Hoeveel kinderen en wanneer?
niRM
terstond
Nederland wil vergeldings
maatregelen nemen
Geweten en kerkelijk
leergezag - basis van
huwelijksleven
Allej WEG
Duits fabrikant predikte in
Rotterdamse kerk
Zaak van sociale en
individuele
verantwoordelijkheid
GEBOORTEREGELING:
Internationale
universitaire
sportweek
Duizenden waren in ademloze
spanning
Invoerbeperkingen der VS zijn onrechtvaardig
Restricties op tarwe uit
Amerika als antwoord
W oensdag 29 October 1952
(Van onze medische medewerker)
T^) E vraag met betrekking tot het aantal kinderen en het tijd-
stip waarop zij ter wereld komen was enkele eeuwen ge
leden voor alle ouders welhaast een wanhoopskreet, maar be
hoeft dat heden ten dagen voor niemand meer te zijn.
TjE propaganda voor geboortebeperking of „verstandig
ouderschap" doet tegenwoordig bij voorkeur een beroep
op het verantwoordelijkheidsbesef Hiernevens schrijft de me
dische medewerker in een bijdrage „Hoeveel kinderen en wan
neer?": „Zo beschouwd is geboorteregeling een zaak van ver
antwoordelijkheidsgevoel, zowel van het individu als van de
gemeenschap. Dit inzicht is echter nog verre van algemeen.
Als men als vooruitgang be
schouwt dat de mens meer en meer
geleid door de rede. zijn lot in
eigen handen kan nemen, dan is net
logisch om van dn lol de grootte en
zelfs de samenstelling van het ge
zin niet uit te sluiten, en is ge
boorteregeling evenzeer symptoom
van vooruitgang als vaccinaties,
centrale drinkwatervoorziening, so
ciale zorg, bliksembeveiliging en
een democratisch staatsbestel dat
zijn.
Anderzijds kan men geboortebe
perking zien als een medisch-hy-
giënische plicht het is immers voor
al de medicus-hygiënist, die de fac
toren die men vroeger geneigd was
om als natuurlijke regulatoren van
de bevolkingsdichtheid te zien (zo
als epidemische ziekten bijv.), tot
verdwijnen bracht en daarmee de
sterfte zoveel verminderde dat een
Europese bevolking, die tot het ein
de der achttiende eeuw slechts
uiterst langzaam groeide, sindsdien
m verontrustend tempo toenam. Zo
beschouwd is geboorteregeling een
zaak van verantwoordelijkheidsge
voel, zowel van het individu als van
de gemeenschap.
Dit inzicht is echter nog verre
van algemeen. Slechts in Noorwe
gen schijnen deze zaken zo van
zelfsprekend te zijn, dat in dat land
niet eens een vereniging bestaat, die
er zich mee bezig houdt of er pro
paganda voor maakt: daar bestaan
van staatswege consultatiebureau's
voor moeder en kind, waar geboor
teregeling. prenatale zorg en zuige
lingenzorg als logisch tezamen beho
rend worden beschouwd. Het on
derwerp wórdt aan de universitei
ten aan de medische studenten on
derwezen. In Engeland werken sinds
de eerste wereldoorlog verscheide
ne organisaties op dit gebied met
practische en morele steun van de
overheid, die vaak zelf consultatie
bureau's exploiteert en herhaalde
lijk officiële commissies installeerde
om het vraagstuk te bestuderen De
sinds enkele jaren verschijnende
Reports of the Royal Commission
on Population (die ieder zich voor
enkele guldens aan kan schaffen),
zijn een onuitsprekelijke bron van
redelijke informatie over dit ter
rein. In Zweden bestaat een vrijwel
eendere situatie als in Engeland.
In- Denemarken is men iets - min
der ver, maar de overheid werkt in
ieder geval niet tegen. Ook in Ame
rika worden deze zaken zeer open
lijk behandeld.
