„...DAT WIJCKT NIET VOOR APELLES' GAVEN" VOORAL VOOR VROUW Joan Rice, Brits filmsterretje, bleef eenvoudig meisje Kreeften zijn vasthoudend en blijven graag alleen Mevrouw Heel de wereld speelde in de zandbak Nieuwe openluchttheater biedt vele mogelijkheden Nederland hoge vlucht Zilversmeedkunst nam in Haar vriend, de hond en de poes zijn voor haar het belangrijkst Van haver tot gort géén sprookje DRIEBERGSE MOOI WEER-ACTIE Vrijdag 11 Juli 1952 9 (Van een onzer verslaggevers) LONDEN, Juli. Fulham is zeer bepaald geen „dure" buurt van Londen. Er zijn sloppen en stegen en uan die lange, eentonige straten met identieke huizen die typerend zijn voor iedere grote Engelse stad Men vindt er het voetbalstadion en er is een enorm kerkhof. Men moet vlak bij die begraafplaats zijn, om de Coleherne Mews te vinden. Het kost moeite om dit achteraf rijtje stallen te vinden. Boven die ruimten met grote dubbele deuren, zijn een paar huurflats. In een daarvan woont Joan Rice, een jong sterretjemet op het ogenblik een grote naam in de Engelse filmwereld. Donker, klein en aantrekkelijk: vrolijk en bescheiden, dat is Joan Rice, die de hoofdrol „Maid Mazion" had in „Robin Hooduan Walt Disney. Ze heeft nu een contract met J. Arthur Rank. Naast de opengeslagen deuren van een van die kleine opslagruimten, is een nauwe, verveloze deur. die open staat en net uitzicht biedt op een steile trap naar de flat. waar Joan en haar iets jongere zusje wo nen. Een slecht gehumeurde sjouwer heelt ons eerst afgesnauwd over het feit, dat onze auto in de weg stond en toen verklaard, dat hij er geen idee van had, waar Joan Rice woon de en dat hij zich bovendien vol strekt niet voor films interesseerde. Maar we zijn aan het goede huis. Bo ven aan de trap staat de filmster, die in deze wonderlijke, „glamour"- lozc omgeving woont. En daar niet van vroeger af is blijven wonen, of er althans al verblijft sinds de da gen dat zij nog minder verdiende dan nu. Maar die er net een week zit. Ze is pas verhuisd en voelt zich hier afgezien van enkele moei lijkheden met de huisbaas v >iko- men gelukkig. Die moeilijkheden betreffen voornamelijk het meubi lair, want dit is een gemeuöneeroe flat en de huisbaas heeft geen zin zijn meubelen te laten verplaa sen. Die zijn niet zo mooi om het zachtjes te zeggen en de twee meisjes Rice weten op het ogenblik geen raad met de situatie. Daarom gaan ze maar met vacan- tie. Dat wil voor hen niet zeggen: Deauville, of de Riviera of ivlaüeira of Florida. Maar Brighton, het Zaad- voort van Londen aan de Zuidkust van Engeland. Met een gehuuloe auto zouden ze twee dagen na ons bezoek vertrekken naar deze plaats, die meer georganiseerd amusement op kermissen dan luxueus strandle ven te bieden heeft. Joan Rice is zeker niet de enige filmster ter wereld, die van zeer eenvoudige afkomst is. Maar zij is wel een van de weinigen, die een voudig is gebleven. De hond en de poes, de nieuwe flat en de vriend (die in auto's handelt) nemen de grootste plaats in haar leven in. Een leven trouwens, waar ze groot ple zier in heeft. kwam tegelijk ook 't ouderpaar van ae beide meisjes m hun leven terug, echter slechts voor heel even, want Joan en haar zusjes wilden hen niet meer kennen. Wat hun betreft, héb ben zij geen ouders meer. Ze zullen het samen in hun leven wel redden. Joan heeft de film er staat weer een contract met een Engelse maat schappij op stapel en haar zusje doet de huishouding in hun geza menlijk thuis. Als