Drie eeuwen portretkunst in Nederland pppISIÉtÉS U AZ en PC-dames geven Zwemlust klop „Orgel wekt verlangen naar het eeuwige" Salzburg bracht bijna eind van ISGM Imposante expositie in het Rijksmuseum Herv. Kerk ziet gevaar van bewapening Sedgman kampioen in het heren enkelspel 8 Nog geopend tot 5 October Wedstrijd kenmerkt zich door hard en goed schieten Dr ir W H. C. Knapp schreef belangrijk boek Phia Berghout en Barwahser oogstten doorslaand succes AZ en PC wint te Utrecht Zaterdag 5 Juli 1952 Michel Angelo heeft eens gezegd, dat portretkunst niets met kunst te maken heeft. Wat zou hu van de dezer dagen geopende tentoonstelling in het RUksmuseum zeggen, waar niets dan portretten te zien zün, bijna 250 nummers, w.o. nog familiegroepen cn corporatiestukken met tien of meer figuren In één; oneerbiedig en onnetjes als hg zich kon uitdrukken zou hü misschien gesproken hebben van een „smoelenparade". Gelukkig dat niet alle kunstenaars zó gedacht hebben en dat speciaal ook onze grootsten zich zeer intens op de portretkunst hebben toegelegd. Zonder haar zouden mogelijk heel wat schilders vooral in de landen, waar de kerk weinig of geen opdrachten verleende en ook het hof zeer spaarzaam bleef geen voldoende middelen van bestaan hebben gevonden. Gelukkig ook, dat een zekere ydelheid en trots, naast de begrij pelijke behoefte van de omgeving om de gezichten van belangrijke figuren in onze gewesten, regen ten en kooplieden, vastgelegd te zien (een functie, die later voor een goed deel door de fotografie zou worden overgenomen) de drijf veren zijn geweest voor vele por tretbestellingen. Dat begon al in de 16e eeuw, toen ridders, geeste lijken en geleerden zich lieten af beelden in hun volle, voorname, vaak „afgevaste" waardigheid. Beziet men het beroemde portret uit Brussel van een nog altijd niet geïdentificeerde heer van Jan Mostaert 1525), een der oudste panelen op deze expositie, dan krijgt men het gevoel, dat de kun stenaars toen al in dit genre vaak hun perfectste vorm vonden en eigenlijk weinig meer te leren had den. Niet alleen dat de compositie met haar architectonische en land schappelijke achtergrond een voor treffelijk stuk werk is. maar ook de houding en het gelaat zijn im posant. Het is mogelijk, dat de trek van kille gelatenheid en ab stracte trots iets van een tijds- Niet minder dan zestien Rem brandt's bevat de tentoonstelling in het Rijksmuseum, waarvoor o.a. het Louvre (bij uitzonde ring!) een twaalftal schilderijen heeft afgestaan. Dit tere portret van Rembrandt's zoon Titus uit 1660 is een der schoonste stukken. schablone vertonen, een poging om een geliefd stijlelement aan de werkelijkheid toe te voegen, maar men kan het ook reeds zien als de behoefte van de schilder (en niet van deze alleen) om het portret tot meer dan een uiterlijke weer geving te maken, het ook te doen zijn de uitdrukking van een karak ter, benadering van de zielswaar- den van de mens. Eigen stempel Soms meer, soms minder conse quent zijn deze kenmerken, globaal gezien, dè hoedanigheden van on ze portretkunst gebleven door de eeuwen heen. Het zijn deze kwa liteiten. die de Noord-Nederlandse portretkunst een eigen stempel hebben gegeven en haar op het eerste plan hebben gebracht, waar bij zelfs Italië achterblijft. In de loop der jaren worden de onder linge verschillen steeds groter, tel kens doet de invloed van