ASCOT Caravaggio-tentoonstelling in Utrechts museum Bevolkingsonderzoek op tuberculose Wie was toch de mens Caravaggio? Ook heerliik in de pijp -' Werken bijeen uit alle delen der wereld Voorbereiding vergde veel energie Aantrekkelijke expositie Bloemstillevens van Ab Voorn Vliegende schotels nu boven Parijs In Australië lagere lonen en langere werktijden Kerknieuws Raad komt bijeen Pure American Shag .Woensdag 18 Juni 1952 De Utrechtse meester, die in zijn tijd wel van al ztjn confrères de grootste roem genoot, die in zijn Ionge jaren zelfs in Rome de bijnaam verwierf, is Gerard Honthorst, die in Rome bekend stond als Gherardo della Notte (Gerard de nachtschilder)Hij ivas in zijn beste jaren, waaruit dit doek stamt (de Aanbidding der Herders) een tovenaar in clair-obscnr, in licht en donker. Het is niet alleen om dit merk waardige effect, dat deze com positie, afkomstig uit Keulen, een parel mag heten van deze ten toonstelling. Negen bovenzalen van het Centraal Museum te Utrecht plus de zg. bo- venkapel, zomede de tentoonstellingszaal in de tuin zijn alle ln gebruik voor de tentoonstelling „Caravaggio en de Nederlanden". Het laat zich horen, waar liier werken zijn büeengebracht uit letterlijk alle delen van de wereld, dat de voorbereiding heel veel tyd en moeite heeft gekost en dat vooral de laatste weken grote spanningen in het Museum hebben geheerst. weest, meer dan twintig, en juist van deze schilder, een der voornaamste re presentanten. is het gehalte zeer hoog. Van hem zijn er vermaarde schilderijen uit Kopenhagen. Gothenburg. Stock holm, Kassei. Rome. Florence! Le Ha vre, Parijs en tenslotte uit Deventer. Ruim een jaar geleden is de ge dachte aan deze tentoonstelling ge rezen. Zoals men weet heeft de di rectie van het in 1921 nieu\v ge opende Centraal Museum zich er van meet af op toegelegd om de z.g. Utrechtse Schilderschool tot kern en uitgangspunt te maken van de groeiende verzameling. Deze Utrechtse School uit het laatste kwart van de 16e en de eerste helft van de 17e eeuw omvat een grote groep kunstenaars, die speciaal in Italië hun vormkracht en stijlver mogen hebben verrijkt, terwijl de meesten in bijzondere mate schat plichtig zijn aan de Italiaanse rea list Caravaggio. Het is dus geen wonder, dat men juist het werk van deze Italiaan zomede van zijn Nederlandse „na volgers" eens tezamen wilde bren gen op een tentoonstelling, toen daartoe een gerede aanleidig be stond. Die aanleiding. men weet het. vond men in het Kunst historisch Congres, dat in Juli en Augustus in Amsterdam wordt ge houden. In verband daarmede zijn indertijd de Nederlandse museum directies bijeen geweest om te ge raken tot een onderlinge taakverde ling. Allerlei omstandigheden zijn oor zaak geweest, dat men min of meer in tijdnood is geraakt. Vooral de officiële goedkeuringen, waaraan ook de noodzakelijke credieten vast zaten, lieten lang op zich wachten. Pas van Januari af kon de nieuw benoemde directrice, mej. dr M. E. Houtzager, aan de voorbereidende werkzaamheden beginnen, en deze termijn is voor een dergelijke ten toonstelling eigenlijk te kort. Er is dan ook door haar en de gehele museumstaf buitengewoon hard ge werkt Medewerking uit Italië Toen men eenmaal begon, kreeg men van alle zijde medewerking en gelukkig was Antwerpen bereid dezelfde tentoonstelling in zijn mu seum te houden, waarmee de enor me kosten, die met verzekering en VOORAL H. TERBRUGGHEN. een der grootste figuren van de Utrechtse Schilderschool, is op de tentoonstelling in het Cen traal Museum bizonder rijk ver tegenwoordigd. Bijgaand