Rode „generaal" bestemd voor verovering van de wereldmarkt isyTWEEHONDERD...- Stamvader ontstond in een kast van een stoffig schoollokaal JJit liturgische plechtigheden groeide het Paasspel NIEUWE TULP GENOEMD NAAR ARGENTIJNSE VRIJHEIDSHELD Tweede TH moet in Eindhoven komen 1 j Zaterdag 12 April 1952 De rode tulp General San Martin, die bijna tweemaal zo groot is als zijn vergelijkbare soort genoot, groeit en bloeit nog in het verborgene, want er bestaan op de hele wereld nog slechts tweehonderd exemplaren van. Over tien jaarwanneer het nageslacht van de eerste San Martindie in het laboratorium van dr De Mol ontstond, in de honderduizenden gaat lopen, zal men weten of zij voor de handel belangrijker is dan andere bloemen die in de loop der jaren zijn ontstaan door kruising en broeiing van de planten. (Van een onzer verslaggevers) In het land achter Lisse, het hart van onze bollenstreek, in een smalle strook bruine aard achthonderd groene knoppen, netjes in het gelid. Slechts eens in de week loopt er een tuinman langs. Hij blijft dan halverwege de rij staan bij een twintigtal gelederen die zich voor het oog van de leek in niets onderscheiden van hun zeshonderd soortgenoten. Tweehon derd groene rolletjes: een van de proeven in het spel om de wereldexport, dat Nederland in het jaar 1951 honderddertigmillioen aan deviezen opbracht. In de zon en de lentelucht ontrollen zich die in elkaar gedraaide bladerbundeltjes. Over enkele dagen zullen ze in bloei staan, en dan zal er een duidelijk verschil aan de dag treden. Want de General San Martin is bijna tweemaal zo groot als de vergelijkbare bloemsoort. Een forse bloedrode tulp. De bloembladeren wijken af van het traditio nele standaard-type, en doen naar de vorm denken aan achte loos gerangschikte struisveren. kNK Het is nauwelijks te schatten hoe vroeg reeds in de middeleeuwen de behoefte, om door zang en symbolische handeling een bijzondere kleur te geven aan het kerke- UJ lijk feest van Pasen, zich heeft verwerke lijkt tot het aarzelend begin van een ge- A dramatiseerd Paasverhaal, tot een „opvoe- A ring" van wat we tegenwoordig een Paas- spel noemen. Ifin Zeer langzaam en geleidelijk moet uit de reeks jgj, plechtigheden die de Romeinse liturgie voorschreef p het drama in zijn eigenlijke vorm gegroeid zijn; de d. vroomheid van de middeleeuwse geestelijke die ïar zich volledig trachtte in te leven in Christus' lijden M en verrijzen en zijn didactisch streven er de leek ia" door een aanschouwelijke voorstelling deelgenoot van te maken, hebben deze groei in sterke mate >et@| jt bepaald. De oudste overgeleverde tekst die het rccht- vaardigt van een „Paasdrama" te spreken is van .s'j 970. Hij is afkomstig van een Engels Benedictijner- 'i klooster en bevat een beschrijving van de hande- nK ling waarin men zonder veel moeite een regie-aan- n wijzing zou kunnen zien: „Twee diakens, het kruis ba dragende, moeten naar voren treden, het kruis in lijjleen lijnwade wikkelen en vervolgens wegdragen, ,a';-antiphonen zingende, totdat zij op de plaats van het öjJgraf komen en er het kruis neerleggen, alsof het het Lichaam van Onze Heer was dat zij ter aarde jfj bestellenlezen we daar o.a. nadat is aangegeven, dat „in een gedeelte van het altaar waar er een holte zal zijn, het Graf nagebootst moet worden". a En staan we met de woorden „alsof en „naboot- je sen" niet midden op het toneel? e Vroeg op de Paasmorgen, vertelt de tekst dan w* verder, wordt het kruis weggedragen uit de nis en >c daarna moeten drie monniken die in witte