de tijd geest en het tijdsideaal zich anders gelden, steeds sterker wordt het subjectieve „schrift" van de maker. Naar ons gevoel kan in een zelf portret de schilder het zuiverst zich zelf zijn. Dat geldt zeker voor onze tijd. nu zoveel staketsels en conventies zijn gevallen, dat gold echter evenzeer voor Rembrandt, Een damesportret van Jan de Bray uit de 17e eeuw. haast mo dern van peintuur, afkomstig uit het Museum voor Schone Kunsten te Gent. die het zelfportret verhief tot me dium van de meest persoonlijke belijdenis. Maar in de 16e, 17e en op andere wijze in de 18e eeuw wilde de kunstenaar zich in het zelfportret vaak ook maatschappe lijk laten gelden. Zelfs een Jan Steen deed dit, zij het dan met de nodige zelfironie. En welke drang dreef Anton Mor in diens zelfpor tret anders dan een volbloed aris tocraat te schijnen? Vandaar ook aat men wordt teleurgesteld, als men zoekt naar wat onder dit flu weel en achter deze baard schuil gaat, de ziel van de man, die men niet ten onrechte de grote voor loper van Rembrandt heeft ge noemd. De eenvoud van zijn per soon wilde of kon Lucas van Ley- den niet verbloemen; het oudste zelfportret, tegelijk een der eer lijkste van deze tentoonstelling. Men kende het tot dusver met groene achtergrond. Bü een recen te schoonmaak kwam men tot de ontdekking dat het hier een over schildering gold, en thans is de rulle rode achtergrond ten dele in ere hersteld. Helaas zijn niet alle van elders gekomen doeken aan een dergelijk proces onderworpen geweest. Meer dan één werk. ook van Rembrandt, zoals Saskia en de imposante Rabbijn onthullen hun schoonheid eigenlijk maar half, dank zij de dikke laag vergeelde vernis. Hals en Rembrandt Op deze tentoonstelling, nu ze zo dicht in elkanders buurt vertoe ven, wordt het weer eens extra duidelijk, hoe verschillend opzet en bedoeling van hun kunst bij Hals en Rembrandt zijn, in zekere zin Een portret van Jeronimus Deutz door Michiel Sweerts (1624 1664) uit het familiebezit Van Reenen te Bergen. tegenvoeters. Hals markeert op fa belachtige knappe wijze de uiter lijke gesteldheid van zijn sujet, waarbij hij weliswaar gaandeweg eenvoudiger en strakker te werk gaat, met steeds minder kleur, maar toch: de objectiviteit, de za kelijkheid. staat voorop. Voor Rem brandt is al vrij gauw de ziel van zijn sujet het belangrijkst, hij duidt de uiterlijke zaken maar even aan. echter niet zonder het wezenlijke in de geest te hebben opgenomen. Van Hals bewonder ik vooral het portret van een dame (Oxford), een jong schilde- en dat van de Amsterdamse predikant Herman Langelius (Amiens), "hoewel tijd genoten nogal kritiek op dit con- terfeitsel hebben gehad. Na de beroemde Rembrandt-ten- toonstellingen van vóór de oorlog treft men hier heel wat werken, die voor 't eerst in ons land te zien zijn, zoals een merkwaardig zelfportret uit Aix en Provence, het reeds genoemde van een oude Rab bijn uit Florence en de oude le zende vrouw uit een particuliere Engelse verzameling. Vooral dit laatste werk, frontaal gezien, uit 1655 is om allerlei redenen zeer curieus. In hoge mate fascinerend is het prille „Jong meisje aan het venster", dat van 1645 dateert, een datum die extra veelzeggend wordt als men bedenkt, dat enkele jaren tevoren Saskia was overleden. Niet minder goote ontroering gaat uit van Hendrikje Stoffels (New York) zowel door de vooroverneigende