ONDER WIJSPLAN R UTTEN Alexander Cohen, lezenswaardig en moedig pamflettist is ook sociaal een belangrijke stap in de goede richting FILMS IN AMERSFOORT Salzburg zag wereldpremière van Richard Strauss5 laatste opera r a Gratie en lieftalligheid in Grand Theatre VAN ANARCHIST TOT MONARCHIST (slot) Fijne spot en kostelijke humor typerend voor vele schetsen „Die Liebe der Danae" ondanks hitte evenement van Festspiele Zaterdag 23 Augustus 1952 5 schenk zijn voor de 88e verjaardag van deze vitale Fries. Wie van de talloze Nederlandse uitgevers heeft „fut" en smaak ge noeg om dit te ondernemen? S. A. REITSMA. Alexander Cohen, naar een tekening van Kees ran Dongen. fhans woont Alexander Cohen in een klein huisje in een buitenwijk van Toulon: „Clos du Hérisson" aan de Chemin des Fours-a- ïhaux. Op het hek is een bordje met een egel aangebracht wat een ymboliek! 'ijn vrouw wil mij als ik hen bezoek niet binnenlaten of k moet eerst de lijfspreuk van Lange Pier opzeggen: Büter en brea et èryne te?5 die dat nit sizze kin is gjyn oprjuchte Fries". Natuurlijk \an ik dat en dan worden mijn reisgezellin en ik na dit„Sesam open J" binnengelaten. Alles hier is uiterste eenvoud met een tikje bohème eel boeken. Opgewekte sfeer en goedlachse humor. Wie bitterheid of (Tslagenheid verwacht mocht hebben als gevolg van in een hard leven ontvangen opstopperszou zich ten enenmale vergist hebben. Be grijpelijk alleen voor de weinigen, die de weelde van het non-confor- misme zelf kennen. In zijn strijdbaar leven heeft Sandrodikwijls \ardhandig teruggeslagen, is hij vaak krachtdadig in het offensief tewcest. Maar daarnaast! Hoe begrijpend was hij voor allen, die leden hoe zacht voor dieren en kinderen. T N ons blad van vorige week 1 Zaterdag schreef de heer S.A. Reitsma voor onze lezers het eerste van twee artikelen over de tot Fransman genaturaliseer de Friese journalist Alexander Cohen. De heer Reitsma be schreef in dit eerste artikel per soon en karakter van Cohen en releveerde enkele merkwaardige episoden uit diens leven. In dit (laatste) artikel schenkt de heer Reitsma aanaachf aan Cohen's werk en aan meningen daarover. VJ f W- f 'II H'ijk, door PROF. DR M. J. LANGEVELD Hoogleraar in de Opvoedkunde te Utrecht Poging tot herdruk van oeuvre i/| EN krijgt van zijn opstandige natuur de beste indruk door ezing van zijn opstellen in de dag- iladpers, zoals deze gebundeld zijn n zijn in 1926 bij de Hollandia Jrukkerij in Baarn verschenen •oekwerk Uitingen van een léactionnair, een boek dat ik m het vorige artikel nog niet ■roemde. De titel verduidelijkt hij ioor zijn Credo neer te schrijven, riet zijn geen uitingen van een con- ervatief, een botte, lijdelijke con- tervatief, maar van een réaction- sair, die de strijd aanbond tegen ral hij vroeger als de voorwaar- !en van de Vooruitgang (met een ;apitale V) beschouwd had, doch ater verwierp. Het boek is opgedragen aan ,Kaya in grenzenloze dankbaarheid roor vijf en dertig jaren geduld." s dat niet roerend? Het bevat een nog altijd goedgelijkend portret oor Kees van Dongen. Een Inlei- 'ine door een zijner vrienden (mr 1. P. C. Wiessing) schetst zijn per soonlijkheid ten voeten uit. Zwerftocht Wat zou ik graag met citaten uit leze boeken werken. Elke zin is tintelt van geest. Ik zou echter uitvoerig worden. Ik neem een nllekeurig artikel, de schets van en zwerftocht door Parijs langs et lelijke beeld van De Musset, in wie hij door „een stenen juf rouw de muze van de dichter een grappige opmerking in het laat fluisteren. Van het lupide" Gambettamonument zegt lohen: „De tribuun in een flodde- geklede jas. wijst met autori- air gebaar in de richting van het hnisterie van Financien. Boven op ie top der Pyramide, pièce de distance van het afzichtelijk ge- nrte, zit 'n dame de Republiek op een