alben gekleed zijn, zich' „stap voor stap, alsof zij iets zoe- ken, naar de plaats van het graf begeven", waar :t' zij een vierde monnik aantreffen die tevoren is binnengekomen „alsof hij aan de dienst wilde deelnemen en zonder op te vallen, onopgemerkt bij het graf wist te komen Drie Maria s" b j Die drie monniken zijn de „drie jj"I Maria's'» die het lichaam van de d gekruisigde Jezus willen zalven, het graf geopend en leeg vinden en door de engel (de vierde monnik) c worden ingelicht over de verrijze- ]j< nis van Hem die zij zochten. In deze nog primitieve vorm van een fc/ Paasspel liggen al hoogtepunten m van dramatische emotie die voor het toeschouwende en toehorende publiek enorm aangrijpend geweest moeten zijn. Het wanhopig zoeken der {.vrouwen" bijvoorbeeld, dat al t, heel spoedig nog dramatisch ver- e sterkt werd door Maria van Mag- i'f-d dela vooraf angstig te laten vragen- „Hoe moeten we de zware graf- jvfl steen afwentelen?'» De spelhandeling bleef voorlopig symbolisch: was geen sprake van, dat vrouwen de „rol" zouden spelen van de drie Maria's en evenmin was er iets /als een décor. Wel werd het spel al vroeg ver rijkt met scènes die het eigenlijke drama algemeen-menselijk kanten gaven: het handelen met de koop man over de zalf en de tocht van Petrus en Johannes (van wie de tweede sneller ter been was dan de eerste) naar het graf, kregen in de 12e eeuw bovendien een komisch accent om, nog weer later, volkomen te vergroven tot ruig toneel dat niets meer met het Paas- gebeuren had uit te staan en slechts de lach van het volk diende. Keerpunt Die 12c eeuw trouwens beteken de een keerpunt in de geschiedenis van het kerkelijk drama, in het algemeen, dus ook Voor het Paas spel. In de ontelbare varianten van het zojuist beschreven ..oudste" Paasdrama hadden tot die tijd tekst Die vorm is in kleinere variaties al bekend, doch nooit heeft een bloem van deze soort bestaan in een grootte als die van de San Martin. Misschien is de rode ge neraal voorbestemd om op de we reldmarkt een sensatie te wekken als eeuwen geleden de zwarte tulp. De legende wil dat er om die bloem gemoord is en gestolen, en het levensgeluk is verwoest van alle betrokkenen. Maar voor een dergelijke romantiek heeft de twintigste eeuw geen voedingsbo dem. De ijzeren kluizen en de wach ters die de zeldzame bloembollen dag en nacht bewaakten zijn in onze tijd van zakelijke efficiëntie vervangen door een registratie, of ficiële geboorte-acten. en een er kende commissie voor Nomencla tuur. Is de bloem eenmaal inge schreven dan kan geen dief meer de voordelen plukken van zijn daad. zonder met de zekerheid van de wetten der voortplanting en vermenigvuldiging na verloop van tien jaar verraden te worden door tweehonderdduizend bloemen. Het leven: een doosje Het is moeilijk zich voor te stellen dat de stamvader van de ze nieuwe bloemensoort van wie de tweehonderd te Lisse de enige nakomelingen ter wereld zijn ontstond in een zwarte kast op de eerste verdieping van een school aan het Waterlooplein 24 te Amsterdam. Hij ontstond uit een bloembol die krachtens zijn geboorte was voorbestemd een tulp van het type „Red Cham pion" te worden, tot de Amster damse onderzoeker dr Willem E. de Mol in diens laboratorium in greep in het principe van de erfe lijkheid. Voor dr De Mol en zijn mede- Een van de dramatische hoogte punten in het primitieve paasspel: de komst van de drie Maria's bij het door soldaten bewaakte graf van Christus waar een engel hun zegt ..Wie gij zoekt is verrezen'. Een afb. uil een handschrift