„Moderne Kunst" vindt in
Maliebaan 42 passend home
Grote Jaarbeurshal in voorjaar
klaar voor gebruik
„Don Giovanni" komt
op de planken
7'^
Kantoren vormen echter
een lelijk obstakel
Netto expositieruimte
van 9000 vierk. meter
De ROOS™
SARON
Opvoering door Ned. Opera
in Utrechtse Schouwburg
van
Maandag 19 Mei 1952
7
De eetzaal van het huis Malie
baan 42, waarin nu voornamelijk
decoratieve kunst is onderge
bracht. Duidelijk is te zien hoe
hoog de schilderijen moesten
worden opgehangen om de lam
brisering van de zaal te behou
den. (Foto NUD-Hofland)
UTRECHT. Wie meende en dat was ook onze opvatting! dat
liet huis Maliebaan 42 als museum voor moderne kunst ongeschikt zou zijn,
wordt door de feiten niet in 't gelijk gesteld. In 't algemeen komt de
schilderkunst na 1850. die bier in een 12-tal „zalen" (kamers) is onderge
bracht bijzonder goed en gevoelig tot haar recht; ja. menig schilderij
(reedt de bezoeker in deze intiemere vertrekken zelfs nader dan tot rusver
't geval was in dc plechtige museum-zalen. Er blijven bezwaren, die alleen
bij een volledige inwendige verbouwing zouden zjjn te overwinnen. En
een zeer groot nadeel is. dat op een deel van de tweede verdieping ruimte
gereserveerd moest blijven voor kantoorlokalen....!
In de hall (zaal 1) zjjn de voor
lopers van de Haagse School onder
gebracht (o.a. een zeer mooi oogst-
landschap van J. J. Veyrassat).
Zalen 2 en 3 zijn bestemd voor de
vertegenwoordigers van de Haagse
School (mooie Mesdags en Tholens),
terwijl in 4 o.a. werken hangen van
O. Mendlik, J. Nieweg, Hart Nib-
brig en Willem de Zwart. Voor de
Amsterdamse impressionisten (Is.
Israëls en Thérèse v. Duyl-Schwart-
ze!) is 5 gereserveerd terwijl vroege
kunst van Toorop naast werk van
ander 20e eeuwse impressionisten in
Bestuur van museum
wordt niet
eenvoudiger
Toch kan Utrecht met deze aan
winst van museumruimte worden
gelukgewenst. Het Centraal museum
krijgt liefst zes bovenzalen vrij, zo
dat de oud© kunst aanzienlijk beter
zal zijn op te stellen. Het beheer
wordt weliswaar
voor de museum-
leiding niet gemak
kelijker en de be
zoekers vinden niet
alles meer in één
gebouw samen.
Maar bij een be
zoek aan een af
zonderlijk museum
zal de concentratie
van de beschouwer
des te gemakkelij
ker zijn en boven
dien heeft het pand
aan de Maliebaan
vlak naast het
Aartsbisschoppelijk
Paleis een prachti
ge tuin, waarin het
bezoekend publiek
vrijelijk kan wan
delen.
Chronologisch
De Directrice heeft
een zoveel mogelijk
chronologische or
dening nagestreefd
bij de distributie
van de schilder
kunst over de ver
schillende zalen.
Bij de beeldhouw
kunst, die pas na
1380 van betekenis
ging worden,
moest men wel een
willekeuriger volg
orde in acht ne
men.
Aan moderne ver
lichting kon men
moeilijk ontkomen; ze is zo discreet
mogelijk aangebracht. Er is betrek
kelijk maar weinig in het huis ver
bouwd al moest er door Gem. Wer
ken toch heel wat geschieden. Na
tuurlijk: de deuren moesten uitge
broken. een glas-in-loodraam werd
vervangen door blank glas en boven
moest de toegang naar de kantoor
lokalen enigszins worden gecamou
fleerd.
Van de.eetkamer heeft men uit
piëteit de donkere betimmering in
tact gelaten evenals de kostbare be
spanning. De schilderijen moesten
hier boven de betimmering hangen,
dus nugal hoog. Waar parketvloeren
lagen, zijn ze gebleven; elders is
voor de vloeren verto toegepast.
Radioprogramma
DINSDAG 20 MEI 1952
HILVERSUM I 402 m.
KRO- 7 00 Nws 7.15 Gramofooninurlck
7.45 Morgengebed en Liturgische kalen
der 8.00 Nws cn weerberichten 8 15 Re
portage 3.25 Gramofoonmuzick 9.0G Voor
dc huisvrouw 9.30 Waterstanden 9,.io
Gramofoonmuzick 9 40 .Lichtbaken",
causerie 10 00 Voor de kleuters 10 15
Gram muz. 10.40 Schoolradio 11.00 "oor
dc huisvrouw 11.30 Schoolradio 12 00 An
gelus 12.03 Gram.muz 12.39—12.33 Land
en tuinbouwmededelingen12.55 Zonne
wijzer 13 00 Nws en Katholiek nws 13.20
Act. 13 25 Amusementsmuziek 14.00 Ge-
var programma 14 55 Gramofoonmuziek
15 00 Schoolradio 15 30 .Ben je 'PStip?
