Zó is SPANJE voor de vluchtige vreemdeling Christenen moeten meewerken in algemene organisaties en bonden Moet L eem hóren! Nederlanders met vacantie till 1 uLilsk 2H Hoe zit het nu t och met het bedieningsgeld? r ÜSil mm JAMBOREE-IMPRESSIES UIT BAD ISCHL Pakistan is het eens met voorstel van Graham nfMi WmÊ- jSitiwfl1 Studiegroep van lekenconferentie W. v. K. IK EN Geen vacantie Internationaal kamp „Nieuwe Koers" gesloten Zaterdag 11 Augustus 1951 IJ ston- den nog buiten de ron de, stoffig- grijze arena, maar binnen was het stierengevecht al begonnen. Rukwinden van applaus en gejuich. Terwijl wij naar onze plaatsen renden, passeerden wij een picador, een soort van gezette Don Quichotte, met een lans, en op een van dikke wollen pantsers voorzien paard. Het paard droeg een rode blinddoek. De man rookte nerveus een sigaret. Samen stonden zij te wachten tot zij opnieuw de arene in zouden moeten. Toen wij boven waren en konden zi enwaarom er zo werd gejuicht (rhythmischer, regelmatiger dan bij een voetbalwed strijd), werd het opeens doodstil. Het was inderdaad de stilte van de dood. De toreador stond vóór de hijgende, maar nog altijd dreigende stier. Met gestrekt zwaard wees hij naar het zwarte, bloedende beest- Een paar bliksemsnelle passen, een stoot en het eerste nummer was ten einde. De stier zakte door de knieën, loeide voor het laatst en legde zich op een zij als om in te slapen. Drie rinkelende paarden sleepten het kada ver weg, na een korte ereronde voor zijn dappere tegenstand. Het is mijn eerste stierengevecht geweest, en mijn laatste. Het ge voel van slapheid in de benen en misselijkheid in de maag. dat me bij het zien van dit alles beving, heeft mij het volgende uur niet meer verlaten. Van alle acteurs, die de arena met een operette achtige kleuren-bontheid van rode en gele doeken, van glinsterende costuums en flitsende degens vul den. was er maar één sympathiek: de prachtige, als 'n renpaard zo ele gant dravende stier. De domme stier, die als zyn vijand alleen maar de rode lap zag, niet de mens »die de lap hanteerde. De stier, die telkens weer want het programma telde zes nummers zijn dood tegemoet rende. Spanje dat zijn, voor de vluchtige vreemdeling, de stieren gevechten, het dansen, het zingen, de doorzichtige mantilla's en de ondoorgrondelijke, maar prachtige vrouwenogen. In ditzelfde Grana da bereikte ons een aanbod om 's avonds naar het optreden van de gitano's. de zigeuners, te gaan kijken. Veertig gulden per persoon, met een korting naar mate het ge zelschap groter zou zijn. Dansen: folklore De echte Spaanse dansen zijn, helaas, een stuk folklore gewor den. „De mensen slenteren liever wat door de straat", zei de hotel houder in Cordoba, van de grote steden de meest Spaanse (cn Taak nummer één Naar aanleiding van het artikel „Taak nummer één", onlangs in uw blad verschenen, zouden wij willen opmerken dat uit menselijk en Christelijk oogpunt bezien, de eerste taak nog steeds behoort te wezen: een blijven werken en stre ven om samenwerking van Rus land en Amerika naderbij te bren gen en daarbij te trachten een wijder begrip te tonen voor de moeilijkheden over en weer. Hoe veel geld cn energie wordt hier aan besteed? Hoeveel is dat in ver gelijking tot dat wat voor militaire bewapening wordt uitgegeven? Leidt uitbreiding der defensie niet steeds tot uitbreiding der defensie in Rusland? Worden de mannen niet al te eenzijdig beïnvloed door de angst die sommige groot-kapi talisten hebben? Wordt het niet hóóg tijd dat vrouwen hun soms zuiverder kyk op het leven aan wenden om een andere koers aan te geven? ENIGE