VOORAL VOOR DE VROUW
oorlichting ingesteld op
de vrouw
NIET ALLEEN KOKEN, OOK
ETEN IS EEN KUNST
Yan piekeren over rimpels
komen rimpels
Poes van Rooien gaat naar
liet ziekenhuis
1 I
WAT NODIG IS:
Bezuiniging on verm ijdelijk,
maar leer ons hoe
Spelen
^K-P/c
Zowel blouse
als rok
De slanke lijn
Op bezoek bij een keukenprins
Hendrik Hom stras werk
internationaal befaamd
Rembrandt der
Keuken
-Gateaux
princesse
Wilhelmina
„Een ster wordt
geboren"
I'riidag 11 Mei 1951
De huidige prijsstijgingen zijn een gevolg van mannenmaatrcgelen, die
voor het grootste deel door vrouwen zullen moeten worden opgevangen.
ÏHoe is het contact tussen deze twee groepen? Kunnen wij spreken van een
doelmatige samenwerking, begrip en eenheid van denkwijze, of ontbreekt
'hieraan nog wel het een en ander? De Nederlandse huisvrouw maakt zich
Izorgen over de hoge prijzen en vooral over wat haar nog boven het hoofd
hangt. Kopen of niet kopen? Wat kopen en wat niet? Wat zal het hoogst in
■prijs stijgen en het meest in kwaliteit dalen?
De huisvrouw zal moeten bezui
nigen om de eindjes aan elkaar te
Runnen knopen en heeft tegelijk de
pieiging zoveel mogelijk aan te
[schaffen, ook dingen die niet direct
[jiodig zijn. Zij moet dus over meer
fceld beschikken. Wat er dan ook
hog aan reserves is wordt flink
[aangesproken. In Maart werd bij
spaarbanken voor 27 millioen
r opgenomen dan ingebracht.
SVel een bewijs, dat men er van
[overtuigd is. dat de geldverhoudm-
{gen bezig zijn zich grondig te wijzi
gen.
De directe aanleiding tot de prijs
stijging zijn de enorme onkosten die
[ons militair apparaat vergt. Het ls
[logisch, dat allen, die het met een
;\erdedigingsopzet eens zijn, zich
:ok de offers dienen te getroosten,
|die hierbij noodzakelijk zijn. Men
I kan dan nog van mening verschil
den. of de draagkracht van de finan-
Iciele offers gelijkelijk over alle
Is'.anden en rangen verdeeld is. Dit
Ir.pemt echter niet weg, dat men bet
jl-it zal moeten aanvaarden, dat
■iedereen van minder zal moeten
[rondkomen dan vroeger.
Een ander punt is de moeilijkheid
Jjich bij deze nieuwe omstandigheid
Jaan te passen. Voor het grootste
Jtieel komt dit neer op de schouders
[van de vrouw. In dit verband dient
[zeker gesproken te worden van een
lgroot tekort bij de overheid. Het is
wellicht moeilijk in de staathuis-
■houding de touwtjes aan elkaar te
fknopen. Heeft men clan ook met
ihangen en wurgen de begroting
klaar, dan worden de maatregelen
|j genomen. Onze staatslieden wissen
liet bezwete voorhoofd af en ver
kuchten opgelucht: „hè. hè, die zaak
jjs weer gefikst". In hun typische
Irrannenbckrompenheid begrijpen
[zij blijkbaar niet. dat de zaak nu
?as begint. De Nederlandse huis-
A IKKE ZUSJE heeft sinds kort
xf 't vriendje dat haar ontbrak.
rfen ijzersterk rond knaapje, even
lgroot, enen oud: het lijkt vóór haar
jpwaafcf. Alfons heet het, met de
J'Jemtoon op Al. Het woont wel
[•er. dat js 7Jjet zo best, maar z'n
■:oeder komt vaak in onze buurt
dan rijdt het mee op de kleine
y.odc rifplaats van haar fiets.
Bij dikke zusje is de eerste lief-
loc, Don. wel nog niet verbleekt,
lm aar Alfons wint snel terrein.
■Vooral door z'n energie. Er wordt.
Izodra hij van de fiets is. in pittig
tempo met blokken en kegels ge-
Iwerkt en er valt nooit een wrang
woord. Dikke zusje, als elke
■rrouui in haar nieuwe liefde,
I plooit zich en zorgt voor steeds
andere attracties. Bedrijvig sleept
|:e dingen uit de rommelkast aan,
■stukken rails van zoontje, spullen
|ran plastic, al wat Alfons bekoort.