16 00 Voor de zieken i6 30 Zickenlof
17 00 Voor de jeugd 17.15 Felicitaties
voor dc jeugd 17.45 Regeringsui.zen
ding. Lucie A Pluygers: „Krakat-.u, af
braak cn opbouw in dc natuur" 18 '10
Nws 18.15 Reportage 18 20 Sportpraatjc
1830 Promenade orkest 19.00 Gramo-
foonmuziek 19.20 ..Zoek dc zon op is
onze leuze", klankbeeld 13.40 ..Dit is
\en". causerie 19 50 Gramofoonmuziek
20.00 Nws cn weerberichten 20.08 Dc ge
wone man zegt cr *t zijne van 20 15 Om
roeporkest en soliste (Om plm 20.40 Ac
tualiteiten) 2125 Radiodokter 2135 Ka
mermuziek 22.10 Alt cn niano (In de
pauze: gramofoonmuziek» 22 45 Avonri-
ccbed cn Liturgische kalender 23 00 Nws
23 15 Gramofoonmuziek 23.5024 00
Idem.
HILVERSUM II 298 m.
AVRO: 7.00 Nws 7 15 Ochtendgymnas
tiek 730 Gram muz. VPRO- 7 50 Dagope
ning AVRO 8 00 Nws cn weerberichten
8 15 Gram.muz, 9 00 Morgenwijding 9 15
Gram.muz 9 25 Voor de vrouw 9 30 Gra
mofoonmuziek 10 50 Voor de kleuters
11.00 Voor de zieken 1130 Viool cn pla
na 12.00 Lichte muziek 12 30 Land- en
tuinbouwmededelingen 12 33 Voor het
platteland 12.40 Pianoduo 13.00 Nws 13 15
Gram.muz. 14 00 Voor de vrouw 14 30
Gram.muz. 14 40 Schoolradio 15.00 Gram.
muz. 15 30 Onze Amerikaanse Buren
Ib 00 Gram.muz. 16 30 Voor 1c kinderen
16.50 Kinderkoor 17.15 Friese volksliede
ren 17 45 Reportage 18 00 Nws 18 15 Or
kestconcert 18 55 Voor de kinderen 19 00
Pianospel 19 15 ..Paris vous parle" 19 20
Saxofoonkwartet 19 50 Causerie over de
toelating tot de KMA 20 00 Nws 20 05
Gevar programma 21.10 C.ram muz 2! 20
..Ik weet, ik weet wat U niet weet"
21.35 Dansmuziek 22.05 ..Dit is Uw land.
Uw volk", klankbeeld 22.30 Gram muz.
22,45 Buitenlands overzicht 23 00 Nws
23.15 New York calling 23 2024 00 Gra
mofoonmuziek.
Engeland, BBC Light Programme
1500 cn 247 m.
12.00 Parlementsoverzicht 2.15 Lichte
muziek 12.45 Opera-orkest 13.45 Voor de
kinderen 14.00 Voor de vrouw 15.00 Mu
zikale causerie 15-30 Voor dc soldaten
15.45 Lichte muziek 16.15 Mrs Dale's
Dagboek 16.30 Gevar. muziek 17 15 Pia
norecital 17 30 Orgelspel 18 00 Variété
orkest en solist 18.45 Hoorspel 19 00
Nws cn radiojournaal 19 25 Sport 19 30
Gevar. programma 20.15 Tdem 20.45
Hoorspel 21.15 Verzoekprogramma en
sport 22.00 Nws 22.15 Act. 22.20 Dans
muziek 23 00 Boekbespreking 23 15 Se-
mi-klassleke muziek 23.5624 00 Nws.
BRUSSEL 324 m.
11 45 Opcraconcert 12.30 Weerberichten
12.34 Omroeporkest 13.00 Nws 13.15 Gra
mofoonmuziek 14 00 Schoolradio 1530
Gram.muz. 16.15 Zang en piano 16 50
Gramjnuz. 17.00 Nws 17.10 Gram.muz.
17 15 Voor dc kleuters 17 30 Pianorecital
18 00 Boekbespreking 18 10 Gram muz
1830 Voor dc soldaten 19.90 Nws 19.30
Gram.muz. 19 50 Causerie 20 00 Hoor
spel 2120 Gram muz. 2145 Act 22.30
Nws 2215 Dichte muziek 22.45 Gram.
muz. 22.55—23.00 Nws.
Een kijkje op de waardige en
tree van het nieuwe museum
Maliebaan 42.
zaal 6 een plaats heeft gekregen. De
symbolisten (Konijnenburg, Thorn
Prikker, Toorop weer naast Verster)
in 7; in het trappenhuis meer mo
derne als Joh. v. Heemskerk, Aug.
Herbin, B. A. v. d. Leek en Otto
van Rees; in de hal le verdieping
Gino Severini (de fraaie vioolspe
lende harlekijn), zaal 10 (boven)
herbergt „Amsterdamse Joffers"; 11
dc .magische realisten" met een
sublieme Hynckes, een donkere Dick
Ket, Pyke Koch, in 12 Jan Sluy-
ters(!), Chabot ert niet te vergeten
Charley Toorop uit verschillende
perioden.