dat omstreeks 1000 in de abdij van St. Gallen werd vervaardigd. en muziek een gelijkwaardige plaats ingenomen, maar met het verval van het Gregoriaans ging het woord, dus het zuivere toneel, meer en meer overheersen. Tege lijkertijd drongen in de Latijnse teksten zinnen en spoedig hele frag menten in de volkstaal, die het profaneringsproces nog in snelheid deed toenemen. Ook zonder een voor Duitsland geldend pauselijk verbod uit 1210 om vertoningen in de kerk te geven, verplaatste het Paasspel zich allengs van de kerk naar het kerkhof en vandaar naar de stadsmarkt en op rondtrekkende wagens: de ..regie" kwam in han den van wereldlijke „ghesellen van „General San Martin" ...voor schoonheid: een markt... den spele" en, vooral in de 12e en 13e eeuw dichtten onnoemelijk vele troubadours teksten die zich voeg den bij een zich gestadig uitbrei dend Paasdrama-repertoire. In Nederland Voor Nederland zijn er daaron der twee die speciale aandacht ver dienen. In de eerste plaats het mu ziekdrama dat onder de naam „Maastrichts drama" in de litera tuur bekend is en dat waarschijn lijk meer dan twee eeuwen lang traditioneel in de O. L. Vrouwkerk is opgevoerd. Het is het meest com plete voorbeeld van een „gevormd" Paasdrama. heeft een duidelijke regie-aanwijzing en een opgave van de dramatis personae, acnt in ge tal: Christus, twee engelen, drie vrouwen en twee leerlingen. Het tweede is Delfts van origine, daterend uit de 14e eeuw. De ge gevens hierover zijn voornamelijk bekend uit stadsrekeningen die er een prachtige indruk van geven hoeveel toneelhandelingen in de loop van enkele eeuwen om de oor spronkelijke kern-actie zijn ge groeid. Er wordt o.a. rekening en verantwoording afgelegd van „die lyeste die de pharizcen an har tab barden hadden van papier gemaect", van „twee moerdenaers cruce" en van „een nieuwe rock daer onse lieve Heer mede speelde". Boven dien declareert de stad kosten „an spikeren X st." (10 stuivers), „an spelden en garen'' alsmede.an byer gedronken"! En tenslotte nog bedragen aan „personeel' uitbetaald: aan „Dirc die ondergraefmaker van vier dagen dat hout te halen en weder thuys te brengen van die stellync", aan „Jan, die bayerman van twee dagen", en aan „Jan, die orgelblazer van III dach" De brave Benedictijners die in 970 in hun witte alben vol over gave ..deden alsof" hadden hier van nog niet gedroomd; maar wat zou de stad Delft rond 1400 hebben gezegd van een geperfectionneerde 20ste eeuwse voorstelling in Ober- ammergau? Regering van oordeel: DEN' HAAG De regering meent, dat Eindhoven moet worden aangewezen als plaats van vestiging voor een eventueel te stichten tweede Technische Hogeschool. De industriële sfeer van die stad en de omstandigheid, dat het po tentieel van de bevolking van de zuidelijke provincies onvoldoende tot uitdrukking komt in het aantal studenten aan universiteiten en hogescholen zijn de argumenten, die bij deze keuze van overwegende betekenis zijn geweest. Dit deelt minister Rutten mee in zijn memorie van antwoord aan de Tweede Kamer over het wetsont werp omtrent de kosten ter voor bereiding voor een tweede T.H. werkers is het verschijnsel „Le ven" te omschrijven als een doos je, dat zich vermenigvuldigt door splitsing, waarna de helften weer groeien tot nieuwe doosjes, om zich dan opnieuw te splitsen. Alle levende stof is opgebouwd uit zulke doosjes van verschillen de aard, die men „cellen" noemt. Men heeft mij op het laborato rium door de microscoop een bloemwortcl laten zien. Die bleek te bestaan uit een plukje kleine