Romantische kroniek van een ontgoochelde held Vijf en twintig uur Faust in Dornach Gebrek aan mineralen oorzaak var ziekteverschijnselen bij het vee Dagblad-reclame is niet te vervangen Alfred de Musset in Avignon Lorenzaccio meeslepende samenzwering tegen tyran Voer van eigen bodem is te weinig gevarieerd Goethe's meesterwerk in zijn geheel opgevoerd ove Middeleeuws manuscript Gulden-Sporenslag gevonden Kaas maakt het voedzaam en... lekker! DOE MÉÉR MET KAAS! 4 Dinsdag 26 Augustus I95 Nu genist in het wanne zand Levensvreugde, vei} en blij MaarSIR PERCY hoort er bij KLEISTS „PRINS VAN HOMBURG" da- teert van 1810, De Mussets „Lorenzaccio", dat Jean Vilar ook in Avignon heeft opgevoerd, van 1834. Na een korte spanne tijds staat de romantiek, die zich bij de Pruis aankondigde, bij de Fransman in volle bloei. De vrijheid, die zich in het eerste stuk aarzelend mat met een rechtvaardig heerser, wordt hier de meesle pende samenzwering tegen een tyran; de brave keurvorst van Brandenburg wordt vervangen door de wellustige moordenaar Alexander de Medici, hertog van Florence; de hoofdpersoon, de romantische held1 en dromer, verandert in een complete nihilist, die ten slotte sterft voor de vrijheid. Het drama zelf verliest het klas sieke en geserreerde, dat het bij Kleist had, om zich te ontbinden in talrijke losse scènes met een menigte van personages en een dia loog, die meestal zwierig, poëtisch en welspre kend, maar slechts zelden dramatisch is. Kortom, met „Lorenzaccio" heeft Vilar een veelal voor onspeelbaar gehouden stuk op de planken ge bracht. een roman of liever een hyper-romantische kro niek in dialogen en men is verbaasd over de geloof waardigheid van deze romantische visie op het 16de eeuwse Florence, over de geloofwaardigheid van zoveel liederlijkheid, wreedheid en cynisme, over de scherpe blik waarmee De Musset het verzet tegen de despoot heeft bekeken en de vergeefsheid er van heeft uit gedrukt. GÉRARD PHILIPE kreeg in de kleedkamer van "het pauselijk paleis te Avignon be zoek van de chansonnier Yves Montand rechtsen de filmregisseur Clouzot. Geloofwaardig als weergave van een romantisch gemoed, niet in psychologische zin als bestaanbare mensen. Men vindt in dit wonder lijke stuk een bepaald soort wereld wijsheid, zij het een zeer jeugdige, om niet te zeggen naïeve verach ting voor alle waarden. Lorenzac cio, spotnaam voor de verwijfde, laffe Lorenzo de Medici, is in werke lijkheid een ontgoochelde held. Het is zijn ideaal een Brutus te zijn en Florence te verlossen van zijn neef, de despotische hertog Alexander. Daarom heeft hij het masker voor gedaan van de genotzieke nietsnut, de kameraad en helper van de vorst in zijn feesten en wandaden. Terwijl hij zich gerechtvaardigd voelt door het voornemen de tyran te vermoor den, raakt hij langzamerhand zelf verslaafd aan de losbandigheid. Het is vooral in de schildering van deze „slechtheid" en in de zedelijke aftakeling van Lorenzo door de uit spattingen, dat De Mussets psycholo gie bijzonder „jeugdig" lijkt. Zijn held heeft het lage en lafhartige van de mensen Ieren kennen, doordat zij zich niet tegen zijn wandaden ver zetten. Aan deze ervaringen ontleent bij zijn „ironie ignoble" en zijn „mé pris de tout", zijn verachting van alles. Hij is een cynicus geworden zoals hertog Alexander, en het leven heeft voor hem alleen nog een zin door de voorgenomen moord. Het is daarom voor hem ook niet nodig aan deze moord de organisatie van een revolutie te verbinden. Hij is er zelfs zeker van, dat alle republi keinse machten hem op het beslis sende moment in de steek zullen la ten. Hij bedrijft zijn daad in een zaamheid als een verrichting van persoonlijke hygiëne, die met poli tiek nauwelijks iets te maken heeft. Lorenzo wordt vogelvrij verklaard en valt onder sluipmoordenaars- hand. In een slotscène ziet men de inhuldiging van de nieuwe tyran, waarmee de doelloosheid van zijn grote daad wordt bevestigd. 