De weg naar Soest, een bron van velerlei klachten Sint Nicolaas maakt reclame FILMS IN AMERSFOORT Cor de Groot, pianist van onze tijd „Het licht dat verdween" in Grand-théatre Nieuwe rijksweg en (vooral) de tunneh moeten uitkomst brengen Van kijkspel voor kinderen naar surrealistische taferelen (en gauw weer terug) „Soesterkwartier" op 2e plaats 4 Zaterdag 1 December 1951 Voor de verbinding met Soest is misschien de naam ,.Weg der Zuchten" xvel toepasselijk, want op deze belangrijke uitvalsweg is het eigenlijk maar een troosteloze toestand. Ja, de toekomstPas. wanneer straks de tunnel bij de Gasfabriek gereed zal zij", hau men zonder hinder te heb ben van het spoorwegverkeer langs een behoorlijke route de nieuwe Rijks weg Baarn—Hoevelaken bereiken. Overigens zal deze Rijksweg wel eerder gereed zijn, dan de tunnel, want als cr geen tegenslag komt zal deze auto baan midden 1952 voor het verkeer worden geopend, zodat het verkeer rond de bebouwing van Soest, Soestdijk en Baarn kan worden geleid. Soesterweg bereikten. Deze oude weg, die velen nog wel gekend heb ban, doch waarvan na de bouw van het Soesterkwartier niets meer te bespeuren valt. liep van hier naar het dorp Soest en verder. Het rij wielpad, dat vanaf de Vreelandstraat naar Soest loopt, ligt nog langs de „oer"-weg. Toen deze primitieve weg niet meer in de behoefte kon voorzien, werd net als nu, een geheel nieuwe baan gebouwd. Niet meer via de Brouwersstraat. maar rechtuit, rechtaan, werd die gelegd. Hierbij willen wij opmerken, dat het ty pisch is. dat die aloude wegsplit sing tussen oude en nieuwe weg, ondanks de stadsuitbreiding en de aanleg van spoorwegen, nog steeds op de Snouckaertlaan aanwezig is! Bij de P. Pijpersstraat kwam men op de huidige Soesterweg, na eerst ter hoogte van het Smalle Pad een Tol gepasseerd te zijn. Een nieuwe weg kostte geld en wegenbelasting was er nog niet. De kronkel bij de spoorwegkruising aan „De Enk"' was er natuurlijk óók nog niet, maar wel lag er vlak bij De Bund, ter hoogte van ..Vosseveld" weer eèn Tol. Teneinde de Engeberg en de Lazarusberg te vermijden, kwam de weg met een wijde boog Noord waarts door het dorp Soest naar Soestdijk te lopen en het is juist dit weggedeelte, dat de weggebrui kers grijze haren bezorgt, want niet alleen is het er ontzettend druk, maar bovendien is het er ook ake lig smal! Door de aanleg van de spoorwe gen werd deze nieuwe verbindings weg met Soest op twee plaatsen doorsneden. De doorsnijding bij „De Enk" was van weinig belang voor wat betreft mogelijk oponthoud voor gesloten spoorbomen, zij het dan ook, dat er een hinderlijke kronkel bij kwam. waardoor de overweg als een „Spoorweg-Sinterklaas-verras- sing" listig achter een scherpe bocht verborgen werd. Erger was het, dat de Soesterweg vlak bij de stad ra dicaal doormidden werd gebroken, doordat daar het station kwam te liggen. Lange tijd heeft het interlocale verkeer zich moeten behelpen met de overweg voor de Nijverheids straat, totdat- omstreeks de opening van het nieuwe station, de aanleg volgde van de Barchman Wuytiers- laan en de Birkhovenweg, waardoor een nieuwe en veel gunstiger ver binding met Soest verkregen werd, een verbinding waarover wij nu, Fouten van verleden wreken zich Zolang de tunnel er niet is. zit ten wij met de overwegen bij de Vlasakkers en de Nijverheidsstraat, die beide een doorn in het oog van iedere weggebruiker zijn. Toen de ze overwegen gemaakt werden lie pen er nog maar weinig