Beeldhouwwerk
Ook dc beeldhouwkunst kreeg een
haar passende plaats. De bekende vitri
ne inet „gres ccrame" van Mendes da
Costa is naar dit huls overgebracht. De
nobele bronsplostlcken van L. Zijl sie
ren dc schoorsteenmantel In dc voor
malige lichte salon aan de straat
zijde. Hier staan ook beeldhouwwerken
van Gra Rueb. een gevoelig portret van
Jan Dekker en een grote kop. de misan-
throop voorstellend. Hier en elders ont
moet men maskers cn kopjes van John
Racdecker, voorts is er in dit museum
werk van Piet d'Hont. Willem v. Kui
lenburg. Chr. Weddepohl (vrouwefi
guur) Pieter Starreveld (fijn meisjes
kopje). Staulhamer. Gijs Jacobs v. d.
Hof. Renéo Sintcnls. J cn Steph Uiter-
waal, ErichWichman B J. Richters.
Men vergeté ook niet de ceramiek te be
wonderen. waarvan ons Museum een zeer
opmerkelijk beeld geeft.
Het is best mogelijk dat meer dan één
bezoeker, in deze nieuwe omgeving, van
werk, dat hij reeds goed meende te
kennen, evident-nicuwc Impressies zal
opdoen. Tenminste, zo verging 't mij. Al
is deze verzameling niet groot, noch om
andere redenen imposant, zij is boeiend
door de kwaliteit en kan het inzicht ver
helderen In de evolutie van dc schilder
kunst der laatste honderd jaar.
Utrechters
Evenals hij de beeldhouwers zijn ook
Utrechtse tijdgenoten onder de schil
ders vertegenwoordigd, zoals mevr.
Adriant-Hovy. Willem v LeusÖen.
Pyke Koch en Toon van Ham. evenals
wijlen A. J. J de Winter, wiens compo
sitie een bruikleen is, dat eerlang voor
ons museum moge worden aangekocht.
En last but not least: Otto v. Rees.
„Tijdelijk"
Dit Malicbaanhi is wordt slechts
voor enige t(jd in onze museale ge
lederen ingelijfd- Het blijft van
museumdirectie en gemeentebe
stuur een hartewens. thans onver
vulbaar door een noodlottige „bouw-
stop", dat zo spoedig mogelijk de
oude Cavaleriestallen achter het
Centr. Museum volgens de aantrek
kelijke plannen van ir v. d. Steur
deel worden van het museum.
Dan zal het huls aan de Malie
baan weer worden* ontruimd. Mo
gelijk echter zal de tijdelijke toe
stand langer uitvallen dan men nu
kan overzien; tijdelijkheden plegen
zich in dit ondermaanse zo te ge
dragen.
Niet tr hopen is. dat al die tijd
op dc tweede verdieping van het
pand aan de „Baan" de kantoren
zullen blijven zetelen, die men
hier noodgedwongen heeft moeten
aanvaarden. Men kan die kantoren
op zichzelf 't beste toewensen, maar
museum cn kantoor onder een dak
verdragen elkaar beslist niet,
afgezien nog van de vrij aanzienlijke
ruimte, die dusdoende tegen de
positief gewekte verwachting in!
aan de nieuwe bestemming ont
trokken wordt. CA.S.
Kerknieuws
Ned. nerv. Kerk
Bedankt voor Zierikzee (vac. A. N.
Pijnocker Hordijk) L. J. v. d. Kam te
Kedichem
Vrljo Bring. Gemeenten
Bedankt voor Oude Bildtziji A. J.
Buurman te Franekcr.
Hedenavond voert de Nederlandse Opera in dc Utrechtse Stads-
schouwbnrg te Utrecht de prachtige opera „Don Giovanni" van Mozart
op. Dit is een zeer bijzondere opvoering, aan dc voorbereiding waarvan
zeer grote zorg is besteed. Er werkt een keur van solisten mee en de ver
maarde Weense dirigent Josef Krips heeft dc leiding.
Josep Kripps
vertelde ons:
„Voor de op
voering van „Don
Giovanni" heeft
mij als doel voor
ogen gestaan; een
zuivere Mozart-
stul. klaar, trans
parant en ver
wezenlijkt in een
absolute eenheid
van zang, orkest-
spel, enscenering
en toneelbeeld. In
die opvatting past
de taak van het
orkest als ver
sterkt kamermu-
ziekorkest, ter
wijl de zangers
een ensemble
vormen."
,.De perfecte
weg naar Mozart
te vinden." zo
vervolgde Josef
Krips, „beschouw
ik voor een zan
ger als een le
venstaak. Ik diri
geerde deze ope
ra misschien een
160 maal, maar
steeds vallen mij
toch weer nieuwe
dingen op in dit
prachtige werk,
die tot dusverre voor mij verbor
gen waren gebleven. In het Neder
lands ensemble zijn zangers, die
in deze reeks opvoeringen voor
het eerst van hun leven Mozart
zingen; zij hebben zich prachtig bij
deze speciale stijl aangepast. En
Mozart luistert zó nauw.... Ik ben
er zeer trots op dat reeds bij dc
eerste opvoeringen in Amsterdam
deze nieuwe stijl verwezenlijkt en
een werkelijk totaalbeeld tot stand
gebracht werd. Ik geloof te mogen
zeggen dat hiermee een volkomen
nieuwe weg in opera-opvoering is
ingeslagen, een bewijs dat de Ne
derlandse Opera zeer grote kunste
naars telt".
Het toneelbeeld wordt niet be
paald door massale décors, die
er zijn 10 scènes de afwisseling,
welke juist een grote charme ver
leent aan „Don Giovannidoor
langdurige „ombouw-pauze" ver
breken.