witte doosjes, die aan elkaar vast zaten. Elk doosje was gevuld met een aantal dooreen gekronkelde slangetjes. Onder de microscoop werden ze zo duidelijk zichtbaar dat men ze gemakkelijk tellen kon. Ze waren een honderdste mil limeter lang. Ze heten „chromo somen". en ze zijn, naar de on derzoekingen uitwezen, de dra gers van het bouwplan volgens hetwelk de cellenmassa zich ont wikkelt. Uit een menselijke kiemcel: een enkel onzichtbaar klein doosje met slangetje dus, ontstaat door voort durende splitsing en hersplitsing tenslotte het ingewikkelde stelsel van millioenen cellen dat wij de mens noemen, met zijn verstand, zijn karakter, zijn talenten, zijn zintuigen. Het bouwplan, volgens hetwelk de mens wordt opgetrok ken, ligt tot in de kleinste onder delen vastgelegd in de achten veertig chromosomen die in de kiemcel besloten liggen. Achtenveertig slangetjes in een doosje. Zonder hen zoudt ge slechts een zinloze klomp zijn. Door hen behoort ge tot de men selijke soort, en lijkt ge op uw vader en uw moeder in aard en uiterlijk. Het aantal van uw chro mosomen staat vast. Ge hebt cr achtenveertig. Een kat heeft cr tweeendertig. Een tulp vieren twintig. De meest schokkende ontdek king, die de onderzoekingen aan de basis van het leven hebben op geleverd, is nu dat het menselijk vernuft kan ingrijpen in de grond wetten van het leven zelf, en uit bestaande levensvormen afwijken de organismen kan doen voortko men, zodat een nieuwe soort ont staat. Dr De Mol heeft nieuwe bloemensoortcn doen ontstaan, door met röntgenstralen de split sing van cellen en chromosomen zodanig te verstoren dat cr cellen ontstaan met een gewijzigde chro mosomen-structuur, wat ingrij pende veranderingen tot gevolg had in het bouwplan van de soort, dat immers in het doosje met de slangetjes is vastgelegd. Het is gebleken dat de nieuwe chromosomen-structuur het nieu we bouwplan, dat. uit haar veran derde samenstelling voortvloeit, met dezelfde ijzeren nauwgezet heid van geslacht op geslacht doorgeeft, en ten uitvoer legt. De General San Martin, die ontstond onder de röntgenlamp op het Wa terlooplein uit een bol van de Red Champion, is twee maal zo groot als zijn ouders. Zijn twee honderd nakomelingen hebben dat kenmerk overgenomen en de nieu we soort in haar bestaan beves tigd. Zakelijkheid Intussen is de bloem in z'n scho ne zeldzaamheid het onderwerp van zakelijke berekeningen. De kwckersfamilic Segers te Lisse, j die de San Martin in handen heeft, I staat voor verreikende beslis- j singen, betreffende kapitaalsinves tering en monopolisatie. De bloem is op de kwekerij Gebroeders Se gers en in het laboratorium van dr De Mol grondig bestudeerd. Ten aanzien van de teelteigen schappen is gebleken dat de San Martin, waarvan nu tweehonderd volwaardige exemplaren bestaan, zich in tien zal kunnen vermeer deren tot tenminste tweehonderd duizend volwaardige exemplaren Moet men het monopolie behou den of niet? Als men het mono polie verkoopt en de andere kwe kers in de San Martin betrekt, dan boekt men een onmiddellijke winst, en is het succes van de bloem op de wereldmarkt vrijwel verzekerd. Want dan is het in slaan van de San Martin als len tebode in de voortuintjes van Mel bourne, Santiago, en New York het belang van de hele kwekers wereld, die de markt beheerst. Maar als de bloem op grond van haar kwaliteiten in staat is zelf standig de wereldmarkt te verove ren. zonder de steun van de hele kwekerswcreld, dan betekent mo nopolisatie 'n niet te onderschatten versteviging van de positie der gebroeders