MODERN KLASSIEK BALLET
Nederlandse ballon op
Deens schip gedaald
Daverendvliegfeest op
Le Bourget (Parijs)
Nikijuluw beschuldigt de
Nederlandse regering
Britse Don Quichot doolt
rond in Bloemendaal
SOLEX RIJDERS
HUIB HOLSTEYN
Terugblik in
schaaksport
Yan romantiek naar abstracte
autonome kunst
Bommenwerpers van
VS boven ons land
Motor over de kop;
één dode
Maandelijkse export
naar Duitsland
20 millioen dollar
Venizelos zal zuiver
liberaal kabinet
vormen
Lt-gen. Von Frijtag
Drabbe overleden
rs
Kunstcritici bijeen
in congres
Mr. M. F. Fokkema
2 KAMERS
Zaterdag 7 Juli
GESLOTEN
Dinsdag 3 Juli 1951
5
door LOD. PRINS
T NTERNATIONALE tournooien te
Cheltenham-Birmingham, Madrid
en New York hebben vry gelijk
tijdig in Mei—Juni alle meesters
voor het voetlicht gebracht, die als
voorgangers gelden van het schaak
leven buiten Rusland en zijn in
vloedssferen. Zo'n opvallende de
monstratie kan licht de indruk wek
ken van geënsceneerd te zijn. maar
zij berust op niets dan samenloop
van omstandigheden.
In beginsel zou hetzelfde kunnen
worden beweerd van Reshevky's
overwinning te New York, die van
Gligoric in Cheltenham-Birmingham,
en de mijne te Madrid. Maar vooral
het succes van de eerstgenoemde
twee heeft zozeer voldaan aan de
verwachtingen, dat het niet anders
kan worden gezien dan als bekrach
tiging van gevestigde reputaties.
Toch kunnen aan die resultaten
niet meer dan oppervlakkige ge
volgtrekkingen worden vastge
knoopt. Het krasse optreden te Ma
drid van de 69-jarige grootmeester
dr Ossip Bernstein (234 met
Pilnik en H Stèicer) is te danken
aan een heldere, gemakkelijke en
efficiënte manier van schaken, die
althans op papier meer belooft dan
het geringe aantal punten, dat de ve
teranen Bogoljoebow en Tartacover
in Engeland behaalden. Dat de drie
spitsgroepen van laat ons zeggen elk
vier*) in deze tournooien slechts
een persoon bevatten die na 1921 is
geboren (Gligoric). kan natuurlijk
niet aan toeval worden geweten.
Het schaakleven der democratieën
vindt te weinig weerklank, onder
vindt te weinig stuwing dan dat
een toch al gepraeoccupeerde jonge
generatie de ambitie en volharding
zou kunnen opbrengen waarzonder
- het meesterschap een illusie blijft.
Ziedaar een boekstaving waar
voor niet eens aanleiding zou zijn
als onze houding consequent re
presentatief was voor de opvatting
„hot schaakleven te gronde: wat
dan nog?" Maar zo zijn wij niet
Van tijd tot tijd roepen wij luid
keels „schaken!" en menen dan dat
onze incidentele geestdrift zich voet
stoots omringd zal vinden door rij
ke organisatiefondsen en een uitge
lezen schare meesters, hunkerend
naar schaakgenot Zoals in Joego
slavië. waar aanmoediging en fond
sen van staatswege worden onder
houden.
Slechts één meester (Joegoslaaf)
jonger dan dertig jaar bij de eerste
vier in elk der laatste drie tour
nooien. tezamen de voltallige
schaakélite buiten Rusland. Spre
ken die gegevens niet voor zich
zelf?
EDERLAND was alles dooreen-
genomen met ere vertegenwoor
digd Euwe's tweede tot derde plaats
bewijst, dat dertig jaren intelligent
beoefende tuornooipractijk. alle in
zinkingen ten spijt, vele waarborgen
bieden voor een eens bereikt peil
of daaromtrent. Met overwinningen
op Reshevsky en Fine heeft de Ne
derlandse kampioen zich weer een
geducht tegenstander van grote
meesters betoond. Euwe's déveine
sinds 1947 is vooral opmerkelijk,
omdat in gelijkmatigheid altijd zijn
grootste kracht heeft gescholen. Men
vraagt zich af of cn zo ja. hoever
de opgaande lijn door zijn herstel
gesuggereerd zich nog zal voortzet
ten.
Dat J. H. Donner cn T. D. van
Scheltinga te Cheltenham-Birming
ham in de onderste helft belandden,
behoeft niemand te verontrusten.
