TEUNTJE VAN AAL
VOORAL VOOR 1)1: VROUW
WEET GOEDE RAAD
daarom draagt Marietje altijd groen?
Blauw
zou
haar
veel
beter
staan
'n Prachtig voorbeeld
is de hoed
£cKfd£otv
WOL
De ZIEKTEWET is een
moeilijke wet
RADIO-PROGRAMMA
,,Een ster wordt
geboren''
Kennismaken
Mag ik van U
een foto?
SPECIAAL
ALKALI VRIJ
VOOR
[Vrijdag 1 Juni 1951
7
(Van een onzer verslaggeefsters)
HEBT u wel eens een hele tijd voor een spiegel staan dralen
met over iedere schouder een lap van een andere kleur,
zonder te kunnen beslissen welke kleur u nu het beste stond?
Om, wanneer de jurk klaar was, tot dê droeve ontdekking te
komen, dat het toch niet helemaal was wat u zich gedacht had.
Dat er meer vrouwen zoals u zijn, kunt u om u heen zien, want
u hebt vast wel eens gedacht: Waarom draagt Marietje toch
altijd groen? Blauw zou haar veel beter staan.
om eens te zien, wat die over kleu
ren schreven. Sommige zeiden, dat
de kleur bij de teint moest passen,
andere bij het haar, weer anderen:
bij de ogen. Maar de kleurcombina
ties die zij aanrieden, waren ver
keerd. De bladen, die schreven dat
er verband moest zijn tussen de
kleur van het toilet en die van de
ogen, waren het dichtst bij de waar
heid. Want, waar kijkt u naar. als
u met me spreekt? Niet naar een
oor, niet naar de neus, niet naar het
haar. Maar naar de ogen. meestal
zelfs naar één oog. Waarin ligt de
bekoring van een vrouw? In haar
ogen. Doet zij die dicht, dan gaat er
weinig meer van haar uit.
Kijkt u eens wat er nu gebeurt.
Hij gaat met zijn gezicht naar het
licht staan en wij moeten hem aan
kijken. Hij neemt een hard-rode
postzegel en legt die op zijn das.
„Rood is catastrofaal voor mij," zegt
hij dan. Het rode plekje trekt on
weerstaanbaar de aandacht. „U kijkt
Die gevoelens van onbehagen, die
de combinatie van een bepaalde
Ideur met de één of andere per
soonlijkheid opwekken, zijn heel al
gemeen, maar meestal wordt daar
niet veel verder over nagedacht. Een
FFrans schilder heeft dat wel ge
daan. Hij heeft zelfs een systeem
hiervoor opgebouwd. Hoe André
Roussel dat is zijn naam daar
toe kwam?
,Ik schilder kerken," vertelt hij,
„en maanden lang werkte ik in de
kathedraal van Chartres. met zijn
beroemde glazen. Daar binnen was
alles schoonheid en harmonie. En
's avonds reisde 'k weer naar Parijs
terug, met de trein, die vol toeris-
len was. Nu daar heerste geen har
monie. Wat een kleuren droegen
die vrouwen! Het interesseerde me
er ik begon modebladen te lezen,
OP een keer verslaapt dikke zus
je de middag, 't Is over vijven,
ie krant valt op de mat. In d'r
hemdje op blote voetjes komt ze
ie trap af, verschrikt huilend, want
ze voelt 'l: de dag is bijna om. „Nou
kan ik niet naar buite," piept ze.
,.Nou kan ik niet met de emmer
naar buite
..Ga jij nog even met haar," zeg
ik gejaagd tegen zoontje," ze móét
moe worden anders wil ze straks
niet naar bed."
„En de tuin dan?" roept hij ge
belgd.
Dat wieden kan morgen ook,"
knik ik. „Dat heeft geen haast."
En hij, verontwaardigd: Onkruid
is gevaarlijk, mam, de boel ver
tikt."
Tenslotte kleed ik haar aan en
po zélf. Ik smijt met de voordeur
want ik ben kwaad.
Op de stoep loopt dikke zusje ge
dwee aan m'n hand. Ze is wel blij
maar ook een beetje beducht. Wan
delen op dit uur is vreemd. Een
paar huizen verderop zijn ze met
pension begonnen. „Niet een
ewoon maar een snper-de-luxe".
eeft de bakker verteld. Het hek is
if geverfd en in de tuin staat een
bolle rode parasol. Terwijl ik speur
naar nog meer nieuwigheden, gaat
de deur open en daar stapt een
magere dame uit, in een tailleur
fan grijze tweed. Ze lijkt op prinses
Margaret maar dan in het heel erg
oud. „Look out boys," roept ze.
take care of your beautiful dress."
