WOONHUIS VAN GENIE WERD MUSEUM VOOR DAGJESMENSEN Meer dan honderd mannen bouwen een circustent HIER LEEFDE BERNARD SHA W FANTASIE EN WERKELIJKHEID 200 GULDEN V-J Na uren ploeteren gaat het zeil de hoogte in 4 Vrijdag 15 Juni 1951 VH(M)MrDHH:S.*L\\\ M g door SIMON CARMIGGELT I m a X-ICT huis van Bernard Shaw -■» staat in Ayot St. Lawren ce, een landelijk gehucht, dat een uurtje sporens van Londen ligt weggekropen in een der malse plooien van het glooien de Hertfordshire. Het is een karakterloze, maar niet onbe haaglijke villa, omgeven door een weelderige tuin vol bloe men die met kleurtjes als fris gewassen poppengezichtjes ge zeglijk in de lentezon staan. Shaw kocht het, toen hij op de begraafplaats van het dorp een grafsteen had gezien met de inscriptie: „Hier ligt Jane Eversley, geboren 1815, gestor ven 1895. Haar tijd was kort". Vijf en veertig jaar heeft hij in het huis gewoond; hij schreef er de helft van zijn oeuvre. De National Trust, die de villa erfde, heeft haar op Shaws wens als museum open gesteld voor het publiek, dat in dichte drommen vooral op Zon- en feestdagen afrekent met de delicate stilte die hier vroeger heerste. De bus, die het plaatsje altijd voorbij placht te rijden, stopt sinds twee maanden voor de deur en een politieagent wijst de auto's het parkeerterrein bij het zélf de hek, waarop in de morgen van 3 November het bericht van Shaws dood was opgehan gen met de in emotioneel be vende lettertjes geschreven toevoeging: „Uit de schatka mers van zijn genie verrijkte hij de wereld". „Er zijn hier in twee maanden zes duizend mensen geweest en dat is heel wat meer dan meneer Shaw er ooit heeft binnengelaten", zegt Mrs Laden, zijn huishoudster, op wie ik ftoot nadat een hevig stotterend jongmens mij bij de deur voor twee shilling een toegangskaartje heeft verkocht. Zij is belast met de rond leiding in Shaws Corner en 'voert de belangstellenden in groepjes over de cocosloper, die. ter bescherming van de tapijten, in de hall, de stu deerkamer, de eetkamer en de huis kamer zijn neergelegd, op de door hekjes afgesloten gedeelten waar het publiek zich vrijelijk mag bewegen. De bovenvertrekken, waarvan de sterfkamer er één is. heeft men af gesloten. „Ze zijn precies zo netjes als alles wat U hier ziet, want me neer Shaw was een erg ordelijke man je kon nooit merken dat hij gebruik had gemaakt van zijn bed, want hij liet niets liggen voor de dienstbode. Het enige wat hij wel eens vroeg, was zijn broek op te persen." Mrs Laden zegt het op een toon van tedere hoogachting, die alleen even ontvalt aan haar stem. als zij zo nu en dan uitroept: „Beschrijvin gen van Shaws Corner drie pen ce per stuk!", want men kan die boekjes bij haar kopen. Zij is een klein, kordaat vrouwtje met grijzend haar en zij stapt door het huis met dezelfde parmantigheid. die een méé-regerende privé-secretaresse van een machtig heerschap altijd zo doet gelijken op een vroegrijp kind. dat jongleert met categorieën die het niet begrijpt. In de lichte, zonnige hall kraakt de kapstok onder Shaws lange jas sen. wijde capes en breedgerande cowboy-hoeden. Op de bruine Bech- steinpiano, waaraan hij zo vaak Ita liaanse opera's zat te zingen, staat Beethovans Negende opengeslagen. De rolstoel waarin hij de laatste maanden rondreed, vormt een vreemd-zinloos pièce de milieu van de kleine ruimte waar men U. links, de zetel wijst „die meneer Shaw al tijd gebruikte