wwoPDESwa:
Oliekever
Bossen van Elspeet zijn
nóg net zoals vroeger
BIJ DE KAPPER
Cowboy-clown kruipt weg
in ton voor wilde stier
Broadway en de 57ste straat
mmmrn,
Huishoudelijk personeel
en de Ziektewet
en de loketten
van oude Bart
O 4
O 5
©io
©17
©25
©>4
©56
©4'
©47
©45
©47
©49
©52
©54
©55
Elke poetsing met IVOROL is een ware mondwassing
Twee kunstcentratwee
werelddelen
KIEST
Wij geven raad
„Een ster wordt
geboren"
Zaterdag 2 juni 1951
Maar de schaapskooi uit het boekje van
mevr. Van Osselen is pas ingestort
(Van een onzer verslaggeefsters)
TOEN ik zo 'n jaar of acht, ne
gen was, waren er drie boeken,
waar ik het all er-allermeeste van
hield. En die heetten: ,'t Jodinnetje
van Elspeet", „De Schaapskooi op
de Elspeter heide" en „Philip de
Schaapherder", en die waren ge
schreven door mevrouw Van Osse-
len-van Delden. Ik weet nog hoe
m'n vriendinnetje en ik mevrouw
Van Osselen een brief hebben ge
stuurd om haar te vertellen, hoe
mooi we haar boeken vonden, en ik
weet ook nog, dat ze een heel lieve
brief terugstuurde aan ons beiden.
Mijn vriendinnetje heeft die brief
gehouden, want tenslotte was me
vrouw Van Osselen een vriendin
van hódr moeder en dus had zij
er het meeste recht op.
En toen ik tien jaar werd, vroeg
ik op mijn verjaardag, of ik naar
Elspeet mocht. Mijn vader en moe
der besloten toen. dat we onze va-
cantie in Elspeet zouden doorbren
gen.
En het was er heerlijk, net zo heer
lijk. als in die boeken werd be
schreven. En daarom is het zo gek,
dat ik er daarna nooit meer ben
geweest.
Maar een paar maanden geleden
I N het begin van deze maand bad
-1 ik een aardige ontmoeting in het
bos. Ik liep er wat rond en toen
zag ik hem. de oliekever, een vrij
groot dier, donkerblauw van kleur
en met korte dekschilden, die dus
maar gedeeltelijk het dikke achter
lijf bedekken.
Zo'n oliekever mag je eventjes en
heel voorzichtig plagen; stoot hem
zachtjes aan met een sprietje bij
voorbeeld. Dan komt er meteen een
geel vocht uit de gewrichten van
zijn poten. Het zal wel niet erg lek
ker smaken; op deze manier ver
weert de kever zich tegen vijanden.
Dat gele vocht is natuurlijk geen
olie. toch wordt het dier daarom
oliekever genoemd.
Toen ik hem vond, moest :k
meteen denken aan de grappige wat
uitzonderlijke manier, die de jongen
er op na houden om aan de kost te
kreeg ik twee boekjes op de krant
toegestuurd: t Jodinnetje" èn ,,De
Schaapskooi'. Ze waren opnieuw
gedrukt en ze zager, er heel anders
uit dan vroeger, maar toen ik ze
nog eens doorbladerde vond ik ze
nog net zo mooi. En toen kwam ik
op het idee om weer eens naar El
speet te gaan en te kijken, of het
daar allemaal nog net was als vroe
ger. Vorige week ben ik er een
paar dagen gaan rondkijken.
Nou. d'r was natuurlijk een boel
veranderd, maar er was gelukkig
nog meer precies hetzelfde geble
ven. Hotel Bossenbroek zag er nog
net zo uit als toen al die kinderen
in die boeken daar logeerden. Het
hotel van Dientje Mouw is hele
maal vubouwd en het heet nu De
Zwaan. De schaapskooi was net een
paar weken van tevoren ingestort,
want die werd niet meer gebruikt,
want de schaapherder Willem Mouw
heeft zijn kudde verkocht, omdat hij
er geen droog brood meer mee kon
verdienen. Hij heeft maar een stuk
of twintig schapen meer over en de
hond is er ook nog.
Kasteel Staverdcn is er ook nog.
