Atoomluidspreker doet zijn intrede Japans sjintoïsme - uitgehold maar niet dood EENZAAM IN PARIJS?- OMWENTELING IN GELUIDSWEERGAVE Paris vous escorte! De Kerk vraagt tienden op Oudej aarsavond oet Ueens hóren! Onver vormde muziek door microfoon en weergever zonder membraan Christenen dun gezaaid, maar Tokio vol Kerstversiering K EN W 4 Zaterdag 29 December 1951 Advertentie (l. M.) (Van een medewerker) Het is de Franse ingenieur S. K I e i n gelukt, door een uitvin ding op het gebied der geluidsweergave een belangrijk „schoon heidsgebrek", waaraan onze radio's en pick-ups nog ljjdcn, op te heffen. De ingenieur heeft een inembraamloze microfoon en luidspreker geconstrueerd. De vinding van wat men zou kunnen noemen de atoom-luidspreker trekt in vakkringen grote aandacht. Zuiver technisch gezien is het. sedert de radio in millioenen huis kamers haar intrede deed en door het electrisch opnemen de kwali teit van gramofoonplaten veel ver beterd werd, steeds een doorn in het oog der technici geweest, dat voor het omzetten van electrische energie in geluidsgolven lucht trillingen dus nog altijd gebruik moet worden gemaakt van een me chanische tussenschakel. Tot nu toe moet men immers door middel van een magneet, die .bespeeld" wordt door clectrische modulaties, een membraan in tril ling brengen. De luchttrillingen, door dit membraan teweeggebracht, bereiken dan ons oor. en wij horen dan, laat ons zeggen, de Negende van Beethoven. Op deze gang van zaken zou niets te zeggen zijn. als het membraan een gehoorzaam instrument was. dat getrouw de besturende electri- sche impulsen volgde. Maar dat is helaas niet het geval Onze luid spreker heeft eigen trillingen, eigen resonanties, dus een eigen timbre. Daaraan is niets te doen; dat zijn nu eenmaal de .aangeboren" eigen schappen van de mechanische luid spreker. Hoe zuiver de electronische direc tieven ook zijn. bij het omzetten daarvan in geluidstrillingcn. doet I het membraan dus onze luid- I spreker daar zijn eigen trillink- .ies bij en wat misschien nog erger is, bepaalde trillingen, heel hoge of j heel lage. kan het helemaal niet weergeven. Zo hoog of zo laag reikt zijn kunnen niet. Dc beste j luidspreker van heden is dan ook die. welke zo weinig mogelijk eigen trillingen heeft en een zo groot mogelijke reikwijdte van de frequentieschaal van het geluid. 1 Maar van uw ..Negende" wordt van onder en van boven wat afgekne- pen en er wordt wat bijgevoegd, dat Beethoven helemaal riiet be- I doeld heeft en de musici ook niet hebben gespeeld. Per vliegtuig en trekschuit Die misvorming van het geluid j nu maakt dat wij „mechanische" muziek duidelijk kunnen onder- scheiden van „levende muziek waarbij geen eigenwijs membraan zich tossen het klank voortbren gend instrument of stem en ons oor plaatst. Het is tot nu toe bij radio en pick-up alsof wij per stratoliner uit New York op Schiphol aankomen om dan per trekschuit naar onze bestemming te gaan Reeds lang is gezocht naar de mogelijkheid clcctrische energie direct in geluidsgolven om te zét ten. Geen terrein der elcctrotech- niek heeft echter zo hardnekkig weerstand geboden aan het naar-J stig streven der electro-technici, als juist dit. Maar nu is het dan ir Klein gelukt ons thuis een Negende te geven, die gelijk is aan dc uitvoering. Wat is nu het geheim van de Ionophone? Dat is de thermo-ioni- sche cel. Hier moeten wij even in herinnering brengen wat ionen zijn. Elk atoom koper, aluminium, plati na of welk metaal ook. is drager van een bepaaJd aantal electronen Verliest