van klatergoud en triomfantelijk succes, of juist armzalige keerzijde, het harde en kommervolle bestaan van circusartisten uitgebeeld. begin van de 18e eeuw schil-1 de, symboliseert dan ook. zij op heel dichterlijke wijze, de enstelling tussen de gevoels- ns en de ruwe, onverschillige itenwereld. Op veel grovere en wijls sentimentele wijze is de cusclown. de paljas, in de 19e tenslotte geworden tot de uur voor wie het: „Lach dan ljas"' door iedereen als tragisch rd ondervonden. 'ele moderne schilders hebben de clown hun eigen gevoelens van het leven, herkend. In wotankrijk is Rouault daar een voor- nd in eid van en in ons land Chabot tl) vei van Heel, om slechts enkelen iderin noemen. Heel typisch is ook dat gereik arley Toorop, het leed en de npspoed van de oorlogsjaren Fnbohseerde in een Clown, die or een achtergrond van zwart blakerde ruïnes is afgebeeld. Dynamisch en bont schouwspel )och het Circus, zoals het zich sfe s een bont en sensationeel Êpouwspel in de loop van de 19e had ontwikkeld, vond toch aan het einde van die eeuw ideale vertolkers. Renoir zeer fraaie schilderijen ge- van het circus, zoals de in het Kröller-Müller die hier echter in al zijn held van de piste, wordt „Witte Pierrot" en de meisjes, zijn nog an- beroemde werken van deze Volledig in beslag ge- door de sfeer van het thea- opera. cabaret en circus zijn iter twee tijdgenoten van Renoir. Degas en vooral Toulouse Lau- c Eerstgenoemde is natuurlijk •ral bekend om zijn opera-danse- sen. doch hij heeft toch ook een iisch circustafereel, op magistrale zc \ereeuwigd in „Miss Lola au que Fernando", een acrobate, die haar tanden hangend, in de nok het circus wordt gehesen. Lautrec's psychologie van de schijnwereld Doch niemand heeft ooit scherper sfeer van het circus gekaraktcri- !rd dan Toulouse Lautrec, die bii pompeusheid waarmee het ordfBummery gebracht wordt, steeds repcrhjk de menselijke achtergrond be- wijzem\t. Hij doet dit in de „Trapéziste", liefde e .Ecuyère, in de serie Clownes h( 9" en in de 50 pastels „Au Cir- o e" zonder pathos of sentimenta- Teidufleit. zó vanzelfsprekend, dat men onderwerp geheel door de ogen V lem ord t dri man w go U t nu d appij t. De root- man ere- i rons. een n ei me» stre- ge Dr ga- Ba ro- te bij aam- Ioen- jertl gsge- Dura- if fier An- de Be- Rl DE TOULOUSE LAU TREC: Acrobate te paard". scherpe waarnemer en gaat zien. Enigszins in van Toulouse Lautrec, doch een veel meer uitgesproken accent, zijn dc circusmotie- n uit de z.g.n. „Blauwe Periode'1 n Picasco. Waarschijnlijk zou Pi- £0, indien hij in deze stijl was ijven schilderen, nooit de buiten- orige beroemdheid hebben ver en die hij nu heeft, doch zijn ulderijen uit die beginperiode be- "en nog altijd tot zijn beste schep- ngen. Zijn verkommerde acroba- ifamilies hebben in hun diepe elancholie een vreemde gratie, die o onvergetelijke indruk maakt. Nog een schilder uit het einde n de vorige eeuw moet genoemd irden n 1 Georges Seurat. die ech- nunder in de psychologie van t circusleven geïnteresseerd was, n in de schildertechnische proble- "n die de toepassing van zijn divi- •nnistische theoriën, op dit onder op, met zich meebracht. Moderne iilders hebben zich, zoals gezegd, '•wijls met het circus bezig gehou- lfi- Ik noemde er reeds enkelen kan daar nog, zonder te trachten '•ledig te zijn, vele namen aan toe- •egen zoals: Chagall, Metzinger. '(nbois. Van Dongen. Severini. •gat en in ons 'and Nijland, Ge el. Maks—Bieruma Oosting. Circusdieren Over de dieren uit het circus zou apart hoofdstuk geschreven innen worden. Lang voor het cir- in zijn huidige vorm bestond, 'bben kleine menagerieën als ker- {sattractie, Europa bereisd. Durer heeft wellicht in zulk een estenspel de rhinoceros gezien. e in zijn verbeelding tot een fan- dicren gemaakt. A. RENOIR: „Clown in dc piste" Slechts enkele aspecten van het circusleven, en enkele bekende schilderij konden in