Oude schuilkelder in Bonn werd intiem theater MUSICEREN UIT HET HOOFD: gevaar voor snobisme „CONTRA-KREIS": EXPERIMENT VAN KURT HOFFMANN Sneekweek Blikken bussen als schijnwerpers ALS DE SOLIST HET PODIUM BETREEDT. Resultaat belangrijker dan manier van uitvoering Als twee druppels water Donderdag 21 Augustus 1952 5 (Van onze correspondent te Bonn) BONN IS „BONDSHOOFDSTAD", maar een beetje een ironische term is dat wel. „Hoofddorp" is het woord, dat beter aangeeft hoe het met de plaatselijke verhoudingen in Bonn gesteld is Een van de dingen waar aan men het duidelijkst het on-hoofdstedelijke karakter van dit oude uni versiteitsstadje ondergaat is het ontbreken van een enigszins beweeglijk cultureel leven. De theatercentra van Duitsland zijn Berlijn, Hamburg, München en ook nog wel een beetje Keulen en Düsseldorf, maar Bonn hoort daar met bij. Op litterair gebied is er in Bonn bij mijn weten eigenlijk helemaal mets te koop muzikaal is het iets beter; er is ten minste een Beet hoven-traditie. HET GEVOLG van deze, over het geheel genomen niet zeer in spirerende, situatie is, dat de poli tici, de ambtenaren, de diplomalen en de journalisten, kortom de hele wereld van niet-Bonners, die over de vroegere rust van het stadje is heengevallen, naar Keulen, Düssel dorf of Frankfort trekken voor theater, cabaret, lezing en concert (dm van de wat luchtiger genoegens die sommige dezer steden etaleren nog maar te zwijgen) Onder die omstandigheden is lemar.d, die probeert in Bonn zelf vaste voet aan de brokkelige cultu rele wal te krijgen, een waaghals, een tegen-de-stroom-op-roeier. En toch is er, op toneelgebied, zo'n po ging gedaan, en het begint er op te kjken dat het nog lukt ook. „Con- tra-Kreis" heet die poging. Maar laat mij bij het begin beginnen. Ergens in het centrum van Bonn ligt een oude schuilkelder. Daarbo venop staat een gloednieuw bio scooptheater. Een paar jaar geleden ontdekten een stuk of wat acteurs zonder engagement de kelder. Ach terin was een soort vierkante ruim te. die misschien wel voor toneel bruikbaar zou zijn. Van het voorste deel was, zo dacht men. met enige goede wil wel een tentoonstellings ruimte te maken. Op die basis pakte men de zaken aan. maar het werd geen uitgespro ken succes. Voor de tentoonstellin gen was maar weinig belangstelling, in ieder geval niet genoeg om de kosten te dekken En ook de „afde ling toneel" leed onder een perma nent gebrek aan geld; er zat nau welijks een dróge boterham in. Afgeknipte dassen Maar nu. sinds ongeveer een jaar. is er zo het een en ander veranderd. Het voorste keldergedeelte is nu in gericht naar het voorbeeld van de Parijse existentiaiistenkelders; een kleine dansvloer in het midden, rondom, gedeeltelijk in een soort nissen, tafeltjes, verder niet die klap-in-het-gezicht verlichting, die in Duitse „Lokale" vaak zo hinder lijk is; en dan, vanwege de Parijse sfeer klaarblijkelijk, hangt er ergens een aantal afgeknipte dassen aan een touwtje. In Parijs begon indertijd „Lady Patachou", een door Maurice Che valier ontdekte zeer charmante en zeer blonde damemet qualiteiten op het gebied van het chanson.- met het dassen-knippen. Het kon u ge beuren, dat, wanneer u in haar ca baret niet voldoende overtuigd de refreins meezong of u op andere wijze als buitenbeentje gedroeg, een flink stuk van uw zorgvuldig ge knoopte stropdas door de schaar van Patachou werd afgeknipt. Persoonlijk heb ik het nooit zon barre grap gevonden, maar ik heb in Parijs toch nooit van incidenten naar aanleiding van dit wonderlijk gebruik gehoord. Ik moet er niet aan denken, hoe hier in Duitsland een bezoeker van een cabaret, wie men bij wijze van groet de das zou ifknippen, zou reageren. Duel, denk ik. De dassen van de Bonner „Tabu" zullen wel door de bedrijfsleiding xijn aangekocht, afgeknipt en opge hangen maar gevraagd heb ik het niet. Hoe het ook