nu zulk een atoom een of meer electronen, dan is het atoom geïoniseerd. De metaalionen kun nen electronen aantrekken, aan zich verbinden, of afstoten, van zich verwijderen; zij kunnen dus positief of negatief geladen zijn In de thermo-ionische cel. die uit een kwarlsbuisje bestaat, niet gro ter dan een halve sigaret, is een neerslag aangebracht van platina en aluminium-phosphaat met een zekere toevoeging van graphict en iridium Dze laag is in staat een grote stroom ionen af te geven, wanneer de daaraan bevestigde electrode onderworpen wordt aan een hoog-frequente spanning, die aan de thermo-ionische cel door het ontstane moleculaire bombarde ment een hoge temperatuur geeft De cel is geplaatst in een plusminus 8 cm lange trechter, eveneens van kwarts, welke omge ven is door een kleine luchtledige ruimte. Het geheel is omsloten door cep metalen cylinder die als tweede electrode dienst doet en de kleine kwartstrechter wordt aangesloten aan een normale acous- tische hoorn. Orkest geëvenaard Door de door een modulatie transformator geregelde span ning op de platina-electrode bom barderen de uitgestraalde ionen direct de luchtmoleculen en. er zijn luchttrillingen, er zijn geluids golven. er is geluid! Hoe klein dit wonder van een luidspreker ook is^ zijn kracht is voldoende voor de grootste con- 1 certzaal of bioscoop. De sterkte van het geluid kan dat van een I vol orkest evenaren. I De ionophone heeft een belang- rijk* groter frequentiebcreik dan de I membraan-luidspreker. Dc diepste I tonen, die wij kunnen horen (fre- I quentie 16 Hcrz) tot die uit regio- non waar het geluid onhoorbaar voor ons wordt 'frequentie 20.000 Hcrz), worden absoluut getrouw. zonder vervorming, weergegeven. Wat dit wil zeggen, weet iedere muziekliefhebber die zich door zijn membraanluidsprcker beroofd ziet I <nce, hoort) van de hogere tonen, I die zijn luidspreker eenvoudig niet meer kan voortbrengen. I Dc Ionophone kan ook onhoor baar geluid voortbrengen (infra- en ultra-sone trillingen), van wel- i ke eigenschap de wetenschap een I dankbaar gebruik zal maken o.a. voor echo-peilingen, het opsporen van wrakken, van visscholen 'en van duikboten!) enz. Ook de medi sche wetenschap heeft bij haar nieuwste onderzoekingen grote be langstelling voor de ultra-sone tril ling (o.a. bij bestrijding van ischias, longontsteking en ook b.v. voor het doden van virussen). Procédé omkeerbaar Het betere is altijd de vijand van het goede. Hoe goed de tegen woordige gramofoonplaten ook zijn. haar fouten ontstaan door het gebruik van een membraan-micro foon komen nu aan de dag Gelukkig is het gehele procédé ook omkeerbaar (in feite heeft ir Klein de membraanloze microfoon eerder uitgewerkt en gepatenteerd dan de Ionophone), zodat wij bin nen niet al te lange tijd gramo foonplaten mogen verwachten, die, ionisch opgenomen en ïonisch weer gegeven. een veel hogere graad van volmaaktheid zullen hebben. Alleen de ebonieten of plastic tussenscha kel kan dan nog een bron van ge- luidsvcrvorming zijn. Wij hadden hot genoegen te Parijs een voordracht van de uit vinder voor de Société Franqaise de l'Acoustique met demonstratie van de Ionophone te horen en het viel ons moeilijk ja. bijna onmogelijk, te realiseren dat hier „mechani sche" muziek gehoord werd. Wij waanden ons in het Concertge bouw. Volmaakt was de weergave van een Impromptu van Schubert, gespeeld voor een microfoon in een nevenzaal, waarbij dus de ebo nieten tussenschakel vermeden was. Dit opent onder meer grotere perspectieven voor de radio