„Eerst de pet, dan de arm met het embleem en dan omhoog!" Amateurs èn vakfotografen tonen hun werk bij „Eemland FILMS IN AMERSFOORT Spontane schilderkunst in de Utrechtse Kring „Starlift": sterrenparade in Grand Theatre Jan van Gent trad op in KRO- televisie programma Veel landschappen, stillevens en Wie zijt gij? stadsgezichten in AG-hu is „Tijgerhaai" in de City Zaterdag 23 October 1932 5 (Van een onzer verslaggevers) BUSSUM. De Amersfoorlse buschauffeur Jan van Gent is gisteravond in het 25ste televisie-programma van de K.R.O. opgetreden. Hy kwam daartoe gistermiddag om vijf uur al naar Bussum om eerst te repeteren met de technische staf van de televisie-stichting en de charmante omrocpster Mies Bouwman, die met Jan van Gent gemeen heeft, dat ze ook iets van bussen weet. Ze is namelijk, voor ze televisie-omrocpster werd, hostess geweest in een Europa-bus. Chauffeurspet was inderhaast geleend! Jan voelde zich in het felle licht van de schijnwer pers in het geheel niet nerveus. Hoe kan het ook an ders! In Amerika verscheen hij im mers ook al voor de televisie, zeven 'keer nog wel. „Het is daar toch wel anders dan hier", zei hij. toen hij gis termiddag in het tot studio omgeto verde kerkje rond keek. waarin tien tallen lampen, dik ke kabels, inge wikkelde schakel borden, rollende camera's en jachti ge technici menige gast doen duizelen. „In Amerika zijn de studio's groter, je kunt er jezelf meteen op een scherm zien en de lampen hangen verder van je van daan. Je hebt er dus veel minder last van de hitte dan hier." Regisseur J. Casteleyn vertelde Jari, hoe het programma in elkaar zat Ter gelegenheid van de zevende verjaardag van de Verenigde Naties zou begonnen worden met twee filmpjes, één over Guatemala en eén over Israël. De rest had op de een of andere manier steeds iets met hoeden te maken: een show van da mes-hoeden, een reeks beelden over de vervaardiging van een „hoge zij de" en een spel van Godfried Bo- mans. waarin hoeden een voorname rol hadden. „Ja maar. ik heb geen hoed", zei Jan van Gent. Daar was op gerekend. Hij had namelijk wel een chauffeurs-pet Niet de zijne, want die dient nu als souvenir, er gens in Amerika, maar die van een collega. De bedoeling was eerst die geleende pet voor de lens te krijgen, dan het embleem van Surface Trans port System, dat Jan voor deze ge legenheid op zijn uniformjasje had genaaid en dan pas Jan zelf „Dus dit is de volgorde", werd er nog eens gezegd, „Pet, arm, Jan." „Pet, arm, Jan!" De repetitie-opnamen begonnen: pet. arm. Jan. Uit een luidspreker klonk de stem van een technicus: „Ik kan er niet bij". Antwoord van de regisseur: „Ga dan van die zwar te pet op dat witte boek. dan hoef je niet zo vlug te draaien!" Dit zal wel televisie-jargon geweest zijn. net als. „Hé daar. de camera zit dus eerst op de pet, dan gaan we om hoog." Jan van Gent trok zich er weinig van aan en wachtte geduldig tot de camera-mensen de juiste manier had den gevonden. Toen was de beurt Mevrouw Van Gent volgde op het televisie-scherm in de show room naast de studio het vraag gesprek met haar man. (Foto Hofland) Een scène uit de amusante show film Slarliftdie in het Grand Theatre te zien is. aan omroepster Mies Bouwman: „Ja, James en heren, eigenlijk is dit een programma over hoeden, maar toch begonnen we met een pet, de pet van Jan van Gent." En na dit aanloopje werden voor de zoveelste keer de vragen gesteld, die Jan de laatste dagen al zo vaak heeft moeten be antwoorden. Drie uur later, nadat hij eerst nog een op platen opgenomen radio vraaggesprek met zichzelf had be luisterd. moest hij op de vragen van Mies Bouwman opnieuw antwoorden nu écht. ..Nou helpt geen