38 Scènes, 40 rollen DIT stuk, dat uit 38 scènes be staat en waarin meer dan 40 rollen voorkomen (afgezien van de massale figuratie) is eigenlijk niet voor opvoering geschreven. Voor de voorstellingen van het Théatre Na tional Populaire tijdens het festival in Avignon, was het, dan ook aan- lijk bekort. Dit was gedaan met veel goede smaak. De slotscène, die de filosofische conclusie van de schrijver inhoudt, en die gewoonlijk wordt weggelaten, was niet gecou peerd. Overigens hadden Jean Vi lar en Gérard Philipe, die de mise- en-scène gezamenlijk verzorgd hadden, ten volle gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het grote plankier in de Cour d'Honneur van het pauselijk paleis bood. Zonder décor en met de eenvoudigste re- quisieten volgden de scènes elkan der op. nu eens links, dan weer rechts, of in het midden; zodat de verscheidenheid van plaats het was voor De Musset een beginsel kwestie. om hierin zo onklassiek mogelijk te zijn en „plus shakespea- réen que Shakespeare" behalve door tekst, requisieten en belichting ook door deze ontplooiing van het toneel kon worden gesuggereerd. Uit die bonte opeenvolging van taferelen met hun proza declamaties, doorspekt met meer aphorismen dan met dramatische pointes, verdicht zich toch langzamerhand een dra matische handeling. Deze merk waardige bouw van het stuk. dat zich naar het eind toe versmalt, en sneller wordt, kwam in deze op voering uitstekend tot zijn recht. Projectie voor Hamlet flERARD PHILIPE als Lorenzo ^-*was ten voete uit de dromerige, hautaine slappeling, die ergens een verborgen spanning heeft, die in de moord tot een abrupte ontlading komt. Lorenzaccio is in vele op zichten een projectie van Hamlet: ook bij Musset's held vindt men die gemartelde traagheid van een beschouwelijke mens. die zijn raison d'être in een bepaalde actie vindt. Maar gelukkig speelde Philipe hem niet als Hamlet, niet algemeen-men selijk, niet psychologisch, maar ge- styleerd-romantisch, zoals hij ook zijn moet. Uitstekend was ook de wellustige, Nero-achtige Alexander van Daniel Yvernel, met iets negroïde's in zijn kop, in overeenstemming trouwens met de historie, die bericht dat deze Medici de zoon was van een zwarte slavin. Monique Mélinand als de markie zin Cibo, maitresse van Alexander, gaf een indrukwekkende uitbeel ding van een menselijke vrouw, die de hertog door morele overreding probeert te redden, waardoor hij zich dan ook geërgerd van haar afwendt. Michel Vitold als de oude Philippe Strozzi en Jean Deschamps als zijn zoon Pierre, gaven felle, levendige uitbeeldingen van een Florentijns edelman, die als slacht offer van het regime er niet tegen op kan, en zijn opstandige, maar al te heet gebakerde zoon. De voorstelling, die muzikaal weer door Maurice Jarre en decoratief door Léon Gischia verzorgd was, werd geopend en gesloten door twee vaan drigs, die op de wijze van ven- delzwaaiers met hun machtige Florentijnse emblemen als heV; ware de ban openden en sloten. Wat daartussen te zien was, vond ik wel het boeiendste van