bij een directe uitzending uit een concert zaal. Het meest bevredigende van deze i vinding is misschien wel, dat nu I weer eens atomen, ionen en alles i wat daarmede samenhangt dienst- I baar zijn gemaakt aan het bevor- j deren van de beschaving en niet aan haar vernietiging. De atoom luidspreker is verre te prefereren i boven de atoom-bom! Voor een tientje per uur staat charmant gezelschap klaar (Van onze Parijse correspondent) Seul a Paris? Lonesome in Pa ris? Wie zou zich kunnen voor stellen dat hij eenzaam is in Pa rijs! Maar u begrijpt het: menig toerist voelt zich juist in zo'n mil- Hoenenstad eenzaam. En voor deze is de advertentie bestemd, die men aantreft in de Parijse uitgaansgid- sen. Eenzaam in Parijs? zo luidt de vraag. Beter dan een onbeken de, meer dan een gids, zal een ge cultiveerde en aantrekkelijke gast vrouw of gastheer uw Parijse vriend zijn. Bel op En dan volgt een telefoonnummer. Het is geen onbekend instituut, zulk een adres waar men een be- TOKIO. Het sjintoïsme Is niet gestorven met de verloochening van zfjn eigen goddelijkheid door de keizer, zomin als het feodalisme ver dwenen is met de onteigening en verdeling van het groot landbezit. Door de oudere lieden, in het bijzonder op het platteland, wordt deze nieuwe toestand niet innerlijk aanvaard. Hun plichtsbesef blijft, ofschoon in hoofd zaak theoretisch, aan het oude gehecht. Desniettemin is er in de grote menigte een geestelijk vacuum. De nederlaag op zich zelf was in strijd met het geloof In dc goddelijkheid van de keizer, en by de Intellectuelen in het geloof aan de natie, waarvan voor hen de goddeiykheld van de keizer enkel een symbool was. Zeker, naast het sjintoïsme, ermede samen gaande, heeft het boeddhisme in Japan een machtige positie. Zoals het sjintoïsme is het, in Japan, echter in hoofdzaak formalistisch. Zonder nog een eigen oordeel te willen uitspreken, laat ik hier drie verschillende figuren aan het woord. Een van mijn eerste bezoeken hier in Japan was aan Mgr. Doy, de Japanse aartsbisschop te Tokio. Een even beminnelijk als eerwaar dig man, breed in denken, zoals een oosterling zijn kan. openhartig en zonder terughouding in zijn uit spraken. Noch hij, noch zijn twee secretarissen, die aan het gesprek deelnamen, zeiden een ogenblik, dal Japan Europa niet is, maar geen ogenblik was deze waarheid uit hun wijze van beschouwing afwezig. Wat zij, als katholieken, niet konden verdedigen, verklaarden zij menig maal. Dc Kerk breidde zich uit. Het ka tholicisme had nu in Japan onge veer 150.000 gelovigen, terwijl het getal, door verliezen in de oorlog, tot weinig boven de 100.000 was ge- - door N Dr. M. v. Blankensteiu vJ daald. Het cijfer van dit ogenblik was ongekend hoog. De protestan ten telden, volgens Mgr. Doy, on geveer 200.000 gelovigen, over zeer veel kerkgenootscnappen verdeeld Dit komt vrijwel nauwkeurig met de statistieken overeen Tijdens de oorlog had de katho lieke geestelijkheid, voor zover zij Japans, Duits of Italiaans was. vrij heid van kerkelijk werk behouden. Maar de overheid was in werkelijk heid vijandig geweest. Voor de oor. log reeds hadden katholieken geen officier of ambtenaar kunnen wor den. omdat een sjintoïstische eed daarvoor werd geeist. Tijdens d* oorlog was de toestand nog ongun stiger geworden. De Kerk werd verdacht met 'het Westen te heulen. De geestelijken, ofschoon in hun taak niet belemmerd, stonden ondei scherp toezicht, gingen gebukt on-, der politiespionnage. De katholieke soldaten werden hun gebedsboeken en hun rozenkransen