zij, vooral dank tij een plezierig muziekje is het in die ..Tabu" wel uit te houden. Maar om terug te komen op de „Contra- Krcis": het theatertje staat nu on der leiding van Kurt Hoffmann Hoffmann was intendant van het stedelijk theater van Breslau voor hij als vluchteling naar het Westen kwam De eerste maanden van zijn verblijf in de Bondsrepubliek ver diende hU zijn brood door als wijn verkoper op te treden, tot op de dag waarop hem de leiding van de •Contra-Kreis" werd aangeboden 10 x 12 meter U moet u het zaaltje waarin ge speeld wordt voorstellen als een bij- oa vierkante ruimte van naar schat ting ongeveer tien bij twaalf meter, in totaal zijn er 120 zitplaatsen, waarvan het merendeel zich bevindt aan twee zijden van het .toneel", dat een in het midden uitgespaarde humte is Ook langs de derde wand itaan er dan nog enkele stoelen, vooi zover de ruimte niet in beslag genomen is door requisieten. De vierde wand bevat de deur daardoor de spelers opkomen en xlgaan De stoelenrijen zijn amphi- thtatersgewijs opgesteld; de eerste tij toeschouwers zit practiseh op net toneel Hetgeen tot moeilijkheden aanleiding geven kan Laatst woon de ik een voorstelling bij waar de volgende complicatie optrad: een fPeler moest, dat paste in het stuk. 'ets zoeken in een koffer Maar een toeschouwer, die zoiets moet heb ben gedacht van „He, een koffer' had er zijn jas en hoed opgelegd •"etgeen nu weer niet helemaal pas te. Verder is de zaak zeer eenvoudig Twee tin de hoogte opgehangen' wikken bussen met een op een weerstand geschakelde lamp er in hjn de schijnwerpers. Voetlicht is jr niet. een souffleur is er ook niet J-r staan, midden in de speelruimte, twee ijzeren balken ter ondersteu ning van de zoldering De regie heeft het tot nu toe klaargespeeld in ieder stuk die ongelukkige 'Jteren palen op een of andere wij- z« tn het spel te betrekken. Als de voorstelling begint worden van huiten tegen het enige minuscule taampje, waardoor licht naar bln- D*n schijnt, een paar kartonnen Platen» gezet. Als het helemaal don- «r is, sluipen de spelers naar hun Plaatsen, de „schijnwerpers" gloeien en het spel kan beginnen. Geen noodoplossing Natuurlijk is toneelspelen in een fltr3elyke omgeving, zo op de neus •an het publiek, iets anders dan 'Palen op een groot schouwburgto- heel Over dit en andere onderwer- ^n. die samenhangen met het ex- Pariment van de „Contra-Kreis", C:iT. SlIlIilülOll! had ik een gesprekje met Kurt Hoffmann. Dit had hij er van te zeggen: „Wij hebben de zaak opgezet als een gemeenschap van acteurs, die fkerig is van de overheidsbevoogding over het toneel, zoals die mhaerent is aan het systeem van de gesubsi dieerde stedelijke theaters. Het ge volg van dit in Duitsland algemeen gebruikelijke systeem is. dat de In tendanten niet vrij meer zijn. .Aan de ene kant zijn ze afhan kelijk van hun geldgever, de staat, en aan de andere kant kunnen zfj zich geen experimenten veroorlo ven; van leder stuk moet tevoren vaststaan dat het trekken zal, want er moet geld in de la komen. Nie mand durft het dus aan eens iets bijzonders te proberen, het publiek op een nieuwe wijze te benaderen. Daarom is voor ons het „kamer theater" ook geen noodoplossing, waarmee wij genoegen nemen tot wij iets beters gevonden hebben, neen. het is een van de bijzondere middelen waarmee wij ons doel trachten te bereiken. Dat doel is: een verinnerlijking van het toneel: wij willen het toneel weer maken tot een stuk levende werkelijkheid, waar het publiek onmiddellijk deel aan heeft. „Het spelen is niet gemakkelijk onder de omstandigheden, die wij voor onszelf geschapen hebben Juist omdat de speler zijn publiek niet alleen maar vóór zich heeft, maar ook achter zich en opzij wor den hoge eisen gesteld aan zijn plastische uitdrukkingsvermogen; zijn rug moet evenzeer kunnen spreken als zün mond of gezicht." „Wat voor stukken