Moordrecht weeft tapijt voor Utrechts raadhuis Het geheim van drie vrouwen BERT BRECHT lurieus maar aanvechtbaar boek over Bach 1 antal arbeidsuren 3744 aantal knopen 983.970 Zachtgroen is hoofdkleur PTT beloont moedig optreden met promotie „*n Jantje op het gladde pad* deze week in City .King Kong in ..Rembrandt Schilderijen worden onderzocht op echtheid _in conflict met Stalinistische lijn Zaterdag 19 Mei 1951 (Van een onzer verslaggevers) MOORDRECHT. Zachtgroen is de dominerende kleur van het grote, jaie Deventer-tapijt, dat in de Koninklijke Verenigde Tapütfabrieken te Dordrecht met de hand is geknoopt en dat de hal van het Utrechtse stad- jis binnenkort bij zijzondere gelegenheden zal sieren. Zes meisjes Dna van Zanten, Janny v. d. Heyden, Janny Schilt, Adri Hoogewaart. arie Lussenberg en Annie de Lange hebben er dertien volle weken b gewerkt. In totaal vergde het knopen van het tapijt 3744 arbeidsuren! Per vierkante meter zijn 21.025 knopen gelegd, dus in het gehele kleed. A 5.20 meter breed en 9 meter lang is, 983.970! Tweehonderd vijf en ze- atig (275) kilo van de beste kwaliteit wol, die „motecht" is gemaakt, is in verwerkt. De foto geeft maar een vage in druk van het fraaie tapijt, dat de K.V.T. te Moordrecht voor de Utrechtse stadhuishal hebben ge maakt. Het kleed is zo zwaar het weegt 275 kilo! dat acht man het moesten versjouwen om onze fotograaf gelegenheid te ge ven er een plaat van te maken. Dit is het enorme weefgetouw van de K.V.T. te Moordrecht, waarop het tapijt voor de Utrechtse stad huishal is geknoopt. ie hoofdontwerper van de K.V. de heer C. P. Koevoet, tekende in overleg met B. en W. van ■echt het patroon van het ïjt. De dominerende tint is om- imd door een goudkleurige ok. waarin oud-roze bloem- iefjes zijn verwerkt. De rand ;an een iets donkerder kleur en. In de middenpartij zijn derkransjes geknooDt n em- Estijl. In de hoeken van het ed prijken vier sierlijk gesty- leerde wapens (in rood en wit) van de stad Utrecht. De heer Koevoet heeft er naar gestreefd het tapijt aan te passen aan de sfeer van de stadhuishal cn hij is daarin, naar onze mening, zeer geslaagd. Het kleeJ is rustig van tinten en vlakverdeling er zal zonder op te vallen de hul van ons raadhuis een zeer bijzonder cachet geven. Tezamen met de prachtige kronen en de nieuwe indirecte verlichting zal nu de ontvangstruimte van het stadhuis uitermate geschikt zijn om officiële bezoekers welkom te heten. Nog scheren Het tapijt is deze week voltooid. 'andts Buys geeft in ieder geval blijk van grote kennis van zaken nds de Bachrenais- ce in de eerste ft van de vorige \v zijn ontelbare iragen geleverd tot kennis van persoon werk van Joh. Seb. :h. 'x waren biografen musico-grafen, die ïierswerk verricht er waren er die j»hts kwamen tot hif min of meer res- ^Ktabele herordening het materiaal, dat P.a!fcs vergaard was. lin®Js wij nu, na ruim eeuw Me balans diaken constateren 'berlj met verbazing met ontzag de onmetelijke rlieilzijdigheid van wijfjh's werk dat lang niet het ge- terrein ontgonnen '.o kon bij Stafleu liden) een studie Brandts Buys de Passies van |h verschijnen, wel- iank zij de omvat- Iheid en de aan- ing der problemen in haar t geheel nieuw is. volfiet lijvig boekdeel verraadt de buifTikwekkende kennis van zaken, rover de auteur beschikt en de 'me studie, welke er aan ten idslag lag. Dit nu houdt een CF aar in; het is een boek voor rlanjreen en onder de lezers zul- er slechts weinigen zijn, die vaak briljante maar soms wat misplaatst studentikoze ijftrant kunnen weerstaan en isch de geboden stof besehou- ls ook al