schilde rij. afkomstig uit Keulen, een markante compositie, stelt voor hoe Tobias werft om Sarah. transport zijn gemoeid, voor een belangrijk percentage verminderd konden worden. De voorbereidingen werden daardoor echter extra ge compliceerd. Het publiek geeft er zich uiter aard weinig rekenschap van, maar het is wel aardig te horen, dat de schilderijen die van elders naar hier komen, tot een bedrag van twee millioen zijn verzekerd. In totaal zijn er 115 nummers! De catalogus, die samengesteld is door de directrice en de heer Meyer, wetenschappelijk assistent (de Belgische collega's hebben het gedeelte voor de Zuid-Nederlandse meesters bewerkt) bevat niet min der dan 79 foto's! Bedenkt men. dat een groot gedeelte van de schilde rijen pas de laatste weken is bin nengekomen, dan begrijpt men, dat de catalogus pas op de openings dag is kunnen verschijnen. De werken uit Oslo. Kopenhagen, Gothenburg en Stockholm, zowel die uit Edinburg, Londen als Amerika, zijn per schip overge bracht. De veelal grote formaten zijn niet geschikt om zich per vliegtuig te laten transporteren. De schepen hebben hun lading in de Antwerpse haven aan wal gezet, behalve de zending uit Oslo en Gothenburg, die direct naar Am sterdam is vervoerd. De Duitse transporten (Kassei, Karlsruhe. Hannover, Wuppertal, Neurenberg, München, Wiesbaden, Keulen en Brunswijk) kwamen per trein. Het is tegenwoordig nog niet zo gemakkelijk om schilderijen over de grens te krijgen. Evenals de reizigers gaat elke zending per paspoort, dat ondertekend moet worden door de Burgemeester, de Inspecteur van Belastingen en de Directie van het Museum. UIT ITALIë De zending uit Italië is pas in het be gin van vorige week gearriveerd. Zij is uiteraard niet de onbelangrijkste, daai hieronder de meeste werken thuishoren van Caravaggio zelf. De schilderijen uit Milaan en Florence zijn eerst naar Rome getransporteerd en vervolgens in een geplombeerde wagen met de bij drage uit Rome zelf. naar Utrecht ver zonden Er waren er twee uit Milaan, drie uit Florence, twaalf uit Rome. De grote museumlijsten heeft men maar in Rome gelaten, omdat anders het transport te veel ruimte zou inne men. Het is de bedoeling, dat hier ter plaatse eenvoudige lijsten om deze schilderijen worden gemaakt Dat men het belang van dit transport ook in Italië inzag, blijkt wel daaruit, dat een speciale functionaris van het Italiaans Ministerie, dr Gilberto Ronci (Romei is meegekomen om de betrokken wagon te begeleiden. Toen de schilderijen, losweg langs de wanden der nog lege zalen geplaatst, op de laatste manipulatie, het ophan gen. stonden te wachten, raakte de mu seumstaf zelf pas goed doordrongen van de zeer bijzondere collectie, j Nog nimmer zijn op enige tentoon stelling zoveel Terbrugghen's bijeen ge- Nel Oosthout op tournee naar Ver. Staten ROTTERDAM. De Neder- landse voordrachts-kunstenares Nel Oosthout heeft zich Dinsdag middag ingescheept op de Nieuw Amsterdam, die haar voor een tournee van vier weken naar de V.S. zal brengen. Schilderijen van Baronesse Van Haersolte J. G. Bsse van Haersolte-De Lan ge, die haar werk steeds op groeps tentoonstellingen van het A.K.G. laat zien, heeft, voorzover ik weet, nog nimmer in Amersfoort een ex positie gehouden, waarop zij alleen was vertegenwoordigd. Wel in an dere plaatsen (als Utrecht), nooit in Amersfoort. In de mooie zaal van het A G. hangt nu haar kunst bijeen, een af wisselend gezelschap schilderijen, uiteenlopend van formaat, geva rieerd van genre en van toon. De verwantschap met het Gro ningse expressionisme blijft evident; zelfs