Maar op een dag mis ik ze in
terns. Ik roep. ren door de tuin
als een verschrikte kloek, terwijl
|de buurvrouwen me aandachtig
bekijken. „Een uur geleden zag ik
|:e nop,*' vindt de werkster, ,j:al ik
|es even in het hotel?"
..Heb je al in huis gekeken,
■wam," vraagt zoontje, koel als 'n
aetective.
I(Kan niet," ruzie ik, „ze zaten
I op de stoep".
I Toch gaan we naar boven, naar
de badkamer.en: Hoerahbrult
1 zoontje, „hoerah
Geluidloos en dicht naast elkaar
staan dikke zusje en 't vriendje bi)
de wasbak. Op de rand ligt de pop
wet de slaapogen. doordrenkt van
vette bruine klodders In het bad,
lurnar de was ligt te weken, dob-
1 beren alle flessen en potten uit 't
vrouw gealarmeerd door pers en
prijsstijgingen raakt bijna in een
paniek. „Zal wel afzakken", denken
onze mannelijke regeerders „even
de tanden op elkaar, alles went".
Hier openbaart zich een ontstel
lend gebrek aan belangstelling en
inzicht. Vraagt men zich wel af
of de cemiddelde huisvrouw deze
zware opgave alleen kan oplossen
en wat de gevolgen zijn, wanneer
zij hierin op grote schaal tekort
schiet? Niet terwille van de huis
vrouw omdat zij recht heeft bij
deze moeilijke taak geholpen te
worden, maar in het belang van
de Nederlandse volksgezondheid
zou hier voorlichting dienen plaats
te vinden op grote schaal Een
voorlichting ingesteld op vrouwe
lijk begrip, waarin haar uitvoerig
en eenvoudig het „waarom" ver
klaard wordt. Ten tweede zou deze
voorlichting zich moeten richten op
raadgevingen betreffende een prac-
tische versobering Of moet hei zo
worden dat de huisvrouw op sui
ker gaat bezuinigen en haar kinde
ren met sacharine grootbrengt. Of
ter bezuiniging het vet maar uit de
stamppot weglaat. Moet zij prullen
en minderwaardige kwaliteiten blij
ven kopen, omdat de fabrikanten
toch willen blijven draaien en daar
om het utilitysysteem verdonkere
manen?
De vrouw zal zo opgevoed moe
ten worden, dat zij de fabrikant
laat maken wat zij wil en wat te
gelijkertijd past bij een efficiënte
levensstaat. De huidige monetaire
politiek is een typisch mannelijke
met totale veronachtzaming van de
enorme vrouwelijke hulpkrachten,
die hier zouden kunnen worden
opgeroepen
CP EN blouse en rok zijn welis-
waar onafscheidelijk verbon
den, maar tot nu toe was dat
voor ons gevoel altijd een „eenheid
in verscheidenheid" Sinds kort
hebben we echter ontdekt, dat we
ons daarin hebben vergist. Een in
genieuze Nederlander, die pas een
confectiefabriekje is begonnen,
heeft n.l. een kledingstuk ontwor
pen, dat zowel rok als blouse is
Hij noemde zijn vinding, waarop
patent is aangevraagd „doublé
face".
Het is een vrij lange blouse, met
aangeknipte mouwtjes en lage
ronde hals, U weet wel zo'n luch
tig gevalletje voor warm weer.
Langs de hals en langs de armen
is elastiek geregen. Dat elastiek
aan de hals past ook om de taille.
De aangeknipte mouwtjes worden
naar binnen gestopt en vormen zo
schijr.-zakjes (maar stop er niet I
bij vergissing iets in). Het hele'
kledingstuk zal in de winkel onge-
veer i 7.50 kosten. Met twee van
zulke „double-faces" (één effen,'
en één in patroon in bijpassende j
kleur) hebt U bijna een complete J
zomergarderobe voor mooi weer! i
(Advertentie I. M.)
Is het geheim der
schoonheid Duizenden
vrouwen, die een nel
ping hebbenfolzwoor-
ll|vigheld, maken In het
buitenland scderi jaren
gebruik van
SveltPills
<Burcbard>
d$ kroditig «irktndt,
111v*r«o jlankhtltfidrogMf
Zuiver plantaardig en
volkomen onschodelijk,
ook bij longduriggebruikt I
Duns ook in Holland verkrijgbaarI
tn Asolkfl» »f> Oroa'uUrii«n
Dtpeli ALPHAA'do»»Jont.ul|Wn»lfO«MOO
XT LKE beschavingsperiode heeft zijn eigen
-L"' schoonheids-ideaal, dat nu eens het weelderige,
dan weer het anaemische en dan weer het sportieve
type de voorkeur geeft. Ook landen en werelddelen
hebben op een zelfde tijdstip uiteenlopende, en zelfs
botsende meningen op dit punt, onder het motto dat
elke menselijke verschijningsvorm zichzelf het naast
is. Zodat de vraag: wat is schoonheid? inderdaad
nooit eenstemmig beantwoord kan worden.