adviseert de schrijver lozers er vooral een eigen me- con; op na te houden, er in alle .heidenheid op rekenend, dat in een gedeelte van zijn betoog paden der juistheid verlaten ïctf Overal in het boek vindt talew kleine tegenspraken en grote ;aarschijnlijkheden. jet meest storend is voor mij er dat Brandts Buys op nog orde oldoende gronden een bepaalde osit" irie omtrent het een of ander zige: ouwt en dan alle andere ge- h oïjiten en gegevens dusdanig endt toevallig gelukkig, wel geforceerd, maar soms terecht om de juistheid de- theorie te bewijzen. GOOCHELEN MET CIJFERS aartoe kan men zijn gegoochel cijfers rekenen. Niemand zal nen of willen ontkennen, dat strenge muzikaal-arehitectoni- ordening bij Bach zich in re- cundige grootheden laat uit een. De juiste verhoudingen, se men al luisterend ervaart, it men ongetwijfeld in klare en foudige getallen kunnen terug- Maar Br. B. benadert deze oucf; -n van uit een verkeerde hoek. uikjedit werk had hij mi. moeten taan met het aanduiden van problemen. De speculatieve 'tering van deze maten heeft !en zin voor vakmusici en al- 1 voor muziekanalysten. *ken raken, zonder Br. B.'s "Ode te doorzien, te gemakke- ov ege t mee lifte CJi an h e looï brac! wor- P lijk onder de indruk, waardoor zij óf een onjuiste kijk op de muziek analyse krijgen óf zich verder dan ooit van Bach verwijderd voelen. Op het punt van verstand en gevoel in de muziek zijn de meeste muziekliefhebbers erg kwetsbaar en beslist anticerebraal ingesteld Het zou de musicografie in discrediet kunnen brengen. Het doel dat Br. B. zich stelde: de mens te tonen in zijn wonderbaar lijke veelzijdigheid, met een onge wone intuïtie en beheersing der materie, wordt voorbijgeschoten, vrees Lk. Op zich zelf houdt dit alles geen gebrek aan waardering in voor de bijzondere prestatie van deze uitmuntende Bach-kenner Slechts de vorm der publicatie is in dit opzicht geen synthese dei- bedoelingen geworden. Het rijk uitgegeven boek bevat naast een curieuze en uiterst waardevolle technische wegwijzer, een ontwikkelingsgeschiedenis van het genre, een bespreking van Bach's verschillende Passies, waar bij werkelijk alle zijden belicht worden, zij het dan op de boven- aangegeven wijze juist of minder juist. Vele illustraties en talloze notenvoorbeelden verluchten het geheel. Kortom een niet geringe Nederlandse bijdrage! HENK STAM Het moet alleen nog worden ge schoren, hetgeen gebeurt op een ingenieuze machine, die wij tijdens ons bezoek aan de K.V.T.-fabrie- ken te Moordrecht in werking hebben gezien, voorgelicht door de heren Koevoet en De Haan. Men vertelde ons, dat de K.V.T. bin nenkort begint met het vervaardi gen van enige grote kleden voor de republiek Indonesia. Het groot ste zal 7 x 21 meter meten; het wordt in één stuk geknoopt. Volgende week komt het kleed voor Utrecht geheel gereed. Het wordt dan per auto naar de Utrechtse firma Bosselaar ge bracht, die als tussenhandelaar fungeert. En over een paar weken zal het kunnen prijken in de grote hal van het Utrechtse stadhuis. Nederlandse Bioscoopbond geverbaliseerd (Eigen berichtgeving) DEN HAAG. De economische controledienst heeft proces-verbaal opgemaakt tegen de Nederlandse Bioscoopbond in verband met de weigering van deze bond zijn be drijfsregeling bij het Kartelregister te doen inschrijven. De rechter zal nu moeten uitmaken of hier inder daad sprake is van kartelvorming. Deze kwestie hangt hiermee sa men dat de Nederlandse Bioscoop bond kort na de bevrijding het be sluit heeft genomen, geen enkele Duitse film, vervaardigd in de pe riode van 1933'45 ooit weer in vertoning