HENDRIK CHABOT, de kunstenaar die het volk in zijn hart droeg Franse droomfabriek technisch perfect en volop in bedrijf „Meisje uit Artis een gezellige film N. Code 110 3", een film van goed gehalte Vv Inch uknekkende tentoonstelling in het Museum Boymans Frankrijks president ontvangt internationale filmcritici oet Ueens hóren! rwes jaren na zijn dood her denkt Rotterdam de kunst schilder Hendrik Chabot met een petc, indrukwekkende tentoonstel- ing in het Museum Boy mans. jiiet minder dan 143 schilderijen tn 16 beeldhouwwerken zijn in de Men van dit museum onderge bracht. Meer dan honderd schil lenen zijn ontstaan in dc laatste ten jaren van zijn leventussen 939 en 19493 en deze zijn hetdie ornamelijk het karakter van de te Vitoonstelling bepalen en tevens schei ie i» hep pingskracht in deze kleine n v iet bi schoo!- va: ubsioi' all* e kis ind'. olmeE iT-arrt, nduiden welk een enorme scheiden man huisde. lelaas is veel van zijn werk tij- is het bombardement in Mei 1940 loren gegaan. Aanvullingen uit liculier bezit hebben de expositie ieten completeren om althans een arzicht van zijn ontwikkelings lij mogelijk te maken. Deze pe- de omvat nu een kwart eeuw leppende arbeid, waarin het stre- 0i naar innerlijke zuiverheid zijn vindt in de gevoelsontladin- van de oorlogsjaren en waarin voortbouwend op de beste tra- es van het expressionisme, een der uit- H. Chabot, Familie groep (1943), waar- is goed. onze stad Cha- reeds zo na zijn verscheiden heeft wil- enan. Hijzelf was er niet de man om de trom te roeren. Beschei- was een van zijn grootste Maar wat hij niet zag of niet te willen zien was het zijn naam in de kunste- rswereld reeds tientallen van ja- een uitnemende klank had. En kwam, omdat hij een kunste- is geweest met een rijke in- aan menselijke ervaringen, een iets te zeggen had. werk wordt beheerst door de Het is de lijdende, zwoegende, zorgen en angsten neergèdruk- [mens, aan wie Chabot zijn sa- brengt en die hij heeft uitge- in voortdurend sterker wor- spanningen. Deze kunst heeft in de eerste plaats een so- ïnslag, is verbeelding en uit- van de aan akker en woon- boer, het door oor- en terreur bedreigde gezin, de Jood. Deze opvatting is stonde af aan, maar zij moest en zij verkreeg haar schoon- in de jaren, die voor donkerst en het ïarst zijn geweest. Chabot vlucht- Viiet in een onwerkelijke wereld, bt zich niet op in een ivoren to- J, maar bleef met beide benen in «realiteit staan en zag het als een jie plicht de tijd en de directe ne gen voor de mens van die tijd, te leggen in zijn werk. I/s vuistslagen 'eze schilderijen, zaal naast zaal. Ken als vuistslagen. Men zou Ellen roepen: houd op, nu niet r, want Chabot, ziekelijk en zich 'ichtend met alle kracht, die in was, omdat hij niet kón zwij- omdat hij móest spreken, wist t van ophouden en verplettert bijkans onder de last, die hij chisch in dit werk heeft verwe- lijkt en waarin de strenge, ge- [ten vormen getuigenis afleggen de discipline, waarmede hij de istormende gevoelens de baas ief. Te veel9 Misschien, maar nvt merk van de inrichters dezer toonstelling om een zo volledig (gelijk overzicht te brengen van jabot's werk in het museum van stad, waarin de schilder heeft ge- lond en gewerkt, is in dit verband billijken. lovendien: deze laatste tien jaren beslissend geweest voor zijn ast. Zij zijn als het ware de af- iding van een taak, die hem eds voor ogen heeft gestaan, h waarvoor hij de vorm en de ioud pas kon vinden toen mens wereld op een dieptepunt waren igeland en hij geconfronteerd rd met de naaktheid en de arm- ligheid van het menselijk bestaan, int eerst toen