afgenomen. Het Sjinto-heiligdom van Soe- mijosji, gewijd aan de drie go dinnen van de zee en de legen darische koningin Jingo Kogoe. Dit laatste betrof ook de boeddhisten. Het leger werd scherp sjintoïstisch geleid. Thans, zo verklaarde Mgr Doy, was er werkelijke gelijkheid en vrijheid voor alle godsdiensten. Het sjintoïsme, zo zeide hij ver der. was onverenigbaar met het ka tholicisme en het bleef dit. nu geen kcizeraanbidding daarmede mcei verbonden was. Ter sprake kwam de vooroudersverering van de Chi nezen. die eens. als pure piëteitsbe- toning. door de Vlaamse zendelin gen te Rome als aanvaardbaar was voorgesteld. Ook het sjintoïsme is nu zuiver vooroudersverering ge worden, maar de aartsbisschop be schouwde de Chinese overlevering als van heel andere aard. Maar hij erkende: het sjintoïsme was uitgehold. Het Japanse volk was op drift Binnen enige tiental len jaren zou het. voorzover het nog in de ouderen leefde, zijn uitgestor- ven als werkelijk geloof. Vreemde v aarnemers hadden mij gesproken van een geestelijke crisis in Japan, als gevolg van dit vacuum. De aartsbisschop, als kenner van de ziel van zijn volk, vermeed opzettelijk deze uitdrukking. Maar natuurlijk zag hij hier een groot veld voor het christendom, ofschoon hij de moei lijkheden niet onderschatte. Het gesprek werd in het Engeis gevoerd, maar het was duidelijk, dat Mgr Doy de kerktaal, het lalijn, en ook het Italiaans beter en vol komen beheerste. Een van zijn se cretarissen die levendig aan het ge sprek deelnam, sprak uitstekend Engels, maar w as in, Italië opgeleid. De andere secretaris had in Frank rijk gestudeerd en sprak Frans als een Fransman. Wij spraken met Japanners; maar de gedachtcngang. dc levenssfeer en. ondanks alles, de levensopvatting benevens de gastvrijheid deden mij westers katholiek aan. Protestant sjintoïst Nu een andere ontmoeting. In een gezelschap was een Japans protestant aan het woord Hij wa.- methodist en blijkbaar streng in de leer. Hij dronk niet en hij rookte niet. En hij begon met zijn gods dienst aan te kondigen. Maar daarnaast, zo zeide hij, was hij sjintoïst, omdat dit geen gods dienst was maar een band met het voorgeslacht en vooral met de natie. De verering van de keizer die hij, als vergoddelijking nooit had aan vaard, zag hij toch slechts als de onderwerping aan het symbool van de staat. 1 Hij vertelde; tweemaal per jaar neemt iedere Japanse intellectueel 1 deel aan de sjintoïstische ceremo- I niën. En vele Japanners hebben de behoefte, tegenover het heiligdom van de voorouders dat in tcger- I stelling tot de boeddhistische tern pels niet de naam van tempel draagt I in tijd van leed of beproeving hun hart uit te storten en om heil te bidden of, in tijd van vreugde, zoals bij de geboorte van een zoon, I aan de voorouders in het heiligdom i daarvan mededeling te doen. „Wij I Japanners zijn een volk van rots j vaste tradities, en ons christelijk geloof hoeft ons daarvan niet verie i te houden." Het sjintoïsme, dat met boeddhis tische voorstellingen van karma en voortleving gemengd, de drager en drijfkracht van het militante natio nalistische fanatisme van de Ja panse soldaat was geweest, en dat niet enkel als nationalisme het ge voel van individuele waarde had kunnen uitwissen, is voor ons wes ters begrip moeilijk met deze con- fucionistische voorstelling verenig baar. Onreligieus Nog een derde man sprak, bij an dere gelegenheid. Hij was niet en kel een westers geschoold intellec tueel. maar een man die het groot ste deel van zijn leven in het Wes