lijdende demonstratie van Atlantische samenwerking RIJN-KANAAL: Amsterdams weg naar grotere toekomst BRITSE VERLOFGANGERSTREINEN: )tlikje Engeland raast p rails door ons land compleet met ,tea en ,ale Meer faciliteiten vereist voor transito-verkeer? Ro Mogendorffs tekenkunst vol diepe menselijkheid Schilderij-expositie van George Rouault iterdag 10 Mei 1952 an een onzer verslaggevers) JTRECHT. In kamer 46 •en het Utrechtse station elt een energieke jongeman, bijna beter Engels spreekt Nederlands, zijn moeder- 1. John Lagard heet hij en is de verbindingsman tus- het hoofdkwartier van het tse Rijnleger en de Neder- dse Spoorwegen, die samen verantwoordelijkheid dra voor het vervoer van de tse verlofgangers. Om de ere dag reizen er een klei- duizend man van Hoek van [oüand naar de grens bij 01- zaal of Eindhoven (of in gekeerde richting). Britten gaan door ons land rote, moderne treinen, die be- 1 uit Duitse of Oostenrijkse :>ns, getrokken door een in land althans Nederlandse rische locomotief. In spoor- argon zijn deze treinen be- 1 als de DBA, Direct British j iy, oftewel sneltrein van het j e leger. De treinen ijlen des >ens vroeg en 's avonds door ?rland en stoppen alleen in cht en Oldenzaal of Eindho- waar belastingambtenaren en ne nog scherper op de burgers •nilitairen letten dan de mare- issees, die met de ogen wijd langs de wagens stappen, een wonder", vertelde John ird, toen hij ons voor de aan- van de reis allerlei „permits" irekte, „want wie met zo'n mee mag en genoeg geld kan er heel wat heerlijke ;elen voor een zacht prijsje :n. En omdat de trein Engels dgebied is, moeten er dus, als ze mee naar buiten neemt, errechten worden betaald." Stukje Engeland DBA bleek inderdaad een nd stukje Engeland te zijn, pleet met „tea" en „ale", met ers en shillings. Ge weet het Zo ge ooit met deze trein it mogen reizen, zoudt ge het chts of Oldenzaals station niet aten zonder aangeschoten te den door een douane of een echaussee, of alle twee tege- Maar naar alle waarschijn- leid zouden zij tevergeefs Uw portefeuille of koffer aan een vgezet onderzoek onderwer- Want gij. Nederlander, zoudt lat rijdende Luilekkerland net iard met Uw guldens kunnen elen als ge wilde, Herr Ober de restauratiewagen en das Jlem in de NAAFI-kiosk, waar Britse leger tegen een voor prijsje zijn snoepgoed, siga- n en nylons kopen, zullen ds beleefd, maar erg nadruk- jk zeggen: let spait mai zeer, aber be en mit militar Geld, bitte." De dat ge geen militair geld zal zo groot zijn, dat ge U liet al te lang over zult ver en. dat Duits personeel de >ter zwaait m de kiosk der "liikheden. De Players, die in NAAFI-kiosk een shilling kos- (m good old England maar t drie en een half keer zo 1) gaan dus aan Uw neus voor- en al wat U met Uw vijftig ten, waarvoor U een pakje ite Engelse" dacht te kopen, it doen is. ze later spijtig aan douane op het station tonen misschien zal de man nog met meevoelen ook. Maar ge zult adeloos gesteld worden. Want het Rijnleger U vergunning ft in de DBA te reizen, wordt een „permit" verstrekt, welke cond moet worden aan de .VO, de Engelse transportleider, in de trein dezelfde functie ft als de kapitein op een schip, ichien treft ge het zoals wij. Ontmoetingen Iisschien ontmoet ge op die lier TCWO Baker of TCWO ombe, beiden warrant-officer de RAF, die door het lot op trein verzeild geraakt zijn. Als hen ontmoet dan zullen ze U dleiden en in gesprek brengen officieren en soldaten, die op een of andere manier goede nneringen hebben aan Neder- d, die met U zullen praten en toch zullen laten genieten van sigaretten en dat glas ale. Ter- het vlakke Hollandse land •rbij flitst, komt ge misschien net als wij, in gesprek met de joor uit Devonshire, die in De Vienna waakt zich van de kade los. Drie WRAC's kijken naar het laatste stukje van het land, waardoor zij