Maar 't is nu ingericht als vacantie-
oord van een grote maatschappij en
we konden niet gaan kijken, of het
graf van Leonora er nog is. Hotel
De Zwarte Boer is er ook nog. En
's zomers zijn er nog wel eens ko
lenbranders in de bossen.
Ja. die bossen. Die zijn onveran
derd. We hebben er uren in gewan
deld en herten gezien en wilde
zwijnen. De beekjes ruisen er nog
over de bemoste stenen en de vlin
ders vliegen er over de heidevelden.
De hei bloeide natuurlijk nog lang
niet, maar de bosbessen wel en de
meidoorn en er waren veel Mei
kevers. En het koren stond hoog en
groen op de akkers. Jongens het
was er nog net zo mooi als vroeger.
Precies zoals je het in die boeken
kunt lezen.
O help, zeiden de dames Groen, komt dat soms door de lente:
ons haar wordt toch zo vreeslijk sluik. Ons haar wordt
toch zó sluik.
Wel, zei het schaap Veronica, laat u zich permanenten!
Ik moet ook weer eens bij-gekruld. Vooral hier op mijn buik.
Foei foei. zo sprak de dominee, wat moet ik vu weer horen
die IJdelheid? Maar ik ga mee! al vind ik het verkeerd
Dag dames, zei de kapper. Moet dit schaapje soms geschoren?
Kom nou, zeiden de dames Groen, zij moet ge-onduleerd.'
PARDON, zei toen de kapper, 'k zal de dame watergolven.
Toen kreeg het schaap een grote kap, vlak naast de dames Croen,
Men kon alleen haar voetjes zien, zij was totaal bedolven;
de dominee las onderwijl de Auto-kampioen.
Hoeng, zei het. schaap Veronica, hoeng ee aa weeuw aa hange
Wat zegt u? vroeg de dominee, geschrokken en ontdaan.
Hang, zei het schaap Veronica, hang ee aa weeuw aa wange
Meneer! schreeuwde de dominee. Meneer! Het schaap brandt aan!
DAT kan niet. zei de kapper kribbig, dat gebeurt zo zelden!
In onze mooie dure zaak brandt nooit een dame aan.
Nu bent u droog, nog eventjes de krulletjes inspelden
Hè, hè, zeiden de dames Groen, dat is alweer gedaan.
Dat is dan zevenvijftigen nog vijftig centen fooi
O, dames, zei de dominee, wat bent u prachtig mooi!
door Henriëtte
van Eyk
komen. De vrouwelijke kevers leg
gen een heel partijtje eieren bijeen
in een kuiltje in de grond. Daar u't
komen eerst larven; dat zijn kleine,
héél beweeglijke, vlugge diertjes.
Zodra ze het ei uit zijn. schuiven,
ze langs de stengels van allerlei
bloemen omhoog en gaan op de loer
zitten Het eerste het beste inseci.
dat op de bloem zich neerzet om
honing of stuifmeel "te halen, wordt
omhiddellijk als het (vare geenterd
en de kleine oliekever-larve ver
bergt zich tussen de haren op net
lijf van het insect. En nu moet er
een heleboel geluk, bij komen, an
ders gaat de larve te gronde A.I-
leen als zij een graaf bijtje entert
en dan nog uitsluitend een wijfie,
wordt hel een oliekever, alle ove
rige, die bijvoorbeeld een vlieg >f
een wesp of zo pakken, verhonge
ren.
De larve van de oliokever. die he*
lotje uit de loterij trekt en op een
graafbijtje komt, wordt meegevoerd
naar het nest en daar, spring de lar
ve schielijk even op de voedsel
voorraad" van het 'graafbijtje, want
zo'n graafbijtje graaft een angelcje
in de bodem, maakt er wal cellen,
stopt er honing en stuifmeel in en
legt daarop een ei. Natuurlijk hoo
je de zaak nu al begrepen. De larve
van de oliekever vervelt eerst nog.
raakt daarbij zijn zes pootjes kwijt
en wordt een kiein wurmpje, zal ik
nu maar fout zeggen En dat eet tie
voedselvoorraad op, die het graai-
bijtje zo ijverig bijeen bracht voor
zijn eigen nageslacht En dan wordt
het na verpoppen een oliekever
't Is een rare en toch een beetje
onzekeie manier om keverkinderen
groot te brengen.
