Mozart bij flarden en vlagen „VINGERWIJZING" bracht hen yia Semarang, Ijlst, Roermond ii Alkmaarse linde bij r KEES BAARD en werken nu samen JAN FELDBERG Wetenschappelij ke studie over concentratiekampen Australië heeft groter mogelijkheden om immigranten te ontvangen 4 JURIST en DRAAIER maken samen KERKBEELDEN N. y „DON GIOVANNI" WORDT OPGEZET Arnhemse dokter promoveert op interessant proefschrift Dit jaar zullen vermoedelijk 55.000 emigranten ons land verlaten Niet luie Papa en Mama met goede bui zijn gevonden Aanzienlijk tekort aan vervoerscapaciteit Woningbouw- leningen een succes \an Raalte bedankt voor Blauw-Wit Voensdag 12 Maart 1932 (Van een onzer verslaggevers) T 7 ET gaat niet om de hand, maar jjjTÏ om 't gebaar. Hier mag je zeker niet dieper ingaan! Hier wel. maar je hebt hout genoeg, dus 'l kan. Hak hier nu in! Nee, dit heb je hard nodig, hier mag geen splinter meer af. Daar? Nee, daar ook niet, daar is-ie al op diepte Twee jel-gespannen koppen dicht bij elkaar, gebogen over een blok hndenhout. waaruit onder het hef tige hakken een hand te voorschijn begint te komen, zo natuurlijk alsof zij altijd in het hout verscholen is geweest. Magere koppen, van twee mannen (beiden in het begin van de vijftig), die door de grote neuzen zo op elkaar lijken, dat zij broers zouden kunnen zijn. Maar Kees Baard en Jan Fe Idberg ken nen elkaar nog maar sinds kort en zij zijn geen familie van elkaar. Zij staan in de werkplaats van Feldbergs woning in Alkmaar te werken aan een groep koppen en een aantal handen, bestemd voor de Dominicus-kerk. „Wie heeft van Alkmaar niet gehoord? Van 't strij den aan de Friese poort? Die Friese poort is er sinds lang niet meer. De Friese brug. er voor in de plaats ge komen. wordt op het ogenblik ver beterd. Bomen uit het historische Victoriepark hebben daarvoor moe ten vallen. Kees Baard en Jan Feld berg hebben één van de linden be machtigd en zij staan er nu beelden en handen uit te hakken. Baard geeft aanwijzingen. Feld- berg hakt. Zij werken eensgezind en zij lijken op elkaar. Maar hun af komst hun opleiding en hun le vensloop zijn zo verschillend, dat het de moeite waard moet zijn eens na te gaan, welke wegen hun be staan heeft gevolgd, vóórdat zij er toe werden gebracht, samen uit een Alkmaarse boom beelden voor een Alkmaarse kerk te maken. Dat Feldberg hier bij dit Alk maarse blok hout terecht kwam. is misschien niet zo heel wonderlijk, want hij werd in Alkmaar geboren. Hij belandde in het hout, vertelt hij, doordat zijn vader 'took had ge wild. maar 't niet had gemogen. „Ik had dameskapper willen wor den." zegt Feldberg. „Door die mo gelijkheid om van een vrouwen hoofd iets moois te maken. Nóg er ger ik me vaak aan vrouwenhoof den Maar 't ging niet door. Zo van de lagere school af ben ik wa genmaker geworden. Tot mijn ne gentiende jaar heb ik 't vak gron dig geleerd." Jeugd in museum Kees Baard was op zijn negen tiende jaar sergeant, dat was in het begin van de eerste wereldoorlog. Zijn jeugd bracht hij in een mu seum door, want zijn vader was di recteur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Al vroeg begon hij te tekenen. Maar zijn vader verzette zich. Kees moest naar het Ignatiuscollege. waar hij wegliep, terugkwam cn geen eindexamen deed. Na zijn militaire dienst gaf zijn vader hem nog één jaar. Aan het einde daarvan deed hij staatsexa men en slaagde. Voor Feldberg kwam er na de oorlog een kentering. De prijzen vielen, er was weinig werk. Hij werd pompenmaker. Achttien jaar heeft hij dat werk gedaan. Ook maakte hij de echte Alkmaarse kaaskoppen, een soort vat, waarin de kaas wordt gevormd. „Ik ben de enige in