te brengen. Desgevraagd weigerde de bond ontheffing van dit verbod. „The Shelter" is een tehuis voor ongehuwde jonge moeders, ergens in Amerika. Daar worden op één dag drie jongens geboren, waarvan de moeders noodgedwongen afstand doen. En daarna keren z\j terug in het gewone leven, dat voor elk der drie zyn loop neemt. Tot op een dag een vliegtuigongeluk geschiedt, waarbij slechts een kleine jongen er het leven afbrengt, terwijl zjjn pleegouders omkomen. Uit dc courantenberich ten blükt, dat de kleine boy een uit de inrichting „The Shelter" geadop teerd kind is, wiens geboortedatum cn jaar gelijk zijn aan die der drie kinderen. Dus staat het voor ieder der moeders vast, dat er één kans is op dc drie, dat de kleine vliegtuigpassagier haar zoon is. mnmoÉnmi ongeluk heeft plaats gehad op een vrijwel ontoegankelijk berg plateau en terwijl moedige bergbe klimmers pogen het kind van het plateau te redden, ontmoeten de drie vrouwen elkaar op het centrale punt, vanwaar de opstijging plaats vindt. Een buitengewoon knappe indeling van de filmprent maakt het moge lijk het leven der drie jonge vrou wen vóór en na de geboorte van haar kind te aanschouwen. Zeer goed uitgebeeld zijn de verschillen de reacties, die de vliegtuigramp bij haar teweegbrengt. Van een diep-menselijk gevoel ge tuigt ten slotte de oplossing, die men voor c"t dramatisch gebeuren heeft gevonden. Wij aarzelen niet. deze film het praedicaat uitmuntend toe te ken nen. waarbij we zelfs in aanmerking willen nemen, dat de situatie door het gebeuren ontstaan, wel niet zo heel waarschijnlijk is. Toch is het niet alleen het spet van de hoofdfi guren. dat deze film zulk een bij zonder relief geeft, maar ook de zuiver-menselijke reacties. zowel kwade als goede, die het geheel tot leven brengen. De figuren in deze rolprent vertonen een duidelijke achtergrond, zij hebben meer gees telijk perspectief, dan Hollywood als regel laat zien. Technisch is de zaak prachtig ver zorgd. Veel kleine scènes houden het beeld voortdurend levendig. Wij wijzen slechts op de uitbeelding van de radio-reportage, die om de ge beurtenis ontstaat. Het spel der drie vrouwelijke hoofdfiguren is van een bijzonder gehalte. Wij noemen hier de namen Eleanor Parker, Patricia Neal en Ruth Roman. Robert Wise voerde de regie en zij was geheel in overeenstemming met deze waardevolle productie. Deze film moet men gaan zien. DEN HAAG De directeur-gene raal der PTT heeft de employé der de klas G. Th. G. Böhmers te De nekamp bevorderd tot kantoorhou der in Dwingelo (Dr.) Hy heeft deze promotie te danken aan zijn moedig optreden tijdens een overval op het postkantoor Denekamp. enige tijd geleden. Hij was op een avond al leen op het kantoor toen een in dringer met een revolver binnen drong en van hem eiste dat hij de kas zou overhandigen en toen dit na lang treuzelen gebeurd was, dat B. in de kluis zou gaan. De heer Böh mers zag toen op een moment, dat de aandacht van de indringer werd afgeleid, kans hem te bespringen en hem zo toe te takelen, dat de bandiet zich overgaf. Het geld lag over het hele lokaal verspreid, doch werd tot de laatste gulden terugge vonden. Kon. Middenstandsbond congresseert in Delft DEN HAAG. De Koninklijke Nederlandse Middenstandsbond houdt op 22, 23 en 24 Mei a.s. in Delft zijn jaarlijks congres. Het congres wordt in Delft gehouden ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan van de Delftse Handels vereniging. De algmene ledenver gadering wordt op 23 en 24 Mei in Stads-Doclen gehouden. Dinsdag 22 Mei is er een reunie-avond en 23 Mei een feestavond. Cornel Wilde op