stand als door de bezielde uitdruk king van ogen en mond. Een echte mannelijke liefde en tederheid ko men uit dit magische portret naar voren. De broze bleke Tituskop dateert uit hetzelfde jaar (1660). Een paar jaar vóór zijn dood schil derde Rembrandt nog het portret van zijn 35 jaar jongere collega Gerard de Lairesse, niet bepaald een Adonis dank zij een door ziek te geschonden gelaat toch een magistraal portret. Niettemin heeft dezelfde de Lairesse korte tijd la ter zijn grote confrère smadelijk verguisd. Er zijn misschien schilders, die Hals een beter portrettist vinden dan Rembrandt toch zal ieder een de unieke wand met Rem- brandt-portretten als het hoogte punt van deze tentoonstelling be schouwen. Hetwelk evenwel niet inhoudt, dat wat na Rembrandt komt niet meer belangrijk is. In tegendeel. Men behoeft maar het fijne portret van Constantijn Huy- gens door Jan Lievens te bekijken, het „moderne" vrouweportret van Jan de Bray, vroeger aan Fabn- tius toegeschreven), het portret van een man uit de omgeving van Ver- w c ftw wal» - - Onvoorwaardelijke afwijzing van ideologie en praetijk van communisme ZEIST. „De kerk verkeert in de noodzakelijkheid zonder voorbehoud te kiezen tegen ideologie en praktijk van het communistisch regime. De kerken van het Westen zullen echter haar oecumenische verbondenheid uit moeten drukken en het Westerse denken onder de crltiek van Gods woord moeten stellen." luidt een der belangrijkste passages uit de verkla ring over het vraagstuk van oorlog en vrede, die de synode der Ned. Herv. Kerk in Woudschotcn goedkeurde. Het portret van Josina van Eg- mond door Jan Mostaert (1475 1555) die afwisselend in Haar lem en in de Zuidelijke Neder landen werkte. Het schilderij komt uit een museum in Würz- burg. Een jonge schilder door Frans Hals op de tentoonstelling Drie eeuwen Portret in Nederland in het Rijksmuseum. meer, een zwierig portret van M. Sweerts (met Caravaggio-tenden- zen) een typische familiegroep van Adr. van Ostade, de portretten van Nic. Maes, Caspar Netscher (figuren over wie het oordeel tegenwoordig zeer is gestegen), Pieter Dubordieu en niet te vergeten de te veel mis kende 18e eeuwers als Troost, Per- ronneau en Liotard, om vast te stellen dat deze tentoonstelling er een is van hoog gehalte, ook bui ten. de allergrootsten om. Het zal zeker moeite gekost hebben om tot dit niveau te komen en daarbij alle eentonigheid en eenzijdigheid juist op portretgebied een reeël gevaar te vermijden! De catalogus van deze tentoon stelling welke tot 5 October duurt bevat vele afbeeldingen naast een interessante inleiding door mr. A. Staring. C. A. S. (Van een onzer verslaggevers) Het dames-waterpoloteam van de AZ en PC speelde gisteravond voor de zomercompetitie in Pesie's Bad te Amersfoort tegen Zwemlust 1 uit Utrecht. De voorhoede van de Amersfoortse Ladles met Bep Ruitenbeek— Buket, Tonny Raebel en Alice Bodemeyer deed het uitstekend. Er werd veel gezwommen en wat veel meer zegt voor polospeelsters: er werd hard en goed geschoten! In de achterhoede hield Lies Lagerwaard haar tegen standsters goed in bedwang. Wil Verheuvel voldeed behoorlijk, terwijl Ansje Pon weinig actief was, hetgeen we niet van haar gewend zün. Onder de lat verrichtte keepster Truusje Huisman uitstekend werk. Aan de ge maakte doelpunten had zü geen schuld. Bep RuitenbeekBuket stak met hoofd en