vond hij de puurste ntie van zijn scheppend vermo- -habot kent reeds vroeg de bewo- nheid. Kleur is voor hem niet al- £n middel, maar ook doel om d'e ^ogenheid tot uitdrukking te t-ngen. Het verklaart zijn belang- blling voor de stromingen in net |pressionisme. die gedurende de rste wereldoorlog en in de jaren arna het kunstleven in opschud- ag brachten, zijn bewondering Picasso, zijn aandacht voor lakine e a. Toch toont de prilh-.u In het begin eerder bezonken, 'e- 'n elkaar afgewogen kleuren; al- pn in de vormgeving herkent men leds de aankondiging naar de :a- |r steeds meer toenemende vei- Invouding van het krachtige lil- Instelsel en de gesloten compositie ftoh beeldhouwer Jln de jaren na 1922, toen hij een Bote reis had gemaakt door Duits land en Oostenrijk, is hij afwisse- ighd schilder en beeldhouwer, uit ^lke wisselwerking kostbare lessen worden getrokken, die hem later, gul het zoeken naar een eigen stijl, X® stade komen. De beeldhouwwer- j<pn leveren winst op in het vinden TOn een strakke vormgeving, synthe- van een enorme concentratie, die voortzet bij het schilderen. In £LSS«Ur speurt hij naar de oer- «acnten, waaraan aarde en hemel jn overgeleverd. De zee ziet hij een f Cu grauwe- kolkende massa. telle bewogenheid van lucht en ySiL ®r* waarop de schuimende bran- e i ^ik gekoekt zit. De boe- landarbeiders hebben weinig k»r Si. hoek»g- met dierlijke trek- tïr» j ze uit de verf Hier han- I Kiln beeldhouwer, die plastisch Voelt- bet penseel. De land- [L worden broeierig, de luch- t.eiaüen; de warme kleuren, geel en roodbruin, winnen aan intensi teit. De motieven herhalen zich, doch de afwerking in de techniek verkrijgt een grotere gaafheid. Hij wordt nimmer moede het boerenle ven tot onderwerp te kiezen en daarbij vergeet hij het dier niet, het paard en de koe. zonder welke de boer niet werken kan en in wel ke dieren hij een tederheid bereikt, die ontroert door de simpelheid van het lijnenspel. Nieuwe reeks De oorlog doet de wereld op haar grondvesten dreunen. De oorlog ver nietigt illusies en verteert reeksen doeken, waaraan Chabot zijn beste krachten heeft gewijd Even buiten Rotterdam, in het polderland van de Rotte, aanschouwt de schilder zwij gend en machteloos de ramp, die zich aan de stad voltrekt. Het is niet alleen het einde van een poli- tiek-economische periode, maar ook van een kunstzinnige, zijn periode, die was gekenmerkt geweest door groei en zelfbeheersing. Het geluid van gierende Stuka's en dreunende soldatenlaarzen heeft het onrustig kloppend hart van de schilder over stemd. Het is lente. Het Rotte land schap laait van de gele gloed, die uit de velden slaat Daarboven wen telen zich de wolken, die uit de brandende stad kronkelen, doorsche- merd van de helse gloed, die zo veel schoons tot as verpulvert. En terwijl Cha bot, verdoofd en overweldigd, naar zijn penselen grijpt, schept hij het eerste tijds beeld van een nieuwe reeks, van een geheel nieuw oeuvre, waarvan de voorbereiding reeds was vol tooid, doch waar toe een schok no dig was om tot bezinning te ko men. Dan breekt het grote, sociale gevoel, het warme mededogen met alle onderdrukten vervolgden, in volle hevigheid door. Vorm en in houd worden één enkel samenvat tend °eheel en Chabot schept de stijl, die onvoor waardelijk beant woordt aan de verbeelding der oorlogswerkelijk- heid. Hij bouwt zijn doeken op in een colortslisch uiterst sober gamma van blauwen, roden en een diep-groen In dil co- loriet schuilt de dreiging van de tijd, die donker is en onheilspellend en waarin de mens weinig anders over blijft dan de strijd om het naakte bestaan. Niet de