eren schoeisel al meer dan twintig eeuwen bekend Hoe de Vlamingen r eageerden op Caravaggio's voorbeeld Bloemensprookje in Apeldoorn herleefd I IMS IN AMERSFOORT Fanfare der Liebeeen amusante vacantiefilm BIJ DE KOMENDE SCHOENENBEURS Overheidsingrijpen als mode te extreem werd Van Galen een voorloper surrealisme? Betoverende kleurenweelde in en Bos'' romantisch .Berg aterdag 19 Juli 1952 9 De schoen en óe slofwaarop geen van al len graag gaan, waar die elk op zich wanneer zij goed vervaar digd zijn zo'n prettige en aange name dracht vor men, dateren niet van vandaag of Qisteren. Hercules, die volgens de overlevering een der eerste pantof felhelden was, zou het kunnen beves tigen. Het verhaal vermeldt immers, dat hij van zijn gemalin, de scho ne Omphale, meer dan eens een tik met haar sierlijke pantoffel op het hoofd kreeg als hij op lange avon den bij het op houden van een streng wol of zij de zijn arm van vermoeidheid wat te veel liet zak ken. Hercules de eerste pantoffelheld De oude Egyptenaren zullen waarschijnlijk slechts zelden leren schoeisel hebben gedragen. Zij ken den de sandaal van palmbladen en papyrus met een linnen voering. Ook de Grieken droegen sandalen, maar daarnaast kenden zij toch ook al schoenen en laarzen, die ten dele werden vervaardigd volgens een systeem, dat ook bij de moderne schoenenfabricage wordt gevolgd. In het Athene van die dagen wor den al zoolleersnyders. bovenleer- snijders en riemen makers vermeld, evenals personen, die van deze on derdelen een geheel maakten. Het schoeisel droeg al metalen versier selen en het werd zelfs met juwe len verfraaid. Dat de pantoffel bij hen bekend was blykt uit de erva ringen van Hercules, want kan men m hun godenwereld niet in zekere zin een getrouwe afspiegeling waar nemen van de maatschappij van het Griekse ondermaanse? Bij de Romeinen was de sandaal als vrouwendracht geliefd, de man nen droegen het schoeisel alleen bij plechtige gelegenheden. Verder wa ren schoenen en laarzen zeer in zwang. Zij werden vaak met lederep beenv.'indsels gedragen. Krijgsvolk bij uitnemendheid, namen zy zelfs Een schoenmakerswerkplaats zo als Jost Amman die in zijn „Stdndebuch" uitbeeldde. hun schoen- en zadelmakers mee ten velde. UITWAS In de middeleeuwen wij moe ten een grote sprong maken treedt een verdergaande verfijning op. De schoenen worden langer en puntiger, tot ver over het noodza kelijke heen; deze ontwikkeling moet uit Engeland stammen. In 1089 wordt er daar al over gespro ken. Zozeer nam de overdrijving toe. dat men de graad van voornaam heid van de drager ging afmeten aan de lengte van zyn toot- of sna velschoen. Die lengte werd zelfs zo groot, dat men de punten naar bo ven omhoog en deze met een ket tinkje aan de knie bevestigde. Konink Jacobus I van Schotland zou van deze gewoonte de primeur hebben gehad. De bloeitijd van de snavelschoen, waar een houten trip bij behoorde, viel omstreeks 1300. Maar op elke uitwas volgt een periode van her stel en nivellering. Erg natuurlijk ging het in dit geval echter met. In 1422 was het Karei VI van Frank rijk die aan de uitwassen een eind wilde maken door de tootschoen eenvoudig te verbieden. Hieruit blijkt wel dat overheidsbemoeiing geen verschijnsel uit de twintigste eeuw is, doch in vroeger eeuwen ook al bekend was. Maar koning Karei kon verbieden zoveel hy wil de; hij had geen rekening gehouden met een machtige vorstin: Koningin Mode bleef haar eisen stellen, en daar kan geen aardse vorst tegen op. Het zou nog tot het eind van de eeuw (ongeveer tot 14801 duren eer aan de wens van Karei VI werd voldaan en de tootschoen in onbruik raakte. De mode verkeerde in de volgen de eeuw in het tegendeel. De schoe nen werden bovenmatig verbreed, zo zelfs, dat men van „eendensna vel" of „ossenmuil" spreekt. Zjj werden even vaak uit stof als uit leer vervaardigd. HOGE HAKKEN Er bestond