schouders boven de andere speelsters uit. Hoegenaamd van elke aanval was zij de spil. Zij moet echter écn ding niet vergeten: Speel niet te egoïstisch! Waterpolo wordt nu eenmaal met 7 speelsters bedreven. Nadat Alice Bodemeyer de bal heeft opgehaald, volgt kort daarop een aardig combinatiespel tussen Wil Verheuvel. Bep Ruitenbeek- Buket en Tonny Raebel. Het schot van Tonny wordt geweerd door de Zwemlustkeepster. Volkomen te recht zet zij door, maar in haar enthousiasme valt zij de doelverde- digster te zwaar aan, waarop een vrije worp volgt voor Zwemlust. De bal verhuist nu enige malen van eigenares. Tenslotte krijgt Nel Verhey van Zwemlust de kans om vrij op te zwemmen Lies Lagerwaard ziet het gevaar, verlaat haar tegen speelster. maar is iets te laat bij Nel Verhey, die onhoudbaar de keepster het nakijken geeft. 10 voor Zwemlust. AZ en PC laat dit niet op zich zitten en geeft direct het juiste antwoord. Tonny Raebel krijgt het leder te pakken, plaatst op de zich goed opgestelde Bep Ruitenbeek-Buket, die vanaf de 4 meterlijn met een hard schot de stand brengt op 11. Door activi teit van Bep blijft de AZ en PC voortdurend in de aanval. Alice Bodemeyer heeft pech, doordat BÜ G. J. A. Ruys uitgevers mij N.V. te Amsterdam verscheen een boekwerk nog kostbaarder dan lüvig van de hand van Dr Ir W. H. C. Knapp, getiteld „Het Or gel", een werk, waarin ik met bij zondere belangstelling gelezen heb- Het motto van de fameuze Franse organist Widor: „Alleen het orgel is in staat het in ieder mens slui merende verlangen naar het eeu wige te wekken" is tot geloofsbe lijdenis van de schrüver geworden. Ieder woord door hem neergeschre ven, draagt het stempel van zgn liefde, zün grootste respect voor het instrument en de bijzondere, onver gelükbare taak, welke er aan toe bedeeld werd. In een inleiding maakt de schrij ver zijn lezers bekend met de in de orgelwereld gebruikelijke termino logie en de bouw in algemene lij nen. De daarbij ontmoete onderde len passeren vervolgens de revue Daarna vraagt Knapp aandacht voor de problemen, verbonden aan de „wind"voorziening. In Hst. 6 bespreekt schrijver dat gedeelte van het orgel, waaruit het INTERNA TIONAAL MUZIEKFEEST (Van een onzer redacteuren) SALZBURG. Het 26ste muziekfeest van de International Society for Contemporary Music heeft de laatste dagen voor alle in Salzburg aanwe zige gedelegeerden een dramatische wending genomen, die aan de Society bijna een einde had gemaakt. In de vergaderingen, die vrgwel de gehele dag in beslag namen, heeft de president, de Engelsman Edward Clark, aan gekondigd zich niet meer herkiesbaar te stellen. Er waren reeds vergaande voorbereidingen getroffen om de Fransman Pierre Capdcvielle tot nieuwe voorzitter te benoemen. Maar tot ieders verrassing weigerde deze een can- didatuur te aanvaarden. Aangezien op dat ogenblik geen mogelükheid aan wezig was een andere president te vinden, scheen de Society ten dode opgeschreven. duidelijkst de vordering der tech niek naar voren komt: de tractuur. Na in hst. 7 een exposé gegeven te hebben van de architectuur van de speeltafel komt Knapp tot een ge schiedkundig overzicht, in Hst. 8 van de bouwontwikkeling, in Hst. 9 van de waardering ervoor. Niet minder dan 72 pagina's wor den door hem gewijd aan orgel disposities uit verleden en heden, voorzien van een voor de huidige bouw bedoeld commentaar. Zelfs