Nederland, die nog een kaaskop van 't oude model kan maken," zegt hij trots. „Uit één blok wilgenhout." Hij maakte kaaskoppen, terwijl hij dameshoofden had willen behande len. Een plastische aanleg: iets moois willen maken of willen doen, met de handen. Goochelen lag ook in die richting. Als jongen van zes tien werd hij er door gegrepen. Vier jaar lang oefende hij in het diepste geheim en las hij de vak literatuur. Toen maakte hij zijn debuut, als een goochelende Charley Cmaplin. Trillend van de zenuwen, zó ner veus dat hij pardoes het souffleurs hok binnenstruikelde. Maar 't werd Substituut officier Kunstschilder architect Meubelmaker Goochelaar toneelknecht De grootvader van Feldberg trok in de vorige eeuw ..op de Wch- derschaftf', zoals zijn kleinzoon het noemt, uit Duitsland naar ons land. Deze Feldberg Sr. kwam uit.... Feldberg. In die streek wordt veel nan houtsnijden ge daan. bovenstaande wegwijzer met beeldjes bewijst dat. een succes en nadat hij was opge treden voor een meisjesvereniging, werd het aardigste meisje zijn vrouw. Zij had haar, dat tot aan de grond reikte: daar bestaan foto's van. Toen de crisis van 1029 uit brak, hadden zij zes kinderen. Baard: naar Semarang Voor Kees Baard was 1929 geen crisisjaar. Na zijn staatsexamen was hij in Amsterdam rechten gaan stu deren. „omdat je daarna nog alle kanten heen kunt". Na veel zwoe gen studeerde hij in Leiden af. In 1929 ging hij als substituut-officier naar Semarang. hij is daar ook nog een jaar waarnemend landrechter geweest. Hij was inmiddels ge trouwd. Zijn vrouw ging alleen te rug naar Nederland. Zelf bleef hij er vijf jaar. Inmiddels was hij tóch aan het schilderen geslagen. Direct na het doctoraal-examen zijn eerste olie verf: een copie van Matthieu Wieg- mans „Heilig Hart". „Matthieu was er zo enthousiast over, dat hij mij zijn „Kuise Suzanne" gaf In Sema rang heb ik ook geschilderd, por tretten en een groot diorama voor een Kerstspel van Streuvels. Na zijn terugkeer volgde wat hij zelf een breakdown noemt: apathie, „anderhalf jaar heb ik het te kwaad gehad, ik had 't opgegeven. In Groes- beek was hij volontair op de ge meentesecretarie, hij ordende het archief maar zoals voor Jan Feld berg in 1929 de economische crisis begon, zo waren die jaren omstreeks 1934 de persoonlijke crisisjaren van de man. met wie Feldberg later beelden zou maken. Jan Feldberg. Voor hem beteken de de crisis o a.: drie jaar stempe len. Een bijkomstig drama was dat hij 't goochelen er aan had moeten geven, omdat hij door een ongeluk een stijve vinger had overgehouden. In IJlst hadden ze toen, toch nog onverwacht een draaier nodig. Hij trok er met zijn hele, nog steeds groeiende gezin naar toe: „Ik heb er zeven jaar gewerkt," Mijn werk be stond uit kaaskoppen draaien, dag in dag uit. met een ijzeren model, op de millimeter af. Ik stond acht en een half uur per dag krom. Honderd tonnetjes per dag Feldberg bleef tot 1943. In de oor log ging zijn baas over op luxe houtwerk. b.v. kleine tonnetjes, die als lepelvaasjes dienst deden. Hij maakte er honderd per dag en zo'n tonnetje bracht twee gulden op. Zelf verdiende hij 24 per week voor zijn gezin met acht kinderen. Acht kinderen had ook Albert Servaes. aan de Leie in Vlaanderen Feldberg was naar het Noorden ge trokken, Baard naar 't Zuiden, naar het huis van deze Albert, „een ar- tistencentrum. dat 't midden hield tussen een boerderij en een kloos ter." „Materieel had ik 't in die jaren zeer benard, maar ik kreeg het gevoel terug, dat ik wel iets aan zou durven zo iets van: Geef me muren en ik zal je laten zien dat ik wat waard ben!" Gelukkig zyn die muren er geko men. in de Roermondse