Aan het andere uiterste staan
Frankrijk en België, waar iedere
vorm van voorlichting of hulp
streng verboden en het onderwerp
in onderwijs of publicaties volstrekt
taboe is. De geboortecijfers zijn in
al deze landen echter vrijwel het
zelfde! Ik noem slechts de Verenig
de Staten met 24.3 per 1000. Frank
rijk met 19.4, Noorwegen met 18.5,
Denemarken met 17.8, België met
16.1, Engeland met 15.9, Zweden
met 15.6. Nederland tenslotte heeft
een geboortecijfer van 22.3 per 1000
Ieder kan voor zichzelf bedenken op
welke verschillende wijzen ditzelfde
resultaat in bijvoorbeeld Frankrijk
en Noorwegen bereikt werd, en kan
dan tevens uitmaken welke houding
van de overheid uit moreel oogpunt
te verkiezen is.
Nederland is naar schatting onge
veer 40 jaar ten achter bij enkele
andere Westeuropese landen. Twee
jaar geleden publiceerde de Ver
eniging van Vrouwelijke Artsen
het verslag van een vergadering,
die zy over geboorteregeling belegd
had in het Nederlands Tijdschrift
voor Geneeskunde, en wekte daar
mee (in medische kring') een storm
van verontwaardiging: terwijl al in
1912 de voorzitters der machtige
artsen-organisaties van Engeland en
Amerika beide in officiële redevoe
ringen op geboorteregeling wezen
als een medische plicht! Toch is er
een aantal tekenen, dat ook in ons
land wijst op een verandering ten
goede.
Terwijl, met een enkele uitzonde
ring, de hoogleraren in de verlos
kunde over deze materie geen on
derwijs wensen te geven, organise
ren in vele plaatsen de medische
studenten zelf dit onderwijs. Voor
de oorlog was de houding dér ker
ken strikt afwij
zend, kort gele
den heeft de Ge
nerale Synode
der Hervormde
Kerken de ge
boorteregeling
(met enkele re
delijke restric
ties) als een zaak
ook der kerk
aanvaard; en de
christelijke ver
eniging Zedenop-
bouw heeft in
haar maandblad
een uitvoerige
beschouwing aan
dit onderwerp
gewijd, een be
schouwing. die
van hartverhef
fende vooruit
strevendheid ge
tuigt. Het spijt mij, dat ik uit dit
uitnemende rapport clechts één zin
kan citeren, maar deze is typerend
voor de Protestantse gedachte: aan
vaarding van geboorteregeling uit
een oogpunt mede van persoonlijke
verantwoordelijkheid „Gezinsvor
ming is immers niet alleen een ver
wekken en voortbrengen, maar ook
een grootbrengen en opvoeden
waarmee de samenstellers van dit
stuk niet het minimum of maximum
aantal kinderen als ideaal stellen
maar het optimum; het in een be
paalde situatie meest geschikte aan
tal.
Ditzelfde kan men ook omschrij
ven als een der doelstellingen van
de Nederlandse Vereniging, die
overal in den lande consultatiebu
reau's exploiteert (onder andere in
Amsterdam het Aletta Jacobshuis)
en die zich met reeds meer dan
70000 leden in een voortdurende
groei mag verheugen. Evij verheu
gend vind ik het verschijnen on
langs van een klein, volkomen up
to date boekje, waarvan de titel
boven deze artikelen staaf) en dat.
in nog geen honderd bladzijden, op
bijzonder verstandige, rustige en za
kelijke wijze voortreffelijke voor
lichting op dit zo moeilijke terrein
geeft, en daarbij de verschillende
maatschappelijke cn morele aspec
ten niet onbesproken laat. Ook het
probleem jongen of meisje wordt er
m behandeld. Het -lijkV mij een soli
de basis te zijn voor verstandig
ouderschap, een onmisbare leidraad
voor hen. die kinderen wensen uit
eigen vrije wil en niet per ongeluk.
I E kwestie der geboorte
regeling wordt in deze
kolommen vanuit tweeërlei
standpunt bezien. Het me-
disch-hygiënische en sociale
aspect wordt door onze me
dische medewerker belicht
die in dit verband de ge
boorteregeling als een plicht
ziet.