brengt u in het bijzonder?" „Eigenlijk alles wat ln staat is een zekere verandering in de toe schouwer teweeg te brengen, door hem te ontroeren, aan het denken te zetten of in een andere vorm van geestelijke beweging te bren gen. Dat een stuk daartoe de mo gelijkheid biedt is eigenlijk de eni- gi eis, die ik er aan stel. En daar bij is het in zekere zin onverschil lig op welk terrein de prikkelende werking wordt uitgeoefend: die prikkeling kan van politieke, more le of aesthètische aard zijn. Trou wens. uit de veelzijdigheid van ons repertoire is dat ook, wel te zien. 323 KURT HOFFMANN als „De inge beelde zieke" in Mollère's gelijk namige toneelspel. Wij speelden bijvoorbeeld Cocteau, Shakespeare, Synge. Sartre, Moliere om er maar enkelen te noemen." „Hoe is er tot nu toe oj5 uw werk gereageerd?" „Goed. De belangstelling neemt toe. Het is niet overdreven om te zeggen dat de „Contra-Kreis" zich een eigen plaats heeft verworven in het Westduitse theaterleven. Voor mij is dat een bewijs, dat de mensen inderdaad behoefte hebben aan beleving, dat zij verwachten dat het toneel meer geeft dan goed kope bevestigingen." Zo is het ook. Tot nu toe heb ik drie opvoeringen van de „Contra- Kreis" gezien: „Le malade imagi naire" van Molière, „The Playboy of the Western World" van Synge en „Les mains sales" van Sartre. Vooral de Sartre-opvoering was. door het boeiende spel van Gerhard Kauffmann als Hugo, toneel op hoog peil. En alle drie hadden ze de intensiteit, die Hoffmann zichzelf als eerste eis stelt. Recordpoging Barthel op 1500 m. mislukt LUXEMBURG. De Luxem- burgse middenafstandloper Joseph Barthel, die te Helsinki Olympisch kampioen werd op de 1500 meter in de tijd van 3 min 45.2 sec, is er niet in geslaagd het wereldrecord op die afstand, dat met 3.43 0 op naam staat van Gunder Haegg, Lennart Strand en Werner Lueg, te verbeteren. Het lukte hem wel, ondanks de zware baan, het Lu xemburgs record te verbeteren door als eerste door de finish te gaan in 3 min 44.6 sec. Niet min der dan vijf deelnemers op dit nummer bleven onder de 3.50.0. De uitslag luidt: 1. Barthel (Lux.) 3.44.6 (nieuw Luxemburgs record); 2. Mac Mil- len (V.S.) 3.45 2 (Amerikaans re cord geëvenaard); 3. Rciff (Belg.) 3 45.2 (nieuw Belgisch record); 4. Herman (Belg.) 3.47.6; 5. Druetz- ler (V.S.) 3.47.8. Jan Plantaz laat zich vervangen Piet Kooyman start nu in Luxemburg LUXEMBURG. Jan Plantaz heeft zich teruggetroken uit de Nederlandse amateurploeg voor de wereldkampioenschappen op de weg. Hij vond zelf, dat hij totaal uit vorm is. De sportcommissie van de KNWU heeft thans de Haagse amateur Piet Kooyman aangewezen. Verder bestaat de amateur-équipe uit Adrie Voorting (Haarlem), Arend van 't Hof (Sassenheim), Kees Aanraad (Oud-Gastel), Hein Gelissen (Beek, Limburg) en Piet v. d. Brekel (Echt, L.). Alle hotels in de stad Luxemburg zitten vol vacantie- en congresgan gers (plan Schuman); er is geen bed over voor renners, officials en journalisten. Die zijn nu neergestre ken in de dorpen in de buurt. De KNWU heeft een speciale bus uit Nederland laten komen om voor het vervoer van de Ned. renners (en hun materieel) van het hotel in Echternach naar het circuit te verzorgen. Dat is iedere keer onge veer 40 km! Het wegparcours is 17.5 km lang en moet door de amateurs tien keer, door de profs zeventien keer worden afgelegd. Het parcours is niet bepaald moeilijk doch het zit vol lichte kHms en afdalingen is zeer bochtig. ROME. Italië, winnaar van de Europese zone in de Davis cup competitie, en India, enige inge schrevene in de Aziatische zóne, zullen te Melbourne tegen elkaar uitkomen in een wedstrijd, die 24 December begint. l~J IJ had zijn hoofd meer in de muziek dan de muziek in zijn M hoofd" is een al verjaard muzikantengrapjedar is achterhaald door de geestige ovmerking van één onzer orkestmusici: „h\j dirigeerde alles uit