Naast grote verrees een tentenkamp luxe-hotels Gereformeerde heeft eigen taak op filmgebied De Rivièra thans ook open voor minder gevulde beurzen ANDRE SELLA, DE SFINX OP DE ROTS VAN EDEN MOEILIJKHEDEN? Heb ik recht op loon ir geval van ziekte? r Uitvoerig rapport over vrijetijdsbesteding Wij geven raad Zijn hotel altijd vol omdat het zo duur is X. A Zaterdag 5 Juli 193; Sociale vraagbaak (Van een onzer verslaggevers) DE kleine man aan de grote zee. Waarom vroeger niet en nu wel? Zó zit het in elkaar: De Franse arbeider en tot op zekere hoogte gold dit ook voor de middenstander verplaats te zich vóór 1936 in zijn vacantie niet, voornamelijk omdat Bruin dat niet kon trekken. Maar in dat jaar kwam de congé payé (betaalde vacantie) er in het Franse parlement door. Die betaalde vacantie schonk tenslotte het aanzijn aan de „derde Riviera", de „camping" met alle variaties en modificaties van dien. Ondanks het aanvankelijk verzet van diverse grote hotels, die heus niet bang waren voor verlies van debiet (stel u voor: hun clientele in een tent!) maar voor inbreuk op de distinctie. De tijd heeft reeds thans afdoende geleerd, dat beide catego rieën vacantiegangers vreedzaam naast elkaar kunnen genieten van hun plekje onder de zon, in de meest letterlijke zin. DIT alles ben ik aan de weet ge komen, dank zij een logeer partij op uitnodiging van de direc tie van de Touring Club Holland, die de ..Cercle Hollandais" exploi teert. bij mijn weten de enige Ne derlandse „Camping" aan de Franse Middellandse-Zeekust. Deze „Cercle Hollandais" is bovendien het enige kamp, dat concessie heeft op een der exclusiefste plaatsen van deze exclusieve kust, Cap d'Antibes. Er zijn natuurlijk Franse arbei ders. die niet al te ver van de toe ristencentra aan de kust hun woon plaats hebben, en die op de een of andere manier, met ma en de kin deren in de vacantie een tentje op slaan, op een van de vrij talrijke terreinen in deze omgeving, waar dat is toegestaan Maar ook uit diverse industrie-centra, zelfs uit Noord- Frankrijk komen de „kleine" Fran sen naar de Zuidkust. In La Napoule waar men zelfs op drie strandjes met echt zand kan bogen, is een kampcentrum voor mijnwerkers uit Noord-Frankrijk en in Biot beschikken de textielfabrie ken van Roubaix over wat zomer huisjes voor haar personeel. In to taal zijn er tussen de vijftien en twintig soortgelijke mogelijkheden langs de gehele kust. Maar boven dien bestaat er de organisatie „Tou- risme et travail", die ten behoeve Stralende vacantie aan blauwe zee (II) VV van haar leden hotels en pensions heeft ingeschakeld. Hier kunnen de aangeslotenen betalen met spaarze- gels, die zij het hele jaar door kun nen kopen in de bedrijven waar zij werkzaam zijn. Ik heb geen cijfers kunnen vinden, waaruit blijkt hoe veel Fransen er in totaal van deze niet onaanzienlijke verscheidenheid van mogelijkheden profiteren, maar dat dit aantal vrij groot moet zijn, moge blijken, uit het feit. dat van de gelegenheid in La Napoule 5000 a 6000 mijnbeambten per jaar ge bruik maken. E) AT de „Cercle Hollandais", die in 1949 is gestart met een proef- kamp. het vorig seizoen ca. 3500 Ne derlanders naar Zuid-Frankrijk heeft gebracht, bewijst dat ook bij ons in brede Lagen een reislust be staat, die er niet voor terugdeinst in twee dagen 1600 km per autobus af te leggen, om een nieuwe, zonni ge. ik zou willen zeggen „mous serende" wereld te ontdokken en te verkennen. Naast de betrekkelijke Van het Grand hótel du Cap d'Antibes op de achtergrond, leidt een pad naar het Paviljoen Eden