in sneltrein- vaart reisden. IN ..Hook of Holland" moe ten de Britse militairen, die van hun verlof terugkeren, en kele formalitei ten vervullen. Daarna krijgen ze elk 'n plaats je toegewezen in de militaire trein, die in middels alklaar staat. vlekkeloos Oxford-Engels begon te vertellen: ,,I do know Holland very well indeed". Hoe goed hij Holland kende, bleek uit zijn ver halen over Den Haag, waar hij een jaar lang twee keer per week in een cricket-team speelde. Of misschien zult ge, als ge met de DBA reist, de Canadese ser geant-majoor ontmoeten, die na de bevrijding in Driebergen gele gerd was en nu, zes later, zijn verlof gebruikt om daar weer eens heen te gaan. om er oude kennis sen op te zoeken en om in „Joe- trekt" een vriend-van-toen nog eens te zien. Vriendelijk n oord Misschien ook moogt ge in de coupé van TCWO Baker „himself" zitten, die U dan vast en zeker vriendelijk te woord zal staan, net als hij dat ons deed. Hij vertelde het verhaal van een veertienjarig Nederlands jongetje, dat moeder ziel alleen ergens in Italië rond zwierf. „Het was in 1944". zei warrant- officer Baker, „het regende zo als het alleen maar in Italië kan regenen. Wij waren met ons lucht machtonderdeel weer eens naar een nieuwe omgeving verhuisd en op de eerste de beste dag daar kwam er een klein, verregend jon getje bij ons bedelen." Baker ge baarde, hoe het jongetje daar had gestaan, nat, hongerig smekend en heel alleen in een vreemd land. „Ik heb hem vier maanden bij me gehouden en toen heeft hij via de UNRRA een nieuw tehuis gevon den. Nu weet ik nog niet. hoe hü heette en hoe hij in Italië tereent is gekomen en ik heb ook nooit meer iets van hem gehoord." U hoort meer dergelijke verha len tussen de Duitse grens en Hoek van Holland, waar de ver- ZODRA de „Vienna" of de „Wandsbeck" in Hoek van Holland langs de kade hgt worden de vleesrantsoenen in de DBA ge laden. De Britten hebben in „Hook" een doeltreffende organisatie op gebouwd. Het embarkeren en de- barkeren van de verlofgangers en van vrouwen en kinderen, die zich bij haar echtgenoten en hun va ders in Duitsland gaan voegen, ge schiedt er snel en zonder onnodige formaliteiten. Er wordt geen tijd verspild, want de reis van Harri- burg/Altona naar Liverpool Street Station in Londen is lang en voor de verlofganger is elke minuut winst. In Engeland wacht immers ergens de familie en in Duitsland wacht de dienst, die veel geeft, zoals wij in deze DBA konden merken, maar ook veel eist. Wij waren dus een paar dagen in een stukje Engeland, dat langs Rotterdam en Utrecht en Amers foort en Deventer raasde. En toen we aan het einde van de reis in Utrecht uitstapten en de omroep- ster in prachtig Engels hoorden zeggen: „The British military train has just arrived. No civilians waren we met onze gedachten nog zo volkomen in datzelfde stukje Engeland, dat we schrokken, toen er opeens een burger, met iets van Lieftinck in zijn blik, voor ons stond en zei: „Waar komt U van daan. meneer?" Op dat moment stonden we weer met beide benen op de Hollandse bodem. NIET ALLEEN verlofgangers ma ken gebruik van de DBA. Ook vrouwen en kinderen van Britse militairen reizen er mee door ons land naar de Britse zone in Duitsland. Tentoonstelling in de Academie De kunst van Ro Mogendorff die momenteel te zien is in de Amers- foortse Academie voor Beeldende Kunsten, is begrijpelijk en aan vaardbaar voor iedereen: zij houdt namelijk vast aan de objectieve werkelijkheid en experimenteert niet al te opzettelijk met de vorm. Wel is er een duidelijke evolutie in haar werkwijze vast te stellen en heeft zij zich bevrijd van alles wat aan de Academie herinnert, maar dit neemt niet weg, dat de traditie haar heilig blijft en dat de menselijkheid bij haar nummer één is. De gestemdheid van haar werk hangt, dunkt mij, innig samen met de tragische