ons hoof aMaar ook dat eerste grapje kan zo heel oud nog niet. zijn. want het gebruik om bepaalde composities uit het hoofd te spelen is betrekkelijk jong. Het is als verschijnsel verbonden met de opkomst van „de solist" en het solisme als virtuozen dom. Sedert de lijd dat muziek niet meer alleen en steeds minder werd uitgevoerd in kamers en in huizen of paleizen van vorsten en adellijke heren, maar ging verhuizen naar de concertzalen, toegankelijk voor iedereen tegen een toegangsprijs, groeide allengs mede onder invloed van de op bloeiende Romantiek de drang, én de noodzaak, voor de concert zalen-bereizende solist om „de wereld te veroveren" en door een „dui zendkoppig publiek" als phenomeen te worden bejubeld. De virtuoos ging op tournee met zijn paradepaarden, waarbij niet al leen enkele losse stukken maar ook meerdelige sonates en concerten uit het hoofd werden gespeeld Het be hoorde op den duur tot de stijl van het optreden om kamermuziek „van blad" te spelen, maar de grote solo stukken en -concerten uit het hoofd, alhoewel hei duidelijk zal zijn dat een violist die Brahms' vioolconcert uit het hoofd kan spelen ook wel een sonate zonder muziekboek kan uit voeren Die eenmaal voor de uitvoe- ringspractijk geldende afspraak is al weer verbroken. Zelfs strijkkwartet ten het Nuovo Quartetto Italiano bijvoorbeeld betreden zonder mu ziek. zonder lessenaars, het podium En uit Amerika verscheen de diri gent-zonder-partituur. Toscanlni was het voorbeeld, maar bij hem was het een noodzaak: zijn zwakke ogen dwongen hem alle partituren van buiten te leren, een van-buiten-leren dat bij hem in zo hoge mate van- binnen-leren betekende. Groot gevaar Dat de leek en zelfs menig vak- musicus voor dergelijke mnemo technische prestaties grote bewonde ring koestert is te begrijpen, maar er schuilt in de verering voor deze reproductieve bijzonderheid een groot gevaar Immers, de menselijke psyche is té gecompliceerd in haar verfijnde organisatie om aan een ge lijkschakeling welke ook te worden onderworpen En zeker de kunstenaarsziel mag men niet gaan waarderen volgens de dumng ener mode. Hoe ontoelaatbaar ver wij hierin reeds gaan bleek mij na een concert van My ra Hess, die eén der klassieke pianoconcerten met het Concertge bouworkest had gespeeld in het Am sterdams Concertgebouw. Zij was met haar rood-gekafte planopartij min of meer ostentatief onder de arm het podium opgekomen en speelde, tegen elke „mode" in, van blad. De volgende dag stond in één der recensies: Dat Myra Hess dit bekende pianoconcert van blad speelde was toch eigenlijk beneden haar waardigheid." Neemt de schrij ver van zo'n zinnetje aan dat Myra Hess blijk gaf de te spelen muziek onvoldoende te kennen? Wie even nadenkt, begrijpt dat een herscheppend kunstenaar die jaren, vrijwel dagelijks, op een werk heeft gestudeerd, maat voor maat daaraan heeft gezwoegd, gevijld en gepolijst, het stuk ként als hij er mee op het podium komt HU heeft die muziek in zijn studeerkamer vaker gespeeld dan wU ooit het Wilhelmus hebben gezongen En wie daar even bij blijft stilstaan, beseft ook. dat het „uit-het- hoofd-spelen" (of zingen) na lange en intense voorbereiding, niet zó een wonder is als wij, die alleen het eindresultaat meemaken, soms wel menen. Voor ieder anders De moeilijkheid ligt voor de uit voerende kunstenaar elders, en ls voor iedere kunstenaar anders ge doseerd. Sommigen zijn auditief van aanleg: voor hen wordt do muziek in hun geheugen geheel klank, zij vergeten na enige tijd het zichtbare notenbeeld volkomen, zodat de ge drukte noten, waarvan zü aanvanke lijk de muziek lazen, nog slechts een hindernis vormen; zij spelen liever en beter zonder „noten" Anderen weer zijn meer visueel van aard: met het innerlUk „gehoor de" muziekbeeld blijft het eenmaal „geziene" notenbeeld onverbrekelijk verbonden; zü onthouden niet slechts