SPROOKJESLAND ER KOMT WEER EEN CIRCUS in Amersfoort Achter de schermen van het circus Italo Medini, een Italiaans j ongleurf enomeen Kooien der wilde dieren trokken hem reeds vroeg Enorme tent verrijst aan de Hellestraat AMERSFOORT HEEFT KANS VOORBIJ LATEN GAAN In voormalig filmbedrijf Loet C. Barnstein Het is allemaal zo echt Nieuwe poëzie in nieuwe taal Weerbericht ..Cirque Géant" in herfst naar Zuid-Amerika aterdag 2 Augustus 1952 5 Er komt weer een circus in Amersfoort! Ditmaal is het 't „Cirque Géant" ran Jos Mullens. Dank zjj de hulp van circuseigenaar Bouglione, die uit zUn „reserves" tientallen wilde dieren te leen gaf, komt Mullens in onze stad met een tent en een programma, zoals hy nimmer had kunnen dromen. Hijzelf zeker het laatst, want hij hoort niet tot de mensen wier bedje reeds bij de geboorte ge- prcid was". Het circus van vader ','enri Philippus Mullens gaf de aatste vertoning in Augustus 1914 Verdun, waar het verrast werd oor de komst van de Duitsers en de frontlinie ten onder ging. ros Mullens ging zwerven en werd hasseur bij Hotel Polman te Am- terdam, maar zijn circushart ver- oochende zich niet. Hij trad later ij Hagenbeek in dienst, als down' En vanaf dat moment door- ep die „Domme August" de ganse arde leerschool van het circusle- ■cn om ten slotte een trapje hoger klimmen door directeur te wor- ?n van een eigen „zaak", het „Théatre Pittoresque", waarmede hij kermissen afreisde. U weet wel. zo'n tent waar voor de aanvang der voorstelling buiten op een klein podium een paar krachtpatsers met 'onwaarschijnlijk dikke spierballen een paar dames met veel klatergoud en vriendelijke glim- '^B lachjes, een clown, die de boel in ~V'JB de war schopt, een paar muzikan- MI ten. die een hemeltergend lawaai ;1SB produceren en „De Directeur", die in rok met hoge hoed en hand- \.J>B schoenen onophoudelijk met een 4 fiL^B wandelstok op een bord slaat, ®|^B waarop de prijzen staan en het ^^^B/ „hooggeëerd publiek" toeschreeuwt, i wat men allemaal voor zijn geld v^1.^ te zien zal krijgen. En uit datzelfde ^^^^B v Théatre Pittoresque" is ongemerkt J ^B het circus Mullens gegroeid en f daaruit weer het „Cirque Géant". ^^B jf jSfj Met dit circus is tevens dc klas- sieke circusstijl weergekeerd. Met de nieuwbakken na-oorlogse pro- gramma's met veel variété en wei- mg .circus" werd radicaal gebro- ken. de drie pistes deden weer hun intrede en de fagade zal ook weer I komen. Het circusorkest is nog niet I compleet, want er „pas" negen man en er waren vroeger wel or- ^B kesten van 30 a 40 spelers. Maar ^B waar haal je die zo gauw vandaan, want een circusorkest moet aan heel bijzondere eisen voldoen, aan gezien niet de dieren op de muziek dansen, maar de muziek de bewe gingen van de beesten moet volgen! ,Lc Grand Cirque National Neer landais", dc onderneming van „vader" Mullens staat hier opge steld te St. Michel bij Verdun in het jaar 1914. Deze en de an dere foto worden thans voor het eerst gepubliceerd. Met veel moeite kregen wij deze dierbare herinneringen, die Mullens altijd in zijn portefeuille bij zich draagt, voor ons blad te leen. Met dc hand op ons hart hebben wij moeten beloven, dat hij ze weer terug zou krijgen. Tussen de rails" In korte tijd is „Tussen de rails", het maandblad voor de Nederlandse Spoorwegen, een parel geworden onder de NÜerlandse maandbladen Wat aan dit blad vooral opvalt is de buitengewoon goede verzorging, waarvoor behalve redactie en op- maak-redactie de Drukkerij Bosch