moet men hier en daar denken aan Wiegers (een tijdje was zij leerlinge van de Groningse schilder Jordens). Haar factuur is tamelijk fors en haar palet over 't algemeen blond. Er blijft bij alle bedacht zame overleg cn schikking steeds iets van improvisatie in haar werk, een charme die naast de be schaafde kleur niet nalaat te be koren, ook al voelt men wel eens een gebrek aan diepere oorspron kelijkheid en aan intense penetratie. Van haar duinlandschappen trof fen mij ditmaal met zozeer de grote panorama's, waar zij haar blik over enkele duinvalleien heen landin waarts richt, maar wel het Duin landschap no. 17. dat ik nog niet kende, een loS"se vlottende composi tie van transparante groenen en grijzen. Dit schilderij is in Bergen gemaakt, waar de duinen nog het klassiek-blonde karakter vertonen. Noordelijk daarvan, bij Schoorl. waar de kalkarme bodem begint, die tot in de eilanden doorloopt (geologische kennis die ik aan een bezoekster dank) zijn de duinen veel donkerder van uitzicht. Ook de landschapjes (15) charmeren en niet minder een enkel doek dat in het buitenland is ontstaan (Bella- gio) en waar het subtropische as pect onmiskenbaar meespreekt. En kele bloemstillevens in groot for maat roepen te gemakkelijk verge lijkingen op, die in het nadeel uit vallen. Iets heel eigens en zuivers kwam mij uit no. 14 tegemoet, de schildering van een mimosa-achtig fijn bouquet in rose en paars. Ook no. 22 vind ik een boeiend, zelfs geladen doek. Niet met alle portretten, waarin zij evenzeer begaafdheid aan de dag legt (zie het aardige Manna!) kan ik 't eens zijn. maar de kunstena res heeft mijn hart gestolen met no. 20. een kereltje, met neger- bloed. dat zij ergens op oen grote boot ontmoette; het subtiele portret ZELFPORTRET Jongensportret van baronesse Van HaersoltheDe Lange in lichte, zeer discrete tinten en gevoelig van leven (de ogen!) is ontstaan uit een schets. Het danse resje (21) daarnaast is eveneens een knap schilderij, zowel door de kleur als door de opbouw, die even aan Degas herinnert; jammer dat het kopje tegenvalt. Terecht heeft de schilderes het zeer geslaagde vrouweportret Mary een der toppen in haar werk in deze aantrekkelijke expositie op genomen. C.A.S. De technische vooruitgang in de róntgenfotographie maakt het thans mogelijk, door middel van een fo to, vrijwel ieder lid van de bevol king in zijn woonplaats te onderzoe ken op longtuberculose. Het is niet te verwonderen, dat de organisaties, die zich bezig houden met de prac- tische tuberculosebestrijding deze mogelijkheid met beide handen aan grijpen. Zij toch zien hierin een ge legenheid om een groot deel van de lijders aan tuberculose, die zich van hun ziekte niet bewust zijn, op te sporen. Dit is enerzijds van groot belang voor het genezingsproces van deze zieken zelf en anderzijds voor de gezonden, die in aanraking komen met lijders, die besmettelijk zijn voor hun omgeving. Helaas kon het orgaan voor de practische tu berculosebestrijding in ons gewest, de Provinciale Utrechtse Vereniging tot bestrijding der tuberculose, tol heden niet overgaan tot deze wijze van onderzoek, doordat de volkomen onvoldoende inrichting van haar consultatiebureau een eventueel noodzakelijk aanvullend onderzoek, binnen een verantwoord tijdsbestek, niet mogelijk maakte. Nu het nieu we consultatiebureau aan de Nieu- Opmerkelijk van atmosfeer Ab Voorn, die in de Academie bloemstillevens exposeert, is voor Amersfoort geen onbekende. Hij woont in Nijkerk en heeft van de tijd af, dat hij zich als kunstschil der heeft doen kennen, bloemen geschilderd, meest