treinen, zodat er niet aan gedacht werd via ducten te bouwen en toen by de Vlasakkers in de twintiger jaren een viaduct noodzaak werd. kwam het Rijk met de mededeling, dat het heus niet zo lang zou duren vóór de nieuwe weg er zou zijn en dan was het wellicht beter een vrije kruising op een andere plaats te bouwen. Ja, als. Hoewel het natuurlijk een be hoorlijk bedrag extra gekost zou hebben, ware het toen misschien beter geweest, indien men had ge zegd: „Men kan het één doen, zon der het andere te laten", want dan hadden wij niet ruim vijf en twin tig jaar lang deze onhoudbare toe stand gehad! Zo zien wij alweer, dat de hin derpalen. waarvan wij nu zo'n last hebben, ontstaan zijn door fouten in het verleden, zodat wij het verleden moeten kennen, teneinde het heden beter te begrijpen. Dat verleden moeten wij ditmaal niet zoeken in de tijden van Ro meinen en Batavieren, want toen liep er misschien wel een pad door de onherbergzame streken tussen Amersfoort en 't Gooi, doch dat kan nooit van veel belang geweest zijn. Amsterdam was er ook nog niet, zodat daar ge-en trek heen kon zijn. Neen. het eerste belang van een weg ter plaatse kwam pas in dc tijd der graven, toen de stad Naarden. later ook de stad Baarn. van belang begon te worden, ter wijl tenslotte in de 17e eeuw de stad Amsterdam het bestaan van een goede handelsweg noodzakelijk maakte. Als wij nu in de richting van Soest Amersfoort verlaten, "rijden wij over de B.W.-laan. wachten wij eventueel een poosje voor de over weg en komen via de Birkhoven weg by „Birkhoven" met een scher pe bocht op de Soesterweg uit. Lang geleden Oorspronkelijk was dat heel an ders. Tcon gingen wij direct bulten de Utrechtse Poort rechtsaf en kwa men via de huidige Snouckaertlaan en de Brouwersstraat op de Punten burglaan uit, aan het einde waar van wij bij „Puntenburg" de (oude) PUNTENBURG aan de Oude Soesterweg omstreeks 1803. Naar een kopergravure van T. Apel doorn uit het Museum Flehite. na vijftig jaar, alweer steen en been klagen! Hoopvol kijken wij nu uit naar de tijd dat de tunnel en de Rijks weg klaar zullen zyn. waardoor wij weer ongeveer langs dezelfde zijde, als in de tijd van de Graven en de Valkenjachten, de stad zullen ver laten in de richting van Soest. J. H. E. REESKAMP „Vergulde Wagen" wint van „Centraal" (Van een onzer verslaggevers) Over het algemeen kenmerken de ontmoetingen tussen de cadreteams van „De Vergulde Wagen" en het Soesterdijker „Centraal'' zich door grote wedstrjjdspanninr en echte biljartsfeer. Dc Vrijdagavond in Hotei „Tér- minus'' aan de Stationsstraat ge speelde wedstrijd tussen beide teams was hierop een uitzondering. In de eerste partij, tussen Breg- man en Waasdorp ging de strijd, hoewel Waasdorp steeds in het offensief was, vrijwel gelijk op. Dc Soestdijker kon tenslotte, zonder van zijn voorgift van vijftig caram boles gebruik behoeven te maken, de winst voor „Centraal" boeken. Daarna werden twee partijen ge lijk gespeeld. De beide rivalen Verkerk en Steffen brachten niet de vechtlust op. die wij van hen gewend zijn. De Centraal-speler nam een voorsprong, die, naarmate de partij vorderde groter werd en bij de 25ste beurt zelfs veelbete kenend werd. Toen hij echter daarna door vijf nullen Steffen de kans gaf in te lopen, nam deze die kans waar om zijn achterstand in een voorsprong om te zetten. De Amersfoorter had de smaak te pak ken gekregen en ging goed door. Met een. in de 34ste beurt ge speelde slotserie van 27 caramboles