te Utrecht een pluim verdient, op wier persen dit blad wordt gedruKi Men heeft prachtig papier voor ..Tussen de rails" genomen, waar op de talrijke, in originele opmaak geplaatste foto's voortreffelijk uit komen. In dit derde nummer schrijft Robert Kiek een artikel over de „Dochter van de president", (Margaret Tl-uman) en Gerard van Remmen over „Schoonheid in steen". Van Ton Koot is een arti kel over de portret-tentoonstelling in het Rijksmuseum opgenomen. „Van stoom naar stroom" is een echt spoorwegartikel, evenals „Fiet sen nemen de trein". Men weet het. di^ blad is niet te koop. Het wordt' in de copé's van de Nederlandse Spoorwegen gehangen ten gerieve van de rei zigers. Op tal van plaatsen in het blad staat de regel: ..verboden mee te nemen". Hoe nodig dit helaas is hebben wij bij onze bespreking van het tweede nummer uiteengezet. Jaap Emner en Max van Doorn hebben een viool- en pianoduo ge vormd. Nu en dan zal de zangeres Dora van Doorn-Lindeman met dit duo optreden. Begin volgend jaar vertrekt Jaap Emner voor een tour- née naar Afrika. Jos Mullens aan het begin van zijn circus-loopbaan, als clown bij Hagenbeek. (Van een onzer verslaggevers) We troffen hem aan in een hoekje van dc kleedkamcrwagen, transpi rerend en hijgend na zijn moeilijke en afmattende nummer: Italo Medi- jongleur en cascadeur, geboren te Bergamo niet ver van Milaan en al twintig jaar „in het vak". 't Lijkt zo eenvoudig als hij zegt: „ik ben jongleur". Maar wie Medini aan het werk heeft gezien weet beter. Dat goochelen met sticks en ringen, dat manoeuvreren met een bal alsof het voorwerp aan zijn lichaam zit vastgeklit. dat is een kunst We durven zelfs veronder stellen dat het niet te leren is. Wie zo volmaakt zijn vak beheerst mag Italo Medini in actie. Clown Henrico, in het dagelijks leven Henry Strassburger gehe ten, heeft elke avond meer dan een uur nodig om zich te schminken. van een gave spreken. Dit jongleren zit in het bloed. Italo Medini is te bescheiden om zelf antwoord te geven op deze veronderstelling. Dat het hem m het bloed zit, lijkt hem niet on waarschijnlijk. want zoals hij zelf zegt: „mijn overgrootvader was al circusartist". Geen van de vele Me- dini's echter werd ooit jongleur. Bijna allen zijn zij acrobaat. Maar Italo kwam als jongen veel in con tact met de befaamde Rastelli en diens jongleerkunst heeft hem zo gegrepen, dat hij het ook gmg le ren. En zoals meer voorkomt: de leerling verbeterde de meester. Italo is de enige jongleur ter we- reki die acht ringen tegelijk kan hanteren. Om Rastelli te overtroe ven maakte hij de truc nog inge wikkelder. Medini voegde er nog een voeten- én hoofdbalans aan toe. Samen met zijn tweelingbroer en een jongere Medini reist hij nu de wereld rond. Vraag hem, waar hij al geweest is en hij zal eenvoudig antwoorden: „Overal". Want Italo Medini, die per dag vier tot zes uur oefent op zijn num mer, ofschoon hij er reeds duizen den mee in vervoering bracht om de manier waarop hij de jongleer kunst beheerst. Italo Medini is toch een zeer bescheiden en vooral daar door sympathieke man gebleven. DOMPTEUR EMILIEN MOUSTIER Zijn lievelingsleeuw Prince is wel eens zeer opstandig Fantastische staal tjes van dressuur- kunst en onver schrokkenheid worden aan de dag gelegd door Emi- lien Moustier in zijn leeuwennum mer. Het is inte ressant iets over deze Franse domp teur te vertellen. Aan het begin van het seizoen heeft men in de bladen kunnen lezen dat Emilien Moustier te Nij megen tijdens