Met spoed liefhebbers gezocht voor correspondentie met Arabische wereld Innig gezinsleven drukt zijn stempel op het Joodse Paasfeest Synode beraadt zich over de kwestie-Hardegarijp U' Invaliditeitsverzekering en verzekeringsplicht j?' HIL VERSUM in trek in het MIDDEN OOSTEN Wereldomroep begint dagelijks met voorlezing uit de Koran Moet Ij eens mm^ HERVORMDE KERK BEZORGD Vertroebeling van school vraag door ongeestelijke motieven Zaterdag 12 April 1952 iterda; EEN VAN DE WEINIGE Nederlanders, die in de Arabische taal prakti seren, de in Leiden gepromoveerde Indoloog dr C. A. O. van Nicuwen- huyzc, zit met de handen in het haar. Uit de Arabische wereld bereiken hem Arabische dringende alhoewel ook Arabische beleefde verzoeken om adres sen van jonge Nederlanders, die met jonge Arabieren, in het Midden Oosten en in Noord-Afrika, willen corresponderen. Het mag in het Frans, het mag in het Engels, als het in het Arabisch niet kan. Dr. van Nieuwenhuyze zegt: „Laat Nederlandse gegadigden zich toch snel melden. Want het vurige en opbruisende temperament van de Arabier komt, als de man meent dat men zijn vragen niet of niet snel genoeg behan delt, zeer gauw tot explosie. Weliswaar heeft hij even gauw spijt van deze explosie, maar ik vermijd ze toch maar liever. Ik ben er nu eenmaal voor om de relaties tussen Nederland en de Arabische volkeren tot zo hartelijk mogelijke te maken met behulp van het middel dat mij is gegeven." Arabieren zonden 80 hoorspelen in V"'1.*' 'V* y+r* 'V' "v *■<-» -v - yUl' j 'J- I.A s hnron 1 (Advertentie LM.) i11-Zy oW' jA DR VAN NIEUWENHUYZE is het hoofd van het Arabische pro gramma van Radio Nederland We reldomroep, waar gegadigden voor correspondentie zich schriftelijk (postbus 137, Hilversum) kunnen melden. Een progTamma, dat twee cn een half jaar geleden begon met dagelijkse uitzendingen van dertig minuten: Koranlezing, nieuws uit de wereld, nieuws uit Nederland, Ara bische muziek, Westerse muziek, vrouwenrubriek, internationaal pers overzicht, klankbeelden over Neder land, hersengymnastiek. actuele praatjes. Europese kroniek, Unesco- mcdedelingen. medelingen over de organisatie voor internationale tech nische hulp, hoorspelen (een prijs vraag per microfoon aangekondigd bracht 80 Arabische inzendingen), populaire vooral medisch weten schappelijke praatjes, enz. Het programma had de politieke wind in de zeilen, omdat Frankrijk en Engeland cr in vele sectoren van het Arabische leven niet zo best opstaan. Hoe dat ook zij: de reacties op dc Arabische uitzendingen van de Wereldomroep wettigen, dat per 1 April de dagelijkse uitzending van dertig minuten op veertig mi nuten wordt gebracht. Bovendien is de Wereldomroep begonnen een in het Arabisch ge drukt, dus van rechts naar links te lezen programmaschema naar duizenden speciale luisteradressen in de Arabische landen te zenden. De adressen kwamen grotendeels uit de correspondentie met luisteraars reeds tientalten brieven per maand werden andersdeels ver strekt door particuliere instellingen als bijvoorbeeld de Arabische kan toren van Philips. Elke maand gaat dit door de sierlijke lettertekens kostelijk uitziende drukwerkje, het programmaschema van twee maan den verder annoncerende, de deur uit. Op de Wereldomroep kunnen alleen dr Van Nieuwenhuyze en zijn kleine staf het schrijven en lezen. Uitbundige reacties Er zijn, na twee edities, al bepaald uitbundige reacties op gekomen. Bij voorbeeld twee brieven uit het Sy rische dorpje Idlib. Daar hebben een Syrische Jan en een Syrische Piet elkaar op het dorpsplein afge rost, omdat de