lieve va dertje of moedertje me", zei Jan, toen hij voor de camera's stapte. De uitzending „Goeden avond, dames en heren", eigenlijk is dit een programma over. In de geïmproviseerde show-room naast de studio zagen wij Jan op het televisie-scherm verschij nen en hoorden tot hem praten: „Nou, de eerste acht dagen ben ik getest en toen werd er een examen afgenomen." Het Amerikaanse rijbe wijs verscheen in het beeldvlak als bewijs van Jan's vaardigheid. Hij vertelde nog eens hoe druk het in New York was en hoe die stad lijkt te bestaan van de opbrengst van be keuringen, waarvoor een eenheids prijs van vijftien dollar is vastge steld. Vijf minuten duurde het optre den van de Amersfoortse buschauf feur. Daarna kon hij. in de show room. de rest van „zijn" uitzending zien. Die bestond uit het vertonen van een filmpje, door het State De partment afgestaan aan de KRO. over de keuring, die Jan van Gent in New York moest ondergaan vóór hij zijn rijbewijs kreeg. Jan van Gents vrouw volgde de uitzending eveneens in de show room Het was de eerste keer. dat ze televisie zag. Ze had het voor geen Beiaardschool in Amersfoort AMSTERDAM. Begin volgend jaar zal m Amersfoort op initiatief van het Gemeentebestuur aldaar en met subsidie van het rijk een beiaardschool worden geopend. Dit is gisteravond medege'deeld door dr W van der Eist. voorzitter van de Nederlandse Klokkenspelvereni ging tijdens een bijeenkomst in de hoofdstad. Deze school een unicum in ons land zal gehuisvest worden in de muziekschool, waarvan Karei Mengelberg directeur is. Dc leer lingen zullen hun lessen krijgen op een te bouwen oefenklavier in de Onze Lieve Vrouwenkerk, dat een klokkenspel, gegoten door de ge broeders Hemony, bezit. Er is nog geen beiaardier een leraar voor de nieuwe school benoemd Een van de voornaamste redenen waardoor men tot het oprichten van deze school is gekomen, is wel. dat thans de Nederlandse adspirant- bciaardiers hun opleiding in Meche- len (België) moeten ontvangen, wat voor velen een te verre en te dure reis is. JAN VAN GENT voor de tele visie. De camera's zijn gericht op de Amersfoortse buschauffeur en op de KRO-omroepster Mies Bouwman (Foto Hofland) geld van de wereld willen missen. Omroepster Mies Bouwman kende er nog zo een. „Mijn broertje heeft er een tafeltenniswedstrijd voor laten schieten," zei ze. In een detective-story van John Gloag komt dc merkwaar digheid voor, dat de detective zijn geheugen kwijt is, wel weet wie hij is, doch niet weet, wie hij in zijn vermomming voor stelt en wat de bedoeling van zijn onderzockingsreis is. Slechts aan het treinkaartje in zijn zak weet hij 't station van bestem ming te vinden, en raakt er verwikkeld in allerlei zaken, waarvan hij de juiste waarde niet kan schatten, moet dingen doen, maar doet ze op goed ge luk. Nog maller wordt 't, wan neer tenslotte blijkt, dat hij niet is degeen, die hij weet te zijn maar degeen, die hij voorstelt, doch waarvan hij niet weet. Dit alles is uiterste knap ge tekend. Want de tragiek van de naar het eigen ik zoekende mens. die bij alles, wat hij doet, wordt aangevochten door de on zekerheid, of het wel juist ge daan is, en of alles om hem heen werkelijke zin heeft, is zó algemeen, dat we deze figuur onmiddellijk herkennen, zeljs in de malle overdrijving. De verloren zoon uit Lucas 15 is eerst kind thuis, maar hij is dat niet werkelijk, stelt dat al leen maar voor. Hij meent, een groot man in de feestende stad te moeten zijn. Maar wanneer straks het feest voorbij is, blij ken de vrienden geen vrienden te zijn, en hij niet zichzelf. Ook in de ellende is hij niet zichzelf. Wanneer hij eindelijk „tot zich zelf" komt, staat hij op