een avondvoorstelling aan de hand ver wond werd door de leeuw Romeo. De situatie was ernstig en het had niet veel gescheeld of Romeo had die avond de volle laag gekregen -van de brandspuit die I steeds bij de roof diernummers voortdurend klaar ligt: een effectie ver middel om een gevaarlijke „kat" te verjagen dan een revolver! Moustier werkt met volwassen mannetjes-dieren, knapen van leeu wen met prachtige volle manen. Als men daarbij be denkt dat Moustier het niet bij de normale dressuur- proeven laat maar zelfs zijn hoofd in de leeuwenmuil steekt en op zijn lievelingsleeuw Prince" als een ruiter te paard gaat zitten, is het duidelijk dat een krabbel nu en dan tot de onvermijdelijkheden behoort. Emilien is een afstammeling van één der oudste Franse cii-cusge- slachten. Hij is een zwager van de bekende Franse circuskoningen Bouglione uit Parijs en als echte all-round circusman werkt hij niet alleen met de „katten", doch heeft hij ook de acrobatiek beoefend en paarden in vrijheid voorgevoerd. Romantisch maar gejaagd brokje al tisten leven (Van een onzer verslaggevers) Wie in het circus het bonte schouwspel van roofdieren, olifanten, apen. paarden en mensen zich voor zün ogen ziet ontrollen, moet niet denken dat liy alles ziet. Want achter de coulissen, in de donkere ruimte aan gene zijde van de grote tent, vliegt en draaft het circuspersoneel om te zorgen dat alles volgens programma verloopt. Meteen om acht uur al begint de grootste drukte. De ijsberen, negen in getal, moeten uit hun hokken de smalle loopgang in. Dat gaat ge paard met veel lawaai van ratelen de hekken en geschreeuw van de oppassers. Want ijsberen hebben een ïjselijk koude natuur en ze lopen niet gauw warm, zelfs niet als ze moeten optreden. Goedmoedig sjok ken ze achter elkaar in dc richting van de piste. Intussen ratelen de hekken in de wagens met de traliehokken weer. I De tijgers moeten uit hun „slaap- j verblijven" in het „wachthokom straks als de ijsberen terug zijn. 1 snel hun plaatsje in de piste te kunnen innemen. Met een soepele sprong wippen de koninklijke die- I ren van de ene wagen in de an- i dere. Hun dompteur staat er bij te 1 kijken. Onder zijn donkerblauwe kamerjas uit steken de wijde pijpen van een rood-zijden pantalon. Tem mer Jefferson Cheriff heeft zich voorbereid op zijn gevaarlijke da gelijkse arbeid. Om hem heen. in de nauwe pas sages tussen de wagens duiken van tijd tot tijd de andere artisten op. Daar loopt één van de clowns, wel al geschminkt, maar zonder pruik nog. Heftig gesticulerend, in een mengelmoes van Frans. Duits en Ita liaans spreekt liij met drie van de paardrijdende meisjes, die hun mooie fantasiecostuums al aan heb ben. Afgezonderd van al die drukte staat de jongleur Italo Medini. die de moeilijkste truc uit zijn reper toire. die met de acht ringen, nog even doorneemt, ofschoon hij 's och tends en 's middags al twee uur oefende. Straks als het fluitje van spreek- stalmeester Beelo gaat begint het volgende nummer. Dan treedt dc volgende artist in het licht der schijnwerpers om zijn kunsten te vertonen voor het hooggeëerd pu bliek. En achter zijn rug rennen zijn collega's om dc laatste toebe reidselen te treffen voor hun optre den. Het is een romantisch, maar gejaagd brokje leven, zo'n circus dorp. Hij trad ook op als clown en des winters is hij regisseur bij zijn zwagers in het Parijse Cirque d'Hiver. De kooien der wilde die ren hebben echter van jongsaf aan de sterkste aantrekkingekracht op hem