hetgeen het theaterfestival van Avignon, dat in zijn geheel op een hoog peil stond, dit jaar te bieden had. H. A. GOMPERTS. (Van onze correspondent) ALKMAAR. In onze steeds kunstmatiger wordende samenleving doen zich bü het vee ziekteverschijnselen voor, die een gevolg zijn van ge brek aan bepaalde mineralen, die ieder dierlijk organisme in uiterst geringe hoeveelheden nodig heeft. Zo klein is soms de vereiste hoeveelheid, dat éénmaal per dag laten ruiken aan de betreffende stof voldoende kan zijn om een bepaald te kort aan mineralen te voorkomen. Gezondheidsdienst voor Dieren en de veeteelt- en landbouwconsulent- schappen. Wanneer ergens het vee „het niet doet" of wanneer steriliteit optreedt, die niet het gevolg is van een besmettelijke ziekte, wordt on- worden onttrokken, die, wil daar aan geen gebrek ontstaan, weer aan de bodem moeten worden toe gevoegd. Hiermede bevinden wij ons op het terrein der bemesting. De vrees, dat door het ontbreken van mineralen, die in minutieus kleine hoeveelheden nodig zijn, ziekteverschijnselen kunnen optre den, is niet denkbeeldig. Het gaat hier om sporen van stoffen als ka lium, matrium, magnesium, calcium, derzocht of de ziekte verband kan houden met het ontbreken van enig mineraal. Er worden dan bloedproe ven genomen, waarbij het onder zoek zich voorlopig beperkt tot een eventueel tekort aan calcium, koper, fosfor of magnesium. Door de samenwerking van de drie genoemde diensten kan dan soms het kwaad worden bestrecen. Soms, want de deskundigen zijn het Goede samenwerking in Noord-Holland De mineralen behoren in het voedsel te zitten. Dat de mens veel minder gevaar loopt van een tekort aan mineralen dan het rund, is toe te schrijven aan <^e omstandig heid, dat het menselijk voedsel veel gevarieerder is. Neem b.v. een sim pel kopje koffie. Hierin zit koffie afkomstig uit een ver land, water uit eigen omgeving, melk van ver schillende boerderijen en suiker af komstig uit Nederland. Bovendien is, behalve het water, ieder der ge noemde producten morgen vermoe delijk weer van een heel andere herkomst dan vandaag of gisteren. En zo gaat het met bijna alles wat de mens eet of drinkt. Bij een koe is dat anders. Zij graast op de weilanden van de boer derij waarvan ook voor een goed deel haar wintervoeding komt en drinkt uit de sloot die er omheen loopt. Daarnaast kreeg zij voor cic oorlog veel krachtvoer afkomstig uit Noord, of Zuid-Amerika, dus van heel andere bodem. Bovendien was iedere zending van heel andeie herkomst. Thans is onze deviezen- schaarste echter oorzaak, dat ge- importeerd krachtvoer slechts in geringe mate ter beschikking staat. Goede samenwerking Het dier is dus voor een zeer groot deel aangewezen op eigen bodem, waa.raan door de plant stoffen fosfor, koper, mangaan, jodium en vermoedelijk nog verschillende an dere. Op het terrein van deze zo buiten, gewoon belangrijke materie bestaat in Noord-Holland een bewonderens waardige samenwerking tussen de (Van een bijzondere medewerker) GOETHE moet gezegd hebben, dat eerst va honderd jaar zijn volle dige Faust begrepen zou kunnen worden. Na er ongeveer zestig jaar aan gewerkt te hebben, voltooide hij de Faust kort voor zijn dood (22 Maart 1832) en liet het werk ons als verzegeld testament na. Zo zouden we dus van het Goethe-jaar 1932 mogen aannemen, dat het een begin inluidde van een beter begrip van de grote figuur, die Goethe was. Men spreekt zo graag over deze universele mens, maar in wer kelijkheid viert men steeds