Donner. op wie vele schakers in
ons land nog steeds hun hoop ge
vestigd houden, zal weer successen
gaan boeken zodra hij bestand is
tegen de psychische problemen door
het schaakspel aangeslagen. En bij
Van Scheltinga, die overwerkt en
half ziek naar Engeland was geto
gen. zal juist de lichamelijke condi
tie de doorslag geven.
Als ik mijn Madrileense reeks
van tien overwinningen, iets dat
zelden voorkomt, kon verklaren zou
ik het geheim misschien niet eens
willen verklappen. Maar ik weet
nergens van. Ik was goed gedispo
neerd en de tegenzin, die zich
soms baan breekt bij meesters af
komstig uit een milieu, waarin
schaken ten onrechte als luxe
wordt beschouwd, die tegenzin
kwam ditmaal pas tot uiting, toen
mijn voorsprong al te groot was
om ongedaan te kunnen worden ge
maakt.
De verantwoordelijkheid en de
spanning hebben mij wel eens uit
de slaap gehouden, maar zeker niet
alleen zij. O. een rustige slaapka
mer na de vermoeienissen van
tournooischaak! Dat alle schaakor
ganisatoren zich dit ter harte mo
gen nemen: een passende kamer
voor hun gasten. Schaakmeesters
hebben hun speciale behoeften,
maar zij zijn niet veeleisend. Dat
is in Kecskemet. 1927, wel geble
ken waar het luxe-hotel van de
schaakmeesters niet vrij bleek te
zijn van ongedierte. Ook alle an
dere hotels waren vol (en wel m-»t
vakantiegangers). Tenslotte werd
ïH?m5ee!i Vai1 he/ armenhuis ont-
JEKln éva,cué's leefden enige
veken als vorsten in het luxe-hotel
en de meesters waren zielstevreden
in het armenhuis, een eenvoudig
maar goed en proper onderdak ten
heil van hun lichamelijk en geeste
lijk welzijn.
Vele malen heb ik de roerende
Spaanse gelukwens „en buena ho
ra!" in ontvangst genomen. Op weg
naar huis bezocht ik op verzoek
een club in Huesca, waar ik door
een afgrijselijk Pyrenees onweer,
langs ontwortelde bomen dwars
over de weg 's avonds te elf uur
per taxi was gearriveerd. Bij mijn
aankomst sloeg de bliksem in de
electrische centrale. Tot midder
nacht wachtten wij in het duister.
Er werd besloten tot simultaan-
spelen bij kaarslicht Vier uren la
ter waren de 26 partijen ten einde.
Mijn hotel was dicht en ik had
geen sleutel. Tot zes uur heb ik
aoor dat vijfde-eeuwse dorp ge-
dwaald Toen slaakte een portier
oe hofpoort. Om acht uur ging
in Sn an-n' ueen- 0Ver te Vecl SlaaP
had lk geen klaSen ge-
HSL***™»' in Cheltenham-Bir-
/f"8h.in was bedoeld als her-
denking van zijn eerste Engelse
voorganger ,n 1851. Dat is eigenlijk
maar bijzaak, want het eerste in
ternationale schaaktournooi te Ma
drid dateert al van 1575 (1. Gio
vanni Leonardi uit Italië, vóór ziin
landgenoot Paoli Bol en de beroem
de Spanjaard Ruy Lopez). Hoofd
zaak is. dat Cheltcnham-Birmine-
ham. Madrid en New York teza-
men een propaganda voor het
schaakspel hebben gemaakt, zoals
sinds mensenheugenis niet is voor
gekomen.
(Nadruk verboden.)
Cheltenham-Birmingham (16 deel
nemers i; Gligoric. Plrc—Stühlberg—
Trifunovlc. Madrid (18): Prins. Bern
stein: Pilnik—Steiner; New Yórk (12):
Reshevsky. Euwe—Najdorf. Fine.
GELIJKTIJDIG met de toegenomen belangstelling voor de dans
kunstgaat men zich meer en meer rekenschap geven van wezen
en ontwikkeling van de dans. Men vindt dans mooi vaak zonder goed
te beseffen wat men mooi vindt. Is 't het gebeuren, het drama, de
comedie, het voorval, het „gegeven" dat uitgebeeld wordt? Is het een
soort illustratie van de muziek? Of een symbolisch-pantomimische aan
vulling van opera of tragedie? Of is dans evenzeer een autonome, zelf
standige kunst, met eigen wetten en eigen ontroeringen, als iedere
andere kunst?