een de ander er van beschuldigde, dat hij het program mablaadje uit Nederlandver kocht in plaats van gratis aan an deren ter lezing te geven. Jan schreef, bliksemend van woede, aan de Wereldomroep, dat ze Piet nooit meer iets moesten sturen. Piet schreef, tandenknar send van woede, dat Jan er een gemeen zaakje van maakte. Dr Van Nieuwenhuyze verklaart JA' 1949 begon Radio Nederland Wereld omroep met een dage lijkse uitzending van een half uur in het Arabisch. Dit program ma uierd zo'n succes, dat per 1 April de zendtijd voor dit taal gebied met tien minu ten is uitgebreid. DIT IS HET programma-overzicht van de Arabische afdeling van Radio Nederland. Het ondervindt zoveel belangstelling, dat om het bezit ervan in een Syrisch dorpje een vecht partij ontstond, waarvan het nieuws weer in Hilversum doordrong. 111. y*i> tv. i« LÜJ' Vt5 J ;LL LO' \a.u LcJ. l ;i__, iUJ' tv t# iO< 3^» L-L_ -,r. LL-Ï' iO' JVJ» CklL» iUJ' ilLh &ADIO NEDERLAND WERELDOMROEP FOE iu HILVERSUM HOLLAND eenmaal persoonlijk contact met hem, dan blijft het persoonlijk con tact. Tientallen prachtige ansicht kaarten, waarop overigens, naar goed gebod in de Koran, nooit af beeldingen van mensen staan, han gen op de Arabische afdeling van de Wereldomroep aan de muur. Ve le Arabieren vragen op het ogen blik steeds dringender om boekjes over Nederland in het Arabisch. Welnu, Isa Hunaidi, een van dr Van Nieuwenhuyze's mensen, heeft zojuist een manuscript, zorg vuldig getikt op een glimmende Italiaanse schrijfmachine met Ara bische lettertekens, klaar. Men hoopt, dat het dit jaar nog zal verschijnen. De politieke felheid der Arabie ren leidt tot verrassende invitaties als: „Wanneer gaan we nu eens met elkaar alle Joden uit Palestina gooien?" Een prachtige kans ergens in Ara bisch gebied een typisch Nederland se gedachte te planten. De We reldomroep antwoordde: „Nooit. Want Nederlanders weten, dat ge weld niet tot een oplossing voor conflicten tussen volkeren kan lei den, alleen maar tot nieuw ge weld". Hierop kwam een repliek, die bewees, dat de redenering was ingeslagen. De Arabier in kwestie schreef, dat die Nederlanders lang niet gek zijn, al gebruikte hij daar veel meer uitermate beleefde en bloemrijke zinnen voor. Naast Isa Hunaidi, zijn Anton Elias Sabat, Aqil Hashem en mej. C. H. Youssef de vaste medewer kers aan de Arabische programma staf te Hilversum. Hunaidi studeer de rechten te Londen, mej. C. H. Youssef ziet er het ene ogenblik uit als een knappe echt Nederland se schone, het volgende ogenblik ontdekt men in haar gezicht speci fiek Arabische trekken. Geen won der: haar moeder is Nederlandse, haar vader Arabier. Tot voor kort werkte ook Mo hammed Khalil, eveneens geschoold in de rechten te Londen, mee. In April promoveert hij tot doctor in de rechtswetenschappen bij prof. Van Asbeck in Leiden en hij ver laat daarna ons land. Nogal moeite heeft de Arabische afdeling met de soms wonderlijke adressering van luisteraarsbrie ven. Deze week arriveerde een brief, ge richt aan „Radio naderlon, Halifor- son, Holinda". Dat is „Radio Ne derland, Hilversum. Holland". Zo had de uit de Libanon schrijvende luisteraar het uit zijn luidspreker verstaan. De korte golven zijn nu eenmaal niet overal even duidelijk. PIET BEISHUIZEN ^iei 'mnïSe gezinsleven het dit vermakelijke geval uit dc Ara bische psyche: Arabieren hebben een fijn gevoel voor diensten, die men hun bewijst en antwoorden daarop bij voorkeur met grote te- gengenerositeit. Doch het zijn ook goede kooplui en deze twee Ara bische jongens waren vermoedelijk beiden ten prooi aan een