de muziek, maar ook de plaats waar deze op de bladzijde stond gedrukt, zü onthouden zelfs de nummers der bladzüden. de bogen, de tekens, de vingerzettingen en de letters met fotografische nauwkeurigheid. Som migen uit deze categorie kunnen juist daarom weer het notenbeeld gemakkelük missen, omdat zij dit in hun herinnering tóch zien; maar an deren ondervinden van het aanwe zige notenbeeld juist een aangename steun Dat hangt af van velerlei bij komstigheden die gedurende het op treden mede de paraatheid van het geheugen bepalen. Nog geheel afgezien van de vele variaties in het functionneren van het geheugen bij ieder afzonderlijk, afgezien ook van het feit dat muzi kaliteit en kunstenaarschap niet in wezenlijke waarde stijgen of dalen door al of niet volmaakte actie van het geheugen moeten reeds de ge noemde psychische gegevens van vi suele en auditieve aard en hun ver menging ons doen inzien, dat de ene kunstenaar van nature gemakkelijk, de andere met moeite uit het hoofd concerteert, en dat daarmede niets gezegd is omtrent de waarden hun ner prestaties. Enige jaren geleden bleef de be roemde Franse pianiste Janine Weill midden in de voordracht van een stuk van Debussy steken, begon op nieuw. bleef wéér steken, veront schuldigde zich en ging uit de solis tenkamer haar muziek halen. Daarna verliep alles zonder storing. Nie mand nam haar dat kwalijk. Nie mand achtte haar daarom minder als musicienne. Menig dirigent reeds had nóg de eerste partituurbladzijde vóór zich open liggen bü de slotmaten ener compositie Dat is de andere kant Hoevele jaren dirigeerde Mengel berg de Beethoven-symphonieen uit zijn partituren"' Kende hij ze niet Pas aan het einde van zijn dirigen tenloopbaan heeft hy. ook onder in vloed van Amerika, enige Beethoven- cycli uit het hoofd gedirigeerd. En dat tegen zijn zin Omdat hij zich mèt partituur rustiger voelde, ook al keek hij er niet in. Snobistisch element Neen wanneer het ult-het- hoofd-musiceren een e i s gaat wor den, een eis door een mode gesteld, dan wordt er wederom in ons con certleven een snobistisch element ge bracht, dat beneden de waardigheid is van onze oude muziekcultuur. Het enige wat belangrijk kan zijn is: dat de muziek zo mooi mogelyk wordt weergegeven. Langs welke weg de vertolker tot zyn hoogste vermogens komt is een zaak die nie mand. alleen hèm, aangaat en waar zeker géén voorwaarden aan mogen worden verbonden, voorwaarden die door oppervlakkige algemeenheid de verscheidenheid der menselijke structuur miskennen en die by ont leding hunner strekking slechts sen satiezucht blyken te zyn Omdat het er ten slotte niets toe doet of iemand van blad speelt of niet. Voor óns niet. Voor de kunstenaar wèl. Laat hem dan vry in zijn keus. BERTUS VAN LIER Volleykampioenschap MOSKOU. Te Moskou werden de wedstrijden voortgezet in het tournool om de wereldkampioenschappen volley bal. De uitslagen waren: Heren. Hongarije—Finland 30; Tsje- choslowakije—India 30; Roemenië— Israel 30; BulgarijePolen 30; Rus land—Libanon 3—0. Dames: Roemenië—Frankrijk 30: TsJech06lowakUe—Hongarije 3—0. vierde dag) SNEEK De uitslagen van de vierde dag van de Sneekweek luiden: 30 m2: 1 Emmy, strmn Tj. Geveke. Regenbogen: groep 1: 1. Jan van Gent, strmn dr J. W. v. d. Zypp. Sneek. Groep 2: 1 Beneventum, strmn J. Hofland. Rotterdam. 22 m2 klasse- 1. Porto Alegre. strmn H. R. Schaap, Deersum. Pampusklasse: 1. Weerhaan, strmn H. Bakker, Sneek. 16 m2 eenheidsklasse a, groep 1: I. Peerless. strmn Joop Helder, Paterswolde. Groep 2- 1. Favenius, strmn Jaap Helder, Paterswolde. 16 m2 kl. b. groep 1: 1 Black Gull, strmn Th. van Eyk, Gouda. Groep 2: 1. Dak. strmn D. Kamp- huus. Zwolle. Groep 3: 1. Henjoh, strmn H. A. Minks, Leeuwarden. Valken, groep 1: 1. Rirette, strmn R Mulder, Langweer. Groep 2: 1. Trewes, strmn S. M. v. d. Meer. Heiloo. Sharpies: 1. Rakker, strmn B. v. WUk. Woubrugge. BM-klasse: 1. Meteoor 2, strmn D. Resink. Deventer. Vrijheidsklasse: 1. Schoffie, strmn H. C. Blok, Den Haag. Olympiajollen: 1. strmn K. H. Lukkien. Zwolle. 