Een serie onderwerpen die doen
MOEILIJKHEDEN?
Ook bij „vrije pensions"
is verhoging toegestaan
PIKIRAN
m
m
„Een ster wordt
geboren
DE TWEE RAADSEL
ZUILEN
yieermuisbloemeii bloeien
als het donker is
Daar
moet je
eens een
foto van
maken
Zaterdag 4 Augustus 1951
U'HHIMttro geven raad
Bü de verhoging van de pensionprüzen moet men wel onderscheid
makien tussen de zgn. berocpspensions, die z(jn aangesloten bU Horeca
en de particuliere pensions, dus gelegenheden, welke een enkele familie
in de zomermaanden opnemen. In het eerste geval is zonder meer een
prijsverhoging toegestaan, zodat ook. wanneer b.v. een halfjaar geleden
een bepaalde pensionprjjs is vastgesteld, thans de 10 pet verhoging mag
worden doorgevoerd. Formeel ligt het enigszins anders bij dc vrije
pensions, doch het is toch geenszins onredelijk, dat ook deze inrichtingen
die evenzeer staan voor het duurdere leven, Iets meer berekenen dan
zij met de huurders b.v. een halfjaar geleden waren overeengekomen.
Een andero moeilijkheid betreft
de berekening van dc fooien. Voor
pensions is de regel in het algemeen
deze, dat men op het pensiongcld
10 pet fooi legt. Indien men echter
in een bescheiden pension woont,
waar geen personeel is. -ian moet
men zelf van eigen Inzicht laten
afhangen of iets extra's moet wor
den gegeven. Dit in antwoord op
een vraag van H. J. de W. en an
deren.
W. J. v. B. Huurverhoging boven
de 15 pet is alleen geoorloofd als
er in de werkelijke situatie iets
veranderd is. b.v, een belangrijke
verbetering aan het huis, medebe
woners boven de drie. enz. Mocht
de verhuurder desniettemin toch
verhoging wensen, dan dient hij een
officieel bewjjs te tonen, b v. van
de Huuradvies-Commissie dat deze
de verhoging wenselijk acht.
NIJMEGEN. Uit het land tus
sen Maas en Waal vernamen wij dat
Vrijdag de laatste kersen zijn aan
gevoerd op de Gelderse fruitveilin
gen. Zij brachten nog ruim een gul-
d enper kilo op. De campagne is in
weerwil van de hoge pluklonen
toch nog meegevallen voor de ker
senpachters. Ze hebben tenminste
nog matige winsten gemaakt.
L. J. J. Wanneer men meent, dat
een medebewoner een ziekte heeft,
die het samenwonen in één huis tot
een ernstig gevaar kan maken, dan
dient men niet zelf op te treden,
maar met de huisdokter te spre
ken. Hoewel deze door zijn ambts
eed gebonden is, zal hij zeer zeker,
wanneer hij van oordeel is, dat er
gevaar kan bestaan, een advies ge
ven. dat in overeenstemming is met
de ernst van het feit.
Dam-vraagstukken
volgens motieven
De drie volgende problemen zijn
van J. Burggraaf te 's-Gravenhage.
Zij zijn gebaseerd op motieven: er
is niet zinloos een stand gecompo
neerd, waarin de oplossing langs
voor de hand liggende zetten tót
een ontknoping komt, maar de
auteur is uitgegaan van een basis
stelling. waarop hij zijn stukken ge
groepeerd heeft.
Leonard de Vries, de redacteur
van het blad van de Hobby- 3
clubs, is in Amerika aangeko-
men. Hij blijft daar vier maan-
den om te kijken, wat men y.
daar voor de jongeren doet. g
Van zijn belevenissen zal hij g
niet alleen in zijn blad verslag 5
doen. hij Is van plan om er ook ff
een boek over te schrijven. L
J~T otografisch te leren zien, dat
JU is een hele kunst. Het is
vooral een kwestie van „kijk" en
eveneens van ervaring. %o in het
begin valt het niet mee om te
bepalen wat wel en wat niet voor
een foto geschikt is. Vandaar van
daag een serie onderwerpen, die
het „doen".