visuele, maar de innerlijke waarheid met het visuele verbonden, wordt voor hem het hoogste gebod. Niet alleen de stad. het leven zelf stond in brand; de jacht op Joden, onderduikers en ver zetsstrijders was begonnen. De laatste jaren Snel achterelkaar, terwijl hij woe kert met zijn talent en zijn physick uithoudingsvermogen, ontstaan de doeken in het kleine boerenhuisje aan de Rotte. Inundatie, gezin met een lege pan, de Zweedse broden, het zijn evenzovele beelden uit de jaren, waarin de Apocalyptische Ruiters aan onze deur klopten. De bevrijding brengt geen keerpunt, wel een gelukkige voortzetting. Het leven vloeit langzaam terug en spie gelt zich in de gezichten van hen, die uit de nachtmerrie ontwaakten. Chabot wordt milder en kan het zich weer veroorloven een moeder met kind te schilderen zonder de kommer en angst der voorbije jaren. Zijn huisje bij maannacht wordt een nieuwe ervaring; hij stort zich in de kleur, die tot een bevrijdende uitbarsting wordt van kosmische ge nieting. En het wordt ook weer zo mer voor hem, maar heel anders dan dit seizoen ooit voor hem is ge weest, blijder, geurender en stralen- Zelfportret (1945) In dc Amerikaanse filmindustrie bestaat sinds enkele jaren de nei ging dc z-g. „thrillers", detcctivc- en gangsterfilms, te voorzien van het opschrift „Waar gebeurd". Bij voorkeur worden dan gevallen uit oude politic-dossiers gelicht, die met of zonder steun van de auto riteiten nagespeeld worden. Voor- I de spanning beelden van deze semie-documen- taires zijn o.a. ..Naked City" en „The house on 92nd Street". City vertoont deze week in het avondprogramma een nieuwe po- litiegeschiedenis. die de titel draagt „Code no. 3" (Armored car rob bery"). De titel zegt het al: het gaat om een overval op e* gepantserde der en met een wemeling van roden en gelen in grote vakken, die dron ken maakt. De neiging tot abstrahe ren, tot vereenvoudigen, tot de di recte zeggingskracht schijnt haar toppunt te hebben bereikt. In het laatste jaar van zijn leven werkt hij nog aan een drietal doeken, die nim mer werden voltooid. Dan valt hem het schildergereedschap uit de han den. Op 2 Mei 1949, de dag. waarop twee jaren later deze tentoonstelling werd geopend, sterft Hendrik Cha bot. Met hem is een van onze beste zonen, een van onze grote schil ders heengegaan, een man. die het volk in zijn hart droeg en het de belangrijkste plaats inruimde in zijn werk. B. SCHMIDT. „Belgische beeldhouwers" verlengd De tentoonstelling ln het Stedelijk Museum te Amsterdam van Belgische beeldhouwers wordt met veertien dagen verlengd. In de zomer zal in het museum een tentoonstelling van Charlie Toorop's werken worden ge houden; in het najaar een tentoon stelling van Chabot. Ter gelegenheid van het congres van kunstcritici zal de Stijlgroep in het Amsterdams Mu seum exposeren. Overigens is veel van het eigendom van het Sted. Mu- sum op het ogenblik op reis. Enkele werken zijn afgestaan voor de ten toonstelling van Hollandschc schilders in Dortmund ter gelegenheid van een Nederland week aldaar, een deel van de collectie Rcgnault. wordt te Heer len tentoongesteld. Een belangrijk doel van de collectie van Gogh is even eens op reis. o.a naar Aries. Ten. BEZOEK AAN PARIJS A l FILMFESTIVAL (Van een bijzondere medewerker) PARIJS. Pardon, Ik heb Uw naam niet goed verstaan, zeg ik tegen het charmante meisje naast mfj, bfj een receptie van de Franse film wereld. Danielle Godet, antwoordt ze. Blunder nummer één van me. Da nielle Godet is een jonge Franse filmactrice en ik begrijp dat ik haar althans naar haar mening meteen had moeten herkennen. Hebt U in de