Vacantie nu binnen ieders bereik
Gebedsgenezing: maak er geen
methode van
Idyllisch plekje op de
Veluwe met plaats voor
honderden gezinnen
GERO ZILV1UM
MOEILIJKHEDEN?
Verplichte contributie
voor vakgroepen?
Zelfs de wet werd voor
de Minters veranderd
Moderne filmster haalt niet
bij „bathing beauties
Moet U eens
hóren!
„Hulp voor
Blouses verraden iets van Uw karakter
Tent: f 1.50 per
dag per gezin
Sanapirin qqq
K EN WERELD
Wij geven raad
SENNETT (VAKMAN UIT HOLLYWOOD)
Idee geboren
uit plan van
onbehuisden
Zaterdag 17 Mei 1952
OP BELTGRAVEN BIJ OLDE-
BROEK OP DE VELUWE kan de
fabrieksarbeider, die het hele jaar
in een hal vol lawaai moet wer
ken, tot zich zelf komen: een stil
zandpaadje tussen uitgestrekte
heidevelden, waarin af en toe
een struikje of boompje, en met
aan de horizon hét écht Veluwse
dennebos. Op de foto onder de
boerenwoning, waarin de kamp
staf zetelt. Het zwembadje en
de kampwinkel zijn er vlak bij.
(Van een onzer verslaggevers)
ALS binnenkort de eerste vacantiegangers er in ons land
weer op uittrekken, wordt bij Oldebroek op de Veluwe
een nieuw kampeerterrein geopend:
Beltgraven. Men is druk bezig met
voorbereidingen, om er duizend va
cantiegangers per week te kunnen
ontvangen. Op zichzelf zou dat hele
maal niet zo bijzonder zijn, als dit
niet het eerste vacantiecentrum was,
dat wordt geëxploiteerd door een
gloednieuwe stichting „Centraal Be
heer Vacantie-Oorden", die wil tege
moetkomen aan de vraag naar goed
kope vacantiegelegenheid.
Op de Veluwe bij
Oldebroek ligt
..Beltgraven', een
mooi stukje natuur,
dat deze zomer
elke week duizend
vacantiegangers
verwacht
Dc Stichting Is Iets nieuws in
Nederland. Zij gaat niet uit van
dc een of andere vereniging of in
stelling. Slechts een paar grote be
drijven nemen er aan deel: de
Amsterdamse Droogdok Maatschap
pij. de K.N.S.M., de Stichting
Samenwerkende Havenbedrijven.
Blaauwhoedenveem - Vriesseveem,
Smuling's Transportmaatschappij
en de Nederlandse Politiebond.
Een zuiver particuliere instelling
is het dus geworden, die met de
gemaakte winst andere vacantie-
oorden zal gaan exploiteren of de
reeds bestaande zal uitbreiden en
verbeteren.
Het plan om deze stichting te
gaan oprichten kwam niet van een
van deze bedrijven. Het ontstond
xiit een ander plan, dat niet kon
doorgaan.
Dat was een plan van de ver
eniging „Hulp voor Onbehuisden"
om voor zich zelf een zomerver
blijf te stichten. Een commissie
kwam na enige tijd tot de conclu
sie: „Een eigen vacantie-oord kun
nen wij nooit betalen; een vacan
tie-oord dat voor ons doel geschikt
is, bestaat er niet!"
Toch heeft die commissie nuttig
werk gedaan. Want toen men rap
port had uitgebracht, bedacht men.
dat men wel vacantie-ruimte zou
kunnen maken, maar dan voor
iedereen. Er bestaat immers grote
behoefte aan die goedkope accom
modatie. En men ging praten met
directies van grote bedrijven waar
van sommige wel wat voor het
idee voelden. Zij wilden er ook
■wel geld in steken en zo kwam
„Centraal Beheer" tot stand.
„Wij hopen zo uit te groeien, dat
het probleem van „hoe vind ik
goedkope vacantiegelegenheid" over
enkele jaren niet meer bestaat",
zei ons de directeur van de nieuwe
stichting, de heer A. D. Lee wis.
Gezinnen eerst
„Beltgraven" wil in de eerste
plaats aan gezinnen vacantie-gele-
genheid geven. Want voor hen is
de behoefte het grootst. Voor de
jeugd is een zo ontelbaar aantal
organisaties op dit gebied werk
zaam, dat voor hen het probleem
lang zo groot niet is. Toch kan
ook dc jeugd op „Beltgraven" te
recht.