HENK VAN LAAR
XXXVII
„Kom gauw mee naar boven," zei
Marelotje tegen Jock. Ze klommen
al de trappen op naar het dak
kamertje. en stapten over de ven
sterbank in de goot, waar de manke
merel tussen de lathyrusrankcn
zat te kijken naar de ondergaande
zon...
„Welkom thuis," zei de manke
merel beleefd. Toen keek hij Mare
lotje eens goed aan en riep:-„Wat
ziet U er vrolijk uit!", en toen zag
hijzelf er ineens óók vrolijk uit, en
hij begon uit volle borst te trille
ren en alle echo's uit de Boen-
dertjessteeg trillerden mèè: „Dore-
mifasolü' Er is een oud vrouwtje
vrolijk' Solfamiredoü!"
„Wat een mooie trillertjes." Ma
relotje knikte vriendelijk naar de
manke merel en naar de echo's,
links en rechts. Toen bedacht ze,
dat ze koffie kon gaan zetten, en
dat ze nog erg oudbakken brood-
korstjes had Als broodkorstjes erg
oudbakken zijn. worden het knap-
perwafeltjes. Knappenvafeltjcs is
een feesteten, en vandaag was het
feest, want vandaag had ze zich
zélf gezien.... Neuriënd verdween
ze, over de vensterbank, weer in
het kamertje.
Joclc steunde zijn ellebogen op
het ijzeren hek, dat langs de dak
goot liep. en keek met een uit
gestreken zilveren gezicht naar de
Oranje en gele vegen in de avond
hemel. Voor hèm was het alle
maal niet zo plezierig. Hij was zijn.
spiegel kwijt en hij moest straks
terug naar de maan om zc daar
alles uit te leggen
„Ziezo, daar ben ik weer." Mare
lotje zette de koffie en de knap-
perwafeltjes in de goot, cn ging
gezellig op het roodfluwelen kus
sen zitten breien aan een kruike-
zak voor een klant „Wat sta je
daar te hangen, jongetje. Is er
wat?" Joek keerde zich om en keek
het oude vrouwtje met zijn door
zichtige grijze ogen een beetje ver
legen aan „Nou ja." zei hij, .ik
vind, dat ik eigenlijk alleen maar
kwaad heb aangericht met mijn
spiegel.
„Alleen maar kwaad" riep Ma
relotje „Maar jongen! En ik dan?
Vind je het. niet de moeite waard,
dat je mij zo'n plezier hebt ge
daan met dat ding?"
Jock gromde wat ,.U is maai
één mens, cn één mens is te wei
nig
„Eèn mens is het begin." lachte
het vrouwtje. „Alles begint met
èèn." Ze zweeg en keek met een
verschrikkelijke frons naar een ge
vallen steek in haar breiwerx.
„Weet je wat jij doet?" ging ze na
een tijdje verder. „Je gaat straks
gewoon naar boven. En dan kom
je over een poosje met een nieuwe
spiegel terug Jij. of een ènder.
En het hoeft niet eens zo'n erg
gróte spiegel te zijn. Een kleintje
lijkt me net zo goed. Misschien is
een enkel scherfje wel voldoen
deEn laten we dan maar no
pen, dat de mensen er dat keer
een beter gebruik van zullen ma
kenDrink je koffie warm op.
En neem nog een wafeltje."
„Ja...;," zei Jock, en toen zei
hij: ,-,Ik wéét niet..-en toen
kwam de schemer met de avond
ster, en toen een paar uur vroe
ger dan anders kwam de maan.
De jongen werd ineens helemaal
vrolijk toen hij de maan zag. „11c
moet gaan. oud vrouwtje," riep
hij. „En als ik terug kom, zal ik
alles anders doen dan nu. Ik zal
met mijn spiegel op een grote
blauwe reiger door de lucht vlie-
g n. De mensen zullen omhoog
kijken, in de spiegel, en zeggen:
„Wat is dat voor een gezicht te
gen de hemel?" En dan is het hun
éigen gezicht
„Stil eens even," zei de manke
roerei „Er speelt een draaiorgel op
het Hofplein."
„Kijk eens even." riep Marelotje.