Het Hollandse landschap leent
HOOFDSTUK III
DE REIS NAAR HET EILAND
„Er waren eens drie matrozen
Die namen een boot en
gingen naar zee;
Maar eerst laadden zij vlees
en fijne beschuiten
En ook worsten namen zij mee."
Er was nog maar heel weinig
plaats over 111 de Zwaluw toen ze
met laden klaar waren aan de
kleine pier bij het botenhuis. On
der de grote bank stond een grote
blikken bus met de boeken en het
schrijfpapier en andere dingen,
die drooggehouden moesten wor
den, zoals nachtkieien. In deze
bus zat ook een kleine aneroïde-
barometer, dat is een barometer
zonder kwik, maar met een lucht
ledige trommel. Jan had die op
school als prijs gewonnen en ging
nooit ergens heen zonder hem
mee te nemen. Onder de voorbank,
ter weerszijden van de mast, ston
den grote biscuitblikken met brood,
thee, suiker, zout, biscuits, blikjes
vlees, blikjes sardines, een hele
boel eieren, allemaal afzonderlijk
ingepakt om ze heel te houden en
een grote kruidkoek. Voor de mast
lagen een lage tros van dik hen-
neptouw en het anker, maar zij
hadden ontdekt dat er ook nog
plaats was voor Rutger, de scheeps
jongen, die daar uitkijk kon zijn.
verder waren er de twee grond
zeilen, waarin de tenten waren
opgerold, elk met het touw, dat er
DU hoorde. Deze waren achter de
mast geladen. De hele overblij
vende ruimte onder in de boot
werd in beslag genomen door
twee grote zakken dekens. Boven
dien lagen daar al de dingen, die
helemaal niet ingepakt konden
worden, maar die zij afzonderlijk
mee moesten nemen, zoals de saus
pan en de koekepan en de ketel
en een grote stallantaarn. Verder
was er een mand vol kroezsn,
zich uitstekend voor de fotografie.
Weelderige boompartijen met daar
onder een klein huisje en rustig
herkauwende koeien in een weide
'van mals gras met daarboven voor
2/3 van de hoogte een lucht met
machtige witte wolken vormen ai-
tijd weer een even dankbaar mo
tief. Om een goed contrast tussen
de wolken en de blauwe lucht te
krijgen, verdient het aanbeveling
vóór je lens een zgn. geelfilter te
gebruiken, een schijfje geel optisch
ARTHUR
RAMSOME
Uit het Engels vertaald
Jac. v. cl. Ster
borden, lepels, vorken en messen.
Er was geen plaats meer voor iets
anders, behalve de bemanning en
toch lagen op de pier nog vier
grote strozak
ken, volgepropt
met hooi door
mijnheer Jack
son, de boer, die
dienst moesten
doen als bedden.
„Wij zullen twee
reizen moeten
maken", zei ka
pitein Jan.
„Of drie", zei
stuurman Suze.
„Zelfs als ae
Zwaluw leeg is
zullen wij niet
meer dan drie
strozakken te
gelijk kunnen
meenemen."
Matroos Tittie
had een idee.
„Zouden we
geen inboorling
kunnen vinden,
die ze brengt in
een roeiboot?"
zei zij.
(Wordt
vervolgd.)
glas. dat de blauwe lichtstralen ver
zwakt en dat in iedere fotozaak te
krijgen is. Je moet dan wat langer
belichten, maar ook met een box
met maar één belichtingstijd kun
kun zo'n geelfilter bij volle zon nog
best gebruiken.
Bomen zijn wel de schilderach
tigste vertegenwoordigers van de
natuur. Zorg bij het fotograferen
van boompartijen ervoor dat er bo
men van verschillende grootte en
vorm op komen, b.v. brede kastan
jebomen en slanke populieren
Waarmee je altijd bedrogen uit
komt, zijn vergezicht van heuvels
Dat levert mets moois op! Water is
altijd een dankbaar onderwerp. Als
voorgrond wat wuivend riet, een
zwaan, een eend met haar jongen,
een boom die op sierlijke wijze zijn
takken naar beneden laat hangen
dat alles kan veel tot een attractie
ve foto bijdragen. Een gladde wa
terspiegel kan eentonig zijn. Gooi
er een steen in, de concentriscn
uitdijende golven geven een prach
tig effect. Heel mooi kunnen ook
weerspiegelingen van bomen, mo
lens en huizen zijn, vooral als het
water zwak gerimpeld is.
