VOORAL VOOR
Twaalf dagen zonder zorgen
blijkbaar 'n hele opgave
Naar vernieuwing van de eredienst
STRANDPAKJE VAN
GERUITE STOF
Zij heeft het (achteraf)
altijd wel geweten
.,Hoe hield men zo n kasteel
knap zonder
stofz
ui per?'
Slank zijn
SveltPills
Kamerskura
r
Wie heeft in t
Franse gezin de
broek aan
Amerikaanse zangeres neemt
les in Holland
Experiment in Nieuwe
Kerk te Amsterdam
IN KERK EN WERELD
Radioprogramma
"„Een ster wordt
geboren"
iVijdag 25 Mei 1951
5
HOLLANDSE HUISVROUWEN IN FRANKRIJK
lT OOIT kan men de Hollandse huisvrouw beter zien en beoordelen dan ,,cl •VIC"'C °1K1<U ovaav. <w>>».
dat men haar in groepen van 60 a 70 tegelijk op reis ziet in het bui- j onëemerkt e?n priester binnen, die
cti in neri hanlf nha!c nppmt AI
en er om heen schattige bloemetjes,
die bij nader inzien van geglazuurd
aardewerk blijken gemaakt. Je zou
zweren dat het echt was.
In de kerk zelf zijn nog wat schil
ferachtige onduidelijke fresco's te
zien. Als de hele verzameling om
het kleine altaar heen staal, komt
(Advertentie LM.)
Is de wen» von elke
moderne vrouw Duizen
den «rouwen, die een
neiflinQ hebben to»
zwoorli|vighe>d. moken
In hei bul'enlond sedert
loren gebruik von
«Burchard»
it krachtig wtrkiode,
Z M v eren Uorikh«idsdrcge»V-
Zuiver olontaordiQ en
volkomen onschadelijk,
OOk bil longdurlg gebruik ll
Thans ook io Holland verknjgbaarl
nland. Ze stapt in de bus met de tas. waar ze anders de dagelijkse bood-
happen in doet, volgestopt met broodjes, koekjes en chocolade, leeftocht
oor drie weken en het hoofd vol zorgen. Tot aan Mons beseffen ze
og absoluut niet dat ze 12 dagen cr eens helemaal „uit" zullen zyn, in een
onbekende omgeving. Er wordt over niets anders gepraat dan over de
rmc man en kindertjes, die uit het ouderlijk nest verdreven by familie
kennissen uitbesteed zyn, natuurlijk wel in goeie handen, maar toch
ooit zoals bfj „thuis".
Aan de Franse grens kent ieder i wone vacantie. maar een leerrijke Tr
i de ander zijn nauwkeurige fa- cursus, waar do historische gebou- I "'J vertelt, dat hij hier sedert en-
ïeomstandigheden en voelen ze wen alle aan de beurt komen. Dat ^ele Jaren priester is en dat het
h langzamerhand „onder elkaar", j is wel de moeite waard want nu ^em ^est bevalt,
armate het landschap begint te kan je pas goed zien, dat die Mane I De vrouwen hangen aan zijn lip-
stil in een bank plaats neemt. Af
en toe kijkt hij met een snelle blik
op en tenslotte gaat hij naar één
der vrouwen toe en vraagt in on
vervalst Brabants: „Zijt ge uit Hol
land?"
Met één slag zijn alle gezichten
naar de priester gekeerd: „Oh
spreekt U Hollands?"
„Maar welzeker, ik ben een echte
Brabander hoor?'"
randeren, de huizen er grijzer pn
vallener uit gaan zien, komt
nooit falende Hollandse kritiek
de smerigheid van de Fransen
wordt de bus één vertrouwde
idende huiskamer die eensgezind
zwijgende film die zich aan het
voltrekt, afwisselend bejubelt
afkeurt.
Alle jarenlang sluimerende lled-
komen naar boven en bij Laon
reft de hele „Kun je nog zingen
ie dan mee" een beurt gehad.
Maar 't is een afgemat troepje,
irdig uitziende stakkers, die
avonds laat de oprijlaan van het
:hateau", hun „buitenverblijf",
mt oprijden en ze zijn dan ook
maar nauwelijks in staat om te
gen dat ze bij het aardigste
iep je op de slaapzaal komen,
irkers worden vast bij voorbaat
:ijd;g gehouden en mocht cr cén
zijn. die haar ondeugd verbor-
in wil houden, de volgende dag
het een publieke aangelegenheid
wordt ze onverbiddelijk in de
irkerskamer ondergebracht.
Want daar is elke vrouw het over
voor snurken heeft een vrouw
?t voor een man onder te doen.