en gaat terug naar het vaderhuis, waar hij in de vergevende liefde van zijn vader weer léven kan. We zien vaak de zin van het leven niet en kunnen het effect van onze eigen woorden en daden niet meer meten. Wee de mens, die de oplossing zoekt in de omstandigheden en de men sen, en niet weet van het ont heemde ik. Die tenslotte zich zelf en z'n vermomming ver wart. Kom tot uzelf! Ontwaak uit de boze droom. v. E. Geen filmprojector voor schoolradio Het bestuur van de R.K Jongens ULO-school aan de Westsingel nr 71. alhier, heeft de raad verzocht medewerking te verlenen voor de aanschaffing van een film-projec tor Als motief hiervoor wordt aan gevoerd. dat voor enige belangrijke uitzendingen van de schoolradio het gesproken woord wordt gecombi neerd met lichtbeelden, ^odat. naar genoemd bestuur betoogt, de voor naamste uitzendingen niet kunnen worden gevolgd. Naar aanleiding hiervan delen wij u mede. dat enige schoolradiouit zendingen van de KRO o.a. die in het bovengenoemd adres zijn ge noemd. kunnen worden gecombi neerd met KRO-fotoprojectie Deze uitzendingen kunnen echter ook worden gevolgd zonder het gebruik van een filmprojector, zodat dit toestel voor dit doel niet onont beerlijk is. Door de raad werd reeds mede werking verleend aan het aanslui ten van de scholen op het net van de radio-distributie ten behoeve van de schoolradio Thans ook mede werking te verlenen voor de aan schaffing van een film-projector voor dit doel lijkt B. en W. echter de normale eisen, aan het geven van lager onderwijs te stellen, te boven te gaan. Zij stellen daarom voor de ge vraagde medewerking te weigeren. ..Filalethes" houdt bazar De leden van de diverse vereni gingen die in het Ned. Herv. Wijk- I gebouw Filalethes aan het Havik i zamen komen, houden volgende week Vrijdag en Zaterdag een ba- zar De opbrengst zal worden be- 1 stemd voor de aflossing van de schuld die met de verbouwing van Filalethes is ontstaan. Faillissementen De Rechtbank tc Utrecht heeft he den. 24 October 1952. het navolgende faillissement uitgesproken; Jan Homan. wonende te Abcoude, Stationsstraat 53. Curatrice. mej. mr L. G. Baud. advocate te Breukelcn, Kerk plein 16. Rechtcr-Commissaris: mr J. Gijsman, rechter te Utrecht. Gezicht op Soest Niet van zes, zoals het verslag van de opening abusievelijk vermeldde, maar van acht leden van de fotokring ..Eemland" is werk aanwezig op de foto-tentoonstelling In het A.G.-Huls, die tot 6 November duurt, Uit werk van 15 a 20 inzenders heeft men een strenge selectie gemaakt en bijaldien deze vereniging nationaal èn internationaal goed bekend staat. Is het begrijpelijk dat deze tentoonstelling de crcme de la crème laat zien van wat door amateurs cn vakfotografen is te bereiken. Fraai werk van A. Pastoor Het feit, dat de vereniging naast amateurs ook vakmensen in haar rijen telt, is één der oorzaken van het hoog opgevoerde peil. Zodra de vakmensen de drempel van het club lokaal hebben overschreden zijn zij practisch amateurs mét de anderen. Dan staat niet de opdracht, maar de zelf gekozen taak voorop. De op dracht is meestentijds portret, dat op deze expositie juist maar in en kele exemplaren (die tevens exem pels zijn') is vertegenwoordigd. De zelfgekozen taak bestaat men kan 't hier te kust cn te keur ervaren uit landschap, stadsgezicht, stilleven. De grote „strijd" in dc actuële wereld der fotografen gaat tussen het z g. avant-garde-werK. de pure fotografie, dicht verwant aan de foto-reportage en de foto-kunst, waarin het beeldende, picturale ele ment aanwezig is. De modernen noe men de laatstgenoemde opvatting conservatief, maar de mensen die met de picturaal ingestelde fotogra fie vertrouwd