(kijk uit jongens, pas op je mooie
pak). Tegelijk hollen twee verkle
de kereltjes het pad op. Ze zijn
klein als het dikke zusje, dragen
geruite broeken, bruine pakjes met
een rond wit kraagje en een pittig
petje.
Ze reppen zich de straat op, doch
de dame grijpt ze terstond. Ze heeft
er nu een aan elke hand en wan
delt achter ons aan.
Dikke zusje echter kijkt rusteloos
om. Ze trekt en raakt verward met
de voetjes, zodat ik de tweede plaats
kies.
Zo gaan we achter elkaar op de
floep. 't Is stil, in elk huis koken
de aardappels. Ik let op de nylons
ionder naad en op het tweed daar
boven.
.Dat is niet Alfons." praat zusje.
..en ook niet Ruud je."
D'er stemmetje is hoog en zoet,
de jochies kijken om.
..Don't boys," vermaant de dame.
Ze rukt aan de handjes, links en
f echts.
Dikke zusje echter houdt aan:
rDag allemaal met de grote broek,"
Volt ze uitgelaten.
De keurige ventjes reageren niet.
doch bij de hoek springt er iets,
tik, tik op de stoep. Een rond
kit balletje, 't Stuit in 't gootje en
bifA verder. Dikke zusje rukt zich
•os. pakt 't snel.
..That 's your ball, boys." waar-
lr-huwt de dame. ..Die is van de jon-
0?tjes." vertaal ik snel. Maar dat is
«om, want ze staan al tegenover
ejkaar. Ze lachen en ze kijken, ze
'tin duidelyk zeer content.
.Zoiets heet nou kennismaken."
"likt zoontj'e als ik 't thuis vertel.
■Alf zegt ook, dat gaat altijd per
«aseluk." BIBEB.
wordt verdeeld. Nu dit. Een blauwe
postzegel (die vloekt met zijn groen
met oranje das). Weer wordt de
aandacht afgeleid. Maar kijkt u nu
eens. Een Nederlandse postzegel van
10 ct,. oranje dus, in de kleur van
de das. „Ziet u, u kunt weer rustig
naar het oog kijken. Wij knikken,
niet helemaal overtuigd, want af en
toe gaan onze ogen toch naar het
oranje plekje.
Na lange studie van de kleuren
is Roussel tot een systeem geko-
meo. Hij verdeelt de ogen in zeven
soorten:
1. Donkerbruin.
2. Blauw en grijsblauw.
3. Groenblauw.
4. Geelgroep (dat is zijn eigen
oogkleur).
5. Smaragdgroen (de ogen van de
grote verleidsters. volgens
hem).
6. Geelachtig of hazelnootbruin.
7. Violetblauw.
De kleuren van haar en teint zijn,
zo meent hij secondaire factoren,
die, als ze niet passen, aan de ogen-
kleur moeten worden aangepast. Hij
is daar heel radicaal in. want de
combinatie blond haar blauwe
ogen deugt volgens hem niet.
Asblond gaat, maar ravenzwart is
beter. Vrouwen met blauwe ogen
mogen vooral ook geen rossig haar
hebben!
Zijn kleurenschema is gebaseerd
op harmonie. Dat geeft de volgende
resultaten:
Vrouwen met bruine ogen dragen:
bruin. rood. oranje bordeaux-rood, ul
tramarijnblauw en smaragdgroen. Zij
moeten een steenrode lippenstift ge
bruiken en hun haar moet rossig zijn,
venetiaans blond of donkerbruin.
Vrouwen met blauwe ogen kunnen dra
gen: blauw in alle tinten, grijs, grijs
blauw, blauwgroen en blauw-vlolet. Lip
pen: violetachtig rood; haren: asblond
of ravenzwart.
Voor de groen-blauwe ogen gelden
dezelfde kleuren als voor de zuiver
blauwe, alleen komt er nog een wat
harder groen bij. Maar het blijven koele
kleuren.
Heel anders ziet het kleurenschema
voor de geelgroene ogen eruit. Allemaal
warme tinten: beige, bruin-groen, geel,
oranje. Geen rood of blauw. De lippen
moeten een oranjeachtige tint hebben
en het haar kan blond of bruin zijn.
(Aangezien dit de kleur van de heer
Roussel zelf is. draagt hij een pak van
groen en bruine tweed, de reeds be
schreven das en een wit overhemd. Wit
cn zwart, zo vertelt hij, kan Iedereen
dragen).
Voor de smaragdgroenogige verleid
sters heeft hij kennelijk een zwak. want
ze mogen bijna alles van hem dragen,
bruin, blauw, grijsgroen, rozerood, maar
geen gee) of hardrood. Lippenstift: een
beetje naar de paarse kant, haren van
blond tot tltiaanrood.