dit artikel be sproken worden Om volledig te zijn, zou een boekwerk nodig zijn dat misschien over dit onderwerp nog eens geschreven zal worden. R. E. PENNING Uitreiking ..Karlspreis" aan prof. Brugmans HEERLEN De internationale vredesprijs der stad Aken. de zg. „Karlspreis" zal op 3 Mei uitge reikt worden aan prof. dr H. Brugmans, reetor van het Europa college te Brugge. De prijsuitreiking wordt voor afgegaan door een pontificale hoogmis, opgedragen door de bis schop van Akon, mgr dr J. J van der Velden. Op Woens.iagavcnd 2 Mei wordt een feestconcert ge- ge\en in de aula van de Akense technische hoges hool. Donderdagmiddag 3 Met des middags wordt op de Markt te Aken een jeugddemonstratie ge houden, waaraan ook Nederlandse jongeren deel zullen nemen. Van het bordes van het stadhuis zul len tijdens deze demonstratie prof. Brugmans en de Duitse auteur Eugen Kogon, voorzitter van de Europabeweging, het woord rich ten tot de jeugd. Ballet der lage landen naar Eindhoven AMSTERDAM. Tijdens de Philips jubileum-feesten zal het Ballet der Lage Landen in de in te richten „sprookjestuin" in het Stadswandelpark te Eindhoven v^n 12 t m 20 Mei a.s. 's middags en 's avonds optreden met een speciaal samengesteld sprookjes ballet in de choreografie van Pie- ter van der Sloot. Boothstraat 8, Kamer No. 2. De meeste verenigingen die wel eens een uitvoering geven, kennen dit adres, zoals de variété- en cabaretartisten het eveneens kennen. Wie deze kamer, on derdeel van het gewestelijk arbeidsbureau, betreedt, zonder op de hoogte te zijn, zal enige verbazing moeilijk kunnen onder drukken als hij de wand achter een der bureaux geheel bedekt ziet met prentbriefkaarten en foto's van allerlei soorten van artisten. Ook in Zeist wordt bemiddeld Aan dit bureau werkt een amb tenaar, de heer H. J. Krol, die sinds '40 aan het arbeidsbureau verbonden is, maar voor dien een tiental jaren in het amusements bedrijf heeft gewerkt. Het is geen genegenheid voor zijn oude vak, die hem tot deze voor een ambtelijk bureau zo eigenaardige wandversiering heeft gebracht. Zijn functie is n.l. die van bemiddelen: bemiddelen tus sen de groepen die amusement willen hebben, of aan hun leden willen bieden en de artisten, die het amusement brengen. In vroe ger jaren waren deze artisten af hankelijk van particuliere tussen personen, die uiteraard hun provi sies in de wacht sleepten. Sinds het Rijksarbeidsbureau een bemiddelingsafdeling voor ar tisten en musici in het leven heeft geroepen in het jaar 1946 is de toestand veel reëler geworden. Men heeft om deze eigenaardige materie gemakkelijk baas te wor den, geen willekeurige ambtena ren aan dit werk gezet. Het feit, dat de heer Krol tien jaar in het amusementsbedrijf gewerkt heeft duidt daarop. Ook elders is men met de keuze van ambtenaren se lect te werk gegaari. De bureaux in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Den Bosch, Maas tricht, Arnhem en Groningen zijn geheel ingewerkt. En de arbeid is zo toegenomen dat de heer Krol het eigenlijk alleen niet meer af kan. Vrijwel alle artisten op het ge bied van de lichte kunst, noem maar op: goochelaars, dansers, acrobaten, conférenciers, telepa- then en musici staan in al die plaatsen geboekt. Sinds 1 April is Amsterdam een centraal punt geworden, met een landelijk kaartregister, waarheen zich de andere bureaux kunnen wenden, als zij het alleen niet af kunnen; in de meeste gevallen kunnen zij dat echter wel. Er op uit Utrecht zelf telt weinig artisten op dit gebied. Maar de heer Krol kent de kaart van ons land en leert haar steeds beter kennen. Hij gaat er op uit om artisten te zien en te horen, om te weten wat zij waard zijn (artistiek en finan cieel beide). Hi) heeft een koffer vol met foto's en bescheiden en komt hij bij een vereniging, waar men iets ondernemen wil. bij een directie, die voor de leden van haar bedrijf een feest organiseert hij maakt zijn