ski's, een dol dwaze scène uit dc geestige film „Swiss Tour" ('n Jantje op het gladde pad). Na de laatste oorlog verbaasden enkele kleinere Europese landen, die tot dusverre op het gebied van films hier geen naam hadden, ons met eerste klas werken. Zo kwam Denemarken bijvoorbeeld met „De Rode Aarde" voor de dag cn Zwit serland met „De laatste kans" en „Marie Louise". De maker van de twee laatste films was Leopold Lindberg. We zien deze naam nu staan bo ven een nieuwe Zwitserse film van wel ee:. heel ander genre, die on der de naam ,,'n Jantje op het gladde pad" deze week in City wordt vertoond. Het verhaal is simpel: een aan tal Amerikaanse soldaten brengt enkele verlofdagen door in het Zwitserse wintersportoord Zer- matt. Een van hen wordt tot over zijn oren verliefd op een verkoop stertje uit een horlogewinkel, dat daar ook aan het wintersporten is. Het noodlot heeft de Amerikaan echter bovendien nog een zeer aan trekkelijke juffrouw op zijn dak gestuurd, die met uitgebreide bij zonderheden beschreven staat in de tips over Zwitserland van vroe gere verlofgangers. En net wan neer onze held het eens is gewor den met zijn verkoopstertje komt HAAGSE DANST IN LONDEN IT is me vrouw An nie Wayan uit Den Haagdtc op het ogen blik de aan dacht trekt in Londen met haar candle- dance" ofwel haar „kaarsen- dans", die zij uit Sumatra heeft geïmpor teerd. Mevr. Wayan treedt op het ogen blik op op de danstentoon- stelling, die is georganiseerd door de Royal India-Pakistan en Ceylon So ciety in South Kensington (Londen), het andere meisje, dat door alle Yanks achterna wordt gezeten, roet in het eten gooien. Zij kan de idylle wel tijdelijk verstoren, maar we zijn langzamerhand wel zo in dit genre films thuis, dat we ook van te voren weten dat alles op zijn pootjes terecht komt, wan neer er maar genoeg meters cellu loid door de projector zijn ge draaid. De hoofdrol in deze Zwitserse film wordt gespeeld door de hier niet onbekende Amerikaanse ster Cornel Wilde, Josette Day en Si- mone Signoret staan hem ter zijde. Wat met filmtrues Is to bereiken, wordt dit weekend overduidelijk ge demonstreerd In de film .King Kong" die tot en met Maandag in het Rem brandt Theater draait. Een koloES-nl© Ocrang Oetang. die een mens in rijn klauwen houdt gelijk wU een strootje, bezorgt de filmbezoekers menige ril ling en bovenal veel sensatie. Bijzon der interessint zijn do opnamen van King Kong ap een hoge wolkenkrab ber in New York. waar hij was ten toongesteld cn zich van zijn boelen had bevrijd. Een «quadrille van vier vliegtuigen maken tenslotte een eind aan het leven van dit bovennatuurlijke beest. (Eigen bericht) ROTTERDAM. De Officier van Justitie in Rotterdam, heeft Don derdag besloten twintig schilderijen, welke geruime tijd geleden bij de Rotterdamse veiling Van Marle, De Stille en Baan in beslag werden ge nomen, door het gerechtelijk labo ratorium te 's-Gravenhage nader te laten onderzoeken. Er bestaat ern stige twijfel aan dc echtheid van do signatuur welke op deze schilde rijen is aangebracht. Meer dan der tig andere schilderijen, die bij de zelfde gelegenheid in beslag geno men zijn. zullen door dezelfde be schikking aan dc eigenaars worden teruggegeven. De schilderijen, die aanvankelijk waren ondergebracht in het ge bouw van de Rotterdamse griffie, bevonden zich reeds geruime tijd in bergruimten van het directoraat- generaal van politie te "s-Graven hage. in verband met het nijpend ruimtegebrek op de Rotterdamse I griffie. - na vele gunsten en volledige vrijheid in Sowjet-Berlijn HET GEVAL van de Duitse toneelschrijver Bert