Maar waar het afkeuren dc mens nu eenmaal
makkelijker valt dan het toejuichen is er al meer
overeenstemming te vinden betreffende de factoren,
die de schoonheid zcfuden ontsieren en een van de meest algemene over
tuigingen is dan, dat rimpels en schoonheid onverenigbaar zijn. Een opinie
die het bekijken waard is
uvip*.
*cpV?den van een roest-
en cr^p j y*m» shampoo, zeep
k""! ruiken wrtt erin rit."
"VooKy.""0' 'ekkCre van iou
K'A. daar dat zwarte flesje."
on IVn.'ï 'ie|. "is 'k 1
lian't ,f" luUle hicr." 'ier ik.
notrhie," 9' ",Vat doe" jullie
Pop'kd> PJ'k' de k,ei'er'f>e
ichriJr if ^J doorschijnend van
Cwi£°-r A,/ons toont zich
'-Sfnblik Hr i09, d" °",:e"en<>e
rtiij.p hj,rV kukt me aan. Z'n
Taaar 9n 2ept hij zacht
duidelijk. „Spélen".
BIBEB
Het zijn vooral de vrouwen, die
het rimpel-probleem aangaat. Man
nen behoeven zich er niet druk
over te maken, integendeel: een
groefje hier en een groefje daar,
geeft het aureool van nadenkend te
zijn, van geleerd te hebben, van
verantwoordclijkhcidsgevoelens te
bezitten en wat al niet meer. Zie
er de romans maar op na: „Zijn
gelaat droeg trekken van grote
vastberadenheid", „Een denkgroef
doorploegde zijn edel voorhoofd",
of „De rimpeltjes om zijn ogen
verrieden zijn vrolijke aard",
allemaal aanbevelingen, die geen
verontschuldiging behoeven. Van
vrouwen daarentegen zegt men
hoogsten „Haar gelaat vertoonde
nog sporen van vroegere schoon
heid". of „Zij was voor haar jaren
nog een knappe vrouw", of „Haar
ogen waren jong gebleven'. Hier
wordt geen lans gebroken voor de
schoonheid als zodanig en over
rimpels wordt alleen gesproken
als de heldin oud is, als zij onoog
lijk is» of als men diep-medelijden
met haar moet hebben.
Nee, het schoonheids-ideaal laat
zich in het algemeen slechts met
de jeugd in of met dat zogenaamde
hoogtepunt van bloei, dat eenmaal
om en nabij de vijfentwintig lag
en dat nu alhaast een twee decen
niën is opgeschoven. De oorzaken
van deze mening zullen wel in de
practijk liggen, waar mannen zich
gemeenlijk plegen te verbeven in
jonge bloemen, die ze dus mooi
vinden, waarom die jonge bloemen
zich, op de enkele pretentie van de
gaafheid van haar huid, wat supe
rieur voelen tegenover hun oudere
zusters. En werk dan als oudere
zuster maar eens op tegen deze
overweldigende veroordeling van
beide sexen. Daar komt dan nog
bij. de stortvloed van advertenties
voor zepen, poeders, lotions en
crèmes met hormonen van dit en
voor dat. allemaal hormonen die
de rimpels wegeten, wegvagen,
wcgzalven
Het ls waarachtig geen wonder,
dat de schrik voor rimpels voor
alle andere ouderdomsangsten uit
gaat. Maar daarbij verliest men
enige zaken van importantie uit
h-?t oog.
In de eerste plaats vergeet men.
dal men zijn eigen rimpels veel
eerder en op veel onaangenamer
wijze beziet, dan de meest koele
waarnemer van buitenaf dit doel:
men gaat met boze, onthutste of
melancholieke blik onbewegelijk
voor een onflatteuze spiegel zitten,
zonder te bedenken dat men deze
starheid niet gauw aan and ren
zal vertonen. Terwijl men ook vaak
niet voldoende beseft, aan wat voor
defecten een 'fectief oog voorbij
pleegt te zien, waardoor het in
boezemen van genegenheid.
uitoefenen van charme, dan ook
heel wat belangrijker zijn dan het
aanwenden van wat voor massages
en bcvettingen dan ook.