Heilige Hartkerk, waar hem aanvankelijk een ruimtevrees bekroop, omdat hij er tegen vergoeding van kost. in woning en materiaal niet minder dan negenhonderd vierkante meter moest beschilderen. De Heilige Hart- kerk staat er nog, maar de kerk in Belfeld, waar Kees Baard óók een i muurschildering maakte, is ver woest. In 1942 had hij dat werk voltooid. Ontmoeting IJlst en Belfeld het wordt nu tijd dat beiden naar Alkmaar gaan. Voor Feldberg werd een zenuw overspanning van zijn vrouw de aanleiding daartoe. Zijn vrouw ging terug, zelf bleef hij eerst nog in IJlst, maar toen kreeg hii via een I ontmoeting op de boot Stavoren BEITELS, blokken hout en. onder handen van Jan Feldberg, hét blok hout, waaruit een andere hand bezig is te ontstaan. Kees Baard (rechts) geeft het gebaar aan, hij geeft als het ware een vingerwijzing. (Eigen foto) Enkhuizen weer werk in zijn ge boortestad. Drie jaar reisde hij nog op cn neer. Nu is hij herenigd met zijn vrouw en elf kinderen. Hij maakte bij zijn nieuwe baas eerst meubelen, de laatste tijd voor al verlichtingsartikelen. Jarenlang heeft hij toneel gespeeld, na Fries land niet meer. omdat je er vrije tijd voor nodig hebt. Toneelknecht is hij geweest, ook op 't Leidse- plein. De weg naar Alkmaar van Kees Eaard liep over Bergen. Hij schil derde daar veel, geen muren meer, maar portretten. Hij doet 't graag, hoewel wandschilderingen je ware blijven. Hij is een man, die tijdens een gesprek grote gebaren maakt, hij heeft iets zuidelijks, hij houdt van ruime gebaren en grote dingen. Baard en Feldberg wonen nu dus beiden in dezelfde stad zonder el kaar tot voor kort te kennen. Daar voor was een opdracht van pastoor Marcelis nodig en iets. dat men in de letterlijke zin een vingerwijzing zou kunnen noemen. De opdracht aan Baard luidde- de wassen beel den van de Kerststal uit de Domi- nicuskerk opnieuw aan te kleden. De beelden bleken verouderd en lelijk te zijn. „Ik maak wel nieu we", zei Kees Baard, maar toen hij bij meubelmaker Blom op de Breed- straat in een blok vurenhout begon te hakken, viel dat niet mee: het splinterde en brokkelde af. Toen opeens rende Blom weg en kwam terug met een in hndenhout gesneden hand. een door Feldberg emaakte Sinterklaas-surprise. Die hand gaf een vingerwijzing. Na IJlst, Semarang, Vlaanderen en Roermond maken twee mannen, die uiterlijk best broers zouden kun nen zijn, nu beelden voor een Alk maarse kerk, uit een Alkmaarse boom. Kunstwerken? De kinderen komen af en toe kijken; zij vinden het mooi. LEUSDEN Een automobilist die in de on overzichtelijke bocht bij „Hotel de Mof" een ander voertuig inhaalde en passeerde kreeg voor deze over treding een bekeuring. De Vereniging voor Bedrijfs voorlichting te LeusdenStouten- burg houdt op 19 Maart a s. des avonds om 7 30 uur in „Hotel de Mof" te Leusden een algeme leden vergadering. Dr. Koetsveld zal die avond een lezing met lichtbeelden geven over: „De roeken en hun be strijding." Advertentie l.M.) AVRO's Zondagsclub „ontbonden" (Van onze correspondent) HILVERSUM. Gedelegeerden uit het algemeen bestuur van de AVRO hebben besloten enkele pro gramma's te doen vervallen: de Zondagsclub", de uitzending „New York Calling" van Max Tak en „Wat is uw lievelingsmelodie?". Dit pro gramma van Rie Hclmig is al ander halve maand geleden stopgezet; er zijn echter nog enkele opnamen ge maakt. die ten gehore zullen worden gebracht. Verder wordt er. zoals ieder jaar, tegen de zomer gestopt met de her sengymnastiek. maar het staat nog niet vast of dit programma in het seizoen 1952/1953 terugkeert. Hetzelf de is het geval met de gramofoon- platen-programma s van dr H. M. Merkelbach. Over