Roe op de voorgrond. Hier worden bij voorkeur de dure maaltijden geserveerd. De pijl links voor wijst naar het zoet water-zwembad. eenvoud van het kamp is n.l. het reizen per bus wel de voornaamste factor, die de prijs voor zulk een belevenis binnen het bereik van een betrekkelijk groot publiek brengt. Dat deze Cercle Hollandais de enige concessionaris voor een kamp centrum op de Cap is, heeft een voorgeschiedenis. Volgens de een of andere Franse wet, was vroeger een bepaalde strook langs de kust, als staats eigendom, voor een ieder vrij, om er letterlijk zijn tenten op te slaan. Een van de bij voorkeur door de kampeerders gefrequenteerde strandjes, was dat bij het Chateau de la Croë, vacantieverblijf van de hertogin en de hertog van Windsor, die van deze belangstelling echt overlast ondervonden. Hertogelijke stappen in 1948 bij de betrokken autoriteiten hebben er toe geleid, dat althans voor Cap d'Antibes. paal en perk is gesteld aan de kampeer- mogelijkheden. Maar inmiddels was de concessie aan de Touring Club Holland reeds verleend En inbreuk maken op gevestigde rechtenzó zijn de Zuid-Franse autoriteiten nu ook weer niet Bovendien en dit is het getuigenis van de heer Jehan- Foucaud, mijn collega van de Espoir de Nice zijn de Nederlanders, die in de Cercle Hollandais komen, rus tige, gedisciplineerde mensen, al thans heel wat kalmer dan de La tijnse gasten, uit andere „campings". Laat ons deze uitspraak in de eerste plaats beschouwen als voor beeld van Gallische wellevendheid. SOMMIGE mensen arbeiders zowel als werkgevers verkeren In i mening, dat door de Invoering van de Ziekte- en de Ongevallenwet het recht op loon tijdens ziekte of bü een ongeval, voor hen op wie dez. wetten van toepassing zUn, onder alle omstandigheden verloren is. Deze mening is niet juist. In de meeste bedrijven bestaat althans voor de arbeiders op weekloon tijdens ziekte en bij ongeval inderdaad geen recht op loon, doch dit is zeker niet altijd het geval. Artikel 1638c van bet Burgerlijk Wetboek zegt, dat de arbeider bü ziekte of ongeval gedurende betrekkelijk korte tijd zijn recht op loon behoudt. Hetgeen de arbeider krachtens Ziekte- of Ongevallenwet ontvangt, mag de werkgever natuur lijk van het loon aftrekken. De wet zegt niet wat als een be trekkelijk korte tijd moet worden beschouwd. Bij verschil van mening hierover, heeft de rechter het laat ste woord. Allerlei omstandigheden, zoals de duur van het dienstver band, de gewoonten in een bepaalde bedrijfstak enz. kunnen hierbij een rol spelen. Men zegt wel eens: voor ieder jaar. dat de dienstbetrekking heeft geduurd moet het loon een week worden doorbetaald, met een maximum van 6 weken. Deze regel kan als minimum-voorschrift wel worden aanvaard, hetgeen niet wil zeggen, dat er geen gevallen zijn, waarin de rechter een langere tijd n|£>dzakelijk zal achten. Er is bij dit alles één grote „maar". De wet zegt n.l. wel dat het loon bij ziekte moet worden doorbetaald, maar zij zegt tevens (Van een onzer verslag gevers) Toen in Januari 1870 het Grand Hotel du Cap d'Antibes was vol tooid, had het bouwen er van frs 636.121.062 gekost. Het gebouw heette toen La Villa Solcil en het was allerminst neergezet met het oogmerk er 'n super- de-luxe-hotel van te ma ken. La Villa was opgezet als een pied-d-terre voor scheppende kunstenaars, om er rustig te kunnen werken, op initiatief van Auguste Villemessant, 'le oprichter van het dagblad „Le Figaro". Bij het pompeuze inwij dingsfeest was er een her tog de Vallombrosa. die in een bloemrijke toe spraak