En in de tweede plaats, die in
nauw verband staat met de eerste,
is men zo zeer gewend om angstig
te zijn voor rimpels in het alge
meen. zo zeer overtuigd dat hun
komst even ontsierend als onaf
wendbaar is, dat men vergeet dat
de ene rimpel de andere nog niet
is, en dat er hemelsbrede verschil
len bestaan, niet alleen in volumo
maar ook en vooral in karakter.
Want er zijn rimpels, die inder
daad uit normale, algemeen-ge
bruikelijke bewegingen en functies
ontstaan, zoals praten, lachen, hui
len cn eten. maar ook andere, die
min of meer duidelijk hun speciale
herkomst aanwijzen, óf een heel
bepaalde indruk wekken.
Er zyn rimpels, die erop duiden
dat de drager nooit een ander in
zicht dan het eigene heeft willen
accepteren en altijd aggressief op
inmenging reageert. Er zijn rim
pels die aantonen, dat er wel be
rust werd. maar in verknepenheid.
die een verbitterde, verzuurde op
standigheid aangeven, sjagrijnig-
heid, querulantie. afweer tegen
wie of wat dan ook, of weerloos
heid tegenover elke verleiding. En
op dezelfde wijze zijn er rimpels,
die verkondigen dat ze uit vrien
delijkheid groeiden, uit zelfbeheer,
sing, uit veel spontaan meevoelen
of uit glimlachcn-ook-al-kon-je-
wel-huilen Er zijn denk-rimpels
in tegenstelling tot picker-rimpels,
ironische lijnen tegenover giechel-
groefjes. gladde, goedaardige plooi
en tegenover verkrampte voren.
Het is goed als men zich dat
voor ogen houdt in zijn ogenblik
ken van ijdele angst: dat men zijn
eigen rimpels maèkt
MARJOLEIN DE VOS
ALS Je poes bent. heb Je aan een kamer en een keuken voldoende, vooral,
als er nog stuk dak is. dat Je middels het W C.-raampje kunt bereiken
en als er aardige buren zijn. waar je zo nu cn dan even terloops een vaas
kunt gaan breken. Je dag is boordevol. Je b?nt
zo bezet, als poes. het arbeidsterrein is zo groot.
Er is een hele Genemuidcr mat. waar Je net zo
lang aan moet vreten, tot er een sprietenwoud
ontstaat: dan speel Je sluip-slutp-in-het-alang-
alang. Er zijn wel vijf stoelen, waar je je nagels
lekker langs moet raspen en dan onderwijl loe
rend wachten, hoe lang het duurt, voor je een
oplawaai krijgt. Je kunt ook uit het raam kijken,
naar die duif in de iep en dan langzaam met jc
siaart gaan slaan en kleine gepasslonnecrdc tril-
mauwtjes uiten En dan voor de verandering maar
weer eens op dc bak. allevier jc poten op dc rand
en Je staart ln dc lucht en dan heel peinzend en
introvert kijken, net of je bezig bent te mediteren
over de Kritik der rcinen Vernuft
Dat alles deed Van Rooien ook. Zijn naam Is
Van Rooien, omdat hij een rooje cypert is. die
belooft, later iets statigs te zullen krijgen, als hij
maai lang genoeg vis met aardappeltjes eet. Maar dat is het nu Juist; op een
dag at hij geen vis meer. En geen kattenbrood cn hij liet zelfs de kurk van de
azijnfles met rust En waar zijn kurken van azijnflessen nu anders voor. dan
om ze under de piano te slaan met een elegante teen?
Van Rooien was ziek Kom, zoetert. ga
lekker warm in je mandje. Maar van
Rooien ging met z'n matje in de goot
steen zitten, de dwarscling. Hij wou
helemaal niks meer op de aarde, geen
kluwtje en geen melk cn geen bak zelfs
dc loshangende ceintuur van een voor
bijkomende kamerjas deed hem niets
Anders hol Je daar toch energiek ach
teraan Maar nee met z'n gatje in de
koude gootsteen zitten en maar gelaten
kijken en maar ziek wezen.
Toen begon de ellende met dc drank
Hij kreeg een drank met zijn adres op
het etiket en driemaal daags een thee-
lepe!" Wel dat ls natuurlijk doodeen
voudig. Je doet zo'n beest z'n bek maar
open en gooit het erin. De allereerste
keer ging dat dan ook. bil wijze van
overrompeling Maar daarna was 't me
teen vut. want Van Fooien kende de
fles cn kroop diep onder de divan, zo
dra er aanstalten gemaakt werden hem
weer zo'n poes-onterende behandeling
te laten ondergaan. Hij moest tevoor
schijn gesleurd worden en in een reistas
gestopt worden met de rits dicht en
allcm zijn kopje eruit Dan moest die
bek opengewrongen, maar niets zit zo
vastgeklonken als twee poesenkaken.