ten had doorgebracht o.a. als amb tenaar van de Volkenbond, en die tijdens de oorlog, het Japanse mili- tairisme zeker oprechtelijk ver foeiend. in het Westen was geble ven. Hij nu zei mij: „Ons volk is een onreligieus volk. Maar sjintoïst zijn wij allen, ik ben het vurig. Want ik vind hierin cie uitdrukking van nationale eenheid en vreedzame vaderlandsliefde. De keizeradoratie? Ook die is alleen de uitdrukking geweest van diepe lief de voor ons land." De man is nu een van de intel lectuele leiders van zijn volk. Maar zijn zeggen leek mij de realiteit ai te gemakkelijk weg te commentarië ren. Het Japanse volk, met zo machtige traditie, innerlijk verbon den zou onreligieus zijn! Het lijkt een contradictio in terminis. En nu nog dit: De eerste secreta ris van de aartsbisschop zeide dat in Tokio 1 op 500 inwoners katholiek zijn. Dit komt overeen met de alge mene statistiek, die het getal van de christenen in Japan op 1 op 230 inwoners stelt. Maar Tokio is vol van kerstversiering. In de winkels, in de hotels, restaurants en open bare gebouwen ziet men ze. al rijk versierd, met de christelijke sym bolen soms. Het Japanse volk neemt gemakkelijk aan van het Westen. Maar het innerlijk is een moeilijk bereikbare kern. En dc ervaringen? Dit lachende troepje op de vermaarde Champs Elysées geeft, dunkt ons, oo deze vraag een afdoend antwoord. geleidster of begeleider kan verkrij gen in een grote stad. Parijs kende het systeem vóór de oorlog reeds. Desalniettemin hebben er zeven ja ren na de bevrijding van Franknjk's hoofdstad moeten verstrijken, voor dat „Paris vous escorte" het licht zag. Twee jonge mannen, waarvan er écn leraar Engels is geweest en tolk, heinamen het initiatief en zet ten de organisatie op. die nu ruim vier maanden aan het werk is. Als het u vergaat zoals mij, wordt j u enorm nieuwsgierig bij zo'n ad vertentie. Hoe werkt dat. is het be trouwbaar. wat zijn de ervaringen, wat dc normen voor die aantrekke lijke gastvrouwen en gastheren? Wel. er zijn tien gastvrouwen vast verbonden aan deze organisatie en vijf gastheren. Maar die laatsten hebben weinig of niets te doen. want eenzame vrouwen zijn er blijkbaar niet in Parijs, óf zij wil len hun eenzaamheid niet prijsge ven. Of zouden vrouwen angstiger zijn op dit stuk dan mannen, en de eenzaamheid verkiezen boven het risico van een „enge man", met gevaarlijke bedoelingen misschien nog wel. die de hele dag met haar meeloopt? Zonder gekheid, vrouwen melden zich zelden of nooit aan voor een begeleider. Het zijn praetisch altijd mannen, zakenlieden, industriëlen, en nu de V.N. in Parijs vergadert, ook veel politici. De prijs is niet overdreven, doch het uitstapje kost veel geld. Men betaalt duizend francs per uur (meer dan een tien tje dus), maar na overschrijding van vijf uren gezelschap betaalt men toch niet meer dan 5000 francs. Daar komen natuurlijk de gezamen. lijke uitgaven in Parijs bij. zoals vervoer, museum- of theaterbezoek, consumpties of maaltijden. Men be hoeft zich niet willoos te laten mee slepen door dat grote Parijs. O nee. men stelt tezamen met de gastvrouw over de gastheren kan verder gezwegen worden het program ma op. en liefst late men daarbij de financiële mogelijkheden niet on. uitgesproken. Men komt namelijk r.ict uit met duizend francs naar een nachtclub, geenszins! Vergeet u dit, dan zal uw begeleidster zich op de licate wijze zelf op de hoogte stel len. De gastvrouwen zijn getest op hun toeristische bekwaamheden, zij moeten er elegant uitzien en een vlotte conversatie kunnen