bracht hij de partijen op gelijke voet (22). De partij tussen Hietink en Waasdorp, die. door ziekte van Voskuilen, twee partijen moest spelen, was intussen ook al ver gevorderd. Zonder dat de spelers tot grootse prestaties kwamen ging de strijd gelijk op. Weliswaar had Waasdorp steeds een kleine voor sprong, doch deze was geenszins beslissend. Hietink kon. in een moment van spanning, toch de winst naar zich toehalen, zodat Vergulde Wagen I een 4—2 over winning boekte. Steffen Verkerk Bregman Waasdorp Hietink Waasdorp Een goede speelfilm met een probleem als kern ..Bright Victor}" (Het licht dat verdween) zal de bezoekers de komende filmweek in het Grand Theater zeker boeien. Het ls een film met een probleem: Hoe staat een man, die blind uit de oorlog komt, tegenover het leven en wel ke moeilijkheden wachten hem in Advent Nu begint weer die gezellig ste aller maanden, de maand vol kleine ontroering cn vrien delijke liefdadigheid, de maand van de Gods-vrede over veel strijd, van de betere bedoelin gen en het heimwee naar een ander leven. Aan het begin van die tijd staat bij ons, als een groteske voorloper. Sinterklaas. Hij heeft het geheim van deze maand ge lijk geschakeld, platgetreden, tot cadeau-stelsel verwerkt, ge rationaliseerd. Het is een vrien delijke en kostelijke grap ge worden. waarin al de spannin gen van oordeel en genade worden verwerkt in het wit en zwart van de Sint en zijn knecht. Als zodanig een uniek festijn, en die waarachtige zin voor humor heeft, kan er zich met vreugde in verliezen. Jam merlijk echter de mens. die meent, dat deze koninklijke narrengrap de werkelijkheid van Advent zou benaderen. Die in het caricatuur niet meer de grap herkent. En gelukkig, wie van de grap kan opzien naar de zoveel heerlijker werkelijk heid. Want het Sint Nicolaas- feest is het feest van mense lijke gerechtigheid, waarbij de deugdzame mensen worden be loond en de ondeugende mensen oestraft. Maar Advent is het begin van het Feest van de efde van die God, Die het ver- rene zoekt en de zondaar redt. v. E. Abbott en Costello in City De lachende mensen, die het City Theater verlaten, weten werkelijk niet of zij alleen maar hebben ge noten van Bud Abbot en Lou Cos tello. dan wel ook van Charles La- mont's onbegrensde fantasie bij de samenstelling van de film ..Abbot en Costello ontmoeten de Onzicht bare Man". De films met deze komieken zijn veelal een aaneenschakeling van on betekenends grollen, waarbij alleen maar de bedoeling voorstaat de mensen te laten lachen. Welnu, zo is het niet met de film, die deze week in City draait. De filmregis seur Charles Lamont heeft een wer kelijke. griezelige, onzichtbare man geschapen, wiens aanwezigheid men niet anders opmerkt dan door zwe vende cigaretten. staande kleding stukken zonder inhoud, een rijden de auto zonder iemand achter het stuur, maar vooral ook door de on zichtbare vuist van de onzichtbare man, die grote boksers knock out slaat. De griezeligheid wordt ech ter steeds weer weggevaagd door de zotte reacties van Lou en Bud, die als „echte" detectives, pas af gestudeerd, niet weten of zij de be langen van de griezelige man. of wel van de politie, dan wel van een misdadigersbende zullen dienen. Zeker is. dat zy de filmbezoekers van dienst zyn. want deze verma ken zich uitstekend. Fascinerend van muzikale geladenheid UTRECHT. Vrijdagavond Cor de Groot (spelend in de Meester-pianistensene) is typisch een pianist van onze eeuw (in de beste