Gelukkig krijgt ieder gelegenheid
de loop van de vacantie net
rt nog eens aan te binden, want
is een gemeenschaps-chateau.
ar ze in terecht gekomen zijn en
meenschappelijk worden de aard
se Is geschild, de kamers gedaan,
afwas en zelfs de tuin krijgt een
astig gemeenschappelijk schoffel-
Dê cultuur beslaat een belang-
k gedeelte van het programma
nt het is niet zo maar een ge-
Antoinette ook niet zo'n helder per- 1 Pen en, ^en verzucht er: „Oh me-
soontje was, zoals ze toch eigenlijk neer. als U eens wist hoe fijn het
voor haar stand verplicht was. 's weer eens Hollands te horen
En dan. hoe houd je nu zo'n ge- 1 praten. We zyn nu al drie dagen in
bouw schoon zonder stofzuiger, en Frankrijk en we hebben nog geen
al dat koper en waar lieten ze de kin- enkele Hollander ontmoet,
deren, in dat donkere hol van een 1 BARBARA.
ANDAAG
met
hadden we iets
een moeilijk woord".
rpt zoontje, „iets, eigenlijk
de ha-hé-es."
Handen wassen," grom ik,
;nf. ik voel me kregel. De werk-
heeft narigheid met de kell-
naast ons en wil nou niet
r komen. „Ik huil al als ik de
at in kom," heeft ze gezeod.
Zoontje, met begrijp voor de si-
:e. pakt kalm de zeep.
t Is iets wat jij wel niet meer
t misschien", praat hij, ,,'t heet
\erskura."
Kan niet," knik ik, „dat woord
;taat geeneens."
En hij, nadrukkelijk: „Kamer'
ira. Mam."
tCamera Obscura", verbeter ik,
is een boek."
't Woord is goed," knikt hij
Ida an, "maar 't is een doos.
ester zegt zelf 'n doos. Als ik
dubbeltje mag, zal ik er een
en."
lij frommelt met de handdoek
lr z'n vingers en prevelt pein-
id; „Voor 't matglas.
Die middag zit hij te prutsen
't hete schuurtje. Dikke zusje
t niet van z'n zij. Als ik roep,
ze verschrikt.
Ze mag wel." vindt zoontje,
r leert ze van."
'enslotte omt hij tevoorschijn,
n, vol vieze vegen en mei
soort koker gemaakt van pa-
beplakt met pleisters.
Dat is hem." praat hij, „k\jk
maar door, dat is hem."
houd 't ding beet. aan de
kant zit een pat, kleiner dan
spijkerpunt, aan de andere
scheef, melkwit glaasje,
lor dat glas en de spijkerpunt
ik kijken naar de overkant.
Goed hè?", roept zoontje te-
den, allemaal op zn kop."
|Dc wat?"
De huizen natuurlijkalle-
ii omgedraaid."
k niet," aarzel ik, „ik zie
ijk dan," doet hij driftig, ,,'t
n echte kamerskura, want die
ait de dingen om."
Ik denk, dat dit gaatje wat
cr moet," probeer ik voorzich-
't Ding deugt zo niet, daar is
wrikken aan. Je kunt net zo
door een dichte krant glu-
ij draait de koker als een
bare verrekijker, tuurt secon-
long. Zwijgt en zucht.
Vaak dat pat nou groter,"
st ik, geloof me nu, daar is
van."
'i hij. zeer kil en vastberaden:
't nodig. Mam, ik zie.... ik
de hete straat
BIBEB.
Wie heeft er in
de Franse gezin
nen de broek
aan? Over dit
half ernstige, half
grappige onder
werp is het Fran
se Instituut voor
Deraographische
Studiën een lang
en nauwkeurig
onderzoek begon
nen. Het wordt
gedaan door mid
del van een vra
genlijst. die aan
een groot aantal
gezinnen werd
toegezonden.
Gevraagd werd
o a. „Wordt het
huishoudgeld al
leen door een
van beide echtgenoten beheerd en
hoe krijgt de ander dan zijn zak
geld? Wie heeft het meubilair uit
gekozen? Wie kiest en koopt bij af
wezigheid van de ander, de kleren"
Wie gaat naar een café als de ander
afwezig is? Wie koopt de dagbladen
en wie leest deze inderdaad van
a tot z?
Hier volgt het antwoord op een
der belangrijkste vragen: „Wie is
de baas van de huishoudbeurs?"