De nieuwste ontwikkeling van 't
zgn. „klassieke ballet" geeft daarop
een duidelijk antwoord. In de Ro
mantische tijd. die begon met Ta-
glioni in „La Sylphide" en een
hoogtepunt bereikte in „Giselle",
werd van de danseres verlangd dat
zij de toeschouwer een onaards we
zen voortoverde. Bosnymphen, fee-
en. zielen van afgestorvenen, edele
prinsen en ongure bedriegers kwa
men dan ook frequent in de ro
mantische balletten voor. Om de
danseres een licht en zwevend ka
rakter te geven, kwam de witte
gazen rok (lange tutu) in zwang en
werd het dansen op de teenspitsen
(pointes) uitgevonden. De manne
lijke danser betekende niet veel en
ook het corps de ballet vervulde in
die tijd geen andere rol dan een
omlijsting van de solodanseres.
De bekende Russische choreograaf
Fokine bracht hierin reeds in zijn
vaderland, maar daarna vooral in
West-Europa onder Diaghilew. ver
andering. Hij voerde een grotere in
dividualiteit in voor alle danseres
sen en ook het gebruik van de
mannelijke danser nam weer toe.
Zo was het in het beroemde ballet
..Petrouchka" de nadrukkelijke be
doeling dat alle dansers en danse
ressen een eigen rol vertolkten, een
eigen „gezicht" toonden, een eigen
karakter. Ook décors en costumes
werden meer op de voorgrond ge
schoven. vooral bij Diaghilew vaak
tot schade van de zuivere dans. zo
als in „Schéhérazade". De meeste
balletten uit deze tijd kan men
thans dan ook moeilijk meer ap
preciëren: ook „Petrouchka" viel dit
lot ten deel: Strawinsky's prachtige
muziek beluistere men liever in de
concertzaal.
Een grote verandering prak zich
baan na de eerste wereldoorlog met
de richting van de zgn. Duitse
school van Laban, Mary Wigmann
en Kurt Jooss- In de sociaal bewo
gen na-oorlogse tijd werd iedere
kunst ondergeschikt gemaakt aan de
expressie der grote maatschappelij
ke stromingen. Het romantische bal
let en zijn uitlopers hadden afge
daan. de zgn. expressieve dans won
terrein. De dans werd weer aard
ser, de tutu's werden afgeschaft,
men zweefde niet meer. maar stond
en liep krachtig op de grond, zodat
voor het dansen op de pointes geen
plaats meer was Het onovertroffen
meesterwerk van deze periode i9
nog altijd „De groene tafel" van
Kurt Jooss. zoals ik in een vorig
artikel reeds schreef.
Na de tweede wereldoorlog echter
is er van maatschappelijk idealisme
en sociale vernieuwingsdrang wei
nig te bespeuren. De kunst is noch
middel tot. noch uiting van het
streven naar een betere wereld. De
expressieve Duitse dans, in de twin
tiger en dertiger jaren ook in Ne
derland veelvuldig beoefend, beant
woordt in geen enkel opzicht meer
aan wat er onder de mensen van
vandaag leeft. Meer dan ooit heeft
men zich weer tot het klassieke bal
let gewend en daarin een techni
sche perfectie bereikt als nog nim-
Improvisatieconcours
in Haarlems St Bavo
In het kader van het Holland Festival
werd gisteravond op het eerbiedwaardi
ge oude orgel van de Grote of St. Bavo-
kerk te Haarlem een wedstrijd in het
improviseren gehouden, waarvoor een
enorm grote belangstelling bestond
Er steekt dan ook stukje IJde
le sensatie in de vraag, wat zal hij
of zij beginnen met het door de Jury
opgegeven thema; Natuurlijk niet in 't
wilde weg fantaseren. Dat mocht alleen
in het middendeel als intermezzo van
en sonate volgens bepaalde vormsche
ma's. Die vrijheid bleek de meeste spe
lers niet eens zo goed te liggen. Compo
sitorisch en qua sfeer vielen de inter
mezzi vaak uit de toon bij de gegeven
thema's. Het Intermezzo van no V kon
den wij het meest waarderen. Wc spre
ken van no V. omdat de namen der
vijf deelnemers wel bekend zijn, doch
de volgorde bij loting en geheim ge
schiedde de gegeven thema's waren
niet gemakkelijk. Vooral het tweede
thema wa6 kort. tegenover het eerste,
en meer geschikt voor contrapuntlscho
verwerking dan als zangthema. Het
verwonderde ons dat alleen no V er
een fuga opmaakte. Over 't algemeen
is er knap werk geleverd Bijzonder
brillant maar minder bedeeld met
vormfantasie was no III, doch laten w«
liever niet vooruit lopen op de beslis
sing. Op 4 Juli zal in de hal van het
stadhuis de burgemeester van Haar
lem de wisselprljs uitreiken. Die jury
bestond uit Jeanne Demessleux (Parijs),
prof. Ludwlg Daxspergen (Linzj\ cn dr
Anthon van der Horst. De deelnemers
waren. Janine Corajod (Genève). Lio
nel Dakcrs (Windsor). Paul Eraly
(Brussel). Plet Koe (Zaandam) en
Louis Toebosch (Breda).