verklaarde, dat Antibes met de vestiging van dit paleisachtige te huis was geworden als een jongere zuster van Cannes. Dit heeft noch tans een faillissement van de maatschappij tot ex ploitatie van de Villa Soleil, kort na de oorlog van "70, niet belet. Het pand sleepte een moeilijk bestaan voort, tot de ge hele zaak in 1887 overging in handen van Antoine Sella, een Italiaanse hotel houder, die in eigen land zijn sporen reeds dubbel en dwars had verdiend. Zijn zoon André, die thans 54 jaar is, volgde hem op en zette de vaderlijke tra ditie voort, die het hotel heeft gemaakt tot een vacantieverblijf voor ieder die in de wereld op enig gebied maar prominent mag heten. AT de verhouding van ■Ly de hoteldirectie tot velen van die vooraan staanden verre van uit sluitend zakelijk is, moge blijken uit het feit. dat de heer Sella mij niet alleen het appartement kon laten zien, waar de Windsors bij hem logeerden, vóór zij hun eigen „optrekje", het Chateau de la Croë hadden, maar dat hij mij ook de levensgeschiedenis van de hertog, het onlangs verschenen „A King's story" kon tonen, met een persoonlijke opdracht van de hertog erin. André Sella heeft een rond gezicht, intelligente, vriendelijke ogen, een kaal hoofd en zijn kleding is van een uiterst zorg vuldige onopvallendheid. Niet alleen neemt hij rustig de tijd om mijn vragen te beantwoorden, maar bovendien had hij me de avond te voren, zocht vacantieverblijf ón danks zijn hoge prijzen, maar juist omdat het zo duur is. Een één-persoons kamer zonder bad kost er minstens f 20 per dag, een tweepersoons met bad hoogstens f 70. Als ge uw eigen personeel mee brengt. betaalt u voor een bediendenkamer met vol ledig pension f 25 en voor een compleet appartement kunt u tussen f 160 en f 200 per dag aardig terecht. Eten en bediening (lunch of diner f 15, ont bijt f 3.50) zijn bij die prijzen niet inbegrepen, toen ik een afspraak met hem kwam maken, zijn plakboek met allerlei pu blicaties over het hotel geleend. Daar waren om vangrijke knipsels bij en waardevolle curiosa, die ik meekreeg, zonder dat hij om enige legitimatie had gevraagd. Later hoor de ik. dat Sella een grote reputatie van „press-min- dedness" heeft en dat hij in het seizoen soms vijf tien journalisten van al lerlei nationaliteiten per dag ontvangt. En nu kan het wel zijn, dat zijn wel willendheid er toe heeft bijgedragen, zijn faam te verbreiden als „Ambassa deur van de Azuren Kust". „Petrus van de grote rots van Eden" en „Sleutelbe waarder van het aardse paradijs" (om slechts een paar koppen uit de inter nationale pers te citeren), zijn succes is hiermee na tuurlijk niet verklaard. Tot Ji 200 per dag E voornaamste oor- zaak er van lijkt me overigens niet moeilijk te raden: het Grand Hotel du Cap d'Antibes is na melijk niet zulk een ge- maar wel de toegang tot de tennisbanen en het zwembad van het hotel. Dit laatste is een in de rotssteen uitgehouwen zoetwater-bassin van ca. 20 x 10 m, wat voor de gasten blijkbaar oneindig attractiever is dan het zoute water van de Mid dellandse Zee op tien meter afstand. De prijzen garanderen de toeristen, dat zij zowel in het hotel als in het Paviljoen Eden Roe ge vrijwaard zijn tegen con tact met „gewone men sen". Bovendien waar borgt een bijzonder kunst zinnige inslag in het hoteliersgemoed van de heer Sella hen, dat zij zich bewegen temidden van „leuke lui", waarbij iedereen wel conversatie naar eigen smaak en voorkeur vindt. Het hotel heeft n.l niet meer dan 85 kamers en het is Sella's door beroepstrots geleide streven die ruimte zo