In arbeidersgezinnen zijn dit voor
95 procent de mannen. Elders zijn
de vrouwen in de meerderheid. In
de milieu's van de vrije beroepen
stemt de vrouw vaak anders dan
haar man, maar bij de andere be
roepen (zalven- en arbeiderskrin
gen) volgt de vrouw in dit opzicht
meer haar echtgenoot. Iedereen
(behalve de zakenlui) helpt zijn
vrouw met de afwas.
MONIQUE.
bed? En is dat glazen kastje oen
badkamer? Om in dat bed te komen
mag je wel een laddertje gebruiken.
Overigens wel practisch in deze
tijd want je kan er met de hele
familie in slapen zonder eikaars
aanwezigheid zelfs op te merken.
Water is er niet te veel; daar had
den ze toen zeker geen behoefte
aan. Wat zegt U. die tafel kan ver
dwijnen in de grond net als de
vleugel in het concertgebouw? Ja
en dan zaten de dames en heren
om 't gat heen en kwam die tafel
naar boven vol met de heerlijkste
spijzen. Zo'n maaltijd duurde toen
een uur of vijf, soms mocht een ar
me drommel achter een hekje ko
men kijken hoe de koning zijn ge
braden duifje at.
Als de heren goed gestemd waren,
de wijn goed viel. mocht die bur
ger een bescheiden wensje doen
(zijn koetje grazen op 's konings
wei) dat werd dan meestal wel in
gewilligd ook.
Ja. 't is allemaal wel op grote
voet. geef mij maar mijn huisje in
de straat met mijn keukentje van
tegels, die je zelf schoon kunt hou
den. dan heb je ook geen vreemd
volk over de vloer; ik zou mijn
eten niet lusten als er zo'n hongeri
ge kerel naar stond te watertanden.
Dames instappen we gaan nog een
beetje rijden en even naar een neel
aardig kerkje kijken boven op een
heuvel, waar je een prachtig uit
zicht hebt op het vormeloze dorp.
Nu dat is werkelijk heel mooi.
Het kerkje heeft nog nooit zoveel
woelige vrouwen binnen zijn armen
gehad en ook het kerkhof is spoe
dig bezaaid met fleurige hoedjes en
jurken. Het is een aandoenlijk ge
zicht zo'n grafje van een Frans
meisje, haar portretje slaat er bij
DE mensheid, waarvan het ver
leden aangroeit en die de
handen volheeft met het heden,
kan het voorspellen maar niet la
ten. Dat heeft zij nooit gekund,
dat hoort erbij en we lopen met
z'n allen dan ook de hele dag te
zeggen van „Je zult zien", en
„Zie je nou wel."
Op zichzelf is dat dan ook niet
zo interessant, ware het niet dat
er nog een andere manier van
voorspellen bestaat, die zo oud is
als de wereld en waarvan we
haast allemaal een streek mee
hebben. Dat is het achteraf-voor-
spellen. En het eigenaardige daar
bij is dat er wel veel mannen zijn,
die op bepaalde punten, met name
De Politiek, hier bij voortduring
aan doen, maar dat het alleen
vrouwen zijn, die er een levens
inhoud in vinden.
Niet in eerste instantie, maar op
den duur, als vervanging, aanvul
ling, sublimatie van ik weet niet
wat. Want er zijn niet veel jonge
vrouwen te vinden in het gilde der
achteraf-voorspelsters en ook niet
veel heel oude. Men is er blijkbaar
alleen rijp voor gedurende een pe
riode van het leven dat de prille
illusie verdwenen is, maar de
drang tot fabelen nog niet.
Kent U achteraf-voorspelsters?
En mint U ze? Het antwoord op
Straks terug naar Neiv-York met een
„goed stuk Europese cultuur
ONGEVEER dertig jaar geleden werd in Leonia, New Jersey, een snoe
zige licht-getinte baby geboren uit een paar. uitgesproken, onmuzi
kale ouders. En dit baby'tje, nu Sarah Broun Humphrey, studeert dagelijks
in het Amsterdamse Muziek Lyceum. Haar moeder, die in New York
woont, vertelde mij vol trots dat Sarah op haar 15e jaar ontdekt werd
toen zij in het kerkkoor zong. Er werd een trio gevormd dat de naam
van Melody-Group" kreeg Deze groep zong op feesten en voor de radio
de overbekende zoete en populaire liedjes.
Sarah kreeg succes in New York.
Maar voor dit succes stak naar
neef, de muziek-peadagoog Robert
Duke. een stokje. Hij vond d:>t
iemand met zo'n volle mezzo-so
praan geen jazz moest zingen,
maar klassiek. Van haar zestiende
tot haar twintigste jaar werkte zij
onder zijn leiding bijzonder hard.
Studeerde en maakte tevens de
High School af. Zij leerde Frans.
