Pater Philip Pieck zegt: Jt om kleur en rhythme Voorburgs Film-amateur maakt zelf een poppenrolprent Wijze beleidvoering der vertrouwensmannen berto", film van en door een wonderkind „Fijn met de trein een dag naar Zuid-Limburg' Missionaris draagt in zijn hart grote liefde voor de komst Redder in de noodopgenomen in een rommelkamertje Zaterdag 26 Mei 1951 (Van ccn onzer verslaggevers) Ge hoeft, als in de ochtend de zonnewarmte trillend over de velden staat, niet ver te gaan in Hooglands dreven om daar een priester te ontmoeten. Hü wandelt langzaam door de groene velden. Soms blijft hij even luiste rend staan. De vogels jubelen. Bloesemgeuren waaien over het landschap. Die eenzame wandelaar is Pater Philip Pieck. Expositie van werk in „Academie" Pater Philip Pieck werkt nog dagelijks aan de voltooiing van tal van zijn schilderijen. (Archifoto) U kent hem niet? Hoe zoudt ge hem ook kennen? Pater Pieck is nog niet zo lang in zijn vaderland terug. Pater Pieck is in 1881 in het Gelderse dorpje Becsd geboren. Dinsdag j.l. werd hij zeventig jaar. Die zeventig jaar zijn niet tever geefs geleefd. Integendeel; In Lon den studeerde hij voor 't priester schap. Later trok hij als missiona ris naar de Philippijnen. Twee-en- dertig jaar van zijn rijk leven ver bleef hij op het eiland Panay. Hij verliet dit oord in 1940, vóór de inval van de Japanners. Zo kwam Pater Pieck naar New York. Hij is niet alleen priester. Hij is ook een begaafd schilder. Het werk van deze auto-diaact is van een grote zeggingskracht en zeer per soonlijk. „Kleur en rhythme zijn alles bij het schilderen" zegt Pater Pieck. als wij met hem over zijn werk praten. „In een schilderij moet het zelfde rhythme zitten als in een gedicht van Gezelle, van een Kloos en niet te vergeten van een Gor ter." In zijn zitkamer op Leo's oord te Hoogland, waar hij gast is. han gen enkele werken, die hij in de loop der jaren schilderde. Er is een raak portret bij van Maar- Pater Philip Pieck Joffre. Het martiale in deze in enkele rhvthmische scherp gegeven.' En dan is dat wonderlijk mooie vrouwen portretje met een gevoelig rood, dat Pater Pieck zelf ..een nieuw rood" noemt. Inderdaad, een nieuw rood, dat fascineert. Geen wonder, dat deze priester- artist met zijn werk in Amerika lauweren oogstte. In verschel- Amerikaanse musea is van hem te vinden. Zo be- ,the Springfield museum of arts" het knappe schilderij York straat, 1941" van hem. De moderne richting in de schil- boeit hem zeer. Soms is werk tegen het abstracte aan. zet zijn kleuren en lijnen voor groot deel met het paletmes En dat alles dan in de eenvoud, de priester siert. Hij werkt niet een luxueus atelier, maar in kleine ruimte waar ook zijn staat. Een oud tekenbord vindt op een keukentrapje. Het materiaal is navenant. Zo dat men zich afvraagt hce toch door compositie, kleur en zo boeiende schilderijen tot komen. Zo leeft er in het hart van deze een grote liefde voor de Zijn grote bewondering uit naar Vincent van Gogh, Matthijs Maris, naar Daumier tal van andere meesters, die vernieuwers zijn. Ook Pater Pieck wil vernieuwer zijn. Hij schuwt de nabootsing. Hij wil geen epigoon zijn, maar zelf scheppen en werken aan 'n nieu we vormgeving, een eigen kleur en bovenal een eigen rhythme. O, er valt nog veel te zeggen over deze priester-artist. Zeker is, dat hij in Amerika voor Neder land een ambassadeur voor de kunst is geweest. Van hem is