De kleuren voor de lichtbruine of
geelachtige ogen lijken veel op die voor
de geelgroene, alleen zijn de tinten nog
wat warmer: het groen helt sterk naar
geel over en hij heeft een hele reeks
diepe oranje tinten Oranje lippen en
haar van blond tot bruin
Wie violetblauwe ogen heeft, krijgt
ook een rijk kleurengamma toegewezen
veel blauw, grijs, turkoois, violct-rood
De lippen moeten even naar het violette
zwemen cn de haren moeten donker
zijn.
Dit hele systeem is keurig vastgelccd
op kaartjes, die in Parijs te koop zijn,
waarop met verf het bij de oogkleur
passende gamma is aangegeven. De be
doeling is. dat een vrouw dit boekje
altijd met zich meedraagt cn bij alle
kleren of accessoires die zij koopt, kijkt
of het wel in ..haar" tint is.
Zijn vrouw (bruine ogen. bruine ja
pon) vertelt trots: onlangs kwam hier
een echtpaar, waarvan de man helemaal
verkeerd gekleed was. Wij hebben hem
toen andere kleren aangetrokken en
zijn vrouw zei direct:: .Ik heb je nog
nooit zo mooi gevonden I"
Nog een laatste demonstratie op me
vrouw Roussel- Eerst een donkere rode
shawl (staat mooi) „Goed!" Toen een
geelgroen stuk papier (volgens ons wel
mooi) „Fout". Tot slot een shawl met
grijs en cyclamenrood (heel lelijk naar
onze smaak): „Goed. niet zo goed als
het donkerrood, maar veel beter dan
het vorige."
Dc Nederlandse vrouw heeft een
slecht gevoel voor kleur, zegt meneer
Roussel. Gebruikt zij mijn schema, dan
kan ze leren wat voor tinten ze moet
dragen.
Vele vrouwen laten zich aanzienlijke
bedragen ontgaan
IN de Ziektewet ligt een gewel
dig stuk moederschapszorg.
Jaarlijks worden vele tienduizenden
uitgekeerd aan zwangerschapsgeld.
kraamgeld cn ziekengeld wegens
arbeidsongeschiktheid tengevolge
van zwangerschap en bevalling. Het
nc«o«.Qi.Uaa, uc MjjjjjjlBBL w is alleen maar zo jammer, dat nog
niet meer naar het oog, de aandacht* steeds vele vrouwen zich aanzien
lijke bedragen zien ontgaan, door
dat zij in haar onwetendheid haar
rechten verspelen De Ziektewet is
n.l. een zeer moeilijke wet met veel
ingewikkelde bepalingen. Dat kan
nu eenmaal moeilijk anders. Een
verzekering die een paar millioen
personen omvat en waaronder alle
denkbare cn zelfs nog niet eerder
vertoonde ziekteverschijnselen kun
nen vallen, moet natuurlijk tot in
alle onderdelen nauwkeurig gere
geld zijn. Dat brengt mee, dat zo'n
wet voor leken een moeilijk toe
gankelijk gebied wordt.
Wij zijn van plan in enkele ar
tikeltjes de aandacht van onze le
zeressen te vestigen op een paar
van de meest voorkomende mis
verstanden. Voorop wordt echter
gesteld, dat volledigheid hier on
mogelijk is. Wanneer wij dc Ziekte
wet zelfs maar in grote lijnen vol
ledig zouden willen schetsen zou
den wij minstens een heel jaar
lang de beschikking moeten heb
ben over de gehele vrouwenru
briek. Trouwens, wij hebben en
kele weken geleden ook voor de
vrouw de noodzakelijkheid bepleit
lid te worden van een vakorgani
satie. Welnu, hier ligt nu een zeer
direct belang van de vrouw bij de
vakorganisaties De grote vakcen-
tralen beschikken alle over rechts
kundige adviseurs. Het is daar een
heel gewoon verschijnsel, dat een
vrouwelijk lid, in de beginperiode
van haar zwangerschap, eens op
het spreekuur komt om zich te
laten voorlichten over haar rechten
en plichten. Onze voorlichting heeft
alleen ten doel de vrouwen op dc
moeilijkheden opmerkzaam te ma
ken. Weten zij eenmaal, dat er zich
problemen kunnen voordoen, dan
is de vakorganisatie de aangewe
zen instantie haar bij het voorko
men cn oplossen daarvan te hel
pen.
Is men geen lid van een vakor
ganisatie. dan kan men zich altijd
wenden tot de Raad van Arbeid
of Bedrijfsvereniging waarbij de
werkgever is aangesloten en bij
gebreke daarvan tot de Raad van
Arbeid van de plaats zijner in
woning. Verder kan men veel in
teressants lezen in de zgn. Kleine
Gids voor de Sociale Verzekering,
een boekje dat men voor een paar
dubbeltjes bij iedere Raad van
Arbeid kan krijgen.