„Ze steken vuurwerk af in de pa
leistuin."
„Ze komen!!!" Jock maakte een
luchtsprong van plezier en wees
naar de maan, die hoog en statig
kwam aandrijven over de huizen
van de Bocndertjessteeg. „Pas op!"
Marelotje deed een stapje achter
uit, en de .koffiepot viel om, toen
rakelings langs de kop van de
manke merel het onzichtbare
vangnet over de dakgoot zwiepte.
Zulke dingen gebeuren altijd erg
snel, je kunt ze later moeilijk na
vertellen.
Het was of de muziek van het
draaiorgel op het Hofplein almaar
lawaaiiger werd; het was of Je
maan mèè wirwarde met de rode
en groene zonnen van het vuur
werk. Marelotje stond geleund re
gen het ijzeren hek van de dak
goot en wuifde Jock na met de
kruikezak. Daar ging hij.... Zijn
zilveren haren flapperden op de
nachtwind. Hij keek nog even naar
de aarde; toen zwierde hij met 'n
wijde boog omhoog tussen de draai-
sterren en de vuurpijlen, en ver
dween in het blinkende, spiegel
gladde licht van de maan.
EINDE.
WISTEN JULLIE dat er ook
cowboy-clowns bestaan? En
dat zijn maar niet alleen een paar
mannetjes die gek doen en niets
van stieren en paarden afweten
Nee, hoor die kunnen net zo goed
rijden als de cowboy's zelf. Die
clowns lopen dan in de arene rond
in rare gekreukelde en armoédige*
kleren met een vreemd gevormde
cowboyhoed op. Als een cowboy i
van de stier gegooid is. gaan die
clowns opeens hard heen en weer
lopen. Dat doen ze om die stier af
te leiden, want een stier loopt ach-1
Ier iedereen aan die hard weg
loopt. In die tussentijd heeft de
echte cowboy tijd om weg te ko
men en te zorgen dat hij geen
harde trap krijgt Ze zien er naast
die prachtig aangeklede cowboy's
wel zielig en stumperig uit, maar
dat zijn ze helemaal niet, want ze
moeten net zo veel en goed kun
nen rijden als de anderen. Als je
ze zo voor een stier uit ziet lopen,
op hun malle grote schoenen, ziet
het er uit als een grap. maar dat
is het helemaal niet. Als ze. per
ongeluk eens een keer struikelen
nou dan is er echt niets meer le
lachen.
ALS een clown heel goed is,
gaat hij in kleine cirkels lo
pen. Dat doet die stier dan ook.
want we vertelden jullie net dat
die stier altijd achter de clown
blijft lopen. Maar een man kan
nou eenmaal veel kleinere cirkel
tjes lopen dan een stier, omdat die
anders gebouwd is en veel groter
is. (Als je dus eens per ongeluk
achterna gelopen wordt door een
koe of een stier en je weet niet
hoe je ontkomen moet, probeer dan
maar rondjes te lopen). Als zo'n
stier vlak achter de clown aan is
en die weet niet meer wat hij moet
doen, dan springt hij in een van
de lege tonnen, die altijd bij de
clown's cowboyvoorstellingen in de
arena staan. Als het een koppig
beest is, dan blijft hij tegen die
lege ton aanduwen en die rolt dan
maar verder en als die even stil zou
liggen gaat die stier er weer tegen
duwen. Het is dus zaak voor die
clown om zijn hoofd binnen boord
te houden, anders zou het haar
kammen en borstelen de volgende
ochtend wel eens pijn kunnen doen!
Nog niet zo lang geleden ver
loor een cowboy-clown zijn oog,
doordat hij zijn hoofd buiten de
ton stak om te kijken waar de
stier was. Stel je even voor. Nee,
het is niet alleen maar grappig om
cowboy clown te zijn, het is ook
verschrikkelijk moeilijk.
BECCY
Voor onze bridgers
Verkeerde uitkomst
soms beslissend
HST is vaak zaak a.'.n dc hand van
de vijandelijke bieding een besluit
te nemen ten aanzien van de uit
komst. Een verkeerde uitkomst is soms
reeds beslissend voor de uitslag. Op
sommige spellen moet de tegenspeler
een afwachtende houding aannemen en
b.v. met troef uitkomen Een ander i
maal moet hij beseffen, dat in dat con
crete geval alleen een aanvallende ver
dediging kans van slagen heeft.