levenservaringen, die zij en haar rasgenoten in de oor log hebben doorstaan. Vooral is dit af te lezen van de portretten van Joodse stamverwanten en vrien den, die zij in de oorlog heeft ge maakt: gezichten soms van een tragische "uitdrukking of een be zielde berusting, waarbij de naam Rembrandt zelfs naar boven komt. De oorlog heeft haar kunst op ongemene wijze verdiept, hoewel haar psychologisch kunnen volko men is af te lezen aan een fijn zinnig getekend vrouwenportret Om de andere dag komen er door ons land Engelse verlof- gangerstreinen, die een rijdende demonstratie zijn van Atlanti sche samenwerking. In de stom pe neus van de clectrische loco motief zit een Nederlandse wa genbestuurder; in de restaura tie-wagen resideren Duitse kell- ners en in de coupe's en corri- dors zitten en lopen Engelsen, Schotten en soms ook Belgen, Denen, Oostenrijkers cn Neder landers. Deze treinen zijn be stemd voor Britse verlofgangers uit Duitsland. Maar ze worden bij uitzondering ook ge bruikt door burgers cn militai ren van andere nationaliteiten. BAOR, dat is het Britse Rijn leger, stelde een onzer verslag gevers in de gelegenheid met zo'n trein mee te gaan. In ne venstaand artikel geeft hij zijn bevindingen weer. lofgangers zich inschepen op de Vienna of de Wandsbeck, de troe penschepen, die om de beurt de dienst naar en van Harwich on derhouden. Toen wij in de avond, om precies te zijn om vijf over acht. in Hoek aankwamen, lag de Vienna langs de kade bij de „Fruit Wharf", een grote loods, waarin de verlofgangers enkele formali teiten moeten vervullen. In dat zelfde Hoek van Holland is een transit-camp, waarin de verlofgan gers de nacht moeten doorbrengen, als de boot door een of andere oorzaak, mist b.v., niet kan uit varen. In dit transit-camp, dat onder bevel staat van majoor Ink- son. die er met zijn staf en het Britse en Nederlandse personeel in bungalows leeft, brengen soms wel een kleine duizend militairen de nacht en een gedeelte van de dag door. Er is een bioscoop en er kan wat aan sport worden ge daan. De NAAFI is ook daar pre sent met een cantine. zodat de wachtenden niet op een droogje behoeven te zitten. DE GROTE sluis bij Tiel met deur. Achter ziet men de hef- op de voorgrond df eerste sluis- I foren met de sluisdeur, die tot de Waal toegang geeft. (mej. R. Bredius) uit 1939 (no. 17). Het feit dat een van hen. die haar het meest dierbaar waren, tengevolge van de oorlog in de geest gestoord is geraakt en des wege opgenomen werd in een ge sticht voor geesteszieken, leidde er toe, dat zij bijzondere belangstel ling en deernis kreeg voor deze aparte. tragische wereld. Zij schijnt in het gesticht zelf niet te schetsen, maar neemt de patiënten zo goed in zich op dat zij thuis geheel vanuit haar herinnering kan werken. Temeer verwonder lijk, dat zij in haar tekeningen Ro Mogendorff is méér tekenares dan schilderes de spontane in druk. de typische actie-in-ver- stardhetd van deze mensen, zo treffend en direct weet te behou den. Er zijn maar weinig kunste naars. oud cn nieuw, die haar sujetten aan deze sfeer hebben ontleend. Zelfs Van Gogh, hoewel hij cr de gelegenheid toe had, deed het practisch niet. Van de latere is alleen Jan van Herwij nen met dit motief bezig geweest. De kunst van Ro Mogendorff her innert in haar expressieve spon tane kracht meer aan zeventiende eeuwers als Adr. Brouwer en Frans Hals. maar het wil mij wel eens voorkomen, dat het humane accent bij haar nog sterker is! Naast de reeks van deze na- 'vrante vrouwenportretten is er ook een reeks, waarin de vrou welijke schoonheid het onderwerp is. Hier werken andere overwe gingen en bedoelingen en bezigt Ro Mogendorff gemeenlijk ook an dere middelen. Terwijl zij voor do portretten van geesteszieken veel al van houtskool of krijt gebruik maakt, zijn de naaktfiguren mees tentijds