in de vorm van grote bouquetten in vazen en pot ten. Vroeger isoleerde hij die bloemstukken vrijwel volkomen: los van de ruimte, los van de at mosfeer en ofschoon zijn talent zich niet verloochende leed zijn werk bij alle verscheidenheid toch aan een zekere eentonigheid; ge volg van iets oppervlakkigs in de visie en een gebrek aan achter grond. wc Gracht te Utrecht zijn voltooiing nadert en dat te Amersfoort zo goed als gereed is met een uitbreiding, wordt de bovengeschetste wijze van onderzoek, kortweg geheten: bevol kingsonderzoek. uitvoerbaar. In overleg met de Geneeskundige Inspectie van de Volksgezondheid zal een plan worden opgemaakt voor het' bevolkingsonderzoek, zo dat binnen ongeveer drie jaren alle inwoners van onze provincie, uit gezonderd de jonge kinderen voor wie het maken van een fotogra- phische opname niet wel mogelijk is. zich kunnen onderwerpen aan dit onderzoek. Aangezien de uitvoering van het bevolkingsonderzoek zich zal dienen te richten naar de typisch plaatse lijke omstandigheden, is nodig, dat in iedere gemeente een commissie wordt gevormd, die de organisatie van het onderzoek op zich neemt. Door of namens de Provinciale Ver eniging zal tijdig contact worden opgenomen met de plaatselijke au toriteiten. teneinde de vorming van een commissie, als bovengenoemd, te bevorderen en verder van voor lichting te dienen. De Provinciale Utrechtse Vereni ging prijst zich gelukkig, dat zij thans in staat is de uitvoering te kunnen aankondigen van het be volkingsonderzoek. Zij acht dit on derzoek van grote waarde voor de bestrijding der tuberculose en re kent derhalve op de bereidheid van de gehele bevolking om zich hier aan te onderwerpen. C. K. A. W. BLANKESTIJN. arts. Voorzitter P.U.V. Dat blijkt thans wel grondig ver anderd. Wanneer zijn impressionis tische bloemstillevens nu boeien (wat ze m.i. niet alle doen) en bekoren, ook al vindt men de kleur wel eens niet aantrekkelijk, dan is dat gevolg van de atmosferische visie en hun plaatsing in de ruimte Geen ding of men ziet het door een zekere atmosfeer heen, luidt thans des schilders stelregel, ook de ruimtewerking pakt hem (èn ons) en vaak is de omgeving van de bloemen tot een fijnafgestemd stil leven verwerkt. De vormen lijken zelden meer uitgeknipt, de kleu ren zijn zelden meer hard. en zijn kennis van de bloem zowel als zijn techniek hebben zich aanmerkelijk verdiept. Ik noteerde speciaal no. 6 Pioenen om de fijne dichterlijke sfeer, no. 4 witte rhododendrons idat onze kunst mede gerepresen teerd heeft in Amerika) en no. 21 Herfst. Van de drie kopstudies (zelfsportret) leek de grootste de meest gerijpte. A C. A. S. (Van onze reisredacteur) PARIJS. Er wordt nu ook beweerd, dat de zogenaamde vlie gende schotels in Frankrijk zijn gezien. Een industrieel heeft door 'n kijker 'n vreemd voorwerp waar genomen, dat lange tijd stilstond te blinken aan de hemel en daar na zich plotseling met grote snel heid voortbewoog. Kort daarop werd hetzelfde geconstateerd door een vliegenier van de Air France, die van Lyon naar Parijs vloog. Natuurlijk zijn deze waarnemin gen gevolgd door een groot aan tal speculaties. Men heeft ook de meteorologische dienst om zijn mening gevraagd. „Alles is moge lijk", antwoordde deze, „maar er zijn vele voorwerpen in het heel al. die blinken en zich snel ver plaatsen." Met deze mededeling moesten de speculanten het doen. Bloemstilleven met weefwerk van Ab Voorn. MELBOURNE. De Australische werkgevers zullen binnenkort het Hof van Arbitrage verzoeken het basisloon met 2,3 Australische pon den te verlagen