Garoeda." Men moet die ingen gezien hebben om de fijne, erechtvaardigde spot te voelen, let „gepaste schuchterheid" pre sterende „tegen de richting van de ind" als een paar sputtertjes van e omnibus-koetsier in zijn ge- icht terecht komen en deze mop- *rt „faut. pourtant bien que je sche", rijdt „Sandro" voorbij de «mt-Sulpice langs een winkel met 'i lelijke heiligenbeelden, hetgeen em de verzuchting ontlokt: IVaarom maken ze die dingen niet »oi°Hij vervolgt: „Een andere nnkel, de gevel zwart en zilver verfd, en, in de uitstalkasten ografische beelden uit het be- rafenisleven. Vier gepluimde Jarden voor een hoog optorenende jhkoets. Over de katafalk, droef hangende draperieën, besprenkeld 3d komma-bacilvormige, zilveren anen. Smartelijk golvende franje. ?rder een serie lijkkist-modellen te stelen! Een gipsen op uit- egen-staande engel in een hemd geborduurde rand en mou- goed is dit waargenomen en te geestig weergegeven! Even later komt Cohen weer ugs de winkel, thans lopende. Hij i) eens informeren. „Deur open- idinvd. Omfloerste belklank. Een »rt heertje van een jaar of zestig, ïdede jas. witte das, vraagt mét bisterende stem, waarmee hij mij «n dienst kan zijn." Je voudrais savoir. Monsieur!" prijs van zo'n begrafenis ik r'ig hem naar zijn uitstalkast :mme ceci! Ik wijs op de vier likkende paarden en de Himalaja ikkoets. -Welke voorletters op de drape- *ëa, mijnheer?" „Ja ziet U, er is haast bij! Ik kom niet voor ■«elf C'est pour un ami!" Oat is wat wij een enterrement classe noemen. Daar gaat ;ds boven een begrafenis in aeze Twaalfduizend francs mijn- alles inbegrepen, rouwbrie- formaliteiten, fooien aan de aployé'stout compris!" -Ik dacht, dat hij er bij zou zeg- zoals in Engeland de advo- '•en van kwade zaken and no *5tions asked! Maar hij fluister- alleen, bij manier van laatste leveling: Et votre ami sera itent." moedigste en lezenswaardigste Ne derlandse pamflettisten was. wiens geschriften hij in zijn jeugd met gloeiende wangen en bonzende sla pen gelezen had." Events vroeg indertijd in den Gulden Winckel naar aanlei ding van Uitingen, wanneer Cohen weer een Nederlandse tri bune zou krijgen. Mr Molenaar noemde hem in de Stemmen des T ij d s een schrijver par droit de naissance. Johan Koning huldig de hem in de Hollandsche Revue. Menno ter Braak is in de 6e bundel van zijn Verza melde Werken vol waardering voor de „non-conformist". Professor Anton van Duinkerken noemt Cohen de meest meeslepende stylist onder de dagbladschrijvers en Uitingen „een bundel flitsen de pamfletten, bij wijlen tot in het komieke onverdraagzaam, maar snedig of bruisend naar gelegen heid." En Jacques Gans vraagt of er geen uitgever te vinden is die het gehele oeuvre van Cohen her drukken wil. De lijst van bevoegde en bewonderende recensenten is voor onbepaalde uitbreiding vat baar. Hiermede kan ik eindigen. Ik meen mijn gelofte nagekomen te zijn om, nu Cohen s boeken na genoeg uit de circulatie verdwenen zijn de aandacht op mijn oud-stad genoot te vestigen als eerste poging om het werk van een van Neder lands beste prozaïsten herdrukt te krijgen. Het zou een passend ge- Journaal van zeven dagen De voorpagina's van de kran ten hebben de afgelopen week verscheidene malen schokkende gebeurtenissen vermeld. Poly- goons wereldnieuws weerspiegelt deze voorvallen. De tragische af loop van de expeditie van pro fessor Cosijns en de overstro mingsramp in Zuid-West Enge land nemen een belangrijke plaats in. Een aardige illustratie van president Trumans point four ziet men in de weergave van ae hulp voor de geteisterde gebieden in India. Het Engelse society-huwelijk van Anthony Eden en Clarissa Churchill zal ongetwijfeld veler belangstelling hebben. Het Nederlands nieuws besteedt onder meer aandacht aan twee hoogtepunten op hippisch