Duits en Italiaans.
„En toen gebeurde het natuur
lijk", zucht de trotse moeder te
gen over mij. „Zij werd verliefd
Stel je voor. Midden in die talen
studie!"
Haar man moest in dienst. Na
haar huwelijk zong zij nog wel,
maar het waren wiegeliedjes want
al gauw werd Bernadine-Tonsler
geboren.
Toen Humphrey uit de militaire
dienst kwam en de oorlog voorbij
was. konden de plannen, die zij
al die jaren gemaakt hadden, ver
wezenlijkt worden. Naar Europa.
Hij wou ln Europa verder stude
ren in zijn vak, het kunstsmeden,
en zij wou zingen. En bovendien
zou Bernadine talen opsteken.
„Ja, ze zijn allang weg", zegt de
grootmoeder en haar gezicht klaart
op als ze er aan toe voegt: „maar
ze komen gauw terug. Eind Mei
komt Sarah met de baby (die in
middels negen jaar is) een half
jaartje terug. Dan heb ik ze weer
een poosje hier. Haar man blijlt
in Holland. Ze zijn eerst in Italië
geweest, daarna ruim een half jaar
in Parijs en toen in Kopenhagen.
Het zal voor Sarah wel moeilijk
zijn om uit Amsterdam weg te
gaan, want ze heeft daar pas ce
voor haar ideale onderwijzeres ge
vonden En als ik op haar vraag,
of ik Paula Lindberg wel eens ge
hoord heb, enthousiast en bevesti
gend antwoord, laat zij mij een
brief lezen van Sarah die schrijft:
„Paula Lindberg is enorm. Zij heeft
mij Schubert en Beethoven leren
kennen. Nu ken ik de betekenis
pas van de woorden, die ik zing
Nu voel ik het pas. Dat heb ik al
lemaal aan haar te danken. In
Europa verwacht men Negro Spi
rituals van mij. Vanzelfsprekend.
Ik zing ze ook. Maar ik zing ook
Italiaanse en Franse liederen. Ik
kom terug met een goed stuk
Europese cultuur."
„In Amsterdam ben ik erg ge
lukkig en ik hou er veel \an",
schrijft Sarah verder, „maar ik
ben nog gelukkiger dat ik mij deze
zomer in New York eens door kan
laten warmen en deze duivelse
winter met zo ontzettend veel In
fluenza voorbij is."
BECCY
deze vragen zal waarschijnlijk
„Ja" en „Nee" moeten luiden,
want het zijn er niet zo weinigen
en als men ze eenmaal onderkend
heeft is hun gezelschap meestal
even onaangenaam als onontkoom
baar.
De achteraf-voorspelsters heb
ben namelijk constante behoefte
aan 'n groot en gevarieerd gehoor,
dat zo mogelijk in haar familie-
en kennissenkring moet liggen en
dat wel mag knikken, verbluft
hoofdschudden en één-syllabig ant
woorden of interrumperen, maar
vooral niet meer. Ze geven trou
wens niet de kans op meer, dat is
niet de bedoeling en daarom pre
fereren ze ook bekend boven on
bekend gezelschap. Daarom, er
omdat ze bepaalde uitspraken
prettiger en met meer voldoening
van zich kunnen geven tegen inge
wijden. Want men kan uitstekend
aan een mede-passagier of aan
de medebezitster van een park
bank mededeling doen van hel
feit dat men het voorvoeld had,
dat lijn drie uit de rails zou rijden,
of dat de mazelen-epidemie op
komst was. Ook de Koreaanse
oor'og, het stijgen der garen-
prijzen, het schaars worden van
peper, de uitvinding van Airwick
en het succes van de filmster Ma
na Poperzi, zijn nog aangenaam
neutrale onderwerpen. Maar haar
voorgevoelens omtrent Jantjes re
ken-genie, Johanna's opzienbaren
de misstap, Eudard's faillissement
en Marie s drieling, zijn van in
tiemer orde. Om maar niet te
spreken van de wijze waarop het
zo zachtjes aan maar onmiskenbaar
duidelijk werd hoe tante Toos zou
wegkwijnen, hoe Oom Jan's ge-
zinsaffeeïies verslonsden en hoe,
achter de gevel van een puur ge
luk. het souterrain van het huwe
lijk van Wil en Elly al lag te rot
ten. Nee, voor het gunstig afzet
ten van deze en diergelijke
bespiegelingen zijn familie, vrien
den. kennissen van node. En die
wonen in huizen met bellen en te
lefoons. Die ontvangen en zijn ja
rig. Heerlijk werkterrein voor de
achteraf-voorspelsters! Een heer
lijk beroep, dat achteraf-voorspel-
lcn. Nooit zijn zij verbaasd, nooit
uit het veld geslagen. Nooit ver
heugd, maar ook nooit versom
berd. Zij kennen de mensheid en
het leven in de geheimste voegen
en haar succes is, althans in eigen
ogen, altijd verzekerd.