Over het hele 52 ha grote ter
rein, dicht begroeid, zijn plek
ken uitgespaard, waar men kan
wonen zonder last van zijn
„buren" te hebben. Voorlopig
is er uitsluitend plaats voor
tentbewoners, die al of niet
een eigen tent meebrengen. Men
kan ook een zes-persoons tent
bij de stichting huren voor
1.50 per etmaal. Men kan er
zelf koken, op eigen of ge
huurde primussen, en eten ko
pen, kant en klaar in bussen
voor 1.25 (zonder vlees) en
1.65 (met vlees).
Op het terrein is een kampwin
kel. Er zijn voldoende en zinde
lijke toiletten, strozakken zijn er
te huur, er is een zwembadje en
zelfs een pierebadje voor de hele
kleine kinderen.
En wat het natuurschoon betreft,
men zal moeilijk schonere plekjes
(Van onze moderedactrice)
/N tegenstelling met de traditie
laat Mei zich dit jaar van zijn
allerwildste zijde zien, en de hele
wintergarderobe is dan ook al op
geborgen in mottenzakken en kam-
ferkisten. Maar aangezien het ook
nog weer niet zo tvarm is, dat een
mouwloos zomerjurkje een aantrek
kelijke dracht is, spelen de rokken
cn blouses in deze dagen nog een
belangrijker rol bij onze kleding
dan zij anders al doen. De moge
lijkheden op dit gebied zijn einde
loos, en iedere vrouw verraadt in
de keuze van haar blouse iets van
haar innerlijk. Daar zijn de roman
tische vrouwen, in hun witte blou
ses, met ingewikkelde kanten inge
zet, met stroken, strikjes en bor
duurwerk. Het minutieuze was- en
strijkwerk, waartoe deze kleding
stukken nopen, verrichten zij met
plezier. Een deel van de romanti-
schcn zijn inmiddels overgegaan tot
nylon, ijl, doorschijnend, plissée- en
plooibaar, maar zoveel eenvoudiger
te onderhouden. En in hun voor
keur voor nylon ontmoeten zij een
geheel andere groep, de in het ge
heel niet romantischen maar de
voor alles practischen, die een nylon
blouse kopen omdat die iedere
avond uitgewassen kan worden en
de volgende ochtend weer, zonder
strijken aangetrokken kan worden.
Nylon heeft echter ook bezwaren.
Het is ongeschikt voor kille dagen
en eist in verband met de grote
doorzichtigheid een onderkleding
waaraan niet het geringste ont
breekt.
Voor practischc vrouwen, die zelf
wat kunnen naaien, is een blouse
met een los bovenstuk, dat geva
rieerd kan worden, een goede op
lossing. Links op de tekening ziet u
daar een voorbeeld van. Daarnaast
een gestreepte blouse met een effen
mouwloos vest erover. Hebt u twee
kleine lapjes, een effen en een ge
streept, dan kunt u daar op deze
wijze een blouse van maken.
Zeer zakelijk, een beetje „existen
tialistisch" aandoend en geschikt
voor het hele jonge meisje is het
rechte mouwloze jak met de grote
zakken daarnaast. Alleen als u heel
slank bent! De romantische blouse
kent u natuurlijk; daarnaast een
modieuze variatie op de klassieke
overhemdblouse, het model waar u
tn de practijk het meeste plezier
van hebt, maar dat in zijn strengste
vorm wel eens vervelend wordt!
Advertentte (l. M.)
verdrijft loomheid en moeheid
en kou en pijn uit het lichaam.
i.fina-TimrifiTf-imiflEl
(Advertentie LM.)
de nieuwe naam voor
GERO ZILVER
KWALITEIT. AFWERKING EN GARANTIE BUIVEN DEZELFDE
op de Veluwe kunnen vinden. Den
nenbossen met prachtige laantjes,
heide. zand.
„Centraal Beheer" is, vanzelf
sprekend, trots op dit eerste resul
taat. Maar men blijft nijver voort
gaan op deze weg en tracht meer
bedrijven voor de idee tc winnen.
En niet te vergeten de overheid,
waarvan men te zijner tijd hulp
verwacht. Opdat over niet al te
veel jaren heel Nederland zonder
uitzonderingen, er in de vacantie op
uit zal gaan.