Daartegenover staat de
visie van R.K. zijde, die
wordt gegeven door de Do
minicaan L. V i s m a n s
(O.P.).
Wolff: Hoeveel kinderen en wanneer?
Uitgave N.V. Uitgeversmaatschappij
Kosmos. 3,50.
Advertentie l. M.J
Puur geneeskracht, gezondheid
en zuiverheid voor Uw huid
Veertig gulden boete
voor schoolhoofd dat
knaap mishandelde
ALKMAAR. De rechtbank te
Alkmaar veroordeelde de hoofdon
derwijzer H. H. uit Hoorn tot een
boete van veertig gulden wegens
mishandeling van een twaalfjarige
jongen, die voor het raam van de
schooi lelijke gezichten had staan
trekken. De hoofdonderwijzer had
een tweetal scholieren naar buiten
gezonden, die de jongen even later
binnenbrachten. Hij kreeg vijfen
twintig oorvegen, en tien schoppen
tegen zijn achterste, waarna de de
linquent nog een tijdlang knielend
in een hoek van het lokaal werd
neergezet. Dit alles was naar het
oordeel van het schoolhoofd nood
zakelijk om het prestige onder zijn
leerlingen te kunnen handhaven.
Een andere onderwijzer, die ook een
schop zou hebben gegeven, werd
wegens gebrek aan bewys vrijge
sproken.
De Keizerin van Vietnam, Nam
Phoeong. is Dinsdagmiddag op
Paleis Soestdijk, door Koningin
Juliana ontvangen Zij gebruikte
aldaar de lunch. De Keizerin heeft
in de namiddag de tewaterlating
verricht van het m.s „Ville de
Saigon", dat voor Vietnamse re
kening te Haarlem is gebouwd.
Op de foto ziet U H.M. Keizerin
Nam Phoeong en H.M. Ko
ningin Juliana op Paleis Soest
dijk.
Is het dan geen
teken van cebrek
aan verantwoor
delijkheidszin,
wanneer de ka
tholieken er zich
zo halsstarrig te
gen blijven ver
zetten? Maar al
te gemakkelijk
zal men deze
conclusie trek
ken Men trekt
de zaken beslist
scheef als men
het stelt het
geen dikwijls ge
schiedt alsof
hier twee princi
pes onverzoenlijk
tegenover elkaar
zouden staan, als-
of wat voor de
ene party 'n de
sfeer van het goddelijk gebod ligt.
door de andere op grond van so
ciaal verantwoordelijkheidsbesef en
door medische en psychologische
overwegingen wordt afgewezen.
Misverstand
Tegenover elkaar worden gesteld
aan de ene kant gehoorzamen aan
een goddelijk gebod, resp. een ker
kelijk dogma (sicl), aan de andere
sociaal verantwoordelijkheidsbesef;
Lijdzaamheid en lijden bij de ene
partij, z'n lot in eigen hand nemen en
geluk bij de andere. Maar zo liggen
de kaarten niet' Het is niet waar. dat
de katholieke opvatting het verant
woordelijkheidsbesef uitsluit. En an
derzijds is het ook weer niet zo. dat
kinderregeling door verantwoorde
lijkheidsbesef principieel wordt ge
maakt tot een plicht. En. om ons nu
maar te beperken tot de katholieke
opvatting in zake gezinsvorming, de
ze houdt zeker niet in, dat een hu
welijksbeleving, die er maar van laat
komen wat er van komt. de beste
is. Want deze opvatting huldigt ook
de matigheid in het huwelijk en het
kan wel eens voorkomen, dat een
groot kinderaantal juist een gevolg
is van gebrek aan matigheid en aan
andere zedelijke hoedanigheden,
m a.w. van een tekort aan verant
woordelijkheid.
Dit laatste zet de katholieke opvat
ting omtrent gezinsvorming al aan
stonds ïrv een fieel ander licht. Het
huwelijk beschouwt zij als vóór al
les een zaak van het persoonlijk ge
weten. De Kerk beroept zich tegen
over alle mogelijke vormen van be
volkingspolitiek altijd op het on
schendbare recht van de persoon.