de „Musicalen der" en „AVRO's kaleidoscoop". pro gramma's van drs P. J. Mulder, is nog geen beslissing genomen. AVRO's voorzitter, de heer G. de Clercq. verzekerde ons nadrukkelijk dat deze wijzigingen in geen enkel verband staan met de affaire AVRO- bestuur contra mr J. den Daas. Ook is het geen kwestie van bezuinigen. De heer De Clercq sprak tenslot te de berichten tegen als zou er bij de AVRO een nieuwe programma commissie in het leven zijn geroepen. Van Lappenzolder tot Rattenkelder: schouwburg laat een opera groeien (Van een medewerker) De lappen liggen in dc Amsterdamse Stadsschouwburg op zolder: lange rollen lappen van zijde tot katoen met fraaie franjes-op-stokken, een klein stoffenzaakje vol klcurcn-op-rollen. Want hier boven in de nok van dit krakende cavaljc aan het Leidseplein dat alleen uit kale hokken en steile trappen lijkt te bestaan knipt en snijdt Zus. Zus van Os. dc costumicre oftewel kleedster van vele eeuwen boeven, moordenaars, graven en aarts bisschoppen. van boeren en stierendoders. van Italiaanse markiezen en van j dc schone Don Giovanni Zus heeft de kleurige kleren voor Mozarts groot ste muziekwerk nu onder handen en dat bewijst dat het verrassende stuk doorgaat. In de kelder krioelt het van de beginnen loopt tussen zolder en Ratten De achttienjarige ratten van de Opera met hun nerveuze armen en benen, hun strakke bleke bal letgezichtjes en hun onvermoeibaar rekken en strekken zijn ook aan de studie want Mozarts meester werk vraagt menuetten en boeren dansen, balletjes van onopvallende eenvoud, die echter aan dc danse resjes hoge eisen stellen omdat een opera van de Salzburger componist nu eenmaal kantwerk is en in geen enkel onderdeel finesse kan ontberen. De man die niet op Vrijdag wil (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT. „Het is, geloof ik, volkomen uniek dat iemand een proefschrift heeft opgebouwd uit eigen innerlijke ervaringen in een bepaalde levensperiode. U hebt het bovendien gedaan op een waarlijk objectieve, wetenschappelijke wijze, di ieders bewondering moet af dwingen". Aldus sprak prof. dr H. C. Riimke Dinsdag in dc senaatszaal van de Utrechtse Universiteit tot de Arnhemse arts Eli A. Cohen, die deze middag promoveerde tot doctor in de geneeskunde. Op de eerbiedwaardige groene tafel, waaraan de senaat was ge zeten tegenover een groot aantal belangstellenden, lagen enige exem plaren van de dissertatie: „Het Duitse concentratiekamp. Een me- riisrhp Pn n^vrhnlnoicr-ho ctnHio" öische en psychologische studie De heer Cohen, die Auschwitz overleefde, maar er zijn eerste vrouw, zoon en andere familiele den verloor, geeft in dit proef schrift een psychologische verkla ring van het gedrag der gevange nen en dat der S.S. Hij is daarbij, zoals prof. Rumke. zijn promotor, het uitdrukte „niet zelf gevangen geraakt in de agressiviteit, waar van hij in het werk een ontleding tracht te geven." „Het is van de grootst mogelijke waarde," zo zei de promotor, „dat uw ervaringen te boek staan, al zou men sommige theorieen. die ge er aan verbindt, wellicht kun nen bestrijden. Het raadsel dat hier voor ons is gelegd blijft ech ter bestaan; theorieën gaan!" Enkele vragen, niettemin nog door prof. Rumke en prof. Sillevis Smit gesteld, werden door de pro movendus vlot beantwoord, waar na de rector magnificus, prof. dr J. Severijn, na een korte beraad slaging van de Senaat, mededeelde dat de heer Cohen de doctorstitel was verleend. De promotor zelf overhandigde de jonge doctor de bul. In zijn gelukwensen betrok hij in het bijzonder ook mevrouw Co- hen. Paranymphen bij deze plech tigheid waren dr E. de Wind uit Amsterdam, een