maai* weinig onder scheid tussen het schoeisel voor mannen en vrouwen, al werd dan de laars, die sedert 1630 een zeer wijde schacht had. waaruit vaak kant en stroken staken, door man nen gedragen. De scheiding voltrok zich aan het einde van de J7de eeuw. In diezelfde eeuw kwamen de hakken in zwang. Zij waren meestal rond en nog niet overmatig hoog, al zou 't niet lang duren of de schoen tjes der dames zouden steeds hogere 51 hakken krijgen. In de 18de eeuw. toen de schoenen van stof, zijde of linnen waren vervaardigd en rijk met stiksel waren versierd, werden de hakken steeds hoger. De dames gingen in die tijd zelden of nooit uit. In een eng corset gepantserd en met de torenhoge kapsels, welke zij hadden te torsen, konden zij zien op haar schoeisel moeilijk bewegen. In Londen liepen zy, als zy buiten kwamen, zelfs op een soort ijzeren stelten. Nadat in het „Empire" lage schoenen zonder hakken voor man nen en vrouwen in zwang waren ge weest. maakte de hak in het midden van de 19e eeuw zijn rentrée. De verscheidenheid van modellen j wordt, naarmate de jaren verstry- ken groter, iets waaraan de machinale productie en de snel ler wisselende mode niet vreemd zullen zyn. Hoge en lage hakken, pumps en molières, laarsjes en san- naar gelang de mode teruggrijpt daaltjes, zy komen op de voorgrond naar een bepaalde historische perio de. De Nederlandse industrie is haar aandacht steeds in ruimere mate aan het modeschoeisel gaan gever, en van de resultaten daarvan zal de komende beurs voor leder, schoe nen en lederwaren, die "Maandag in Utrecht wordt geopend, zeker ge tuigenis afleggen. Een afbeelding uit 14S3, cle tijd waarin de Snavelschoen al uit de mode was geweest. Toch heeft de schoen nog het spitse model. Een houtsnede uit het begin van de 16e eeuw. De mode verkeert in het tegendeel en. de schoenen worden overmatig breed. Ik de Bybelse compositie „Christus in het huis van Martha en Maria" het prachtige doek dat het sluitstuk is van de bovenzalen dezer tentoon stelling wel inderdaad een werk van Vermeer? De catalogus meent van wel en de samenstellers zyn in goed, zelfs zeer goed gezelschap. En toch er zyn twijfelaars, die ook hunnerzijds deugdelijke gronden weten aan te voeren. In een der meest recente geschriften over Vermeer heeft onze stadgenoot P. T. A. Swillens zich tot hun tolk gemaakt, en ik heb nog niet gelezen, dat men zijn klemmende argumenten heeft ontzenuwd. Het is hier zeker geen kwestie van vervalsing, zoals in het geval Van Meegeren, en de handtekening, die op het werk voor komt zal ongetwij feld echt zijn. Maar er zijn méér schilders uit die tijd van ongeveer dezelfde naam. Het is niet gwenst in ?en recensie als de ze. op de kwestie die door kenners en historici moet worden uitgemaakt in tc- gaan, maar belangrijk is zij ze ker Tentoonstel lingen als deze, waartegen ook van ieskundige zijde wel ernstige be zwaren worden aangevoerd. heb ben m.i. het voor deel. dat scheppin gen als deze nog weer eens in het middelpunt van de aandacht komen. In Schotland, waar het werk vandaan komt, heeft men blijkbaar, evenals m Engeland, de gewoonte, de schil derijen in musea achter glas te be waren. Het hangt hier dus ook ach ter glas. wat een gedetailleerde stu die bemoeilijkt. Gelukkig hebben ingewijden gelegenheid gekregen 't werk „op de hand" te kunnen be- kyken. zodat zij de schildertoets nog eens van dichtbij hebben kunnen waarnemen. Afgezien van deze we tenschappelijke strubbelingen is het werk een schepping van de eerste rang, dat. zoals Louis Gillet het aar dig heeft uitgedrukt, als uit de Ita liaanse hemel in Holland is komen vallen; en met graagte vermeld ik 3.iin mening dat Velasquez, die ook dit thema eens heeft behandeld, in Schoenmakerswerkplaats in Grie kenland. Een afbeelding op een Attische vaas voor Chr. uit de 6e eeuw Man met drinkglas en pijp van Christina n van Couwenbergh,, die