Het was voor Jacques Carlotti,
zo vertelde de metter-en-scène.
Abraham van der Vries, een niet
makkelijke opdracht tien décors te
ontwerpen, die enerzijds snel te
veranderen zijn en aan de andere
kant toch duidelijk het verschil-
Louisc de Vries als Zerlina en
Scipio Colombo in de titelrol in
„Don Giovanni", de opera van
Mozart, die Maandagavond in de
Utrechtse schouwburg wordt ver
toond.
lende karakter der scènes aan
geven. Carlotti heeft naar een
lichte toon in de kleurstelling ge
streefd, in overeenstemming met
het Zuidelijke element in het werk.
De titelrol wordt vervuld door
de Italiaanse bariton Scipio Co
lombo. die men reeds meermalen
als gast bij dc Nederlandse Opera
heeft gezien en wiens bedreven
heid op de degen hij nam met
zeer veel succes deel aan tal van
concoursen op dit gebied hem
ook hier te stede komt Gerard
Groot is 11 Commcndatore. Gré
Brouwenstijn. Donna Anna. Chris
Scheffer heeft de partij van Don
Ottavio, Greet Koeman van Donna
E'vira, Fritz Ollendorf zingt (als
gast) de Leporello, Louise de Vries
vertolkt Zerlina. Jos Burcksen
Masetto. Het koor staat onder lei
ding van Henk van Wielink. het
ballet werd ingestudeerd door Jan
Rebel.
(Van een onzer verslaggevers)
Bijna vier jaren nadat dc bouwvergunning voor een Jaarbeurshal op het
Croeselaanterrein was verleend kan tot het bouwen daarvan zij het in
eenvoudiger vorm worden overgegaan. Daartoe heeft in belangrijke mate
bijgedragen het feit, dat de gemeente Utrecht garant wilde blijven voor
een door de Jaarbeurs aan te gane geldlening van vijf millioen. Het werk
is gegund aan Werkspoor N.V. te Amsterdam—Utrecht en zal bü de voor-
jaarsbeurs van 1353, die 17 Maart begint en dlc de zestigste beurs is. gereed
moeten xijn. De kosten van het gebouw, de bijkomende werken (egalisatie
cn verharding van het terrein^en rioleringswerkzaamheden) en de voor
zieningen zullen een bedrag van ongeveer 5 millioen gulden vorderen.
Over enkele punten van het plan wordt nog overleg met de gemeente ge
pleegd.
x-v i i.«i i omsluitende muren zijn van twee
Uorspronkelllk plan kleuren baksteen. De verhouding
I JU van de bouwkosten tot de techni-
J; ~A sche voorzieningen staat als 2 tot 1V4.
vereenvoudigd Bij de indeling van het nieuwe
gebouw is aan standeenheden van
De nieuwe hal, die voor de taak 5x5 m. gedacht. Deze eenheden zijn
welke de Jaarbeurs in het nationale
bedrijfsleven vervult, een waardevol
hulpmiddel zal zijn, krijgt een om
vang van 100x150 m. Het wordt een
doelmatig utiliteitsgebouw met een
bruto oppervlakte van 15.000 m2 en
een netto expositieruimte van 9000
m2. Dit komt overeen met een opper
vlakte van vier maal de Beatrixhal
Innerlijk zal zij ook hetzelfde beeld
geven.
In vergelijking met het vroegere
plan is o.a. losgelaten: het transport
over het hoofd, het aanleggen van
ëen haven door het gebouw en voor
lopig een spoorwegaansluiting waar
langs de wagons het gebouw kun
nen binnenrijden. Wel zullen brede
toegangsdeuren en brede wegen
door het gebouw worden aangelegd.
De hal heeft geen pretentie en be
doelt geen spectaculair beeld te ge
ven, maar zal toch prettig moeten
aandoen. De voor- cn achtergevel
krijgen een vooruitspringende gale-
rij, waar vermoedelijk restauratie-
ruimte zal komen. Het bouwen
I van deze hal is een eerste stap die
1 zo spoedig mogelijk door andere zal
moeten worden gevolgd, vooral ook
omdat de tijdelijke gebouwtjes meer
en meer niet productief te maken
zullen zijn.
Daarom werd dan ook een groter
plan voor de indeling van het ter
rein gemaakt.
De Graadt van Roggenweg zal,
naar gehoopt wordt, aan het einde
van dit jaar gereed komen. Dan zal
er naar gestreefd worden daar de
hoofdingang te maken met een plem
er voor. Te zijner tijd denkt men
dan links van de ingang een hal. en
rechts een gebouw met dienstver
trekken op tc richten. Van daar
overziet men het grote open terrein
in zijn volle lengte. Rechts daarvan
is een- grote hal gedacht en links
van de open ruimte tussen dit ge
bouw en de nu te bouwen hal, zal
een restaiirant verrijzen; Rechts van
dit plem, aan de zijde van het Mcr-
wedekanaal, dat 40x100 m. groot is,
werd een klein paviljoen geprojec
teerd.
De nieuwe hal, die een staalcon
structie heeft grote spanten ge
dragen door kolommen heeft een
vrije hoogte van 10 m. (buiten ÏO'/S
a 11 m.). Onder dc glasdaken is het
hoogste punt 15 m. en de gaanderij
komt op een hoogte van 3% m. Dc
Beurs van New York
16)5
17/5
16/5
17/5
Atch.