alleen de dichter Goethe. Wat achter de dichterlijke woorden als het wezen der dingen glanst, ziet men niet kan men ook moeilijk zien tengevolge van de duisternis, waarin het materialisme van de negentiende eeuw ons heeft gedompeld. Niettemin verlangt de mens van de twintigste eeuw meer dan ooit naar andere, hogere waarden, waarop het leven nieuw en beter opgebouwd kan worden. Dat de ontvankelijkheid hiervoor tot een inzicht verdiept kan worden, is te danken aan dr Rudolf Steiner, die de genialiteit bezat Goethe te doorzien niet alleen als dichter, maar tevens als natuur- en geestesvorser. Daarbij toonde Steiner zich een typische denker der twintigste eeuw door aan de moderne mens de herschepping van Goethe's machtig oeuvre te schenken op een wijze, waarbij men het woora van de dichter niet alleen als een schoon of geestig product van een taalhervormer waardeert hoog stens hier en daar een symbool zoekend maar vooral dit woord als een realiteit gaat begrijpen, als een beeld van wat Goethe's geest zag: dus juist niét symbolisch. Deze nieuwe geboorte van Faust, waardoor men inzicht in deze stre vende mensennatuur kan krijgen, is uiteraard slechts mogelijk, in dien deze gepaard gaat met de ge boorte van nieuwe ideeën, in de eerste plaats ook op kunstzinnig gebied. En zodra men in Dornach het Goetheanum. het „theater", in het oog krijgt, wordt men inder daad geboeid door de gedurfde mo derne gedachte, die zulk een machtig kunstwerk schiep. Het ligt daar als eon reusachtig geslepen mineraal, omhooggestuwd op een podium van kalkrptsen, waarom heen de begroeide bergen het décor vormen. Drama van de mensheid In deze ruimte, Gle ongeveer elf honderd bezoekers kan bevatten, is gedurende zes dagen, in een totale duur van ruim 25 uren. het beeld gerealiseerd, dat Goethe's schouwend genie had van de ont wikkeling van de individuele mens zowel als van de totale mensheid En bij het ontrollen van dit beeld mogelijk gemaakt door het on vermoeide en toegewijde werk van de Anthroposofische Beweging bleek het in de eerste plaats aan een nieuwe bewegingskunst, de eurythmie, te danken dat de voor stellingen zó levend waren: onno dig bleek het de Faust allereerst te begrijpen door middel van een symboliek zoals men zo graag doet. Bij deze Faust-opvoering kreeg men het zuivere gevoel een werkelijkheid te beleven. Al spoedig, nadat het voorspel zich voor het doek afgespeeld had, overtuigde het beeld van de Prolog im Himmel de toeschouwers van de mogelijkheden, welke in de eurythmie verscholen zijn. Want zonder deze eurythmie waren de drie aartsengelen met hun scharen slechts dode toneelfiguren geble ven. Als na hun verheerlijking van Gods werk Mephistofeles, zwart uit de diepte oprijzend, als een reuzen- vleermuis 'het toneel opvlerkt, be gint de beslissende dialoog: God geeft Mephisto toestemming te pogen de ziel van Faust in zijn duivelsgreep te krijgen, overtuigd dat dit niet zal lukken, want: „Ein guter Mcnsch in seinem dunklen Drange, ist sich des rechten Weges wohl bewusst." Toneel als werkelijkheid Tussen deze donkere drang en de rechte weg speelt zich het hele Faustdrama, dat het drama is van de mensheid, af. Hier begint de eigenlijke tragedie: in een oud- Gothisch vertrek geeft Faust met de bekende lange monoloog uiting aan zijn wanhoop over het geringe resultaat van zijn vele studiën. Hiermee wordt geduid op een ge leerdheid, die voornamelijk geba seerd is op intellectualiteit en die verder in fiet drama verpersoonlijkt wordt