innerlijk conflict tussen hun edelmoedige ge voelens, de zaak V3n de Wereld omroep met propaganda te steunen, en hun aangeboren koopmansgeest. Als curiositeit had het drukwerk uit het verre Holland waarschijn lijk wel enige antiquarische waar de voor bewoners van Idlib. Dat is voor dr Van Nieuwenhuy ze, die indertijd deel heeft uitge maakt van de staf van de luitenant gouverneur-generaal te Djakarta, die ook in Indonesië Arabische uit zendingen verzorgde, en zijn me dewerkers het interessante van hun taak: de Arabische mentaliteit bindt het kleine Hilversumse omroepkan- toor en groepen Arabische luiste raars, levende in ver verspreide gebieden, als vanzelf tot een haast intieme gemeenschap. De Arabische luisteraar schrijft Hilversum over alles: over .de ziekte van een echt genote, de politiek, lekker eten, wat ae dokter heeft gezegd enz. De Wereldomroep beantwoordt alles zo snel mogelijk, hetzij per microfoon, hetzij per brief of door het zenden van drukwerk over Nederland en andere onderwerpen. De Arabische luisteraar komt ook w weer op alles terug. Heeft men meel op de schouder, de Seider- Joodse individu blijvend bindt aan indrukken van de jeugd, valt op te maken uit vele biografieën van Joden, die later hun vleugels sloegen buiten het eigen nest. Dat van al zulke indrukken dc Seider avonden het meest tot de verbeel ding van het jonge kind hebben gesproken, is zonder meer te con stateren uit het merkwaardige feit, dat bijna alle Joodse letterkundi gen dit motief hebben gehanteerd. Wij denken aan Heinrich Heine in zijn Rabbi von Bacherath, en wat Nederland betreft, aan Carry van Bruggen, de begaafde Gazzens- dochter uit Smilde, Gorredijk en Zaandam. De symbolen van de eer ste Joodse Paasavonden deden het ook altijd in de verbeelding van het niet-Joodse publiek. Maar voor het Joodse individu spraken en spreken zij uiteraard een geheel andere taal. MA nisjtanna" wat ver schilt deze avond van alle andere avonden? Het kind vraagt en de vader antwoordt, wijzende op het bitterkruid, dat de knecht schap in Egypte symboliseert en op de „matses", het paasbrood. dat de overijling aangeeft, waaronder de verlossing plaats vond. „Want zij bakten het deeg tot Matsot, niet gerezen ongezuurd brood, want verdreven werden zij uit Egypte en wachten konden ze niet". Als de vader dit alles uitlegde, en het verlossingslied door de ka mer klonk, dan stond hii daar om ons te zeggen: „Niet alleen onze voorouders werden uit Egypte ver lost maar ook wij, want als dat niet ware geschied, zo waren wij nu nog dienstbaar aan de oude Pharao. Daarom zult ge doen zo werd ons eeuwen lang voorge zegd alsof gij zelf werd verlost". Aldus werd de Seider-avond tot een kosmisch-historisch gebeuren, waar in de Jood zich voelde opgenomen in de eeuwenlange keten van zijn volkshistorie. Hij wist zich één met het geslacht van Mozes. maar ook met de Marranen in de Spaanse middeleeuwen en met al diegenen, die thans nog als Joden worden verdrukt. Zo sterk werkte dit bewustzijn van identificatie door, dat in vele streken de Baal ha Seider inder daad zijn lendenen omgordde en de gehele avond letterlijk het bewust zijn incorporeerde van een geslacht, dat uitgaat in verlossing. Mijn groot moeder omstreeks 1850 in Ooste lijk Groningen geboren uit een ge slacht. dat daar eeuwen had ge woond vertelde ons van eenvou dige landjoden. die met een zak Acht dagen lang de hele Paas tijd eten de Joden matsoth ter herinnering aan de ongerezen koeken, die hun voorouders nut tigden op de avond van de Uit tocht uit Egypte. avond „gaven" en hun kinderen