vroegere kampge noot van dr Cohen, en de heer R. Katan uit Arnhem. kelder naar een koffertje te zoe ken: het is de dirigent uit Wenen, Josef Krips. die met de beste solis ten de Opera noot voor noot door zingt cn speelt. Hij heeft een man doline-speler nodig voor de serena de van Don Giovanni maar in het orkest vindt hij er geenNie mand voor de mandoline? En dan wordt heel Amsterdam afgebeld totdat een verraste amateur onder een van 's werelds grootste Mozart- dirigenten plotseling tot solist in de Opera wordt gebombardeerd en gaat debuteren in alle grote steden. Dat zijn zo de verrassingen van het bedrijf dat men Opera noemt. Niet op Vrijdag, zegt de dirigent: vooral geen première op Vrijdag. Want het blijkt dat geniale mu- «.iekkennis en grote vakkennis samengaan met piste-bijgeloof. De professor met de UNO-ring en dc internationale faam heeft iets tégen de Vrijdag en daarom gaat de pre mière op Donderdag. Intussen groeit in dit gebouw stee voor stee het gigantische werk dat de grand' opéra nu eenmaal is. Nog deze maand komt De Ne- derlandsche Opera met een pre mière onder directie van Josef Knps. waaraan vrijwel alle eer ste solisten deelnemen: Het is de „Don Giovanni" van Mozart, een muziek-dramatische gebeurtenis van internationale allure. Gré Brouwenstein. Greet Koeman en Louise de Vries zullen resp. Donna Anna, Donna Elvira en Zerliva vertolken, terwijl Chris Scheffer de Don Ottavio en de gast Scipio Colombo de titelrol zingt. Regie en mise-en-scène worden door Abr. van der Vies verzorgd. De „ratten" van het operaballet aan het werk in de kelder „Naar de speeltuin" wordt in Den Haag verfilmd Productieleider Philip de Schaap heeft al beslag gelegd op een „Papa, niet te lui" en een .fllama, in goede bui" voor de film „Naar de Speeltuin", welke onder regie van IViebe Mullens Jr door de „Haghefilm" ge maakt wordt. Het zijn Carl Tobi en Emmy van Swol. (Er hebben zich honderden voor deze rollen aange meld.) Het meisje, dat het liedje beroemd maakte, Heleentje v. Capelle, zal men in deze film „draaierig" zien worden op de schommel. Van het liedje zijn in ons land al 30.000 gra- mofoonplaten ver kocht Men hoopt de film te voltooien vóór de vluchtige liefde van het publiek dit melodietje weer laat varen voor een nieu we schlager. DEN HAAG. In een conferentie, die een dezer dagen op het ministerie van sociale zaken werd gehouden, heeft ir. mr. B. Haveman meegedeeld, dat. indien geen bijzondere stagnaties optreden, het aantal Emigranten dit jaar wellicht het aantal van 55.000 zou kunnen overschrijden. Voor het vervoer naar en de ontvangst in de immigratielanden bestaan daartoe de mogelijkheden. en in de eerste maanden van het jaar zal men nu zoveel mogelijk voorrang verlenen aan emigranten uit de agrarische sector en aan emigranten die in Canada een „sponsor" hebben en daar worden opgevangen. Ook wat Nieuw Zeeland betreft is er een uitbreiding. De algemene indicatie is 6200 voor dit jaar. Daarvan zijn er 3500 onder de overeenkomst, terwijl de 2700 an deren, met een landing permit en een huisvestingsverklaring, zullen kunnen vertrekken Ook in ander opzicht is er overeenstemming. Zo zal Nieuw Zeeland op ruimere schaal verschillende categorieën van emigranten toelaten. Voor de administratieve en intellectuele beroepen blijft emigratie moeilijk. De hoofdarbeiders, die kunnen emigreren zal men alleen kunnen zien als speciale gevallen, waarbij bijvoorbeeld een overheidsinstan tie als „sponsor" optreedt. Er be staat veel belangstelling voor on gehuwde vrouwelijke werkkrach ten. Ook zal men een 100-tal ge zinnen van jong gehuwden, die nog geen kinderen hebben, verwelko