VROUWEN Beneden alle critiek Op 1 Juli j.l. is de accijnsverho ging van kracht geworden. Wette lijk werd voorgeschreven dat par ticulieren, die meer dari 25 liter gedistilleerd in huis hadden, daar van aangifte moesten doen. Volgens de wet moest die aangifte geschie den, de eerste werkdag na het in werking treden er van. Daarbij moest hoeveelheid, soort en sterkte van het gedistilleerd worden opge geven. Maar is een leek op de hoog te van de sterkte van gedistilleerd? Volgens de Hoofdinspecteur der Invoerrechten en Accijnsen in hot ressort waarin ik woon. was er op de vastgestelde tijd geen enkele aangifte gedaan. Dit gaf hem het idee. dat er op grote schaal gesabo teerd werd. Ik ben zo vrij dat te betwijfelen. Er zijn heus nog wel betrouwbare en goedwillende Ne derlanders. De fout ligt bij de auto riteiten. De stelling, dat iedere Ne derlander geacht wordt de wet te kennen, gaat in deze niet op. Geen enkele krant heeft de desbetreffen de bepalingen precies weergegeven. Men kan toch moeilijk eisen, dat iedere Nederlander zich op de Staatscourant abonneert? De be doelde hoofdinspecteur heeft het nodig geoordeeld in elke plaats in zijn provincie bij vijf personen huis zoeking te laten doen, het aan de plaatselijke autoriteiten overlaten de. wéar die huiszoeking moest wor den verricht. Dergelijke maatrege len lijken mij in een vrij land be neden alle critiek. Ik zou ze met het woord willekeur willen aanduiden. B. F. A. F. Moorse), die ik heb gezien, „of zij dansen de boogie woogie. Voor Spaanse dansen moet u in Sevilla zijn." In Sevilla heb ik toen op een veroverende manier zien dansen, en horen dansen, want zonder ipjik Ondoorgrondelijk het heldere, harde geluid van de castagnetten zijn Spaanse dansen niet volmaakt. Maar het was in de bar van één der duurste hotels, weer met een publiek van uitslui tend Amerikanen. De barkeeper verzekerde mij, dat dit echte Spaanse danseressen waren. Maar niet de besten. „De besten trekken weg naar de grote steden, naar Madrid, naar Parijs.." Een echt Spaans volksfeest zon der vreemdelingen (behalve wij zelf), maar mét lampions, een sta tige processie, en snoeren lampions onder wuivende palmen, beleefden wij de volgende avond aan de an dere kant van Sevilla, in kronke lende straatjes en op een onver getelijk pleintje. Het was het slot van de feestweek ter ere van de Heilige Juan en de Heilige Pedro. Meisjes van tien of twaalf jaar dansten er, magnifiek gekleed, voor een vertederd publick. Een publiek, dat hartstochtelijk mee leefde met de flamenco-zangers, soms onder vlagen van bijval na elke regel, soms het verder zingen onmogelijk makend door keihard gefluit. Er waren vele Carmens. en er werd gevochten. Hoe dat afliep heb ik niet kunnen zien: de strij dende partijen werden met ver eende krachten over een muurtje heen de duisternis in gegooid. Dat was het poëtische Spanje politiek is wel machtig, maar te genover de poëzie staat zij mach teloos. Hoe de regering ook is, in Andalusië blijven de dorpen en steden blinkend wit onder een iedere zomerdag opnieuw diep blauwe lucht. Om de kathedralen zwieren zwermen zwaluwen, zo talrijk als ik ze benoorden de Py reneeën nooit zag. Reizen: inoeilyk Politiek staat machteloos tegen over poëzie daarmee wil ik geenszins zeggen, dat het aanbeve ling verdient, dit poëtische land te bezoeken. U zult mij in dit stukje het woord Franco niet horen noe men; een goede verstaander heeft soms aan géén woord voldoende Maar over het reizen in Spanje, zo als dat zich afspeelt voor wie geen auto rijk is. moet ik toch nog wel iets zeggen- nu ik goed en wel ln Gibraltar