te „bevolken", dat het ge heel een plezierig aan doende compositie is. „Want," zo zegt hij mij. „het belangrijkste element voor het succes van een établissement als het mijne is de levende stof fering. Vandaar dat ik altijd tracht een cocktail te mengen van een beetje film, wat diplomatie, een vleugje schoonheid, enige kunstenaars en. tenslotte, enkele nouveaux riches." Tact Li R doet een fraai ver- -^haal de ronde over de tact van deze gastheer in het groot. Enige jaren ge leden in 1947 toen er in Antibes iets prils ging ontluiken tussen Rlta Hayworth en Ali Khan, vertoefde in het hotel de Sjah van Perzië, die, eveneens onder Rita's bekoring, de schone film ster voor de lunch in Eden Roc had geïnviteerd. Niemand zal ooit weten of Rita de uitnodiging heeft vergeten ofver drongen of wat dan ook, maar ze kwam niet Slechts de stugheid van het tempo, waarmee de wachtende Sjah zijn glas liet vullen en het weer ledigde kon wedijveren met de somberte van de gloed in zijn blik. die een snel naderende explosie deed vrezen. Sella, die al les ziet en weet, fluisterde achter een discrete hand een enkele zin in het oor van de maitre d'hotel, die daarop de zaal verliet. Tien minuten later ruiste een bijzonder mooi meisje Binnen, dat aan een tafel tje in de onmiddellijke omgeving van de woeden de vorst plaats nam. Er brak iets in zijn somberte en zjjn drinktempo. „Ook deze is schoon", moet de Sjah hebben gedacht, het geen aardig klopte, want zij was „miss Cóte d'Azur 1947". De kennismaking was snel geschied en de Sjah behoefde niet alléén te lunchen. De heer Sella weigert met een volstrekt „vrijblijvende" glimlach de juistheid van dit ver haal te bevestigen of te ontkennen. DE „KALVERSTRAAT" van de Cercle Hollandais, het pad tussen de slaaptenten. Op het witte bord je in het midden staat, dat het er verboden is te roken. What's in a name? (Van een onzer verslaggevers) TTAN de particuliere villa's op Cap d'Antibes is ongetwij feld die van de heer Dubonnet een van de meest pompeuze. Er is een onderaardse gang in de rotsen uitgehakt van de garage aan de zeekant naar de woning, die op en in het gebergte is gebouwd. H\j heeft er zijn eigen benzinepomp staan en ook de reclame is niet vergeten, want op het garagehek kunt U lezen: du, bon Dubonnet net als in Parijs' métro-station. Van de Villa Eilen Roc, in de onmiddellijke omgeving van Eden Roe heeft men mij de aardige herkomst van de naam verteld. Het huis is in 1862 ge bouwd door een jhr Loudon, waarschijnlijk een voorvader van onze voormalige ambassa deur in de Verenigde Staten. Om de naam van zijn buiten verblijf aan de omgeving aan te passen, heeft de heer Loudon de voornaam van zijn echtgenote Cornélie omgedraaid. Ten slotte is daar nog een huis met de voor Nederlanders opvallende naam Villa Hou Zee. De eigenaar is een Nederlander, maar naar men ons verzekerde heette dit huis al zo, lang vóór de tijd dat goede vaderlanders deze uitdrukking ietwat onfat soenlijk gingen vinden. J Het lekenspel kan. bij goede beoe fening, vooral in de jongerenkrin gen. een waardevolle bijdrage zijn in de vrije tijdsbesteding. Moderne lectuur gelijkheid in het oog moeten houden en moeten pogen te verwerkelijken. Schouwburg, samenspraak, lekenspel de voornaamste uitingen der dra- Eind Augustus komt in Rot- L/ö/ „0~in Hel gezin is de eerst "?atjsche, kunst. De Gereformeerde c,mnjn net ë>e"ltl aangewezen plaats om Kerken hebben zich vrijwel van het terdam de Generale Synode de vrije lijd op zfnvoiie en verant- van de Gereformeerde Kerken woorde wijze te