Zij horen tot de plagen der
mensheid, maar wie werpt er de
eerste steen?
MARJOLEIN DE VOS
sDeze weekv
Een belangrijk experiment
op het gebied der vernieuwing
van de Protestantse eredienst
vindt sinds enige weken des
Zondags om de veertien dagen
in de Nieuwe Kerk te Amster
dam plaats. Om beurten gaat
daar een drietal Nederlands-
Hervormde predikanten, waar
onder de studentenpredikant
ds J. M. van Veen, in een litur
gische dienst voor. Deze dien
sten onderscheiden zich in zeer
vele opzichten van de geijkte
protestantse „godsdienstoefe
ning", die in hoofdzaak uit de
preek bestaat en waaraan vrij
wel eik liturgisch element ont
breekt.
Gepreekt wordt er ook in deze
nieuwsoortige eredienst, maar de
ZATERDAG 26 MEI
HILVERSUM I 402 M KRO 7.00 Nwsl
7.15 Gewijde muziek; 7 45 Morgengebed
en liturgische kalender; 8.00 Nieuws en
weerberichten: 8.15 „Zo werk Neder
land": 8.23 Gramoi'oonmuziek. 9.00 Voor
dc vrouw- 9.30 Waterstanden; 9.35 Gra
mofoonmuzlek; 10 00 Voor de kinderen:
10.15 Gramoloonmuziek. 11.00 Voor de
zieken; 11.45 Gramofoonmuzlek. 11.50
..Als de ziele luistert", causerie; 12.U0
Angelus: 12.03 Gramofoonmuzlek: 12 30
Land- en tulnbouwmedcdclingen; 12.33
Pianospel: 12.55 Zonnewijzer; 13 00 Nws
en Katholiek Nieuws; 13.20 Amusepients
muziek; 14.00 Gramofoonmuzlek- 14.20
Engelse les; 14.40 Fanfare-orkest; 15 00
Kroniek van letteren en kunsten: 15 35
Zangvereniging; 15.55 Gramofoonmu
zlek; 16-30 „Dc Schoonheid van het Gre-
5oriaans"; 17.00 Voor dc kinderen; 18.00
eugdconcert; 18.45 Pianospel: 19.00
Nieuws: 19.15 „Dit is leven", causerie:
19.21 Militaire reportage: 19.30 Gramo
foonmuzlek: 19.52 Journalistiek week
overzicht; 20.00 Nieuws- 20.05 De gewo
ne man zegt er 't zijne van: 20.12 Gra-
mofoonmuziek: 20.15 ..Lichtbaken": 20.40
„Steek eens op. Heren!"; 21.00 Geva
rieerd programma; 21.53 „Wat zou U
doen?"; 22.00 Amusementsmuziek: 22 30
Wij lulden de Zondag inl; 23.00 Nieuws:
23.15 Nieuws in Esperanto: 23.25—24.00
Orkestconcert.
HILVERSUM II 298 M.: VARA 7.C0
Nieuws; 7.15 Ochtendgymnastiek; 7.30
Gramofoonmuzlek- 8.00 Nieuws- e
weerberichten; 8 18 „Onder ons gezegd'
8.30 Orgelspel; 8.45 GramofoonmuzicK;
VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld'
10.05 Morgenwijding. VARA. 10.20
Voor de arbeiders in de continubedrij
ven; 1135 Viool en piano; 12.00 Gramo
foonmuzlek; 12.30 Land- en tuinbouw-
mededeltngen; 1233 Gramofoonmuzlek;
13,00 Nieuws; 13.15 Orkest van Amster
damse Thcatermusici: 13.45 Gramofoon
muzlek; 14.00 Voor de jeugd; 14.30 Ha-
wallanmuzlck- 14 50 Brabants program
ma; 15.15 Orgel en zang; 15.45 ..Van de
wieg tot het graf"; 16.00 Gramofoonmu
zlek; 16.30 Sportpraatje; 16.45 Kamer-
orkest: 17.30 ..Zo werkt Nederland"; 18.-
N'lcuws; 18 15 „25 jaar culturele Sport,
bond", toespraak; 18-20 Lichte muziek;
18 40 Regcringsuitzendlng: „Zoeklicht op
de Westerse defensie": 19.00 Artistieke
staalkaart. VPRO: 19 30 ..Passepartout"
causerie- 19.40 „Het Oude Testament in
deze tijd", causerie; 19.55 ..Deze week'
causerie. VARA: 20.00 Nieuws; 20.05
Actualiteiten; 20.15 Gevarieerd program
ma; 21.15 Wcense muziek; 21.45 Socia
listisch commentaar: 22.00 Promenade-
orkest en solist; 22 40 „Onder de pan
nen", hoorspel; 23.00 Nieuws: 23.15
Dansmuziek; 23 35—24.00 Gramofoonmu
zlek.