we weg gaan. worden we op eens vanuit het bovenraam nog na geroepen door dit nu al beroemde meisje: „Wacht even, dan loop ik met je mee naar de melkboer. Ik zie net. dat we niks meer in huis heb ben." Dat is Joan Rice, aan wier han den men ondanks alle goede zorg nog duidelijk kan zien, dat ze er hard mcc gewerkt heeft en bij wie nog duidelijk een vleugje Londens accent in de stem doorklinkt. Een doodgewoon jong meisje, dat toeval lig goed kan acteren en dat door een spelinkje van het lot meteen in het financiële paradijs van de acterende wereld, de filmindustrie, terecht is gekomen. JOAN RICE in een scène uit de film „Robin Hood" Bij mevrouw Van Zetten gaan ze toch wel erg gezellig met elkaar om Z? RAMS moeder heeft twee uiterst dunne meisjes in huis. Ze komen uit Amerika en ze heb ben hier kamers gehuurd. Ze zit ten 's morgens al vroeg met blote schouders op het balcon, want te gen tienen willen ze wandelen op schoenen van kurk en met grote ronde hoeden op. Brain's moeder is joliger dan ooit. nou kan ze straks met een bus een heel eind weg en Bram mag mee. Hij komt er ge regeld gewichtig over vertellen, dat zijn voor zoontje moeilijke momenten, want een reis met een bus wil hij ook wel Maar, zegt Bram, je moet niet denken dat het zomaar gaat. We hebben in huis bordjes gemaakt met Amerikaans erop. anders snap pen ze niks, hè. Het ergste bord hangt op de W.C., dat is erg moei lijk. dat moest drie keer in klad. Hij kijkt met pientere ronde oogjes naar zoontje. ..Je mag altijd trekken, behalve als d'r iemand in de badkamer zit, dan vliegt de geyser in de fik." „Maar als ze nou laat zijn en 't is donker." oppert zoontje. „Als ze trekken ontploft de boel," knikt Bram. Dan is het meteen gebeurd, dat ding is te oud." „En als je erop zit?" „Dan ontplof je mee," zegt Bram. „da's nogal glad." „Weet je wat er met mij ge beurd is." praat zoontje, die voelt dat hij zich nu handhaven moet met een sterk verhaal „ik ree pijlsnel en toen kwam er een klein lummeltje en die gooit een steen tegen me strot. Ik stap af en ik protesteer." „Tegen wie?" „Tegen die moeder tuurlijk. Me vrouw, zei ik. als dat een grote knul geweest was..." Nu haalt Bram een bal uit z'n zak. Een tennisbal met een scheur „Weet je hoe oud die is," zegt hij. ..Zestig jaar., die is uit me opa z*n timmerkist. 't Kan ook dat-ie van me tante is. dan is t'ie dertig. Maar stuiten doet-ie best en als je erin knijpt voel je geen centje lucht." Zoontje voelt en knikt, ,,'t Is een goeie," zegt hij. Zo zitten ze naast elkaar, twee jochies in de groei. Dikke zusje is nog maar een heel erg kleintje bij hen vergeleken. Ze kan tegen dat gewichtig gepraat niet op. Ze zit maar stil van d'r klapbessen te eten. Piepen doet ze pas als ze vaar bed moet, terwijl zoontje en Bram nog mogen spelen. Maar als ik haar troost, met „als jij zo groot bent als zijroept ze met een hoog, vinnig stemmetje: „Ik wor' niet als hunik wor' een me vrouw." BIBEB JOAN RICE een eenvoudig meisje, hoewel zij al veel naam heeft als filmactrice. Joan heeft die kennelijke en op rechte vreugde van iemand, die na een hele moeilijke jeugd in vrijwel alles iets nieuws en leuks ontdekt. Die jeugd heeft zich van haar zeven de jaar af voornamelijk afgespeeld in een weeshuis Daar werd ze in on dergebracht door haar ouders, die geen geld meer hadden om voor de twee meisjes te betalen. Tot haar achttiende jaar bleef ze in dat wees huis en daarna werd ze eerste dienst meisje en later