De uitslag zal zeker afhankelijk zijn
van het feit of de Jury het element
..sport" (de helaas overwegende factor
van dit concerti) of de muzikale idee en
schoonheid het belangrijkst zal vin
den Het Is wel een heel bijzonder ge
val. waarin deze twee zaken voortdu
rend samengaan. Dat kon bij een Bach,
een Beethoven, dat kon bij de deelne
mers van dit concours slechts bij ogen
blikken.
PIET MöHRINGER.
mer tevoren. Is het een vergetelheid
die men zoekt? Of heeft men ein
delijk meer oog gekregen voor de
schoonheid van de dans zelve?
MODERN. NEO-KLASSIEK
BALLET
Op de basis van de beproefde
klassieke techniek, die men be
vruchtte met de acrobatie en met
bewegingen en houdingen uit de
Duitse school, hier en daar gemengd
met lichte invloeden van Ameri
kaanse Negerdans, ontstonden nieu-
TAM AR A TOD MAN OVA in een
klassiek romantisch ballet
T EDEN VAN HET Grand Bal-
let du Marquis de Cuevas in
Dessin pour jes six", een modern
klassiek ballet.
we vormen in de balletkunst in
Frankrijk. Engeland en de Vere
nigde Staten. De zuiverste en verst
ontwikkelde vorm van dit neo
klassieke ballet vindt men onder de
naam van „abstracte balletkunst" bij
George Balanchine (De Russische
choreograaf in New York, leider
van het New York City Ballet) en
zijn leerlingen. Van hem kennen wij
in ons land reeds „Concerto Baroc-
co", „Pas de trois classique" en
„Theme and variations", van zijn
leerling John Taras „Dessins pour les
six", en het onvergetelijke ..Inter
play" van Jerome Robbins. In ons
land is de leidster van „Ballet Re
cital". Sonia Gaskell. mede een ver
tegenwoordigster van deze abstracte,
zuivere danskunst met haar ballet
ten: „Rhythme en Klank" op mu
ziek van Bartök en „Ballet suite" op
muziek van Gluck.
De costumering in al deze ab
stracte balletten is soms dc korte tu
tu (wit of gekleurd), soms slechts
het aaneengesloten tricot (maillot).
Een uitgewerkt décor wordt door de
meeste dezer choreografen onbe
langrijk geacht: een effen achter
doek. soms met enige lijnen of een
enkele kleur, is voldoende. Het is
immers de dans die belangrijk is
en alle aandacht opeist. Merkwaar
digerwijze vormt Balanchine hierop
vaak een uitzondering: dikwijls be
zigt ook hij geen décor, doch som
tijds zet hij, achter de danseressen
in de korte tutu een pompeus, barok
décor, waarmede een eigenaardige
tegenstelling wordt bereikt.
De Nederlandse toeschouwer en
vaak ook de Nederlandse criticus
moet veelal nog leren dans om der
wille van de dans te zien en te ge
nieten. Men moet ae danskunst er
varen als een verrukkelijk spel van
lijnen, opgeroepen door het tech
nisch volmaakt beheerste menselijk
lichaam, en de emoties geheel vrij
maken van de „inhoud", van het
verhaaltje, en zelfs in hoge mate
van de muziek.
H. HORNSTRA
DEN HAAG. Elf vier-motorige
Boeing B-50 middelzware bommen
werpers en drie tienmotorige Con
solidated Vultee B-36 zware bom
menwerpers van de zevende Ame
rikaanse „Air Division" hebben
Zondagmiddag boven een groot
deel van Zuid West-Nederland ge
vlogen.
De veertien vliegtuigen, waar
van de B-36's voor het eerst bo
ven ons land waren te zien, had
den een kleine rondvlucht achter
de rug. Ze hadden Zondag eerder
op de dag een begroetingsvlucht
over Londen gemaakt ter gelegen
heid van het „Festival of Britain",
waren vervolgens naar het bij Pa
rijs gelegen vliegveld Le Bourget
gevlogen en zetten via Brussel en
Den Haag hun rondvlucht voort
om tenslotte weer naar Engeland
te gaan.