in de trant van Honthorst en Bijlert schilderde. Iets van de le vendige visie van Frans Hals vindt men ook in dit werk terug. goede smaak een lesje kon nemen bij de jonge Vermeer! Deze laatste zaal bevat meer won derbaarlijk jeugdwerk. Ik doel, zoals men begrijpen zal. op de ui termate curieuze Muziekles van Rembrandt, in, of nog vóór zijn twintigste jaar geschilderd met alle hebbelijkheden misschien van de on ervarenheid, maar van een mees terlijke vroegrijpheid tevens. Onder invloed van Rembrandt heeft de uit Amersfoort afkomstige Paulus Bor gewerkt. Zijn uitmid delpuntige Kruisafneming met de vreemde stoet van naaktfiguren en de woelig-dramatische lucht, is daarvan wel een symptoom, terwijl men in de Aanbidding der Konin gen eveneens verwantschap met de Amsterdamse magiër kan ontdek ken. Het fijne Mariakopje is hier wel een van de schoonste details, zoals op het „Spaens Heydinnetje" het witte paard een treffend element is. Wanneer men een tentoonstelling als deze wil rechtvaardigen, kan men m.i. ook verwijzen naar een compositie als die von N. van Ga len „De rechtspleging van Graaf Willem de Goede". Zij hangt in een der benedenzalen, die de bezoekers nog wel eens willen overslaan, een beetje verweesd dus en misschien hoort het ook wel zo. Het schilde rij is afkomstig uit het Stadhuis te Hasselt, het kleine stadje in Over- ijsel. waar Van Galen in de tweede helft van de 17e eeuw bekend was als „bankhouder van leening". Men denkt even aan de grote Vondel, die een jaar of wat eerder eenzelfde functie in Amsterdam "vervulde. Het is de enige schepping, die van Van Galen bekend is en ondanks de eigenaardige tekortkomingen als een gebrek aan diepte, door zijn felle dramatiek, zijn grillige kleur en ex pressief arrangement, een der mar kantste werken van deze expositie: er hangt iets van 'n moderne hallu- cinante sfeer om dit surrealistisch aandoend tafereel, dat ook geeste lijk een geïsoleerde plaats inneemt. Merkwaardig, dat een onbekend en eenzaam provinciaal als deze Van Galen, een soort voorloper werd van het moderne surrealisme. De Vlamingen. De expositiezaal in de tuin. die op zich zelf een artikel zou wettigen, maakt ons duidelijk, hoe de Vlaamse 17e eeuwse kunstenaars op de les sen van Caravaggio hebben gerea geerd, hetzij zij zoals Rubens zijn werk uit eigen aanschouwing heb ben gekend, hetzij, zoals met Jor- daens het geval schijnt, zij door der den zijn beïnvloed. Meer dan Ru bens, die vrij spoedig een univer sele stijl vond. welke het naturalis me van Caravaggio achter zich liet. hebben Theodoor Rombouts. Gerard Zegers en de beide Janssens bij Caravaggio gezworen, totdat zij voelden, althans zo was het met Zegers. dat de weerstand tegen de overrompelende invloed van Ru bens hopeloos was en zy zoiets pleegden als vaandelvlucht. Op het eerste gezicht moge ons de Vlaam se exuberantie, door de formaten, de kleur en het weelderige naakt ietwat theatraal aandoen, by dieper beschouwing vindt men ook hier momenten, die ons Noord-Neder landse hart treffen, zelfs bij een Jordaens. (Zie het Kind en de Her ders in zijn Aanbidding! en zeker bij Rombouts. (het oude mannetje met de knijpbril, links van de kaart spelers). Deze tentoonstelling, zal. zoals de Vlaamse inleider betoogt, ertoe kun nen bijdragen de leemten in de ken nis van de Vlaamse „tenebrosi" kunnen aanvullen. De bezoeker ik schreef het al sla de beschouwelijke stilte van de zaal, waar de tekeningen en prenten hangen, niet over. In de eerste plaats zal hij. de corridor passerend, herinnerd worden aan de belangrijke schakels, die Lastman en Pynas gelegd hebben tussen Ita lië en Noord-Nederland. En dan komt hij o.a in de sfeer van Adam Elsheimer, die niet ten onrechte door een van zijn tijdgenoten een tweede Adam is genoemd Als men de diepe invloed van deze fascine rende kunstenaar overdenkt, ziet men met extra belangstelling