Engeland, BBC Light Programme,
1500 en 247 M.
12.00 Lichte muziek: 12.30 Orkestcon
cert; 13.00 Sportreportage; 13.35 Orgel
spel; 14.00 Orkestconcert; 14.35 Sport
reportage; 14.55 Idem: 15.10 Gevarieerd
programma; 15-30 Sportreportage; 16.00
Orkestmuziek: 16.45 Sportreportage; 17-
Llchte muziek; 17.30 Jazzmuziek; 18.00
Sportreportage; 18.45 Causerie; 18.50
Sportuitslagen. 19.00 Nieuws; 19.25
Sportuitslagen: 19.30 „Top of the Form";
20.00 Gevarieerde muziek: 21.00 Licht
programma: 21.30 Verzoekprogramma:
,22.00 Nieuws: 22.15 Dansmuziek: 23.15
Gramofoonmuzlek; 23.5624.00 Nieuws.
Brussel 324 M.
12.00 Lichte muziek; 12.30 Weerberich
ten: 12.32 Omroeporkest; 13.00 Nieuws:
13.15 Zang: 13.30 Gevarieerde muziek;
14.00 Orkestconcert- 15 00 Accordeon-
spel; 15.15 Gramofoonmuzlek; 15.30 Ac-
cordeonspel; 15.45 Amusementsmuziek;
16.15 EthnJsche muziek; 17.00 Nieuws;
17.10 Gramofoonmuzlek: 17.30 Orgelrecl-
tal; 18.00 Causerie; 18.30 Voor de solda
ten: 19.00 Nieuws; 19.30 Zang en piano;
19.50 Radlofeullleton: 20.00 Omroeporkest
en solist- 21.00 Actualiteiten; 21.15 „Mo-
derne Tijden": 22.00 Nieuws: 22.15 Ver-
zoekprogramma; 23.00 Nieuws; 2305
Jazzmuziek; 23 30—24.00 Gramofoonmu-
i ziek.
preek is daar slechts een onder
deel zii het geenszins een bij
komstig onderdeel van een gro
ter geheel. In dat grote geheel, zou
men kunnen zeggen, ligt meer het
accent op de aanbidding dan op
het leerrijke onderricht.
Rond de oude kansel van de
Nieuwe Kerk zijn de stoelen voor
de kerkgangers boogvormig opge
steld. Onder dc kansel is de avond-
maals tafel aangericht Van ach
ter de avondmaalstafel leidt dc
predikant de liturgische dienst,
waaraan behalve gemeente en or
ganist ook een vast kerkkoor onder
leiding van cantor Kremer mede
werkt. Gemeente en koor worden
intensief in de liturgische ere
dienst betrokken. Zii zingen naar
oud-christelijke trant de respon
sies, dc antwoorden dus op het
votum (de begroeting), op de op
wekking tol schuldbelijdenis, op
de penadeverkondiging, op de op
wekking tot lofprijzing enz.
Elke eredienst wordt met de be
diening van het Heilig Avondmaal
besloten: daarmee wordt dus weer
de oorsoronkeliike traditie, waar
ook Calvijn voorstander van was,
in ere hersteld, dat n.l. de gemeen
te elke Zondag Avondmaal be
hoort te kunnen vieren.
En tenslotte neemt naar buiten
lands gebruik na afloop de dienst
doende predikant bn de uitgang
van de kerk met een handdruk af
scheid van de kerkgangers.
Een experiment, zeiden wij.
Maar. gezien de groeiende belang
stelling en de veelvuldige instem
ming, kan men reeds thans van
een geslaagd experiment spre
ken.
Ziehier een vorm van eredienst,
die velerlei aesthetische bezwaren
ondervangt, die maar al te velen
tegen de ouderwetse preekdiensten
hadden.
Ziehier een poging om terug te
grijpen op allerlei vergeten ele
menten van de oud-Christelijke
eredienst, die bij rooms-katholic-
ken, Anglicanen en „hoogkerke
lijke" Lutheranen beter in ere
werden gehouden, maar die toch
ook het „eigendom" mogen zijn
van het Hervormde protestantisme.