ge bied: het Nationaal Concours Hippique in Den Haag en de draverijen Nederland-Belgie op Duindigi. Ook bij de openstelling van de Egyptische afdeling van het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden waren de camera mensen aanwezigevenals bij de viering van de Indonesische On afhankelijkheidsdag in Wasse- y A '-v. Omdat Christine Duncan (Esther Williams) haar vriendin Ellen Hal- let (Paula Raymond) een handje wilde helpen bij het veroveren van het hart van haar baas Douglas Mor rissen (John Lund), zette zij een zeer geraffineerd plannetje in el kaar, dat via zeer dwaze en humo ristische situaties niettemin tot suc ces leidde. Tussen de bedrijven door werd Christine zelf hopeloos ver liefd op de bandleider Dick Layn (Van Johnson) en het eind van het liedje is, dat zowel Ellen als Chris tine die als vrijgezellen deze tech nicolor begonnen, hun verdere leven niet meer in eenzaamheid behoeven te slijten. Maar ondertussen kan men volop genieten van feeërieke waterballetten en daverende band en dans-shows. waarin naast Esther Williams, nog Lena Home en Elea nor Powell schitteren. Tijdens een groot feest wordt Esther Williams tot „De Hertogin van Idaho" ge kroond en het is de komiek Red Skelton die dit op, de hem eigen dwaze manier doet. IJsco-touristen „IJsfco-touristen" is weer een Lau- rel-Hardy-film. waarin de kolders zozeer hoofdzaak is en het verhaaltje bijzaak, dat men bij de betiteling maar weer eens flink zijn fantasie heeft gebruikt. We hebben in de hele rolprent de aanwezigheid van een ijsje niet kunnen bespeuren en zelfs van toerisme was er dit keer bij de dikke en dunne geen sprake. Maar ach, wat doet dat er eigenlijk toe. Het gaat om de malle fratsen en de koddige situaties en wat dat betreft komt men bij dit vrolijke duo nooit bedrogen uiit. Ditmaal gaan zij mui zenvallen verkopen in een Tirools dorpje en door hun kwasterig optre den wordt er een hele opschudding teweeg gebracht. Ze breken natuur lijk weer erg veel borden, doen op nieuw een beetje aan verliefdheid, trekken tenslotte weer aan het kort ste eind, maar brengen toch ook wel zoveel nieuwe, grappige en soms zelfs werkelijk geestige avonturen op het doek, dat de bezoeker of hij wil of niet. telkens weer in een scha terlach schiet. Als vacantiefilm en om de zorgen eens een keertje radi caal overboord te gooien is deze rol prent wel uitermate geschikt. Esther Williams is gekroond tot hertogin van Idaho". Nu is de beurt aan Van Johnson om haar mevrouw Dick Layn te maken. Misdaad N. V. De regisseur Howard Hughes heeft reeds verscheidene malen be wezen een goede thriller te kunnen maken. Met „Misdaad N.V." be vestigt hij zijn capaciteiten op dit gebied. Het is een boeiend verfilm de geschiedenis van Amerikaans gangsterisme een bendewezen, dat niet meer werkt met grove schiet en knokpartijen, maar volgens de meer efficiënte methode van omko perij en corruptie. Gelukkig schij nen er zelfs in Amerika nog eerlij ke politiemensen en Officieren van Justitie te zijn, die er hun ge woonte van maken bendeleiders een beentje te lichten. Robert Mitchum vertolkt de rol van zo'n deugdza me politieman en de manier, waar op hij dit doet maakt het de moei te wel waard deze film te gaan zien. Deze film gaat in Rembrandt. QEDERT het einde van de acht- tiende eeuw is de wetgevende arbeid der Overheid op het gebied van het onderwijs aan de gang. Het ontstaan van de grote proletarische bevolkingsgroepen ten gevolge van de opkomst der industrie en de vermindering der kindersterfte heeft het vraagstuk van het onder wijs voor al die kinderen onont koombaar naar voren gebracht. Tegelijk stelden de opkomende techniek, de wereldhandel en een steeds scherper internationale con currentie de bedrijven en de Overheid voor de noodzaak beter geschoolde