Schepen in de haven: ziedaar een
terrein om enkele middagen met J«^
camera door te brengen. Vissersbo
ten of sleepboten, netten, die te dro
gen hangen, kleine slepers die een
reus van een schip voorttrekken.
Een grijperkraan in actie, een zeil
boot met volle zeilen, er zijn onder
werpen genoeg! Een foto, van een
laag standpunt genomen, van een
paard voor een ploeg, koren maaien,
het optasten van hooi op een hooi
wagen, melken en 's morgens heel
vroeg de nevels, die soms over de
weiden hangen, zodat het net lijkt
of de koeien daarin drijven
Een dorado voor de fotograaf zijn
vooral de oude stadsbuurtjes. in
Amsterdam b.v. de omgeving van
dc Oude Kerk en het Prinseneiland.
De trapgeveltjes. uithangborden, de
hoge stoepen, ramen met luiken,
gevelstenen, poortjes, kerkjes, hof
jes, torentjes, bruggen en vooral
ook de grachten, hun sfeer en
schoonheid ontdek je opnieuw als
je met je camera die oude stadswij
ken binnentrekt. En dat is juist het
fijne van de fotografie, want al
zoekend naar schoonheid ontdek je
vanzelf hoeveel moois er in onze
wereld is.
LEONARD DE VRIES.
VRAAGT
OMS
I PROSPECTUSI
I Praktijkex Boekh. cn Handclsc. I
f Moderne Bedrijfsadministratie!
1
door
Ludwig liemelmans I
V&nSBmanmMnwBBBnD&ttttlf
80
„In de grond, beste Vanya, is er
niets veranderd. Alles is hetzelfde.
We hebben er alle elementen, alle
effecten waar jij op uit bent, in
gelaten De muziek blijft op dezelf
de plaatsen. Het liedje heeft nu
veel meer betekenis, als de trein
vertrekt
„Als de trein aankomt", protes
teerde Vashvily zwakjes, wiens
geest verward werd nu hU zijn
geliefde beelden zag ineenstorten
maar alweer nieuwe zag verrijzen.
„Nee", zei Cassard, hem weer
prikkend met de paper clip. „Het
spijt me Vanya. Dat is gewijzigd.
De treinscène komt nu aan het eind
inplaats van aan het begin."
„Je zegt. dat je de veranderingen
in twee dagen klaar kunt hebben7''
vroeg Cassard nog eens aan dc
Bourggraff.
„Nu. dan kunnen we Donderdag
met de opnamen beginnen Dan
riemen we het eind van de film het
eerst op", zei Fable, „dan verliezen
we geen tijd
En met die woorden schakelde
de afdeling van Vashvily van de
Olympia Film in de hoogste ver
snelling over.
Raoul de Bourggraff en zijn staf
werkten de hele nacht, veranderden
de advertenties in het station en
schilderden de Parijse hemel over.
De locomotieven werden verwisseld
cn het stationspersoneel en de rei
zigers kregen andere costuums.
Vashvily maakte de teksten van
zijn liedjes passend en alleen üc
afdeling rolbezetting was zenuw
achtig. Ze schenen moeite te heb
ben om op zo korte termijn een
klem zwart biggetje te vinden.
„Ik vlei mijzelf, dat ik de moei
lijkste weg durf te bewandelen" zei
Cassard de volgende dag tegen
Vashvily, toen hy in het kantoor
van de producer zat en candidaten
voor de rol van het biggetje af
wees „En je moet toegeven, dat ik
het onmogelijke heb mogelijk ge
maakt."
„En wat is dat dan?", vroeg de
producer.