12 voetsjofien: 1. Waterbaby, strmn A. W. Reijers. Sassenheim Teamwedstrijd Holland-Friesland regenbogen: Holland 15.1 p., Fries land 20 p. Verenigings-groepswedstrijd Val kenklasse: „Den Haag" 41.1 p. „Sneeker Zeilclub" 39 p. KZV „Sneek" 39 p. Fide-schaaktournooi HELSINKI. In het Fide schaaktournool zijn enkele hang- partijen uitgespeeld van de laatste kwalificatieronde. Hierdoor werd de uitslag van de wedstrijd Italië Noorwegen in de tweede groep 3Yi en van Z.-SlaviëBrazilië In dezelfde groep 31. In groep drie won Israël de laatste partij tegen Griekenland, zodat hier ae uitslag 4—0 werd, De eindstand in groep 2 luidt: 1. Zweden, 21 bordpnt; 2. Honga rije 20,5 bordpnt., 3. Zuid-Slavië 18,5 bordpnt.; 4. Oost-Duitsland 13.5; 5. Oostenrijk 11,5; 6. Italië 11; 7. Brazilië 10.5; 8. Noorwegen 5,5. Het eindklassement in groep 3 is: 1. Rusland 23.5 bordpnt.; 2. Ver. Staten 18; 3 Finland 17; 4. Israël 16; 5. Nederland 13,5; 6. Polen 12,5; 7. Zwitserland 7,5; 8. Grieken land 4. Voor de plaatsing in het eind klassement speelt Italië in groep B en Brazilië in groep C. Radioprogramma VRIJDAG 22 AUGUSTUS HILVERSUM I 402 M VARA: 7.00 Nieuws. 7 18 Gramofoonmuziek: 7.30 Idem; 8.00 Nieuws en weerberichten; 818 Gramofoonmuziek; 8.50 Voor de huisvrouw; 9 05 Gramofoonmuziek; (9.35 —9.40 Waterstanden). VPRO 10.00 ..Km. deren cn Mensen", causerie. 10.05 Mor genwijding. VARA. 10 20 Gramofoonmu ziek; 10 30 Planorecital; 11.09 Radlofeutl- leton; 11.20 Gramofoonmuziek AVRO: 12.00 Dansmuziek; 12.30 Land- en tuin- bouwmededellngcn; 12.33 Sport en prog nose: 12 48 Orgelspel. 13.00 Nieuws; 13 15 Mededelingen of gramofoonmuziek 13.25 Orkestconcert; 14.00 Voor de huls vrouw; 14 20 Gramofoonmuziek; (plm. 1515 Voordracht). VARA: 16 00 Orgel en zang; 16.30 Voor de jeugd; 17.00 Clo- vecimbelrccltal; 17.20 Haarlemse Orkest vereniging. koor en soliste: 18.00 Nieuws 18 15 Felicitaties; 18.45 „Denk om de bocht". 19.00 Pianospel; 19.10 „Wat doet Uw man?" klankbeeld. VPRO: 19.30 „Vroomheid die moest bulten staan", causerie; 19 45 „Op bezoek bij anderen" causerie. 20.00 Nieuws; 20 05 Berichten; 20 15 Pianorecital; 20.30 ..Benelux", cau serie; 20.40 „Van vreemde bodem", cau serie. VARA: 2100 Cabaret; 21.35 .Het Leven betrapt"; 21 55 Buitenlands over zicht: 22 10 Gramofoonmuziek. VPRO: 22.40 „Vandaag", causerie- 22 45 Avond wijding. VARA- 23.00 Nieuws; 23.15— 24.00 Residentie-orkest. HILVERSUM II 298 M NCRV: 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgymnastiek; 7.30 Gramofoonmuziek: 7 45 Een woord voor de dag; 8 00 Nieuws en weerberichten: 8.18 Gewijde muziek; 8.45 Gramofoon muziek, ;9.00 Voor de zieken; 9.30 Voor de huisvrouw; 9.35 Gramofoonmuziek: 10 30 Morgendienst; 11 00 Gramofoonmu ziek; 11.30 Idem; 12.10 Gevarieerde mu ziek: 12.30 Land- cn tuinbouwmodcdc- lingcn; 12 33 Lichte muziek; 12.59 Klok gelui; 1300 Nieuws 13 15 Vocaal en semble en soliste; 13 45 Gramofoonmu ziek; 14.00 „Pioenen cn irissen moet men nu planten' causerie; 14.15 Kameror kest; 15.00 Gramofoonmuziek: 15.40 Voordracht; 16 00 Marinlerskapcl: 16.30 Voordracht; 16.50 Gramofoonmuziek; 17.00 Voor de Jeugd; 17.30 Militaire cau serie; 17.40 Gramofoonmuziek. 17.45 Fries programma; 18.00 Nieuws; 18.15 Gevarieerde muziek; 18.45 Gramofoon muziek; 18 50 Idem; 19.15 RegerlngsuiU zending: „Verklaring en toelichting"; 19.35 Gramofoonmuziek; 19.40 Radio- krant; 20.00 Nieuws en weerberichten; 20.10 „Vijf minuten"; 20.15 „Kruisridder van Joegoslavië", soorspel, 21.15 Geva rieerde muziek: 21.45 Radio Philhnrmo- nisch orkest; 22.45 Avondoverdcnkmg; 23.00 Nieuws en SOS-berichten23 15 Salonorkest; 23 4524.00 Gramofoonmu ziek. Brussel 324 M. 11 45 Gramofoonmuziek: 12.30 Weerbe. richten: 12.34 Gramofoon muziek; 12.80 Koersen; 13.00 Nieuws: 1315 Orgelspel; 1400. 