arbeiders, beter ge schoolde technici en administratie ve arbeidskrachten in het leven te roepen. De bevolkingsvermeerde ring vroeg ook om meer artsen, advocaten, onderwijzers, leraren, terwijl de democratisering van ons nationale leven om een peilverho- ging en verbreiding der algemene ontwikkeling riep. In telkens andere behoeften moest het aanvankelijk zeer kleine onderwijsapparaat van ons land gaan voorzien. Voor de gemeen schap is het van het grootste be lang, dat al die losse onderwijs voorzieningen tot een goed samen hangend geheel worden verwerkt. Sociaal gezien is dit reeds een eer ste verdienste van het onderhavige plan-Rutten. De soepele overgang van de ene school naar de andere is absoluut noodzakelijk als er een groot aantal verschillende scholen gekozen kan worden. Aangezien nu een zich ontwikkelende maatschap pij vooral na het lager onderwijs (in dit plan: „Basisonderwijs" ge heten) veel verscheidenheid nodig heeft om aan alle verschillende maatschappelijke behoeften te vol doen. is het van belang dat Rutten aan deze kwestie heeft gedacht. Tot nog toe waren de ouders die. ter voortzetting van het algemeen vor mende onderwijs der lagere school, hun kinderen naar een school voor voortgezet algemeen onderwijs wilden sturen, moeilijk te helpen. De H B S. en het Gymnasium ston den sterk onder de druk der uni versiteit; de Ulo had zeer veel stof te verwerken om aan zijn eigen exameneisen te voldoen; de Middel bare Meisjesschool kwam nog het dichtst bij de bedoeling.... maar daarheen kun je onder schooltijd geen jongens sturen. I-I ET plan-Rutten wil nu een Al- A -1 gemene Middelbare School in voeren die in deze behoefte voor ziet en op één lijn staat met de zojuist genoemde M.M.S, Aanvul ling van het technisch onderwijs, van zoveel belang voor een volk dat moet industrialiseren, vinden wij op eenvoudig niveau als Een voudig Voortgezet Onderwijs (E.V.O.), maar ook als Uitgebreid Technisch Onderwijs. Op E.V.O.- hoogte vinden wij ook eenvoudige administratieve opleiding. Daarbij sluit op hoger niveau het Voortge zet Dag- of Avondonderwijs aan. Het Huishoudonderwijs vinden we als E.V.O. maar ook als Lager, Uitgebreid. Middelbaar en Aanvul lend Huishoudonderwijs in het plan. Er is dus gedacht aan: voortgezette algemene ontwikkeling, aan tech niek, aan administratie, aan jongens en aan meisjes. Daarnaast blijft het oude H3S - en Gymnasium-onder wijs voortbestaan als speciale voor- scholing voor de universiteit. Deze en dergelijke scholen gaan samen „Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs" heten. Een belangrijke uitbreiding en verdieping krijgt de Onderwijzers opleiding, terwijl de opleiding voor maatschappelijk werker in enen daarmee geregeld wordt. Bedenken we nu bovendien, dat dit plan het Kleuteronderwijs in de wet wil brengen en dus ook de opleiding van kleuterleidsters, dan zien wij dat het geheel van dit plan inderdaad naar omvang en opzet, sociaal bezien en paedago- gisch bezien, een belangrijke stap vooruit betekent. OM de toelatingsexamendril uit het basisonderwijs weg te nemen wil minister Rutten. dat dit onder wijs een algemene basisschool Veel lof tan kan schrijven of men kan niet! Tot de eerste categorie Jrde Alexander Cohen. Hij kan nog. Een jaar geleden schreef ov. in „Vrij Nederland" 1 artikel „De mens. de alverdel- beginnend met een versje ge- srd op de bewaarschool van juf- oij'v Hutchinson, waarvan ik in 1 vorige artikel sprak. In M a n- "1. het realistische en tegelijk 'ere schetsje: „Roudoudou, het ^jongetje". En het heel grappi- •Hans, de Napoleonide" of ^schampere „Jojo, de Teuto Gal- De redactie wijdde aan Cohen die gelegenheid de hoogste lof- ^gen en mr Ellas, de schrijver .Praetvaria" in Elseviers :fekblad herinnerde er aan, 't Cohen een der interessantste, katholieke