voeren. Zij bezoeken met u het Louvre, de Are de Triomphe. zij drinken thee of een aperitif met u op een terras en leiden u met blanke hand door de ingewikkelde menu's der culi naire gelegenheden, die u om der fitheid wille niet kunt overslaan De helft dezer lieftallige meisjes studeert. Medicijnen, filosofie, een taal. Er zijn enige mannequins bij, een journaliste ook. En wie schetst uw verbazing, of liever gezegd de mijne, te vernemen dat 50 der toeristen, die „Paris vous escorte" te hulp roepenFransen zijn! Fran sen, zeker, uit de provincie. Meer nog dan vele vreemdelingen staan zij bedremmeld voor de afgrond van het grote stadsleven. Welke vreemdelingen ziet u het meest? vroeg ik. En de directeur die overigens een gast nooit ziet antwoordde: Vooral Engelsen en Amerika nen. Veel Zuid-Amerikanen. Verder Belgen, Nederlanders. Zwitsers. Se dert de V.N. hier vergadert ook veel Aziaten, waar we erg prettige erva ringen mee hebben. Nederlanders? Ja. (een lach). Dat zijn .mis schien wel de vermoeiendste toeris ten. Sommigen beginnen al om ne gen uur 's morgens, en blijven tot na middernacht op stao! Voor 5000 francs' (Dit werd niet uitgesproken, doch slechts ge dacht.) Na deze bevrediging van de natio nale trots, was mijn volgende vraag: Wat willen de toeristen zien" Antwoord: De bekende monumenten, mu sea soms (niet veel), aardige restau rants en cabarets Sommigen heb ben speciale voorkeuren. Er was een Amerikaanse kruidenier, die alle kruidenierszaken van Parijs wilde zien. Maar dat niet alleen. Hij trok overal de laden open en wilde de waren aan een diepgaand on derzoek onderwerpen. Soms stuit te hij op tegenstand. Maar hij heeft het een hele dag volgehou den. Deze jongeman wilde zo graag wat van Parijs zien, maar hij was er nog nooit geweest en het denk beeld alleen door de wereldstad te zwerven, lokte hem niet aan. Na enig aarzelen belde hij Paris vous escorte' op en enige tijd later trok hij tezamen met een charmante begeleidster door dc straten van Parijs, waarin hij alleen nooit de weg had gevonden. Hij is niet de enige. Vreemdelingen, die zich wat onwennig voelen, maar ook Fran sen die behoefte hebben aan een babbeltje met een charmante en intelligente Frangaisr wenden zich tot deze merkwaardige dienst. Ruim vier maanden geleden be gonnen zij er mee. Maar Parijs kende zo'n begeleiders-instituut reeds voor de oorlog Hoe het ook zij, deze beide heren, een leraar en een tolk, brachten het initiatief op, Parijs wederom aan zo'n orga nisatie te helpen, waar de bona fide vreemdeling een aantrekkelij ke begeleider(sler) kan „huren". De toeloop bewijst wel dat er be hoefte aan een dergelijke instelling beslaat, niet alleen in Parijs, maar naar we mogen aannemen in iede re grote stad. Grotere activiteit op breder terrein maakt kerkelijk apparaat duur T N tegenstelling tot de oude -*■ Ned. Hervormde Kerk be schikten de Gereformeerde Kerken en de Rooms-Katholie- ke kerk in Nederland niet over oude fondsen, fundaties en dgl. Daarom, aldus mr Brevet, de quaestor-generaal der Ned. Herv. Kerk in het officieel or gaan dier kerk, daarom was het dure van het geloof vroeger een bijzonder voorrecht voor gereformeerden en katholie ken. De Hervormde Kerk onderscheidde zich van de twee ge noemde kerken, dat een persoonlijke bij- ™i"™~ drage aan levend geld niet veel behoefde te worden gedaan. Maar dat is nu anders gewor den. Dc srotc kerken versleten Nieu- we gebouwen moesten worden ge sticht in nieuwe wijken. Naast pastorieën moesten jeugdgébouw en en wijkgebouwen