79%
79%
Qoodyeaj.
41%
41%
Baitim.
22
22
HudtonM
14%
14%
Can.Pac.
35%
35%
int.Harv
32%
32%
Him. C.
66%
66%
ln.N»chei
41%
41%
N.Y.Cen,
18%
18%
16%
16%
Peons. R.
18%
18%
Kenn.C.
74%
74'/»
Sout. Pac.
73%
73%
MontjrW.
59
59
UnPac.
113% 114
Hack. M.
4%
4%
Ali.Ch.
68%
68%
Rad» C
25",
25%
Am.Can.
28%
36%
28%
Rep.St.
39»/,
39%
Am. Car.
36%
Revo. T.
34»/,
34%
A.Smelt,
39%
39%
bear R.
53
53
A T.enT.
155%
155%
Shell Da
76%
76';
Am. Tob.
54%
54%
Soconv
37%
37%
Anac-C
43
43
Starti Br.
24%
24%
BethiA
47%
47%
St.Oil.J.
75%
75%
BoennsA.
47%
46%
Studeb.
37%
37%
Chrv:ier
74%
74%
Texat C
54%
54%
Citv B.
4<
46
U.Aircr
29',
29
Conjoi E
35%
35%
Dn Corp.
5%
5%
Doucas
53
53%
Ur». Fruit
60%
60%
Dnp N.
84
83!.
USRubb.
24%
24%
Earfm.K
42%
43
US Stee)
37%
37%
Oer El
58%
58%
Westing
36
36%
Oen.Mot,
54%
54%
Wooiw.
44
44
rug aan rug gegroepeerd tot vakken
van een lengte van 40 meter. Er wor-
ien geen kleine afgeschoten ruimten
gemaakt, maar men zal de indeling
maken zoals die in de laatste jaren
op dc beganegrondruimte in de vaste
gebouwen en de Beatrixhal is toe
gepast.
De hal krijgt een plat dak met
lichtkappcn boven dc stands In dc
voor- en achtepgevel zijn grote glas-
vlakken aangebracht. Er is naar ge
streefd door de groepering van de
hoofdpartijen van de gevels een spre
kend, duidelijk en interessant geheel
te krijgen.
In het gebouw dat ook uit
nemend voor tentoonstellingen en
congressen kan worden gebruikt (cr
is ruimte voor 15 000 personen)
worden gasaansluitingcn installaties
voor luchtverversing en voor toevoer
van clectrische energie aangebracht.
Het te installeren vermogen be
draagt 3200 k. Va.
In het voorjaar zal dc hal voor-
namclijk ruimte bicden aan de tech
niek. in het najaar zullen ook an
dere groepen er een plaats kunnen
krijgen (zoals b v de groep efficien
cy of de medische afdeling).
De voorgevel van de nieuwe ma
chinehal van de Jaarbeurs, die
op het Croeselaanterrein gaat
verrijzen en die bij dc Voorjaars-
beurs van 1953 in gebruik zal
worden genomen.
SCHEEPSTIJDINGEN
Nederlandse schepen op weg
naar Rotterdam
AMSTELDIJK. van New York 17 te
Antwerpen; ALBLASSERD1JK. v. Gal
veston 17 te Antwerpen: ABBEDIJK, v.
Galveston pass. 17 Miami: ALNATI. v.
Buenos Ayres via Las Palmas 17 St.
Paul's Rocks: ALAMAK, v. Karachi vla
Antwerpen pass. 17 Ouessant; ALCYONE
verwacht 19 Kaap Race te passeren n.
Montreal; AMPENAN. v. Priok pass. 17
Ouessant 18 nam. 10 uur verw.: AM-
STELVAART. v. New Orleans pass. 17
Miami.
AALSDIJK. 17 vjn. 5 uur van Ant
werpen.
BREE-HELLE, v. Londen 18 verw.
CELEBES. v. Port Lyautey 20 verw.
(Ruys).
DRENTE v. Priok pass. 16 nam. Flnl-
sterrc: DEPA, v. Londen 20 verw.
(Smith); DIDO. v. Midd. Zee 16 v. Car-
thajjena via Lissabon.
EENDRACHT, v. Stratoni pass. 16 n.m.
Wight 17 nam. 11 uur verw.: ENGGANO
v. Basrah 17 te Tanger; EOS, v. Levant
17 v. Vassiliko Baai.
GERD. v. Londen binnenkort verw.
(lijnzaad).
HERA. 17 v. Bremen tc Rotterdam:
HEEMSKERK, v. Melbourne pass 17
Elba Cape (Rode Zee) n. Suez; HECTOR
v. Levant pass. 17 Kaap Bon.
KERTOSONO. v. Makassar 17 nam te
Colombo; KIELDRECHT. v. Japan 16 v.
Cebu n. Singapore.
LUNA. v. Levant pass. 16 vjn. Finl-
sterre
MERWEDE v. New Orleans 17 te Ant
werpen.
NIEUW AMSTERDAM. 16 v New York
via Southampton 24 verw
PRINS WILLEM V. v. Montreal pass.
16 Quebec; PRINS WILLEM VAN
ORANJE v Chicago pass. 16 nam. Koap
Race: PARAMOUNT, v. Bollsta 18 nam.
verw.