Ket is zeker niet gemakkelijk om een
beslissing dienaangaande te nemen en
zelfs de meest geroutineerde speler zal
zich af en toe vergissen.
N
a. v. b. x.
C?: a, 10. x, x
«2,: 10. x. x, x.
W. O.
A x, x. x. x. x. x. x.
CD: h, x. CD: v- b x>
x. x. x. <f>: a. 10. 9, x.
•ft»: v, x, x. «i#; b, x.
h, x.
Ox. x.
<V; h, v, b. x. x.
a. h, x, x.
Z had met 1 R. geopend, en N had
met 1 Sch. geantwoord Na Z's 2 KI -
bod kwam 3 H. van N Z bood 3 S.A.,
maar N bood 4 KI., waarna Z met 5 KI.
de bieding sloot.
W moest uitkomen. Uit de kaartver-
deling zult u kunnen analyseren, dat
H. h de enige uitkomst is. die het con
tract verijdelt, indien althans Z niet dc
beste speelwijze kiest. Als Z nl H. a
neemt. 2 x troef slaat en de Sch 's af
speelt. helpt alles niets. Maar als W niet
met H h uitkomt., is het voor Z een
peuleschilletje
In casu kwam W door deductie of
inspiratie uit met H. h. Z nam. en
trok dadelijk Sch. na. Daar O de derde
Sch. troefde, ging Z 1 down.
Opmerking verdient, dat uitkomst
van H. h ook fnuikend is voor 3 S.A..
tenzij Z dadelijk de eerste H. neemt.
Doe4 hij dat niet en wie zal hem dat
euvel duiden? dan kan Z ook dat
contract niet winnen.
Mr. E. C. GOUDSMIT
Arie Piki-
ran Junior
vindt het al
tijd prettig,
wanneer zijn
vader beleve
nissen van
vroeger op
haalt. Vader
gaat er dan
echt op zijn
gemak bij zit
ten cn begint
te vertellen.
Wanneer dat
nodig is, ver
duidelijkt /iij
zijn verhalen
ook nog met
tekeningen.
Zo vertelde
htj onlangs
nog de vol
gende herin
nering:
„Jaren gele
den heb ik
eens kennis
gemaakt met
een enigszins
zonderlinge,
maar toch
goedige oude
heer. Bart Sparendonk was zijn
naam. Hij was weduwnaar en had
geen kinderen. Bart woonde in het
pittoreske plaatsje Wanordelen,
waar ik hem destijds wel ging op
zoeken, om een partijtje schaak met
hem te spelen. Daar kon je hem al
tijd een groot genoegen mee doen.
De inwoners van Wanordelen mom
pelden, dat hij vrekkig was en dat
„de oude Bart" zoals ze hem
noemden er warmpjes in zou zit
ten. Maar Sparendonk was voor mij
toch altijd goed en ik mag ook niet
zeggen, ,dat hij schraperig was. Hij
sprak tegen mij nooit over geld of
bezit en ik vond het maar bijzaak.
1
2
6
©7
©8
9
©II
©12
©15
©14
©15
16
©l8
©19
©20
©21
©22
©25
©24
©2?
©28
©29
50
@51
©52
©55
@55
@57
©58
©59
©40
©44
@45
©46
©48
©50
©51
©55
©56
©57
©58
©59
©60
©62
©65
©64
(Advertentie l.M.)
(Van onze correspondent te New York)
\\jAT Broadway rondom Times Square is voor de toneel-enthousiast,
is de 57e straat direct ten Oosten en Westen van Fifth Avenue
voor de liefhebbers van beeldende kunst. De beide kunstcentra strek
ken zich tot dicht bij elkaar uit, maar groter verschil in karakter is
niet denkbaar.
(Advertentie l.M.)
Er is kaarswas.. en electriciteit.
Er is gewoon boenwas dat besmeert
en Lavécire, dat parketten
en meubels reinigt, wast en boent.