ge zegd, dat zijn werk, trots zyn langdurig verblijf in de tropen, toch iets behield van het koele Noorden. Van hem zeggen wij dat hij in zijn werk de humor niet schuwt en dat hij in de primitie ve vormgeving van mensen en dieren in wezen doordringt in de realiteit van het leven. Zo schreef Milderd Faulk in de te New York verschijnende „Sun Pater Pieck is een slanke man met grijzend zwart haar. Hij bezit het vermogen tot vlotte humor in spreken en mimiek". Ja. zo is het. Zo leerden ook wij Pater Pieck kennen. Zo leerden ook wij van deze vriendelijke man. dat kunst en wetenschap de wereld beheersen. GOEDE COMBINATIE Nu exposeert Pater Pieck dan voor de tweede maal in Neder land, In 1925 bracht hij zijn werk uit in Rotterdam. Zesentwintig jaar zijn nu verstreken. Opnieuw komt Pater Pieck met zijn werk voor de dag. nu na de grote suc cessen, die hij in Amerika boekte. Martin Brink, directeur van de Amersfoortse Academie voor Beel dende Kunst bood hem die ge legenheid. De priester-schilder deelt dc expositieruimte met de popensnijder Dirk Overbosch. Een goede combinatie' Van vandaag af kunt U dus kennis nemen van het geen Pater Pieck in zijn kunst U te zegen heeft. Oordeel niet te snel. Kunst moet men leren zien. En dat Pater Piecks werk kunst is, dat lijdt geen twijfel. Onlangs sloot de Pater zich aan bij de Kunstenaarsgroep De Ploegh. De leden van deze groep waarderen zijn werk zeer en De- schouwen zijn komst als een grote aanwinst. Veel succes. Pater Pieck! Veel succes ook, Dirk Overbosch! Humphrey Bogart in een harde film Humphrey Bogart kennen we als de „he-man" uit verscheidene kei harde Amerikaanse films. Gang- sterrollen speelt hij daarin over het algemeen niet, hoewel we niet zouden willen beweren, dat hij steeds in nauwe en vriendelijke relatie met de politic staat, in zyn films. „Tokio-Joe", die deze week in City draait, is weer zo'n spannen de geschiedenis, die zich ditmaal in Japan afspeelt. Joe, een Amerikaan, die vroeger in Tokio een speelhol dreef, gaat tijdens de oorlog voor zijn land in dienst. Hij komt in 1947 echter te rug in Japan, en vindt daar zijn vrouw getrouwd met een andere Amerikaan. Bovendien blijkt ze 'n kind van Joe te hebben. Erger wordt de zaak echter als onze vriend verzeild raakt in een „sme rig zaakje" met als grote man op de achtergrond een Japanse baron. Deze wil oorlogsmisdadigers uit Korea naar Tokio brengen, en schakelt de Amerikaan daarbij in, zonder dat deze het aanvankelijk weet. Als hij er achter komt is het te laat, want de baron dreigt met moord op Joe's dochtertje bij verraad. Het verhaal zit goed in elkaar, en Bogart heeft weer een rol, die geknipt voor hem is. Het moet ons echter van het hart. dat we hem wel eens kwieker hebben gezien met vuist, mes of pistool. Zou het de oude dag zijn? ONDERHANDELINGEN APRIL 1945 Bezwaren illegaliteit wèl juist, maar niet beslissend geacht DE commissie heeft een uitvoerig onderzoek ingesteld naar het verloop van de onderhandelingen, die in April 1945 van Nederlandse zijde met de Duitsers zijn gevoerd. Dit onderzoek is vooral ook daarom zo van belang, omdat deze gehele zaak een punt van controverse is geweest tus sen de overgrote meerderheid van de georganiseerde illegaliteit enerzijds en de Vertrouwensmannen anderzijds. Het geheel der gebeurtenissen van April 1945 overziende, komt de commissie tot de conclusie, dat Vertrou wensmannen „een wijs beleid