laatste tUd nog gefilmd?, vraag ik. Ja. ik speelde in ccn film die U juist in het festival te Cannes hebt gezien: Identité Judiciaire. Blunder nummer tweeKan zü begrgpen, dat ik na 35 hoofdfilms en zeker het dubbele aantal documentaires mij ai die acteurs en actrices niet precies meer herinner? Ik zeg natuurlijk: „O ja, dat is waar ook!" of iets van dien aard. (Even later vallen mtf van meer esprit getuigende reacties in, maar die kan ik dan niet meer te berde brengen) Zij redt de situatie: „Hier in Frankrijk kennen ze me ook niet, hoor! Men kent een actrice pas na ten minste tien films en zoveel heb ik er nog niet gespeeld!" prachtig ingerichte laboratoria. Slechts do donkere kamer of liever donkere zaal. waar tientallen, meest vrouwelijke personeelsleden dag in dag uit acht uur werken (de Franse wet kent in dit opzicht geen beper kende bepalingen!) liet, uiteraard, minder prettige indrukken na; je haast je uit zo'n sombere ruimte weg, maar de rest gaf een beeld van technische perfectie. Technische perfectie is er ook bij het opnemen van films. Voor Barbc- Bleu, een grote kleurenfilm in twee versies. Frans met Pierre Brasseur, Duits met Hans Albers. is de studio geheel ingericht als het kasteel van Blauwbaard Zoals in elke studio ontbreekt echter hot „plafond": als je omhoog kijkt zie je binten en omlopen met veel schijnwerpers, met electriciens enz. Toch wil men in een aantal opnamen de zaal van Blauwbaards kasteel tonen met fraai-gebeeldhouwde plafonds, met rijke kroonluchters e.d. Geen nood: de decorateur heeft zo n plafond met luchters als maquette vervaardigd; die hangt vlak voor de camera cn in het beeld dat de camera vastlegt komt dat plafond nu boven de stu dieruimte. Niemand zal de truc be merken als de film klaar is zelfs U niet. die dit gelezen heeft! Er wordt een opname gemaakt met Hans Albers. Men ziet Blauw baard aan het ontbijt. Voor hem Vedettes voelen zicli geen balfgodinrien Het blijkt uit het verdere gesprek, dat ze dat méént ook. hoewel haar foto toch herhaaldelijk m de ge- illustreerde bladen prijkt. Haar op merking lijkt mij typerend voor de Franse film-„sterrendie veel min der „sterren" zijn dan hun collega's aan de andere kant van de oceaan, ze zijn bescheiden, ze voelen zich, ongunstige uitzonderingen daargela ten, geen halfgoden of -godinnen Er zijn in Frankrijk immers zovele hon derden „vedettes" en ze leven in het algemeen vrij sober. In Amerika ls dat anders, vertelt een Amerikaans schrijver. Bij ons leven de filmsterren inderdaad als vorsten en er is zo'n sterrenverering, dat ze zich wel halfgoden moéten gaan voelen. De receptie, waar dit gebeurtenis je zich voordeed, was ccn onderdeel van een verblijf in de Franse hoofd stad. dat voor een groepje niet-Fran- se journalisten volgde op het inter nationaal filmfestival te Cannes en dat de bedoeling had. nauwer con tact tot stand te brengen tussen de Franse filmwereld en de buiten landse pers. Behalve Danielle Godet ontmoet ten wij bij deze receptie o.a. de re gisseurs André Cayatte en Julien Duvivier en de „vedettes" Edwige Fcuillère, Blanchette Brunoy, Isa Miranda, Gaby Andreu. Marcelle Derrien. Philippe Lemaire en niet te vergeten Bernard Blier (bij ons bekend door Vrouwen zonder Eer en Taxi 85 rijdt voor). Bernard Blier is precies als in zijn films; hij lijkt echter het minst van allen een ac teur, men zou in hem eerder een postbode of een winkelier vermoe den. Bij een oud-journalist Het belangrijkste en minst-ver wachte deel van ons verblijf te Pa rijs was een bezoek aan de speler van de hoofdrol in de documentaire „l'Elysée", die wij te Cannes