Broadway vormt ten Noorden
van dc 42ste straat over een leng
te van nog geen kilometer één
grote nooit aflatende kermis. Een
deel der lichtreclames schittert er
het ganse etmaal. De felle recla-
mcplaten van bioscooptheaters en
adverteerders die hele gevels of
daken gebruiken om de aandacht
te trekken, schreeuwen de voor
bijganger uit de verte. toe. De win
kels, restaurants, bars, drugstores
dragen het hunne bij tot het licht
en kleurgewcmel.
De etalages zijn bont en schel.
Het bazar-artikel overheerst. La
waai van schiettenten en uit de
luidsprekers van gramofoonplaten-
winkels die pas in de vroege mor
genuren sluiten, vermengt zich
met het geroezemoes van het ver
keer, dat hier maar gedurende en
kele uren verflauwt. Drommen
wandelaars paraderen in het tem
po van de Amsterdamse Kalver-
straat. Langs de brede trottoirs,
van circa elf uur in de morgen
tot diep in de nacht.
De meeste schouwburgen bevin
den zich in de vrij nauwe straten,
onmiddellijk Oost en West van
Broadway. Het nachtleven is over
grotere delen van de stad ver
spreid. Men. kan er zich aan wij
den in het volle licht van Broad
way of in de schaduw van meer
afgelegen wijken en straten.
Broadway is het centrum van
het massale vermaak. Het geeft
elk wat wils: het goedkope schijn-
plezier, het banale genoegen dat
j generlei geestelijke inspanning
vergt, de attractie der sterren op
elk gebied van amusement, het
sprankelende blijspel, de adem-
benemende „thriller" of het dege-
lijke toneelstuk, de opera of het
ballet, de revue of de musical.
De 57ste straat wendt zich veel
1 meer tot het individu en ten dele
'zelfs uitsluitend tot de intellectu
eel Des avonds is deze brede
straat met zijn vele exquise win
kel-etalages zo goed als verlaten.
Het uitgaan geldt dan alleen New
Yorks grootste concertzaal: Carne
gie Hall, en twee exclusieve bio
scopen: het grote moderne „Sutton
Theatre" dat zich vooral toelegt
op het geven van premières van
bijzonder goede films en het intie
me „Little Carnegie" waar ge
woonlijk belangrijke reprises of
buitenlandse films worden ver
toond. Maar overdag verdringt
zich in deze straat het artistieke,
mondaine en Bohemien-achtige
New York voor en in de talloze
kunsthandels, kleinere modehul
zen, boek- en muziekwinkels. De
kunsthandels overheersen in deze
straat. Men vindt ze daar op elk
gebied en in elk genre, duur en
degelijk zowel als rommelig en
systeemloos, veelal gespecialiseerd
in prent en schilderkunst, in Euro
pese, Amerikaanse, sur-realisti-
sche, abstracte kunst, enz.
Wie de musea en de daar regel
matig georganiseerde voortreffe
lijke tijdelijke exposities trouw
bezoekt, heeft zijn dagen geheel
bezet. Wil men zijn kennis en in
zicht nog bovendien verrijken door
bestudering van de unieke bron
van aanvullend materiaal die
menige kunsthandel vormt, dan
moet men rentenier zijn of van de
wind kunnen leven.
Zijn inderdaad enigszins wonderlij
ke, maar niettemin aantrekkelijke
figuur sprak meer tot mij-
In de herfst van 1024 is hij over
leden Het testament, dat hij had la
ten opmaken, ontsluierde op merk
waardige wijze de plaats van zijn
bozit en hoe dat verdeeld moest
worden. Daaruit bleek namelijk, dat
Bart 10 aandelen aan toonder in de
Vetterse Kunstboterfabriek had, die
in de safe van dc Bank van Wanor
delen waren ondergebracht.
Deze safe bevatte 64 loketten, die
aan verschillende personen verhuurd
waren. De oude heer Sparendonk
had daarvan niet minder dan 10
loketten in huur en in elk daarvan
had hij een aandeel gedeponeerd.
Wonderlijk, wonderlijk; waarom hij
dat gedaan heeft is me eigenlijk
nooit duidelijk geworden.
Deze 10 loketten nu bevonden
zich gerekend vanuit het mid
delpunt van elk loket In vjjf
rechte rijen van vier stuks elk. In
het testamen» waren echter alleen
de loketten 57 cn 63 aangegeven.