koffer open en laat de belanghebbenden zelf kie zen. Natuurlijk oefent hij enige In vloed uit. maar psychologisch werkt het toch het best, als men het gevoel heeft, zelf geheel ver antwoordelijk te zijn voor dc keu ze van zijn programma. Hij helpt, 7.0 nodig, ook met de afrekening, opdat ieder het zijne krijgt. Vroeger kon het vaak ge beuren, dat artisten, die hun ga ge betaald kregen, daarbij nog een belangrijke extra bijdrage eisten voor hun bagage. Zoiets leidde tot uitwassen terwijl men nu precies weet, van beide zijden, waar men aan toe is. Plakboek De heer Krol liet ons een heel plakboek zien met feestprogram ma's. Voor allerlei verenigingen en doeleinden. Meer dan een van die programma's was door de heci Krol geheel zelfstandig samenge steld. Dit bewijst, dat men ver trouwen heeft gekregen in dit bu reau en voor zijn vindingrijkheid. Zelfs de tekst van de programma's wordt soms door hem verzorgd En dat alles op een overheidsbureau! Wij leven toch wel in andere tij den! Een nadeel van dit bureau rs, dat het geen reclame kan maken, of althans van oordeel is dit niet te kunnen doen. Daardoor zijn er nog al te veel verenigingen niet op de hoogte van deze vorm van be middelen. Zij weten niet, als zij een feestavond hebben te organiseren met artisten en een strijkje, dat zij via het gewestelijk arbeidsbureau voor laten wij zeggen 300.een compleet avondvullend programma geleverd kunnen krijgen. Bij pro gramma's van kleiner omvang kan men ook met minder terecht, maar natuurlijk zijn er ook artisten, die veel meer kunnen vragen om dat zij nu eenmaal op de markt hoger genoteerd staan. Tot nog toe spraken wij alleen over engage menten voor één avond. Het ar beidsbureau echter is er vooral op uit engagementen voor langere duur te bewerkstellingen; wat voornamelijk voor orkesten en strijkjes geldt. Ook op dit punt zijn reeds heel wat successen ge boekt. De heer Krol werkt niet al leen voor de stad Utrecht maar ook voor de omgeving, vooral in Zeist. Straks hoopt men verder te kun nen gaan; wil men ook over de grenzen gaan samenwerken, zon der dat dit voor de artisten gewel dige financiële consequenties met zich brengt. Dit is dan weer een nieuwe stap op de weg welke ja renlang zeer moeilijk begaanbaar is geweest, doch die nu ongekende horizonten gaat vertonen. DE HEER H. J KROL, ambtenaar op het Gewestelijk Arbeidsbureau aan de Boothstraat, vindt zijn taak in het bemiddelen voor artisten en musici van het luchtige genre. De foto's aan de wand en zijn bezoe ker duiden er al op. Zo zullen we dan Dinsdagavond in de St. Joriskerk een der merkwaar digste gebeurtenissen op muziekgebied kunnen beleven, die ooit In onze stad plaats vonden. Yehudi Menuhin. misschien de meest vermaarde violist van zijn tjjd. een man. die op letterlijke alle concertpodia van betekenis in Amerika en Europa heeft gespeeld, zal de gast zijn van onze O.V.A. strumenten wordt ondersteund. Na de pauze wacht ons dan Beet- I hovens beroemde Vioolconcert in d. waarbij de O.V.A. voor de begelei ding zorgt. Het is hetzelfde grote werk. dat Theo Olof onlangs in Amersfoort speelde, terwijl het U. S. O. voor het accompagnement zorg Willem Hülsmann als orgelsolist We zijn er ons van bewust, dat er durf voor nodig is om als ama- 0 w teurs-orkest de begeleiding van een droec solist van Mcnuliins allure op zich te nemen. We zijn wel benieuwd, of er be- 4 I langrijke verschillen in opvatting Maar wg weten ook. dat het or- i zlJIfconstateren. kest van Kees Hartvelt het gewicht van deze taak op de juiste aanvoelt: zwaar, maar eervol Daarom zijn wij er van overtuigd, dat deze- Amersfoortse amateurs een prestatie zullen leveren, die zowel de solist als het publiek zal bevre digen. Het is genoegzaam bekend, dat Menuhin een „wonderkind" is ge weest. en reeds op 7-jarige leeftijd met het San-Francisco Orchestra als solist optrad. Op 11-jarige leeftijd speelde hij in