kellnerin in Lyon's Corner House in Londens Oxford Street. Vandaar uit nam een vrien dinnetje haar eens mee naar de Pine- wood-studio's, even buiten Londen, om als „extra" in een film op te tre den. Daarna volgden nog een paar van dergelijke karweitjes, tot de „ontdekking" kwam. De ontdekking, die nog altijd een van de belangrijk ste recruterings-methoden vormt van de filmindustrie. Met de ontdekking De familie Van Zetten geeft een partijtje. En als "gewoonlijk zegt iedereen: „Wat halen ze toen altijd een wonderlijke verzameling mensen bij elkaar'' en bedoelt daarmee- dat alle anderen vreemd zijn en zijzelf niet. De Van Zettcns zelf zijn aardige, aangename mensen, die zich uitste kend kwijten van hun plicnten als gastvrouw en -heer. Hij wat minder van harte dan zij. maar het js dan ook hóar verjaardag en grotendeels haar familie. En daar kun je dan slechts op tegen hebben, dat zij zo n verschrikkelijk familiemens is, dat er bij zo'n gelegenheid niemand mag worden overgeslagen. En dat ze bo vendien haar plichten tegenover mensen, die eens wat voor hair deden of waarvoor ze z:cn verant woordelijk voelt, haar leven lar.g blijft nakomen, zodat die er óók al lemaal zijn. Het wemelt er dan ook van mensen en kinderen van alle leeftijden en ze schijnen zich er over het algemeen allemaal best thuis te voelen. Alleen Jantje van Dalen staa; weer in een hoekje te mokken. Hij is pas twaalf, maar er zou toch best wat voor hem te doen zijn. Maar Jantje is een moeilijk kind. Hij was het misschien niet. maar hij is net geworden in het gezelschap van de vitterige, kritfberige tante die nem IMPRESSIES VAN EEN SIMPELE ZIEL Ik droomde dat ik in een comité zat, dat tot taak had het echtschei- dingsvraagstuk te bestuderen. Het was een vrouwencomité en wij za ten in een gedroomd vergaderzaaltje en aten gedroomde tompoezen onder het vergaderen. Echtscheiding moet verboden worden', schreeuwde een der dames. Integendeel, bij onderling overleg moet men zonder slag of stoot kunnen scheiden! riep een ander. Dames, zei ik en ik liet de hamer neerkomen met zo'n dreun, dat ik er bijna wakker van werd. Dames, laten we bij het begin beginnen. Er bestaai een aan trekkingskracht tussen de sexenzijn we het daar over allemaal eens? Ze gaven het toe. behalve juffrouw Mutters, die verwonderd zei, dat ze daar nog nooit iets van gemerkt had. Welnu, zei ik, die aantrekkings kracht brengt mannen en vrouwen er toe. met elkaar onder een jas mijnstruik te gaan zitten, „liefste te zeggen en daarna bots te trou wen. Een deel van de mensen merkt, nadat ze enige jaren ge trouwd zijn en twee kinderen heb ben, dat ze de verkeerde gehuwd hebben. Dat ze dus te hard hebben gelopen van de jasmijn naar het stadhuis. Nu kunnen ze drie dingen dorn. 1. Ze kunnen bij elkaar bnjv.n Ti elkaar krabben en slaan. Het is een oplossing maar een pijnlijke en de kinaeren krijgen er complexen van. 2. Bij elkaar Dlijven en zich onthou den van krabben en slaan. Dat lijkt een betere oplossing maar de lust 101 krabben en slaan blijft onvermijde lijk latent. Er komt een spannings sfeer van ingehouden krabben en slaan; de kinderen krijgen er grotere complexen van. 3. Van elkaar afgaan. Dit lijkt op 't eerste gezicht een prachtoplossing, maar de vraag rijst, wie krijgt de kinderen, wie krijgt het inkomen, wie krijgt het huis ên wie krijgt de nagelborstel. Over die vraag komt rel; krabben en slaan blijven doorgaan en de kinderen krijgen er complexen van. U ziet