Dc moeilijkheid was nu, om de an
dere acht loketten tc vinden, te
meer daar de administratie van do
Bank van Wanordelen heel wat to
wensen overliet cn zowel de bank
directeur als dc bedienden niet kon
den zeggen, welke loketten door do
oude Bart gehuurd waren. Zij wil
den de safeloketten van anderen
ook liever niet openen.
En nu ben ik nog niet aan het
slot van mijn verhaal, want het
testament bevatte nog een bijzon
dere mededeling. Dc aandelen na
melijk, die in de door Bart gehuur
de aan elkaar grenzende loketten
lagen, moesten aan het plaatselijk
ziekenhuis geschonken worden, ter
wijl dc overige voor een instelling
met liefdadig doel bestemd waren."
Tot zover het verhaal. Arie junior
dacht er eens over na en na een
poosje had hij de loketten van Bart
ontdekt. Kunt U het ook?
Oplossing sigarenpuzsle
De verdeling van de sigaren was
ah volgt:
T5 o O S-
i 6
o t
Ë"H (I
O TD .ij t-i
p., Q W w Ph <J
Pim Pam
Dolf Donders
Eduard Bols
Evert Cocn
Piet Prikkeldraad
Arie Pikiran
x 1 1 1 1 1
5 x 0 0 0 0
0 J x 4 0 0
0 2 1x11
0 0 2 0 x3
0 110 3
Er zijn nog enige nevenoplossin
gen mogelijk.
- fe±"!'aj:w
Huishoudelijk personeel is verzekerd ingevolge dc bepalingen van de
Ziektewet, indien op tenminste vUf dagen per week bij dezelfde werkgever
wordt gewerkt. Om recht op uitkering te hebben is geen bepaalde termijn
van verzekering vereist. Slechts zal moeten vaststaan, dat de arbeidsonge
schiktheid wegens ziekte niet reeds bestond bU de aanvang van de dienst
betrekking. Na ontslag houdt men nog recht op uitkering, indien men ziek
wordt binnen een maand na dit ontslag en men voordien twee maanden
verzekerd is geweest. Dit in antwoord op een vraag van L. v. T.
Hier volgen antwoorden op eni
ge andere vragen:
A. G. Wanneer men zich tot
een Gemeentelijke Dienst v. Socia
le Zaken wendt om hulp, b.v. re
gelmatige onderstand, dan gaat de
P i D i EEMUB 'JTu a IjmEEuEBgKDafl EWiï)ill< I .Tl
i
door
Ludwig Bemelmans
26
„Zeer vereerd, amigo", zei de
Fransman. „Ik ben toevallig schrij
ver en niemand hier is in het minst
geinteresseerd om de wereld nog
meer in de war te brengen dan hij
al is. En de man, voor wie ik werk,
Moses Fable, is een aestheet, en hij
preekt dagelijks dat hij leeft om de
massa te amuseren."
Cassard stond met grote moeite
uit zijn diepe stoel op.
Ludlow Mumm, zei: „Je weet
toch, dat ik ook schrijf?"
„Ah, heb je al iets verkocht, een
roman, een toneelstuk?"
„Ik heb ook een contract met
Olympia", zei Mumm.
„Oh", zei Cassard, „en wie is je
producer?"
„Vashvily", zei Mumm, „Vanya
Vashvily."
Op Cassard's gezicht kwam een
afschuwelijke grijns, waarbij hij al
zijn tanden ontblootte. Een seconde
maakte hij een geluid alsof hij kou
de soep slurpte. Toen stak hij zijn
hand uit.
„Ik ben Maurice Cassard". zei hij.
en haalde de laatste lettergreep van
zijn naam uit. „Cassaard. Het
eind van het liedje zal waarschijn
lijk zijn, dat je niet meer met me
spreekt en dat je mijn vrouw en
kinderen haat. voor we klaar zijn.
Desalniettemin is het mijn plicht
om U mede te delen, monsieur, dat
ik Uw medewerker ben. Een woord,
dat de laatste tijd een sinistere bij
klank heeft gekregen."
Hij lachte boosaardig.
„En wat onze disicussie betreft,
amigo, denk daar maar niet meer
aan. Ik kies altijd de tegenpartij.