Wanneer de Raad voor Kerk
en Ziekenzorg in opdracht van
de Generale Synode van de
Ned. Hervormde Kerk een rap
port opstelt over gebedsgene
zing, dan iS dat niet maar een
toevalligheid, doch uitvloeisel
van de omstandig
heid, dat op het ogen
blik óók in Hervorm
de kring steeds meer
in de mogelijkheid
van gebedsgenezing wordt ge
loofd en tevens de practijk dier
genezing steeds meer wordt
toegepast. Buitenlandse in
vloeden zijn hier merkbaar; zij
komen van de kant van de z.g.
Wuppertal-beweging in Duits
land en van de in ons land op
tredende Engelse miss Ri
chards.
Aan het rapport van genoemde
Raad ontlenen wij: „Allen zijn wij
overtuigd, dat de kerk onder In
vloed van het Griekse denken te
veel de bijbels eenheid van lichaam
en ziel verwaarloosd heeft en te
weinig de verlossing in Christus op
het lichaam betrokken. Wij menen
verder, dat het schriftelijk verband
tussen zonde cn ziekte niet voldoen
de wordt gepredikt.
- Deze iveek
do schuld van het Duitse volk te be
lijden."
„Deze oorlogsjeugd neemt dan met
stralende gezichten de taak van dage
lijkse boete op zich, In de volgende ja
ren leren zij steeds duidelijker inzien,
dat er Ln haar leven nog veel te weinig
plaats is voor dc aanbidding Gods. ZIJ
willen niet meer ln de „voorhof" blijven,
maar ln Christus" dienst en door haar
gebed de naaste helpen."
De „Marlenschwesterschaft" neemt da
gelijks bepaalde gebedsuren ln acht; o.a.
Is er elke middag om twaalf uur een
voorbede voor het gehele Duitse volk.
Zij gaan gekleed m zwarte, op een pil
gelijkende gewaden met het grote witte
kruis op de borst. Do wens
om ln armoede, gehoor
zaamheid en kuisheid te le
ven een gelofte wordt
niet afgelegd geeft dc ge.
meenschap dezer vrouwen
het karakter van een kloos
terorde.
DE besluiten inzake de vakgroepen zfjn nog steeds van kracht. Het is
echter, gelet op sommige rechterlijke uitspraken, twijfelachtig of elke vak
groep, gezien de wijze waarop zulks geschiedt, gerechtigd is om contributie
t© vergen. Of laat het ons omdraaien: het Is twijfelachtig of zU, die inge
schreven staan, tot betaling kunnen worden verplicht. Men doet echter
goed dit in antwoord op een vraag van G. I. niet zelfstandig op tc
treden, doch zijn eigen vrije organisatie te raadplegen. Een proces alleen
gevoerd Is riskant en vrU kostbaar.
J. C. S. Naamswijziging is inder
daad mogelijk, echter niet eerder
dan 5 jaren na de dag der huwe
lijkssluiting. Het verzoek daartoe
dient eventueel t.z.t. gericht te wor
den tot H.M. de Koningin. De pro
cedure is niet zo eenvoudig en de
kosten bedragen f 500.Echter kan
bij onvermogen een bewijs van ont
heffing worden verleend, waartoe
men zich dient te wenden tot de
Burg. Stand der woonplaats. In
geen geval verkrijgt bedoeld kind
dezelfde rechten als een wettig kind
cn wordt hiermede dan ook niet
gelijkgesteld.
A. G. W. Als de familie, welke in
1939 het spanraam in bewaring
heeft genomen, schriftelijk wil be
vestigen, dat het raam aan vraag
steller toebehoort, dan kan men dit
aan de huidige bewoners tonen.
Als deze laatsten het raam dan nog
niet willen teruggeven, dan kan
men naar de politie gaan. Heeft
men echter geen bewijs, dat het zijn
eigendom is. dan kan men practisch
niets uitrichten.
H. A. S. Ook bij bewoning van
een eigen huis, wordt voor 't vast
stellen van een aanslag in de Per
sonele Belasting, uitgegaan van de
verhoogde huurwaarde.
Dit is een algemeen standpunt,
zodat u niet met kans op succes
hiertegen in beroep zult kunnen
gaan.
H. J. V. Nog steeds komen er
moeilijkheden voor ten aanzien van
prijzen, welke ambachts ieden soms
berekenen. Zo is n ontstemd over
hetgeen hy voor het witten van een
plafond moet betalen.