men. Bijzondere aandacht wordt be steed aan het Zuider eiland, dat 45 heeft van de bevolking van Nieuw Zeeland, tegenover het Noorder eiland met 55 De re gering van Nieuw Zeeland zou daar een zeker evenwicht willen bereiken, zodat de emigratie naar het Zuider eiland groter zal zijn. VERBETERING De moeilijkheden, die er met de Voor Canada is de belangstel ling zeer groot. Het aantal aan meldingen beweegt zich in stij gende lijn. Op 16 Februari telde men 29.500 aanmeldingen, waar van 15.500 uit de agrarische sec tor. Voor het vervoer heeft men dit jaar gedacht aan 23.000 emi granten. met de mogelijkheid tot uitbreiding tot 25 k 26.000. Het vorig jaar waren er 19.600 emi granten. Er waren enige moeilijk heden, welke verband hielden met de periode, waarin de emigranten vertrokken. In de wintermaanden vandaag beginnen in de studio van de Haghefilmaan de Waldorpstraat in Den Haag de binnenopna men. Welke speeltuin men voor de buiten opnamen zal nemen is nog niet bekend. Bij mooi weer hoopt men daar Zaterdag of Zon dag al mee te begin nen. De muziek voor de film wordt natuur- - lijk verzorgd door het ernigratie naar Australië waren. Orkest Zonder Naam I zÜn alle zo goed als overwonnen, o.l.v. Ger de Roos. deelde de heer Haveman mee. Australië heeft thans groter mo gelijkheden immigranten te ont vangen, door de verbetering aan de kampen in Bathurst en andere. Toch blijft de huisvesting nog veel zorg baren. Bij zijn reis naar Australië zal de heer Haveman daarover besprekingen hebben, welke tot een verbetering zullen kunnen leiden. Er zullen binnenkort uit ons land twee sociale werksters naar Australië vertrekken, die haar krachten zullen wijden aan de ge zinshereniging. In vele gevallen werkt de man in Australië op zeer grote afstand van de plaats, waar zijn gezin is gevestigd. Er is veel belangstelling voor huishoudelijk personeel en voor vrouwelijke ar beidskrachten'. Ook aan de agra rische sector zal grotere aandacht worden besteed. In Zuid-Afrika nemen ook de mogelijkheden toe. Het vorig jaar nam men er alleen de werkkrach ten. die men hier moeilijk of vrij moeilijk kon missen. Er is nu een neiging tot het opnemen van an dere arbeidskrachten. Er zal dan ook van Nederlandse zijde meer medewerking komen en een toe neming van het aantal emigranten wordt verwacht. HET VERVOER Ons land beschikt thans over 5 emigrantenschepen, de „Olden- barneveld", de „Sibajak" en de 3 regeringsschepen „Zuiderkruis". „Waterman" en „Groote Beer" welk laatste schip binnenkort ook vernieuwd in de vaart zal komen Daarnaast beschikt men over de door de Nederlandse regering ge charterde vliegtuigen. Toch be staat er nog een aanzienlijk tekort aan vervoerscapaciteit. Men hoopt echter een drietal schepen te ver krijgen van de P.I.C.M.M.E (Pro visional Intergovernmental Com mittee for the Movement of Mi grants from Europe), dat het vo rig jaar in Brussel tot stand is gekomen. Met de hulp dezer or ganisatie hoopt men het vervoer van emigranten uit ons land af te dekken. Ook zijn er met deze or ganisatie bevredigende besprekin gen gevoerd met betrekking tot het overmaken naar het ontvan gende land van vermogensbe standdelen. Op de zolder van de Stadsschouw burg: Zus van Ols kleedt piraten ridders en maagden. Tien taferelen in twee bedrjjva verdeeld, geruisloze en herhaalds wisselingen van scène, honderd^ bladzijden moeilijke partituur: vy zolder tot kelder is er leven n beroering omdat de première ra- dert en er nog geen geheel te t<- speuren valt. Flarden tafzij stroken goudbrokaat, een vla;; kwartetzang en een scheut bas, ev lichte proef-tokkeling op de my- doline en een strakke serie mata van de