uitgeoefend: hij was er niet bij weg te slaan en uiteindelijk stemde zijn vader er in toe. dat hij samen met een ervaren domp teur de kooi zou betreden. In al de jaren dat hij met de leeuwen werkt heeft hij meerma len voor hete vuren gestaan. Eens kwam Prince de grote kooi in met een been tussen de kaken geklemd! Een hond had waarschijnlijk het bot te dicht bij de pisterand laten liggen, zodat hij het kon grijpen. De andere leeuwen betwistten hem de kluif en het duurde geruime tijd eer Moustier de rust in de kooi had hersteld en de dieren op hun plaats had. Toen naderde hij zijn lieve lingsleeuw, die vervaarlijk gromde en met de klauwen sloeg. „Allons! mon petit!" zei hij zacht. ,.je mag toch niet met een volle mond wer ken, dat is niet netjes. Geef hier. Prince". Maar dc leeuw dacht cr niet over zijn onverwachte lekker nij af te geven en voor Moustier het wist. sprong het dier op hem af. Gelukkig wist bij zich nog juist bijtijds te dékken achter een tabou ret en na veel moeite en met be hulp van de houten vork wist hij de opstandige leeuw buiten de kooi te werken. Ondanks zijn gescheurde kleren en de onrustige stemming in de kooi. werkte de temmer met de overige dieren het nummer af. ..Wat een dwaas ben je toch. Prin ce". zei hij later voor diens kooi, „om zoveel drukte te maken om een been. terwijl je iedere dag vijftien kilo's goed vlees voorgezet krijgt!" Het sprookjes-kasteel, waar de Gelaarsde Kat woont die samen met de Prins in een pony-wagen een rijtoer door Sprookjeslandmaakt. ER was eensZo begin nen bijna alle sprookjes. Maar dat behoeft men nu niet meer te zeggen, want ze zijn er: Hans en Grietje, Roodkap je, Sneeuwwitje, de Ijskonin gin. Doornroosje met de prins, het Maanmannetje, de Reus en All Baba compleet met zijn veertig rovers. Tot en met 14 September hebben deze hoofd personen uit de kindervertel- lingen hun intrek genomen in „Sprookjesland", het hiertoe door het Rotterdamse aanne mersbedrijf K. J. de Winter omgetoverde park van Loet C. Barnstein's voormalige Film- stad in Den Haag/Wassenaar. En hoe leven deze sprookjesmen- sen daar. Gelijk een sprookje. In bij- zonder aardige huisjes met een tuin- I tje er voor zyn zy een verwezenlij- king van hetgeen de auteur van het verhaal zich er van voorstelde. Hans en Grietje zitten rustig met elkaar te praten voor het koekhuisje. Roodkapje wandelt in het tuintje j voor het huisje van haar grootmoe- I der en Sneeuwwitje is druk bezig het vuur aan te maken om het eten te koken als straks haar kabouters thuis komen. Het is allemaal zo „echt", dat Wassenaars burgemees- I ter, die bij de opbouw een kijkje I kwam nemen, heel vriendelyk vroeg of hij, als de tuin eenmaal geopend was. zyn belde logé's mee mocht brengen. Want zó-iets wilde hy zyn j gasten ook laten zien. I Voordat het echter zover was, dat j Doornroosje daar in het park langs de BenoordenhouLseweg door de prins in het paleis wordt wakker gekust, de Gelaarsde Kat in een ponywag'en een rijtoer door het bos maakt en de Rattenvanger van Ha- meln heel paedagogisch aan de kin deren „zijn" verhaal gaat vertellen, waaruit blijkt, dat men „een gedane belofte niet moet breken," heeft de heer De Winter heel wat moeilyk- j heden te overwinnen gehad. Want nadat aanvankelijk het Haagse ge meentebestuur cr in had toege stemd. dat „Sprookjesland" in de voormalige residentie zou kunnen worden opgebouwd, werd te elfder ure de toestemming geweigerd. De burgervader van de randgemeente Wassenaar bleek