Segers in de export- handel, cn grote winsten. Hoe sterk staat de San Martin? De onderzoekingen van dr De Mol en de gebroeders Segers hebben volgens hen uitgewezen dat de teelteigenschappen goed zijn. Ook is de stengel, die de grote bloem moet torsen, sterk genoeg geble ken, zelfs nadat ze geforceerd was. De kleur van steel en bladeren is van een groen dat wijst op ge zondheid en hardheid. De houd baarheid is goed in vergelijking met andere soorten. De bloeiende bloem houdt het onder normale omstandigheden drie weken op de koude grond en twee weken in een vaas. Ook zijn manier van bloeien is gunstig. Hij laat zijn zware grillige bloembladeren niet hangen, doch houdt ze geheven. Een ander voordeel bleek dat de bollen van de San Martin zelden „blind slaan" een kwekersterm voor het niet opkomen en in de grond verrotten van bloembollen. De Red Champion, waaruit de San Martin ontstond, kende dit verschijnsel wel. Zijn bijzonderheid is buiten kijf- Zijn grootte valt onmiddellijk op en is enig in zijn soort. Dat zijn eigenaardige vorm gewild is, blijkt uit het succes van kleinere soor ten die op hem lijken. Zijn kleur is veel gevraagd. Totale monopolisatie betekent voor de gebroeders Segers een kapitaalsinvesting in teeltgrond en arbeidsloon voor de duur van tien jaar, terwijl het belang van de machtige kwekerswercld strijdig wordt met het hunne, want de anderen kweken de Red Cham pion, waarvan het debiet bij een succes van de San Martin zeker sterk zal schrompelen. Het ligt dus voor de hand dat de kwekers wereld in dat geval niets zal doen of nalaten om het slagen van de GENERAAL SAN MARTIN ...voor Argentinië: de vrijheid... San Martin op dc wereldmarkt te bemoeilijken. En hoeveel ka pitaal zal men in de reclame moe ten steken om de San Martin te ondersteunen? Hoe zal dc markt er uit zien over tien jaar? Zal ac grillige vorm dan nog zo gewild zijn en de kleur zo veel gevraagd? En hoe zal dc wetenschap van dr De Mol zich ontwikkelen? Zal de San Martin achterhaald worden door nieuwe resultaten, nog voor de voordelen der monopolisatie zich in zoverre hebben kunnen doen gelden dat het risico van de kapitaalsinvestering verantwoord Over tien jaar Intussen is het leven niet te stuiten. Over tien jaar zal de San Martin bij honderdduizenden het publiek bereiken. Dat staat vast, onverschillig hoe de beslissing bij de familie Segers over al of niet monopoliseren zal uitvallen. De gestelde keuze is een van de kern problemen van het kwekersbedrijf. Hier worden zaken groot gemaakt of te gronde gericht. Hoe het pu blick over tien jaar zal reageren kan men gissen en proberen te beïnvloeden door reclame. Maar j weten doet men het pas over tien jaar. i De beslissing is nog niet geno men. Bij Segers hebben ze een ge zond boerenpessimisme, en tussen de totale monopolisatie en het to tale loslaten er van zijn vele scha- keringen mogelijk. In het kante.")r j aan dc Dorpsstraat te Lisse denkt men ook al over het probleem of men de vraag, en daardoor de prijs, voor éen deelgenootschap in het kweken van de San Martin in Nederland zal opvoeren door eerst Dr W. E. DE MOL ...voor de tocht: een petje... een aantal bollen naar Amerika te verkopen, of omgekeerd. De San Martin is vernoemd naar generaal José San Martin, de Ar gentijnse vrijheidsheld die juist ten tijde dat de bloem ontstond, grootscheeps werd herdacht in Ar gentinië: een beroepsvechter die leefde van 1778 tot 1850. In Ma drid verjoeg hij samen met de Spanjaarden de Fransen, om daar na naar Buenos Aires te gaan, cn er met de