zin). Niet omdat in het for tissimo zijn toon zakelijk od het koude af is, maar omdat hij, in tegenstelling met het ideaal van voorbije romantische tijden, een kunstenaar is. die zichzelf niet zoekt. Dat komt zijn programma ten goede. In afwijking van wat te doen gebruikelijk is, biedt hij Klas sieken, Romantici en Modernen en niet slechts paradepaarden. Hoe wel de onvermijdelijke Chopin te genwoordig was. lag het zwaarte punt, wanneer wij het pu bliek opvoedend element als cri terium nemen, op Mendelssohn's Variations sérieuses. Albeniz' Ibe ria (le band) welk een meester was deze Spanjaard! en karak terstukken van Mompou en de Falla. Zo men wil was Beethovens Sonate opus 31 no. 2 eveneens een goed gerichte stap (geen Pathe- tique, geen Mondschein!). De Groot's pianistieke prestatie is ongelofelijk knap. vaak fascine rend door muzikale geladenheid. Men wordt ongemeen geboeid, de ganse avond ook al handhaaft zijn weergave zich niet immer op het hoogste niveau. Zijn objectieve toonvorming de brute kracht er bij inbegrepen tekent Beetho ven in alle klaarheid en strakte, Beethoven ten voeten uit. Deze speeltrant is voor Chopin (en ze ker voor de Berceuse) minder ge- eigend. Wel wat de verzorging dei- details betreft, maar niet op het punt van tederste innigheid. Maar dat ook het sentiment uit de Groot's spel kan spreken, trof bijzonder in de variaties van Men delssohn. met name in die, waarin de dynamiek niet het uiterste vroeg, en na de pauze in Anda- luzza en Cubana van de Falla. Slechts de buiging, welke de Groot door het spelen van de Vuurdans. in de richting van het publiek maakte, stoorde mij na deze toon- gedichten. In Albeniz en Mompou miste men nu en dan de brandende Spaanse hartstocht. De Spaanse muziek is een gebied waarin dit type pianist geen volstrekte heer schappij kan bezitten. Overigens valt de Groot niets dan lof toe. niet slechts om zijn prachtig spel, maar zeer zeker om het feit dat hij zijn bijzondere gave in dienst stelde van een veelzijdige taak. Er was veel publiek en veel ap plaus. Even onvermijdelijk als Cho- pin-op-het-programma. waren dan ook twee toegiften. (Granados en Albeniz. HENK STAM de burgermaatschappij. De gewonde krygt een psychi sche schok als hij in het hos pitaal tot de ontdekking komt, dat het licht uit zijn ogen is verdwe nen. Die moet hij eerst te boven komen. Dan moet hij klaar ge maakt worden voor de maatschap pij. zijn andere zintuigen moeten zo veel mogelijk de taak van zijn ogen overnemen cn hij moet ook psychisch gehard worden. Een revalidatie-centrum zorgt daar voor. Maar tenslotte wacht de maatschappij zelf en daar moet de ge-Revalideerde Invalide ten slotte tonen wat hij waard is. Dat dit probleem in een Ameri kaanse film met de nodige roman tiek omhangen wordt spreekt van zelf. Wij krijgen het verhaal van Larry, wiens meisje op hem heeft gewacht, maar tenslotte niet de kracht op kan brengen verder met een blinde door het leven te gaan. Een ander meisje neemt die taak dan over. Die laatste ontwikkeling geeft de optimistische kant aan de film, die de vele aangrijpende momen ten moet verzachten, maar die in de wereld buiten de film jammer genoeg niet altijd aanwezig is. Al met al is „Het licht dat ver dween". daardoor niet alleen een probleem-film maar ook een zeer goede speelfilm geworden, die (vooral door Arthur Kennedy en Peggy Dow) voortreffelijk wordt gespeeld, die dikwijls ontroert en die toch wel even langer in de herinnering blijft dan