zit. vraag ik me nl. nog steeds af. hoe 't mogelijk is ge weest. dit te bereiken. Tussen Barcelona (bijna tweemaal zo groot als Amsterdam) en Valen cia, de derde stad van Spanje, ligt b.v. een spoorlijn. Daarover rijden: 's nachts één trein; overdag óm d? dag een snelle Diesel en een lang zame gewone trein. Kaartjes voor de Diesel zijn aan de loketten niet te koop. Het officiële regeringsbu reau voor het toerisme verwijst u naar de hotelportier; behalve in s-.garetten, juwelen, vulpennen en horloges, kent Spanje een bloeiende zwarte markt in spoorkaartjes. Goed, zegt de portier, dat wordt Liever bloed dan water Wilde stierengevechten Onstuimige dansen Donkere gitano's Prachtige dus de normale prijs, plus 30 voor mijn relatie bij de spoorwegen. En een uur voor het vertrek hoort men, dat er geen kaartjes zijn, om dat de regering alle plaatsen heeft gevorderd. De cirkelgang van het regeringsbureau naar de regering is daarmee dan gesloten. Je bent weer terug op je punt van uitgang, beter gezegd: je bent nooit weg geweest. En toch hebben de Spanjaarden, vooral in de kleine steden, en onder dat v/at ik dan maar „het volk" zal noemen, een onbevangenheid, vrien- Advertentie l.M.) delijkheid en spontane hartelijkheid, die ontwapenend werkt. De eerste indrukken, die men van een land of een mens krijgt, zijn soms juist en daarmee beslissend. Van Frankrijk uit rijdt men Spanje binnen door een donkere tunnel. Het eerste grote gebouw, dat ik daarna zag, was een kerk. De eerste Spanjaarden, die ik sprak, waren priesters. De staat, vertelden zij. gaf hun een aanzienlijke korting op de treinreis, omdat zij zoveel voor de staat deden Negen verschillende instanties controleerden mij aan de grens. In de restauratiewagen hoor de ik als eerste vreemde taal geen Spaans, maar Duits. Ach ja, misschien had ik niet verder dan tien kilometer over de grens behoeven te reizen. Al leen. dan zou ik het verhaal van de architect, vele honderden ki lometers verder, hebben gemist. Een goed verhaal, hier is het: er woont ergens in Spanje een ar chitect die twee huisjes bezit, in de bergen. Hij zou er graag 's zo mers wat koelte zoeken. Maar hij durft het niet aan, vanwege de maquis. ERIC VAN DER STEEN ,Van invalide scouts, ruilen en ongerief, dat ook prettig is (Van onze Jamboree verslaggever). BAD ISCHL. Op de Jamboree van Mois- son was een afzonder lijk kamp ingericht voor gebrekkige pad vinders of handicap scouts. Hier in Bad Ischl kent men dat niet. Maar de Franse scouts hebben hun gebrekkige vrienden, die ledema ten missen, verlamd zijn of andere gebre ken bezitten waardoor ze zich slecht of niet zonder hulp bewegen kunnen, een plaats op het frontbalcon gege ven. Als ze het hoofd buiten de tent steken, kunnen ze van de rand van hun berghelling 't grootste deel van Jam- boreestad overzien. Hun invalidenwagentjes staan netjes op een rij. Ze gedragen zich al lerminst hulpbehoevend en voor zover ze hulp behoeven, wordt hun die door elke kampge noot graag gegeven. Deze groep kan zich niet inlaten met een be zigheid, die op elke Jamboree grote afme tingen aanneemt: de ruilkunst. Het „chan- gen" is uitgegroeid tot een omvangrijk bedrijf, waar het een en ander op af te dingen zou zijn. Met het verstrijken van de Jamboree neemt de ruilerij toe. waarbij het er om gaat zoveel mo gelijk eigen bezittin gen te vervangen door vreemde zaken. De Goudse pijpen gaan vlot van de hand tegen Amerikaanse dassen, maar er worden ook grotere stukken aange boden. De Schotten hebben een extra-ruil- rokje meegebracht, dat nogal eens voor een Maori-dito wordt ver wisseld. Hollandse klompen