HET is moeilijk om een goed
„model" te zijn Dat weet ieder
een. Maar misschien is het nog wel
een beetje moeilijker om een goed
fotograaf van al die modellen te
zijn. Een van de beroemdste vrou
welijke fotografen in Amerika, is
Lillian Bassman. Zij is de vrouw
die de meest „vrouwelijke'' foto's
maakt van al die vrouwen. Zelf is
zij buitengewoon charmant en le-
DE vrouw is soms intuïtief een radicaal wezen. En daaruit ontstond
waarschijnlijk de hoedenloze mode van thans. De hoed is van oor
sprong een noodzakelijke hoofdbedekking. Bij de vrouw ontwikkelde zij
zich echter hoe langer hoe meer als middel om de charmes van de vrouw
te verhogen. Maar dan wordt het een kostbare geschiedenis. En bovendien
ben je met één exemplaar niet klaar, maar hebt er ter afwisseling min
stens een stuk of drie nodig. Vóór het hoedenloze tijdperk heeft men een
fase gekend, dat de vrouw een hoed droeg voornamelijk omdat het zo
hoorde. Je kon eenvoudig nergens komen zónder!
En zo werd die hoed langzamer
hand vaak een heel oncharmant
nutteloos artikel, voorgeschreven
door de vormelijkheid Vele vrou
wen hebben daar de consequentie
uit getrokken en de hoed radicaal
afgeschaft, wanneer zij geen geld
genoeg hadden om er hun vrouwe
lijk schoon mee te verhogen.
Zo zijn er meer dingen in onze
samenleving, die hun oorspronke
lijke bestemming behorende bij een
vroegere levensstaat hebben verlo
ren en door ons alleen worden ge
bruikt „omdat het zo hoort". Die
dingen te vervangen door doelma
tiger en vaak goedkopere zaken ot
eenvoudig weg te laten, is een deel
van onze versobering. Wat denkt u
van de taartenschep. het gebakste!,
de pendule, het 36-delige daagse
eetservies plus nog een voor oo
Zondag. Als wij aan dat „Zondags"
A rhirrtemie I M
denken snijden wij opnieuw een
vruchtbaar versobenngsveld aan. F.r
zijn mensen die in principe alles
dubbel hebben, één exemplaar voor
door de week en één voor Zondags
Natuurlijk wil iedereen naast zijn
werkkleding zich ook wel eens net
jes maken. En daarbij misschien
nog een sportblouse of broek bezit
ten voor een wat lossere kleding.
Maar daarom is het nog niet nodig
eerst een jaar lang 's Zondags stijf
als een plank te lopen paraderen
met een van nieuwheid fonkelende
hoed. pak en schoenen. Merkwaar
dig is dat dit gebruik voortkomt,
behalve uit een burgerlijk deftic-
heidsstreven, uit een zekere armoe
de. De arbeider kende veelal eigen
lijk geen werkkleding, maar ge
bruikte daarvoor zijn halfversleten
Zondagse plunje. Er is niets armoe
diger dan een gedegradeerde streep
jesbroek en een uit elkaar hangend
paradejasje bij het ruwe werk of
de satijnen blouse en afgetrapte
pumps bij het schrobben. Een doel
matige werkkleding en eenvoudige
kleding voor de rusttijd daarna, is
dus tegelijkertijd versobering en
minder armoedig.
Wil men het onnutte afschaffen
en zich beperken tot het zinvolle
en eenvoudige, dan verschuift het
accent van uiterlijke schittering
naar innerlijke kwaliteiten. En
daarvoor is waren- en materiaal
kennis nodig Nu is het opmerkelijk
dat de gemiddelde Nederlander zien
daar nooit erg om heeft bekommerd
en er ook niet veel gevoel voor
heeft. Bij het buitenland vergeleken
is er op dit gebied nog heel wat in
te halen.
JAN Dobber snoot zijn neus met
trompetterend geluid en als ik
niet beter had geweten zou ik in de
waan verkeerd hebben, dat een der
olifanten uit de een of andere die
rentuin op slinkse wijze de gelag
kamer van café „De Zwaan" was
binnengedrongen. Na het trompet
geschal van Jan Dobber's neus was
het opeens vreemd stil geworden.
De Muis en Kleine Nep. die ook
van de partij waren, steunden met
hun ellebogen op de rand van het
biljart en beschouwden daar met
ongewone aandacht de ivoren bal
len. die een beetje verschoten waren
en daar. op het groene laken in een
zelfs voor een pikeur uitermate
lastige positie te dromen lagen.
„We hebben een boot nodig. nu.
onmiddellijk!"
Het was Jan Dobber weer en zijn
stem klonk als het luiden van bron
zen klokken.
„Ik heb geen boot," zei de waard
en hij glimlachte zowaar.
„Hoe wil ik nou op die plas ko
men nis ik geen boot heb." toornde
Jan Dobber.