Ziehier een verwezenlijking van
b.v. het ideaal van een prof. van
der Leeuw, dat in de protestantse
eredienst het element der aanbid
ding weer meer naar voren zou
komen.
Ziehier ook een poging om aan
de eredienst nobele stijl en scho
ne vorm te geven en aan het kerk
gebouw een „liturgisch centrum",
dat nog iets meer is dan alleen
maar de lessenaar van een „spre
ker".
Het ministerie van Amsterdam
se Ned.-Hervormde predikanten
heeft zich met algemene stemmen,
en de Centrale Kerkcraadscommis-
sie met slechts op één na algeme
ne stemmen achter dit experiment
geplaatst en er de Nieuwe Kerk
om de veertien dagen voor be
schikbaar gesteld.
Het zal dunkt ons van het vol
ledig slagen der proefneming me
de afhangen in welke richting
zich de hoognodige restauratie van
de Nieuwe Kerk zal bewegen- Zal
men in liturgisch opzicht nog ver
der willen doorgaan en doorden
ken dan thans, dan zou dat be
tekenen dat het koor van de Nieu
we Kerk zijn oude liturgische
functie zou herkrijgen. Helaas zal
de wonderlijke aanwezigheid in
die ruimte van Michiel de Ruy-
ters graftombe daarbij de nodige
problemen aan de orde stellen.
De volgende liturgische dienst
in dc Amsterdamse Nieuwe Kerk
zal op 3 Juni plaats vinden. Ver
volgens om de veertien dagen,
steeds des Zondags om half elf.
Bij wijze van ook een experiment
is het „plaatsengeld" en daarmee
het rondgaan vóór de eredienst
met de rammelende dubbeltjesbus
jes, afgeschaft.
NIEUWE BIJBELVERTALING
De nieuwe bijbelvertaling van
het Nederlands Bijbelgenootschap
is thans ter perse Men verwacht
dat zij omtrent de jaarwisseling
voor het nubliek verkrijgbaar zal
zijn. Op de aanstaande jaarverga
dering van het Nederlands Bijbel
genootschap op 21 Juni te Amster
dam zal de vertalingscommissie
het geheel gereed gekomen manus
cript aan het hoofdbestuur aanbie
den.
Franse trawler zinkt bij
Newfoundland
HALIFAX. Twee Franse
trawlers zijn Donderdag bij New
foundland in de mist met elkaar in
aanvaring gekomen. Een trawler,
de „Qinette le Borgne", zonk. Een
onbekend aantal vissers wordt
vermist. Men vreest, dat het aan
tal doden groot zal zijn. Men ver
moedt, dat zich ongeveer 45 man
aan boord van het gezonken vaar
tuig bevonden.
ET eerste straalvliegtuig ter we-
A reld, de Engelse Cornet, vliegt
op het ogenblik in nog geen 9 kwar
tier van Landen naar Rome en van
Rome naar Cairo in 3 uur, hetgeen
anderhalf uur wist betekent op de
afstand LondenCairo.
(in maten 40 en 44)
Voor maat 44 heeft U nodig
3.80 m geruite stof a 80 cm breed,
en 55 cm effen stof a 80 cm
breed Het bolero'tje, voor- en
achterpand van het pakje wor
den met effen stof gegarneerd.
De schouderbandjes worden even
eens van effen stof geknipt. Het
puntstukje van het voorpand
wordt op de rok gestikt. De cein
tuur naait U gelijk tussen het
puntstukje.
In het bolero'tje maakt U vier
knoopsgaten en op het jurkje
worden vier knopen gezet. U
kunt dan het bolero'tje aan het
jurkje vastknopen.
Afgehaald aan ons kantoor be
draagt de prijs van dit patroon
slechts 35 cent. Franco toezen
ding per post is eveneens moge
lijk. De prijs bedraagt dan 50 et.
Bij toezending per post gelieve
U ons een postwissel te doen
toekomen van 50 cent met ver
melding welke maat gewenst
wordt
door
Ludwig Bemelmans
l-r-üA -SMamSSmmiBMUKB.
19
„Maar hoe zit het met het scena
rio? Wanneer kan ik aan het werk
gaan?", vroeg Mumm, voorover leu
nend. op het punt om uit te stappen
„O, die film", zei Wildgans
.Hoor eens Mumm, doe het maar
kalm aan. Raak eerst maar een
beetje ingeburgerd en maak je over
die film maar geen zorgen. Als je
in deze tijd een bordje buiten het
theater zou hangen met „Vandaag
geen film", dan zouden ze de deu
ren van het gebouw openbreken.