hadden gezien: monsieur Auriol. Presi dent de la République Frnngaise. Het wijst op de betekenis van dc filmindustrie voor Frankrijk, dat de President filmcritici in zijn paleis ontving. Zelf verklaarde hij, dat hij een voorkeur heeft voor journalis ten. ..Ik ben immers zelf oud-jour nalist". zei hij, „en je kunt het in de politiek nooit zeker weten misschien kom ik later wel weer in de journalistiek terecht". Hij zal dan vermoedelijk niet in de filmcritiek komen, want met de film is hij niet j zo best op de hoogte hij gaf het eerlijk toe maar wel beseft hu 1 ten volle de enorme invloed van dc film De President liet elk der jour nalisten aan zich voorstellen en dronk met hen tezamen op zijn (en ons aller) geliefd Frankrijk Ons Parijse verblijf omvatte voorts Onverwachte eer Na het Filmfestival in Canne* is onze bijzondere medewerker noc rnlRC tijd in Parijs gebleven, waar hij. met een kleine groep bevoor rechten. de gelegenheid had nader in contact te komen met dc Franse filmindustrie, liet gezelschap ge noot de eer, door de president van de Franse republiek, Vincent Auriol, op het Elysóe te worden onvangen. In bijgaand slotartikel schrijft hij over deze gebeurtenissen. staan hoog opgeladen schotels met koeken en 'n reusachtige vis. Tot mijn verwondering blijkt het gebak echt en ook de vis is zo echt als een <dode> vis maar kan zijn ..Ik moet dit alles immers werkelijk eten!", verklaart Hans Albers. „Blauwbaard wordt verondersteld een veelvraat te zijn. Ik heb wel een goede eet lust. maar ik hoop toch dat die op name "niet een paar maal over moet. Terwijl Hans Albers in de ene studio koek met vis naar binncn- werkt, loopt in ccn andere studio de befaamde Fcrnandel moeizaam door de (kunst-) sneeuw. Hij is een van de voornaamste acteurs van de film l'Aubergc Rouge, welke Claude Autant-Lara er regisseert. In zijn dikke monnikspij heeft hij het warm onder de felle lampen. „Je moet wat voor je geestelijk ambt over hebben!", verzucht hij. maar als hem een kussen onder de pij wordt ge stoken, omdat oen monnik een ste vige omvang moet hebben, lacht hij zijn brede grijnslach. „Er kan nog meer bij!" De Franse filmindustrie heeft ons een indruk willen geven van haar activiteit cn van haar moderne werk methode Zij is daarin ten volle ge slaagd. Films hebben wij 'e Parijs niet gezien alstublieft geen films, na drie weken Cannes!, hadden wjj gevraagd maar de inrichting van en dc werkwijze in de droomfabrie- ken heeft de bewondering gewekt van alle journalisten, die de gasten waren van Unifrance Film. Fcrnandel als monnik in een der scenes nan de film VAuberge Rouge, die nu in de Franse stu dio's wordt opgenomen. einde geen lege plekken ln het mu f.uu 15 I bezoekennan film'-'on'Velëvisie'stu- nault aangevuld met werken van J:_._ levende Nederlandse meesters uit het eigendom van het museum. Bovendien is een tentoonstelling van nijverheid, voornamelijk textiel en keramiek, in gericht. De Weense schrijver Alexander Lernet-Holenia is door het Amerikaanse State Department uitgenodigd om drie maanden in de Verenigde Staten te ko men doorbrengen. Zijn in 1947 versche nen verhaal „Der 20. Juli", dat de op- stand van de officieren in 1944 tegen i Hitier behandelt, is verfilmd. dio's. De film en de televisie staan in Frankrijk niet zo vijandig tegen over elkaar; ze werken zelis samen o.a. op het gebied van de jour naals en de minister van Voor lichting. Albert Gazier, vertelde ons ervan overtuigd te zijn. dat de te levisie oL~ den duur het bioscoopbe zoek zal bevorderen, doordat zij be langstelling voor de film zal wek ken. Technische perfectie In een