„Dat een meisje uit Chicago een
meisje uit Chicago speelt. Dat. alors,
is een wonder
Toen alle pogingen van de afde
ling rolbezetting waren mislukt,
toen kuddes biggetjes dc Olympia
studios waren gepasseerd en er
geen enkel talent onder hen ont
dekt was, toen iedereen de moed
had opgegeven en er al sprake van
was dat het hele idee zou moeten
worden opgegeven, toen meldde zich
op het laatste moment een man uit
de San Fernando Vallei, een boet,
die een biggetje had, dat naar de
rol solliciteerde. De rol scheen voor
hem geschreven te zijn. Boer Wea-
therbeat, die de eigenaar was en
die hem naar de afdeling rolbezet
ting bracht, werd onmiddellijk naar
de producer geleid. Het biggetje
beantwoordde precies aan de eisen
door de studio gesteld. Maurice
Cassard, die toevallig op dat mo
ment in het kantoor van de produ
cer was, werd aan de eigenaar van
het beesttje voorgesteld en felici
teerde hem.
„Ik hoef je niet te vertellen Va
nya", zei de schrijver, „dat we een
buitengewoon geluk hebben met
het vinden van hoe is zijn
naam7", vroeg hij.
„Vuile Eddy", antwoordde de
bopr.
met het vinden van Vuile
Eddy", zei Cassard.
Het biggetje zat op de leren bank,
maar toen Moses Fable binnen
kwam sprong Vuile Eddy van de
bank af. waarop Fable altijd zat, en
holde naar een kleine stoel, waar
hij met veel gratie op sprong Hij
sloeg beleefd een dronk af, toen du
secretaresse hem een papieren be
ker water bracht, door met zijn kop
te schudden en dat aantrekkelijke
sarcastische glimlachje te vertonen,
waarmee hjj millioenen zou ver
overen.
„Aardig beest", zei Moses Fable,
die gewoonlijk geen aandacht
schonk aan spelers van kleine rol
len en figuranten.
Toen Belinda binnenkwam maak
te Vuile Eddy vriendelijke geluid
jes. Zyn kleine oogjes straalden. Hij
glimlachte weer en boog en zijn
staartje krulde. Belinda had moeite
om haar gevoelens te verbergen cn
deed alsof ze verrast was een big
getje in het kantoor van de produ
cer te vinden.
„Hoe denk je, dat hij zal fotogra
feren?", vroeg Cassard.
Vanya Vashvily keek naar Vuile
Eddy met zijn camera ogen do
manier waarop hij eens Belinda had
gemeten. Hij besiudeerde de bouw
van het kopje. „Ik denk, dat hij
heel goed zal fotograferen", zei
Vashvily. Hij drukte op een knop
van zijn doos en gaf opdracht voor
een kleurenopname voor die mid
dag.
„Dan kunnen we morgen begin
nen met het station Saint-Lazare
ik bedoel La Salie", zei Sandor
Thrilling.
„Prachtig", zei Fable. „We zullen
dan meteen morgenochtend die
proefopname bekaken."
(Wordt vervolgd)
Wit: 11 st op 21-27-31-32-41-42-
44-45-47/49.
Zwart 11 st. op 2-9-10-11-12-18-19-
23-29-33-36.
KLM vervoert 1400
weekendtoeristen
uit Engeland
LONDEN. Maandag is in En
geland beursvacantie en velen ma
ken van dit extra-lange weekeinde
gebruik om naar het buitenland te
reizen De K.L M heeft extra vlieg
tuigen. waaronder DC4's, die 57
personen kunnen vervoeren, inge
schakeld om een record aantal pas
sagiers naar Nederland te vliegen.
Meer dan 1.400 personen zullen
vóór Zondagavond naar Amsterdam
reizen. Een ambtenaar van de
K.L.M. heeft verklaard, dat de
maatschappij nog meer passagiers
had kunnen krijgen, als er meer
vliegtuigen beschikbaar waren ge
weest.
Wit 10 st. op 37-38-40-41/44-46-
47-49.
Zwart 10 st. op 8/10-18-22-27/29-
32-35.
Derde probleem: Wit 7 st. op 15-
25-34-39-43-44-48.
Zwart 7 st. op 4-10-13-23-24-28-35.
Wit wint een schijf op de partij.
Voor de eerste twee vraagstukken
geldt: wit speelt cn wint.
Oplossingen in de volgende ru
briek.
Oplossingen der vorige vraagstuk
ken (J. Viergever):
Eerste probleem: 43-39 34x43
38x49 29x36 27-22 ad lib 50-45
23 x 41 49-43 38 x 40 45 x 5 ad lib
5x36 (langs de velden 32, 21. 3-20,
47 en 36) 13-19 36-22 11-16 22 27
19-23 27-38 23-28 38-27 28-33 27-43
gewonnen.