Brecht is het re centste en misschien het meest instructieve voorbeeld van het welhaast onoplosbare probleem, waarvoor de Stalinistische vredescam pagne een groot scheppend kunstenaar stelt, die terzelfdertijd een con sequent en overtuigd Marxist is en dat wenst te blijven. Onder de thans levende Duitse dramaturgen vormt Brecht een klasse op zichzelf. Hij is de begaafdste en verbeeldingrijkste regisseur van het tegenwoor dige Duitse toneel en de enige echt revolutionnair onder zijn toneel theoretici. Zijn knappe en inslaande bewerking van John Gay's Beggar's Opera (Driestuivers Opera) met muziek van Kurt Weill, verschafte hem in de tijd voor Hitier een internationale reputatie. Maar zijn belangrijkere werken, de meeste in verbanning in Frankrijk, Finland en Amerika geschreven, zoals Moeder Courage en haar Kinderen, Master Puntila, Galileo Galilei cn De Kaukasische Krijtkring, zijn buiten Duitsland nog veelal onbekend. Getuigenis-avond Dinsdagavond 8 uur houdt de Af deling Utrecht van „Kerk en Vre de" in de Pieterskerk een Open bare Getuigenis-avond, waar Ds. Kr. Strijd, Ned. Hervormd predikant '.e 's-Hertogenbosch hoopt te spreken over: „Moeten wij mogen wij herbewapenen? Wat dan0" Mevr. L. A. de Vries—Stolp (Sopraan) verleent vocale medewerking. DE FLUWELEN HANDSCHOEN Op Maandag 21 Mei a s. zal de Haac- schc Comedie directie Cees Laseur en Paul Steenbergen één enkele voorstel ling ge\en van „De Fluwelen Hand schoen" (The velvet glovel van Rose mary Casey, in de Stadsschouwburg. BRECHT is een doorgewinterd Marxist, hij is nauw verwant geweest aan de Communistische Partij, hoewel hij gedurende de af gelopen vijf en twintig jaar geen daadwerkelijk lid is geweest. Sinds hij. nu drie jaar geleden, uit zijn vrijwillige verbanning terugkeerde, werkt hij in de Sowjct-sector van Berlijn, waar hij zijn eigen troep heeft gevormd en de feitelijke eigenaar is van het vroegere theater van Max Reinhardt. Brecht verklaart steeds, dat het allemaal de schuld is van dc Ame rikanen. die zijn terugkeer zoveel bureaucratische belemmeringen in j de weg legden, dat hij ten einde raad dc kortere Russische weg koos. Of dit nu waar is of niet, het is veelzeggend, dat de slimme, han dige Brecht. die bovendien uiterst individualistisch en onafhankelijk is. nooit openlijk ziin verbondenheid met president Pieck en de Oost- duitsc Republiek heeft laten blij ken. Hij heeft zich steeds afzijdig gehouden althans in de ogen van het prote publiek van de Sowjet- autoriteiten. Hij heeft nooit de tradi tionele reis naar Moskou gemaakt is nooit lid geweest van het Verbond van Schrijvers, hij zit in geen enkel comité en ondertekent geen mani festen Hij nam niet deel aan de talrijke culturele c.i vredescongres sen. die de Russen in de afgelopen drie jaar hebben gehouden, maar stond er op dat ziin troep meeging op tournee door Wcst-Duitsland en hij ging rustig voort met het regis seren van zijn eigen stukken in Zwitserland. Het was waarschijnlijk zijn grote artistieke reputatie die 'tem in staat stelde zijn eigen zin te doen De Duitse communisten zijn bijzonder met hem ingenomen. Zij verleenden hem alle mogelijke gunsten, die hem een volledige vrijheiu om te werken garandeerden; men stond hem vrij heden toe, die verder niemand in Sowjet-Berlijn geniet. Tengevolge daarvan behaalde Brecht in de af gelopen drie jaar het ene succes na het andere en hij werd langzamer hand een factor van grote artistieke en politieke betekenis. Wat Brecht verder zou doen was een vraag waarop het antwoord niet alleen voor het toneel betekenis had: het was een toetssteen hoe ver