filmstudio zagen wij de „Reformer and the Redhead" is de Engelse titel van de film, die met in gang van gisteravond voor een weck in „Grand" wordt vertoond. De van deze titel volkomen afwijkende Nederlandse vertaling luidt: „Het meisje uit Artis", een vertaling, waartegen men belangrijke bezwaren zou kunnen opperen, maar die we laten gelden, omdat de vrouwelijke hoofdpersoon nu eenmaal de dochter is van een dierenparkdirecteur en allerlei wild gedierte in de film rondwandelt. dichtgehaald worden, maar de lei der van de bende weet op het laatste nippertje met bet geld te ontkomen. Pas na een nieuwe adembenemende jacht kan de re- 1 cherche hem tenslotte achterhalen, i Richard Fleischer, die de film regisseerde, is er niet in geslaagd van begin tot einde te bewaren. Uiterst geraffineerde scènes worden soms gevolgd door trage momenten, die het geheel verzwakken. Alles bij elkaar ech ter een rolprent, die alleszins de moeite waard is. WALT DISNEY'S BAMBI IN MATINEES VAN CITY Ter gelegenheid van de Pinkster- vacantie vertoont City deze week in enkele matinee-programma's op- auto waarin oen groot bedrag aan nieuw „BambiWalt Disney s aar- geld wordt vervoerd De meest j dige geschiedenis van het jonge zorgvuldige voorzorgsmaatregelen. hertje. Velen zullen deze film nog dië6dö<>7°<ie ganRstêrs zijn getvof- i eens willen gaan zien; hij is het waard. Dat Disney zich niet alleen met fen, kunnen niet verhoeden, dat de po!'tleTo^n w|,pc°nedJ ertussen ukènlita«'KesW beziggehouden b«- spoor is. uit te draaien. chercheurs wordt daarbij neei ge schoten. Zijn collega, verbitterd, laat geen middel onbeproefd oni de dieven te achterhalen. De camera toont ons dc technie;c waarvan de politie gebruik maakt bij de opsporing Bijna kan het net £11 I.V V-A w— -v" een van dc re- wijst een documentaire in kleuren. I die in het voorprogramma wordt gedraaid Daarin ziet men de ge schiedenis van de pelsrobben op het ..Robbeneiland", zoals die zich daar ieder jaar opnieuw afspeelt Mooie opnamen, voorzien van een geestig Nederlands commentaar. Er zijn ook een paar loslopende leeuwen, maar ze brengen geen bloedige, doch wel humoristische sensatie. Want deze film is een ge noeglijk brok rolprent en daarom uitermate geschikt voor het fa- milieprogramma, dat bij extra-Zon dagen zozeer in de smaak schijnt te vallen. De hoofdrol wordt vertolkt door June Allyson, een aantrekkelijke verschijning, wat haar echter niet verhindert een tegenstandster, die men genoeglijk onder de vrouwe lijke zwaargewichten kan rang schikken knock out te slaan, uit motieven van nobeler aard overi gens. En dan is er Dick Powell, die de rol speelt van een advocaat met hervormersnoigingen, die voor het burgemeesterschap candidaat is ge steld en die de gebruikelijke schun nige promotor heeft, die echter door onze advocaat aan de vooravond der verkiezingen in het publiek wordt ontmaskerd, waarmee hij zijn kan sen om burgemeester te worden aanzienlek verkleint, maar zich de eerlijke man toont, goed genoeg om door de lieftallige Kathleen (Juin Allyson) tot echtgenoot te worden uitverkoren. En aangezien de gevaarlijke cn uitgebroken leeuw dan weer in een hok is opgesloten kunnen we ver licht ademhalen, want ook de ten onrechte ontslagen dierenparkdirec teur is weder in ere hersteld. Een beetje fantastisch dit alles, maar aanvaardbaar door de vlot heid. waarmee het wordt gespeeld en de gezonde humor, die de gehele film doortrekt. Zodat we nog eens als onze me ning herhalen: Een gezellige film voor de Pinksterdagen met precies die mate van ontspanning, welke een groot deel der mensheid op z'n extra-vrije dag