daarop wijzende plachten te zeg gen: „Zo trokken onze voorouders uit Egypteland". Op deze wijze hielden zij zelfs in dit nuchtere Westen het ver langen levend naar een Joodse toe komst, dat zo praegnant geformu leerd werd in de slotwoorden van het Seider-ritueel: Lesjana haba'a biroesjalajiem het komende jaar in Jeruzalem. TOEN na de Emancipatie het Jo dendom in West-Europa zijn dualistische structuur had aanvaard en daardoor teruggedrongen werd naar de sfeer van een „kerkelijk" bestaan, begon het zijn vat te ver liezen _pp brede, zich assimilerende groeperingen. En toch ook daar bleef Pesach een mystieke aantrek kingskracht uitoefenen. Pesach zijn symbolen zijn Seideravonden en het vergeelde boekje, waaruit vader placht voor te lezen: de Hag- gada. zoals het heet: de „hagode", zoals wij het allen nog leerden zeg gen. Honderden malen gedrukt in meer dan honderd steden der diaspora op persen in Wilna, Vene tië en Amsterdam. Verlucht, ver sierd. maar bovenal geel door de wijnvlekken en daarop desnoods wat matzekruimels geplakt, zoals ge ze vindt in de oudste exempla ren van het Pesach-ritueel. Y\7 OENSDAG was het wederom v v Seideravond. „Ueber die ganze Welt", zeiden de Groningse Joden met hun platte, gladde petten en hun dialect, dat het midden hield tussen onvervalst Gronings en ver sleten Jiddisj. „Die ganze Welt" is voor ons Joden niet meer groot. In Israël vieren de Kibboetsim hun aparte Pesach in moderne stijl en met een moderne Hagada. die hier en daar zelfs politieke tendenties verraadt En in de diaspora? Oost- Europa is vernietigd'. Of er nog luid gezongen mag worden in Le ningrad, Moskou en Kiew Wie weet het? Hier in het uiterste Westen ligt het nog andere. Bepalen wij ons alleen maar tot de oude stad, die eens een „Moeder onder Israël" werd genoemd. Amsterdam mist zijn Joden en daarmee de sfeer van het ingaande feest. Wij allen, die de kampen hebben doorleefd, denken vanavond aan de lugubure Seider van Bergen-Belsen. waar tijdens het gebroken zingen lijken naar buiten werden gedragen. Pesach über die ganze Welt Hoeveel vaders en moeders moesten het „Ma Nisjtanna" zelf zeggen, om dat hun kinderen werden ver moord! Wat verschilt deze avond van alle andere avonden? Wat ver schilt dit volk van alle andere vol ken? Luister naar melodie en klank van de Seideravond en weet, dat God eens uit Egypte verloste een merkwaardige natie, die de bar baarsheid van haar vijanden kon weerstaan door het levend houden van een pure traditie, die van de top van de Sinai meer dan dertig eeuwen op u nederziet. 13 Nisan 5712. JAAP MEIJER Hoe kan overbevolking worden voorkomen? Inzender A. B. maakt het in de discussie over de overbevolking nu toch heus te bont. Inzender beweert, dat in Zwe den als het ware de derde en vierde kinderen in een gezin wor den beboet. Als men nu weet (dus: niet maar wat beweerd) dat in Zwe den, waar het geboortecijfer vóór de oorlog zeer laag was, een dui delijke sociale politiek wordt ge voerd ten gunste van deze derde en vierde kinderen en er specia le woningblokken voor gezinnen van drie en vier kinderen wor den gebouwd en de huishuur lager wordt naarmate het kindertal gro ter wordt, dan is een dergelijke bewering kêrtweg belachelijk. PROF. DR SJ. GROENMAN Met verontwaardiging las ik het ingezonden stukje van A.B. Voor al het laatste gedeelte waarin in zender zegt: „Het argument dat het arme grote gezin dan niet meer kan rondkomen (zonder kin derbijslag Red.) heeft volgens mij geen recht van bestaan meer. Hoe moest men het dan vroeger stellen?" Moeten we terug naar de tijd, dat