Het is een aangelegenheid, waarover
ieder zelf in eer en geweten te be
slissen heeft. Het is ook het enige
Sacrament, waarvan de gewone be
dienaar de leek ls en niet de pries
ter.
De rol van de kerk
Het geweten en de vrijheid van
de persoon worden echter gebon
den door- Gods wil en wet. aller
eerst tot ons komend in de na
tuurwet. Deze binding is een in
perking van de vrijheid, zeker,
maar een inperking, die de vrij
heid niet opheft, doch juist volko
men maakt Want die wet bevrijdt
van de slavernij der wanorde. Maar
dan moet de mens die wet ook
kunnen kennen. Ten dele is ieder
zelf daartoe in staat: spontaan we
ten we wat mag en niet mag. wat
verplicht is of niet. Doch slechts
ten dele. Want de zonde bracht
schade toe aan het juiste aanvoe
lingsvermogen En bovendien wer
den we in Christus, ook als ge
huwden. op een hoger plan ge
bracht Zo vindt het geweten z'n
aanvullende voorlichting in de
Openbaring Gods. En die leren we
kennen door het leergezag van de
Kerk. Daarom ls het voor de ka
tholiek juist een kwestie van zelf
beschikking en persoonlijke ver
antwoordelijkheid, om te luisteren
naar de Kerk; hij wil zélf doen.
wat de Kerk zegt
Wat houdt nu de katholieke op
vatting omtrent gezinsvorming in'
Om het in enkele korte zinnen
samen te vatten:
dat kinderen-krijgen niet alleen
een last is. maar ook een lust en
een onzegbaar geluk;
dat het ook het „objectief-pri
maire" doel is van huwelijk en
huwelijksbeleving en juist daarom
vooral een zaak van zedelijke ver
antwoordelijkheid;
dat het dan ook onverantwoord
is om te huwen, als men geen
vrouw en kinderen kan onderhou
den en opvoeden:
dat men hiervoor echter niet
een louter menselijke zekerheid
nodig heeft, maar een, die mede
bouwt op Gods hulp en voorzie
nigheid;
dat dit niet een vermetel ver
trouwen mag zijn en juist daarom
ook in het huwelijk een regel van
matigheid in acht genomen moet
worden;
dat een ontijdig beëindigen van
de huwelijksbeleving (onanisme).
j zowel als een kunstmatige ingreep
daarbij (neomalthusianisme) tegen
het geweten zijn;
l dat kinderbeperking daarom
ongeoorloofd is;
dat men de regel der matigheid
ook kan bepalen naar de periodie
ke onvruchtbaarheid der vrouw,
mits deze wetenschappelijk vast
staat, het gevaar voor zondigen
verwijderd blijve en medische, so
ciale of economische indicaties het
verantwoord maken dit verwijderd
gevaar te riskeren:
dat in die zin en onder die voor
waarden een zekere regeling
der geboorten geoorloofd en ver
antwoord kan zijn.
Zodra dit zich aanmeldde en het
katholiek geweten ermee gecon
fronteerd werd. was het oordeel
der overgrote meerderheid van de
katholieke moraal-theologen be
slist afwijzend; het werd op één
lijn gesteld met het onanismus. En
al spoedig sprak het hoogste ker
kelijk gezag zich in dezelfde zin uit
Het is opvallend hoe dit oordeel maar dat betekent uitsluitend dat
in de loop der jaren zonder enige I aan de quantitatieve restricties nu
aarzeling zich gelijk is gebleven nog het kwaad van discriminatie
Over de motivering kan verschil (van de ene kaassoort t.o.v. de ande
van mening bestaan; is het in- 1 re) is gc-paard.
trinsiek tegennatuurlijk of alleen
om de gevolgen, zoals een verma-
teriallsering var. het leven? Maar
de conclusie blijft gelijk, non pos-
sumus! (wij kunnen niet) Hier
staat verantwoordelijkheidsbesef
tegenover verantwoordelijkheidsbe
sef: indien kinderregeling door het
bevolkingsprobleem geëist zou wor
den. anderzijds op deze wijze kan
het nooit. Want het doel heiligt de
middelen niet!