de meeste verhalen uit het land der cellu- loid-romantiek. Dc strjjd voor de eerste klasse U- brc tussen de Amersfoortse biljart clubs „Soesterkwartier" en „Metro- pole" typeerde zich meer door wed strijdspanning dan goed spel. Het eindresultaat was zeer belangrijk voor de tweede plaats in deze afde ling. waarin het Baarnse Ons Ge noegen II als goede kanshebber aan de kop gaat. Veldman en Claassen. die elkaar nogal eens in wedstrijden ontmoeten en steeds levendige partijen te zien geven, konden geen van beiden erg op toeren komen. De Metropole-spe- ler begon uitstekend en nam dan ook. een aardige voorsprong. Hij had ech ter een bepaald slechte eindspurt en Claasran greep de kans die hem werd gegeven, zonder evenwel ook daverende dingen te doen. Het werd een eerste overwinning voor het Soesterkwartier. IJzendoorn kon deze winst niet consolideren en moest in Wery Sr.. die een productieve bui had. zijn meerdere erkennen. De beslissende partij tussen Schu ring en Plateel werd kennelijk be- invloed door de wedstrijdspanninc. Plateel, die anders met gemak de voor hem voorgeschreven carambo les kan spelen, kwam niet op dreef, en het was meer daardoor, dan door goed spel. dat Schuring ook deze partij voor het Soesterkwartier tot winst kon brengen. Met deze overwinning heeft „Soes terkwartier I" zich een uitstekende tweede plaats verzekerd. Claassen 150 150 45 22 3.33 Veldman 170 157 45 28 3.48 IJzendoorn 150 100 32 36 3.12 115 115 32 12 3.59 150 150 47 15 3.19 115 90 47 8 1.91 Wery Sr. Schuring Plateel Zakkenroller op de markt Op de Hof ls gisteren tijdens de markt weer een zakkenroller aan het werk ge weest Een huismoeder kwam bij de poli tie vertellen, dat ze uit haar boodschap pentas een portemonnaie miste met acht tien gulden er in. Concurreren gold vroeger als min of meer onfatsoenlijk (Van een onzer verslaggevers) In het grote Brusselse warenhuis „Au Bon Marché" werd vorig jaar omstreeks half November een hoge staatsie-trap gebouwd, die dwars door de brede en flonkerend geïllumineerde lichthal naar een der bo venste verdiepingen voerde. Nieuwsgierige klanten, moeizaam naar boven geklauterd, kwamen terecht voor de troon van een in praalcostuum gestoken St. Nicolaas, die zijn bezoekers met een allerbeminnelijkst gebaar verwees naar de enorme geschenken-afdeling, welke zich achter zijn met kostbaar fluweel beklede rug uitstrekte. Zelfs uit het buitenland kwamen re clamechefs van andere warenhuizen naar het inge nieuze bouwwerk kijken. Maar wellicht had ook nog geen van hen ooit zó goed vorm gegeven aan de zin van het feest, waarvan de goedheilig man het onsterfe lijke en onveranderlijke middelpunt is. Even onver anderlijk als hetgeen vooraf gaat aan het heerlijk avondje: het geheimzinnig pakjes maken, de verwach ting die de harten vervult, de drukte in de straten, de reclame ja, zelfs de reclame! Want hoe groots en geraffineerd de constructie van de Brusselaar ook was, eigenlijk betekende zijn steile trap al evenmin iets nieuws onder de kille Decemberzon. Ten slotte plaatsen simpele advertenties, prijslijsten en affiches u. zij het dan in gedachten, voor net zo'n obstakel met tenminste evenveel treden. Waarlangs u dient op te klimmen naar de vereenzelviging met de milddadige Madrileense monseigneur. Een krappe portemonnaie, een "beet je wantrouwen jegens de vreugden van het geven en al gauw blijft u halverwege steken en heeft alle reclame geen cent geholpen. U niet en de betrokken winkeliers