Zoet maar. poesje, zoet maar Wat een
angst ln die ogen! Nu effe lekker
drankje Wrcngg zei Van Rooien
en ontsnapte als een paling De drank
zat t-gen het plafond, de menselijke we
zens om hem heen zaten vol bloedende
het krabben. Nog 's proberen. De stoet
mensen, die hielp groeide steeds. de
werkster, vier buurvrouwen en een hele
drom vrienden, die zo goed met katten
konden omgaan, alles wrong mee aan
Van Rooien, tot hij een hysterisch
hoopje bont en nagels was Er bestond
geen voorwerp meer in huis. dat niet
onder de bruine vlekken zat van dc
drank, maar in Van Rooien zat niks Hij
bleef nek en treurde in de gootsteen,
de schaarse ogenblikkon dat cr niet aan
hem gesjord werd. Het kon zo niet lan
ger. De hele buurt ging cr aan te
gronde- er bestond helemaal niets an
ders meer d«n dc zieke Van Rooien.
Soms zat de kamer vol met wildvreem
de mensen, die met z'n allen probeerden
zijn bek open te krijgen.
Het pocsen-zlekenhuls dAt was de
redding En daar is hij nu. Hij is door
de professor persoonlijk doorgelicht en
die heeft het grote bot gezien, dat Van
Rooien had Ingeslikt cn dat „operatief
ingrijpen" onvermijdelijk maakt
Wat zal hij diep onder de Indruk zijn.
als hij over drie weken terugkomt. Wat
zal hij c«n verhalen hebben over de
narcose, de zusters en de dokter ..Er
waren tc weinig bezoekdagen" zal hij
zeggen Maar dan moet hij weer ernstig
en ijverig doorgaan met zijn besognes,
want zijn werk ligt nu stil Kurken
en klossen en ceintuurs van kamerjas
sen. t ls allemaal zo volstrekt zinloos
zonder Van Rooien.
ANNIE M. G. SCHMIDT.
(Van een onzer verslaggevers)
De Harlinger Hendrik Hornstra, die volgende maand 49 jaar
wordt, is wij willen het u maar meteen vertellen de nieu
we president van de „Académie internationale des chefs de
cuisine et Association des cuisiniers". Wat zoveel betekent als
internationale academie vannee, niet zo maar domweg van
koks, maar van culinaire specialisten, dienaren van de gastro
nomische wetenschappen, kortom van de gastrologie. Hij is de
enige Nederlander, die van dit internationale genootschap lid
is en ook de enige vaderlandse vakman, die lid is van de nog
beroemdere Vatel-club. Deze club heeft slechts 400 leden in de
gehele wereld; men kan hiervoor alleen maar worden benoemd
en zich niet ervoor aanmelden.
Als u ooit dc heer Hornstra zou
ontmoeten in dc werkkamer van
zijn fraaie villaatje en u had dit
niet geleien, dan zou u zijn beroep
niet gemakkelijk hebben geraden.
Zijn lange wat schrale gestalte, dc
grote donker omrande bril, zijn be-
daard-docerend betoog en vooral
het ..en brosse" geknipte haar,
zouden het signalement kunnen zijn
van een hoofdonderwijzer of een
rechter. Deze heer Hornstra is ech
ter de maitre de cuisine van hotel
De Keizerskroon" in Apeldoorn,
dat. gelegen tegenover paleis Het
Loo. door koning Willem III is ge
bruikt als dépendance voor zijn lo
geergasten.
Hendrik Hornstra bereidt ook
dikwijls de maaltijden voor prin
ses Wilhelmina. als zij op Het Loo
vertoeft. De Prinses inspireerde
hem zelfs tot een van zijn schep
pingen de gateaux princesse Wil
helmina", waarvan de noviteit een
op bijzondere manier samengestel
de chocolade-crème is.
Zijn internationale faam verwierf
deze dienaar der gastrologie niet
slechts met zijn creaties, die fijn
proevers over de gehele wereld heb
ben genoten, maar ook door talrijke
publicaties over de kunst van de
kok, die tevens een wetenschap is
Binnenkort verschijnt van zijn hand
het „Culinair Vademecum, handboek
\oor de chef de cuisine, voor ho
teliers. voor hotelvakscholen en voor
de gastvrouw". Behalve een kook
boek is het een handboek voor de
geschiedenis van de keuken cn van
de grond- en hulpstoffen, die men
bij het bereiden van spijzen ge
bruikt Het bock is opgedragen aan
de nagedachtenis van zijn vader en
van zijn eerste leermeester chef de
cuisine Willeman, die hem in het
Rotterdamse Maison Stroomberg de
beginselen bijbracht, toen Hornstra
een jongen van zestien was.