BAARN. Op de Amsterdamse
straatweg te Baarn is Zaterdagmor
gen de 61-jarige heer P. C. W. uit
Amsterdam bij een ongeval om het
leven gekomen. Samen met het echt
paar B. was de heer W. een veertien
daagse vacantietocht begonnen. De
drie personen reden in een motor
met zijspan, die door de heer B.
werd bestuurd. Bij het passeren van
een vrachtwagen werd het stuur van
de motor door een in dezelfde rich
ting rijdende auto gegrepen. De motor
sloeg over dc kop. De heer W. over
leed onmiddellijk. De heer cn me
vrouw B. zijn in zorgwekkende toe
stand naar het ziekenhuis te Baarn
vervoerd.
Echtpaar Boesman komt op eenzaam eiland
in de Sont terecht
KOPENHAGEN. Voor de eerste maal In de geschiedenis van de ballon
vaart heeft een ballon een geslaagde landing op het dek van een varend
schip gemaakt. Het was de Nederlandse ballon „Delia Mouton" met de
Nederlandse ballonvaarder Dc Vos Klootwijk, die In Kopenhagen was op
gestegen voor een tocht over de Sont. Aan deze tocht werd ook deelgeno
men door bet Nederlandse echtpaar Boesman, dat met de ballon Henri
Dunant" dc lucht in ging. Toen de heer De Vos Klootwijk boven water
was gekomen, raakte hij in een moeilijk parket, doordat er plotseling een
windstilte viel. Omdat het gevaar niet denkbeeldig was. dat hü op zee zou
moeten dalen, greep de heer De Vos Klootwijk onmiddellijk z(jn kans toen
een In de nabijheid patrouillerende politicboot hem daartoe de gelegenheid
bood. Het echtpaar Boesman, dat twee Deense journalisten aan boord had.
wist een eenzaam eiland in de Sont te bereiken, dat een natuurreservaat
is en slechts door enkele vissers wordt bewoond.
De ballontocht werd gehouden ter
gelegenheid van een grote land
bouwtentoonstelling in de Deense
hoofdstad. De belangstelling voor
deze vaart over de Sont. waarbij
dc „Henri Dunant" op de veel klei
nere „Delia Mouton" „jacht" zou
maken, was buitengewoon groot.
Precies op tijd werd onder uiterst
gunstige weersomstandigheden ge
start. Duizenden toeschouwers zagen
de twee Nederlandse ballonnen op
geringe hoogte boven het Deense
koninklijke paleis in dc richting van
de Sont zweven.
De ballon van het echtpaar Boes
man kreeg flinke vaart, maar de
kleine „Delia Mouton" kwam al
gauw in moeilijkheden. Juist met
het oog daarop had de Deense kust-
politie een kleine boot in gereed
heid gehouden.
Het kunststukje, dat de heer De
Vos Klootwijk uithaalde kon het
Fantastisch slotstuk: 250 jagers vormen
„vliegend vuurwerk"
(Van onze correspondent)
PARIJS. Met stralend zomerweer zijn vliegtuigdemonstraties op
en boven Le Bourget gehouden. Er waren meer dan 200.000 toeschou
wers, waarvan het grootste gedeelte zich langs de startbanen had ge
schaard. In tegenstelling tot vorige demonstraties was dit keer niet de
nadruk gelegd op de conventionele luchtacrobatiek, maar op het de
monstreren van de modernste typen. Er waren er meer dan 400, die
gedurende drie en een half uur over ons hoofd gierden, alle op tijd,
alsof het een spoorboekje gold.
Houding ten opzichte van de Ambonezen
zou in strijd met mensenrechten zijn
DEN HAAG. - Bij het van 19
tot 30 Juni te Bonn gevoerde
Duits-Nederlandse overleg is een
bevredigende oplossing bereikt,
waardoor het te Parijs overeenge
komen schema in concrete afspra
ken ten aanzien van het goederen
verkeer tussen Nederland en
Duitsland kon worden vastgelegd.
Voor de Nederlandse uitvoer be
tekent dit, dat per maand voor
een bedrag van ruim 20 millioen
dollar naar Duitsland kan worden
geleverd. De thans getroffen re-
geiing zal gelden tot 31 Decem
ber 1951 als minimum regeling.
Mochten zich in de komende
maanden belangrijke wijzigingen
voordoen In de Duitse positie ten
opzichte van de Europese Beta-
talings Unie. dan zal de thans ge
troffen regeling daaraan worden
aangepast.
Als een der eersten ging een
Fokker lesvliegtuig S 11 de luent
in, door Gerben Sonderman be
stuurd. Andere kleine vliegtuigen
volgden, maar weldra werden alle
indrukken verdrongen door de
komst van de jets, de Hellcats,
Mistral Ouragans en Marauders.
Grote indruk wekte de Mystère, de
snelste Franse jager, die meer dan
duizend kilometer per uur maakt.