aan speculatie omtrent de toe komst van het orgel wordt een Hst (12) gespendeerd. Daarmede heeft de lezer het meest wezenlijke van het betoog in zich opgenomen. De rest, iets minder dan een derdo gedeelte van het boek wordt ge vuld met uiterst leerzame bijlagen: I Geluidsleer, II Acoustiek, III Klankvorming langs electronische weg, IV Klank en kleur, V Samen stelling van zogenaamde „mixtu ren", VI Grootste orgels der we reld (statistisch). Literatuurop gave. register en niet minder dan 71 voortreffelijke foto's. Men ziet dat Knapp vrijwel het gehele oppervlak bestrijkt, meer dan de in Nederland in deze gel dende standaardliteratuur, maar overeenkomstig de wens vooral de leek te instrueren, minder de diepten aanboort. Hierdoor komt 't gehele werk tot een andere catego rie te behoren. Knapp gaat dan ook zelden anders dan als „Kronie- kcn"-schrijver in op de zich wijzi gende aesthetische opvattingen der organisten en de liturgie dienende componisten en belandt zo ongewa pend temidden van het strijdgewoel dat dezer jaren rond orgel en or gelmuziek is ontstaan en waarin wij ons ditmaal, ook naar aan leiding van Knapp's boek, niet zullen verdiepen Knapp is een zeer objectief kroniekenschrijver. Deze mening wil ik nadrukkelijk ter overweging geven aan de lezers en beoordelaars van zün boek. Hij geeft geen voorkeur aan kwantiteit boven kwalitëit: „Gelukkig begint de zucht naar het reusachtige, zelfs in de U.S.A. te luwen," schrijft hü. na aangetoond te hebben dat de eeuwenlange vragende uitbreiding vanaf het invoeren van het orgel in W.-Europa een grens gesteld wordt door de kwaliteit. Knapp is van huis uit tech nicus, geen musicus. Dat er geen sprake is van een door zijn praedi- caat „ingenieur" ingegeven voor oordeel blijkt uit een aantal ont sporingen op het muzikaal terrein, dat door hem toch ook weer niet slecht verkend werd. De ons toege meten ruimte laat niet toe van deze door ons genoteerde ontsporingen een opsomming te geven. Wü hebben hier te maken met een werk, dat ondanks de ontegen zeggelijke kwaliteiten, niet een on verdeeld gunstige ontvangst bereid mag worden. Maar aan de lezer die met onderscheidsgave vermag te lezen, zij het wel aanbevolen. Jammer, dat juist de leek voor wie het bedoeld werd, doorgaans niet in die mate kal van koren te scheiden weet. Soesterkwartier naar Tovers-series Soesterkwartier trekt a.s. Zon dag met vier twaalftallen naar de Tovers-serie in Zeist. De Soes terkwartier comb. A komt uit in le kl. Erk. bond. De tegenstan ders zijn ONA-Dordrecht, Nieuw- Flora-Haarlem en Tovers-Zeist. De B comb, van de groen-witten moet de zilveren wisselbal ver dedigen tegen Samos-Utrecht, Vo gel-Utrecht. Zwëluwen-Hilversum en Archipel-Amsterdam. Verder nemen twee adspirant twaalftal len van Soesterkwartier deel. haar schot uit vrije positie juist op de bovenlat terecht komt. De links handige Tonny Raebel doet het even daarna beter. Zij krijgt het leder toegespeeld van Bep Ruiten beek-Buket en doelpunt van korte afstand. 21 voor Amersfoort. Op haar eentje onderneemt Bep Rui tenbeek-Buket nu enige aanvallen, die jammergenoeg op niets uitlo pen. De druk op het Utrechtse doel blijft aanhouden. Er volgt een tweetal hoekworpen aan de Zwem- lust-kant. De laatste cornerbal wordt genomen door Alice Bode meyer, die Tonny Raebel aan het werk zet. Laatstgenoemde geeft uit stekend door naar Bep Ruitenbeek, welke het leder juist over het hoofd van de Zwemlust-keepster in het doel laat verdwijnen. 