Tweede probleem: 22-18 13x12
27-22 24x35 31-27 42x31 48x42
39x28 22x11 31 x22 17X10 26-6
25x3 5x14 3X39 40-44 39x50 12-17
50x11 6X17 36-31 17-22 31-27 enz.
gewonnen.
Een treffende ontknoping!
PHILIP DE SCHAAP.
/f LS mollcnkindertjcs slapen gaan
dan hebben ze zwarte pyamaatjes aan,
zwarte pyamaatjes aan, van bont
ze slapen in 't donker, diep onder de grond.
En dan speelt de mollen-radio
nog even een liedje cn dat gaat zo:
Wij hebben 'n hekel aan de zon
we zouden 'm blussen als 't maar kon
we hebben 'n hekel aan het licht
we houden de ramen altijd dicht.
punt.
En dan is het uit, het molletjeslied
en andere liedjes kennen ze niet,
maar de molletjes Pietje en Jantje en Jaap
die vallen dan allemaal zoet in slaap.
Maar wie is het kleinste en het stoutste
molletje? Dat is Jozefje!
Jozef je wou niet slapen gaan
of alle lichtjes moesten aan.
*7IJN vader en moeder die huilden haast
ze schrokken heel erg, en ze vroegen verbaasd:
Nu maak je toch zeker een lolletje?
O nee? Nou, dan ben jij géén molletje.
Dan ben jij een kind van een heel vreemd dier,
je bent niet van ons en je hoort niet meer hier.
Wat hadden die vader en moeder verdriet,
ze zongen tesamen het molletjes-lied:
Wij hebben 'n hekel aan de zon,
we zouden 'm blussen als 't maar kon,
we hebben 'n hekel aan het licht
wc houden de ramen altijd dicht.
Punt.
Maar wat ze ook deden en wat ze ook zeiden
en hoe ze ook zongen met z'n beiden
Jozefje bleef een stout molletje
Jozefje wou niet slapen gaan
of alle lichtjes moesten aan.
/TnOEN hebben vader en moeder ontsteld
de mollendokter opgebeld,
daar kwam hij: Dokter Poodepes
hij kwam met een lepeL hij kwam met een fles,
maar voor hjj Jozefje had bekeken
lag Jozefje helemaal onder de deken,
toen wou hij heus wel slapen gaan
zonder al die lichtjes aan.
Wel, dokter Poodepes ging heen,
ze lieten Jozefje alleen,
nu slaapt hij in 't donker daar onder de grond
met zijn pyamaatje aan van bont.
ANNIE M. G. SCHMIDT.
k.
In ieder vakje moet één letter
geplaatst worden. Elk in te
vullen woord bevat de letters
van het voorgaande min een
letter, na het kleinste woord
plus een letter. Onderling mo
gen de letters van elk woord
verwisseld worden en de be
tekenis is:
Linker zuil:
1. uitstalkast. 2. vallei, diepte. 3.
combinatie van cijfers. 4 afstamme
ling. j. bewoner van een Baltisch
land. 6 lengtemaat. 7 klinker. 8.
hoenderproduct. 9 boom 10. mest
vork. 11. beoefenaar van de sneeuw-
sport. 12 volksfeest. 13. zonne
scherm. 14. mombakkes. 15. vertrek.
16 metalen haak. 17. tam. 18 meis
jesnaam 19. medeklinker 20. per
soonlijk voornaamwoord 21. vogel.
22. opperbest. 23. valse haardos. 24.
vatenmaker. 25. zich op de knieèn
voortbewegen.
Rechter zul).
1. papegaaiachtige vogel. 2. vloer
kleed. 3. zeerover. 4. hoeveelheid
fijngemaakt, gemengd eten. 5. recht
stuk weg of water. 6. voertuig. 7.
medeklinker. 8. zangnoot. 9. zoog
dier. 10. pek. 11. harde schreeuw.
12. oord. 13. kracht. 14 patrijshond.
15. muziekterm. 16 hemellichaam.
17. soort gravure. 18. loofboom. 19.
klinker. 20. voorzetsel. 21. tennis-
term. 22. paar. 23. meubelstuk. 24.
uitgetrokken mout. 25. buitenste
groene bast of schil.