zijn, kunnen het niet laten. De geest is wel gewillig, cn er zijn er ook onder hen. die bij tijden de foto-reportage bedrijven, maar het vlees is zwak Picturaal A. Pastoor is een van hen, die. zij 't op moderne wijze, met succes het beeldend element in de foto-kunst hebben toegepast. Men denke aan zijn blanke, venster-achtige stille vens, die ook op deze tentoonstel ling hangen cn die nog altijd fasci neren. Maar daarnaast is hij het pad opgegaan van de reportage, al kan hij ook hier het „schilderen" (als men 't zo noemen wil) niet helemaal laten. Zijn zoeken naar sfeer, naar contrast en dramatiek wordt, gezien I deze selectie, met resultaat beloond I en al zou ik er méér kunrten noe men. ik wijs naar het meisje dat een discours voert met haar pop in een nauw straatje, om te tonen, hoe delicaat een opzet kan uitvallen, waarbij het gelukkige moment èn de gerijpte toeleg zich verenigen. Het werk van de voorzitter. W J. A. Bartels. heeft het avantgarde- beginsel tot uitgangspunt. De mens in zijn actie en bedrijvigheid staat centraal en de toepassing van de „hoogglans" is hier on vogue. Op merkelijk is, dat anderen, die ook de reportage zijn gaan toepassen, toch dikwijls nog altijd niet komen tot toepassing van deze „hoogglans" Dat schijnt een stap extra. Hoe dit zij, de reportage van de voorzitter onder een groep woonwagenbewo ners heeft voortreffelijke foto's op geleverd. Maar zie ook eens de sfeer- I houdingen en op de prachtige dra matische wolkenluchten, j Van P. Jos. Hak noteerde ik vooral de fraaie kop van de boswachter met diens eeuwige pijp vergelijk zo n gelaat eens met het geruïneerde gc- I zicht van de straatfiguur, welke nog tot de collcctic-Weers behoort. Italiaans J. Slosscr heeft zgn „stiej" gevon den in schilderachtige straattafereel tjes: het is moeilijk te zeggen, wat het meest geslaagd is: het magazijn 1 met dc twee figuren er vóór in Parijs rijke foto met de beide wandelaars op de rug gezien, die in een Londen- se straat een trap beklimmen en waardeer de curieuze effecten, be reikt met de opneming van een lan dend vliegtuig op Schiphol, waar genomen dóór de glazen wand van het hoge terras heen! Sneeuw W Piasmeier, van wie ik reeds meer dan één foto zag in de col lectie. die de bedrijven langs ging. is een groot minnaar van sneeuw- gezichten. Kou en nat trotseert hij, om de kristallen schoonheid van het zonoverglansde sneeuwveld, de be rijpte bomen en struiken op de ge voelige plaat vast te leggen Licht cn schaduw krijgen op dc wonderlijk besneeuwde aarde een extra subtiel leven. Ook zijn stadsgezichten en de vazen met witte cyclamen verraden een gevoelige smaak en een fijn zin tuig voor tere schakeringen C. J. Weers is aan de waterkant geboren (Nieuwediep) on het be hoeft niet te verbazen, dat verschil lende van zfjn uiterst subtiele im pressies op of aan het water zyn ontstaan. Let hier op de fraaie ver- „Tinnenburg" van A. Pastoor of een geveldeel van Jan Marco in Venetië met de liggende mannen op de stenen banken. Zou het moderne Italiaanse filmrealisme hier niet (zo als ook in andere inzendingen) de wegwijzer z.ijn geweest? Van Th. R. Voorenkamp noem ik onder het treffende werk dat hij in zond speciaal de zweefmolen, uit stekend van „compositie", de uiter mate tere waterplas en niet in 't minst ook de compositie met glas werk. een bij uitstek delicate mate rie voor dc fotografische lens! De inzending van A. v. Leeuwen is eveneens het vermelden waard. Ik denk aan het kind bij teil en aan het doorzicht door een glazen deur. Een blijk, dat ook hij in het moder ne procédé thuis is. zowel als in de meer romantische wijze van werken. De tentoonstelling wordt aange vuld door vignetten uit het buiten land (speciaal Amerika» die bewij zen. dat de Amersfoortse fotokunst ook in dc Nieuwe Wereld bekend is. terwijl de heer A Stakenburg foto's heeft geëxposeerd van de ope ning dezer tentoonstelling. CA S. Am ersfoor ter Willem J. v. Dam exposeert Van een showfilm verwacht men in de eerste plaats show, en veelal is de film een noodzakelijke bijkomstigheid. Ook het verhaal in zo'n film is middel in plaats van doel. Hei middel om de show steeds nieuwe mogelijkheden cn kansen te bieden. 