Marinevliegtuigen demonstreer
den hoe van een vliegtuigmoeder
schip opgestegen cn hoe erop ge
land kan worden. Gesimuleerde
luchtaanvallen werden gevolgd
door parachutages van mensen en
materiaal. Een ogenblik beheers
ten de Angelsaks de lucht. Drie
majestueuze bommenwerpers, de
Amerikaanse B 36, dreven drei
gend voorbij, toen opeens de Bar
bizon, het reuzenvliegtuig dat 200
passagiers zonder tussenlanding
van Londen naar New York kan
ATHENE. Venizelos hééft
Maandagavond medegedeeld, dat
hij voornemens is een kabinet uit
louter liberalen samen te stellen
dqor liberalen aan te wijzen voor
de zetels, welke door de sociaal
democraten zijn opgegeven. Een li
beraal kabinet zou volgens Venize
los verzekerd zijn van de parle
mentaire steun van de Epck het
uit drie partijen bestaande pro
gressieve centrum-bloc onder lei—
ding van Piastiras en de rechts
georienteerde Populisten onder
Tsaldaris, totdat de nieuwe Kies
wet zou zijn aangenomen en ver
vroegde verkiezingen zouden zijn
uitgeschreven.
Pokkenpatiënte in Geleen
maakt het goed
HEERLEN. Het pokkengeval
te Geleen kan als een licht geval
v/orden aangemerkt en er is volgens
de Inspecteur van de Volksgezond
heid geen enkele reden tot onge
rustheid. De toestand van de pa
tiënte, die in het Sittardse zieken
huis werd opgenomen, is goed. Vei
ligheidshalve werden achttien con-
tactgevallen, in quarantaine ge
bracht. In de loop van Zaterdag en
Zondag heeft zich in Geleen éen
groot aantal personen laten inenten.
brengen, verscheen. Langzaam
schoof het gevaarte over ons hoofd
en een ogenblik scheen het alsof
het alleen de hemel vulde.
Enkele minuten werd het pu
bliek, gefascineerd door de vlucht
van vier Vampires van de lucht-
vaartschool van Dijon, die vlak bij
elkaar, als het ware één groot ap
paraat vormden, zonder een ogen
blik hun formatie te veranderen
door de lucht cirkelden, doken en
loodrecht voorbijschoten.
Toen kwam het slot: 250 jagers
van verschillende nationaliteiten
waaronder Nederlandse Gloster
Meteors met rcactiemotoren, kwa
men van drie zijden aansnellen,
vonden elkaar a la minute boven
het vliegveld: even defileerden zij
voorbij, hoog in de lucht, en
waaierden toen uit elkaar, als
vuurwerk.
De president van de Republiek,
de ministers van Oorlog, Lucht
vaart en Productie, bleven tot het
einde. Zij hebben een zware toer
gehad om de terugweg te vinden,
want de tien kilometer lange
straatweg Le Bourget-Parijs was
in enkele minuten een wriemelen
de stroom van auto's.
NEW YORK. De Nederlandse
regering heeft verleden week ge
dreigd de vertegenwoordigers der
z.g. Republiek der Zuid Molukken
uit het land te zullen zetten, indien
zij door hun optreden nog langer de
betrekkingen tussen Nederland en
Indonesië zouden schaden. De heer
Nikijuluw heeft in een interview te
New York de houding van de Neder
landse overheid „een aanval op dc
democratie en de vrijheid" genoemd.
„Het is volkomen logisch," zo ver
klaarde hij, „dat mensen, die ge
dwongen worden in een ander land
dan het hunne verblijf te houden -
min of meer als verdreven personen
- contact zoeken met hun eigen land
genoten."
„De Nederlandse regering," zo ver
volgde de heer Nikijuluw, „had dc
in Nederland verblijvende Ambone
zen niet moeten bevelen hun activi
teit te staken. Zij had dit zelfs niet
moeten doen terwille van haar war
me vriendschap met de Republiek
Indonesië. De Ambonesc soldaten
kunnen het niet helpen, dat zij in
Nederland zijn. De juiste oplossing
zou zijn geweest hen terug te bren
gen naar Ceram of hen naar Nieuw
Guinea over te brengen."
De Nederlandse bewering, dat tus
sen de Ambonezen en de bewoners
van Nieuw Guinea een „traditionele
vijandschap" bestaat, noemde Niki-
DEN HAAG.
Gistermorgen is
in alle stilte op de
oude R.K. be
graafplaats aan
de Kerkhoflaan
te 's-Gravenhagc
in het familie
graf bijgezet het
stoffelyk over
schot van de
luitenant-gene
raal der mari
niers (bd.) Hu-
bert F. J. M.A.
Von Frijtag Drabbe. die op 29 Juni
op 59-jarige leeftijd Den Haag
overleed.