New-York Beetho- vens vioolconcert voor de eerste maal in het publiek. Hoe vaak hij het dnarna heeft doen horen, ver meldt de statistiek niet, maar het zal een respectabel aantal malen ge weest zijn. Zegetocht De naam Menuhin is niet alleen maar een herinnering aan een won derkind. Wel heeft hij enkele jaren zijn concertenreeks onderbroken maar komt dan in 1937, dus op 20- jarige leeftijd opnieuw voor het fo rum der muziekliefhebbers; ditmaal als de gerijpte solist. Zijn concertenreeks door de ge hele wereld wordt een ware zege tocht. die hem roem en gewin brengt. Niet alleen fechter aan zichzel heeft hij gedacht. In de oorlogsjaren heeft hij talrijke gevaarlijke reizen ondernomen, om de frontsoldaten van zijn spel te doen genieten. En op ongetelde liefdadigheidsconcer ten wist hij kapitalen voor welda dige doeleinden bijeen te brengen. Menuhin is niet 'alleen violist, hy studeert graag in de muzieklitera tuur en heeft reeds verschillende belangrijke vioolcomposities her ontdekt. Hij heeft een uitgesproken mening over het ..bewerken" van composi ties" der grote meesters, van welke hij meent, dat zij ook de viool voldoende goed kenden, om haar mogelijkheden in hun composities tot gelding te laten komen. Daarom vraagt hij: Waarom zouden wij over hun werken dokteren en transcrip ties maken, waardoor wij de bedoe lingen van de componist te niet doen? Over het concert van a.s. Dins dag nog het volgende. Willem Hülsmann opent met een Preludium en fuga in D groot voor orgel van Joh. Seb. Bach. Van de zelfde componist speelt vervolgens het orkest dc z.g. „Ouverture-Suite". Dit is een merkwaardig werk, dat Bach op betrekkelijk jeugdige leef tijd componeerde, maar waarin de belangrijkste facetten in zijn genie tot uiting komen. Het werk is ge schreven voor fluiten en strijkor kest. De fluitsoli worden gespeeld door de heer Adriaan Bonsel. Menukin zelf speelt, zonder bege leiding. Bachs Partita in d klein. Ze is samengesteld uit een vijftal dansvormen en gneft gelegenheid het spel van de meester aan te ho ren, zonder dat het door andere in- Vast staat, dat dit vioolconcert, ii W^ZG i hetwelk zo sterk in het gehoor ligt. 'o11 bij ieder muzikaal mens, nobele ge voelens moet opwekken. Met een zekere spanning zien wij dit concert tegemoet; wij vernamen, dat de belangstelling er voor reeds nu groot is te noemen. Nog zijn alle plaatsen niet uitverkocht, maar JEHUDI MENUHIN wij raden toch de muziekliefhebbers aan zich tijdig van een plaats te voorzien. Men bedenke, dat ook bui ten Amersfoort, blijkende uit tal rijke aanvragen, de aandacht op deze uitvoering is gevestigd. S. !>5 5?' "Wat doet een goed vader al niet. wiens enige dochter gaat trouwen, opdat de huwelijksdag voor haar worde, wat zij in haar meisjesdromen er zich van voorstelde? Als gü dat wilt weten, waarde lezer, dan kunt gU niet beter doen dan deze week eens naar Grand Theatre te stappen, ten einde dc film „De Vader van de Bruid" tc zien. Het ral e„n eenvoudige huwe-1 Een der kostelijke seines uit de lijksviering worden, neemt men fR™ „De Vader van de Bruid zich voor, maar met zulke dingen gaat het als met de olievlek, die zich steeds uitbreidt en omvangrij ker wordt. Zo wordt dan het gezellige ouder lijk home. op de dag der plechtig heid tot een huis vol mensen en zelfs de liefhebbende vader ziet geen kans. na de inzegening zijn dochter nog even te spreken en af scheid van haar te nemen, nu zij zijn huis voor goed verlaat. Daar zit hjj dan neer: op de puin hopen der feestviering, zouden wij haast zeggen, vermoeid, met pijnlij ke voeten .teneergeslagen en be treurend de buitengewone uitga ven, die deze dag met zich brach ten. zonder dat zijn kind er werke lijk plezier van had. „Alle kinderen tekenen en dat zij het niet laten kunnen blijkt wel daar uit. dat zü al tang tekenden, vóórdat zü tekenen kunnen," aldus Dr. J. H. Gunning IVzn. de onlangs overleden paedagoog. die