liggen altijd hoog in de markt. Eén van de Ne- nadv'ndors is met een zeer blank ge schuurd paar gearri veerd. Hij heeft zich echter voorgenomen dat tot de rand gevuld met handtekeningen thuis te brengen. Ik heb hem sterkte gewenst. Hoewel er ruimte ge noeg is hebben de Ne derlanders. die in het Tiroolse kamp liggen, door een speling van het lot eigenlijk te wei nig grond toebedeeld gekregen. Maar de jon gens van de Tromp- groep uit het Gooi. de Lodewijk van Nassau- groep uit het Noorden, de Cornelis Houtman- groep uit Utrecht en de Rambonnet-groep uit Den Haag hebben dat feit nu juist aangegre pen om zich ware scouts te tonen en te bewijzen, dat men ook een goed kamp kan hebben al lopen de scheerlijnen over el kaar. Dat kleine ongerief wordt overigens wel weer goedgemaakt door de nabijheid van de Ischl. Het betekent een dagelijks duikpartijtje in het lichtgroene wa ter. dat snel over de ronde stenen stroomt. Deelnemers die vele Jamborees achter de rug hadden, hebben me verzekerd, dat deze van Bad Ischl naar hun me ning tot de zeer goe de behoort. Een Engels man noemde haar de beste van de vijf. waar hij bij was geweest. Al gemeen vindt men de soberheid van Bad Ischl gunstig afsteken bij de kolossalp bijeenkom sten. die Vogelenzang en Moisson te zien ga ven en waardoor de Jamboree dreigde te ontaarden in een schreeuwerige kermis, waar het publiek de padvinders onder de voet liep. TA/IE aan d i t troosteloze groep- je niet minstens tien keer in zijn leven heeft deelgenomen is peen echte Nederlander. Ge weet hoe de misère meestal begint, 's Ochtends ontwaakt u in het bed van het pension door een onheil spellend ruisen en één blik uit het venster is voldoende om uw sof te kennen: regen. „O, misschien houdt het straks wel op", zegt u tegen uw vrouw, om het moreel goed te houden maar beneden, in de ontbijtka mer, blijkt de lamp te branden omdat het buiten aldoor donkerder ■en natter wordt. Da's een regentje voor de hele dag", stelt een meneer uit Leiden die bespat van buiten komt vast. En terwijl hij diep somber bij zijn vrouw en de beide dochters aan het tafeltje plaats neemt, voegt hij er met wrang welbehagen aan toe: „De kippen kruipen weg. Dan is het geen buitje." Omdat hij gelijk heeft wordt de dag een helse dag óm te krij gen in het bedompte vertrek dat als „conversatiezaal" te boek staat. Ge kent het toch? Het dapper bla deren in oude jaargangen van „On ze Vloot". Het uitmergelend con verseren met de oud-notaris uit Gouda over zijn postzegel verza meling. Het dreinen van de kin deren, die er genoeg van krijgen En het mistroostig wachten op de volgende maaltijd: „Mien, loop jij eens langs de keuken om te kij ken wat we krijgen..." Meestal ga je 's avonds met een paar dapperen, in geleende capes en oliejassen naar het volgende dorp lopen, want daar is een bio scoop. Kletsnat zit u dan een uur tje naar een film uit 192S te kij ken en u verlangt maar één ding: het einde van de vacantie. Maar dat is u allemaal vergeten als morgen de zon weer schijnt! KARATSJI. Dr Graham, de V.S.-bemiddelaar in het netelige geschil over Kasjmir, is Vrijdag gereed gekomen met zijn bespre kingen met regeringsfunctionnaris- sen in Karatsji. In een officieel communiqué werd gezegd, dat zij voor de eerste maal formeel over een demilitarisatie van Kasjmir ge sproken hadden. Betrouwbare woordvoerders zeiden, dat Paki stan Graham's voorstellen in be ginsel goedgekeurd had. Vandaag vertrekken Graham en zijn staf naar New Delhi, waar zij met Nehroe zullen spreken. Social vraagbaak STALIN LAAT IETS LOS... OVER ROKEN „Zoals de heren met hun eigen ogen