besteden. Dit vraagt hiippn 7ii 7al 7irh na hp7icr van de ouders en van de andere dij een z,y zat zien o.a. nezig gezinsleden de bewuste wil in het houden met een rapport over gezinsleven de sfeer te scheppen de vrijetijdsbesteding. Dat rap- die hiertoe naar Gods orde nodig is. port is samengesteld door een Jn de film hebbenwe aantal deputaten (afgevaar- r um en tc doen met oen cui- digden), die in 1949 de op- bioscoop I dracht ontvingen ,,een onder- paedagogische mogelijkheden; daar- zoek in te stellen naar de om mag de Christen zich zonder 1 j meer zeker niet onttrekken aan zijn toestand in onze kerken ten roeping op dit terrein". aanzien van het vraagstuk van De gereformcei.de zede om de de vrijetijdsbesteding, van ont- bioscoop niet te bezoeken, is zinvol, Qnannino pn vprmaak in dp- omdat de film, ook de speelfilm, in spanning en vermaak in ae zonderheid in de vorm zoals die in ze moderne tijd (bioscoop, het doorsneeprogramma in de bio- schouwburg, dans, sport, mo- scoop wordt gegeven, tot dusver een j v i ernstige bedreiging voor het gees- derne lltteratuuien zich te- telijk en zedelijk welzijn van ons vens te bezinnen op de roeping volk heeft betekend, der kerk in deze." De omstandigheden voor eigen Het rapport bevat een aantal con- georganiseerde activiteit op dit ter- crete conclusies. De samenstellers rein. filmvorming en -distributie, stellen, in verband met die conclu- zijn voor het ogenblik zeker niet sies, de synode voor het volgende gunstig. Intussen zullen de gelovi- onder de aandacht van de gerefor- gen in verband met hun roeping meerde kerken te brengen. vooral het perspectief van deze mo- begin der reformatie gekant tegen l et publieke toneel (schouwburg van saccularisatie en ontkenning van zede lijke normen, die speciaal voor jon geren, maar ook voor ouderen, een niet tc miskennen gevaar betekent. Ook op dit terrein mag men zich met nodeloos in gevaar begeven. Betere voorlichting ten deze blijft dringend nodig. Dc mogelijkheid Dansen 0r? de bedenkelijke ge- tot dramatische volgen die hier dreigen, uitbecldin" is handhave men de afwijzing van de de mens "inge- Parcilclan3 De volksdans mits in de schapen. Het to- rechte sjeer e" in het eigen milieu neel is een van beoefend, verdient als gezonde ont spanning overweging. C nnrl Een op Gods WoOr<* ge- fundeerde beschouwing van de mens sluit ten volle in de erkenning van de waarde van de beoefening van aanvaard de apostolische herinne ring aan het „Zijt heilig, want Ik ben heilig". (1 Petr. 1:16). In verband met het bovenstaande Hierin heerst over 't 's het van belang iets te vernemen algemeen een geest over de enquête door de betrokken deputaten onder 1229 gereformeer de jongeren van 18 tot 22 gehouden en waarop 909 hunner antwoord in zonden. Van die 909 gingen er 678 (74.5%) Zondags tweemaal; 191 (21%) een maal naar de kerk; 39 (4.5r: gin gen ongeregeld naar de kerk. Van 802 jonge mensen werkten er 100 mee aan de evangelisatie (12.5%), 649 of 31% werkten niet mee. Van 870 besteedden er 330 (38%) tijd aan bijbellezen voor zich zelf 540 62%deden dat niet. Van 850 gingen er 532 (62.5%) soms naar een toneeluitvoering, 318 (37.5%) nooit. Van de 855 deden er 140 (16.5%) aan kaartspelen, 715 (83 5%) deden ei* niet aan. Wat het dansen betreft: van de 856 dansten, (geen volksdans) er 68 (8%). 