welwillender te genover het initiatief van 's heren De Winters plannen te staan. Dat was drie weken geleden. En in die korte tijd heeft de bedrijfsarchitcct de heer J. C Klein in het park (dat met zijn ruines van gebombardeerde studio's hei inneringen oproept aan vergane filmsprookjes) werkelijk wonderen verricht. Dezelfde sprook jes die vorig jaar heel Eindhoven bij de Philips-feesten slechts voor korte tijd (door de pokken-epide- mie) in verrukking konden brengen, i verrezen nu dicht by het viaduct i van de spoorlijn WassenaarRot- terdam (Hofplein) als paddestoelen uit de grond. Breken met kermis-gedoe WE will het k rillen eens breken met kernns-gedoe en de mensen ieLs bijzonders bieden," zo vertelde ons de heer Klein, toen \v e met hem door „Sprookjesland" dwaalden. In dit bosrijke park (men waant zich ergens op de Veluwe) heeft deze architect de juiste sfeer weten te treffen door op kunstige en artistieke wijze de sprookjes werkelijkheid te doen worden. In de Terwijl Sneeuwwitje het vuur aanmaakt om eten voor de ka bouters te paan koken, komt Roodkapje, die op weg is naar het huisje van haar grootmoe der, eventjes een praatje maken. Tussen de bomen van „Sprook jesland" zweeft de Maan. waarin straks het Maanmannetje komt te zitten, die er met behulp van een touwladder in moet klimmen avonduren verlicht, biedt het geheel een feeëriek schouwspel, dat zijn j hoogtepunt vindt in het verre uit- j zicht over de grote vijver naar dc Oosterse burcht van Ali Baba. In die vijver is, omgeven door verlichte bloemen en spuitende fonteinen, een eilandje opgebouwd, waarop door Han Reinbeck en haar leerlingen balletten worden gedanst. Zie dc maan schynt In de bomen hangt een grote maan, waarin het Maanmannetje huist. Zo nu en dan klimt het oudje met zijn baard en puntmutsje langs 'n touwladder omlaag om dc kinde ren 't sprookje van Klaas Vaak te vertellen. En een eind verder ligt zowaar midden in het bos de reus te slapen. Een geweldige pop van negen meter lengte en met handen van bijna een meter. Door middel van een ingenieus instrument ligt de reus te „ademen" en zijn buik gaat zeker 10 c.m. op en neer. Een tweede apparatuur zorgt er voor, dat men hem van verre al hoort snurken. Voor de „Rattenvanger van Hameln" heeft men een heel straatje gebouwd volgens foto's, die daartoe door dc V.V.V. in Hameln zijn beschikbaar gesteld. In dit straatje bevindt zich naast de win kels het stadhuis, waar een „echte" burgemeester resideert Met de Rat tenvanger kunnen de kinderen een wandelingetje door het bos maken, waardoor het sprookje aanschouwe lijk wordt voorgesteld. By „Zwaan I kleef aan" verzorgt een boer een hele menagerie en de jeugdige be- I zoekers(sters) mogen de boerderij op om daar de geit en de andere i dieren te aaien. In deze zes hectare park zal men I beslist niet hoeven te verdwalen, want op zeer originele wijze geven houten kabouters dc loop-richting aan. Niet bij Birkhovcn s Met dit „Sprookjesland" heeft de heer K J dc Winter met zijn per- soneelsstaf een bijzonder fraai stuk werk geleverd, dat een beziens waardigheid is van landelijke be tekenis. Alleen jammer, dat het niet bij Amersfoort is opgebouwd. In het begin van dit jaar zyn er door do heer De Winter en enkele anderen, uitgebreide besprekingen gevoerd, o.a. met het gemeentebestuur van Amersfoort. De Rotterdamse aan nemer was er op een gegeven mo ment vry zeker van, dat hij zijn plannen in Amersfoort zou kunnen verwezenlijken. „Sprookjesland" zou in dat