en het aantal werk uren per week te verhogen van 40 tot 44. In een heden uitgegeven gemeen schappelijke verklaring geven de drie grootste werkgeversorganisaties van Australië als haar mening tc kennen, dat de vooruitgang der Australische industrieën cn zelfs de werkgelegenheid in gevaar worden gebracht door de stijging der pro ductiekosten, die naar zij beweren onder meer is veroorzaakt door de korte werktijden en de hoge lonen. Het basisloon is het laagste loon, dat aan een volwassen arbeider mag worden betaald. De basisionen va riëren van staat tot staat. TOKIO. Doordat op een sta tion in Tokio een hek bezweek, kwam een groot aantal mensen on der een voorrijdende trein. Zes men sen werden gedood en zeven ge wond. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Rijsscn. P. J. Dorsman te Schelluincn. Aangenomen naar Pretoria, dr K. H. E Gravemeijer, algemeen ge delegeerde van de Generale Synode. Bedankt voor Coevordcn (vac. B. Maarsingh) K. G. Jansma te Heerde. Bapt. Gemeente Beroepen te Hoogczand. J. Bosma te Leeuwarden. WOUDENBERG De burgemeester van Woudenberg heeft de leden van de gemeenteraad opgeroepen tot het houden van een openbare vergadering ten gemeente huize op Donderdag 19 Juni as. des voormiddags 9 uur. Agenda: 1. Onderzoek der geloofs brieven van benoemde raadsleden; 2. Voorstel tot het sluiten van een kasgeldlening. Door het bedanken van mevrouw RankDe Jong en door het overlijden van de heer H. Methorst moeten twee nieuwe raadsleden benoemd worden. MARKTBERICHT Aangevoerd 22.000 eieren. Prijs 16.7517.per 100 stuks. Han del flauw. LEUSDEN BURGERLIJKE STAND OVERLEDEN: Jan van den Broek, oud 82 jaar, weduwnaar van G. van Donselaar. STOUTENBURG OVERLEDEN: Maria Josepha Cornelia Moeskops, oud 80 jaar, weduwe van A. L. Atzema. NEW YORK. Bij een brand in een stenen woonhuis van vier ver diepingen in Brooklyn hebben ze ven mensen, van wie drie kinderen, de dood gevonden. WENEN. De Oostenrijkse mi nister van Buitenlandse 'Zaken dr Gruber zal deze week een bezoek aan maarschalk Tito brengen. Onder dc kunstenaars treft men wonderlijke sin.jeurcn cn vooral ook onder de schilders zijn vogels van diverse en vogels van zeer wil de pluimage. Zo een was Caravag gio, wiens werk in het middelpunt staat van de j.l. Zaterdag in het Centraal Museum geopende tentoon stelling. HU was ccn vroegrijp ge nie alle geleerden zijn hot daar over eens. Op zijn 17c jaar verbluft hij in Rome iedereen door zijn vak kennis, en techniek, maar ook: hij ergert en verontrust menigeen door zijn afwijkende artistieke opvattin gen en door zijn persoonlijkheid. Hij ondergaat al spoedig het zelfde lot, dat in onze tijd Albert Servaes en Aad de Haas hebben on dergaan: hun schilderijen zijn. om dat hun visie tegen de geldende tra ditie indruist, uit de kerkgebouwen verwijderd. Thans is Caravaggio wel alge meen erkend als een meester van de eerste rang: iemand die, ofschoon hij zich om God noch gebod bekom merde en wellicht geen enkele leer ling had in de gebruikelijke zin, een invloed heeft verkregen, die wijder strekt en dieper gaat. dan van meer dan een zijner universele voorgangers. Men moet natuurlijk daarbij toegeven, dat hij „op tijd" verscheen, d.w.z dat de behoefte aan verandering in de lucht zat en dat zij door andere factoren en door andere figuren reeds was voor bereid. Maar toch: zijn aandeel is uitermate belangrijk Met enige overdrijving kan men zeggen, dat hij niet alleen de kunst in zijn eigen land een richting uit- stuwt, die dwars tegen de geijkte opvattingen van vorm en thema in gaat. maar ook, dat