als hij zijn schoenen aantrok." In de salon OP de glimmende orde van de salon ziet het in Rome geschil derde portret van Charlotte, die in 1943 gestorven vrouw des huizes, met een ernstige, sterke blik neer Ginds staat de aan „Pygmalion" toe gekende gouden Oscar, op deze ta fel „tekende mr. Shaw zijn film contracten" en de bekende buste van Rodin verrijst zon-omgloord bij het venster. „Werd die niet gemaakt in 1926?" In ons groepje, gevormd door eni ge eerbiedige echtparen, vier schwörmende meisjes met rugzak ken, een lange, gewichtige heer die kijkt of hij voortdurend op het punt staat gefotografeerd te worden en een paar goed gewassen soldaten, stelt alleen een jongeman zonder verhemelte telkens vragen. „Want een vis wil vliegen en een vogel wil zwemmen", zei Shaw eens. „Ik heb nooit willen schrijven. Ik be^ef nu natuurlijk wel, de zeld zaamheid van het literaire vermo gen, maar ik wil het nog altijd niet. Want je kunt nu eenmaal niet iets willen en het hébben tegelijker tijd." Het is een typische uitspraak van een man die zichzelf tot het eind van zij leven met ijzeren discipline dwong, elke dag 1500 woorden te schrijven in zorgvuldig gecalligra- feerde stenotekens, die Blanche Patch, dertig jaar zijn secretaresse, met de consisie van een plichtsge trouwe domineesdochter voor hem uittypte op de portable. De machine staat nog open op Shaws bureau in de studeerkamer, want hij tikte er de laatste jaren zélf ook wel eens op. een werkje waarbij hij hand schoenen placht aan te trekken. „En hier is zijn Nobelprijs", zegt Mrs Laden en neemt een in krul- rijke letters gesteld diploma van een hoge lessenaar, die onder het por tret van William Morris tegen de muur geschoven staat. Terwijl zij het document boven haar hoofd houdt, klinkt haar stem: U ziet, het is voor mr George Bernard Shaw, maar van de naam George hield hij zelf helemaal niet. Toen ik kort voor zijn dood bij hem kwam in het ziekenhuis, zei hij tegen me: „Ik krijg hier zo weinig pap". Want hij hield erg veel van pap, ziet U. „Nou", antwoordde ik, „Vraag dan om meer". Toen knikte luj en sprak: „Ja, ik zal zeggen, geef George maar een klein beetje en Bernard een he leboel" Een welwillend gelach steekt op maar er ligt iets navrants in het bleke mopje, triomfantelijk nage kauwd door een corpulent mevrouw tje, dat een vreemde gymnastiek uitvoert met een Nobelprijs, in de nog niet helemaél tot museum ver dorde werkkamer van een der bril- lantste geesten die deze eeuw heeft gekend. „Misschien is alles wat ik hier zei en schreef wel het seniele geleuter van een babbelzieke, veel te oude man," besloot de negentig jarige Shaw zijn zelfbeschouwingen. En de scherpzinnige V. S. Pritchett schreef, na zijn dood: „Hij leefde te lang. Na een vreugdevuur te heb ben gemaakt van alle menselijke il lusies en passies verkoos hij voor zichzelf geen orgie, maar voorzich tigheid en overleg, de bourgeois deugden". Van die levensstijl getuigt elk ver trek in dit keurig aangeveegde rec torshuis. dat met zijn nauwgezette postzegelbakjes, brievenwegertjes, handschoenendoosjes en belletjes- voor-het-binnenmeisje eerder schijnt te wachten op de oppassend ijverige stap van Ds. Morrell uit ..Candida" dan op de vlijmende klank van de stem die sprak: „Een échte kunste naar steelt de melk van zijn moe der en maakt er inkt van om haar daarmee te kunnen beschimpen." Correspondentie DIT zijn de fototoestellen