geval worden gebouwd by Birkhoven. De besprekingen liepen echter vast: men voelde er hier niets voor. Amersfoort heeft daar mee een mooie kans om toeristen aan te trekken, voorbij laten gaan. In „T ij d c n Men s", het tijd schrift van de nieuwe generatie, dat bij „De Sikkel" te Antwerpen en bij dc Uitg. Mij. „Holland" te Amsterdam verschijnt, geeft Simon Vinkenoog een definitie van de nieuwe poëzie. „Deze poëzie zo schrijft hij wordt vooral duidelijk wanneer men haar vergelijkt met datgene wat jongeren tien of twintig jaar geleden schreven. Het lijkt dan alsof cr een nieuwe taal is ontdekt, een taal die geen rekening houdt met naamvallen. verbuigingen, logisch zinsverband, versvoeten en het gebruik van clichés, maar hiervoor heeft ingeruild een magi sche beeldvernieuwing, een steeds gistende en stromende strijd met dc taal die zich uit in het' woord gebruik. en vrijelijk elk mogelijk experiment toepast, verouderd of niet. dat zo ver kan gaan als de laboratoriumproeven der lettristen of zo dicht bij huis blijven als da poëzie van Paul van Ostayen. Het weerbericht, vaak ver waarloosd en aan onze aandacht ontsnaptwordt ineens van groot belang op het ogenblik, dat 10e een fietstocht gaan ondernemen. Dan kijken wc cr naar in de krant en luisteren er naar door de radio, en op de morgen zelve bellen we nog even K-O-I.' Wanneer ik, vroeger buiten wonend, wilde weten, of ik met of zonder regenjas zou uitgaan of liever helemaal zou thuisblij ven, ging ik naar m'n buurman toe. en vroeg hem om raad. Dan stapte hij achter z'n huis het wij de veld m en keek met aandacht naar dc lucht. En ik beloof u, dat z'n adviezen, hoewel ze ook 7iiet altijd de juiste bleken, toch zeker reden gaven, om er aan dacht aan te schenken. Nog zie ik hem langs de einder luren, en letten op de wind. De Bilt doet hetzelfde. Maar de horizon is ontzaglijk verwijd. Men meldt een depressie, in aantocht in de buurt van de Azoren of IJsland, men weet welke storingen erop dit ogenblik optreden en hoe ze zich verplaatsen. Men kan niet rekenen met allerlei tussenko mende factoren, maar in grote lijnen ziet men in De Bilt, wat u;y nog 7iiei kunnen zien. Daaraan moet ik denken, wan neer ik iets tracht te begrijpen van de profeten van het Oude Verbond. Ella, die op de Karmel de eerste kleine regenwolk sig naleert na jaren van droogte. Maar meer nog Habakuk, die zegt: ik tuil gaan staan op mijn wachttoren en mij stellen op de ival, ik wil uilzien naar wat Hij tot mij spreken zal. Maar het schoonst is het slot van deze profetie. Daar is de profeet boven alle kansbereke ning uit, en kan zeggen: Als al les mij zou tegenlopen. dan zal ik nog juich"u in de H"er. ju belen in de God van mijn heil. Alleen daar is de volstrekte, moedgevende, stil en blij maken de zekerheid, ivaar een mens naar hunkert! v. E. AMSTERDAM Het Nederland se circus Jos Mullens ..Cirque Géant" gaat tegen het najaar een tournée maken door Zuid Amerika Dit is mogelijk geworden door sa menwerking met het Franse circus Joseph Bouglione. Na de tournée, die het Cirque Géant op het ogen blik door Nederland maakt, zal het in Rotterdam of Marseille scheep gaan op een vrachtschip, dat spe ciaal voor deze expeditie is ver bouwd. Het circusmateriaal moet voor deze reis behandeld worden met preparaten ter bescherming te gen termieten en tegen de felle tro pische hitte. Een Franse veearts en een medisch student maken de Zuid- Amerikaanse reis mee.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 5