Hornstra senior, bedrijfsleider in
een Brusselse cxport-vctsmelterij.
bestemde zijn zoon voor de vee- en
vlecshandel. Dit gaf de jeugdige
Hendrik, die dit niet wilde, maar
die er geen notie van had wat hij
dan wel zou willen worden, gele
genheid bij twee slagerijen waar hij
als leerling werd geplaatst weg te
lopen. Zo kwam hij ten slotte via
de Arbeidsbeurs in de koksbranchc
terecht En hoe!
Chef in Plaza New York
Twee jaar is hij chef geweest in
het beroemde restaurant Plaza te
New York, aan de voet van Central
Park gelegen. Zijn pollepel zwaaiend
in de Parijse smulpapenclub „Tro-
cadéro". streelde hij er de tongen
der clubleden. En in de vier jaar
dat hij chef de cuisine was bij de
K.N.S.M.. heeft hij de maiden-trips
van alle nieuwe schepen van de
HollandAfrikalijn met zijn culi
nair vernuft opgeluisterd.
Als de heer Hornstra vertelt
doceert is misschien juister ver
geet men dat „eten" eigenlijk is
„zich voeden". Voor hem is het be
reiden van spijzen een kunst en een
wetenschap. Maar ook aan het ge
nieten van de resultaten dier kunst
stelt hij hoge eisen.
Hij toont ons een van de vele
artikelen, die hij schreef in „De Ho
telwereld". waarvan hij redacteur is.
Het behandelt de „décors", wat uw
vrouw en de mijne „garnering" zou
den noemen Er is in dit stuk spra
ke van „expressionistische, figuratie
ve decoratie", waarmee hij bereiken
wil, dat een schotel, die is ..uitge-
serveerd" er ooglijk blijft uitzien en
geen rommelig tafereel oplevert.
Met zijn „décor", lat hij zelf mode-
leert. meestal van koolrapen ver
wierf hij zich de bijnaam „Rem
brandt der keuken".
Zelf Is de heer Hornstra ook een
fijnproever, maar htf drinkt er nooit
bij. ..Aan een goed diner wil ik
e t e n!" zegt h(j. „De eomblnatie van
recrug en een goede Bourgogne mag
nog zulk een prachtige smaak op
leveren. door de wijn kan men nooit
het wild geheel zuiver meer proe
ven."
Een van Hornstra's lievelingsge
rechten in het eenvoudige, zoals
hij het zelf uitdrukt is een ge
woon spiegelei, gebakken in bruine
boter, met een halve citroen er over
uitgeknepen, op een boterham zon
der korst.
In het studeervertrek van deze
merkwaardige gastroloog die be
halve een Rembrandt der keuken,
getuige zijn wandversieringen een
verdienstelijk Zondagsschilder is.
staan rijen kookboeken en culinaire
handboeken in de moderne talen.
Tot de preciosa. die niet in ziin boe
kenkast staan maar veilig zijn op
geborgen. behoort de uit 700 date
rende eerste Franse vertaling van
het door dc wijsgeer Aspicius sa
mengestelde kookboek, dat aan het
einde van de tweede eeuw van onze
jaartelling in het Grieks is geschre
ven.
Elke huisvrouw
concurrente
..Weet u. dat vele zogenaamd nieu.
we recepten van Brillat—Savarm
door hem zijn opgediept uit dit boek
HENDRIK HORNSTRA
expressionistische, figuratieve
decoratie
De gateaux" zijn eigenlek een
taart gewoonlijk een ijstaart
van biscuits met room of
roomijs, met peren uit blik. die
zijn gechemisecrd (wat eenvou
dig ..bedekt" betekent) met rode
aardbeiensaus. Het werkstuk
wordt versierd met de peren, die
er „en couronnc" worden op ge
legd Het aeheel wordt opgespo
ten met chocolodecréme.
Die crème nu, is een Homstra-
vinding. Zij wordt namelijk niet
op de gebruikelijke manier van
boter en poedersuiker bereid,
maar van room en couverture
(dat z\jn de brokken ruwe cho
colade zoals bij dc bereiding van
bonbons tn de fabrieken tvordf
gebruikt).