iemand kon gaan. P)EGENEN DIE VOORSPELDEN dat Brecht eens „alles zou doorzien". Pieck en Grotewohl de rug zou toekeren en zich naar het Wésten zou wenden, heeft hij te leurgesteld. Maar nu heeft hij tegen deze mannen „stelling gekozen" in omstandigheden die e en leerzaam als onvoorzien zijn. Het ging om zijn nieuwe opera De Berechting van Lucullus. oorspronkelijk ge schreven in 1932 als luisterspel en later getoonzet door Paul Dessau. De opera beleefde zijn eerste en enige opvoering in de door de Rus sen gecontroleerde Berlijnse Opera op 17 Maart jl. De inhoud is als volgt. Lucullus de grote Romeinse generaal is ge storven en moet op de overgang van Hades naar Elyseum voor een schimmenrechtbank verschijnen om zijn gedrag op aarde te rechtvatr- digen voor hij het rijk der gezegen de geesten mag betreden. De veld heer. die voor Rome „het Oosten" in wrede, met agressie en uitbuiting gepaard gaande oorlogen veroverde faalt volkomen zich steekhoudend te verdedigen. Terwijl hij, steeds wanhopiger, de heldhaftige feiten uit zijn loopbaan opsomt, doemen de slachtoffers van zijn grote daden op. soldaten en burgers, die zijn be weringen alle zin ontnemen door hun beschuldigingen en door de ontstellende bewijzen van de ellen de en het lijden dat de generaal hen heeft aangedaan Alleen zijn kok en zijn tuinman getuigen voor hem. De laatste omdat Luculles het hem mogelijk maakte de kersen boom in Europa in te voeren. Maar de kersenboom alleen is niet vol doende. De rechtbank veroordeelt Lucullus tenslotte tot de afgrond van Acheron en de opera eindigt met het koor: „Weg met hem in het Niets!" Zo op het eerste gezicht schijnt het verhaal niet in strijd met dc partijlijn. De rechtbank veroordeelt de agressie-oorlogen legen het Oos ten en straft de agressor voor zijn volkomen gemiste kans bij te dra gen tot een constructieve vrede. Maar de topleiding van de Socialis tische Eenheids Partij bekeek het heel anders. Terwijl dc repetities al enige tijd aan de gang waren, kreeg de partij-secretaris. Walter Ulbncht. plotseling argwaan. Had de slimme Brecht dit keer niet het onderste uit de kan willen hebben? Aan de onvoorwaardelijke pacifistische strekking van de opera kon geen twijfel bestaan; maar hield die strekking automatisch een verster king van de Stalinistische vredes- actie in? Dat lag helemaal niet voor dc hand. De veroordeling van de aanvalsoorlog die Brecht duidelijk voor ogen moet hebben gehad, scheen volkomen teniet te worden gedaan door zijn sterke propaganda voor onvoorwaardelijk pacifisme dat. consequent doorgedacht, onver mijdelijk in conflict moest komen met de Russische opvatting van de „strijder voor de vrede". Men mocht nauwelijks aannemen dat Brecht zelf deze controverse niet had gemerkt: maar als dat zo was. als hij dus zonder het rond uit te zeggen het probleem had willen stellen hoe dc strijd van de vrede in overeenstemming kon wor den gebracht met de onvoorwaarde lijke veroordeling van dc oorlog, dan was hij deze keer toch te ver gegaan. Meer nog: weloverwogen had hij zijn verhaal laten spelen in de onderwereld, die zelfs door de stoutste fantasie niet als „realis tisch" kon worden beschouwd Bovendien had de opera een niet te miskennen pessimistische grond toon. waartegenover niet zoals moest, een „opbouwende gedachte" stond. Goed beschouwd was het ge heel volkomen en verwerpelijk „Formalistisch". Had Bert Brecht met zijn grote artistieke gaven <v zijn ongeëvenaarde reputatie de te genstrijdigheid willen aantonen van de Marxistische leer met de com munistische Dropaganda0 In dat ge val moest hij een lesje