hel, dames, vervolgde ik in mijn droom, een goede oplossing bestaat niet, ik stel dus voor rapport uit te brengen met het advies om de oorzaak van het kwaad aan te tasten, namelijk, de aantrekkingskracht tussen de sexen. In 't kort: iets in de thee doen, waardoor er nooit meer iemand lust krijgt om „liefste" te zeggen onder een jasmijnstruik. Er kwam een fading in mijn droom, zoals men dat bij een film ook heeft, maar even later ging het verhaal door en zag ik, hoe de we- jeld was geworden nadat iedereen iets in de thee had gekregen. Wat een verandering! De jasmijnstrui ken waren omgehakt. Al onze kin deren waren nu van middelbare leeftijd, ongehuwd en zelf zonder kroost. Zowel de mannen als de vrouwen hadden speelpakjes aan, want wat was de zin van overhem den en boorden, of van bloempjes jurken? Het woningprobleem was opgelost; ze woonden met elkaar m reusach tige rusthuizen en speelden kalm in de zandbak, want verder was er niets meer te beleven. Er werd geen oorlog meer gevoerd, er was geen onderwijsprobleem, geen uitverkoop, geen lippestïft, geen biechtstoel, geen cabaret en geen Kronkel meer. Er was niet eens meer een krant, de mensen lazen alleen nog raadge vingen. hoe men lang in leven kon blijven, want na het leven kwam er geen nieuwe generatie meer. Het was dus saai, maar lekker rustig. Over de hele wereld speelde men in de zandbakken, maar ergens m Peru was nog een jongen, en ergens in Siam was nog een meisje. Hun ouders hadden nooit thee gelust. Hoe de jongen en het meisje het voor elkaar speelden, weet ik niet, maar ineens zaten ze samen onder een jasmijnstruik, die men per on geluk niet had omgehakt. „Liefste" zei de jongen in het Peruaans. Pas op. zei het meisje in het Sia mees, je weet wat er allemaal van komt. Woningtekort, misverstand, satijnen jarretelhouders en het echt- scheidingsprobleem. Nou ja. zei de jongeman en hij boog zich over haar heen. Toen werd ik wakker. opvoedt. Ze nam hem destijds in huis i omdat hij zo aardig en vrolijk leek, maar met alle opvoedkundig gehar-1 rewar is hij een nerveus, lusteloos j kind geworden. Laten .we maar het beste hopen. Ach, en mevrouw Hallemans heeft het weer op haar heupen. Het is toch anders een prettig iemand, rus tig en gereserveerd en met een gro te verbeeldingskracht. Maar zo nu en dan heeft ze lastige buien, ten minste voor meneer Hallemans Dan is ze wantrouwend, overbe- zorgd en veeleisend. Let maar eens op haar; nu denkt ze weer dat Mies- je te veel ijs eet. dat manlief te1 veel met de gastvrouw praat en dat j zij zelf dat alleen maar kan keren door aldoor om zakdoeken, kopjes' thee en de precieze tijd te vragen. Niemand heeft daar veel weet van behalve haar familie. En nicht Wil- lemien. Die loopt weer de hele avond stil letjes mediamiek te zijn. Ze heeft een enorme intuïtie. die in het ge wone leven altijd juist is. Maar er zijn periodes dat ze een bedrieglij ke overgevoeligheid in dc media mieke richting heeft en dat het in zicht in dc zaken van anderen haar gewoon een obsessie wordt, waarbij ze mm of meer het slachtoffer is van waanideeen en de somberste voorgevoelens. Haar broer Alfred ziet het weer aankomen. Hij zucht. Hij kan er weinig aan doen, maar hij voelt het mee, want ook hij heeft een sterke intuïtie, maar bij hem staat die on der controle van een scherp intellect én doorzettingsvermogen, waardoor hij het heeft gebracht tot de hoge positie die hij bekleedt. „Ze móest maar eens op reis." denkt hij, „oude