door Wagner, de famulus van Faust In de hoop hierdoor een hogere wereld te ontdekken wendt Faust zich nu tot de magie, want hij Is tot de erkenning geraakt van de uitspraak der wijzen: „Die Geisterwelt ist nicht verschlossen: „Dein Sinn ist zu, dein Herz ist tot!" En waarlijk lukt het hem de geest der aarde op te roepen, die wederom dank zij de eurythmie als een beweeglijke rode vlam komt verschijnen. Maar Faust wijst hem af, omdat hij een nog niet vol doende gerijpt mens is. Op het hoogtepunt van zijn wanhoop grijpt hij naar de gifbeker, maar wanneer hij de dodelijke teug zal nemen, hoort hij de Paasklokken en het gezang van het engelenkoor: ..Christ ist erstanden!" Hiermee al is de kern van de gehele tragedie aangeduid, want telkens zien we Faust als gevolg van zijn verbond met de duivel falen, maar telkens ook herstelt hij zich, wordt een rijper mens en streeft weer hoger. In het eerste deel van het drama drijft Mephisto Faust vooral naar de vervulling der zinnelijke be geerten. Dit begint bij Auerbachs Keiler en doorloopt de taferelen van de Hexenküche en de ontmoeting met Gretchen om het hoogtepunt te bereiken in de wilde bacchana- liën op de Blocksberg. Maar aan het slot leidt de kerkerscène Faust weer tot Gretchen: twee mensen die in al hun zwakheid tenslotte toch door hogere motieven, uit hun diepste wezen omhoog geweld, tot elkaar worden gebracht. Als de deur van de kerker in het slot valt, het lot van Gretchen dus be zegeld werd, is het eerste deel van de Faust geëindigd. We hebben dan het drama beleefd in zijn diepste tragiek. Op het enorme toneel, met zijn grote technische mogelijk heden, werd die op sublieme wijze tot uitdrukking gebracht door een groep voortreflijke toneelspelers, waarbij vooral de prachtige spraak- vorming opviel. Vooral- Frau 1 Grund's vertolking van de Gret- I chen-figuur, die toch zo hachelijk te realiseren is door haar heel tere karakter, had een aangrijpende zuiverheid. Redding door Liefde Een andere zijde van de heer schappij van de duivel wordt in het tweede deel van de Faust be licht: de begeerte van de mens naar winst, eer en andere uiterlij ke macht. Maar ondanks deze ne gatieve eigenschappen streeft Faust als „ein guter Mensch" naar het Schone, Ware en Goede, dat hij hoopt te vinden in de figuur van Helena een rol in streng-klas- sieke stijl vertolkt door Frau Nevar Hier wordt de toeschouwer verplaatst in het Griekse land schap, waar ook de zogenaamde klassieke Walpurgisnacht plaats heeft. De climax wordt dan in dit Dienstbode van rust huis sloeg ruiten in (Van onze Gooise correspondent) BAARN. Door de politie is een 21-jarige dienstbode gearres teerd, die onlangs in een rusthuis met een bijl twee spiegelruiten be gon stuk te slaan en vervolgens de politie waarschuwde, dat er een man in de tuin rondwaarde, die het op de ruiten had voorzien. De politie ontdekte alras dat het meisje zelf deze ruiten had stuk geslagen. Zij had dit gedaan in een opgewonden bui naar aanleiding van een schrijven dat zij van een vriend uit Renkum had gekregen. Toen zij toch eenmaal met de poli tie aan het praten was. bekende zij ook in totaal vijftien diefstallen te hebben gepleegd ten nadele van rusthuisbewoners en winkeliers. werk bereikt in de strijd, die Mephisto met zijn trawanten waaronder de lugubere, slechts uit pezen en beenderen bestaande, Lemuren om het bezit van Faust's ziel moet voeren tegen de hemelse scharen. Deze engelen be zitten echter het sterkste wapen, dat der