van mr Shaw, want hij was ver zot op kiekjes maken en hier ziet U een bak me gedrukte kaar ten die hij altijd gebruikte om al lerlei telkens weer terugkomende verzoeken te beantwoorden." Het zijn er héél wat. in alle kleuren van de regenboog. Jan de Har- tog kreeg er eens een, toen hij een Engelse vertaling van „Schip per naast God" ter beoordeling had opgezonden. De tekst luidde: „Wat een jonge toneelschrijver moet doen met zijn eerste stuk. Als u een stuk hebt geschreven, jonge man. dan moet U het niet aan Uw uitverkoren auteur zenden. Want als het idee van het stuk goed is. dan zal hij het stelen en als het slecht is. geraken beide partijen in een bijzónder pijnlijke situatie." Verzoeken om een boek van zijn handtekening te voorzien werden bijna altijd afgewezen, omdat Shaw vreesde dat lieden met handelsgeest daar een zaakje van zouden maken, door die gesigneerde werken op de veiling te brengen. Alleen een ne genjarig jongetje had succes, met een briefje waarin hij schreef: „Ik wil graag Uw handtekening. Mijn broertje zegt dat U 'm niet geeft, maar ik geloof vast dat U het doet." In een jolige stemming beantwoord de Shaw zijn post wel eens zelf. Op een uitnodiging voor een cocktail party die, in de gebruikelijke for mule. meldde dat meneer en me vrouw Zo-en-Zo „op Dinsdagmid dag thuis zouden zijn" schreef hij: „So will G. B. Shaw" en de heer die schriftelijk had gevraagd hoe hij gedichten kon leren schrijven, ver strekte hij de raad. voortaan op rijm te spreken en gaf hij, bij wijze van voorbeeld, in overweging: „Molly, you sinner, where is my dinner?" „In het boek waaraan ir.r. Shaw de laatste maanden werkte, was ik de hoofdpersoon", zegt Mrs: Laden. Zij lacht niet zonder coquetterie en vervolgt: „Als U nu door de tuin loopt, dan ziet U rechts de garage waarin vroeger de Rolls Royce van mr Shaw stond en dan vindt U he lemaal aan het einde de houten hut, waarin hij de meeste van zijn to neelstukken heeft geschreven. Brief kaarten van het huis zijn bij mij te verkrijgen." De hut Buiten straalt de zon op de bloe men en het kortgehouden gras. In dit van leven en jonge bloei glan zende park is Shf.ws as. vermengd met die van zijn vrouw, op zijn uit drukkelijke wens uitgestrooid in de aarde die hem bijna een halve eeuw lang de vreugden der seizoenen be reidde. Naast de meisjes met de rugzak ken wandel ik over het smalle, har de pad naar de hut en zie. door het achterraampje het bed. de leunstoel en 't tafeltje, met de accuraat ge rangschikte schrijfbehoeften: het ste nen aapje in welks kop de scherp gepunte potloden in het gelid staan, de benen krokodil, met wiens krom me staart brieven kunnen worden geopend en de kalender, met de tot eind Augustus afgestreepte data. Hiér was het. Aan dit tafeltje werd „Saint Joan" geschreven en ontstonden de onweerstaanbare dia logen van „Man en Superman", ver- In Shaws corner Shaws Corner' was de naam die de schrij- zèlf gaf zijn villa Ayot St. Lawrence waaraan wij 'n bezoek hebben gebracht. Shaw kort voor zijn dood genomen foto hier boven staat heeft zijn meeste werken geschreven in steno of ty pend op zijn portable, ge zeten aan het kleine tafeltje in een achter in de tuin gelegen houten hut, die men hiernaast tijdens zijn leven als werk plaats en, na zijn dood als mu seumstuk, ziet afgebeeld. rees Pygmalion uit het gekriebel der stenotekentjes en kwam de grootse visie van „Back to Mathuselah" op