worden ingericht. Ook het centrale werk groeide, doordat de synode van bestuurs college een belijdend lichaam werd.... Het is toch waarlijk geen bemoeizucht, wanneer de Her- vormde Kerk zich weer gaat be wegen op het gebied van onder wijs. jeugd, schippers, zeelieden en emigranten, pers. zieken, ge vangenen. zuster-kerken. Wereld raad. buitenkerkelijken, film, ere dienst, bouwkunst, gezin, retraite, overheid, paedagogiek. studenten en wat niet al. Dat kost. zegt de schatbewaarder der ontbrekende schatten der Ned. Hervormde Kerk. geld en de ge meente moet het opbrengen. „De Kerk is een duur apparaat, dat kan niet worden verbloemd. Rooms en Gereformeerd weten dat. Maar Hervormd moet het nog leren. Pre dikanten zijn er te weinig Hun salarissen zijn laag. Dat Boek, waaruit wij leven, spreekt op al lerlei plaatsen van tienden. Tien den staat er werkelijk. Van Abra ham bij Melchisedek tot de rijke jongeling toe. Tienden zullen het -Deze week— derhalve moeten zijn van ons netto inkomen Van wat de staat ons ter vertering laat, vraagt dc kerk een tiende deel Geloven is duur. Zegt het voort." De tienden worden, wat de Her vormde Kerk betreft, o m. ver gaard door de traditionele „Oude- jaarscollccte". Om de aandacht van de gemeente op deze inzameling te vestigen is ook dit jaar. tijdens de diensten met Kerstmis de z.g.n. „Collectekrant" uitgereikt. De opbrengst van de bovenge noemde „oudejaarscollecte" is in hoofdzaak bestemd voor de ver schillende takken van kerkelijk werk der Ned. Hervormde Kerk waarvan wij o.a noemen: Massa- jeugdwerk, ,.Kerk en Wereld", de Kerkbouw, Gezinsverzorging en het werk onder de varende ge meente. De suggestieve Collectekrant be vat een reeks fotomontages met betrekking tot dit kerkewerk. Hallo, hallo! Hier Palestina DE befaamde theoloog B u 11- mann, bepleiter van dc „Ent- mythologisierung" van het Nieuwe Testament, zou als hij kennis kon nemen van het geschrift dai ae heer A. Hcsselin k onder bo venstaande titel deed verschijnen, o.i. onmiddellijk tegen dit te veel aan ..ontmythologisering" hebben geprotesteerd. En terecht. Actuali sering. modernisering, verstaan- baarmaking van het oude Evan gelie. best! Maar dc „sensationele reportage uit Kanatin" waartoe de heer Hesselink het meende te moe ten herleiden en actualiseren, is bij alle goede bedoelen nu net precies blasfemie. Zelfs erger dan dat: burleske zotternij Wat dunkt u van de manier waarop deze heer via een gefingeerd hoofdartikel" in de „Rijn- Maas Courant" de Bergrede meent te niogen populariseren: „Het is ons geholpen door Uni ted Press en A N P.. na dagen lang vorsen en informeren, gelukt de hand te leggen op een 20 stenografisch rapport van het radiobericht. waarop wij doelen, en dat. volgens nadere, uit Jeruzalem ontvangen gegevens, is uitgesproken door nie mand anders dan de in ons blad reeds herhaalde malen genoemde Jezus van Nazareth... De heer Hesselink pleegde reeds eerder een dichtbundel „Gode mijn dissonantenDeze nieuwe disso nant overtreft de vorige aan vals heid Dat dr W. Sikken. Ned. Her vormd predikant te Groningen, het smakeloos geval prijzend meende te moeten inleiden, bewijst dat het predikantschap iemand nog niet automatisch aan oordeel des on derscheids helpt. Drukkerij Spie ring te Groningen gaf het geval uit en deed daar dom aan. Nogmaals: Kotalla Met verbazing heb ik kennis genomen van de gratie, die aan Kotalla is verleend. Zouden de rechters ooit hebben kunnen den ken. dat dit nog eens werkelijk heid zou worden? Ook zij, die zulk een verschrikkelijke