31 voor de AZ en PC, waarmede de rust aanbreekt. Na half-time gaat Bep Ruiten beek-Buket wat egoistisch spelen en verwaarloost enige malen de zich goed opgestelde Ansje Pon. Er wordt niet tijdig overgenomen door de voorhoedespeelsters. De AZ en PC achterhoede kan dit, zo als begrijpelijk is, niet allemaal verwerken. De snelle Utrechtse Nel Verhey grijpt de gelegenheid aan om met de bal op de AZ en PC- veste af te stevenen en met een prachtig schot loopt zij in voor haar club (32). Bep Ruitenbeek- Buket herstelt zich volkomen en neemt nog 2 doelpunten voor haar rekening, terwijl Jeanne Goenée met een goed doelpunt de achter stand voor Zwemlust verkleint. Hierdoor wordt het eindresultaat: 53 voor de AZ en PC-dames. Overige uitslagen voor gespeelde wedstrijden in Pesie's Bad: AZ en PC jongens adsp.Zwemver. Zeist 5—1; AZ en PC 2 (heren)Zwem lust 2 (Utrecht) 3—3. De Australiër Frank Sedgman werd Wimbledon-kampioen in herenenkelspel. De N.H.-Kerk kwam tot deze uit spraak, omdat zij zich „als dienares Gods in gerechtigheid verantwoor delijk acht voor het leven, de vrij heid. de bestaansmiddelen en de cultuurgoederen der onderdanen en daarachter ook voor die volkeren, die relatief of absoluut nog onvol doende deel hebben aan de goederen van recht, veiligheid en bestaans middelen". Duidelijk- blijkt uit deze verkla ring. dat de Kerk niet critiekloos staat tegenover de bewapening Zij acht het haar taak te moeten waar schuwen tegen de gevaren daarvan „Steeds zal de Kerk de overheid moeten vragen of het waarlijk om waarachtige vrede en gerechtigheid te doen is. De militair zal steeds moeten bedenken dat hij er is ter- wille van de burger". „Er zün dienstweigeraars", luidt verder de verklaring, „de dienst weigering is in zekere zin een zich onttrekkén aan de solidariteit met overheid en volk. Dit is voor het Christelijk geweten alléén gerecht vaardigd als zij geschiedt met een beroep op gehoorzaamheid aan Christus. De dienstweigeraar kan een teken zijn. dat de gewetens van overheid en ondei'danen scherpt". „Welke weg wg in gehoorzaam heid aan Christus moeten gaan, zien wij niet steeds duidelijk voor ons. Het Evangelie maakt, dat wij on rustig zgn en onrust om ons ver spreiden. Maar in de oorzaak van die onrust is op wonderbare wijze tegelijk onze enige zekerheid en wa re vrede gelegen: in de belofte van het Rijk Gods. dat eenmaal met kracht zal komen." Na langdurige beraadslagingen is ten slotte een. voorlopige, oplossing gevonden. Dit jaar zal een comité van vijf leden uit verschillende lan den het presidentschap waarnemen en tegelijkertijd het bestuur voeren. Daarvoor werden na heftige, soms explosieve discussies gekozen Pauli ne Hall (Noorwegen), Benjamin Frankel (Engeland), Glasser (Z.- Afrika), Rtesco (Chili) en Lex van Delden (Nederland). Zij zullen dit jaar een grondige reorganisatie moe ten trachten te bewerkstelligen, die de Society een grotere levensvat baarheid kan verschaffen De muziek zelf raakte bij deze voor ons opwindende gebeurtenissen enigs zins op de achtergrond, niettegenstaande het feit dat de vijf, nu achter ons lig gende concerten voldoende stof tot dis cussies opleverden. Daar was bijvoor beeld de luid toegejuichte Fantasie voor clarinet, piano en orkest van de Oosten