niet, die echter altijd nog wel wat hulp troepen achter de hand hebben: uw bloedeigen kinderen. Sedert wanneer? Altijd, ja. sedert wanneer eigen lijk? nodigen de neringdoenden elk jaar weer de burgers uit om zich in h u n zaken van een ereplaats onder het goedhartig Sinterklazen- dom te komen verzekeren. Ruim een eeuw geleden was er van zulk een reclame maken nog geen spra ke. Wat extra bedrijvigheid in win kels en werkplaatsen was alles, wat op de naderende feestdag duidde. Wanneer Hildebrand, zoals hij in zijn Camera Obscura vertelt, in de Sinterklaastijd op bezoek gaat bij een bevriende koekebakker om er een verguldpartijtje mee te maken, vindt hij in en om de winkel niets waaruit van bijzondere aanbiedin gen blijkt. Een uithangbord met het opschrift ,.H. P. de Groot. Alle zoorten koek cn kleyngoed" is alle reclame, die op het smalle geveltje te zien is. Voor de brave bakker was dat ook meer dan genoeg, want in die dagen had iedere ambachts man en winkelier zijn vaste klan ten, van wie hij waaratje wel wist wat ze nodig hadden. En concurre ren gold nog als min of meer on fatsoenlijk. Alleen boekverkopers De enige, die toentertijd misschien eens wat reclame maakte, was de boekverkoper. Doch dat gebruik da teerde al van eeuwen her. Het boek was immers een van de zeer wei nige massa-producten, waarvan, se dert de boekdrukkunst de hand schriftkunde had verdrongen, moei lijk meer één exemplaar op bestel ling kon worden geleverd. Om de gunsten van de koper begonnen de winkeliers eerst recht met enige ijver en door middel van de recla me te dingen, toen de industriali satie zo'n vlucht had genomen, dat allerhande goederen in grote hoe veelheden op de markt kwamen. De tweede helft van de vorige eeuw was echter al een flink eind op streek voor zij op enigszins grote schaal begonnen te adverteren, ook ter gelegenheid van het Sinter klaasfeest; voor zij ontdekten, dat zoals een Amerikaanse circusdi recteur het placht uit te drukken de drukinkt het bloed van het za kenleven is. Ook toen al waren de annonces veelal korte opsommingen van de begerenswaardige goederen, die men in de uitstalkasten in overdadige hoeveelheden kon vinden en waar heen men toch vooral de lieve jeugd diende mee te nemen. Ene heer Sinkel, de beroemde, bleek er in een courant uit de jaren negen tig trouwens de voorkeur aan te geven, alleen zyn naam ter grootte van flinke chocoladeletters op dc advertentie-pagina te zetten, met de toevoeging: „Zie étalage. Zie éta lage", geflankeerd door twee zwar te wijzende handjes, waarmee der gelijke krantenbladzyden destijds bezaaid waren. Een andere winke lier deelt de clientèle mede. dat er is ontvangen: „Eene grootste ver scheidenheid kinderspeelgoed als: Stoomsporen, Mécanique-sporen, Locomobiels, de nieuwste Kinema- tographen gecombineerd met Too- verlantaarns, Karren met Paarden enzovoort". Korte opsommingen En u ziet ze natuurlijk al voor u, de jongens en meisjes, die zich ver dringen voor de uitstalkasten, waar in de suizende gaslampen een me taalachtige glans spreiden over de bonte opeenstapeling van hartver- Een landschap met heuvels, rivie ren. watervallen en een droom kasteel boven op een berg. Toen het gereed was, liet men er drie honderd witte en andere muizen in los. rukkende geschenken. Maar zo ge makkelijk was dat winkels kijken voor de jeugd vroeger niet. Nog in de twintiger jaren van deze eeuw kon een krantenschrijver de ver zuchting slaken, dat de winkelbou wers