wenst. Nogmaals: alcohol en woningboutv Mag ik de heer Spiero, die in deze- rubriek zijn mening over „Alcohol en woningbouw" heeft kenbaar ge maakt, er Op Wijzen, dat de belas- geil legen ue zumeruja neooen, zou tingen, die door het alcoholgebruik den in tijden als deze in het alge- In de schatkist vloeien er ook weer uitvloeien door uitgaven voor ge vangenissen, krankzinnigengestich ten, steun aan verwaarloosde ge zinnen enz. Zodat de slaat cr nog kapitalen bij moet leggen, inplauts van cr aan te verdienen, om van do morele schade maar niet te spreken. Geen groot rekenmeester Het wil mij voorkomen, dat de heer Spiero geen groot rekenmees ter is. daar hij alleen maar de in komsten door de alcohol verkregen optelt, maar de vele staatsuitgaven, die van drankgebruik het gev.tlg zijn, achterwege laat. De heer Spie ro denkt toch niet. dat wanneer de drank er niet was het geld, dat nu daarvoor wordt uitgegeven, in een oude kous zou worden gestopt? Do bakker en de slager zouden meer inkomsten krijgen, maar zij betalen toch ook allerlei soort belastingen? Dick Powell en June Allyson in ,,'t Meisje uit Artis" Ook de weeldebelasting zou meer opbrengen. Laat de heer Spiero nu nog weer eens gaan rekenen. D. B. v. V. Zomertijd: besparing van deviezen Invoering van de zomertijd zou een enorme kolenbesparing met zich brengen. Deze kolen moeten thans tegen kostbare deviezen wor den ingevoerd De langere zonpe- riode zou bovendien dc volksge zondheid ten goede komen. De be zwaren die in de Kamer door ver tegenwoordigers van het platteland hiertegen worden aangevoerd, ais- mede de bezwaren die de spoorwe gen tegen de zomertijd hebben, zoo- meen belang dienen te wijken. Dc overheid lone hier begrip voor. ABONNEE. Scherpe munitie by Crescendo I Groot was de verontwaardiging bij de jongens van dc lichting 1949 II toen na afloop van dc oefening Crescendo I het gerucht kwam, dat cr tijdens deze oefening met scherp zou zijn geschoten en dit gerucht later werd bevestigd. Een kameraad van onze kamer is door een schot met scherp aan het oorlelletje ge wond. Een andere kameraad werd levensgevaarlijk gewond door een schot in dc rug van een oefen-Piat- granaat en niet zoals in de kran ten werd geschreven door een houten granaat Het was een echte granaat, van ijzer dus, waar alleen de lading was uitgehaald. Deze ka meraad. de huzaar J. Meinema uit Amsterdam, kreeg de ijzeren pin, die aan de kop van de granaat zit. tot op het ruggemerg. Het levens gevaar is geweken, maar hij zal twee jaar aan zijn bed gekluisterd zijn. De kranten hebben geschreven, dat er een scherpe patroon tussen de losse munitie was geraakt. Maai er is ook melding van gemaakt, ciat minstens drie personen scherpe pa tronen op zak hadden. Hoe is het voorts te verklaren, dat cr in ver band hiermee na afloop van de oefening twee pelotons 'n arrest werden gesteld? CRESCENDO I—GANGER Dodenherdenking en gratie-verlening Deze week heeft men opnieuw de helden uit de jaren 1940'4a her dacht. Zou het geen zin hebben ge had, indien men terzelfder tijd eens een overzicht had gepubliceerd waarin vermeld stond hoeveel in ternationale oorlogsmisdadigers er begenadigd zijn. hetzij door hen in vrijheid tc stellen, hetzij do de over hen uitgesproken doodst af in een gevangenisstraf te veranderen? Wij eren onze doden, door nun beu len te begenadigen, terwijl er ver zetsstrijders zijn. die nog altijd de nadelige gevolgen van hnn illegaal werk ondervinden. Zijn deze bege nadiging en dc jaarlijkse doden herdenking niet volkomen met el kaar in strijd? S. G. B.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 5