Oplossing kruisw.comb.
Horizontaal; Simson, rampen, peper
raster, denker, roken. Korea, dreun.
spel. ras. enig, flirten, kade, sta. trek,
eland. Seine, Aalst, vering, kolder, ta
pir. lentes, smerig.
Verticaal: straks, kervel, opaal, misè
re. darren, elfen, opera, Dantc, Nero,
Rla aga s kwartel, rede, sta. ski's,
arend, storm, rente, pakken, ridder,
uilen, nering, keurig
(Advertentie l.M.)
Af ATUURLIJK heeft mijn mees-
ter op school verteld over
bloemen. Meestal zitten er een
stamper en meeldraden in een
bloem. De knoppen van de meel
draden geven stuifmeel en dat
moet dan boven op de stamper ko
men en dan ontstaan er onder in
de stamper zaden.
Maar wie brengt nu het stuif
meel naar de stamper? Dat doen
de insecten als ze bezig zijn stuif
meel en honing in de bloem te
verzamelen. Zo helpen bloemen en
insecten elkaar.
Toch, niet altijd brengen insec
ten het stuifmeel rond. Dat kan
ook wel eens de wind doen. Die
blaast het stuifmeel de lucht in en
wel in zulke grote hoeveelheden,
dat er altijd wel een paar van die
hele fijne stuifmeelkorreltjes op
de stamper terecht komen. En dat
is voldoende.
En anders doet het water het.
Ja, dat gebeurt ook wel; stromend
water brengt stuifmeel rond, maar
dat is bij wijze van uitzondering
alleen bij sommige ondergedoken
waterplanten het geval.
Ook vogels doen het! Echter niet
in ons land; de honingvogeltjes in
Afrika of de Kolibn's in Amerika
leven van honing en stuifmeel en
op zoek daarnaar bepoederen 2 ij
nchzelf en de stampers met stuif
meel.
En dan is er nog dat geheimzin
nige geval van de vleermuizen
Toen ik voor het eerst van dat
stuifmeel rondbrengen hoorde,
werd ook al verteld, dat vleermui
zen net als bijen en hommels stuif
meel rondbrachten. Maar hoe je je
best deed, niemand wist je er
eigenlijk veel van te vertellen.
In 1936 is er echter een meneer
geweest, Van der Pijl heette hij,
en die heeft vooral op vleermuizen
en bloemen gelet en die heeft er
een heleboel van verteld. Die
bloemvleermuizen leven van ho
ning en stuifmeel en hebben dan
ook een flinke lange tong om het
een en ander op te likken. Tanden
of kiezen hebben ze niet nodig, die
zijn ze dan ook kwijt, alleen be
zitten ze nog de hoektanden, die
ze als wapens tegen aanvallende
vijanden gebruiken. Die tong zit
in een spitse snuit die snuit
gaat dus gemakkelijk een bloem
in en heeft schubben en een
fijne franje; dat vergemakkelijkt
alweer het oplikken van de bloe
men lekkernij. Ongelooflijk snel
gaat zo'n tong in een bloem heen
en weer.
Denk niet, dat die bloem-vleer-
muizen alle bloemen bezoeken
Nee, er bestaan in de tropen vleer
muisbloemen, die het dus bepaald
van de vleermuizen moeten heb
ben als hët op stuifmeelrondbren-
gen aankomt. Deze bloemen bloei
en 's avonds en 's nachts en rieken
sterk, maa-r niet lekker naar onze
smaak, muf en zuur. Natuurlijk
zijn het grote bloemen en zeer
stevig gebouwd, er moet immers
toch een vleermuis aan kunnen
hangen. Heel vaak zitten de bloe
men vol krabben en scheuren ten
gevolge van het vleermuisbezoek.
Steeds staan zulke bloemen vrij,
dat wil zeggen ze steken ver bui
ten de bladermassa. Of nog weer
anders; de bloemen zitten niet aan
het eind van de fijnste takken,
nee, ze zitten zo maar op de stam
en de dikste, onderste takken. En
dat allemaal, opdat de vleermui
zen toch maar gemakkelijk bij de
bloemen kunnen komen.
HENK VAN LAAR