Zyn er eisen
Maar is die eis er wel? Het is
het motief, waarop men zich voor
al beroept, wanneer men beweert,
dat verantwoordelijkheidsbesef een
algemene verplichting meebrengt
om tot „verstandig ouderschap"
over te gaan. „Overbevolking"
ieder heeft er de mond van vol.
De katholiek weet werkelijk nog
niet zo heel zeker, of het wel ver
antwoord is, om die factor mede
de maat te laten bepalen. Want
hij is zich goed bewust van het ge
vaar. dat dan de zedelijkheidswet-
ten ondergeschikt zouden kunnen
gemaakt worden aan de economie
en dat vindt hij een op de kop
zetten van de waarden. In leder
geval is hij tegen alle beïnvloe
ding van de bevolkingscurve door
maatregelen van de overheid, die
verder gaan dan een juiste opinie
vorming Voorts is hij er van
overtuigd, dat overbevolking niet
op te lossen is door maatregelen
van overheid of ouders van één
land. Want het is een wereld
vraagstuk Kinderrijke landen, die
tevens arbeidzaam zijn, varen er
wel bij. omdat de wereldeconomie
daar automatisch bij terecht komt.
En hij redeneert heel nuchter: als
er nu bij ons werkelijk overbevol
king was. dan zouden we honger
moeten lijden En dat is geenszins
het geval. Tussen hongerlijden en
de luxe. die velen zich nog kunnen
permitteren, bestaat nog een hele
scala van welvaartsgraden. En
wanneer we allen eens tevreden
konden zijn met een beetje lager
trap van welvaart en een beetje
meer vrede, dan zou het in ons
vaderland nog niet zo kwaad wo
nen zijn Binnen afzienbare tijd zal
trouwens het sterftecijfer dat van
de geboorten gaan overtreffen, om
dat de medische hygiëne aan het.
uiterste van haar kunnen aanbe
landt en de stijging van de ge
middelde leeftijd ophoudt.
Is het huwelijk een zaak van
verantwoordelijkheidsbesef van de
persoon, de juiste voorlichting is
er een van niet minder verant
woordelijkheidsbesef bij de Kerk.
Zij is verantwoording verschuldigd
tegenover God. Dit ontgaat velen.
Men ziet zo gemakkelijk in haar
houding een uiting van machtswel
lust. Maar als de Kerk zich altijd
zo verzet tegen burgerlijke bevol
kingspolitiek. zou zij zich dan zelf
aan zo'n politiek schuldig maken?
Het tweede genoemde artikel ver
meldt de angst van velen, dat het
daarom gaat: om de katholieken
de meerderheid te bezorgen Het
spreekt die angst niet tegen en
weerlegt hem niet Wij zullen er
ook niet aan beginnen. Het is on
begonnen werk.
Advertentie l. Af.)
Kampioenschappen
tafeltennis
AMSTERDAM In het kader
van de universitaire sportweek zijn
Dinsdagavond de studenten-tafelten-
niskampioenschappen gehouden. De
uitslagen hiervan waren:
Heren afdeling A. eerste en tweede
klasse halve finales: J Cogh—Tan
Hoan Tjay 21—13 21—19; E. Goud
smitK ten Hoonte 21—11 21—14.
Finale: GoudsmitCogh 2118. 21—
12. 21—15.
Heren afdeling B derde en vierde
klassers: halve finales Van der
BeekGoei 2116, 2111; Tan Hoan
TjaySussklnd 15—21, 21—11, 21—18.
Finale Tan Hoan Tjay-Van der Beek
20—22. 21—16. 21—12.
Dames: halve finales: mej A.
Goudsmitmej. E. Manson 2119,
219; mej. Oei Sioe Tienmej. A.
Goudsmit 2220, 2118.
Na afloop werd een demonstratie
partij gespeeld tussen de Nederland
se kampioen Cor du Buy cn de stu
dentenkampioen Goudsmit. Uitslag
21—7. 21—14, 21—11.