De room wordt gekookt en de
aan blokjes gesneden couverture
eraan toegevoegd Als deze com
binatie dan nog even doorkookt,
ontstaat door een natuurlijke
binding de chocoladecréme, die
zich, afgekoeld, bijzonder goed
tot spuiten leent.
VJ
van Aspicius?" vertelt de heer
Hornstra. Niet deze BrillatSavarin
is volgens hem de grootmeester der
Franse keuken, maar Escoffier.
Diens „Guide Culinaire" is ech
ter in deze tijd niet meer toe te
passen. Het is te kostbaar en te
tijdrovend. Het grote, principiële
verschil tussen vroeger en nu is
namelijk, dat thans in restaurants
ook op de keuken winst moet
worden gemaakt.
Vroeger maakte de winst op
dranken het verlies op spijzen
goed. Op die gewijzigde economi
sche omstandigheden en op het
feit. dat de huisvrouw tegenwoor
dig op culinair gebied zo voor
treffelijk wordt voorgelicht, dat
zij voor elke chef de cuisine een
concurrente is met wie hij reke
ning moet houden, baseert de heer
Hornstra de omschrijving van zijn
publicistische taak, die hij ons tot
slot geeft:
„Ik tracht de gehele receptuur
der historie te vereenvoudigen met
behoud van het essentiële. Hier
toe is kennis van de complete re
ceptuur door de eeuwen heen
noodzakelijk. Door de veranderde
omstandigheden heeft de gastrolo
gie zonder die vereenvoudigingen
op het ogenblik geen basis meer
m de werkelijkheid".
Radio-Programma
ZATERDAG 19 MEI 1951
HILVERSUM I. 102 m.
KRO: 7^00 Nws 7.15 Gram. muz. 7 45
d en liturgische kalender
«MHJ Nieuws en weerberichten 8.15
,muf' 900 Voor d« huisvrouw
vÏÏL A te1Tfla"den fl-3* Gram. muz 10.00
v™ ^.e k,«"ter« W W Gram. muz. 11.00
de fteken H.45 Gram. muz. 12 00
Angelus 12.03 Gram. muz. 12.30 Land-
lVin-c0tüwniedede,,ngcn 1233 PJano-
S»houX Zonnewijzer 13 00 Nieuws en
ij no c* nws 20 Amuscmentsmuz.
14 00 Gram. muz. 14 20 Engelse les 14.40
Musicerende dilettanten 15.15 Kroniek
koor 9«?cnn0n kuunst, n 15 50 Gemengd
koor 16 20 De schoonheid van het Grc-
16.50 Voor de Jeugd 17.50
ïfirvirn Ncderland-Bclgië
18 00 Filmprogramma 18.15fcIke en ik",
causerie 18.25 Orgclconcer®18 40 Rcge-
ringsultzendlng: „Zoeklicht op de Wes
terse defensie" 19 00 Nws 19 15 „Dit is
leven causerie 19.21 Actualiteiten 19 27
Gram. muz 19.52 Journalistiek week
overzicht 20.00 Nws 20.05 „Deze thd
vraagt soberheid en zelfbeheersing",
toespraak 20.12 Gram. muz. 20.15 Llcht-
2i noV -Steek eens op. Heren!"
21.00 Gevar. progr. 21.53 „Wat zou U
Si®. 22-00 Amusementsmuziek 22.30
•v.'iJxt n de Zondag in! 23 00 Nieuws
Zu ,n EsPcranto 23.22—24.00 Con
certgebouworkest.
HILVERSUM II. 298 m.
V.^1?Aol-00 Nws 7.15 Ochtendgym
nastiek 7.33 Gram. muz. 8.00 Nws en
wcerber. 8 18L-Onder ons Rezegrl r 23
Gram muz VPRO: 10.00 „Tijdelijk ujt-
1005 Morgenwij
ding. VARA. 10.20 Voor de arbeiders
in de continubedrijven 11.35 Viool cn
plano 12 00 Gram. muz. 12 30 Land. en
tuinbouwrnededelingen 12.33 Orgel en
la'irt A Nws 1315 Metropole-orkest
13.50 Gram muz 14.00 Voor dc jeugd
1130 Hawaiian muziek 15.00 Boekbe
spreking 15.15 Gram. muz. 15.45 .Van
de wieg tot het graf", causerie 16.00
Gram muz. 16.30 SportpraatJe 16.45 Ka-
mcrorkest 17J0 Voor de Jeugd 18.00 Nws
18 15 VARA-Varla 18 20 „De Raad van
Europa te Straatsburg bijeen cause
rie 18.30 Volksmuziek 19.00 Artistieke
staalkaart. VPRO 19 30 ..Passepartout",
causerie 19.40 „Het oude Testament in
deze tijd", causerie 19 55 „Deze week.
causerie. VARA; 20 00 Nws 20.05 Actu
aliteiten 20.15 Gevar. progr. 21.15 Tlro-
cr muziek 21 45 Socialistisch commen-
l^nr 2200 Instrumentaal sextet 22.25
„Onder de pannen", hoorspel 22.45 Ac-
cordeonmuziek 23.00 Nws 23.15 Dans
muziek 23.4024.00 Gramofoonmuziek.