hebben gevoerd", daarmede dus het in de Grote Advies-Commissie (G.A.C.) der Illegaliteit ingenomen standpunt verwerpend voor wat de hoofdzaken betreft. (Van een onzer verslag gevers) 't Was een heel mon nikenwerk, maar de heer G. C. Koopman uit Voor burg heeft bet voor el kaar gekregen: een eigen poppen/Hm. zwart wit, met een speelduur van zes minuten. En hfj behaalde er succes mee ook: omdat hy dc eerste amateur-cineast in Ne- üerland is, die een pop- penfilm vervaardigde, 1 kreeg hij onlangs ccn eervolle vermelding in dc nationale wedstrüd 1951 van dc Nederlandse Organisatie van Ama- terur Filmclubs. -Iet pro duct van de heer Koop man. die kantoorbedien de van beroep is, heeft verbazing en bewonde ring gewekt op het na tionaal amatcur-fllm- congres, dat 19 en 20 Mei Jl. in Nijmegen werd ge houden en vol trots toont hy ons dan ook het zo juist verworven docu ment: de eervolle ver melding. iVij hebben al- beetje gestaan, vaak hebben meegemaakt, iat de verwach ten, die men 'an deze jeugdi- phenomenen meestal op f ebied der mu- iek) koesterde, •et in vervulling ingen. En ook adden wij altijd •n instinctmati ge afkeer van de Je) vroegtijdige ■cploitatie dezer och nog onvol- foeide talenten. Er is de laatste id een „hausse" schijnt het in jcug- ge orkestleidertjes (ja. ook Icid- ertjes). Elk ogenblik duikt er weer 'n nieuw muzikaal wonder op. Het beurt daarbij een enkele maal, dat optreden, ook bij de bevoegde oordelaars, een grote mate van be- ondering wekt Zo is het geval bij jeugdige Italiaan Roberto Bcnzi, in Frankrijk en Italië met op zend .succes grote orkesten diri- erde. En die men nu de hoofdrol A spelen in een film „Roberto", e voor de komende week op het ogramma van „Grand" staat. De ogeman bewijst in deze film, dat niet alleen van een grote muzi- ;te begaafdheid is. maar ook een itengewoon dramatisch talent be- •.Wat de Italianen in 't bloed a'jnt te zitten, als wij aan films ^•en. gelijk „Fietsendieven" e d. t 't slot van dc film ..Roberto" f-gcert de jonge hoofdrolspeler het *cst van het Parijse conservato rium, terwijl „Les Préludes" van Liszt tot uitvoering komen. Ons moet van het hart, dat deze jongen het gebaar en de expressie vertoont van de meest geroutineerde orkestleider. Het zal wel alles intuïtie zijn, maar het is buiten kijf, dat Roberto het werk, dat tot uitvoering komt, tot in het diepst van zijn ziel moet aan voelen. En zo wordt deze orkestuitvoering de grandioze slotapotheose van een voor het overige bekoorlijke film. Een film met wel niet zoveel in houd, maar met toch een grote aan trekkingskracht, om het zo natuur lijke spel van de kleine Roberto Benzi. De overige rollen hebben niet zo veel allure, maar deze film wordt gedragen door de jeugdige Italiaan en ook door het orkest, dat onder zijn leiding speelt. Een film, dia stellig succes zal boeken. De commissie begint met vast te stel len dat het contact, met de Duitsers voor wat dc Nederlandse zijde van dat contact aangaat, al spoedig kwam te staan onder verantwoordelijkheid van Vertrouwensmannen. dle deze zaak in nauwe samenwerking en volledige over eenstemming met de Commandant der Binnenlandse Strijdkrachten, de toen malige kolonel Koot hebben behandeld. Al in December 1344 had Seyss-In- quart contact met dr Hlrschfeld ge zocht, daarbij de mogelijkheid opperend dat West-Nederland onder een soort neutraal beheer zou worden gebracht ten einde vernielingen