Luiter.ant-generaal Von Frijtag
Drabbe werd in 1914 officier bij de
infanterie. In 1920 ging hij over naar
de mariniers als eerste luitenant. Na
verscheidene promoties werd hij in
November 1946 tot generaal-majoor
dor mariniers bevorderd en in Mei
1948 tot luitenant-generaal, waarna
hij werd gepensionneerd. In October
1948 werd hij tot voorzitter van de
centrale commissie voor de film
keuring benoemd, voor welke func
tie hij later weer bedankte.
De overledene was ridder in de
orde van de Nederlandse Leeuw en
ridder in de orde van Oranje Nas
sau met dc zwaarden.
juluw onwaar. Eeuwenlang, zo zeide
hy, zijn de Ambonezen de opvoeders
van Irian geweest, in het bijzonder
als verkondigers van het Evangelie.
De bewoners van Nieuw Guinea
plachten dc Ambonezen „bapa" (va
der) te noemen.
„De tegenwoordige houding van de
Nederlandse regering jegens de Am
bonezen en hun leiders in Neder
land". zo besloot de heer Nikijuluw.
„is een ernstige schending van de
beginselen der rechten van de mens."
echtpaar Boesman met zijn „Henri
Dunant" niet nadoen. Het koerste
daarom op het één kilometer lange
eiland Saltholm af, welks bewoners
tot hun groot enthousiasme voor de
eerste maal van hun leven een ech
te luchtballon vlak voor hun ogen
zagen dalen. Ook deze landing liep
zonder ongelukken af.
Kleuter op motorstep
tegen auto gereden
MEPPEL. Op één Nederlander
heeft de veilig-verkeer actie kenne
lijk geen vat gehad: in Meppel is
de bestuurder van een door een 60
cc motor aangedreven., „step" tcg*en
een stilstaande auto opgereden. De
bestuurder telde drie lentes. De
kleuter werd met een gescheurde
lip ter observatie in het diacones-
senhuis opgenomen.
De „motor-step" behoorde aan de
13-jarige H B Deze mocht er na
tuurlijk niet mee op de weg ver
schijnen. Hij had het ding aan de
dreumes geleend.
Grasdrogerij in brand;
blussers gewond
(Van onze correspondent)
EMMELOORD. Zondagmorgen
om half vier ontstond door onbeken
de oorzaak brand in een grasdroge
rij aan de Zuidervaart in de Noord-
Oostpoldcr. De brandweerploeg uit
Emmeloord rukte uit om het gevaar
te bezweren. De blussingswcrkzaam-
heden hebben de gehele Zondag
geduurd. De schade wordt geschat
op 70.000. Twee brandweerlieden
werden gewond; de een kreeg een
raam op het hoofd, de ander een
verstuikte enkel.
Young Vic geeft geestige vertolking
van 340 jaar oud blijspel
BLOEMENDAAL. Het Holland Festival betrekt ook het Openlucht
theater van Bloemendaal in zijn bemoeiingen, het mooiste van die aard
wellicht, dat ons land, naast Valkenburg als liet meest romantische, bezit.
Gebruik van geluidsversterking Is niet nodig cn toch zijn de afstanden en
ruimteverhoudingen verre van gering, terwijl het oog. als het eens af
dwaalt, niets dan stijgende bossen ziet en de hemel daarboven!
Dc Young Vic. in den vreemde
blijkbaar meer geeerd dan in eigen
land hoe is het anders mogelijk.
m S
JÊ. mm
De Boerenwagenclub, die door
het regelmatig organiseren van
een boerenwagendag. pogingen
in het werk stelt de belang
stelling voor de oude boeren
wagens gaande te houden, hield
Zaterdag haar boerenwagendag
in Gorinchem. Vijftien wagens
waren op de Grote Markt ge
ëxposeerd. De oudste wagen die
op deze expositie aanwezig was,
dateerde van 1S43. Bovendien
was er voor het stadhuis nog
een expositie ingericht van on
derdelen van oude boerenwa
gens. Des middags arriveerden
vele leden van de Boerenwagen
club, na een rondrit door de Al-
blasserwaard en vond de keu
ring plaats.
dat Old en Young op het punt
staan te verdwijnen heeft op de
ze ideale plek een stuk van Beau
mont en Fletcher gespeeld, „The
Knight of the Burning Pestle" (dc-
Ridder van de gloeiende vijzel), dat
bij zijn eerste vertoning in 1611 is
gevallen, maar er in 1635. na de
dood van de auteurs, bij een her
haalde opvoering inging als koek.