STRIJPE. 17 v. Bilbao 21 verw.
TINY. v. Bo'ness 17 nam verw.
TOSARI v. Priok 17 v. Assab n, Mas-
sawah
VEENDAM, 16 v. New York via South
ampton 27 verw.
WATERMAN. 17 v. Quebec 26 verw.:
WICKENBURGH. v. Casablanca vh
Londen pass 17 Lissabon.
Gr<»te Vaarl
AMSTELVEEN. 17 te Wellington
ALBIREO, 17 te Hamburg: AMSTEL.
KERK. 17 te Grand Bassam; Ai.DABI
16 v. Santos. 18 nam. tc Montevideo cn
21 te Buenos Ayrcs venv.; AMSTEL-
LAND,, n. Buenos Ayres, 16 te Santos;
AMSTELSTAD. 17 te Semarang AAG-
TEKERK. n. Japan. 16 v Hongkong. 18
te Manilla verw.; ALPHACCA, n New
York. 17 nam. tc Victoria Braz; ALM-
DIJK. 17 nam. te Hamburg.
BLOEMFONTEIN. 17 tc Zanzibar, 18
te Mombassa verw.: BILLITON. n
Kaapstad. 16 nam. tc Trinidad: RLITAR.
n. Japan. 17 te Aden; BOSKOOP. 17 te
Buenaventura. 19 te Guayaquil verw
BENGKAUS. 16 v Saigon n. Priok;
..Omzet: 270.000 IBAARN. 25 Juni v. Chill te A'dam venv
door
A. 5. M. Hutchinson
33
Bob verdedigde zich heldhaftig,
maar moest tenslotte het onder
spit delven. Hevig toegetakeld bleef
hij op het pad liggen.
„Sta op!" brulde George, maar
niet zodra was Bob weer op de
been of een nieuwe vracht slagen
werd zijr. deel.
Ten einde raad greep Bob zijn
zware wandelstok, die hij tegen de
bank .gezet had. De slag. die hij er
mee gaf zou het hoofd, waarop hij
gericht was in tweeen gespleten
hebben als George niet juist op tijd
op zij gesprongen was Hij zette
zichzelf in postuur terwijl Bob hem
voorbij strompelde en op het juis
te ogenblik diende hij hem de slag
toe. die hem plat op de grond
wierp, en die een eind aan het ge
vecht maakte.
Bob klauterde overeind en sloeg
het stof van zyn knieën af.
Dat was de witte vlag!
„Als je weer beter bent. laat het
me dan weten", zei George, en
sloeg het pad in waarlangs Mary
verdwenen was.
Bob overzag het slagveld. Zijn
gezicht deed pijn waar hij het aan
raakte. hij was door beide knieën
van zijn broek heen. zijn hoed was
in elkaar gedeukt. Zijn neus bloed
de en een tand was uit zijn mond
geslagen.
Zo goed mogelijk knapte hij zich
wat op en met zijn zakdoek aan de
mond zocht hij langs nieuwsgierig
starende ogen cn spottende blik-
ke zijn toevlucht in een huurrij
tuig.
Door het raam zag mevrouw
Chater haar toegetakelde lieveling
uitstappen, met bonzend hart ren
de ze naar de voordeur.
„Bob! Mijn jongen! Mijn jongen!
Wat is er gebeurd?"
Haar jongen liep haar voorbij en
ging regelrecht naar zijn kamer
Zijn moeder volgde hem en vond
hem daar terwijl hij bezig was
zijn jas uit te trekken.
„Mijn jongen! Mijn jongen!"
Haar jongen schreeuwde: „Warm
water!"
Mevrouw Chater rende naar de
badkamer en schreeuwde uit alle
macht: „Susan! Kate! Jane! Jane!
Kate! Susan!"
Deuren werden opengegooid, kre
ten werden herhaald. bevende
dienstboden kwamen op het geroep
toelopen.
„O. mevrouw! Wat is er?"
De gekwelde moeder was bezig
te onderzoeken of het water warm
genoeg was. Ze deed dit zo luid
ruchtig. dat het overal heen spatte.
Jane. Kate cn Susan drongen ver
schrikt bij de deur samen: „O. me
vrouw' Mevrouw! Wat is er ge
beurd?"
Mevrouw Chater gaf geen antwoord.
Met een volle kan wa'er drong ze
langs de meisjes heen Die spron
gen naar 'inks cn rechts om haar
door te laten. Er werd op lenen
getrapt, heet water kwam terecht
op handen. Dc drie liepen haar
achterna: „O. mevrouw, wat is er
gebeurd?"
Boven aan dc trap hield de toe
gewijde moeder stil.draaide zich
om cn riep: ..Pleisters! Zwachtels!
Watten! Meneer Bob heeft een on
geluk gehad. Warmwaterkruiken!
IJs! Ga een dokter halen!"
Een figuur met een bont en
blauw geslagen gezicht verscheen
in de deur van de kamer. „Nee!" Mevrouw Chater rende naar de
brulde Bob. „nee!" telefoon.