hij het is. die de Hollandse kunst, juist in haar groot ste bloeitijd tot zich zelf bracht. Na tuurlijk. ook deze uitspraak klinkt te absoluut, maar een feit blijft, dat onze 17e eeuwse kunst en niet alleen de Utrechtse Schilders school er anders uit zou zien en misschien ook niet die fameuze bloei zou hebben beleefd, wanneer Cara vaggio niet op meer dan één terrein was voorggaan. Hetzelfde geldt mu tatis mutandis voor Spanje. Maar wie was nu de mens Cara vaggio zelf? Geerten Gossaert heeft de dichter eens een maatschappe lijke paria genoemd; in vele geval len geldt dit ook voor de schilder. De benaming „poète maudit" kan met een variant ook op tal van schilders worden toegepast en zeer zeker op Caravaggio. Maatschappelijk gesproken heeft hij zich op allerlei wijze buiten de orde gesteld. Waarschijnlijk zijn met alle verhalen, die van hem in omloop zijn, betrouwbaar, maar een uitzonderlijke figuur is hij zeer zeker geweest. Hij heeft zich in tal van avonturen en conflicten gestort en de overheid heeft zich meerma len met hem moeten bemoeien. Wie sommige van zijn zelfportretten be kijkt ook hier moet men veron- derstellender wijze te werk gaan, daar hij geen enkel zelfportret als zodanig heeft nagelaten ont waart een psysionomie met niet be paald ideale eigenschappen: een stompe neus, dikke, brede lippen, grote ogen, een achteruithellend voorhoofd en korte kin. Dr. Hooge- werff heeft hem een misdadiger genoemd; ook zonder zover te gaan moet men spreken van een revolu- tionnaire, wilde natuur een woel ziek temparament. Voor een van zijn Madonna's po seert een jong Romeins meisje Lena genaamd. De jalouzie van haar verloofde veroorzaakt een twist en Caravaggio, die in zijn drift een bijl op het hoofd van zijn „medeminnaar" laat neerkomen, wordt verplicht Rome te verlaten en vlucht naar Genua. Weer toege laten in Rome wikkelt hij zich in een nieuwe twist en wordt beschul digd van doodslag. Opnieuw moet hij Rome verlaten en hij krijgt ge legenheid in Napels te werken. In 1607 vei'toeft hij in Malta, waar hij zulke mooie opdrachten krijgt, dat hij onderscheiden wordt door de Orde van de Maltezer ridders, maar hij krijgt ruzie met een van deze heren, die niet gemakkelijk zijn en vlucht naar Syracuse. Vandaar naar Messina en Palermo. Hij vervult nog tal van belangrijke opdrach ten, maar leidt het leven van een vagebond. In 1609 is hij in Napels, waar hij verrast wordt door de handlangers van ^e zoeven bedoel de Maltezer ridder en hij wordt ernstig gewond. Hij gaat scheep naar het Noorden, maar moet lan den in Porto Ercole, getroffen door de malaria. De schepelingen hebben hem zijn bagage ontroofd en verla ten door de hele wereld sterft hij daar 13 Juli 1610, waarschijnlijk niet ouder dan 37 jaar; ongeveer dezelf de leeftijd dus, waarop v. Gogh stierf. Gezien dit ongebonden tempera ment zou men hem eerder een Zuiderling dan een Noorderling wa nen. Maar hij stamt uit Noord- Italië, uit Caravaggio. een kleine plaats in de buurt van Bergamo, waar zijn vader huismeester was en architect van de Markies van Cara vaggio. Men zegt dus niet geheel ten onrechte, dat hij van goede af komst was. NIJMEGEN. De autorijder A. B. te Bemmel (bij Nijmegen) heeft Dinsdagavond, bij het terugzetten van zijn volgeladen wagen, zijn vijfjarig dochtertje, een enig kind. overreden. Het kind was op slag dood. ASCOT SHAG is door zijn volle smaak en zacht karakter ook zeer geschikt om in een klein shag-pijpje te roken. ASCOT voof puur genot. Gefabriceerd door N I E M E IJ E R

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 4