aan het einde van de oorlog te voorkomen In Janu ari 1945 kwam Seyss-Inquart hierop te rug cn de heer Hlrschfeld heeft de Duitse voorstellen toen doorgegeven aan de voorzitter van het college van Vertrouwensmannen, de heer Bosch van Rosenthal. Zo luidt althans de le zing die dc heer Hlrschfeld thans van het gebeurde geeft. Volgens een der se cretarissen van Vertrouwensmannen, mr J. Ie Poole. bevatten de destijds dooi de heer Hirschfcld doorgegeven mede delingen van Seyss-Inquart een veel beperktere gedachte, namelijk dat een soort rellef-comité zou worden ge vormd. teneinde aan de onmiddellijke nood van dc bevolking tegemoet te ko men. Op 2 April nam Scys Inquart het door hem genomen initiatief weer op. In een gesprek met de heer Hlrschfeld wees de „Rijkscommissaris" er op. dat het „Oberkommando der Wehrmacht" opdracht had gegeven' tot het uitvoeren van vernielingen in West-Nederland vernielingen die slechts zouden kunnen worden voorkomen wanneer het Westen van Duitsland zou zijn geïsoleerd en wanneer dus de instanties in Duitsland die dit betel hadden gégeven geen in vloed op de uitvoering ervan zouden kunnen uitoefenen. Op 3 April werden Vertrouwensman nen van de inhoud van dit gesprek op de hoogte gesteld. Op 7 April volgde toen een onderhoud van de heer van der Vlugt, consul-ge neraal van Finland, met de heer Schwebel, „Beauftrngte fur die Provinz Sud-Holland". In dit onderhoud kreeg de heer van der Vlugt de indruk dat de Duitse autoriteiten onder bepaalde omstandigheden dachten aan een capi tulatie van de in West-Nederland aan wezige Duitse troepen Wederom werden Vertrouwensman nen cn Commandant Binnenlandse Strijdkrachten (C.B.S.) op dc hoogte gestold 10 April vond een tweede onderhoud plaats tussen de heren van der Vlugt cn Schwebel. Daarin sprak Schwebel niet meer van een mogelijke capitulatie, maar wel van de bereidheid van Duit se kant om een soort onofficiële wa penstilstand dan wel de neutralisering van een bepaald gebied te overwegen. Op 12 April hebben vervolgens de he ren van der Vlugt cn Six (chef-staf van de O.D.. commandant van het niet-strlj- dend deel van dc Binnenlandse Strijd krachten» als afgevaardigden van Ver trouwensmannen besprekingen gevoerd met Scyss-lnquart en Schwebel. Blijkens hun voor de commissie afge legde verklaringen zagen Vertrouwens mannen ln het nader Ingaan op dit van Duitse zijde gezochte contact deze mo gelijkheden. a. men zou kunnen bereiken dat de aanval van dc geallieerden tegen het Westen van Nederland niet zou worden doorgezet, b. daartegenover zou dan staan dat verdere inundaties zouden kunnen worden voorkomen, dat door de Duitsers voedsel zou worden bin nengelaten cn dat geen executies meer zouden plaats vinden. Naar aanleiding van deze besprekin gen zijn dc Vertrouwensmannen Neher cn Van der Gaag op 13 April naar be vrijd gebied vertrokken om de Regering op de hoogte te stellen. Na een reeks besprekingen met dc geallieerden werd de zaak tenslotte op 23 April in handen van generaal Eisenhower gesteld, die volmacht kreeg om naar bevind van zaken te handelen, met name volkomen vrijheid kreeg om al of met onderhan delingen te openen. Generaal Eisenho wer besloot besprekingen met de Duit sers te openen. Op 30 April vond te Achterveld de eerste bespreking tussen Geallieerden en Duitsers plaats. Op 2 Mei volgde een tweede bijeenkomst in Wagentngen, „waarbij." 