arbeiderskinderen met hun zesde jaar de fabriek ingingen? G. L. Alleen misschien enkele vrijge zellen en gehuwden zonder kin deren zullen de denkbeelden van A. B. delen. Gezinnen met één kind weten al beter. A. L. De verwondering van A. B. over de Kinderbijslagregeling spruit vermoedelijk daaruit voort dat de ze inzender daar zelf niet voor in aanmerking komt. Aan het slot van inzenders stuk je lees ik met verbazing hoe de grote gezinnen het vroeger dan moesten stellen. Dat vraag ik me ook al af. Niemand mag ons het recht ontnemen of beperken op onze nog ongeboren kinderen. v. D. Geboortebeperking, zoals A. B. schrijft? Neen, dat is een zaak voor iedereen persoonlijk. Kinderbijslag laten vervallen? Neen, deze is een zegen voor gro te gezinnen. En dat in Zweden boete zou moeten worden betaald bij de ge boorte van het derde en vierde kind? Het lijkt me klinklare on zin. A. Th. K. Een brutaal mens Zo, dus Schreieder vraagt van ons 6400,schadevergoeding. Waar om niet wat meer? Een brutaal mens heeft de halve wereld. Het verwondert me echter wel dat de Bijzondere Strafkamer van de Rechtbank zich nog bezighoudt met de vraag of deze vordering moet worden ingewilligd. Ik heb namelijk niet de indruk dat Schreieder ten onrechte in hech tenis heeft gezeten. ABONNÉ Zijn suikerpatiënten minder valide? Ik weet. dat er groot gebrek aan verplegend personeel bestaat. Diverse malen heb ik bij verschil lende instellingen als verpleger gesolliciteerd. Maar altijd loopt het op niets uit, wanneer men verneemt, dat ik suikerpatiënt ben. De ene keer zegt men: „Ja maar, als er nu eens iets mis loopt!" En de andere keer is het: „Het spijt ons, maar nachtarbeid is niets voor u!" Is een suiker patiënt er nu werkelijk zodanig aan toe, dat hij nergens meer goed voor is? Zo niet, wordt het dan niet hoog tijd, dat er in deze situatie eens een verandering komt? SUIKERPATIËNT Wie wil agressie? Als ik inzender C. v. K. mag geloven staan sinds het einde van de oorlog millioenen tot de tanden bewapende communisten klaar om het Westen binnen te vallen. (C. v. K. is voorstander van de Westerse bewapening Red.) Wat onvoorzichtig dan van hem om te verklappen, dat die herbe wapening nog slechts in het eerste begin is. Mijn vraag aan hem luidt: Als de Russen agressieve bedoelingen hebben, waarom zijn ze dan nog niet tot de aanval overgegaan toen het Westen nog onverdedigd was? H. F. MULDER JR. Vreemdelingenlegioen In een ingezonden stuk van verleden week lees ik twijfel aan de juistheid van de mededelingen van de heer Halbesma, Laat ik daarom mogen herinne ren aan een artikel in „De Hol- landsche Revue"' van 1903 van ge lijke strekking als die welke U publiceerde. Bij dat artikel kwam een tekening voor van een man op z'n buik liggend, handen op ayoudi rug gebonden en op de ton$&lding klem vastgezet. Bij beweging P- de man de tong worden uitgennyeIU. Ja, ja, „la douce France". J- SM?sk,and Zomertijd S.V.p. er de Vroeger waren de zomers kmmeri ger. Althans kon de stedeling Di toen door de zomertijd mge g van genieten, doordat de avonderd, z langer waren. Met de bezettinat is d tijd is daaraan een eind gekorr.rheugi Waarom echter nu niet opniesen c zomertijd? Zijn de bezwa^1®- n daartegen nu zo overwegend? Jv ^*i® niet, laat de regering dan zo sp:?