Echter is verzuimd vooraf een
prijs overeen te komen. Dat is jam
mer. Nu dat niet is geschied, is dc
beste weg deze. dat H. J. V. con
tact opneemt met de plaatselijke
prij zencommissie.
Beraad der Zending
Een grote wereldzendingsconfe-
rentie wordt van 8 tot 15 Juli a s.
te Willingen in Waldeck. Duitsland,
gehouden. Men verwacht er 250 af
gevaardigden uit alle werelddelen,
rassen, volken. Het onderwerp van
het beraad is: de zendingsplicht der
kerk.
Burgers van Fruita (VS) helpen ongeluk
van negergezin verzachten
Dit mag gerust eens in de krant.
Het gaat niet over rampen en niet
over wereldpolitiek en van de men
sen die in dit verhaaltje voorko-
Advertentie l. M.J
„Wij achten het de eerste op
dracht der kerk, het Evangelie te
prediken. Dit moet echter verstaan
worden als prediking van het heil
in de volle, bijbelse zin van het
woord: een prediking, die de gehe
le mens naar beide aspecten van
„lichaam" en „ziel" omvat. Dit
sluit in, dat een gelovende gemeen
te mag verwachten onder zulk een
prediking ook „tekenen" te aan
schouwen, die het Koninkrijk open
baren en als zodanig een sterking
van het geloof zijn. In deze zin
menen wij te moeten verstaan het
geen het Nieuwe Testament zegt
over de opdracht tot genezing, die
Jezus aan zijn discipelen geeft, b.v.
Lucas 9:2: „En Hij zond hen uit
om het Koninkrijk Gods te verkon.
digen en genezingen te doen."
Wij achten het niet ongevaarlijk,
en ook niet door de Heilige
Schrift aangewezen, om hiervan
op enigerlei wijze een methode
(tot genezing) te maken; alsof wij
enigermate deze kracht tot gene
zing zouden kunnen hanteren. Wij
kunnen ze alleen maar van God
verwachten.
Over het houden van afzonder
lijke genezingsdiensten als een
min of meer vaste figuur in ons
kerkelijk leven zijn wij niet
zonder zorg. Echter menen wij sa- R
menkomsten der gemeente, waarin «oen zu werd voorgesteld aan een
bijzondere nadruk gelegd wordt op Franse filmfabrikant, die zijn haren blauw had
de genezing, niet te mogen afwij- p-.
zen, mits aan dergelijke samen
komsten een grondige pastorale
voorbereiding voorafgaat, waarin
op verantwoorde bijbelse wijze de
verhouding tussen geloof en gene.
Sic'
sterk
elastisch
Op een feest, dat prins Ali Khan in zijn
luxueuze villa aan de Franse Rivièra dezer
dagen gaf ter gelegenheid van het Interna
tionale Filmfestival, hoorde ook Mack Sen-
nett, de uitvinder van de „bathing beauties"
tot de gasten.
Het krioelde er van de mooie filmsterren.
Daar waren Gloria de Haven, de Griekse film
ster Irene Papa, Kay Walsh, de Britse film
ster, die met haar vertolking in „Encore" de
tophit van het festival werd en grote ogen
zing gesteld wordt.
Protestantse nonnen
In het Duitse Rijnland heeft „moeder"
Martyrla gesproken over de „Marien-
schwesterschaft", de merkwaardige pro.
testantse kloosterorde, die vijf Jaar
geleden te Darmstadt werd gesticht en
waarvan zij de leidster is Ziehier wat
zij over 't ontstaan dier orde. vertelde:
„Wij vormden ln 1936 In Darmstadt
een kleine bijbelkring voor meisjes.
Hoewel deze samen met de grootste
ernst de Bijbel lazen, was er toch iets
dat hun ontbrak: de ware vreze Gods
en de belijdenis van eigen schuld Toen
kwam ln 1944 plotseling de ommekeer,
die haar uit haar leven van eigenge
rechtigheid verloste. De nacht vnn het
zware bombardement van 11 od 12 De
cember toonde haar. hoe futiel toch
eigenlijk al dat werk van de biibelkrlng
was geweest Behalve de ulterlllkg ancst
is er plotseling ook dat „innerllike
laten verven. Michelle Farmer, de dochter van
Gloria Swanson, Gina Lollobrigida, een bui
tengewoon mooie Italiaanse filmster. Iedereen
genoot van de zon, die zich twee dagen lang
niet had ver ond en iedereen keek opgewekt
Alleen Mack Sennelt keek sip.