economische hogeschool 25 jaar JU-BURG. Het 25-jarig be- der katholieke economische «school zal officieel gevierd wor- °P 21 November. Ook de dies - hogeschool valt op deze datum. SALZBURG, Vrij. dag, 15 Augustus. Het Mekka van de Festival ganger, Salzburg, ligt machteloos on der een hittegolf, die er de elfdui zend toeristen nog net niet belet zich te vergapen aan de vele wonderen van het Oostenrijkse stadje: de prach tige kerken, de vesting hoog op haar berg, het kerkhof, de ver rukkelijke plein tjes. straatjes en poortjes. Voeg bij die wonderen nog de traditie van een muziek, die nu anderhalve eeuw al door deze stra ten heeft gezweefd en voor een deel in deze straten is ontstaan het is een openbaring, hoe levend nu het huis van Mozart nog blijkt - en men begrijpt waarom men hier een flinke handvol talen hoort spre ken, waarom men hier meer vreem. de autonummers ziet dan waar ook. en waarom maar liefst 256 buiten landse journalisten naar Salzburg en zijn Festspiele getrokken zijn. Voor een festival zou geen beter décor te bedenken zijn dan dit Salz burg, zo losjes neergezet aan de twee oevers van de Salzach. Middelpun ten van het kunstfeest zijn er het Festspielhaus. het Mozarteum, de Peterskerk, het Landestheater. het Domplein. En dan nog de Felsen- reitschule. een immense ruimte bij dit weer met open kap waar men vroeger, onder het oog van de hoogmogenden in hun loges tegen Annelies Kupper als Danae en Josef Gostic als koning Midas tij dens de wereldpremière van Ri chard Strauss' opera „Die Liebe der Danae" in Salzburg. de berg, de paarden liet draven. In deze Felsenreitschule hoorde de be zoeker zijn eerste Serenade, nadat de „Gerard Terborgh" van de KLM hem hier afgeleverd had; in twee en een half uur tijd! Mozart zou het nooit gedroomd hebben: over zijn reis naar Holland deed hij heel wat langer! Die Serenades, altijd onder lei ding van Bernard Paumgartner. zijn veelomstreden manifestaties. Want Paumgartner is niet direct een groot dirigent, maar wel 'n groot Mozari- kenner. En zijn Mozarteum-orkest speelt dan wel met al die zo erg bejubelde Oostenrijkse zwier en souplesse, maar demonstreert bij lange na niet, hoe een klein or- kest op zijn best kan klinken Maar de sfeer van de Serenade is ver rukkelijk, de kaarsjes op de lesse naars der musici vormen de enige verlichting. Boven spant zich de Salzburgcr hemel en hoog op de berg achter het orkest branden lichtjes in de huizen Waarom zou men er niet luisteren? Gevecht om plaatsen Het grote evenement van Salz burg was de wereldpremière van Richard Strauss' opera „Die Liebe der Danae". Er is om de plaatsen gevochten: voor duizend schilling, dat is ruim 150 gulden, waren ze hier en daar nog te veroveren. En zelfs toegangsbewijzen voor de ge nerale repetitie, die gewoonlijk voor niet al te veel geld naar musici gaan, deden op de zwarte markt fantastische prijzen. „Die Liebe der Danae" heeft Strauss in 1940 gecomponeerd, maai twintig jaar eerder had Hugo von Hofmannsthal hem al een libretto- ontwerp er voor gestuurd: „Danae oder die Vernunftheirat". Slrauss deed weinig met dit ontwerp en na enige tijd raakte het vrijwel verge ten. De tragische dood van Von Hofmannsthal in 1929 verhinderde geheel en al de uitwerking van dat eerste ontwerp. Strauss, na jaren weer geïnteresseerd geraakt voor Danae. verzocht Joseph Gregor naar Von Hofmannsthal's ontwerp een opera-tekst te schrijven. Zelt be moeide hij zich intensief met het tot stand komen van die tekst, ge steund door de enthousiaste aanspo ringen van de dirigent Clemens Krauss. Verheerlijking van de liefde De uiteindelijke titel werd „Die Liebe der Danae" en ze omvat een mythologisch spel in drie bedrijven, waarin de mythe van koning Mi- das, die alles wat hij aanraakt in goud verandert, verweven