Toen er geen antwoord kwam.
richtte hij zich opnieuw tot de
waard, die bedachtzaam een sigaar
tje had uitgezocht en daar nu de
brfmd in stak. „Vertel me es. beste
man. hoe komen jullie dan op die
plas?"
Puf. puf deed de waard. Toen zei
hij: „We komme nooit op die plas."
f
vendig. Zij is de vrouw die de be
kende en prachtige foto's maakt
voor het veel aanbeden nylon-on
dergoed. O. U ziet ze zo vaak. die
foto's. Vrouwen die in slaapkamers
zitten met een nylon-droom aan
Of zij zitten voor hun toilettafel met
een tulen of kanten negligée, zo
maar. Eigenlijk net of ze zelf niet
eens weten hoe mooi ze er wel uit
zien. Als wij die foto's goed bekij
ken kunnen wij ons niet eens voor
stellen, dat daar werkelijk nog een
fotograaf bij te pas gekomen is.
want het lijkt wel of wij zo maar
door een raam k-jken en daar deze
beeldschone vrouw zien zitten. Ja
zegt Lillian Bassman, dat komt door
dat ik er voor zorg. dat deze man
nequins zich absoluut thuis voelen
in de slaapkamei waar de foto ge^
maakt werd.
In de eerste plaats beschouw ik
mijn model als een actrice. Zij moet
eerst een beetje in de stemming
komen, zich helemaal instellen op
het kledingstuk, dat zij moet tonen.
Het is best mogelijk, dat zij eerst
een uur hoeden heeft moeten tonen
en daarvoor op straat gefotografeerd
werd. Als ik haar niet even de tijd
zou geven om aan die nylon-pracht
te wennen, dan zou ze bij een spie
gel gaan staan alsof ze 'op de tram
wacht. Nee. voor ik met het werk
begin, moeten zij eerst volkomen oo
hun gemak zijn. En als het wérke
lijk begint, stuur ik iedereen, die er
niets mee te maken heeft, weg om
een kop koffie te drinken.
Of het moeilijk is om zo te wer
ken? Helemaal niet Ik laat ze ge
woon hun gang gaan Een vrouw is
altijd elegant. Als zij stofzuigt, als
zij uit het raam kijkt, of als zij het
haar kamt. Maar dan weet zij dit
meestal niet. Ik wacht net zo lang,
tot zij niet meer op mijn camera let
en DAT moment leg ik vast
BECCY.
door H. Engelaar
V
Jan Dobber keek hem verslagen
aan.
„Dus jullie gaan nooit vissen?"
„Nee. waarom zouwe we."
„Weet je eigenlijk wel wat vissen
informeerde Jan Dobber sar
castisch.
De waard grinnikte eens en rook
aan zijn sigaar.
Hij weet het niet," constateerde
de Muis droevig.
Ik nam een slok koffie en richtte
mij op.
„Luister, goede man," zei ik, „een
korte, objectieve verklaring kan
hier zijn nut hebben. Vissen, niet
de handeling, maar het dier, komt
van pisces..
Achter mij klonk een bulderende
lach, die in een hoestbui eindigde
en toen ik omkeek, stond daar een
lange, schonkige vent met een rode
kop en geel peenhaar.
„Ben jij de nieuwe meester?",
vroeg hij tussen twee hoestaanval-
len door. Toen veegde hij zijn mond
af en riep op een toon, die niet
misverstaan kon worden: „Hetzelf
de als altijd. Gijs van der Neut!"
De waard, die de welluidende
naam van Gijs van der Neut bleek
te dragen dook. om in de stijl tc
blijven, als een vis achter zijn tap
kast en begon daar tussen allerlei
flessen te rommelen. Intussen mon
sterde Jan Dobber mistroostig de
nieuw aangekomene, die, met de
vrijmoedigheid van dc stamgast, er
mee volstond ons toe te knikken op
de manier van: dag ouwe jongens,
blij jullie te zien. Toen viel zijn
oog op onze hengels. Hij floot zacht
jes tussen de tanden en zei, bewon
derend: „Zo, zo. gaan jullie vis
sen.
Nee," baste Jan Dobber, „we
zoeken een boot en eerst dan gaan
we vissen. Alleen Teuntje van Aal
heeft een boot en die geeft 'm niet
Dat klopt," zei dc peenharige
opgewekt.
„Waarom?" vroeg Jan Dobber
argwanend.
„Omdat ik Teuntje van Aal ben
Er viel een onheilspellende stilte
Toen zei Kleine Nep benepen: „Eén
nul voor Teuntje van Aal."
De lange, schonkige man knikte
goedkeurend.
„Proost." zei hij cn sloeg het op
water lijkende vocht naar binnen
„Maar we zullen je er voor be
talen," zei de Muis listig.