® jfL dig mogelijk de oude tocsu,e m( herstellen. Dan kunnen we 2C avonds nog eens naar buiten trtofciuic ken zonder in het pikdonker -n, en; moeten thuis komen. vorder J. R. (EEN STEDELUvieren (Weliswaar hebben wij geen :Lr^®^ mertijd meer, maar wel is het Ne6er 's avonds 40 minuten langer dan voor de oorlog zonder eIJ'. mertijd doordat ons land secé>3 sté de bezetting valt onder de Middtf twee Europese tijd.) W**?» egd -v e „ze gCH God r '"^"^nrstoo n Ut: het 'zie tggen voele de ZODRA een verzekerde krachtens do Invaliditeitswet om welke rede*" p^g dan ook niet meer voldoet aan de voorwaarden voor verzekeringsplicht (iravu er door z(jn werkgever voor hem dus geen premie meer verschuldigd MX) he verdient het aanbeveling, dat betrokkene de verzekering voortzet, teneiar St. de z(jn reeds verworven rechten te kunnen handhaven. Kinderbijslag gelf^01!? voor de toepassing van bovengenoemde wet niet als loon, gratificatie dair^3^ entegen wel. Is het jaarloon door dit laatste wisselvallig, dan geldt, ter bepaling, of de loongrens overschreden is, het gemiddelde inkomen over de laatste 3 jaren, waarin wisselval lige inkomsten zijn genoten, of is over een korter tijdvak dan 3 jaren wisselvallig loon genoten, het ge middelde loon over dat kortere tijdvak. Schatting van het loon heeft door de Raad van Arbeid plaats, als dit over een kortere periode dan een jaar verdiend is. Dit in antwoord op een vraag van L. G. J. B. Als men niet in staat is de belasting van een overleden ouder Advertentie (I. M.) Minder ziektedagen met SANApirin. Dubbel vlugge ver drijving van kou. koorts, griep en pijn. Prijs per koker 77 en 41 ct. DE kwestie-Hardegarijp is op de jongste zitting van de Generale Synode der Ned. Hervormde Kerk uitvoerig ter sprake gekomen. Het gaat hier, zoals men weet, om een uit spraak van de door de Synode ingestelde Hervormde Raad voor Kerk en School, die aan de kerkeraad van de Hervormde gemeente van Harde- garijp advies gaf om - niet mede te werken aan de oprichting in dit dorp van een christelijk-nationale school. Dit advies heeft veel stof doen op waaien; men heeft het losge maakt van de bizondere situa tie in het betrokken dorp; men heeft het willen beschouwen als een aanval op de christelij ke school als zodanig men heeft het mede tot inzet van politie ke verkiezingspropaganda ge maakt. De Synode dan heett in haar jongste zitting dit veelbesproken advies nog eens doen toelichten door ds R. Dijkstra, de voorzitter van de Raad voor Kerk en School. Er is geen sprake van, zeide deze, dat de Raad gekozen zou hebben vóór de openbare school en tegen de Christelijke. Dc Raad heeft uit sluitend tot taak de kerstening van het gehele onderwijs, een iDeze week EIK EN VS taak hem bij ordinantie 5 der Kerkorde opgedragen. De doop belofte impliceert voor de ouders geen bepaalde keuze van school type, doch wel een Christelijke opvoeding. Deze Christelijke op voeding moet de Raad bij beide schooltypen bevorderen. Thans, aldus ds Dijkstra, moge de Synode uitspreken, dat het haar diepe ernst is met de kerstening van het gehele onderwijs, of wel doen blijken dat zij zich uitsluitend stelt achter de Christelijke school. Zodra de kerk propaganda zou maken voor een bepaald type school, zou zij zich als kerk ver lagen. Temeer waar de Hervorm de Kerk ook via de openbare school haar kersteningstaak heeft te vervullen. De waarnemend secretaris van de Raad voor Kerk en School, de heer C. Sonneveld, onderstreepte dit betoog. Een uitspraak der Sy node, die een voorkeur voor het Christelijk onderwijs zou stipu leren, zou alle mogelijkheden, die bij het openbaar onderwijs liggen om het evangelie te dienen, afsnij den. Tenslotte is de Synode met een uitvoerige verklaring gekomen, waarin zij o.a. uitspreekt, dat de Ned. Hervormde Kerk in het huidige tijdsge wricht niet in het alge meen een voer allen gel dende