is met een verhaal over een der legendari sche amoureuze escapades van de oppergod Jupiter. De god, die de gestalte van Midas heeft aangeno men, verliest dit keer eens. En Da nae, de gouddorstige koningsdochter, leert zich gewonnen te geven aan de rijkdom van gewoon-aardse en menselijke liefde. Dit gegeven bood Strauss gelegenheid zijn helle, zin nelijke muziek te mengen met de post-Wagneriaanse dramatiek, die hem geenszins vreemd was. In 1944 zou de Danae in Salzburg uitgevoerd worden Strauss woonde nog de generale repetitie bij, maar de „Welturaufführung" ging toen niet door in verband met de oor logsgebeurtenissen. Toen Strauss in 1949 85 jaar oud overleden was, vond nien in zijn testament de bepaling, dat zijn „Danae" eerst in 1952. en dan in Salzburg, voor het eerst opgevoerd mocht worden. Goede uitvoering En nu heeft dan een uitgelezen publiek de wereldpremière van de „Danae" beleefd en het een machtig schouwspel gevonden. Wat had men meer verwacht: een vernieuwing, een opera, die zou doen vergeien, dat er in deze eeuw meer muziek dramatische werken geschreven zijn? De uitvoering van „Die Liebe der Danae" was zonder meer goed, zoals alles hier nooit afzakt naar een peil beneden het goede. De Salzburger insiders weten ook, dat het nog beter zou kunnen. Ze we ten trouwens ook, dat het tegen woordig niet zo eenvoudig is om dit genre opera te bezetten. Clemens Krauss dirigeerde, Ru- dolf Hartmann ensceneerde, Emil Praetorius verzorgde de fraaie dé cors en costuums en orkest en koor omvatten de sublieme Weners. Van de solisten kent men bij ons Schöff- Ier, Jaresch. Est^r Réthy en Ha- rald Pröglhof. De Danae van Anne lies Kupper v/as voortreffelijk en Schoffler als Jupiter zeer goed. Na de eerste acte, die teleurstellend bleek, bereikt de uitvoering haar hoogtepunt: de tweede acte is het sterkste trouwens, de derde veel te lang. Na afloop moest het gordijn maar liefst drie en dertig maal gehaald worden. Een ondubbelzinnig succes voor de Festspiele. In mindere ma te voor de comDonist. Want op hun kortst en krachtigst luidden de persstemmen; „Er was veel van de geniale Strauss bij. maar meer Wag ner En het was te lang voor de hitte Prof. dr M. J. LANGEVELD is en geen opleidingsschool voor H.B.S. en Gymnasium. In die basis school kan men kinderen by elkaar groeperen, die het onderwijs met een ongeveer gelijk tempo kunnen volgen. Men krijgt dus niet een standenschool, die voor H BS. en Gymnasium opleidt naast een volksschool die dat niet doet. maar: groepering naar begaafdheid. Dit alles kan sociaal alleen verbetering betekenen al zal het wel even duren voor het werkelijk is inge voerd. De Ulo van nu zal overgaan in ten minste twee typen: de A.M.S. (zie boven» en de School voor Een voudige Administratieve Werkzaam heden. Ouders die tot dusver, wil den ze hun kinderen voortgezette algemene vorming geven, gedwon gen waren óf voorbereidende uni versitaire scholen te kiezen of de Ulo met haar omvangrijke examenstof. krijgen dus nu betere kansen. Hun kinderen be hoeven zij niet gedurende vijf of zes jaren aan de ren bloot te stel len voor een eindexamen, waarmee ze niets gaan doen als ze het heb ben en dat ze in een zeer groot per centage der gevallen nooit bereiken. De uitbreiding van het Kleuteron derwijs biedt steun in de opvoeding van jongsaf. Meer van wat velen hun kinderen niet kunnen geven, zal nu de school kunnen bieden De verbetering en de regeling van de selectie (het sorteren der kin deren naar hun aanleg) is aan de orde in de Commissie-Cramer, door deze zelfde minister vele malen geraadpleegd en het is zeker dat alles staat of valt met. de vraag of en hoe wij er in slagen elk kind door deskundige voorlichting op zijn juiste school te krijgen. Het plan spreekt van een dergelijke „deskundige", maar laat