Ik leen me boot niet uit, voor
geen duzend gulden."
„Die hebben we niet eens." ze ik
„Misschien kan ik jullie toch hel
pen," zei hij, zich peinzend langs
de kin strijkend.
„Schenk nog es in voor meneer,"
zei Jan Dobber gul.
Gijs van der Neut stond al klaar.
„Alleen kenne d'r niet meer dan
drie man in." vertrouwde Teuntje
ons toe. Hij schatte met kennersblik
het gewicht van Jan Dobber en
voegde er aan toe: „Je bent nogal
an de zware kant. vader."
Jan Dobber keek ons gejaagd aan
„Dan moet er een van ons hier
blijven," besliste hij
Ik bood aan mij vrijwillig op te
offeren aan Het Hoge Doel.
„Schenk voor meneer (dat was
ik) ook maar es in." verordonneer
de Jan Dobber royaal.
„Nou moeten jullie es goed luis
tere." sprak Teuntje geheimzinnig.
Als samenzweerders dromden we om
hem heen en gedurende een volle
tien minuten hoorde Gijs van der
Neut niets anders meer dan een
geregeld weerkerend goedkeurend
gebrom, afgewisseld met uitroepen,
die op begrijpen duidden cn zag ge
noemde Gijs slechts het heftig knik
ken van onze hoofden Even later
gingen we. met Teuntje voorop,
vastberaden op weg. Het riet ruiste
en het grauwe water van de plas
klotste en soms voerde de wind het
geloei van koeien mee. van heel
ver weg, uit de verloren vlakten
van het polderland En toen ston
den we. na talloze kronkelwegen
achter ons te hebben gelaten, voor
de boot.
Het was geen mooie boot en ik
vroeg mij even af of zo'n ding
eigenlijk wel een boot mocht heten.
Er groeide mos op dc verveloze
planken en zowel gevleugeld als
kruipend gedierte benutte het kar
kas als openbaar closet. Maar Jan
Dobber en de Muis cn Kleine Nep
waren enthousiast en pas. toen
Teuntje al een paar keer had ge
zegd. dat hij maar ging. bedankten
ze hem in klinkende munt cn mot
een sigaar in cellophaan. Het vis
tuig werd in de boot gelegd. Jan
Dobber greep de riemen, iV* Muis
cn Kleine Nep verdeelden hun ge
wicht als ervaren zeevaarders en
terwijl ik hen met weemoed in het
hart zag vertrekken, gleed het vaar
tuig een beetje lomp en allesbehal
ve gracieus tussen het liet door
naar de plas die zich als een blin
kende zee voor hen uitstrekte.
„Zo," begroette Gijs van der Neut
mij toen ik weerkeerde. En hij liet
er op volgen: „Ze durreve wel. dat
mot ik zeggen."
Ik keek eens door het venster,
dat uitzicht gaf op de plas. Ja hoor,
daar dreef de boot met de driekop
pige bemanning cn ik zag. dat zij
reeds hadden ingelegd ook. Het be
gon aan me te knagen en ik kreeg
opeens vreselijk spijt van mijn aan
bod Tenslotte was het 1 Juni.
„Waarom durven?" vroeg ik, meer
om iets te zeggen.
Gijs van der Neut kuchte eens cn
zei alleen maar: „Tja.." Hij keek
me niet aan en dat beviel mc niet
Mijn blikken zochten opnieuw de
boot. maar ik zag nu alleen nog
maar drie zwarte stippen, midden
in het water van de plas. zonder
boot. Drie zwarte stippen zeg ik.
die tot aan hun knieën in het wa
ter stonden en waarvan de dikste
wild met een roeispaan werkte
Ik kan kort zijn. geachte lezer,
ze zijn er uitgekomen, uit die plas.
Ze waren alleen drijfnat en hebben
het verdere gedeelte van de dag in
hun onderbroek staan biljarten.
Maar Teuntje van Aal hebben wc
niet meer gezien.
(Advertentie I M.)
LIKDOORNS I
verdwenen snel
en zeker mot:
zaterdag
HILVERSUM I 402 m.
KRO: 7.00 Nieuws 7 15 Gewijde muz.
7.45 Morgengebed en liturgische kalen
der 8 00 Nieuws en weerberichten 8.15
Gramofoonmuzlek 9.00 Voor dc huls
vrouw 9.30 Waterstanden 9.35 Grnm.muz.