De oorlog, zoals ik heb gezegd, is
het wezenlijke van het drama. En
ik verbeeld me toch, dat ik een
toneelschrijver ben.
Nog meer voorover gebogen dan
anders begon Cassard tussen de
vier muren van de kamer op en
neer te rennen. Hij haalde zijn vin
gers verscheidene malen door zijn
dikke zwarte haar. Toen hij vlak
bij Mumm was, hield hij wat in en
toen hij hem net voorbij was bleef
hij staan. Hij trok verscheidene Da-
pieren lucifers uit een pakje, draai
de zijn hoofd om alsof hij tegen
iemand sprak, die achter hem stond
en vroeg:
„Heb je het verhaal gelezen?"
Nee", zei Mumm.
Cassard nam de laatste lucifer
uit het pakje en stak een sigaret
aan. Hij liep nog eens door de ka
mer. Mumm's stoel aanrakend, zon
der naar hem te kijken, zei hij:
„Wel, neem de moeite niet om
.het te lezen. We zullen er geen
woord van gebruiken."
Mumm stond op.
„Heb jij het gelezen?", vroeg hij.
„Ah non", zei Cassard. „Jij bent
nooit eerder in Hollywood geweest
hè?', vroeg hij.
„Nee", zei Mumm.
„Ben je in de studio geweest?"
„Nee" zei Mumm weer.
„O, maar dan moet je gaan. Je
zult het erg interessant vinden om
te zien hoe een film wordt ge
maakt."
De mooie actrice kwam naar
Cassard toe en hij zei gelukkig:
„Ah, daar komt mijn zesde zin
tuig. Ik heb altijd moeite om op
deze tijd de weg naar huis te vin
den."
„Ben je er nog?", vroeg ze.
Zc had een mooie clip op de
rechterschouder van haar japon. Cas
sard bekeek die zorgvuldig en trok
eraan.
„Je ne connals pas le conture,
mais begon hij, en toen zag hij,
dat Mumm verlegen keek.
„O neem me niet kwalijk", zei de
aangeschoten Cassard. „Ik zei, wel,
dat ik geen verstand van avondjur
ken heb, maar van vrouwen des te
meer."
Hij trok opnieuw aan de clip.
„Keek eens naar haar", zei hij tot
Mumm. „Zij trekt er zich niets van
aan."
„Och nee, waarom zou ik?", zei
de schone actrice
Cassard probeerde haar te omhel
zen.
„Zie", zei hij tegen Mumm, „ik
houd ook van Russen."
„Je bont boven je theewater lie
veling", zei de actrice.
„Nee, het was wijn", zei hij.
(Wordt vervolgd)
Dienst na of er ook familieleden
in de directe lijn zijn, die wellicht
kunnen bijdragen in de kosten. Bij
een dergelijk onderzoek wordt o.m.
rekening gehouden met het feit hoe
hoog de huren zijn van de ver
schillende familieleden, hoe groot
de gezinnen zijn. de inkomsten, de
eventuele verplichtingen bij ziekte
in het gezin, enz. enz. Dit alles
moet de Gemeentelijke Dienst doen
omdat de uilgaven voor onder
stand e.d. in ons gehele land vele
millioenen vergen en het alleszins
redelijk is. dat familieleden in de
rechte lijn naar billijke bijdra
gen.
D. G. Uw vrouw en kinderen
uit het eerste huwelijk blijven hun
rechten op een eventuele erfenis
volkomen behouden. Wanneer U
moeilijkheden vreest dan is het het
beste, dat U contact opneemt met
een notaris, die zo nodig een en an
der zal beschrijven.
(Advertentie l. M.)
Slank zijn
Ij de wenj »on elke
moderne vrouw. Duizen
den vrouwen, die een
neiginq hebben 101
Zwoorlijvigheid, moko<\
In hel bultenlond sede"
ioren gebruik von
SveKPilIs
«Burchard»
da kroditlg werkend#,
zilveren tlonkheldsdrogoei
Zuiver plomoordlq en
volkomen onschadelijk,
ook bij langdurig gebruik l|
Thons ook io llullund verkrijgbaarI
In Apr/lkf l#n-»n Droqiiltriian
Oepoh ALPHAAdomJoo Luidan»/ir*UOC