eindelijk eens wat verstandi ger werden door de étalages laag te houden zodat „de kinderen thans niet meer door de papa's op de schouders behoeven te worden ge nomen, teneinde zich aan de oog verblindende uitstallingen te kun nen verlustigen". Want de kranten mochten dan toen al een moderner uiterlijk gekregen hebben en de ad vertenties daarin een halve pagina beslaan vol afbeeldingen van fraaie en nuttige St. Nicolaaspresentjes de volgepropte étalages bleven des winkeliers belangrijkste troef. En tegenwoordig? En tegenwoordig? De reclame chef van een groot magazijn in het Oosten des lands, altijd tuk oo iets nieuws, probeerde enige jaren na de oorlog het publiek naar zijn zaak te trekken met behulp van étalages. Het gevolg was, dat vele ouderen stonden te gnuiven, maar de kinderen in zo'n Sinterklaas met een baard op zijn hoofd en een mijter onder de kin een soort hei ligschennis zagen, die ze niet licht vergaten. De campagne slaagde dan ook niet best en de grote kerk vorst. die binnen op de jeugd zat te wachten met baard en mij .er op de rechte plaats had tijd te over om zich te verbazen over zo veel onbegrip bij grote mensen. „Wie in de Sinterklaastijd reclame maakt mag nooit vergeten, dat hij bezig is voor een feest dat sterk aan tradities is gebonden", vertelde ons dezer dagen de reclamechef van een groot winkelbedrijf, dat zijn zaken over het gehele land heeft. „Zelfs de suikerbeesten, speculaas poppen en marsepein figuren van vandaag hebben nog precies dezelf de vorm als vijftig, zestig jaar ge leden en een doodgewone, ouder wetse uitstalling daarvan is nog steeds een grote trekpleister in de winkels. Maak mooie, kleurige fol ders en raambiljetten, teken sug gestieve advertenties, maar zet Sin terklaas in het middelpunt en laat de oude man zyn indrukwekkende mijter en zijn golvende baard. Laat ons het sprookje bewaren". Sprookjes-étalage De reclame-man van een winkel in Dordrecht wilde ook eens wat anders voor de Sinterklaasdagen. Tenslotte gaf hij zijn décorateurs de opdracht in een der étalages een groots landschap te maken van gips. Een landschap met heuvels, rivie ren, watervallen en een droom kasteel boven op een berg. Toen het gereed was, liet men er drie honderd witte en andere muizen in los. Bij duizenden dromden de be langstellenden er voor samen, 's Nachts de honden en katten, die na veel gesnuffel met de staart tussen de benen een beter jacht terrein zochten; overdag de men sen, die zich lange tijd vermaakten met de watervlugge diertjes achter de ramen, en vervolgens nee, niet afdropen. Want de Dordtse re clameman had óók het sprookje be waard en in een volgende étalage een complete stal ingericht, voor het paard van Sinterklaas. De bis schop zelf verleende in een majes tueuze troonzaal audiëntie aan ie der. die zijn schimmel gratis voer kwam brengen. „'t Is alleen jammer, dat er te genwoordig zoveel Sinterklazen m een en dezelfde stad zijn", klaagde een winkelier met een sterk ver antwoordelijkheidsgevoel jegens h^t gelovig kinderhart tegen ons. „Dan komen er grapjes in de krant, die de draak steken met wat je moet zien te behouden voor de jeugd". En hy liet ons het stukje lezen, dat hem zo droevig stemde: een ge sprek tussen twee kleine jongens voor een winkelpaleis. „En heb je? Sinterklaas nog gezien binnen.'" „Nou en of". „En wat zei'ie tegen i je?" „Hij zei: Wil je wel eens met je tengels van de spullen afblijven*

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 4