10.00 Voor de kleuters 10 15 Gram.muz.
11.00 Voor de zieken 11 45 Gram.muz.
11.50 „Als de ziele luistert" causerie
12.00 Angelus 12.03 Metropole-orkest en
solisten (12 30—12 33 Land- cn tulnbouw-
mcdcdellngcni 12.55 Zonnewijzer 13 00
Nieuws en katholle* nieuws 13.20 Amu
sementsmuziek 14.00 Pinnoduo 14.20 In
strumentaal sextet en soliste 14.40 Ama-
teursultzcndlng 15 15 Kroniek van Let
teren cn Kunsten 15 50 Zang en plano
16 10 Gram,muziek 16.30 ..De Schoonheid
van het Gregoriaans" 17 00 Voor dc
jeugd 18.00 Pianomuziek 18 15 Binnen
lands overzicht 18.25 Orgelspel 18.40
Rcgcrlngsuitzendlng .Zoeklicht op de
Westerse defensie 19.no Nieuws 1915
„Dit is leven causerie 19 21 Actualiteit-
ten 19.27 Gram muziek 19 52 Journalis
tiek overzicht 20.00 Nieuws 20.05 Dc ge
wone man zegt er 't zijne van 20 12
Gram.muziek 20 15 „Lichtbaken" cau
serie 20.40 „Steek eens op Heren" 21.00
Gevarieerde muziek 21.53 ..Wat zou U
doen?" 22 00 Operette-concert 22 30 Wij
lulden de Zondag In" 23.00 Nieuws
23.15 Nieuws in Esperanto 23.2224.00
Gram.muziek.
HILVERSUM II. 298 m.
VARA 7 00 Nieuws 7.15 Ochtendgym
nastiek 7 33 Grim.muziek 8 00 Nieuws
c-n weerberichten 8 18 Orgelspel 8 45
Gram.muziek. VPRO 10.00 „Tijdelijk
uitgeschakeld", causerie 10.05 Morgen
wijding VARA 10 20 Voor de arbeiders
in dc continubedrijven 11,35 Strijkkwar
tet 12.00 Gram muziek 12 30 Land- en
tuinbouwmededeltngcn 12.33 Dansmuziek
13.00 Nieuws 13.15 Omroeporkest 14 00
Voor de Jeugd 14.30 Hawallan-muzlek
15 00 Boekbespreking 15 15 Kamerorkest
16.00 ..Van de wieg tot het graf cau
serie 16 15 Lichte muziek 16 45 Sport-
praatje 17 00 ..Festival of Britain" Phil-
harmonisch orkest, koor en solisten 17.30
Voor dc jeugd 18.00 Nieuws 18 15 VARA-
Varia 18 20 Gram.muziek 18 30 Volks
muziek 19 00 Artistieke Staalkaart.
VPRO. 19 30 .Passepartout" causerie
19.40 „Het Oude Testament In deze
tijd", causerie 19.55 Deze week", cau
serie VARA 20 00 Nieuws 20.05 Actuali
teiten 20.15 Gevarieerd programma 21 15
Tlroler muziek 21.45 Socialistisch com
mentaar 22 00 Instrumentaal sextet 22.25
„Onder de pannen", hoorspel 22.45 Or
gelspel 23.00 Nieuws 23.15—24.00 Gram.-
muzlck.
ENGELAND
BBC Light Programme. 1500 cn 247 m.
12.00 Parlemcntsoverzlcht 12.15 Dans
muziek 13.00 Sport 13 35 Orgelconcert
14.00 Orkestconcert 14.45 Sport 15.00
Sport 15 30 Militair orkest 16.00 Sport
16 15 Idem 16 35 Lichte muziek 16 45
Sport 16 58 Idem 17.00 Orkestconcert
17.3U Sport 17.45 Jazzmuziek 18.15 Sport
18 45 Causerie 18.59 Sport 19 00 Nieuws
en radiojournaal 19 25 Sport 19.30 „Quiz
20.00 Orkestconcert 21.00 ..Lighter Side"
21.30 Verzoekprogramrna 22.00 Nieuws
22.15 Lichte rrjuzlek 23.15 Gram.muzick
23 56—24.00 Nieuws
BRUSSEL 324 m.
11 45 Operettemuziek 12.30 Weerbe
richten 12 32 Gram.muziek 13.00 Nieuws
13 15 Volksliederen 13.J0 Koper-ensem
ble 13 50 Uitwisselingsprogramma 15.00
Accordconmuziek 15 15 Gram.muziek
15.30 Accordconmuziek 15.45 Gram.muz,
16.00 Idem 16.10 Meisjeskoor 16.25 Luit-
recital 15.45 Meisjeskoor 17 00 Nieuws
17 10 Gram.muziek 1730 Orgelconcert
18 30 Voor de soldaten 19.00 Nieuws
19.30 Gram.muziek 19.50 Radio-fcuillc-
ton 20 00 Omroeporkest en solist 21 00
Actualiteiten 21 15 Gram.muziek 21.55
Gram.muziek 22 00 Nieuws 22 15 Ver-
zoekprogramma 23.00 Nieuws 23.05 cn
23.3024.00 Gram.muziek.
■Advertentie I M
De slanke lijn
Is het geheim der
schoonheid Duizenden
vrouwen, die een nei
ging hobbentolzwaor-
fl|vlgheld, maken In het
bullenlond sedert |oren
gebruik van
Svelf Pills
<Burcbard>
di kreditlg tirkindi,
zilveren slonkhndsdrojeii
Zuiver plontaardlg en
vollomon on»chodeli|k.