penseeltekeningen met Chinese inkt, waterverf of sepia. Zij distanciecrt zich hier volkomen van het psychologisch element, maar toont belangstelling voor de plastisch geziene vorm, die zij met ongekend gemak in enkele schijn baar vluchtige vegen cn trekken suggereert. Het mannelijk krachti ge soms zelfs monumentale in haar werk is nergens storend en meermalen doen de schetsmatig opgezette tekeningen ietwat Ja pans aan. Dit zelfde is trouwens ook wel bij de diertekeningen het geval, waartoe zij zich al vroeger voelde aangetrokken cn die zoals de bladen in de gang gehan gen bewijzen nog steeds een geliefd onderwerp voor haar zijn. Hier denkt men meer dan eens aan oude Italianen en 17e ceuwse Hollanders. C. A. S. (Van een onzer verslaggevers) Bij alle enthousiasme over het Amster damRijnkanaal, dat op 21 Mei door Koningin Juliana zal worden geopend, vergeet men in toespraken en geschriften vaak het belangrijk ste. Men hoort en leest veel technische bijzon derheden van het kanaal en krijgt dan indruk wekkende getallen voorgezet. „Bij Tiel is de grootste binnensluis van Europa gebouwd: zo lang en zo breed. Men kan de kolossale hefdeur (zoveel duizend kilogram) in enkele minuten omhoog laten gaan en weer laten zakken; en 's nachts wordt het hele kanaal verlicht met lampen van zoveel Watt. Alles bij elkaar heeft vijf-en-tachtig millioen gulden gekost!" Aan de vraag waartoe die 85.000.0(H) aan de ka- naalwerken zijn gespendeerd komt men nau welijks toe. Het antwoord: „Om meer Rijn- goederenverkeer naar Amsterdam te trekken", lijkt trouwens ook zo vanzelfsprekend. Ongeluk op staatsmijn „Wilhelmina" KERKRADE. Gistermorgen om half acht heeft zich in een pijler van de staatsmijn Wilhelmina een steenstorting voorgedaan, waardoor de 23-jarige mijnwerker Senter dodelijk werd getroffen. Vier an dere mijnwerkers werden door het vallend gesteente ingesloten, doch konden in de loop van de morgen worden gered. Het kanaal i s er immers: uiterst modern, en uitstekend bevaarbaar \oor zelfs de grootste Rijnschepen. Amsterdam heeft zijn perfecte verbinding met de Rijn. En dus komen de schepen van zelf wel. Zo simpel is het niet. Scheep vaartdeskundigen zijn het cr over eens. dat er nog veel ondernemings geest nodig zal zijn om de grote economische mogelijkheden, die het kanaal biedt, de hoofdstad ten nut te te doen komen. Amsterdam, zo luidt veler mening, zal vooral het transitoverkeer ruimschoots facili teiten moeten bieden (haveninstal laties. tarieven, quick dispatch, enz en het zal vervolgens de zee vaart opmerkzaam moeten ma ken op zijn moderne Rijnhaven. Ook acht men het denkbaar, dat Amsterdam thans vooral gespe cialiseerd op het vervoer van stuk goederen zich meer zal moeten toeleggen op massagoed, als kolen, erts. graan en vloeibare brandstof. De betekenis van Amsterdam in het Rijnverkeer is thans (nog) niet zo heel groot. In 1950 werden er 0.9 millioen ton Rijngoederen aan- en afgevoerd, tegen Rotterdam 15,6 millioen en Antwerpen 4.5 millioen. Alleen Gent komt met 0.7 millioen ton in '50 na Amsterdam. „Maar per jaar passeert 23 mil lioen ton scheepsruimte het oude Mcrwedekanaal!" zal men mis schien zeggen. Dat is ook zo Al leen moet men er bij vertellen, dat deze scheepsruimte voor verreweg het grootste deel het binnenlands en Benelux-vervoer dient. Het Merwcdekanaal blijft trouwens zijn functie voor dit vervoer behouden. En hoe belangrijk die functie wordt geacht blijkt wel uit het feit. dat men tussen Jutphaas cn Vreeswijk een nieuwe sluis heeft gebouwd. Voorspellingen De nieuwe verbinding met de Waal dient er dus vrijwel uitslui tend toe het achterland van de Am sterdamse haven te vergroten. Wan neer men zijn licht opsteekt over de verwachtingen hieromtrent, dan hoort men voorzichtige voorspellin gen. Algemeen wordt verwacht, dat Amsterdam wél zal varen bij zijn nieuwe kanaal. Hoe. is een andere vraag. Zie hier enkele meningen: 1. Het te verwachten groter aandeel van Amsterdam in het Rljn-goedercnverkeer zal ten kos te gaan van andere zeehavens. Hamburg. Bremen en Emdcn worden beschermd door Duitse regeringsmaatregelen, die con currentie met deze havensteden vrijwel onmogelijk maken Voor al Antwerpen en Rotterdam zou den dus de grotere concurrentie van Amsterdam gevoelen. 