kunnen zien: ik word ouder net als ieder ander mens," aldus Joseph Stalin in een gesprek met een groep Baltisehe doktoren aan wie h(j een audiëntie had toege staan in het Kreml. „Maar." ver volgde hij, „ik voel mij, sinds ik twee jaar geleden een dieet ben gaan volgen, wel tien jaar jonger. Roken doe ik nog straf, in mijn tabak zit echter haast geen nico tine." Aldus meldt de Estonskaya Pravda, een door de Russen ge controleerd blad in Talliun (Re- val). Nu het vacantieseizoen is aangebroken en vele mensen op reis zijn, worden vele vragen gesteld over het geven van fooien, of, zoals dat tegen woordig heet: bedieningsgeld. De zaak zit zo: dit jaar voor het eerst is er een vaste regeling. De samenwerkende organisaties van werkgevers en werknemers hebben voorzieningen getroffen, waardoor zowel de klant als de kellner weten waar ze aan toe zijn. Daarom moet ln elk cafc-restaurant. enz. een duidelijke aanwijzing hangen hoeveel bedieningsgeld berekend mag worden. In de regel is bet 15%, maar in cafetaria's 10%. In de praktijk doen zich moeilijk heden voor, omdat men niet altijd op een duidelijk zichtbare plaats heeft aangegeven, welk percentage als fooi geldt, noch hoeveel voor de verteringen moet worden betaal 1. Bovendien zijn er kellners, die niei meedelen, of de prijs, die zij aan geven, „exclusief", dan wel „inclu sief' bedieningsgeld is. Men zal goed doen zo nodig duidelijk um- sluitsel te vragen. De vorige maal hebben wij ecu vraag betreffende de pensionpri.,- zen beantwoord. Terwille van oe duidelijkheid willen wij op deze kwestie V^pr even terugkomen, bij de pensions moet men onderscheid maken tussen twee verschillende typen: het z.g. woonpension en het toeristenpension, die cfc? naam zegt het reeds naar de aard vol komen verschillen. In het woonpen- /-^i Vele leden van de studiegroep d.rs is dan het een of andere uto- Christehjke organisaties bergen gevaren in zich T NDIEN dit maar enigszins mogelijk is, dienen de Christenen mede te werken in algemene organisaties en bon den, zowel op politiek als op maatschappelijk gebied, ten einde daar hun invloed te doen gelden." Aldus sprak een der studiegroepen van de Leken- cn sociale organisaties, conferentie van de Wereldraad van Kerken te Bad Boll zich uit. Deze studiegroep zag een grote kans om in de pische messianisme, maar dat zij rechtstreeks aanknoopt bij de grote historische feiten der christelijke openbaring. achtten het niet gemakkelijk pre cies te zeggen in welk opzicht het program van „christelijke" vakbon den of partijen nu specifiek chris telijk kan worden genoemd. De Christenen hebben een taak in deze wereld, zo verklaarden deze leden, en deze taak kunnen zij het best volbrengen als zij zich _solidalr to- 1 ^.ofntcn dl zccf vadcrlnkc 'bel De Assemblée van 1954 men in Amerika te houden. hoopt nen met hun naasten. De Christe non vormen een machtige minder heid in deze wereld en zij kunnei; hun invloed beter tot zijn recht doen komen, indien zij deel nemen aan de arbeid in de algemene politieke De hoop der wereld TE Rolle in Zwitserland heeft Vi Dèie weeki algemene organisa ties of partijen werk gemeenschappen van Christenen te vor- men, om aldus het christelijke Kerken een bijecnkomsi plaats ge- -had ter voorbereiding van de vol- getuifoenis ZO sterk mogelijk te gen(je Assemblee van dc Wereld- doen zijn. raad in 1954. De vorige Assembiée werd zoals men zich herinnert in Wel sprak de meerderheid van de 1943 jn Amsterdam gehouden. Aan studiegroep zich uit, dat er zich con- de besprekingen namen o.a. Kail erete situaties kunnen voordoen. Barlh. Emil Brunner en Reinhold