tijd in het kamp Amersfoort, dat oord der verschrikking, hebben beleefd, kunnen het zich niet indenken. Als men bijvoorbeeld bedenkt, dat hij er behagen in schepte een aantal gevangenen op een heuvel in een kring te laten rondlopen om ze dan een voor een als een stuk wild neer te knallen of de mensen ap pèl liet staan tot ze neervielen en stierven in de sneeuw.. Barmhar tigheid is goed. Men betone haar echter niet aan zulk een misdadi ger. Kotalla verdiende de kogel en anders niet! W. A. HOOGEWONING Haftling 11046, Amersfoort Ontwapening door de bewapening Ontwapening door bewapening is vandaag de leus. Vroeger was de leus der socialisten: „Ontwape ning", omdat de geschiedenis vol gens hen leerde, dat bewapening steeds onontkoombaar oorlog tot gevolg had cn algehele, ontwape ning volgens hen de mensheid voor ondergang zou kunnen behoeden. Nu hebben zij de „kapitalistische" leuze „Zo hoog mogelijk bewape nen" overgenomen en willen tege lijkertijd het oosten van hun vre delievende bedoelingen overtui gen. Bcgrij'pcn zij niet, dat dc uit werking juist tegenovergesteld moet zijn? Als men 't over 't tus sen oost en west bestaande wan- I trouwen heeft, dan is mijn me* I ning, dat het oosten terecht wan- I trouwig is, omdat het westen tot j nu toe niet getoond heeft eerlijk en onbaatzuchtig de internationale problemen te willen oplossen. Om dat ik niet meehuil met de wolven in het bos. word ik bij de com munisten ingedeeld. Dat is wél ge makkelijk, maar daarom nog niet juist. J. WOLFSDORFF Geschenkzendingen en invoerrechten Mijn oudste zoon emigreerde een paar jaar geleden en zond ons enkele kleine geschenken, n.l.: 3 paar katoenen sokken, een vulpen van 50 dóllarct., 1 paar oorhan gers, 2 plastic portemonnaies, 1 agenda, een flesje eau de cologne, een corsage, een stel roerstokjes van plastic, 2 doosjes lipstick, 2 kleine geborduurde zakdoekjes, 1 papieren bladwijzer, 1 nikkelen theereservoirtje, waarin de thee bladeren kunnen worden gedaan en dat dan vervolgens in de thee pot. wordt gedaan. Hiervoor heb ben wij 25.invoerrechten moeten betalen. Het heeft er veel van, dat men onze geemigreerden wil verbieden kleine liefdeblijken aan hun familie te geven, dat men de familiebanden zoveel mogelijk wil slechten. Ik vraag mij af hoe of dat moet gaan met mensen, die zulke bedragen aan invoerrechten onmogelijk kunnen betalen. Mij b.v. rest niets anders dan onze kinderen te verzoeken niets meer te zenden. U zult begrijpen hoe bitter zo iets stemt. Natuurlijk dient men de industrie te bescher men. Maar moet men daarbij zo ver gaan? N. C. de BOER Van veilig verkeer gesproken Men praat en schrijft ontzettend veel over veilig verkeer en zoekt naar middelen om het grote aantal ongevallen te beperken. Waarom echter blijft de mogelijkheid be staan om. wanneer men eenmaal vöör een bepaald jaar rijbewijs A heeft gekregen, dit thans met al leen te verlengen, maar er ook tegen een kleine vergoeding nog drie rijbewijzen bij tc krijgen zon der daarvoor proeven af te leggen? Men mag dan rijden met bestelwa gens (wat niet het ergste is) en ook met autobussen en trucks met opleggers. Dat besturen van bussen, en trucks is héél iets anders dan het besturen van een gewone auto of een bestelwagen. M.i. is het on verantwoordelijk om mensen ach ter het stuur van dergelijke voer tuigen los te laten op hun mede weggebruikers zonder dat zij het overtuigende bewijs hebben gele verd de nodige vaardigheid te be zitten. C. KROUWEL

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 4