2. Dc totale Rijngoederen stroom zal toenemen door dc voortschrijdende industrialisatie in het stroomgebied van de Rijn. Amsterdam met kanaal zal van die toenemende goederenstroom een groter deel kunnen opeisen dan zonder kanaal. Een combinatie van de boven genoemde mogelijkheden 1 en 2 wordt waarschijnlijk genoemd. Een derde mogelijkheid lijkt min der groot: de goederenstroom zou toenemen als gevolg van een „ver- keer-scheppende" functie van het Amsterdam-Rijnkanaal (zoals bij voorbeeld vroeger het geval is ge weest bij de aanleg van nieuwe spoorwegen in Amerika). Wijk bij Duurstede en Utrecht maken al reclame voor industrie-vestiging langs het kanaal; en bij de Tielsc sluis heeft men er alvast een groot terrein voor opgespoten. Lichte in dustrieën zullen er zich ongetwij feld voor interesseren, de zware in dustrie (voorlopig?) waarschijnlijk niet. Keuze uit drie Ja. Tiel en Wijk bij Duurstede. In deze beide stadjes treft men voorbereidingen voor grote feesten ter gelegenheid van de opening van het kanaal. Slechts weinigen beseffen, dat aanvankelijk (om streeks 1931) lang en breed de mo gelijkheden zijn overwogen om het kanaal naar Vreeswijk of door de Gelderse Vallei te graven! Ten-, slotte heeft dc verbetering, die het kanaal zou kunnen brengen in de waterstaatkundige toestand van de Betuwe, mede de doorslag gegeven en werd het tracce Wijk bij Duur stedeTiel gekozen. Door deze keus snijdt het kanaal thans het stroomgebied van de Linge (typisch kwelriviertje met kleine lozings mogelijkheden) in tweeën, 's Zo mers. als de Bctuwse landerijen verdrogen, biedt het kanaal be- vloeiingsmogelijkhedcn. cn 's win ters. als het land verdrinkt kan met behulp van een gemaal even ten Noorden van Tiel. overtollig water door het kanaal worden af gevoerd. Een internationaal-politieke bete kenis heeft het Amsterdam-Rijn kanaal niet. Hoogstens zeggen de Belgen: ..Waarom Amsterdam wel een verbinding met de Rijn en wij niet?" Als voordeel voor onze nationale economie wordt nog wel eens ge noemd. dat in geval van een ha venstaking te Rotterdam het Rijn- verkeer niet dadelijk naar Ant werpen of een Duitse haven hoeft te worden verlegd, maar dank zij het nieuwe kanaal van Amsterdam gebruik kan maken. Het staat ech ter te bezien of de Amsterdamse havenarbeiders in dat geval niet solidair zouden zijn met hun Rot terdamse collega's. Het Amsterdam-Rijnkanaal b(j Jutphaas. Dc grootste Rijnsche pen (4000 ton) kunnen elkaar in deze moderne waterweg gemak kelijk passeren Vrijdagmiddag heeft de Franse am bassadeur, de heer J. P. Gamier, in het Stedelijk 'Museum te Amsterdam een tentoonstelling geopend, die een over zicht geelt van het levenswerk van de 60-jarige schilder Georges Rouault u" Frankrijk. De verzameling van deze veel zijdige Franse kunstenaar, die niet alleen als schilder maar ook als grallcus en dichter naam heeft gemaakt, is bijeen gebracht in nauwe samenwerking met dc kunstenaar zeil. het nationale mu seum voor moderne kunst *.c Parijs, 'a sociétë auxilialre des expositions du Palais des Beaux-Arts te Brussel cn dank zij een aantal musea en verzame laars in Europa en Amerika. Deze expositie, die van 9 Mei tot 30 Juni voor het publiek toegankelijk is. bevat een groot aantal schilderijen en zwart-wit tekeningen uit de verschil lende perloden van het leven van de schilder sinds 1893.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 5