papier. Terwijl ik denk aan de schouwburgen vol schaterende men sen, die vanavond in Londen een veel levender monument voor Shaw zullen oprichten dan deze lege vioolkist ooit kan zijn, zie ik door het ruitje van de deur, een curieus tafereel. De echtparen hebben zich voor de hut opgesteld in een ongedwongen groepje, dat een lange dame nu fo tografisch zal vereeuwigen. „Iets meer naar links, Donald en jij. Margaret, leun maar tegen de hut met je hand. Ja. zó Is het goed. Nu even stil...." Wat zou hij er om geschaterd hebben in zijn goede tijd, denk ik, maar dan valt mij opeens zijn de finitie in van het begrip humor: „Alles wat doet lachen, maar de mooiste soort voegt er een traan bij." Doctoraal examen in de Friese taal DEN HAAG. Nadat aan de rijksuniversiteit te Groningen het doctoraal examen in de Friese taal is ingesteld, hebben ook de ove rige universiteiten in ons land bij het ministerie van Ónderwijs een verzoek ingediend daartoe even eens te mogen overgaan. Het ver zoek is om advies naar de Onder wijsraad gezonden. IN SHAWS EETKAMER staan foto's van Lenin, StalinGandhi en Ibsen op de schoorsteenmantel. Utt Boontje en Utv dochtertje sijn pienter genoeg Mocht U zelf geen tijd heb ben, roept U dan maar de hulp in van Uw zoontje of Uw dochtertje. Zij zijn pienter genoeg en kunnen die ook verdienen! Let op het „Dagblad van Amersfoort" van morgen, Zaterdag 16 Juni NU in de komende weken de vol gende memoires op schrift zijn gesteld, wil de schrijver in dit „woord vooraf" zijn zeer gewaar deerde lezer laten weten, dat aan de tijdsorde wel eens geweld moest worden aangedaan, en dit om twee redenen. Ten eerste om aan enige identificatie met nog in leven zijnde of reeds overleden personen de pas af te snijden en vervolgens ook, om zoveel mogelijk vrij te zijn bij het neerschrijven van de gebeurtenis sen of bij het tekenen van situaties, in de volgorde waarin deze in zijn herinnering terugkwamen. Maar de lezer kan er zeker van zijn. dat 's schrijvers fantasie al was deze niet altijd gehéél te ver mijden bij het neerschrijven van deze herinneringen een zeer onder geschikte rol heeft gespeeld. Het gaat hier immers om herinneringen en niet om ficties. De laatste toch behoren tot een geheel andere cate gorie. Ze bestrijken een veel ruimer veld. dienen een ander doel. zijn ongebreideld, strelen of prikkelen de menselijke fantasie bij voorkeur Aanbesteding Genie Door de eerstaanwezend-inge- nieur der Genie te Amersfoort is in het openbaar aanbesteed „Het doen van herstellingen c.a. aan het Infanteriekazernement te Amers foort." G. v. d. Hoef en Zh te Soest 72.900.Gebr. D. en G. Brou wer te Zeist 87.108.—; N.V. J. M. Strijland te Uithoorn 87.690.—: Fa W. en J. Heilijgers te Amers foort 88.620.J. G. Verschuur te Zeist 88.700.—; H- C. Geer- dink te Amsterdam 88.702G. H. v. d. Berg te Soest 89.000.—; Th. H. de Goede te Soesterberg 89.200.R. A. van Batenburg te Leusden 89.300.—; H. v. d. Vijzel te Amersfoort 89.850.—; N.V. Wil lem Geel te Amsterdam 90.000. N.V. Te Pas en Gebben te Naar- den 90.200.—; H. Krot te Am sterdam 90.500.C. v. d. Wiel te Noordwijk 91.000.—; A. Hen driks te Assen 91.200.