„Wat zijn ze mooi" zuchtte hij. „maar ik ge
loof niet, dat ik ooit een van haar zou heb
ben uitgekozen als een van mijn „bathing
beauties". Ze zijn rond. gezond en mooi.
maar vergelijk ze nou eens met een Bebe
Daniels, een Lya de Putti, een Gloria Swan
son. Toen Gloria voor het eerst in badpak
optrad, had ze meer aan dan menige moderne
vrouw als ze 's winters uitgaat. Maar ze
bezat een fascinerende persoonlijkheid."
Sennett geeft de geluidsfilm de schuld: „ze
moeten zich te veel inspannen om zich te
herinneren wat ze moeten zeggen, dan dat ze
zich volledig kunnen geven," vindt hij.
Ook de hedendaagse fllmkomie-
ken kunnen geen genade in zijn
ogen vinden. Er bestaat volgens hem
niet één meer. die zich plat op zijn
gezicht durft te laten vallen, uit
men, hebt u zelfs nooit gehoord,
maar toch is het goed om te vertel
len. Het is ontleend aan het Ameri
kaanse weekblad „Time" en het
speelt in Colorado.
In het dorpje Fruita. verscholen
in de Rocky Mountains, had nie
mand zich ooit druk gemaakt over
het negerprobleem, omdat alle 1849
inwoners blanken waren. Er was
zelfs nauwelijks iemand, die wist
dat er een oude gemeenteverorde
ning was. die negers verbood zich
na zonsondergang in Fruita op te
houden.
Tot de Minters kwamen. Meivin
Minter. een neger houthakker, was
met zyn vrouw en tien kinderen
(van 2 tot 17 jaar) op weg naar
Yakima (staat Washington), waar
hij een baantje kon krijgen.
In hun kreupele en piepende
autootje naderden ze Fruita, toen er
uit een zijweg plotseling een auto
aan kwam. Mclvin remde uit alle
macht en de gammele familie
wagen. met alle bezittingen, sloeg
over de kop. Margaret, 14 jaar, was
op slag dood. Moeder Minter werd
zwaar gewond, de andere kinderen
liepen lichte kwetsuren op.
Op dat ogenblik kwam heel
Fruita in actie. Mannen sprongen
in hun auto's en brachten de ge
wonde Minters voorzichtig naar
het ziekenhuis. Mevrouw Lahuc
bood een van haar huizen aan. dat
leegstond. „Hier is de sleutel", zei
ze tegen Meivin, „U mag er net zo
lang blijven als U wilt".
Het was ineens een hele drukte
ln Fruita. Daar waren vrouwen, die
meubels naar het huis brachten en
er waren er die met dozen vol
voedsel aan kwamen dragen. Weer
anderen zorgden voor de kinderen,
terwijl moeder Minter in het zie
kenhuis langzaam herstelde. Een
ondernemer gaf Meivin een baan.
De burgers van Fruita lieten de
auto van de Minters opknappen,
ze betaalden de ziekenhuiskosten
en de rekening voor de begrafenis
van de kleine Margaret. Rechter
Harris en politiecommissaris John
ston waren slippendragers. Niemand
in die kleine gemeenschap hield
zich afzijdig.
En daar Ineens herinnerde zich
iemand het negerwetje van Fruita!
Niemand wist wie het had inge
diend, noch wanneer en waarom
het was aangenomen. Toch stond
het er: geen neger mag zich na
zonsondergang in de stad ophouden.
Rechter Harris zat er echt een
I beetje mee in. „We mogen niet dc
wet overtreden", bromde hij. Ten-
I slotte riep burgemeester Moore de
gemeenteraad in spoedvergadering
bijeen. Er waren maar een paar
minuten voor nodig om de veror-
dening eenstemmig af te schaffen.
Vorige week, toen moeder Minter
I uit het ziekenhuis thuiskwam, zei
1 Mclvin: „Niemand heeft ons ooit
zó goed behandeld. We denken er
over hier te blijven."
Heel Fruita vindt dat een ver
standige gedachte.
GLORIA SWANSON
beven", dat haar er toe brengt openlijk vrees, dat niemand om hem zal
lachenSennett hoopt, dat in de
film. die in Hollywood van zijn le
ven wordt gemaakt, een aantal van
die echte oude gooi- en smijtscènes
zullen worden ingelast!