7.0 bezien is de film „Starlift", die in het Grand Theatre draait een product dat zeker aan zijn doel beant woordt. Inderdaad zijn hier de geboden kansen met vakmanschap uit gebuit. Een paar mannen van de Ame rikaanse luchtmacht maken ken nis met een aantal (film)sterren van de eerste grootte. Om eens even flink indruk te maken, dist een van de jongens een verhaal op over het aanstaand vertrek van hem en zijn kameraad naar het front de geschiedenis speelt in de oorlog wat de meisjes erg ontroerd, De twee vliegers hebben echter uitsluitend tot taak troepen van en naar Honolulu te vliegen. Natuurlijk komt het ster ke verhaal uit. Gevolg: boze ge zichten en kwaad weglopende da mes. Maar ver lopen ze overigens niet. want door hun ontmoeting met de luchtmacht komen de ac trices in aanraking met soldaten in hospitalen en troepencentra en daar beseffen ze hun taak de jon gens met shows e.d. wat ver strooiing te brengen. Een paar mensen verloven zich en verder besluit men tot uitvoering van de „operatie Starlift", d.w.z. de lucht macht moet voor de vliegtuigen zorgen en Hollywood neemt de sterren voor zijn rekening. Wel, vliegtuigen zijn er genoeg en ster- reno ok. Een heel firmanent vol sterrenbeelden, of beelden van sterren, zo men wil. Doris Day: fris, vrolijk en nog steeds blond en erg charmant, is „wonderful", dat zingt ze trouwens ook. En niemand die het haar kwalijk neemt. Gordon Mac Rae helpt haar en anderen, maar laat horen in het uitstekende ..God's green acres" dat hij ook heel goed alleen kan zingen Gene Nelson komt met de song „It's magic" in een ens- scènering die show van zeer goed gehalte is. En zo zou er nog meer zijn op te noemen: het knappe In Rembrandt: ,.De schaduw van de adelaar" De duistere macht van het mid deleeuwse keizerlijke Rusland deed zich zelfs in Venetië voelen. De op windende geschiedenis van graaf Orlov, de stoutmoedigste en nobel ste waaghals van het Russische rijk, en van zijn liefde voor een mooi. miskend en misleid prinsesje, kan men zien in Rembrandt, waar deze week „De schaduw van de ade laar" draait. De regie van deze film was in handen van Sidney Salkow. De hoofdrollen vervullen Richard Greene en Valentine Cor- tesa. Voor deze Engelse film wer den de buitenopnamen in Venetië gemaakt. gezichtje en het dansen van Vir ginia Mayo, het sympathieke spel van Ruth Roman of de dwaze Phil Harris, bekend van vele A.F.N. night-shows; een film als „Star lift" is evenwel niet gemaakt om te bepraten, maar om te bekijken. Er is heel wat te zien. Jammer eigenlijk, dat het geen technicolor „Tijgerhaai" is een spannende film ongetwijfeld van goed gehal te. die het verhaal weergeeft van een onderzeeboot-commandant, die vecht tegen zijn schuldgevoel, n Augustus 1945, tegen het einde van de oorlog met Japan, wordt de Amerikaanse onderzeeër „Tijger haai" aangevallen door een Japans vliegtuig. Om het schip te redden neemt lt. Ken White (William Hol den) in een onderdeel van een se conde een beslissing en geeft be vel te duiken, ook al bevinden de commandant en de kwartiermees ter, beiden ernstig gewond, zich op de verkenningstoren. Velen, waaronder speciaal