„Nee!" riep mevrouw Chater toen
ook. zonde, te weten waar de ont- In het kantoortje van de heer
kenning op sloeg. Samuel Hock, slager en leverancier
„Nee!" schreeuwdcr de opgewon- aan de Prins van Wales, rinkelde
den dienstboden elkaar toe. de telefoon. De heer Hock nam de
„Nee! Geen dokter" riep Bob toen telefoon van de haak. luisterde, cn
weer. Hij greèp de kan met water riep vervolgens naar de winkel:
van zijn moeder cn rende terug „Eén pond biefstuk voor Palace
naar zijn kamer.
„Geen dokter."
riep mevrouw
Chater tegen de onthutste meisjes,
cn volgde toen haar zoon naar zijn
kamer.
„Mijn jongen! Verte! me alles!"
Haar jongen keek op van de was
kom. „Doe in godsnaam die deur
dicht!" schreeuwde hij.
Ze deed het- „Zeg me alles!" Ze George" door het Park om zijn
Gardens No 14' Er Is haast bij'"
ZESDE HOOFDSTUK
Een rijtuig voor Palace Gardens
No. 14
I
Met enorme stappen en van op
winding trillende neusgaten schreed
beefde.
„Het is die ellendige meid."
„Die meid?"
.Humfray."
„Humfray! Heeft zij dat gedaan?
O. je arms gezicht! Je arme ge
zicht!"
„Nee! Nee' Stil toch. moeder! De
een of andore kerel waar ze mee
ir het Park loopt Ik sprak hem
aan en toer begon hii"
Wat een schepsel! Wat een on-
Mary te zoeken.
Afgezien van die eerste slag.
waarbij Bob's, ring op zijn wang
terecht gekomen was. vertoonde
het gelaat van George weinig spo
ren van de strijd, maar toch nog
genoeg om Mary verontrust tc doen
vragen wat er gebeurd was.
Ze liep op hem toe en riep al
op een afstand; ..O. lieveling, ik
ik kon me niet aan onze afspraak
houden!"
Maar toen ze heel dicht bij hem
BONAIRE, vertrekt 20 v. Paramaribo n.
Amsterdam.
CASTOR. 16 te New Orleans: CAL-
LISTO. 16 v. Swansea n. Montreal; CE
LEBES. pass. 17 Dover n. A'dam;
COTTICA. 17 v. Dover n. West-Indië.
DALERDIJK. 16 nam. v Londen n.
Hamburg: DRACO, pass. 17 Dover n.
Gibraltar: DOURO. pass. 17 Kiel n.
Amsterdam,
EEMDIJK. 16 tc New Orleans.
FRIESLAND 17 tc Priok.
GROOTEKERK. n Sydney. 17 te Ka
rachi GOOILAND. 17 van A'dam n. Ham
burg. GORD1AS. 17 te Piraeus.
HELICON, 19 te New York verw. HE
CUBA. 17 tc La GunlUas HYDRA. 17
nam. 11 uur tc <4'dam verw. HAARLEM.
12 Juni van West-lndlë te A'dam verw.
HESTIA. 8 Juni van West-lndlë to Am
sterdam verw.
IRIS. 17 tc Gibraltar. 6 Juni to Am
sterdam verw.
JAPARA, n. New York. 17 te Penang
JAVA. 16 's avonds te IJmulden. JOHAN
VAN OLDENBARNEVELT. n. Priok.
pass. 17 dwars van Derna (Grenalca).
KEIZERSGRACHT, pass. 17 Lands End
n. La Roebelle; KOTA BAROE. 16 v
Menado n Priok; KOTA GEDE. 17 v.
Cheribon n. Semorang
LANGKOEAS. n. Priok. 17 te Ant
werpen: LAERTES, pass. 17 v. Mlnlkoy
n Aden cn A'dam; LEERDAM. 16 tc
Norfolk; LOPPERSUM. 16 v. Bagnoll.
18 te Sfnx verwacht.
MIDAS. 17 v. A'dam n. Kopenhagen;
MAAS, 17 Juni v West-lndlë te A'dam
verw.; MEERKERK. 17 te Antwerpen;
MAPIA. 17 tc Priok; MELISKERK.
pass- 17 Elba Cape (Rode Zee) n. Suez
cn A'dam; MENTOR. 16 nam. te Huelva;
MOLENKERK. pass. 17 Las Palmas n
A'dam; MAASLAND, pass. 17 Beachy
Head n. A'dam; MADOERA. 18 Juni v.
Priok tc Amsterdam verwacht.
NIEUW HOLLAND. 16 van Sydney n.
Makassar NERO. 17 te Triest
ORANJESTAD. 17 te La Guoyra. 19 tc
Port of Spain verw. ODYSSEUS, pass. 17
Ameland n Halmstad. ORANJE. 16 nam
van Colombo n. Belawan, 22 tc Priok
verw ORION, 17 tc Stamboul.
POELAU LAUT. 17 te Makassar.
PHRONTIS, 17 tc Makassar. PRINS WIL
LEM III, IC v Milwaukee n. Sarnla. PO
LYPHEMUS. 26 Juni van Priok te Am
sterdam verw
RIJNDAM n. New York, 17 te South
ampton RIJNLAND. 17 te Rlo Grande
RIOUW. pass. 17 Kreta n. Bombay. 19
tc Beirut verw
ROTTI. 1 Juli v. Priok te A'dam verw.;
ROSEMARIE. pass. 17 Texel n. Gothen
burg
SPARTA. 16 te Portsmouth: STEN
TOR. 17 to Barbados: SLAMAT. 17 tc
Makassar: SOMMELSDIJK. 17 te Vera
Cruz; SUMATRA, pass. 17 de Zebayer
Eilanden (Rode Zcci n. Suez, 4 Juni te
A'dam verw.; SINGKEP. pass. 17 Sa-
bang n. Colombo cn Bombay: SALA-
WATI, 17 v. Port Said n Galveston:
SARANGAN, pass. 17 de Nlcobarcn n.