20 zegt het rap port van de commissie. ,.de door Ver trouwensmannen nagestreefde situatie officieel werd bereikt Van de zijde van dc illegaliteit be stonden tegen de beschreven gang van zaken ernstige bezwaren. Prof. mr. J. Drion cn ds. J. Meyer, beiden destijds lid van dc zogenaamde Contact-Com missie (een overlegorgaan uit de Grote Advies-Commissie der Illegaliteit) zet ten die bezwaren voor de commissie uiteen. Prof. Drion stelt voorop dat men in Illegale kring nooit enig bezwaar heeft gehad tegen besprekingen over het z.g. voedsel-relief cn dat niemand ln die kring er ooit bezwaar tegen heeft ge had dat Vertrouwensmannen een van Duitse zijde gedaan aanbod naar Lon den doorgaven. Evenmin bestond er protest tegen onderhandelingen met de Duitsers waarvan een capitulatie der Duitse troepen de inzet was. Maar wat men in de illegaliteit in dc eerste plaats als onjuist voelde was dat een zo belangrijke beleidsquaestle als deze werd behandeld bulten het orgaan om, dat tot taak had om alle beleids vragen het verzet betreffende te beslis sen: dat orgaan was de G-A.C. Tc won derlijker was het dat de G.A.C niet ln de zaak gekend was. omdat het DuPsc voorstel niet alleen een wapenstilstand met de geallieerden betrof, maar ook een wapenstilstand met het verzet 1 Het was dan ook wel zeer wonderlijk dat degenen die namens Vertrouwensmannen dc besprekingen voerden, de heren Van der Vlugt cn Six. meende bepaalde toe zeggingen over het staken van de ver zetsactiviteit te kunnen doen. Toen men in de Contact-Commissie eenmaal op de hoogte was gesteld van het verloop der onderhandelingen zelve, had men geen enkele reden zich met het van Nederlandse kant naar voren gebrachte standpunt te vereenzelvigen. Men wist nu namelijk dat dc bespre kingen zich niet beperkten tot dc voed selsituatie cn dat zij ook niet een Duit se capitulatie tot Inzet hadden. Slechts besprekingen op deze twee punten zou den voor de illegaliteit aanvaardbaar zijn geweest Verder wijst prof. Drion ln zijn verhoor voor dc commissie er nog Jhr. mr dr L. H. N. Bosch ridder van Rosenthal, voorzitter van het College van Ver trouwensmannen der regering, dat zo een belangrijke rol speelde bij het contact met de Duitsers, dat aan de capitulatie voorafging. op dat dc toon waarop de onderhande lingen zijn gevoerd op de illegaliteit een zeer ongelukkige Indruk heeft ge maakt. Van Nederlandse kant trad men op als iemand die gunsten vraagt aan de bezettende mogendheid! Ook het feit dat bij dc besprekingen nauwelijks over het lot der gevangenen is gespro ken heeft de verontwaardiging der il legaliteit gewekt, temeer omdat in de laatste periode van de bezetting op wil lekeurige wijze mensen uit de gevange nissen werden gehaald en doodgescho ten. In het algemeen is het prof. Drlon's Indruk dat men van Nederlandse kant zich heeft laten intimideren door de Duitse dreigementen en dat men daar door zijn onderhandelingspositie steeds zwakker heeft gemaakt. De heer Meyer bevestigt In grote lij nen de door prof. Drion gegeven uit eenzetting. Hij wijst er nog eens op dat de toon waarop door de heren Six en Van der Vlugt dc onderhandelingen werden gevoerd ver beneden het gevoel van eigenwaarde van "n Nederlander lag cn zeker ook beneden het gevoel van eigenwaarde van figuren als die welke I in het college van vertrouwensmannen i zaten. Verder meent ook hij dnt men I met meer energie het lot van dc dui zenden gevangenen had moeten