—; A. P. Boekhoudt te Groningen 91.787. J. dc Bruin te Amersfoort 92.150—; J. v. d. Wal te Amster dam 92.835.W. D. van Maurik met een uiterste geraffineerdheid en trachten deze déardoor voldoening te geven. Aan dèt doel dienen memoires ten enen male vreemd te zijn. Kunnen deze het verdragen naar waarde ge schat te worden, dan dienen zij te zijn als een spiegelbeeld in klaar water; dan willen zij geen rivaliteit met producten uit de fantasie gebo ren; dan wensen zij niet te poseren als onbelangrijke, 'bleke tweeling- r A Onder het opschrift Herin neringen van een geneesheer publiceren wij een aantal korte artikelen, voor ons geschreven door dokter F. DAUBANTON te Utrecht, die gedurende meer dan 35 jaar te Utrecht de ge neeskundige praktijk uitoefen de. Het eerste artikel, waarmee dokter Daubanton deze reeks inluidt, vindt de lezer hierne vens. te Hilversum 93.800C. M. Visser te Soest 95.000.Wed. J. J. v. Schadewijk te Soest 95.998.—; Aann.- en Bouwbedrijf „NIRO" te Rotterdam 98 629.—; P. Rings te Santpoort 107.450. Finse keurturners in Tilburg TILBURG De Finse keurtur ners. die hedenavond een demon stratie geven in de Haagse Dieren tuin hebben gisteravond hun kun nen getoond op het centrecourt van het gemeentelijk tennispark in Til burg, waar slechts 500 toeschouwers een plaats konden krijgen. De Fin nen werkten hun uitgebreide pro gramma in ijltempo af. waarbij de perfecte techniek en de vloeiende combinaties grote bewondering af dwongen. Vooral het werken van de 21-jarige Filho Knokkenhanen en van de oudste deelnemer, de 37-ja- rige gymnastiekleraar Esa Seeste had de volle aandacht van het pu bliek. dat niet karig was met zijn applaus. VANMORGEN AAN DE HELLESTRAAT Herinneringen van een geneesheer (Van een onzer verslaggevers) „Hop twee, hop twee" roepen dertig mannen, die uit alle macht aan een touw trekken. Langzaam gaat het grote tentzeil omhoog. Nog een paar ferme rukken, en dan spant het zeil zich hoog bij de top van de vier masten, die vanmorgen vroeg al waren opgetrokken op het terrein aan de Helle straat. „Kijk, de circustent staat er al", zegt een der voorbijgangers. Aanleg van buizen voor waterballet Maar zo is het niet precies. Want dat tentzeil en die masten, al dat touw en de talloze palen vormen te zamen nog geen circustent. De piste moet nog aangelegd worden en de 2800 zitplaatsen zijn nu nog niets anders dan balken en planken en schragen in vele hel blauw en geel geschilderde wagens van het circus Strassburger. Vanmorgen in alle vroegte reed de eerste van zeventig dergelijke wagens Amersfoort binnen. Direc teur Karei Strassburger was al aan de Hellestraat gearriveerd, met een paar mensen, die precies weten hoe een circustent moet worden ge bouwd. Ze gingen aan het passen en meten en toen van de eerste wagen het materiaal was afgeladen begon een aantal van de 120 arbeiders, die de tour met circus Strassburger meemaken, de ankers in de grond te slaan en de masten uit te zetten. Alles paste precies en tijd ging er dus niet verloren. Desondanks verg den de voorbereidingen voor de bouw toch nog enkele uren. Tegen elven ging het tentzeil de lucht in, veertien meter boven de grond. „Dat 15 't gevaarlijkste moment," zei de heer Van Doveren, de pers chef van circus Strassburger. „Het zeil zit tijdens het hijsen nog niet zo vast en de wind heeft vrij spel." Directeur Karei Strassburger dacht er blijkbaar precies zo over. want hij liep met de handen op de rug heen en weer. zorglijk kijkend naar het zich in de wind bollende zeil. Maar alles ging goed. zoals het meestal goed gaat. Meteen reed een vrachtauto met zand onder het zeil. Het zand werd op een grote hoop