hebben Men besloot de opera te laten kelderen, of beter nog: hem voldoende touw te verschaffen om zichzelf op te hangen. Brecht uitstoten was onmo gelijk. Hij moest van het toneel worden gejouwd door het enige publiek dat, naar hijzelf steeds had verkondigd, maatstaf voor hem was. door de arbeiders. OP DE AVOND van de première had de pers (ook de communis tische partijbladen) geen toegang. De kaarten waren niet aan het ge wone publiek verkocht maar uitge reikt aan selecte groepen van vak- verenigingsmcnscn. leden van com munistische jeugdorganisaties en verwante verenigingen, met dc op dracht een schandaal uit te lokken, dat Brecht zou noodzaken hot werk terug te nemen Maar terwijl Pieck en Ulbricht in hun loges toekeken, gebeurde juist het tegenovergestel de. Een paar joelers voldeden aan hun opdracht, de rest vergat alles I om zich heen. meegesleept door de overweldigende dramatische kracht van het stuk cn de indringende mu- I ziek van Dessau: de opera werd een uitbundig succes! i Ooggetuigen vertellen, dat Pieck cn Ulbricht verontwaardigd hun loges verlieten terwijl het publiek l wild juichte, klapte en stampte cn Hoe bij de botsing tussen twee tegengestelde ideologieën de per soonlijkheid van de mens zich nief blindelings bij een van bei de kampen wil laten indelen, in het gedrang kan komen, toont het. conflict van de kunstenaar Bert Brecht de man die de tekst van de Driestuivcrsopera schreef met de Oostduitse autoriteiten. In het Engelse weekblad The New Statesman and Nation be lichtte Peter de Mendelssohn in een artikel waarvan dit de ver taling is. de achtergronden van dat conflict. -9 Brecht en Dessau die ongetwijfeld precies wisten wat er aan de hand was elkaar openlijk op het toneel omarmden. De volgende dag werd bekend gemaakt, dat er geen voor stellingen van Dc Berechting van Lucullus meer zouden volgen. De communistische pers schreef een week lang niets over het inci dent. Toen nam het officiële partij blad schrijver en componist onder handen in een kort maar leerzaam artikel. ,.De opera,zo schreef de commentator, „was een experiment, dat om artistieke en ideologische redenen gedoemd was te mislukken. In de tijd dat Brecht de tekst schreef, zo vervolgde het blad, had hij misschien gelijk dat hij voor de strijd tegen het Duitse fascisme de symboliek van de onderwereld koos en voor zijn voorspelling van het onontkoombare lot van alle agres sors de vorm van de allegorie ge- brui! te. Maar zijn buitengewone analystl- sche gaven zullen hem er ongetwij feld van overtuigd hebben, dat zelfs in 1940 deze poëtische parabel niet langer de historische situatie en haar ontwikkeling weerspiegelde en dat ze op het ogenblik zeer beslist niet aan de werkelijkheid beant woordt. Het kamp waar men de wereldvrede wil. met zijn 800 mil- lioen aanhangers onder het leider schap van de Sowjet-Unie, is niet alleen geen „schimmenrechtbank". maar het bezit de wel zeer reële macht om alle oorlogshitsers en misdadigers hier en nu. op deze aarde te berechten. Wat in het be gin van de oorlog tegen Hitier nog te begrijpen was als een uiting van een verbannen anti-fascistische schrijver, die in een moeilijke en onzekere positie verkeerde, is van daag de dag een bewijs van terug val in twijfel en zwakheid Brecht heeft hier niet op geant woord; evenmin heeft hij deel ge nomen aan de polemieken die sinds dien rond zijn opera zijn ontstaan. Maar naar verluidt is bij van plan zijn opera in München of elders aan deze kant van het IJzeren Go#lijn te regisseren PETER DE MENDELSSOHN

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 5