rijker Harms Jelinek. een consequente twaalftoonsmuzlek met al de bekende schokkerigheid en zonder werkelijke spanning. Van volledigheid kan geen sprake zijn: laat ons volstaan met te vermelden dat diezelfde avond nog een vlot. speels concertino voor hobo. fagot en orkest van de Cubaan Paul Csonka tot klin ken kwam. Meesterlijk kwartet Het eerste concert van kamermuziek wekte een verveling op. die met het voortschrijden van de avond bijzonder regelmatig toenam. En ik had mij al overgegeven aan pessimistische beschou wingen over de huidige stand van zaken in de muziekwereld, toen plotseling de laatste compositie (de zevende!) van dit concert voor een bijzondere verrassing kwam zorgen: het meesterlijke strijk kwartet opus 43 van de Fransman Jean Martinon, die hiermee bewees dat waar lijk geen nieuwe procédó's nodig zijn om een werkelijk nieuwe muziek van betekenis te scheppen. Het tweede kamermuziekconcert stond op een aanmerkelijk hoger niveau: de voortvarende Muziek voor clarinet, trompet en altviool van de Oostenrijker Karl Schiske, welke vorig Jaar in Am sterdam een even goede uitvoering als ontvangst kreeg, behaalde ook hier weer succes, ondanks de abominabele vertolking. Zeer duidelijk talent demon streerde de Nleuw-Zeelandcr Ronald Fremain met Themo en Variaties voor twee violen: een hecht gebouwde mu ziek vol vondsten. De sonate voor vioolsolo van de Fransman Mikalovici bleek uitnemende delen te bevatten: oa. een uitermate be wogen cn knap gerealiseerde fuga. Ge voel voor heldere bondige formulering vertoonden drie pianostukken van de Zuid-Afrikaan Stefans Grove. 'Verder bracht dit concert het enige stuk, waaraan geen touw was vast te knopen: een volmaakt onbegrijpelijke hoeveelheid, als los zand aan elkaar hangende grillige nootjes van de Ame rikaan Claus Adam, die deze noten- schrijver „sonate voor piano" noemde. Tenslotte het eerste Nederlandse stuk. dat de vuurproef voor dit in ternationale gezelschap van deskun digen moest doorstaan. Lex van Deldens Duo voor fluit en harp. De uitvoerenden Phia Berghout en Hu- bert Barwahser hebben er een ide aal pleidooi voor gehouden; zg oogstten met hun prachtige spel een doorslaand succes. WIMBLEDON- TORNOOI Australiër wint met groot machtsvertoon van Drobny WIMBLIDON. Sedgman heeft Drobny verslagen met 46. 62, 63. 62 en zodoende het kampioenschap heren enkelspel behaald. De partij tussen Sedgman en Drobny heeft 80 minuten geduurd. In de eerste set was de Austra liër onzeker met zijn backhand slagen terwijl hij ook telkens faalde met zijn volley's Drobny, die herhaaldelijk punten scoorde met prachtige backhand drives schuin over de baan. brak door Sedgmans service toen het 54 stond. In de volgende sets domineerde Sedgman zowel in tactisch op zicht als wat beweeglijkheid, snelheid en anticipatievermogen betrof. Hij legde steeds meer vaart in zijn volley's en in zijn service-ballen, waar Drobny geen vat op kon krijgen. Drobny pro beerde hem door afwisselend lang en kort, en hard en zacht spel van de wijs te brengen Maar Sedgman was te snel in zijn reacties zodat hij met groot machtsvertoon kon winnen. In de halve finales van het da mes enkelspel won Louise Brough (VS) met 63 36 61 van haar landgenote Patricia Todd. Doris Hart (VS) en Sedgman (Austr) sloegen in de halve eind strijd Patricia Todd (VS) en Can dy (Austr) met 62 63. In de andere halve finale van het dames enkelspel heeft Mau reen Connolly (VS) haar landge note Shirley Fry uitgeschakeld. „Little Mo" won in twee sets: 64 63. De verdere uilslagen luiden: Dames dubbelspel kwartfinales: Mej Joan Patrldge en Jean Rlnkel-Quertler (G.