dingen zien, want die hebben een grote aantrekkingskracht voor haar, dat zal afleiding bezorgen." Maar die afleiding is misschien niet meer nodig, want daar stevent Johan van Vroe op tante Willemien af. Hij is een dichter van formaat en hij woont buiten waar de natuur hem steeds weer verzoent met het gescharrel van de mensen. Hij no digt tante Willemien een weekend uit. Mevrouw Van Zetten. Jantje, me vrouw Hallemans, tante Willemien en de dichter, oom Alfred ze zijn allemaal tussen 22 Juni en 24 Ju ft geboren. Kreeften. Ze hebben wis selvallige stemmingen, waarderen gezelschap, zijn graag alleen, heb ben afkeer van bemoeienis met hun plannen. En met de kreeften heb ben ze gemeen, dat als ze vasthou dend worden, niemand ze van een plan kan afbrengen WJ AT weet U van graan? Niet veel meer, vermoeden wij, dan dat U van het meel brood, pannekoeken en poffertjes kunt bakken. Maar als U het eerste, 't beste kookboek opslaat kunt U lezen, dat U van de op verschil lende manieren bewerkte granen véél meer kunt bakken en koken dan U oppervlakkig meende. Graan, dat is in sommige stre ken, tarwe, in andere weer rogge of rijst. Dat hangt er van af, waf men toevallig daar het meest ver bouwt, Zeker is één ding. de mensheid kan vrijwel niet bestaan zónder graan. En omdat het zo belangrijk is voor ons leven schreef de bekende vertelster J Riemens-Reurslag nog vóór haar dood in 1950 het aller aardigste boekje „Van haver tot gort". De titel is geïnspireerd door een bekend gezegde, dat in wezen onjuist is. zoals de schrijf ster ons duidelijk maakt. „Van haven tot gort" is ge schreven in de vorm van een sprookje. De Nederlandse graan soorten vertellen er in hun avon turen: van koren tot halm en ver der tot havermoutkoekjes enz. Hun belevenissen zijn. U zult net wel begrijpen, géén echt sprookje, géén fantasie maar de klinkklare waarheid. Om de vorm én om de belangwekkende belevenissen van tarwe, gerst, haver en rogge boekweit is géén graan, dat ver klappen wij U maar vast is mevr. Riemens' boekje zeer het kopen en lezen waard. Het kost f 2.75 en is uitgegeven door W. P. van Stockum en Zn, in Den Haag. (Advertentie LM.) Boldool maf-crém» voor overdag. Boldoot cold-crimo vóór da nacht Dat Is de hulp dl® Uw huid nodig haalt om jong, gaal en mooi te zijn. door Dr H. E. VAN GELDER, oud-directcur van het Gemeente museum in Den Haag Het nieuwe openlucht-theater in Driebergen, dat met zijn 10.000 plaatsen naar men zegt het grootste van ons land is, zal Dinsdagavond a.s. worden geopend door de commissaris der koningin in Utrecht, de heer M. A. Reinalda. Op het betegelde platform, voor het enorme luifelvormlge klankbord, zal op die avond de Marinierskapel concerteren. Aan de afwerking van het amphi theater, midden in een mooi bos ge legen, wordt intussen nog hard ge werkt. Schilders en timmerlieden leggen de laatste hand aan de dui zend zitplaatsen en arbeiders van de DUW. die ook het graafwerk ver richtten, werken nog aan de brug getjes over de beek. die voor het acoustisch effect van zo groot be lang is. Het platform met het ste nen klankbord en een grote houten resonantiewand. ligt als een eiland in de beek, waarvan het water het geluid zal voortplanten tot de versie staanplaatsen. Ir Tak, acoustisch ad viseur van Philips, heeft dat zo uit gedacht. Voor het platform ligt een gazon, dat voor grotere demonstraties kan worden benut. Daar staan ook twee masten met schijnwerpers. Een de coratieve beplanting zal pas