nog eens naar de getekende portretjes van die vrolijke jongens, Utrechters en anderen, die als „bentvogels" in Rome kennis en levensvreugde op deden en die bij Adam Elsheimer waarlijk in- en uitvlogen- G. A. S. Een opname uit de kostelijke film „Niemand de deur uit", die in City vertoond wordt. By de vervaardiging van „Fan fare der Liebe" de film die tot Donderdag in het Grand Théatre te zien is. hebben de Duitsers kenne- j lyk niet getracht de Amerikaanse show-film tc imiteren. En dat is maar goed ook. De Amerikanen kunnen immers dank zy hun formidabele show I techniek met" een overigens pen sioengerechtigd verhaaltje toch I altyd nog een aanvaardbare film samenstellen. Gaat men iets derge lijks echter met aanzicnlyk minder dollars op zak nabootsen dan moet het uiteindelijk resultaat onvermij delijk een fletse afdruk van niets zyn. I Bij de fanfare van de liefde heeft men zich hoe uitbundig het on- derwerp ook moge zijn met op zet beperkingen opgelegd, De cn- i tourage is uiterst sober gebleven, zonder armelijk te worden, j Het dwaze verhaal van een paar mannen die als vrouw verkleed in een damesorkest optreden, en de I zonderlinge situaties die daaruit Berg en Bos in Apeldoorn is voor de minnaars van bloemen wat Avi fauna in Alphen is voor de liefhebbers van vogels. Het grote verschil is, dat terwijl Avifauna in de barre polder Is aangelegd, Berg en Bos op zich zelf al een sprookjesachtig terrein is, waar te dwalen een weelde betekent en waar de kunstmatige waterpartijen aan het golvend gebied met zyn wisselende en schilderachtige uitzichten een extra accent van romantiek geven. Botanische bibliotheek in veiling Naar wij vernemen zal dit najaar door Internationaal Antiquariaat <Menno Hertzberger» te Amsterdam in veiling worden gebracht de bo tanische bibliotheek van wijlen dr F. W. T. Hunger te Voorschoten. Op 7 November van het vorig jaar werden door Menno Hertzber ger reeds in veiling gebracht de 15e eeuwse kruidenboeken van de botanico-historicus thans wijlen dr Hunger. Thans volgt in het najaar de gehele bibliotheek waaronder de beroemde collectie Clusiana en Do- donaeana. benevens de periode van de renaissance der botanie. „De bedoeling is", zegt mr Hug hes. dc man wiens taaie wil achter deze hele opzet staat, „om de men sen in deze jachtige, gehaaste tijd enige uren van echte^fust en vrede te verschaffen." Hij vergeet er bij te zeggen, dat hij zelf aan die rust en vrede niet toekomt: hij is alle uren van de dag doende Drie jaar geleden is deze bloe- menfeeerie voor de eerste maal een feit geworden. Daarna zijn er twee jaar achtereen andere feestelijkhe den geweest, maar nu is de oor spronkelijke opzet weer doorge voerd, zij het met de nodige wijzi ging in de details. 't Is jammer, maar onvermijde lijk. dat ook deze „idyllè" opge trokken moest worden op een fi nancieel schema en dat dit schema nog lacunes vertoont vanwege het deficit in het vorig jaar. Bovendien zijn de partijen het over de organisa tie niet alle eens (welke partijen in welke organisatie zijn dat wel?) en zelfs bloemisten maken bedenkin gen. Het wil ook heel wat zeggen; elke week moeten bepaalde bloem soorten vernieuwd. Daar komt iets bij kijken en zet daar nu als vak man permanent een „idyllisch" ge zicht bij. Windstil Maar waarom de lezer lastig te vallen met zorgen, plooien en rim pels? Ga naar de bloemen en word stil. Wandel langs de paden van Berg en Bos, hoog en laag. en ge niet van de wezenlijke pracht, die dit met bloemen zo rijk gestoffeer de landschap offreert. Bussen en tourwagens brengen hele ladingen mee van het type schepsel, dat „homo sapiens'* heet, die hier stil moeten worden en rust hebben te vinden. Dat kan. Op een terrein van driehonderd hectare zijn er nog gedeelten genoeg, waar zelfs de happy few eenzaamheid vinden kan Een „Indisch" hoekje bij de vij ver in het Apeldoorns „Berg