torpedomaker Boyer (William Bendix) vinden White's handelwijze laf. Ken blijft bij de marine. Zijn huwelijk met Carol (Nancy Olsen) wordt verstoord door het knagen de schuldgevoel, dat sterker wordt als Boyer weer op komt duiken. Juist op het punt als zij uit elkaar dreigen te gaan. krijgt White op dracht met de „Tijgerhaai" uit te varen naar Korea om een zeer be langrijke opdracht uit te voeren. Hierbij toont hij zich zo bekwaam en dapper, dat ieders bewondering wordt opgewekt en hij overwint zijn schuldgevoelens. Een handdruk van Boyer en een gelukkige hereniging vormen het happy end. Een gang naar het City Theater, is deze rolprent zeker waard. Willem J. van Dam. die in Amers foort een bekende figuur is, ook dank zy z'n geregelde in zendingen op de exposities van het A.K.G heeft bui ten zijn woonplaats maar weinig ge- exposeerd. 't Is in al de jaren dat hij Utrecht heeft ver laten, naar ik meen de eerste maal dat hij zijn werk laat zien in de hoofd stad van de provin cie Dit werk, bij eengebracht in De Utrechtse Kring (Brigittenstraat 4) geeft geen volledig inzicht in alle fa cetten van zijn creatieve bedrij vigheid. noch in de geleidelijke ont wikkeling van zijn kunst, maar zij I laat aan werk, dat in hoofdzaak uit de laatste jaren stamt, toch wel dui delijk aflezen, welk niveau zijn kunst op dit moment heeft bereikt. Doordat ik in Amersfoort trouw de groepstentoonstellingen van het A.K.G. heb gevolgd en dus Van Dam's kunst meende te kennen, dacht ik niet op enige verrassing meer te mogen rekenen, toen ik voor 't eerst zijn tentoonstelling onder ogen kreeg. Het kwam anders uit. Niet alleen dat ik een paar nieuwe doeken zag. die juist niet de minst éclatante stalen van zijn kunst zijn, maar ook de nieuwe omgeving en de wijze waarop het werk was ge hangen, zorgden voor een verrassing. De zoeven bedoelde doeken zijn het bloemstilleven in forse kleuren op de schouw in de eerste zaal. cn het Geuldal (7) aan de lange wand. In beide doeken toont Van Dam zich een opmerkelijk colorist, die met heldere, lichte, zelfs harde kleuren schone harmonieën wec-t le bereiken. In het stilleven deert het niet, dat j de derde dimensie nauwelijks aan wezig is. hij bewandelt hier, tot op zekere hoogte, de weg waarop Ma tisse is voorgegaan, waarbij ik nog even aanstip, dat Van Dam weinig naar de Franse schilderkunst kijkt. Het is dus waarschynlijk éér zuive re coïncidentie dan navolging. Ik zou trouwens niet weten welke Fransman of Hollander landschap pen schildert als dit frappante Geul dal. In zijn spontane, maar brede op zet, zijn heldere werking van luide Geuldal groenen en gelen, afgewisseld door het rood van de bontgevlekte koe beesten heeft het een origineel as pect en het merkwaardige is. dat bij deze lichte cn brede schildering de zinrijke intimiteit van dit kleine aardse paradijs toch tot haar recht komt. Van Dam kan ook in een ge heel andere „toonsoort" werken, zo als blijkt uit zijn grote gezicht op Soest, (5) waar de grijze sfeer domi neert, hoewel de schilder ook hier niet zuiver tonalistisch is gaan wer ken. De heldere aquarellen van zomer landschap wisselen af met meer to- nige dito's van stadsgezichten, spe ciaal uit Amersfoort, Enkhuizen en Alkmaar, steden die hem naast Vlaamse plaatsen als Brugge en Damme door hun pittoreske gevels etc. bijzonder hebben geïnspireerd. De meer illustratieve, wil men, journalistieke kant van zijn vlot, maar verantwoord beeldend talent, spreekt uit de kleinere tekeningen en aquarellen, speciaal die naar het negerballet, waaruit ook zijn gevoel voor het komische tot prettige resul taten heeft geleid. C.A.S.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 5