92% danste niet. Bioscoopbezoek: van de 850 gin gen er 392 (465%) nooit naar de dat van dit voorschrift bij s c h r i f- t e 1 ij k e overeenkomst of reglement kan worden afgeweken. Bovendien wordt algemeen aangenomen, dat 't voorschrift ook bij een bindende loonregeling van het College van Rijksbemiddelaars of bij Ciollectie- ve) A(rbeids) O(vereenkomst) kan worden uitgesloten of gewijzigd. Dit is nu in een groot aantal bedrijfs takken geschied. Om te weten of men recht heeft op loon bij ziekte of ongeval, moet men dus eerst nagaan of er een schriftelijke over eenkomst tussen werkgever en werknemer bestaat, welke hierover iets zegt, of misschien een regle ment. Zo'n reglement moet aan een groot aantal voorwaarden voldoen om geldig te zijn. Hierop komen wij later wellicht terug. Verder moet men nagaan of er een C_A.O. of bindende loonregeling bestaat die op de dienstbetrekking van toepassing is en welke over dit onderwerp iets bepaalt. Op deze wijze kan men met zekerheid vast stellen of men recht op loon heeft. Bestaat dit recht, dan betekent dit, dat ook over de z.g.n. wachtdagen. welke men in veel gevallen moet doormaken, alvorens ziekengeld te ontvangen, het loon moet worden doorbetaald. K. M schrijft: Ik heb een klein on geval gehad. De Rijksverzekeringsbank aanvaardde 'het als ongeval in verband met de dienstbetrekking en ik kreeg dus doktersbehandeling voor rekening van de Bank. Ik moest de dag van het ongeval en de volgende dag thuis blij ven. maar ik kreeg geen uitkering en van mijn werkgever kreeg ik ook niets. Dit is toch niet juist? Antwoord: De Ongevallenwet kent een recht op uitkering toe, als men de derde dag na het ongeval nog arbeidsongeschikt is Herstelt men bin nen dien tijd. dan heeft men wel recht op genees- en heelkundige behandeling maar niet op uitkering. Als men uitke ring krijgt wordt deze echter verleend met ingang van de dag na het ongeval De wachttijd wordt dus achteraf ge deeltelijk weer goed gemaakt. U hebt dus geen recht op uitkering van de Rijksverzekeringsbank. Een an dere vraag is. of U over Uw ziekteda gen ook recht op loon hebt. U kunt dit uit h«t bovenstaande nagaan. In leder geval zal Uw werkgever naar onze me ning U de uren moeten uitbetalen, welke U op de dag van het ongeval nog gewerkt hebt, voordat het ongeval U overkwam. oneel) en het beroepstoneel. De moderne schouwburg wordt door haar modern repertoire steeds meer een opvoedingsinstituut, dat beschouwingen en voorstellingen brengt, die om Christus' wil moeten worden afgewezen Ook in deze ver dient aanbeveling de handhaving van de gereformeerde zede, welke ook ten aanzien van de moderne schouwburg afwijzend staat. Tegen de terecht beruchte .stuk ken voor Christelijke verenigingen waarin de eenvoudigste eisen van schoonheid en waarheid worden verwaarloosd, moet ernstig worden gewaarschuwd. In plaats daarvan zijn stukken gewenst, die de toets wordt besteed. Uiteraard moet te gen eenzijdigheid cn overdrijving worden gewaakt en zal de heili ging van de Zondag nimmer in gedrang mogen komen. V Het doel hier- iv am peren en van iS de ver- trekken zowel lichamelijk als geestelijk. Daarom moet er in christelijke le vensstijl gekampeerd worden; zó sport en gym nastiek en van de eis. dat aan de lichamelijke bioscoop; 387 (45.5%) soms.37 (4.5%) !j f.eens per maand en 30 (3.5%) eens per week. Schrijvende over deze enquête po neert ds G. Toornvliet in „De Strij dende Kerk": „Vooral als men de lijst van plaatsen beziet waar de formulieren zijn uitgezet, krijgen kwikking van WU de indruk, dat hier wel het de gehele mens, hele land is afgetast, maar dat be- paalde streken te weinig meege sproken hebben. Het is te verwach ten, dat in plaatsen als Waarder. vinde het hartelijke waardering. De Zierikzee. Zevenbergen