Liefde, waarmee tenslotte de duivel verdreven, Faust gered wordt. Suggestief de hemelse sfeer verbeeldend, waarin de zielen van Faust en Gretchen onafscheidelijk verbonden blijken te zijn, sluit de opvoering van dit grote werk met de indrukwekkend gesproken regels van het chorus mysticus: „Alles Vergangliche ist nur ein Gleichnis." Openbaring van Goethé's Gedragen door de meesterlijke vertolkingen van de acteurs Hen- dewerk en Redlich als Faust en Mephisto, werd deze opvoering in Dornach van de volledige Faust een indrukwekkend en inzichtv'ernjkend geheel. De Nederlander Jan Stuten had hiervoor niet alleen de begelei dende muziek gecomponeerd maar ook bijzonder mooie décors ontwor pen. Mede door de steeds wisse lende rijkdom van diffuse belichting gaven ze op unieke wijze een ver beelding van sferen en stemmingen. Een prachtig voorbeeld hiervan bleek de opening van het tweede deel der tragedie. Hier was een natuurtafereel te zien. dat voor Goethe-kenners een openbaring werd van Goethe's eigen geest: de kleurenharmonie van berg en wei, waar Faust onrustig de slaap zoekt; Ariel met zijn scharen natuurwe zens, die eurythmiserend de muzi kaal uitgesproken ver,,n tot zicht bare taal maakten: belichting, die de natuur deed Lven door het spel van wolken en nevels; de zon, die donderend de nieuwe dag baar de. En dit alles dan overgoten met een schone impressionistische mu ziek. Dit was geheel de sfeer, waar- 19e Nederlander Jan Stuten ont wierp de decors voor de Faust- v opvoeringen in Dornach. V in ool'f de monoloog van Faust ein digt nï.et de bekende woorden: „Am farbigeiï Abglanz haben wir das Leben.I STUTTtGART De regering van Oost-Duitland heeft veertig verte genwoordigers uit haar gebied toe stemming jgegeven het vierde con gres van d*e Duitse Evangelische Kerk te bedoeken, dat van 27 tot 31 Augustus irr Stuttgart wordt gehou den. Naar il'it kringen van het con gres verluicht, werden 20.000 Oost- Duitse bezoelkers verwacht. er over eens, dat zij pas aan net gin staan van een geheel niev tak van wetenschap, die hen di; lijks voor nieuwe problemen s*ê United States Steel sluit contract met staalarbeiders PITTSBURGH De groe. Amerikaanse staalmaatschappij, „United States Steel Corporatie heeft Zaterdag volledige overé stemming met de vakbond van beiders in de staalindustrie 0, een nieuw arbeidscontract beie De maatschappij is de laatste gn staalproducent, die een overt; komst met de vakbond geslot heeft. De 170.000 arbeiders hadd het werk hervat op grond van t voorlopige overeenkomst, nadat grote staalstaking vorige maand?: beëindigd. Het nieuwe contract vat alle bepalingen van de re; ling, die in Juli op het Witte Hi werd bereikt. Poging tot brandsticht® bij Schoonhovens stadhu en Edelambachthuis (Van onzé correspondent SCHOONHOVEN De fraaie v nen, die voor het Edelambachtsfct zijn gespannen, zijn in de nacht Zondag op Maandag verscheurd verbrand. Ook is brand gesticht gen de deur van het stadhuis, zo< deur en kozijn gedeeltelijk zijn va ï.