keuze kan en mag doen tussen het be staande openbare cn het beslaande Christelijke onderwijs. Zij kan niet berusten in 'n school, die met betrekking tot het evan gelie op zijn best een onvrucht bare neutraliteit betracht. Ander zijds heeft zij zich voortdurend af te vragen, of de bijzondere Chris telijke school niet te veel onder de indruk is gekomen van een op vatting van de verhouding tussen kerk en volk, die aan de beloften en geboden Gods ten aanzien van heel het volk geen recht doet. De verklaring besluit: „Het dient de Kerk met bezorgd heid te vervullen, dat de school- vraag, die gezien moet worden als een geestelijke vraag, dreigt ver- ruwv te voldoen, doet men goed rk«*— schriftelijk met een duidelijke ui: r eenzetting tot de Inspecteur dc Belastingen te wenden. J. J. B. Bij vonnis van de Reeft bank wordt bepaald welk bedra bij echtscheiding aan de vroege: De echtgenote moet worden betaalpase Van dat bedrag moet de vrouwolst al dan niet aangevuld met inkondiep' sten, welke zij eventueel zelf vemen krijgt, haar uitgaven voldoen. Villus de vroegere echtgenoot dan neer iets extra's doen, dan staat hem inic^ volkomen vrij. vi J. Th. H. Op de vraag of bToet of zij, die uitkering geniet van 1 Noodwet Ouderdomsvoorziening c;J 0C1 zijn of haar spaargeld mag interester; kunnen wij antwoorden, dat d"ntct' inderdaad geoorloofd is. als men het genot van nooduitkering i-Ofst Die intering mag echter een redyswg lijk bedrag per jaar niet overschh.u,Q" den. SCJJ den Nu troebeld te worden door ongeeste-hun lijke motieven, waardoor gemeen-proi schappelijke verantwoordelijkhewian voor de geestelijke vorming er*» opvoeding van de jeugd niet meein°r voldoende verstaan wordt. Daar»1®.! om wekt de Kerk allen, die hetzij2c in Christelijke, hetzij in openbari^^ scholen als getuige van Christies, hun arbeid onder de kinderen vac2oa ons volk begeren te verrichten op ver samen vanuit de bewogenheid metnee de geestelijke nood bij het lichtRjk van het Evangelie en in het bese! car van de gemeenschappelijke ver-*"® antwoordelijkheid de middelen tr zoeken die kunnen dienen tot ^zó kerstening van opvoeding en on-g0C derwijs en de verbreiding van he'ges Evangelie onder de kinderen van eer ons volk". dat Amerikaanse kerk eiimo Wereldraad fy] EEN reden tot „geweldige dankbaar- u>€ heid" zag dr W. A. Visser 't Hoof'. pej algemeen secretaris van de Wereldrad WQ van Kerken, in de jongste groci^ p€ oecumenische beweging. Hij sprak o, een grote bijeenkomst in Buck Hu Falls, waar afgevaardigden van 29 Ame- i rikaanse kerken, die bij de Wereldraad ze van Kerken aangesloten zijn, bij een v-- de ren. De kerken, zeide hij, hebben eikaar dank zij de oecumenische beweguy en beter leren kennen en vertrouwen Doe» waarschuwend merkte hij op, dat o* scheiding van eeuwen niet in een ja-' of tien kan worden opgeheven. Over het contact met de kerken In Sowjct-gebieden zeide hij, dat dit wal de eertijds bU de Wereldraad aange- -n sloten kerken In China betreft, niet |q( meer aanwezig is, al hebben die kerken he zich niet uit de Wereldraad teruggetrok* de ken Evenmin bestaat er. in tegenstc!- ling tot voorheen, op het ogenblik ofü* eicel nog contact met de kerken ln Bul» garije cn Roemenie. De christenen in de w landen van het Westen beseffen zt- ki nog te weinig, hoe zeer zij hun mede- ni christenen in andere landen konden hel. G pen door steeds op de bres .te staan voor de onafhankelijkheid der kerk en door haar vrij te houden van alle poll' tieke en economische druk en beïnvloe- ding.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 4