14.45. 15.15. 15 45 en 1630 Grnmc- foonmuziek; 17.00 Nieuws; 17.10 Gramo foonmuziek: 18 15 Causerie: 18 30 Voor de soldaten: 19 00 Nieuws. 19 40 cn 20.00 Gramofoonmuziek: 21.00 Jeugdkoor; 22.00 Nieuws; 2215 Gramofoonmuziek; 22-5523 00 Nieuws. Televisie-programma Vrijdag 22 Augustus 1952 N.C.R.V. 20.1521 45: 1. „Sponsored pro gram". discussie; Pauze; 2. Geva rieerd programma; 3. Dagsluiting. door Samuel W. Taylor 28 „Dat is Bill Meadows zyn werk", zei ik. „Die weet wat honden af richten is Die chows had hij ook afgericht Hij hoefde dan ook maar een enkel woord tegen ze te zeg gen en ze verscheurden Curly en Dolly. Die honden zaten daar alleen op te wachten Op één woord. Toen hij gisteravond naar dat huis ging. behoefde hij maar één enkel woord te zeggen en het was met Curly en Dolly gebeurd" Mary huiverde. „Chick, laten we daar niet over praten Wat een ge luk, dat je het kind hebt gered." „Maar hij kon jouw eigen hond toch niet zo africhten dat hij jou beet", zei Walt „Jij had die hond toch zelf afgericht. Je had hem al toen het nog een heel klein hondje was." „Er is maar één oplossing voor", zei ik „En dat is dat het mijn hond niet was „Maar je kent je eigen hond toch wel?" „Ik was helemaal van streek. Ik verwachtte op dat ogenblik geen andere hond. Jiggs was een hond met een lange stamboom We koch ten hem toen hij nog heel klein was van Bill Meadows. Hij was uit een nest van vier of vijf". Walt knikte. „Dan lijkt het me niet onmogelijk. Een hond met een stamboom heeft bepaalde kentekens. Dat bepaalt de waarde van zo'n hond. Wanneer er iets aan zijn staart niet goed is of zijn oren, of als er iets mankeert aan de kleuren van zijn ogen, is het geen goeie hond. Bill Meadows heeft natuurlijk een andere hond uit datzelfde nest afgericht. En dat was de hond, die jou gebeten heeft." „Dat is de enige oplosing, Walt." „Wat voor rol speelt Bill Mea dows hierin?", vroeg Mary. „Dat weet ik niet. Natuurlük zit hü >n het complot, maar ik heb nog geen aanknopingspunt Gistermid dag toen ik op Cora stond te wach ten, stond hU met zijn Doberman bij het station. Toen ik uit de bio scoop kwam, stond hij aan de over kant van de straat te wachten En toen ik met Dolly's baby de deur uitkwam, stond hü buiten. Ik geef je de verzekering, dat ik schrok toen ik hem daar zag staan. Die Dober man van hem is een geweldig beest. Maar ik weet niet „Grote God!", riep Wait uit en meteen sprong hij overeind. „Wat is er?', vtoeg Mary. „Een Doberman". schreeuwde Walt. „Zit ik nou te slapen7 Dat ik daar niet aan gedacht heb Is een Doberman niet zo'n heel grote brui ne gladharige hond met gecoupeer de oren?" „Precies", zei ik. „Wat wou je daarmee zeggen?" „Zoeven ben lk naar bulten ge gaan om wat in de drogisterij te halen en toen ik terugkwam stond er zo'n hond aan de voordeur te snuffelen We keken elkaar zwijgend aan en het afschuwelijke besef drong tot mij door dat nu niet alleen mijn le ven op het spel stond Ik had ook Walt en Mary in deze geschiedenis gehaald. „Weet je zeker, dat het een Do berman was?", vroeg Mary rustig. „Ik ben geen hondenkenner". zei Walt. Maar het was wel zo'n Duit se hond. Geen herder, maar zo'n gladde bruine met gecoupeerde oren." „Ja. dat is een Doberman", zei ik. „De vraag is alleen: is het de hond van Bill Meadows?" Toen ik zoéven van de drogist kwam. stond dat grote bruine beest aan ae voordeur te snuffelen. Ik heb daar verder niet by stilgestaan, tot jÜ over Bill Meadows en zijn Do berman begon „Mogelijk hebben ze die hond la ten ruiken aan een of ander kle dingstuk van Je", zei Mary .Maar een hond volgt je spoor toch niet helemaal tot hier in San Francisco." „Daar heeft mijn vriendje Buster natuurlijk voor gezorgd. Hij kende mün sympathieën voor jou En hij wist natuurlijk heel goed. dat ik niemand anders