Je hoeft niet eens een film te ver
tonen je moet alleen de lichten
laten uitgaan en een stel kerels met
natte overjassen tussen de rijen la
ten doordringen en op de voeten
van het publiek laten gaan staan.
Je hebt rust nodig, Mumm. na de
schok, die je hebt gehad", zei Wild
gans wuifde tegen hem toen hij
wegreed, de schrijver onthutst on
der de porte-cochêre van zijn hotel
achterlatend.
Mumm krabde eens ln zijn zach
te baard en keek de auto na. Hij
liep naar de lift, de groet beant
woordend van de portier, de men
sen van de reception, piccolo's en
de liftbediende, die allemaal ztyn
naam kenden en die correct uit
spraken. Hij kwam bij zijn apparte
ment en opende de deur.
Een onberispelijke jonge vrouw
was in zijn zitkamer. Ze glimlacnte
en ging naar de telefoon.
„Hallo juffrouw", zei ze opgewekt
en glimlachend. „Meneer Mumm is
terug hij komt net binnen
maar vraagt U eerst even wie er
op de lijn is, voor U het gesprek
doorgeeft."
„Dan wordt U wat minder lastig
gevallen", zei ze en stelde zich voor
als mejuffrouw Princip van de
Wildgans Chase Agency.
„U bent populair, meneer Mumm.
U hebt voor vanavond drie uitnodi
gingen om te komen dineren", zei
ze.
„Maar ik ken hier niemand", zei
Mumm.
„De secretaresse van juffrouw
Allbright was daarnet aan de tele
foon om U voor vanavond uit te
nodigen. U weet wel. Betsy All
bright, vóór de geluidsfilm kwam
een beroemde ster. Ze is erg aar
dig. Ze heeft een prachtig huis in
Malibu en je eet er uitstekend. Ik
geloof, dat U daar een bijzonder
prettige avond zult hebben."
„Vindt U, dat ik erheen moet
gaan?", zei Mumm.
„Miiss Allbright is een van de on
gekroonde koninginnen van Holly
wood" zei juffrouw Princip, „Het is
een geweldige introductie en ik
weet zeker, dat meneer Wildgans
het op prijs zou stellen als U ging."
„En nu", zei ze. haar actetas ope
nend. „zal ik U de chèque voor Uw
salaris geven en U even wijzen,
hoe U geld kunt overmaken."
„Graag", zei Ludlow Mumm, die
op zwart zaad zat, en hij ging naast
haar op de canapé zitten.
„Wij nemen Uw salaris bij de stu
dio in ontvangst, we houden daar
onze tien percent commissie van af
en de rest maken we op de bank
over. We hebben daar een rekening
voor U geopend en ik heb meteen
maar een chèque-boek meege
bracht."
Ze haalde uit haar actetas een
groot boek met zes cheques op elke
pagina en „Ludlow Mumm", op el
ke cheque gedrukt.
„Ik kan hier natuurlijk geregeld
komen en de cheques uitschrijven
en Uw administratie bijhouden, ook
met het oog op de belasting", zei
ze. „Vindt U dat niet het bes^e me
neer Mumm?"
„O ja, ja, ja", zei Mumm.
„Dat is dan dat", zei ze. en legde
het chequeboek en nog een paar
papleren op een klein bureautje.
Ze maakte haar actetas weer open.
„Ik heb wat baargeld meege
bracht", zei ze, „voor de lopende
uitgaven. We dachten, dat U mis
schien een beetje krap zoudt zitten
na die reis en dat ongeluk. Hier is
tweeduizend dollar", zei ze, hem
een enveloppe overhandigend, „cn
als U meer nodig hebt, dan belt U
me maar even. Toni brengt het U
dan wel."
Mumm nam de enveloppe aan en
zei met bestudeerde kalmte: „Dank
u wel,en kunt U me wat meer
over de studio vertellen ik be
doel, wanneer begin ik met mijn
werk."
„Uw producer, Vanya Vashvily, is
in Ceders van de Libanon. Hij had
kou gevat en dat is een middenoor
ontsteking geworden
„Dat spijt me", zei Ludlow Mumm.
„Ja, het is vervelend", zei het
meisje, „Maar 't is allemaal voor
rekening van Olympia en hij is over
een paar weken weer terug", U zult
eens zien, hoe gauw de tijd hier
voorbij gaat, meneer Mumm. En kan
ik nu nog iets voor U doen? Hebt
U misschien brieven die ik voor U
kan beantwoorden? Of rekeningen,
die ik voor U kan betalen?"
(Wordt vervolgd)