over enkele jaren tot volle wasdom zijn gekomen. Bij de drie ingangen tot het theater zijn een autoparkeer- plaats en fietsenstallingen in aanleg Verder is er ruimte voor consump tietentjes gelaten. Het theater, dat rond 50.000 heeft gekost, zal worden beheerd door de „Recreatie-Stichting Drie bergen—Rijsenburg", waarvan het oestuur wordt gevormd door leden van de VVV en de winkeliersver eniging en een vertegenwoordiger van de gemeente. VVV en Winke liers hadden reeds ln de beide vori ge jaren veel succes met hun zg. Mooi- Weer-actie, zomeravondvoorstellin- gen, waarmee men het vreemdelin- genbezoek aan Driebergen bevorder de Dit jaar kan de Mooi-Weer-actie nog grootser van opzet zijn, doordat men nu de beschikking heeft over het openluchttheater Vijftien avon den tussen 15 Juli en 16 Augustus worden gevuld met merendeels po pulaire muziekuitvoeringen, toneel voorstellingen en sportdemonstraties. Buiten de Mooi-Weer-actie valt een concert door het Utrechts Stedelijk Orkest op de avond van 6 Septem ber. De Driebergenaren rekenen op ve le bezoekers en zijn al met de NBM overeengekomen, dat voor en na de voorstellingen extra-bussen een doorlopende dienst zullen onderhou den tussen het dorp en het theater. i Hetzelfde geldt voor de zilver smid, die het oppervlak van zijn schaal, of doos of beker vlak laat, maar daarin met het graveerstaal versieringen of voorstellingen aan brengt; daar moet het gevoel voor de schoonheid van het zacht glan zende metaal cn voor wat dit aan ornament nodig heeft of verdragen kan. dc mate van welslagen bepa len. LJET is begrijpelijk, maar toch ook wel merkwaardig, dat bij *t zil- veramidswerk het middeleeuwse be grip van gildetoezicht langer dan bij enig ander vak duidelijk is blij ven bestaan. Begrijpelijk, omdat de waarborg, dat met het kostbare materiaal geen knoeierijen zouden kunnen worden uitgehaald, ook door de overheid belangrijk geacht werd, en deze dus van de gildeorganisatie gebruik maakte om een scherpe controle uit te oefepen, waarvan door het inslaan van officiële stads en provinciale merken naast de gil- demerken moest worden blijk ge geven. Het resultaat daarvan is. dat wij uit de op oud zilver voorkomende merken de plaats cn het jaartal van ontstaan kunnen aflezen uit stads wapen en jaarletter, cn ook kans hebben uit het meesterteken de naam van de vervaardiger tc leren kennen. Dc kunstgeschiedenis, die zich met het zilver bezighoudt ook met het goud natuurlijk, maar gouden werken zijn in veel gerin ger getal over en bovendien is het zilver voor dc kunstige bewerking een veel dankbaarder materiaal heeft daardooi4 bovendien de werken kunnen schiften cn indelen. De juis te datering cn localisering verge makkelijken het overzicht over de ontwikkeling; het kennen der na men doet ons beseffen hoe sterk plaatselijke en ook familietradities zijn geweest. Wist men vroeger alleen te spre ken van de zéér terecht inter nationaal beroemde broeders Paulus en Adam van Vianen uit Utrecht, die in het begin van de 17de eeuw uitblonken door prachtig drijfwerk, en in net volgende tijdvak van de Amsterdammer Johan Lutma (door Vondel bezongen, door Rembrandt afgebeeld) die inderdaad een groot meester was, en sprak men'met be wondering van Fries gedreven zil ver; nu weten wij dat er ook mees ters van bijzondere betekenis waren bijvoorbeeld in Zwolle en Dordrecht in Delft, Den Haag en Haarlem, wier fantazie en kunde voor nie mand behoeft onder te doen Nu weten