behar tigen. cn ook hem heeft het getroffen dat Vertrouwensmannen zich engageer den tot dingen waartoe zij zich niet konden engageren, zoals bijvoorbeeld het staken van illegale activiteit. De commissie zegt in haar conclusie dat zij van gevoelen is dat wel degelijk het feit dat de Illegaliteit bulten dc Eervolle vermelding op Nationaal Congres Als een echte filmregisseur de mouwen van zijn overhemd opge rold zit hij er bij, wanneer w(j hem op zijn bovenhuis aan de Ko ningin Wilhelminalaan bezoeken. In zijn handen heeft hij een schijnbaar nietig rolletje celluloid. Maar dit rolletje bezorgde hem vijf maanden lang werk. Alleen aan de opnamen spendeerde hij 35 uur van zijn vrije tijd. Om nog maar niet te spreken van het eindeloos geknutsel aan de decors en de poppen. De film heet „Redder in de Nood". Geen ervaring Toen de Voorburgsc cineast onge veer een jaar geleden een camera op de kop tikte, had hij nog nooit gefilmd. Hij beschikte over geen greintje ervaring, doch besloot niettemin een speelfilm te maken. Maar daar de hoofdpersoon, een kennis, niet kwam opdagen, dacht hij er hard over aan een rolprent te beginnen, waarbij hij niet de hulp van anderen nodig zou hebben en kwam tot zijn poppenfilm. De Voorburger had cr geen idee van hoe zo iets in elkaar zat. Hij schreef eens naar Joop Geesink, hopend dat hij een kijkje in diéns studio zou mogen nemen, doch kreeg nul op het request. Tenslotte ging hij maar op eigen houtje aan het werk, gebruikmakend van zijn vin dingrijkheid en fantasie. Zo schreef de heer Koopman een eenvoudig scenario en begon aan zijn decors: een slaapkamer, een winkel met etalage, een kantoor en een straat, alles van carton, triplex, j koperdraad en lapjes. Elk décor werd ongeveer een meter in het I vierkant. Vervolgens werden de poppen geboren; een mannetje, mijnheer Puntneus, een winkelier en tenslotte een paard. De geraam ten werden gebogen uit dik koper- draad, omwonden met kussenvulsel. Voor de aankleding zorgde natuur- lijk mevrouw Koopman en de hoof- 1 den sneed de scenario-schrijver- produces-regisseur-dccorateur zelf uit hout. Ze werden netjes opge- penseeld en kregen glazen ogen. Honderden opnamen „Het viel niet mee om alles be weegbaar te krijgen," zo verhaalt de heer Koopman. „Armen, benen, hoofden enz. waren eenvoudig in diverse standen te zetten; ik be hoefde maar even het koperen ge raamte te verbuigen. Maar de ge zichten. die toch al niet veel uit drukking hadden, moesten optrek- bare wenkbrauwen krijgen. Ook hier was de oplossing: omwonden koperdraad." Zo begon de Voorburger zijn op namen: e'telijke honderden. Centi meter na centimeter film moest ge fotografeerd worden. Dat gebeurde in een rommelkamertje bij net licht van een'overspanningslamp. Na elk opgenomen beeldje werden dc stan den der poppe-ledematen nauwkeu rig een klein beetje gewijzigd. En zo werden de poppen langzaam besprekingen was gehouden zijn Invloed heeft gehad op de beoordeling door de illegaliteit van dc merites van de onder handelingen zelf. Inderdaad meent dc commissie het door Vertrouwensmannen ingenomen standpunt dat de G.A.C. niet 1 in de besprekingen moest worden gc- kend als minder juist te moeten aan- merken Wellicht schuilt ook ccn grond van waarheid in de critiek die zegt dat I de toon der onderhandelingen anders I had moeten zijn. Maar tegen de achter- grond van het alles beheersende belang de posiUe van West-Nederland