ook bl| langdurig gebruik I I
Thans ook in Holland verkrijgbaarI
In ApolhtWn «n O'osl«j«n
Of pol: ALPHA,A'dom,|on lui|l«ntliool 100
iiiaici!.TVüiii3iraiiaiyirxuii
door
Luduig Bemelmans
3
25
Een ander aardig kamermeisje
kwam binnen en nam de borden
van het bleke karpet. Carr Cassard
vroeg haar hun koffie te brengen.
Uit een grote nieuwe krokodillen
leren koker met gouden hoeken
bood Mumm Cassard een Upmann
aan. en nadat ze hun sigaren had
den aangestoken leunden ze achter
over in hun stoelen, die net zo ge
makkelijk waren als de Koning cier
Gemakkelijkheid-leunstoel in het
hotel.
„En amigo, mag ik je vragen",
zei Cassard, „wat voor auto je
rijdt?"
„Ik rijd niet zelf", zei Mumm.
„Maar dan moet je het leren", zei
Cassard
„Ja", zei Mumm. „Ik heb een
chauffeur."
,JEn de wagen?"
„Een Cadillac.
lukkig mee."
De mooie actrice, in een model
jurk van twaalf honderd dollars,
legde haar jas van sabelbont op de
armleuning van Cassard's stoel zei
„Let jij daar even op, lieve", en ver
dween.
Cassard keek haar na
„Je zult het prettig vinden om
met haai over Rusland te kunnen
praten", zei Cassard,
„Nu over onze vrienden de Rus
sen". zei Mumm en ging rechtop in
zijn stoel zitten.
„Amigo", zei Cassard. hem onder
brekend. „Neem me niet kwallik,
maar ik weet wat je nu wilt gaan
zeggen. Sta me toe
Hij vulde zijn eigen glas en dat
van Mumm.
„Ik ga nog verder dan Jij in lief
de voor de mensheid. De Russen
mogen komen; ik zou me aan de
Engelsen onderwerpen, die ik de
beste regeerders vind: ik zou de
katholieke kerk welkom heten; en
het fascisme ook; alles, wat de we
reld zou kunnen verenigen maar
mijn verstand weigert dat te gelo
ven Het is nu niet gewenst. Niet
door Amerika. Niet door Engeland.
En allerminst door Rusland Ik ge
loof zelfs niet door de natuur. Het
is de tijd er nog niet voor. Europa
zal blijven zoals het is Kleine lan
den zijn ideaal. De ammunitie van
de Fransen past niet op de geweren
van de Luxemburgers. De Serven
haten de Slovaken en kunnen hen
niet eens verstaan. De Roemenen
zullen nooit de Bulgaren vertrou-
,Ah", zei Cassard. „ik rijd ook wen. die de motoren maken voor de
een Cadillac. En ik ben er erg ge- tanks waarvoor zij de granaten ma
ken. En al die verwarring heeft een
goeie kant."
„En welke is dat?"
,,Oh, een paar jaar vrede en
dat geeft de anderen de tijd zich
opnieuw klaar te maken. De klei
nen zijn de pionnen op het schaak
bord. Die verplaats je in het begin
tot je klaar bent om te spelen
„Jij denkt dus, dat er altijd oor
logen zullen zijn?"
.Ik ben er zeker van. Oorlog,
amigo, is de voornaamste wet van
het leven en het theater. Het is
hier in dit glas champagne; in die
karaf water daar. Als je in je vin
ger prikt en de druppel bloed on
derzoekt. die eruit komt. dan zul
je ontdekken, dat die vol oorlog is.
Zonder dat is er geen bestaan en
geen drama mogelijk cn het pu
bliek rent schreeuwend het thea
ter uit"
„Waar geloof jij dan in?", zei
Mumm.
„Wij Fransen hebben een bijzon
der en ongelukkig talent om te
voorzien en or niets tegen te doen.
Maar misschien kun jij het ook.
Bovenaan de weinige dingen waar
in ik in deze wereld vertrouwen
heb. monsieur, staat de Generale
Staf van het United States-defen-
sie Ik zou daar te allen tijde mijn
geld op zetten Dat zijn onze enige
schutsengelen U bent kwetsbaar,
monsieur Mumm. van de punt van
Patagonië tot New-Foundland Dat
zijn uw nieuwe grenzen en u hebt
geen tijd voor experimenten. Er is
geen oceaan meer
(Wordt vervolgd)