Madras.
TABINTA. 17 te Naslplt. TRITON. 17
tc Barahona; THESEUS. 17 tc Llvorno.
4 Juni tc A'dam verw.; THEMISTO.
pass. 17 Texel n Hamburg; TAWALI.
17 te Semarang; TERNATE. 17 te Soe-
rabaja TJIBADAK. 17 te Pcnang; TJI-
PANAS. pass 17 Port Elisabeth n East
London; TJILUWAH. 16 v. Hongkong
n. Singapore; TABIAN. 16 v. Halifax.
18 te New York verw.: TALISSE. pass.
17 Sabang n Penang en Java; TELA-
MON. 16 v. New York n. Curacao.
UTRECHT, pass 17 Cape Comorln. 19
tc Bombay verwacht
WATERLAND, pass. 17 Dover n. Mon
tevideo.
ZAAN. 17 v. Sundsvnll n. A'dam;
ZUIDERKRUIS. 26 tc Soerabaja verw.
Tankvaart
ANTONIA 16 van Pladjoe naar Pc
nang
ADINDA 17 tc Pladjoe.
CHAMA naar Singapore 18 bij de
Laccadivc EU verwacht; CALTEX
UTRECHT 17 te Sldon. CALTEX NE
DERLAND 17 van Sldon te Pernis; CLA-
VELLA pass. 17 Dago Eiland naar Koi-
ka. CLEODORA 17 te Calcutta; CORII-
LA 18 tc Singapore verwacht; CAI.TEX
DELFT pass 17 Ouessant naar Sldon:
CALTEX LEIDEN pass 17 Kaap Bou-
garonl naar Sldon; CALTEX THE H<\-
GUF, pass. 17 Kaap Bon naar Pernis,
CISTULA naar Berre 19 te Suez ver
wacht
F.RINMA 16 tc Mlri: ESSO DEN HAAG
17 nam. 4 uur van Aruba te Pernis
FELIPES 17 tc Singapore; FRISIA
pass 17 Varne lichtschip naar Petit
Couronne.
FELIPES 18 tc Pulo Samboc verw.
GADILA 27 tc Port Said venvacht
daarna Singapore.
LEENDERT B IC tc Huil.
MACUBA ca 29 Mei tc Rotterdam
gereed met dokken: MALVINA 12 van
Sasebo naar Mlrl en Pladjoe. MARISA
25 te Singapore verwacht; MY^NfA
pass. 17 Kreta 19 te Port Said verwacht
daarna Djibouti; MALEA pass 16 nam
beschaamd schepsel! Een slecht was vroeg ze; „Wat is er gebeurd''"
kind. Ik heb het geweten!" en bevende lippen registreerden
Zenuwachtig geklop op de deur. het snelle kloppen van haar hart
..De watten, mevrouw!" „Pleisters, George nam haar ene hand en Sabang naar Colombo; MIRZA P]ss. 17
mevrouw!" „Warme kruik, me- koeslede die lussen, dezync _Voor
(Iraki; MARPESSA pass. 17 dc Sangglr
Eilanden naar Tarakan
MATTHEW 17 nog te Casablancr,:
MALVINA n Mlrl pass 17 dwars van
Manilla
NOORD 19 v. BUlingham te R'dam
verwacht
ONDINA 16 tc Suez; OLEUM 13 te
Blaye.
PALMA 17 tc Sandcfjord; PAPEN-
vrouw!" bct ogenblik koelde zijn woede af.
„Ga weg!" schreeuwde Bob. „Ga nu h'J verslag kon doen van de
weg' O. mijn gezicht'" Hij danste grimmige feiten „Ik heb die schoft
in het rond van de piin. „Stuur die van een Cha,cr zowat vermoord.
"Mevrouw SïtS'&de naar de
deur. In het voorbijgaan zag ze ChGa^g0ennSa\°mwëer
In toorn
voor de eerste maal hoe het ge- Hij zcl Ik hcb bem bj, jou v,n.
zicht van haar jongen er uitzag. -
nu het warme water de catastrophe
in volle omvang had blootgelegd
.Ach. je ogen! !Je arme ogen! Ze
zitten helemaal dicht'"
daan zien lopen. Ik zagwat l dp.echt pass 17 Kaap Bougaron) naar
had hii gedaan?" j Mom ai Ahmadl
O Georgie'*' 1 ROTULA pais 17 Sombrero Eiland
ÜNctu ja. het komt er niet op na.r Enge'.nd Av„„
aan Ik hoor het ook eigenlijk net mfXS^Cu?«c»<> STANVAC KENAFr
Bob stromnelde naar de spiegel zo lief niet Hii hoeft er voor ge- 5 p"5.k Swi n -
en overzag zijn geschonden schoon- boet, wat het dan ook geweest i* SCHERPEN'DRECHT pa - S m S. i-
heid. Hij vloekte en gaf een order. (Wordt vervolgd vador (Guatemala) naar Trinidad