feestelijk-mystieke ouvr. ture: in iedere kamer, zaal cn hot op de trappen en in de kozijnen (waar dc ontwerpers in vier talen met elkaar vechten om de juiste kleur) groeit een onderdeeltje uit de kelder komt het geroet; van monotoon tellen: de ballet- meiskes doen hun pasjes in bet menuet op de stenen vloer vee een kille spiegel. Italiaanse en Israëlische gaste; Franse tekenaars. Hollandse solt- ten, een Oostenrijker als dinjt'. en de directeur van de Opera. heer Van der Vies, als regisseur dat is de barre wereld van deepen met die opwekkende en nerveca sfeer van theater en toneel, balkt en maskerade, groot orkest t plechtige humbug. Alles in alles, t alles met en door elkaar: de open met zijn honderd facetten eD cja hoogst ingewikkelde techniek. W»:t ver van hier op de zolders va een brouwerij staat een andere groep over de maquette's en de di> rama's gebogen. Daar liggen strata en kerken opgerold te wachten toUü; de schilders en bouwers er de kit ste hand aan zullen leggen voor!:! de wonderlijke wereld van deo;*n op het toneel verrijst en de illaa sterker wordt dan de realiteit De macht van Mozarts muziek u de hele machinerie van de rtg> vagen dan de realiteit voor k: paar uur weg en om dat te kun» bereiken is al dit werk vereist So illusie is meer dan een vermiift realiteit: het is dat ragfijne toe werk van kant en nevels dat Li- wordt opgebouwd uit noten ente ren, uit een pasje links en e bloem rechts. En zo krijgen plotseling in de n- middag al die geluiden cn flarfc een feestelijke eenheid: het cdt theater voegt ze samen tot eer lusie de illusie van de herletk? Salzburger meester, die zijn f(> zinnige en ontroerende rauztójB door de gangen strooit.... Don Giovanni is niet dood. Totale opbrengst geram op 70 millioen DEN IIAAG. Dp definilldt uitkomsten van de Maandag gehou den inschrijving op de 25-jarige 4M% lening en de 22-jarige 0/5/1W lening ten behoeve van de natie- nale woningbouw zijn nog niet ledig vastgesteld. Het bedrag vu 25 millioen gulden, dat in het pi*-- pectus als minimum voor beiae leningen tezamen is genoemd, a zeer aanzienlijk overschreden G«- rekend kan worden op een totali opbrengst van b'eide leningen h- zamen van ongeveer "0 millieea gulden, hetwelk voor verreweg bf| belangrijkste gedeelte is te dini'3 aan dc inschrijving op de ,f ning. Ook de verkoop van de rcc.c- spaarbrievren loopt uitstekend. In zeer ruime mate blijkt fc;- Nederlandse volk gehoor te aan de oproep tot deelneming l'!* de nationale woningbouwlening® Het conflict met het bestuurT Blauw Wit inzake de samrnstciwi van het eerste elftal is voor Raalte, aanvoerder en doelvcrd»- ger, aanleiding geworden om 3 lid te bedanken. Er bestond re* geruime tijd verschil van nicDI over de formatie van de PjofG, Van Raalte heeft dat op de 5F gedreven door een weigering Zondag jl. tegen DOS te spel®- Het bestuur heeft hem de» ding als aanvoerder zeer K^,,, genomen. Van Raalte bleef w*- bij zijn besluit, met als gevolg. hij tot 30 April werd geWjjJ ook als aanvoerder moest aIiv Dit bestuursbesluit w,e,- 7 Raalte Maandag medegedeeld. reactie daarop is een schru bedankje voor het lidmaa^ geweest Deze brief is echter niet door het bestuur in bebiB* ling genomen Wel is de £cb0^; tot 30 April doorgegeven w KNVB. .„Mia, (Van Raalte wil ove^chn^, aanvragen naar een ,ana .,1 b Om in training te blijven zijn oude sport handbal gaan beoefenen). DEN HAAG Op heeft de Nederlandse reger de Organisatie voor ?ur0?ox^-- nomische Samenwerking 1 medegedeeld, dat zii -TL,,] van 1 Maart 1952 d« ««"j.,-- van de invoer uit de ucztrc den heeft verhoogd van 75%.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 4