DEN HAAG. Minister Stikker
zal 18 Mei naar Parijs en Straats
burg vertrekken ten einde bespre
kingen te voeren over zaken be
treffende de O.E.E.Cde Raad van
Europa en de Europese Betalings
unie.
Misplaatste activiteit
Is het beslist nodig, dat een Ne
derlandse onderwijzeres stenen gaat
sjouwen in een Duits werkkamp,
zoals uit haar eigen woorden blijkt,
volgens een uitzending van de
VPRO van Woensdag 14 Mei? Als
deze dames zulk een groot enthou
siasme voor deze soort opbouw heb
ben, zal cr toch ongetwijfeld in Ne
derland nog wel een en ander op
te bouwen zijn, waar hun krachten
tot zijn recht komen. Is het hun
niet bekend, dat grote groepen in
het Nederlandse volk van dit soori
aanpappen walgen?
ABONNEE.
Christendom en politiek
Uit de rubriek „In Kerk en We
reld" viel een geïrriteerdheid waar
te nemen over ds. Niemóllers stre
ven. Samensteller der rubriek
schijnt van mening te zijn, dat een
Christen zich beter niet met de po
litiek kan bezig houden. Maar de
dagelijkse kerkelijke arbeid is, even
als ons dagelijks leven en werken,
doordrongen van onze levensbe
schouwing, waarin geloof en poli
tiek, bij een eerlijk mens. die zich
zijn verantwoordelijkheid bewust is,
niet gescheiden kunnen worden.
T. B. WICHERS.
Sprinkhanen plaag
Uw artikel over sprinkhanenplaag
gelezen. Ben nu bezig alle mogelijke
personen te schrijven voor hulp.
Hier is geen tijd meer om af te
wachten. Millioenen worden be
dreigd. Hier ligt voor iedereen een
plicht! We hebben allemaal een
anti-collecte-harnas zo langzamer
hand. Maar nu ligt er een kans voor
het Westen. Eigenbelang? Bereke
ning? Naastenliefde?
Geeft niet. We moeten helpen. Ik
ben zelf werkloos. Maar ik zal
trachten het mijne te doen. Laten
anderen 't ook doen. Laat men actle-
comité's vormen. Laten omroepver
enigingen, vakbonden en jeugdcen-
trales hun taak begrijpen. Het gaat
om een stuk practisch internationa
lisme. Elke dag sterven er velen.
W. I. WOLTERS.
IVat voor wereld?
In wat voor wereld leven wij?,
vraagt een uwer verslaggevers iti
een geillustreerd bericht over de
voeding met de zuigfles van een pas
geboren, door zijn ouders verstoten
aapjè. Weet deze verslaggever niet,
dat het herhaaldelijk voorkomt, dat
dieren, die in een dierentuin ver
blijven eigen moederweelde opoffe
ren om hun kroost te behoeden voor
het treurige lot van het gekooide
dier? Als de bewuste verslaggever
zijn ogen goed open zet zal hij er
varen in wat voor wereld wij leven.
Namelijk een. waarin wij mensen
zeer veel kunnen leren aan wijs
heid, liefde, opofferingsgezindheid,
intuïtie (instinkt) vande dieren.
En laat hij in dit soort gevallen
nimmer meer van „ontaarding"
spreken, tenzij hij daarbij de ont
aarding van de mensen op het oog
heeft
C. E.
Verkeersongevallen
Het stukje van „Automobilist",
dat vorige week in de rubriek „Moet
u eens horen" werd geplaatst is mij
uit het hart gegrepen. Ook ik chauf
feer meer dan veertig jaar cn ik
kan meepraten over het verkeer.
Eerlijk gezegd is het treurig gesteld
met de veiligheid langs de weg. Dat
is met krasse voorbeelden aan le
tonen en men zou er boekdelen
over kunnen schrijven. Veel genoe
gen deed het me dus, dat een man
met ervaring hierover opmerkingen
maakte. Moge zijn stukje er toe lei
den ,dat er by ongevallen wat meer
rekening wordt gehouden met de
vraag of het ongeval ook voorko
men had kunnen worden.
C. ELMENDORP.
DEN HAAG. Als Nederlandse
leden in het Permanente Hof van
Arbitrage zijn opnieuw aangewe
zen prof. Jhr mr dr W. J. M. van
Eysinga en prof. mr ir,A. Anema.
In do vacature van prof. Kosters
is benoemd prof mr dr J. P. A.
Frangois.