en Bosch". ontstaan, houden de aandacht von begin tot eind gespannen, zelfs al laat de afloop zich vooruit gemak kelijk raden. Franz Grothe. die al heel wat film-schlagers op zyn naam heeft staan, componeerde ook de muziek vogr deze fanfare. En hij deed bet voortreffelijk. Verder hebben Dieter Borsche en Oscar Sima als de twee arme mu ziekanten die ten einde raad jur ken aantrekken en hun lippen ver ven. met Grethe Weiser. ditmaal als orkestleidstcr en Inge Egger als het knappe meisje# dat nog zingen kan ook. er het hunne toe bijge dragen om van „Fanfare der Liebe" een vacantiefilm van de goede soort te maken. „Niemand dedeuruit" Het zou jammer zijn als de hu mor. de kolder van de Marx Bro thers u niet lag. want hun nieuwste product: Love Happy (Niemand de deur uit) is zo bizonder goed ge slaagd, zo boordevol kostelijke vond sten. dat de voor deze zinrijke kol der en uiterst knappe persiflage wèl gevoelige er een paar rijke uren aan beleven zal. Hij zal versteld staan van de uiterst knappe en vir tuose manier waarop de schaamte loze perversiteit van de na-oorlogse gangsterfilm wordt gepersifleeerd in deze wilde jacht naar in een sardine blikje verstopte diamanten. Span nend als een sprintwedstrijd op de wielerbaan is het duel, dat Chico Marx op de vleugel levert met een violist. Al improviserend tracht Chi co de violist telkens een poets te bakken door in een andere toonsoort over te gaan, maar de vioolspeler volgt hem lenig en geeft geen kamp. Ander voorbeeld: als Harpo een ongelukkig revue-meisje wil troos ten, gaat hij zijn harp halenuit zijn bed, waar de snaren dienstdoen als spiraal onder de matras. Typisch Amerikaans is Harpo's vlucht voor de gangsters en de fa tale vrouw, in wier handen hij is gevallen. Zich aan bewegende licht reclames vastgrijpend laat hij zich door het zwerk slingeren. Daar het verhaal zich ook afspeelt in de we reld van de show, biedt deze hoogst- vermakelyke film ook op dit gebied voortreffelijke staaltjes. David Mil ler regisseerde de rolprent, die in City vertoond wordt. „Gewapend escorte" Rembrand biedt met „Gewapend escorte" beproefde romantiek in kleuren: een man op zoek naar de moordenaars van zyn verloofde, wordt verliefd op de dochter van een hunner. Uit die ongetwijfeld pijnlijke situatie wordt hij gered doo rde krijgslustige bedrijvigheid van Indianen Edmund O'Brien speelt de hoofd rol in deze film. waarvan de lief hebbers zullen watertanden. Theodoor Rombouts. de Vlaming, die, tegen de invloed oproeiend van Rubens, 'n tijdlang de schil derwijze van Caravaggio trouw bleef, schilderde deze muzikan tennu eens geen half figuren, maar ten voeten uit Een van de beschaduwde zitjes op het bloemenfeest in „Berg en Bos" te Apeldoorn. Van dit plek je heeft men een prachtig uit zicht op het park. wanneer de ietwat woelige karava nen elders zijn. Het zijn niet alle gekweekte bloe men. die hier in keurige bedden ter opluistering zijn neergezet. Ook de veldbloemen garneren bepaalde val- leiranden met een ruige weelde, die aan onze behoefte aan romantiek ruim tegemoet komt. Aquarium, waterterras, uitzichttoren. thee- schenkerij, wisselende attracties als muziek en zang voor de meest gevarieerde smaak is er iets, dat boeit en in de herinnering pret tige sporen achterlaat. Panorama Schrijver dezes houdt van hoge uitzichten, maar is niet ..schwindcl- frei". Geeft niet De uitzichttoren, die. op een heuvel van tien meter, zelf nog weer 14 meter hoger reikt, is een fors gestel van hout, waar zelf nog weer 14 meter hoger reikt, tevrees geen last ondervindt. En het panorama is lonend, zowel naar de Oostkant, waar Apeldoorn zich „opendoet", als naar de andere he melstreken. waar de glooiingen hun steile kam beklimmen en donkere pijnbomen met hun rijke franje daarbovenuit hun toppen ten hemel strekken. Het is voor menig bezoeker mis schien niet leuk. dat 's avonds om