hem ver der nog onbepaald. Het zal onver mijdelijke blijken, het nog te ver wachten rapport der zojuist ge noemde Commissie Cramer te kop pelen aan dit plan. De minister is van mening dat zijn nieuwe plan niet meer geld kost dan ons huidig stelsel. Ik ben echter zo vrij er een honderd mil- lioen boven op te leggen. als het tenminste wat worden moet. Allereerst: hervormingen hebben niet veel zin als de leerïingenschaal (aantal leerlingen per klas) niet belangrijk omlaag gaat. De ult- schifting der begaafden heeft niet veel zin als de gezinnen, die dat nodig hebben, geen onkostenvergoe ding en vereffening van loonder ving ontvangen Uitschifting leidt ook met tot kleinere klassen waarin dan plaats zou komen voor de begaafden uit minder kapitaal krachtig milieu als de meer ka pitaalkrachtige voortgaat met extra- les en herhaald zittenblijven zijn kinderen door een voor hen te moeilijke school heen te slepen De minister ziet dit gevaar, noemt het. Utrechtse Opera met „De Barbier" De Utrechtse opera, die sinds en kele maanden de opera „De barbier van Sevilla" van G Rossini in studie heeft, zal tijdens de Jaar beurs twee voorstellingen van deze opera in de Utrechtse Stadssenouw- burg geven en wel op 3 en 11 Sep tember. Ook de vier besloten voor stellingen, welke daarna nog in September in de Stadsschouwburg volgen, worden begeleid door het Utrechts Stedelijk Orkest. Adriaan Morriën vervaardigde een Neder landse bewerking van het libretto, dat Cesare Sterbini voor de com ponist schreef naar het gegeven van de Beaumarchais De regie is in handen van Cces Laseur en de mu zikale leiding wordt gevoerd door Chris Burgers. Solisten zijn: John van Kesteren. Jan Rietvelt, Guus Hoekman, Henk Weimar. Anton Eldering, Frans van de Ven, Al- bert Kross, Torna Tadens en An neke van der Graaf. In Noord- Holland worden de voorstellingen begeleid door de Haarlemse Orkest Vereniging, in Gelderland door het Gelders en in de drie Noordelijke provincies wordt de begeleiding verzorgd door de Groninger Orkest Vereniging. Er worden onderhande lingen gevoerd om het Maastrichts Stedelijk Orkest de opvoeringen in Limburg te laten begeleiden. Naar wij voorts vernemen zal de Utrechtse Opera, die op het ogen blik nog geen rechtspersoonlijkheid bezit, binnenkort in de vorm van een stichting haar werkzaamheden voortzetten. maar geeft nog geen aanwijzingen, hoe het te overwinnen. DE minister denkt bij de selec tie zeker aan een betere en meer systematische verzameling van eegevens over het kind door de school, maar hij denkt ook aan het toepassen van tests. Minister Rutten is, vóór hij minister werd, professor geweest in de psychologie In Nijmegen en hij wou misschien wel dat hij het maar weer was. D.w.z.: hij denkt zeker niet aan de onderwijskrachten als „deskun digen" die deze tests afnemen en daarin heeft hij gelijk Hij denkt even zeker wel aan de psycholo gen en daarin heeft hij maar zeer ten dele gelijk. En dat is een sociale kwestie van belang- wat er aan tests gehanteerd wordt, is ont staan en beproefd in de maatschap pelijke verhoudingen zoals ze zijn. En die wilden wij nu juist niet tot maatstaf van de toekomst maken. Hier ligt een groot gevaar. Verder: wij wilden onze zorg voor de socia le vooruitgang niet uit handen ge ven aan een ongrijpbare psycho loog. maar in handen laten van een bekend, vertrouwd en onder goede, openbare controle staand apparaat als het onderwijs. Tenslotte: wij willen de leerkrachten niet demo raliseren door hun de verantwoor delijkheid af te nemen voor een typisch opvoedkundige beslissing als: welk kind in welke klas. ih welke leergroep, in welke school. Moeten hier „deskundigen" komen, dan beginne men met speciale scholing van onderwijsmensen zelf en recrutere men ze in ieder geval uit personen die met liefde