Vollcnho- daartoe aangewezen organisaties be horen verscherpte aandacht te ge ven aan de vorming van goede kampleiders en aan de stichting van goede vacantieverblijven waar de van een bezonnen critiek kunnen christelijke levenstoon heerst. doorstaan „Zij kunnen een bijdra ge zijn tot verhoging van het peil van onze samenkomsten tn van on ze huiselijke feesten'. Voor het trekken is van beheer send belang dat de rustplaatsen ver antwoord zijn. Ook bij het kampe ren en trekken worde in geloof recht gekomen' ven, Vleuten, Oosternijkerk enz de gereformeerde zede zo vastgewor- teld is, dat men daar trouw ter kerke gaat. niet danst, minder kaart speelt, trouwer ter catechisatie gaat Maar naar verhouding geven plaatsen als Arnhem, Den Haag. Leiden, een geheel ander beeld, en dat is o.i. niet voldoende tot zijn Fries separatisme? Zaterdag j.l. beklaagde de heer Monster zich in deze rubriek er over, dat de mensen in Friesland het „over het algemeen vertikken zich als Nederlander tegenover Ne derlander verstaanbaar te maken". Deze uitlating heeft mij verbaasd. Het is namelijk de ondervinding van de meeste toeristen, dat men in Friesland „over het algemeen" juist geneigd is om. zelfs indien men slechts vermoedt met een vreemdeling te doen te hebben, te trachten zo goed mogelijk „Hol lands" te spreken. Persoonlijk heb ik deze ervaring eveneens opge daan en geconstateerd, dat deze geneigdheid in Friesland zeker niet geringer is dan in streken met een voor vreemdelingen moeilijk ver staanbaar dialect. Er is echter een vrijwel feilloos werkend middel om Friezen tot een zo recalcitrante houding te brengen als de heer M. schetst. Dat is het aannemen van een hooghartige houding als waar van zijn ingezonden stukje getuigt. J. DRIJVER ff aar blijven de rechten van de, mens? Mag ik nog even terugkomen op de foto van het vervoer van Ko reaanse krijgsgevangenen, waar over Zaterdag j.l. ook al enige in zenders aan het woord zijn ge weest Bij het zien van deze foto is mij het schaamrood van veront waardiging. naar het hoofd geste gen. Een vereniging tot bescher ming van dieren zou een protest laten horen als een troep vee op een dergelijke wijze behandeld zou worden. Hier betreft het onze me demensen en dan nog wel ondér sanctie van de democratische Ver enigde Naties. M. S LEBEAU—HERMAN Nogmaals: krijgsgevangenen Zonder het vervoer der Noord- Koreaanse krijgsgevangenen goed te keuren zou ik de schrijvers van de ingezonden stukjes, die vorige week in deze rubriek werden op genomen er op attent willen ma ken, dat 1.) de stoottroepen der Japanners die Indonesië in 1942 bezetten Koreanen waren, dat de beulen der Kempetai (de Gestapo der Japanners) Koreanen waren en dat wanneer de geachte inzenders met de beestachtige methoden, die de Koreaanse soldalen gebruikten hadden kennis gemaakt, zij wel licht een andere maatstaf hadden aangelegd. Het is juist het aanleg gen van de maatstaf van Westers denken (Christelijk, socialistisch, humanistisch) die de grote opstand in kamp Koje heeft veroorzaakt. De Japanners, die duizenden Ne derlandse onderdanen in kampen hadden opgesloten behoefden \oor opstanden niet te vrezen. Want het waren wederom de Koreaanse sol daten. die de kampen bewaakten en met hun onmenselijke metho den zelfs de gedachte aan een op stand buitensloten. Aangaande de ze methode verschenen in de Ko reaanse kranten géén ingezonden stukken, waarin men het voor de krijgsgevangenen en burger-geïn terneerden opnam. D. A. FUKKEN

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 4