had, naar wie ik toe kon gaan Het spijt me heel erg en je hebt gelijk. Walt Ik had jullie hier nooit in moeten be trekken." „Ach, schei uit", zei Walt. „Het is nu eenmaal niet anders." Hij liep naar de slaapkamer. „Laten we ons nu niet druk ma ken, voordat we zekerheid hebben", zei Mary. „Het kan best een straat hond geweest zUn, die wal aan de deur snuffelde." Walt kwam de slaapkamer uit met een automatisch pistool. „Dit heb ik uit de dienst mee naar huis genomen", zei hy- Hij schoof een houder met patronen in het handvat, deed een patroon in de kamer en haalde de veiligheid over. „Laat ze nou maar komen" „Doe niet zo dwaas. Walt", zei Mary. „We weten nog niet eens of het Bill Meadows hond wel is En als hii het is. heb je toch mets aan zo'n aing. Wat wil ie eigenlijk7 Een vuurgevecht met ae politie?" „Nou goed", gromde Walt. „Maar wat moeten we dan doen? We kun nen toch zo niet blijven zitten" Ik sloop naar d° slaapkamer, liet het licht uit en k^ek voorzichtig opzij van de ramen tussen de gor dijnen door naar buiten. Er liep niemand op straat. Aan het eind van het blok huizen stond, aan de andere kant van de straat, een Ford geparkeerd. Hy zag eruit als de Ford van Bill Meadows, maar er zUn tenslotte zóveel Fords die precies op elkaar lijken. Ik ging weer naar de huiska mer. Walt en Mary keken me vra gend aan. „Ik heb geen hond gezien." zei ik ..Misschien in de portiek," ver onderstelde Walt. De zoemer ging. „Wie stond er aan de deur?", vroeg Walt. Ik haalde mün schouders op „Ik weet het niet. Hij moet in de por tiek hebben gestaan toen ik naar buiten keek Opnieuw ging de zoemer, lang en dringend. „Er stond geen politie-auto voor." zei ik „Wie is daar?", vroeg Mary door de spreekbuis. „Een telegram voor juffrouw Mary Davis." antwoordde een stem Walt pakte Mary bij haar pols. toen ze op de knop van de deur opener wilde drukken „Dat is al een oud trucje." zei hij „Doet u het telegram maar in de brievenbus," zei Mary door de spreekbuis. „Het is antwoord-telegram, juf frouw." „Doe het toch maar in de brie venbus Het antwoord stuur ik nog wel." „Goed Juffrouw." We renden door de slaapkamer naar het raam aan de straatkant. Beneden kwam een lange man met een leren jak aan uit de portiek Achter hem. een Dobberman. „Is dat em," vroeg Walt. „Ja. 't is Bill Meadows." zei ik „En dat is die hond, die ik by de deur zag snuffelen Wanneer we Bill Meadows met dat beest bin nengelaten hadden Met een re volver doe je niets tegen een hond." (wordt vervolgd) EEN van de markantegebou- wen, die is overgebleven van da oude vestingwerken van hét stad je Elburg is de Vispoort aan de haven. Restauratie van dit bouw werk is dringend noodzakelijk ge bleken. De Vispoort ia nu om- geven door een steigerwerk. Rallye Monte Carlo 23-27 Januari MONTE CARLO, De Rallye Monte Carlo, de traditionele auto- sterrit, zal in 1953 gehouden wor den van 20 t.m. 27 januari. Op 20 Januari zal in de verschillende startplaatsen het vertreksein wor den gegeven. De aankomst te Mon te Carlo is op 23 Januari. De klas sementsproeven vinden 24 en 25 Ja nuari plaats en de prüsuitreiklng op 27 Januari. Hjalmar wil in Rusland rijden OSLO De Noorse schaatskam pioen Hjalmar Andersen heeft oen Russische uitdaging geaccepteerd en bekend gemaakt dat hij in training zal gaan. om in do komende winter in de Sowjet-Unie tegen de Russi sche kampioenen uit te kunnen ko men. De Russische uitdaging werd gis teren in een artikel in de Pravda gepubliceerd, waarin de Russische rijders werd aangespoord hun uiter ste best te doen Andersen's record op de 10.000 meter te verbeteren. Vandaag zei Andersen. „Ik zou graag d* gelegenheid willen hebben, op de Alma Ata-baan tegen de Rus sen uit te komen. In ieder geval be gin ik nu maar vast te trainen, dan zie ik wel wat er deze winter gebeuren gaat."

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 5