gestort. Als straks de piste aangelegd is wordt het er in uitgestrooid. Er komt een laag zaagsel over heen en met de paarden kan dan al gerepeteerd worden, terwijl rond de piste nog druk wordt gewerkt aan de zit plaatsen. aan de verlichting en aan de apparatuur, die de artisten nodig hebben. Naast de tent is een ploeg arbei ders bezig de stallen te bouwen. „Daar beginnen we altijd zo spoedig mogelijk mee, want de dieren mo gen niet te lang in de wagens blij ven," vertelt perschef Van Doveren. die als het ware vergroeid is met het circus. Hij wijst naar een aantal ijjote buizen, die over het terrein worden gelegd. „Daar wordt het water voor het waterballet door gepompt naar de piste. Het water zit nu in tank wagens en straks beginnen we het op temperatuur te brengen. Daar gaat tamelijk veel tijd in zitten." Langzaam aan. bij stukjes en beetjes wordt het circus opge bouwd. Getreuzeld mag er echter niet worden en dat wordt er ook niet gedaan. Gisteravond werd de afscheidsvoorstelling in Hilversum gegeven. Vanavond is de gala-pre mière in Amersfoort. Er is dus niet zo heel veel tijd voor de opbouw, maar 't kan net Tussen de bedrij ven door moeten de artisten dan nog een onderdak zoeken. Ja. het „romantische" circusleven bestaat uit heel weinig romantiek en veel hard werken." „Hop twee, hop twee", roepen de arbeiders van Circus Strassburper, en langzaam aan gaat het reus achtig tentzeil de lucht in. Nieuw dominion: Brits Centraal Afrika LONDEN In het verslag van de conferentie, die in Maart j.l. te Lon den gehouden werd tussen vertegen woordigers van Noord- en Zuid- Rhodesia alsmede van Nyasaland en Groot-Brittannië wordt de oprich ting aanbevolen van een drielanden- federatie die „British Central Africa" zou worden genoemd. Indien de betrokken regeringen met dit verslag haar instemming betuigen, zou een nieuw onafhanke lijk Brits dominion tot stand komen. Als het geraamte van de circus tent nog maar nauwelijks is opge trokken, rijdt er al een vracht auto tussen de vier masten, om het zand voor de piste te storten. Nederland heeft een grote schuld aan E.B.U. AMSTERDAM. De Nederland- sche Bank deelt mede. dat het te kort van Nederland in bet beta lingsverkeer met de aan de Euro pese Betalings Unie deelnemende landen in de maand Mei 31.829 'JOO dollars 120.950200) heeft belo pen. Van dit tekort moest over eenkomstig de geldende bepalin gen een bedrag van 18.230.000 dol lars worden afgedekt in goud of in dollars. Deze afdekking heeft voor 6 205 000 dollars plaats gevon den ten laste van het bedrag ad 18.522.000 dollars, dat Nederland in April j.l. extra bij de E.B.U. heeft gestort. Laatstgenoemd bedrag :s hiermede uitgeput. Voorts werd een bedrag van 12.025.000 dollars door ons in U.S.-dollars betaald. De schuld aan de E.B.U. be draagt thans 169.396.000 dollars 643.704.800). zusters van de verbeelding. Het frisse, franke, ongekunstelde platte landsmeisje zoekt de concurrentie met de courtisane niet. F. DAUBANTON AMERSFOORT Grijze OVERALL» All* mtito. tui! 14. 0 V E R A L L 'i ,0 Beige vansl 19. OVERALL1!..,, Blauw. vbbiI14. JONGENS OVERALL'» vwf Ambaehtsschalle malen, 45 Jn blauw, wil «o b*lge vaoal 1L, BROEKEN..,, Biit» <<:<i1U. BROEKEN.,,, Gr1|i Ceelmli1L* PILOBROEKEN 16." Manchesiet BROEKEN 21.50 FANT PANTALONS 13.'5 WERKHEMDEN - Grol* toricrtng, raualO. SPORTHEMDEN 0 KfcoJd. vinaJO.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 4