met zijn 4% milliocn inwoners te redden zijn dit slechts overwegingen van secundair bc-- I I lang. meent de commissie. Het resultaat heeft Vcrtrouwensman- nen trouwens in het gelijk gesteld cn de commissie geeft dus als haar uit eindelijk oordeel dat Vertrouwcnsman- nen cn C B.S. een wijs beleid hebben gevoerd. Mijnheer „Puntneus", de hoofdpersoon uit Koopmans poppenfilm verlaat rijn huis. maar zeker levend althans op de film. De bewegingen mochten natuur lijk niet te vlug of te langzaam uit vallen. Daarom beproefde de heer Koopman ze vooraf met zijn eigen lichaam, daarbij nauwgezet tijd op nemend met een stopwatch. Duurde een bepaalde handeling bijvoorbeeld een halve seconde, dan kon de ama teur-cineast uitrekenen hoeveel beeldjes daarvoor nodig zouden zijn. Toen onze gastheer klaar was met zijn technische uiteenzetting, sloot hij de gordijnen in de kamer en knipte het licht uit Op het witte doek verscheen mijnheer Puntneus, een geestig manneke, dat in bed stapte, maar niet in slaap kon komen. Wanneer hij de volgende dag naar kantoor gaat loopt h)j een winkel binnen en kroot een grote doos, In deze doos blijkt een elec- trische beddewarmer te zitten en wanneer hij daarmee 's avonds on der de wol kruipt valt hij terstond in Morpheus' armen. Dat is de inhoud van de poppen film. die ware er een merknaam in genoemd als reclamerolprent zou zijn te beschouwen. Toch is dat niet de bedoeling van de heer Koop man. Hij denkt er niet over com merciële films te maken of als be roeps-cineast te gaan werken. „Ik ben amateur en ik blijf het„" zegt hij beslist. Óp het ogenblik heeft de heer Koopman zijn vrouw en zichzelf weer aan het werk gezet. Er staat een nieuwe poppenfilm op stapel en wel een sprookje. Het wordt een flinke kluif, daar er liefst veertien poppen in meespelen. Deze rolprent krijgt geluid ook; weliswaar wordt dit niet op de film vastgelegd, maar er is toch al een gramofoonplaat voor handen, waarop tekst en mu ziek zijn vastgelegd „Het zal lang niet meevallen gra- mofoon cn film synchroon te krij gen." zegt de cineast net een be denkelijk gezicht. Maar dan besluit hij met een luchtig gebaar: „enfin 't zal wel lukken. En dan hoop ik maar weer eens op een prijsje of een eervolle vermelding. Mocht dat niet gebeuren, géén nood. Mijn kin deren zijn in de wolken, wanneer ik ze weer iets nieuws voor zet. En dat is misschien nog wel de groot ste beloning." LI IER ZIET U de heer Punt- LI neus" in zijn slaapkamer. Het decor hiervan is ongeveer een meter in het vierkant. Bed cn stoel zijn gemaakt van ko perdraad en lapjes. Spoorwegen verzorgen elk jaar mooie reisjes voor 170.000 kinderen (Van een onzer verslaggevers) VALKENBURG. Vijfhonderd uitbundige kinderen stapten Vrijdag tijdens een hevige stortbui op het Valkenburgsc stationnetje uit dc lange, glanzendnieuwe electrischc trein, die hen in een paar uur tyds van boven de rivieren naar bot glooiende Zuid-Limburgso land had gebracht. Heel vroeg waren ze vertrokken. Dc tweehonderd leerlingen van Baarnsc en Hoevelakense lagere scholen om kwart over zes; do driehonderd Utrechtse cn Zeister kinderen stapten een half uur later in op het nog nagenoeg ver laten station, waar het morgenlicht wat treuzelend onder de donkere over kapping binnenviel. Een bcetjo slaapdronken waren ze, de jongens en meisjes, toen zc hun compartimenten in klauterden, dc pakjes met brood cn hun zwemgocd in een rugzak