.'i/ir :i hkziees-
door
Ludwig Bemelmans
JI
„Kom je uit California?" „Nee,
New York." „O. ik ben dol op New
York Ben je hier al lang?" „Nee.
niet zo erg lang. Dat wil zeggen, de
tijd gaat hier sneller voorbij dan
ergens anders."
„Alors, ik wou je een persoonlijke
vraag stellen. Je vindt het toch niet
erg als ik een persoonlijke vraag
stel?"
„Nee. ga uw gang.'
„Ik wou graag weten. eh. bestaat
er iets tussen jou en „Vashvily?
„Ik mag Vanya erg graag", zei re
eenvoudig.
Hij zette de radio aan en de wa
gen vloog plotseling vooruit, over
de heuvel, en naderde met een
wijde bocht het rode licht op de
kruising Van Sunset en Sepulveda.
„Ik bedoelde", zei hij. terwijl hij
naar haar keek en dwars door hel
rode licht heenreed en op wonder
baarlijke wijze een verhuiswagen
miste, ..of er iets meer was dan hem
bijzonder graag mogen."
„Och", zei ze. „ik ga altijd naar
hem toe als ik me eenzaam voel en
soms belt hij me op als hij zien
eenzaam voelt. Eo dan zit ik b>j
hem op de bank en hij vertelt me
zijn zorgen en soms eten we samen.
En dan gaat hij „Serenade in C ma
jeur" draaien cn dan luisteren we
en dan ligt hij plotseling met zijn
mond open en is in slaap gevallen.
Soms valt hij al onder het eten in
slaap. Hij heeft iets aan zijn hart",
zei ze.
„Maar hij heeft een heel goad
hart", zei Maurice.
„Hij is erg aardig voor me."
„Daar ben ik blij om."
„U weet een heleboel van vrou
wen. hè?", zei Belinda.
„Van vrouwen, ja. lieve kind. En
ik heb altijd het meest van Euro
pese vrouwen gehouden. O, ik oe-
wonder de Amerikaanse natuurlijk.
Ze zijn de meest solgnée vrouwen
van de wereld. O. de Engelsen zijn
ook de moeite waard, maar ze zijn
niet soignée. zelfs niet zo soignée
als de Europese."
„Wat is soignée?"
„Och, je weet wel, met verzorgde
haren cn dichtgeknoopte hand
schoenen. met gladgeborstelde zwart
fluwelen pakjes, met blanke handen
en met nagels, die er niet uitzien
alsof ze met schoensmeer zijn ge
lakt. Neem nu de Engelsen eens, ze
gaan twee keer per dag ln bad cn
toch zijn ze niet soignee. Dat komt.
omdat ze een atavistische cultuur
hebben."
„En dat was dan het allerlaatste
nieuws", kondigde de radio aan.
Hij zei: „Kom eens een beetje
dichter bij me zitten, liefje."
„Ik geloof", zei Belinda, „dat je
een boel leert, als je met een schrij
ver uit bent."
„Zeg asjeblieft Maurice tegen me.
Belinda
„Vind Je het erg als ik je Joe
noem?"
„Nee. maar waarom?"
„O. omdat ik getrouwd ben met
een man. die Joe heet, en dan ver
spreek ik me niet zo gauw."
Hij keek haar verschrikt aan.
„Ik maakte maar een grap)c
Joe", zei ze.
„O, maar ik kan niet tegen grap
jes", zei hij.
Ze reden verder, er stonden euca
lyptusbomen langs de weg, ze pas
seerden de Spaanse ingang van een
Tudor villa en de stenen muur van
een luxueuze Mexicaanse ranch cn
een rotstuin, die was volgeplant
met exotische gewassen. De rotsen
daalden af naar een bord, waarop
in grote letters stond „Botanische
tuin."
Tegenover dat bord lagen het po-
loveld en de renbanen van de RJ-
yièra Country Club Een paar meis
jes sprongen in wolken stof op nun
paarden over hindernissen.
(Wordt vervolgd)