voor het onderw ijs hier te lande pioniersarbeid heeft verricht. Dc kinderen beginnen met krab bels. die nergens op lijken en toch voor hen iels betekenen, reeds een vorm san zelfexpressie zijn. welke hun een zekere vorm van bevrediging schenkt. Dan komen schematische tekeningen, men spreekt ook wel van „beeld, tekens" of „bccldtypen" waaraan weliswaar een zekere gelijkenis met de werkelijkheid valt waar te nemen, maar die absoluut geen afbeelding der werkelijkheid zijn, en het ook niet willen zijn. Het kind tekent van binnen uit. Eerst veel later begint het werke lijke afbeelden, het tekenen naar de natuur, en zrtfs dan nog heeft bij de meeste kinderen, die geen geboren tekenkunstenaars zijn de gedachte-werkelijkheid nog lang de voorkeur boven de waargeno men werkelijkheid. Het illustratie ve, verhalende, fantasie- en geheu- gentckenen heeft tot minstens de 12-jarige leeftijd de overhand bo ven het imiterende. Het tekenonderwijs op de meeste scholen was in die dagen (1924) nog bij lange na niet aangepast bij deze gedachtengang. De meeste on derwijzers konden zich eenvoudig weg nog niet verplaatsen in het algemene levensbeeld van het kind; nog veel minder in de vormen- spraak waarin het zich uitte. Men ontwierp dus doorgaans nog een tekenonderwijs, waarvan de gang practisch werd bepaald door een reeks onderwerpen, opklim mende in moeilijkheid de moei lijkheid zoals een volwassene die ziet. Niet echter zoals een kind die ontmoet en te overwinnen krijgt. Sleur, ben maar al te zeer meegewerkt om de hervorming van onderwijs, welke al van 1900 af gepredikt werd. te belemmeren. Zelfs een officieel ingestelde com missie. die de toenmalige hervor mingen in Duitsland bestudeerde, kwam met de dooddoener voor de dag typisch Hollandse voor zichtigheid: „aan het nieuwe te kenonderwijs ontbrak nagenoeg iedere systematische gang". „Model-tekenen" ..Ik heb potjes en pannetjes laten tekenen het gold als model" maar ais U het mij vraagt, dan zeg lk: neen. tekenen, dat hebben 'mijn klassen in die dagen niec geleerddat schreef ln d'e tijd een verstandige inspecteur, en geen wonder, want deze vorm van stilleven-tekenen is nog gfren stof voor de lagere school. Ervaringen hebben uitgemaakt, dat dc leerlin? eerst vee! later interesse krijgt voor het tekenen in deze vorm. F«n andere inspecteur schreef: ,ir wordt weer op bijna alle scholen geco- pieerd, na 50 jaar zijn we weer even \er als in 1889. Menig lezer zai als hij aan de lagere school terugdenkt zich het tckenuur herinneren als een uur van verschrikking cn verveling. Geluk kig niet allemaal en voor de teeen- woordgie jeugd is dit wel heel anaers. Wie het rapport nog eens doorbladert, kort vóór de tWïede wereldoorlog ge publiceerd door de Ned. Ver. voor Teekcnonderwljs. in hoofdzaak het werk van de Rotterdammer J Altera (en voor dit artikel dankbaar gebruikt) die zal ervaren, dat de tijd niet heeft stil gestaan. Naast de belangrijkste buitenlandse onderzoekers op dit gebied, als Ker- - I schensteiner. Wulff Luquct kon hij traagheid cn ongeloof heo- onk ecn lan(ieenote noemen met narrfe leegewerkt ?,fevr. Belinfante-Ahn („Het kinderte- het teken- 1 kenen en het volle leven"), wier arbeid gebaseerd was op de waarnemingen, die zij deed bij haar eigen kinderen. Wat ook sterk heeft bijgedragen om juist in deze tijd de ogen te doen open gaan voor de kindertekening is het bekende „cxpressionisrrt:" in de beel dende kunst, dat evenals het kind de uiterlijke verschijningsvorm der dingen niet primair acht. Wat het kind zelf betreft, cr zijn natuurlijk belangrijke verschillen in aanleg en instelling. Zo spreekt men van ..impressleve- en ..expressieve" kinderen: voor de eerste is de waarneming, de Impressie, van groto belang, terwijl de tweede hoofd zakelijk uitgaat van hlït begrip, het geheugenbeeld. Vier fasen El; wetenschap is in het algemeen gekomen tot de volgende indeling: le de krabbeltijd. tot het derde A vierde levensjaar (wel eens verge leken met het .lallen"') 2e De fase van de z g. physioplastlek, waarbij het Jonge kind de omtrek, de contour van de natuurvormen probeert neer te schrijven (wel eens vergeleken met de uitbecl- dingswijze van primitieve volken als Bosjesmannen en Eskimo's). 