wij. dat het een kunstvak was, waarvoor dc Nederlandse be oefenaar een bijzondere begaafdheid had. en waarvan dc vaktradities gesteund door de periode van ma teriële voorspoed, die een geregeld doorgaan van bestellingen met zich bracht zo goed waren, dat ook m de 18de eeuw, toen de arbeid zich vooral richtte op gebruikszilvcr, dit nog tot het beste behoort, dat er is. De tentoonstelling in het Haagse Gemeentemuseum zal vooral uit kerkelijk en particulier bezit bij zonder fraaie stukken brengen ook uit het buitenland cn boven dien zal men in aansluiting eraan uit het Koninklijk Penningkabinet een voortreffelijk overzicht vinden van zo nauw met het smeedwerk verwante gebied van de penning kunst. Een zeer belangrijke kant van de oude Nederlandse kunst zal zo naar voren komen. Jacob Lutma de Oudere dreef in 1639 deze staande zilveren schaal. U NEDERLAND deze zomer gastvrijheid gaat verlenen aan een Internationaal Congres voor Kunstgeschiedenis, is het vanzelfsprekend, dat onze musea dan op hun best voor den dag willen komen. In de allereerste plaats zullen ze zo volledig mogelijk hun eigen bezit tonen. Maar daarnaast zal elk van de grotere musea, in zijn voor tijdelijke tentoonstellingen bestemde ruimten, een speciaal facet van de Nederlandse kunstontwikkeling belichten met een expositie, waar zoveel mogelijk kunstvoortbrengselen getoond zullen worden, die an ders niet in de Nederlandse musea te zien zijn. Volgens deze opzet biedt het Haagse Gemeentemuseum in de zomermaanden een beeld van de Nederlandse zilversmeedkunst met een ten toonstelling van oud-Nederlands zilver. DE zilversmeed- kunst is een belangrijk facet van onze vaderlandse beeldende kunst. Vr n zo in het oog en fff ItfÊÊÊÊÈfÊtÊm' 'jtifl zilver- ta- melijk zeldzaam en dan ook zeer ver- strooid, zodat de roem ervan in het I algemeen genomen niet verder ver spreid is dan over kenners en lief- nebbers. Maar die kring breidt zich toch ook steeds meer uit. en ongetwijfeld zal een tentoonstelling als deze niet alleen de bekendheid van maar ook dc bewondering voor deze edele Kunst in hoge mate ten goede ko men, omdat, naar nu reeds vast staat een uittermate belangrijk en representatief geheel zal worden vertoond. Wij mogen aannemen, dat Vondel zelf ook wel wist. dat aan de schilderkunst wel wat meer vast zit dan hij onder woorden bracht, maar zijn vergelijking met dc zil versmeedkunst geeft aan de laatste de volic maat: „De schilder magh met zijn penseel „En oliverf den doek stoffeeren; „Hij magh het leven nabootseeren; „De verven bièn geen wederstant: „Zij gaen gewilligh aen de kant. „Maer in weerbarstige metaelen „Te drijven, beelden uyt te haelcn, De Ev. Lutherse Gemeente in Den Haag bezit deze zilveren doop- schaal uit 1648. Zoo schoon als 't oogh geschapen zagh, „Op een pensocn en hamerslagh, „Dat wijekt niet voor Apelles' gaven." JUIST in dat driiven hebben de Nederlandse zilversmeden het ver gebracht; niet slechts m het door drijven in een bepaalde vorm brengen van schotels, bekers enz. maar ook in het zover opdrijven van het dunne metaal, dat aan de andere zijde ornamenten maar ook menselijke figuren, landschappen, planten en bloemen in harmonische schikking in hoog relief voor de dag kwamen. Ook wanneer daar aan, zoals vaak het geval was tekenin gen of prenten ten grondslag lagen, vraagt dit soort werk een grote persoonlijke gevoeligheid buiten de kunde en de vaste hand.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 9