in het onderwijs zelf werkzaam zijn. Niet uit academische jongelui, bedrijfs- psychotechnici, dokters, mislukte leerkrachten of weglopers. Natuurlijk zal men, behalve een Onderwijzersopleiding, die er is. ook een leraarsopleiding moeten maken, die er niet is. Zes jaar studie van wiskunde of Duits maakt niemand geschikter voor het nede rig vak van leraar en men mag niet al te veel overlaten aan de Voorzienigheid alleen. Ook hier stelt de gemeenschap eisen aan scholing en deskundigheid van het begin af en niet na verlóóp van jaren. Maar dat alles doet niets af aan de belangrijk betere voorziening in de sociale en paedagogische behoef ten van ons volk door het plan. dat hier door Rutten wordt voor gesteld. M. J LANGEVELD. „Tussen de rails" Ook nummer 4 van „Tussen de rails" is weer een lust voor het oog Dit bij de drukkerij Bosch te Utrecht gedrukte Maandblad voor de Nederlandse Spoorwegen, dat ten gerieve van de reizigers in do tremen ter lezing wordt gehangen (verboden mee te nemen!) kan zeker tot het allerbeste worden gerekend wat op het gebied van geïllustreerd maandblad in ons land verschijnt. Er wordt uitmun tend kunstdrukpapier gebruikt, waarop de vele kunstzinnig ge plaatste foto's prachtig uitkomen. Dit blad is voor de reizigers een juweeltje om te zien. Maar er valt ook ditmaal weer veel interessants te lezen. Max Vet schrijft over „Miniatuurstad Madurodam". M. v. d. Zaan over „Hugo Koblet wint de sprint per treinJ®n van Ees over „De kolderkoning Tooon Her mans", J. F. A. N. Entken over „Van Harwlchkade naar Vasaga- tan", D. A. Broekhuizen over „Koeien verdienen dollars" en zo is er nog een aantal artikelen, uit muntend opgemaakt en geïllus treerd. Baltimore's burgervader krijgt beker van collega van Utrecht DEN HAAG. Op initiatief van de KLM zal op 28 Augustus in Baltimore een Hollanddag gehou den worden. Deze dag zal in het teken staan van de Nederlandse confectie-industrie, die daar een aantal modellen van Nederlandse makelij zal demonstreren. Op de speciale vlucht voor deze gelegen heid zal de burgemeester van Utrecht, de Jaarbeursstad, 'n kris tallen bokaal met daarin geëtst het wapen van de stad. aan zijn col lega van Baltimore meegeven Duivelsspel Een dicht-begroeid laantje brengt ons aan de voet van het duin. Wanneer we halverwege zijn, worden we genoodzaakt, xn het onderhout van de kant be scherming te zoeken, omdat een wildtoeterende auto in waanzin nig tempo het laantje .neemt". Een paar honderd meter ver der staat de auto stil, waar het pad doodloopt in het duinzand. De portieren vliegen open, man nen springen er uiten van de bodem van de auto worden twee jongens naar buiten gesleurd, op de grond gesmeten, overeind ge rukt en onder xwaargeleide van de drie mannen de duinen ingesleept. Wanneer het de opzet was. ons er in te laten vliegen, dan is die opzet gedeeltelijk ge lukt. We hadden werkelijk een ogenblik nodig voordat we het spet als zodanig herkenden Wan neer hel de bedoeling was. het sensatie-bericht in de krant te evenaren, dan zet ik hen hierbij in de krant. Maar de vraag, die by mij opkomt is: ben ik werke lijk bezig, af te takelen, omdat ik verontwaardigd ben over wat mij schaamteloos stom lijkt te zijn? Dat mensen zo blind kun nen zijn voor het werkelijk avon tuur van de ontmoeting met de wijdheid en ongereptheid van het duinlandschapen daarin slechts hun verziekte verbeelding weten te projecteren Dat de zee bij avond „lichten" kan, terwijl de badgasten zitten te griezelen in éen obscuur bioscoopje, en we onze kinderen voor hun spel uit rusten met imitatie-dolken mét bloedgeul, waar je geen boter ham mee snijden kunt Dit alles schreeuwt om nieuwe aandacht voor „het spel van verkennen". Vooral voor ouderen.' v. E. J

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 5