waarin het noodzakelijk kan zijn, Niebuhr deel. Tot hun taak behoor- dat dc Christenen zich organiseren de het 0 a. het thema van de as. in afzonderlijke vakbonden of poli- g,.0te kerkvergadering vast te stei- tieke partijen, doch zij meende te- lcn. zij gingen daarbij uit van het vens ernstige gevaren in deze „chris telijke" organisaties te zien. De leden van deze christelijke bonden en partijen zullen zich steeds moeten afvragen of hun invloed niet groter zou kunnen zijn. indien zij niet geïsoleerd stonden, aldus de meerderheid. „Wij menen dat dit af zonderlijk organiseren geen kwestie van principe is, doch een practische vraag, tegenover welk standpunt een Nederlands lid van de groep heeft staande gehouden dat chris telijke vakorganisatie wel een vraag stuk is waarbij het beginsel een rol speelt," aldus het rapport. feit dat de geestelijke situatie onze moderne wereld zich kenmerk" door gebrek aan hoop en toekomst verwachting. De kerk zal weer zen dingskerk moeten worden. Vandaar dat voor de a.s Assemblée de chris telijke verwachting van het Ko ninkrijk Gods centraal werd ge steld. Als „formule" van de Assem blée van 1954 werd dus gekozen: De gekruisigde Heer, enige hoop der wereld. Daarmee wilde men tot uitdrukking brengen, dat de christelijke verwachting iets an- dikanten de zeer vaderlijke be langstelling van de staat. Zo zijn onlangs in Saksen-Anhalt (Russi sche zone) de Lutherse predikan'.en „überprüft". Wat de ambtelijke spionnen aan hun chefs moesten melden, getuigde intussen van wei nig bereidheid onder het predikr.n- tcncorps om hun geestelijke onaf hankelijkheid prijs te geven. Van de 1453 „überprüfte" predikanten kre gen er slechts 13 het prijzende pie- dikaat van „actief me dewerker". Van 40 werd in de rapporten gezegd dat zij progressief (in communistische zin) wa- ■rsaaKjtfSHf ren. Van 357 heette het dat zij „wankelmoedig" waren. Van 544 moest worden ge rapporteerd dat zij „bewuste te genstanders" waren. De rest werd niet nader beoordeeld. De spionnen (pardon: rapporteurs) krijgen uitvoerige vragenlijsten in te vullen, waarop b.v. punt 5 be trekking heeft op de houding der predikanten tegen de „vredesbewe ging". Ziehier een typisch spior.- nenrapport van „Der Rat des Krei- ses Kolleda", afdeling „Informa tion". aan het ministerie van bin nenlandse zaken van Saksen-An halt. „Amt für Information". „De gemeenteavond van 9 Octo ber werd door ongeveer 150 bezoe kers bijgewoond. Uit het rapport over het verloop van de avond door een ambtenaar van de Volkspolizei bleek, dat in de toespraak geen uitingen voorkwamen die tot san- merkingen aanleiding geven. De al gemene indruk was, dat men het over het Koninkrijk Gods had en dat daaruit blijkbaar bepaalde con clusies ten aanzien van de levens- GELUKKIG zijn er tegen woordig niet veel mensen meer, die nog kunnen klagen: voor ons geen vacantie. Ook al ga je dan niet de stad uit: je bent er toch eens even „uit". Het gewone van dagelijkse be slommeringen, van het routine werk valt weg. Een man krijgt tijd voor z\jn vrouw. Een v>adcr trekt er een paar dagen op uit met z'n kinderen. Lang uitgestelde klusjes worden opgeknapt. Laat anderen mopperen over het weer, zo'n vacantie kan niet bedorven worden. Er is tijd om eens tot bezinning te komen. Om eens even afstand te ne men van dat zwoegend mensje dat jezelf bent, om je eens af te vragen: hoe doe ik het? Goed genoegEn waarom? Voor wie eigenlijk? Want al wordt er wel het een en ander anders als je vrij hebt, (al is vrij hébben nog niet vrij z ij n) van dag indeling af tot kleding en voed sel toe, dc hoofdzaken blijven toch