half zeven een schallende luidspre ker hem verwittigt, dat het onver biddelijk „schlusz" ls. Maar als men hoort, dat het instituut van bewa kers gidsen zelf helemaal op het stelsel van vrijwillige hulpverlening berust, en dat 's morgens om negen uur de hekken al open gaan. ter wijl Apeldoorn zijn gasten ook des avonds iets te bieden heeft, dan is dit besluit te billijken. Wij hopen van harte, dat de heer Hughes van de feesten in Breda niet al te veel concurrentie onder vindt. trouwens, voor de bezoekers uit het Noorden (en daar komen, schijnt het, de meesten vandaan) is Breda aan de andere kant van de rivieren Wel wat ver Maar ook uit het Westen en het Zuiden moeten de bezoekers komen. Zelfs onze Beneluxvrinden kunnen hier. in Berg en Bosch, iets vinden, dat zij niet kennen. Muziekcentrum te Beetsterzwaag? LEEUWARDEN. Een op ini tiatief van de Leeuwarder Muziek school opgerichte stichting voor mu ziekscholen in Friesland, maakt thans, in samenwerking met het gemeentebestuur van Opstcrland, plannen voor het stichten van een muziekcentrum te Beesterzwaag. Deze plaats ligt dicht bij het drie- provinciënpunt, waar Friesland, Groningen en Drenthe elkaar raken en zou dus het gehele Noorden kun nen bestrijken. In het muziekcen trum, dat dan dc beschikking over een gebouw zou moeten krijgen, zouden muziek- en volksdanscursus- sen kunnen worden gegeven, mu ziekleraren zouden er cursussen kunnen volgen en ook aan het mu ziekonderwijs op de lagere scholen zou de nodige aandacht kunnen worden besteed. Verder heeft men gedacht aan de mogelijkheid, hier tevens een recreatieoord voor mu sici (dirigenten, orkestleden, lera ren, enz aan te verbinden. De stichting, welke thans tot stand is gekomen, zal de plannen nader uitwerken In de eerste plaats zal men overgaan tot stichting van meerdere plaatselijke muziekscho len in de provincie. Te Leeuwarden is er een met 1000 leerlingen, te Beetsterzwaag is er een m oprich ting en verder zijn er meerdere plaatsen rijp voor. omdat de Leeu-' warder muziekschool hier reeda kerngroepen heeft gesticht. Elke muziekschool krijgt een eigen di recteur en een eigen bestuur, in het bestuur van de stichting zullen af gevaardigden van de verschillende scholen zitting nemen. De bedoeling van de nieuwe stich ting is. de muziefc-vacantte-cursus- sen, die thans reeds in Beetster zwaag worden gehouden, voort te zetten, echter niet alleen in plaat selijk, maar ook in provinciaal ver band. Men hoopt, dat zoals thans te Leeuwarden reeds het geval is de plaatselijke muziekscholen door de gemeentebesturen zullen worden gesubsidieerd en dat het provin ciaal bestuur van Friesland dit in provinciaal verband zal doem Journaals van zeven dagen De Tour de France staat in het middelpunt van de belangstel ling en het is dus geen wonder, dat Polygoon er een flink deel van zijn journaal aan besteedt. We zien de 12e t.m. de 17e etap pe en dus ook de overwinning van onze landgenoot Jan Nolten. Voor de opnamen van de etap pe Pau-Bordeaux, waarin onze ploeg, en in het bijzonder Dek kers, zo'n goed figuur4 sloeg, zul len we nog een week geduld moeten hebben. In Parijs werd de parade op 14 Juli gefilmd en in West-Berlyn een protest van de bewoners te gen de ontvoeringen naar de Oost-zone. Van over de oceaan kwamen de opnamen van de Re- publiceinse conventie: Eisenho wer candldaat voor het presi dentschap. Voor sportliefhebbers is ook het Neerlands Nieuws in teressant. We zien daar by o.m. de verrichtingen van de Olym pische athletiekploeg tijdens wed strijden in Rotterdam Eveneens werd de vierdaagse roei- en zeil tocht uan de Koninklijke Marine verfilmd De rest van het jour naal vermeldt het Koninklijk be zoek aan het jubilerend Breda, een internationaal schuttersfeest in Heerlen en een reportage van postduivenvluchten in ons land I iv.j

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 9