3c Dc periode van de Ideoplastiek. het schema, of de begrlpsafbeclding Deze periode wordt geacht te lopen tot het elfde, twaalfde levensjaar. At De periode van het nafuralisrrfe. de waarneming of het gezichtsbeeld. Bij de Jongens schijnt zich deze periode over het algemeen eerder aan te kondigen dan bij de meis jes. Men late zich overigens door deze grenzen niet al te veel binden. Ze zijn bewdïglijker dan menigeen denkt. Hoe variabel dit alles is het is nog weer eens duidelijk gebleken bij de beoordeling van de teKeningen, die binnen gekomen waren op de jongste E.C.A. prijsvraag, waarover ons artikel van verleden week Zaterdag handelde. Het komt zelfs voor dat k'nderen. die kennelijk al ln een bepaalde fase zijn aangeland, plotseling nog eens weer op een vroegere teruggaan. Het leven spot ook hier met vaste schema's Typisch is, dat zelfs bij vol wassenen. die na hun schooltijd weinig meer getekend hebben, de kinderlijke fasen nog wel terugkeren. De lezer probere Hït maar eens bij zichzelf! C. A. S. IDA AKKERMAN, 9 jaar, leer linge van de Prinses Ireneschool te Zuilen, die bovenstaande te kening inzond voor de E.C.A.- prijsvraag, behoort kennelijk tot de „expressieve" naturen, bii wie begrip en geheugen meer bete kenen dan de waarneming. Trou wens, ook haar leeftijd pUiatst haar in de ,ideoplastische' groep. Niettemin spreekt de waarne ming, en zelfs op geestige ma nier. een aardig woordje mee, getuige de tekening van dieren en kabouters. Maar vóór alles is de gedachte pijnlijk aan dit vertrek zonder af scheid en dit is het verdrietigste van alles, dat hem totaal ontredder de. terneer doet zitten, tot de telefoon weerklinkt. Het is het jon ge bruidje, dat aan het station nog gauw de kans waarneemt, om per draad een innig afscheid van Paps te nemen. Want ook zij mist Vader, zoals vader haar. En dan is tenslotte alle vermoeid heid en leed vergeten, zodat de ge lukkige ouders tussen alle over blijfselen van het grote feest, nog 'n gezellig dansje maken. Ach ja. dit is een echte amuse mentsfilm met hier en daar een kleine gevoelige inslag Goed- ge speeld wordt hij ook. Spencer Tra cy als de vader. Johan Bennett als de moeder en Elizabeth Taylor als de dochter hebben er een levendig stuk gezelligheidsfilm van weten te maken, die nogal de aandacht heeft getrokken cn ongetwijfeld ook in Amersfoort op flinke belangstelling mag rekenen. De regie was ln handen van Vin- cente Minnelli. Stanen Ollie maken het weer bont OLIVIER HARDY S(jn en Ollie maken het deze week weer heel bont. Ze sluiten vriendschap met de Jonge koning van het denkbeel dige land Orlandla, die het verhaal speelt In 19-11 in Amerika ln bal lingschap vertocfl. En alsof dat al niet erg genoeg Is heeft de voogd van dc Jongeman. Prins Saul, het boze plan om de koning uit de weg te ruimen om zodoende zelf de troon te kunnen be stijgen. We begrijpen allemaal wel. dat onze heide vrienden het zover niet laten komen. Oliver, die voor deze gelegen heid eens als kok ten tonele verjchljnt. geassisteerd door butler Stan, verwis selt op het juiste moment het voor de koning bestemde slaatje, waarin een gifpil is verstopt Waarna dc boze prins ongewild zichzelf vergiftigd. De film zit vol grapjes cn kolderscenes, die wel niet allemaal even origineel zijn. maar de lachspieren toch nog wel aan het werk zetten. En meer verlangen we ook niet. als we deze week City een bezoek brengen. ..Niets dan pech" heet het geval Het uitgebreide voorpro gramma bevat een diercnfilmpje en I twee aardige tekenfilm* van Ter Avery.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 5