dezelfde en voor die eigen, lijkheden is cr geen vacantie. Die zouden wij niet eens willen. Ademhaling cn bloedsomloop: geen vacantie; het zou de dood zijn. Huwelijkstrouw en ouder liefde: geen vacantie: het zou zielen doden. Geloof en Gods vertrouwen: geen vacantie; het zou onze geest en diepste men selijkheid vermoorden. Hoe sterkend en bevrijdend is het van Jezus te mogen leren: „Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook." Dat is het werk van Gods liefde en ver geving, dat Hij met ons wil doen. Voor Hem geen vacantie. Gelukkig. F. OBERMAN vragen werden getrokken. Zoals de bijeenkomst van 9 October door een ambtenaar van de Volkspolizei werd geobserveerd, is dit ook bij alle an dere van ds. Müller het geval." Wij hebben het slechte ambtena- renduits van die rapporten zo be- prijpelijk mogelijk vertaald. De authentieke tekst vindt men in de Neuer Vorwarts van 3 Augustus. De Waarheid zal wel beweren daï deze dingen of niet of terecht ge schieden. sion heeft men zijn domicilie, in het toeristenpension verblijft men slechts voor korte tijd. De woon- pensions vallen onder de Prijzenbe- schikking Pensions 1949, zoals deze laatstelijk is gewijzigd. Voor dit type van bedrijven is het bereke nen van bedieningsgeld niet toege staan. Anders ligt de zaak bij dc z.g. seizoenbedrijven of toeristen pensions. Deze zijn vrij van elke prijsbeheersing en zijn ook vrij een bedieningsgeld in rekening te bren gen. Dit laatste geldt ook voor de particulier, die seizoengasten op neemt. E. v. E. De werkgever zal op het loon van uw dochter de voorge schreven loonbelasting inhouden. Waar u zelf ook inkomen heeft, moet u t.z.t. wanneer u het invul- formulier voor de belastingen in vult, niet alleen opgeven wat uw eigen inkomsten zijn. maar ook die van u inwonende dochter. Tevens vermeldt u dan hoeveel loonbelas ting er voor u dochter wordt be taald. J. v. P. Hoewel de huren in het algemeen met 15 zijn verhoogd, wordt nog bij lange na niet aan do huizen gedaan wat nodig is. Er ont staat dan ook een geweldige achter stand, vooral bij schilderwerk. Veie huiseigenaren kunnen, ondanks de 15 verhoging de schilderwerk- zaamheden niet betalen, anderen speculeren op prijsdaling maar ver geten dat hun bezit door de ver waarlozing zienderogen achteruit holt. Men kan Bouw- en Woning toezicht wel waarschuwen, maar als er geen gevaar dreigt in den re gel is dat bij verwaarlozing van schilderwerk ook niet het geval dan kan men niet ingrijpen. NUNSPEET. Met een korte rede van dr W. Drees, is Vrijdag avond het internationale kamp van „De Nieuwe Koers" te Vier houten gesloten. De rede werd uitgesproken bij het kampvuur. Vóór dr. Drees zijn rede uit sprak werd in het kamp een bon te avond gehouden. Na afloop hiervan spraken de verschillende buitenlandse delegatieleiders een kort woord, waarin vooral tot uiting kwam, dat er in dit inter nationale kamp banden van vriendschap zijn gelegd, die ver der zullen reiken dan dit kamp. Dc avond werd bijgewoond door verschillende functionarissen van de Partij van de Arbeid. Voorts waren aanwezig mr. M. A. Rei- nalda, commissaris der Koningin in Utrecht, en de heer J. de Bruin burgemeester van Rheden. BRUNSWIJK. Baron van Bot- honer lid van de Nazistische socia listische rijkspartij heeft vier maan den gevangenisstraf gekregen, om dat hij Adenauer een dictator en neo-fascist had genoemd. ROME. Premier De Gaspari zal naar de „Giornale d'Italia" ver neemt op 10 September naar Washington vertrekken, waarschijn lijk begeleid door de Amerikaanse ambassadeur in Rome.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 4