Dc 25-jarige Beaumont door
sommigen wordt hij als de enige
auteur versleten was kennelijk
zijn tijd vooruit en experimenteerde
op een manier, die zelfs het op 't
punt van toneel verwende en in
hét gevlij gekomen Elisabcthnans
publick niet meer beviel- Vermoe
delijk wel. omdat hij dat burger
lijke publiek zelf in het ootje nam,
door op het voortoneel een welge
stelde grutter en diens vrouw te
zetten, die bij alle mogelijke gele
genheden ingrijpen en zelf de gang
van het stuk konden bepalen. In de
tyd van Molière staken tot ergernis
van dezen de opschepperige markies-
jes een spaak in het wiel. in het
burgerlijke Engeland geschiedde dit
door onmondige en alwetende Lon-
dense middenstanders.
Voor de letterkundige historie is dit
blijspel ccn schone kluif De inleiding
van Gerard Koning in het programma
vertelt al waarom. Het ls de eerste
burleske parodie op het Britse toneel,
ccn hekeling van de romantische be
lustheid van het theaterpubliek, wa?»-
aan de schrijvers overigens zelf maar
al te graag tegemoet kwamen en een
belangrijk clement In deze bonte revue
vormen de lotgevallen van een dolen
de ridder A la Don Quichot, de eerste
maal, dat deze figuur ook op het En
gelse toneel gestalte kreeg.
Aan dc Shakespeare van dc beste
blijspelen komen Beaumont en Fletcher
wel zelden toe. al proeft men meerma
len lets van diens geest en lyrisch sen
timent en staat het vast dat Shakespea
re zelf ln zijn rijpste (vermoeide) tijd,
zich door zijn collega's liet beïnvloe
den Bij het lezen van het stuk bekruipt
Iemand wel eens het gevoel, hoe kan
dit ooit ln deze tijd nof geestig wor
den gespeeld? Welnu dc Young Vlc
heeft gisteravond met Hollands duin
als getuige het bewijs hiervan wettig
cn overtuigend geleverd
Met wat schotten en doeken ln 't gras,
dlc op kunstige wijze op cn neer tui
melden of heen cn weer schoten (VI-
vlennc Kernot tekende hiervoor, even
als voor dc geslaagde costumes kon
men de tientallen taferelen honoreren,
dlc elkaar steeds maar weer afwissel
den. En ln een beheerst, maar zeer
geestig doorgevoerde parodistische stijl
ccn Don Quichot op een hobbel
paard en de barbier Barbarossa op
Kothurnen hebben de Jonge mensen
In de puntige regie van George Dcvino
uitstekend werk geleverd In dc eerste
plaats wel Charmlan Eyre als de bedil
lerige gruttersvrouw. vervolgens June
Brown als de vecl geschaakte schone.
Alan Edwards als de afgewezen
ijdclc minnaar. Duncan Ross als Host,
John Garlcy als de Quichot cn Peter
Rctey, dc barbier Barbarossa, cn niet
te vergeten Keith Mitchell als een
soort zingende Falstaff. dlc alle zorgen
des levens volkomen laat waaien. Ei
genlijk speelden ze allemaal goed cn het
fijne muziekje van Clifton Parker deed
de rest.
C. A. S.
(Van een speciale verslaggever))
Driehonderd kunstcritici en kunst
historici uit twintig landen zijn in
Amsterdam bijeengekomen om er het
derde congres bij te wonen van de
A J.C.A., oftewel dc Association In
ternationale des Critiques d'Art. Van
morgen vond de officiële opening
plaats in de Stadsschouwburg waar
vecl vriendelijke woorden werden
gesproken.
Dr. G. Knuttel, voorzitter van de
Ned. afdeling hield een hartelijke
welkomstrede en daarna was het
woord aan dc president van de
AJCA, Paul Fierens, die wees op de
betrekkingen met de Unesco.
Hij dankte de Ncd. regering en de
gemeente Amsterdam die vertegen
woordigd waren door staatssecreta
ris Cals en de burgemeester d'Ailly.
Nadat de laatste een welkomstwoord
had gesproken opende mr. Cals het
congres.
CALCUTTA. Pannalal Dasgupta,
de leider van de Indische revolu
tionaire communistische partij is
Maandag tijdens een wandeling in
de stad gearresteerd.
VERHUISD:
van
VAN MARNIXLAAN 57
naar
Dr. ABR. KUYPERLAAN 21
Telefoon 5453.
Door werkzaamheden gevr.
met gebr. v. keuken, voor
ca. 3 mndvanaf 8 Juli a s.
Br. J. v. d. Boogaard, le Jan
v. d. Hcydestraat 122III,
Amsterdam-Z.
Wij gaan naar de TT races
in Assen en zijn derhalve
UTR.STRAAT 28
AMERSFOORT.