of zytas by zich. Maar voor ze over de brug by Culemborg denderden, de bloeiende Betuwe in, waren ze al klaar wakker cn klonken uit sommige coupé's uitroepen van verrukking en ge zang: „Wc gaan naar Limburg, per trein naar LimburgEn zo was het begin van het tweede schoolreisje, dat do Spoorwegen dit jaar verzorgen, tenminste reeds veelbelovend. In lange rijen marcheerden van morgen vroeg de Utrechtse en Zeister kinderen langs het perron om bij de trein naar Limburg te komen. Wij zaten in een coupé met de heer P. W. de Wal, die deze reis jes in de provincie Utrecht en 't Gooi mede organiseert. Even maar. want hij is druk in de weer. Tussen twee wandeltochten door en de lange slinger van tien wa gens in, heeft hij echter wel een ogenblikje tijd om bij ons in de kussens te komen zitten en wat te vertellen van de tochten voor scholieren, waarmee de Neder- landsche Spoorwegen in 1937 be gonnen. „Onze reisjes hebben in zekere zin een cultureel doel", zegt hij. „Wij willen daarmee namelijk de kinderen in de gelegenheid stellen, verscheidene delen van ons land te bezoeken, waar velen van hen later misschien nooit meer zullen komen. Elk jaar gaan we met speciale treinen naar vier verschillende streken." „Dit keer kunnen ze naar Alk maar en Bergen aan Zee, naar Scheveningen of Avifauna in Al phen aan de Rijn en dan natuur lijk naar Limburg. De prijzen va- variëren, al naar gelang de af stand. In ieder geval krijgen de leerlingen van lagere scholen van de vierde klas af elk jaar de ge legenheid de neus eens wat verder buiten de deur te steken dan ge woonlijk. In mijn district rijden we deze keer met dertig treinén vol. Dat betekent; vijftienhonderd kinderen zijn fijn een dagje uit, krijgen volop bezienswaardighe den te zien. Op drie tijdstippen van de dag wordt hun bovendien een consumptie verstrekt. Over 't gehele land gaan zo jaarlijks on geveer 170.000 kinderen met de Spoorwegen op reis." Naar Vaals En nu staan we dan midden in Valkenburg, waai- het seizoen al is begonnen. De meeste hotelgas ten, na het middagmaal weer op pad om geen uur van hun vacan- tie verloren te laten gaan, houden de pas even in. wanneer ze onze kleine dagjesmensen ongeduldig om een paar autobussen zien lo pen. Hun dikke bergstokken, vol blinkende plaatjes, werken op de fantasie van enige 4 jongens, die vragen of we straks ook langs af gronden komen." Dan durf ik niet, hoor...." zegt somber een meisje, maar wij stellen haar gerust. De. vijfhonderd kinderen zijn hier in vier groepen verdeeld. Sommige vertrekken meteen na aankomst voor een autotocht naar Vaals en verder naar Schin op Geul, deze kinderen wandelen eerst op hun gemak naar de ge meentegrot in Valkenburg, waar de anderen eerst straks zullen ar riveren. Maar nu dan manen de chauffeurs ons om in te stappen. Prinsheerlijk zitten de eerste kin deren al te glunderen achter de ramen. Ze zingen weer:' „We gaan nog niet naar huis, nog lange niet En er is reden om blij te zijn. Want de regen is langzaamaan minder dicht gaan vallen. De groene heuvels van het Limburgse land, die eerst verborgen waren gebleven achter een grijswaas van damp en fijne regen, komen fc voorschijn. De' zon is, zij het met moeite, door de wolken heen ge broken en overglanst het kleurige, golvende land Daar rijden we dan in onze bussen, Naar het er uitziet een heerlijke middag tege moet.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 7