-B.) sl mej H. Flectcher en Jean Walker-Smith (G.B.7—5. 4—6. 6—3 Da mes dubbelspel halve finales Louise Brough en Maureen Connolly (VS) sl Thelipa Long (Austr.) en Pat Todd (VS) 57. 6—1. 6—4. Heren dubbelspel halve finales: McGregor en Sedgman (Austr) sl. Drobny (Egypte) cn Patty (V.S.) 6—3. 6—4 7—9. 6—4. Seixas (V.S en Sturgess (Z-Afr.) sl. Hoad en Rosewall (Austr.) 64, 86, 68. 7—5. (Van een onzer verslaggevers) In het zwembad de Kromme Rijn te Utrecht vond de ontmoe ting plaats tussen de le heren zeventallen van de AZ en PC en UZSC 1. Aanvankelijk pasten beide ploe gen dezelfde tactiek toe met een vooruitgeschoven midvoor en te ruggetrokken vleugelspelers. Dit duel tussen de twee geroutineer de teams was voor de toeschou wers zeer interessant. Het gelukte de Utrechter, Kees van Aelst om het eerste doelpunt te fabriceren. 10 voor UZSC. Wegens te zwaar dekken moest een UZSC-er de kant op. Van de numerieke meerderheid maakte Gerty Mos terd gebruik om de stand op ge lijke voet te brengen. Hierna golf de het spel wat heen en weer en de doelvcrdedigers Bogers en Felix Insinger liet menig prachtig staal tje van kunde zien. Met gelijke stand 11 brak de rust aan. Na de hervatting kwam de AZ en PC sterk, opzetten. Er werd echter te zwaar gespeeld, waardoor de scheidsrechter achtereenvolgens drie strafworpen uitdeelde en de stand veranderde ten gunste van AZ en PC (32). Even voor het einde plaatste Theo Mosterd, die in de achterhoede verzeild was geraakt, het leder op Wim Jan sen. die mooi afgaf aan Gerty Mosterd. Met een listig boogbal- letje werd keeper Bogers het na kijken gegeven. (42 voor de AZ en PC) Het verdere verloop van de wedstrijd hadden de Groen Witten geheel in handen. Er wer den geen doelpunten meer ge maakt. Belangrijk maar klein tennisprogramma Voor morgen wacht ons maar een betrekkelijk klein tennispro gramma, voor de betrokken teams echter bijzonder belangrijk, daar de wedstrijden van morgen over het al dan niet slagen van hun. promotieplannen zal beslissen. Als 't Stort 2 ons niet teleur stelt, krijgt Amersfoort in het volgen de seizoen eindelijk weer eens een tweede klasse team. De Stort- reserves krijgen morgen bezoek van het Haagse Leimonias 9. De gasten hebben in de competitie niet zo heel veel gepresteerd en daarom verwachten wij ook, dat 't Stort behalve zijn derde team ook het tweede zal zien promo veren. Sportief 2 is goed op weg, om zijn verleden jaar verloren ge- gane plaats in de derde klasse te heroveren. Nog slechts één hin dernis behoeft te worden over wonnen en dat is Thor RW 11, eveneens uit Den Haag, dat in Amersfoort op bezoek komt. Wij hopen, dat deze hindernis niet te zwaar zal blijken. Door het ongustige weer tg- dens de meeste competitie-Zonda gen. komen de promotie-wedstrij den hier en daar in de knoop met diverse tournooien. De wed strijd Alta 1Haarlem 1 b.v. is in verband met de Districts kampioenschappen uitgesteld. Bo vendien houdt Alta deze week zijn onderlinge voorjaarswedstrij den. waarvan de eindronden tij dens het komende weekend zul len worden gespeeld.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 6