—u koold. Positie KLM-vliegtuige AMSTERDAM Thuisreis: PH-T (Maastricht) Maandagmiddag te 1515 Schiphol; PH-TES (Soerabaya) vantri gen In Frankfurt; PH-TDE (Eindhovt vannacht in Rangoon; PH-TDK (A sterdam) vannacht tc 05.00 uur Bangkok. Uitreis: PH-TDG (Goudat gistere* Manilla; PH-TDI (Enschedevanm gen uit Singapore; PH-TET (Tilbu vanmorgen uit Rangoon: PH-TDP ir terdam) werd vanmiddag in Kar. verwacht. SEC-jeugdtournooi Nadat vorige Zondag het ad-i ranten-tournooi was afgewerkt,vc den deze Zondag de junior en-vt strijden plaats óp het terrein de Bosstraat. Deze werden ca schitterend weer begunstigd. De uitslagen van de gespeel wedstrijden zijn: SEC—Donar 1- AW—Patria 11, De Zebra's—Doa 20, AWSEC 11, PatriaDe 2 bra's 1—0, Donar—AW 1—5, SEC De Zebra's 1—1. Patria—Donar 3- De Zebra's—AW 04. SEC—Pali 0—0. Einduitslag: 1. Patria 6 p; Zebra's 3 pt.. 5. Donar 0 pt LEUSDEN Bevolkings tbc-onderzoe In aansluiting op het door reeds gepubliceerde betreffende 1 in October a.s in de gemeent Leusden en Stoutenburg te houd massa-bevolkingsonderzoek op lor tuberculose, kan nog worden met gedeeld, dat onder voorzittoucf van burgemeester M. J. E. Kw uit de ingezetenen in beide geme; ten een comité van aanbeveling gevormd, waarin alle lagen en sli mingen van de bevolking zijn v tegenwoordigd, o.m. in de per» van de heren geestelijken en dok ren, van raadsleden en bestuur; den van Wit-Gele en Groene Kn alsmede die van de onderscheid» plaatselijke verenigingen. Het onderzoek zal plaatsvinden een nader aan te wijzen lokalit te Hamersveld en te Leusbroek, 5 mede te Achterveld. Schoolkinder zullen echter in groepsverband het onderzoek deelnemen. De voorbereidingen zijn thans een stadium getreden, dat de hu bezoekers(sters), die één dezer gen daartoe een oproeping zul! ontvangen, op een op 2 Septemt a.s. te Lsusden en op 3 Septerat te Stoutenburg te houden bijei komst door de met de leiding v het onderzoek belaste arts. de b Ridderbos, zullen worden geinsta eerd. (Van onze .correspondent) DEVENTER De archivaris van de Atheneumbibliotheek, dr A. C. F. Koch, heeflt dezer dagen een verrassende vondst gedaan. Bij de catalogisering vai 1 de handschrif ten van vele eeuwen oude boeken werd zijn aandach t getrokken door het schutblad var\ een in het jaar 1819 verworven middeleeuws ma nuscript. Nadat het, was losgeweekt van de band, blee k het een aan weerszijden beschreven stuk per kament te zijn, wanrop een zake lijk relaas stond ve;rmeld van wat er zich tussen de lltde Juli 1302 en de 6de Mei 1303 op militair gebied in Vlaanderen en Züeeland heeft afgespeeld. Het fragment, deel 'Van een gro ter handschrift, dat ve'Tder verdwe nen schijnt te zijn, begint met de Gulden Sporenslag. Het ver'n van het treffen van de legers die slag moet op een vorige bl zij hebben gestaan. Behalve e telling van het aantal gesneuv den bevat het fragment voorts het kort de gebeurtenissen, die de Gulden Sporenslag zijn gevol] Het eindigt met mededelingen o? de oorlog, die de Vlamingen 1303 op Walcheren tegen de Zeel wen hebben gevoerd. Het relaas is in deze vorm heel onbekend. Opmerkelijk is 1 geen van de tot nu toe beke: verhalen zulke preciese datcr geeft aan de opeenvolgend bescn ven gebeurtenissen. Dr Koch hc reeds vastgesteld, dat het verb is geschreven in de St Pietersao te Oudenburg, en wel zeer kort de erin vermelde wapenfeiten. Natuurlijk neemt U kaas op het brood, maar. heeft U ook wel eens genoten van gebakken kaasboterhammen of kaaslapjes, een kaaspannekoek of een maca ronischoteltje met kaas? In kaas zitten de beste voedingsstoffen eiwit, vet, vitamines en nog veel meer I Eén pond kaas Is twee pond voeding I Denk er aan: kies voor broodbelegging altijd de soort die U het lekkerste vindt I 't Boemeltreintje, dat staat klaar, Man van zaken, snel en ras Neemt retourtje derde klas i 1 Duinen, zon en zee en strand Heerlijk stralend' blauwe lucht. Voor ieder die de stad ontvlucht...

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 4