Argentijnen de Span jaarden te bevechten. In 1817 trok hij als generaal met een geharde Chileense troepenmacht dc Andes over, cn vernietigde de Spaanse koloniale legers in de slag bij Cha- cabuco. Ten slotte kreeg hij een conflict met de staatsman Bolivar, en weck uit naar het land van zijn eerste tegenstanders, Frankrijk, waar hij jaren later stierf. Het idee van dc naam kwam van dr Jan van As, de directeur van het „Oficina de Información Holandesa para América Latina", Er is niet veel handel in bloembol len met Argentinië. In 1950 werd er voor een dertigduizend gulden heen geëxporteerd. Zal de rodo generaal dc Argen tijnse markt veroveren? Het be richt dat de bloem naar de Argen tijnse vrijheidsheld is vernoemd, heeft in Argentinië een stroom geestdriftige radio-reportages en perspublicaties ontketend over „Poesia de los Tulipancs de Ho- landa" „Los Primeros Tulipa ncs Atómicos" „Bulbos y Rayos X". Sommige artikelen in tijdschriften met massa-oplagen besloegen vier grote pagina's en waren verlucht met indrukwek kende kleurenfoto's. Toch romantiek Eén stuk romantiek van het soort dat de legendarische zwarte tulp omgaf, kleeft ook nog aan de twintigste eeuwse San Martin. Dr De Mol gaf er dertig jaar van zijn leven aan. Hij liet dc kans op een professoraat in Zuid-Afrika schie ten en gaf een positie in Amerika op, om in de buurt van dc bollen velden te blijven proberen zijn on derzoekingen voort te zetten met een van Philips geleend röntgen- apparaat, en de steun van enige Nederlandse kwekers. Zijn labora torium is een schoollokaal vol stof fige potten en preparaten. Langs dc wand staan margarincdozen op gestapeld, die de gegevens bevat ten van de dertig jaren studie, die aanvingen in 1922 toen de pas ge promoveerde dr De Mol van dr Heukensveld Jansen toestemming kreeg het röntgenapparaat van het Onze Lieve Vrouwengasthuis eens te gebruiken. Dc eerste resultaten waren voornamelijk verwoestin gen, maar ook een bol van een blauwe hyacint waarvan dc bloem later rode sectoren ging vertonen. Dr De Mol zap daar destijds niets in, maar hij ging door met experi menteren. Door de ramen aan do achterkant van zijn laboratorium kijkt men recht in de keukens van de huizen aan het Waterloo plein. Er hangt een teil aan een spijker en een theedoek over een drooglijn. Af en toe kijkt een huismoeder onder het koken even aan de overkant naar binnen, waar een oude man met een alpinopetje op, gebogen zit over folianten cn microscoopglazen. Hij is een uit zonderlijk exemplaar van de men selijke soort, en de chromosomen die het bouwplan van zijn persoon ten uitvoer legden droegen een taaie onderzoekersdrang in zich, en het kenmerk van grote houdbaar heid. Want dr De Mol is al vier-en- zestig, en hij werkt nog dag cn nacht aan zijn experimenten. Te Lisse valt dezer dagen de beslissing. C. J. Segers, R. C. Segérs, W. J. Segers, J. Segers, W. N. Segers en C. J. Segers junior beraden zich over een rode bloem, die in het jaar 1962 twintig dagen zal bloeien in Yokohama en Santos. Zij den ken in jaren, in een wereld die leeft bij de dag. Zij hebben een troefkaart in handen, maar zij keuren het gokspel af als een spel van de duivel. De beslis sing zal betrekking hebben op het voortbestaan van een fami liezaak, die in een kantoorge bouw, drie schuren, en dertig hectaren grond ligt verankerd, waar zeventig mensen hun be staan vinden. Een geslacht van Christelijke boeren die moder ne talen spreken en in streep jespakken de wereld afreizen.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 7