Joego-Slavische roeiers
tenslotte naar Canada
FRANKFORT. De Olympische
acht van Joego-Slavië. die na Helsin
ki door Europa is blijven zwerven,
omdat de mannen niet naar hun
land terug wilden, zal over enige
weken, naar Canada emigreren Al
dus deelde een der roeiers hier
Dinsdag mede.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM. Op dc kansel
van de Rotterdamse Koninginnckerk
stond Maandag een tamelijk klei
ne man, gekleed in een .donkerbruin
colbertcostuum, het haar grüzend
aan dc slapen. Het was Hermann
Zaiss, de Westduitsc fabrikant, die
reeds geruime tijd duizenden naar
hel Wuppertal wist tc trekken, die
daar geraakt werden door zUn ga
ven. die van het woord en van het
gebed.
In Rotterdam begon Zaiss' tournee
door 'ons land. Ook hier waren
duizenden verzameld niét alleen in
de Koninginnekerk, maar ook daar
buiten om een indruk te krijgen
van dit nieuwe reveil dat door deze
Duitse fabrikant tot leven is ge
maakt.
Nadat Zaiss onder het iingen van
geestelijke liederen met zijn tolk.
die hem woord voor woord vertaal
de. de kansel had beklommen, begon
hij met zijn vreugde uit te spreken
over het feit dat hij als Duitser
langs geestelijke weg iets zou mo-
fen doen voor het Nederlandse volk.
k wil u de levende kracht Gods
wekken, aldus Zaiss. die daarbij uit
ging van de bijbelwoorden in Jo
hannes 18 vers 2: ..en ook Judas
zijn verrader wist die plaats
Reeds dadelijk heeft Zaiss zijn
gehoor gegrepen. Dit is geen preek
in de traditionele zin, zelfs geen
spreken. Zaiss schreeuwt zijn bood
schap de kerk in. Zijn stem dreigt
af en toe over te slaan De handen
tasten near voren, ballen zich dan
tot vuisten dan is er een korte
pauze Zaiss' stem wordt gedempter,
slechts kort want even daarna
schreeuwt hij het weer uit. Duizen
den gezichten zijn in bijkans adem
loze spanning naar de kansel opge
heven. „Gelooft u dat Jezus Gods
zoon is, die zondaars wil redden...?
Wilt tl op dit ogenolik. om 8 uur
twaalf minuten. Jezus in uw hart
binnenlaten.
Zó spreekt Hermann Zaiss die zo na
drukkelijk de vergeving der zonden
door Christus predikt, die verkondigt
dat de kracht Gods cok nu nog werkt.
En hu vertelt dan van zijn opwekklngs.
beweging in het Wuppertal. van de
wonderbaarlijke genezingen. Midden In
net overvolle kerkgebouw staat een
man op en Zaiss vertelt hoe deze man.
thans een van zijn volgelingen. Jaren
lang lijdende was aan angina pectoris
Deze Duitser ls Zaiss vrijwillig gevolgd
naar Rotterdam en met stralend gezicht
getuigt h(J van zijn genezing En als
Zaiss aan het slot van ztjn toespraak
de woorden uit psalm 103 die al uw
krankheden geneest met fascine
rende nadruk onder zijn gehoor brengt
waardoor hij In levend contact komt
met z(Jn toehoorders, is daar plotseling
een stem die roept „bewijs. en een
vrouw van middelbare leeftijd in groen
geruite mantel cn zwarte hoed treedt
GENEVE. Nederland heeft Dinsdag aan de algemene vergadering van
het G.A.T.T. (verdrag over tarieven en handel) toestemming gevraagd om
tegenmaatregelen te nemen op de Amerikaanse invoerbeperkingen. De
heer H. van Blankenstein, het hoofd van de Nederlandse delegatie in
Geneve, verzocht de Invoer van Amerikaanse tarwebloem in 1953 te mogen
beperken tot een maximum van 57.000 ton als antwoord op de Ameri
kaanse belemmeringen op de invoer van Nederlandse kaas. Behalve Neder
land hebben ook Australië, Nieuw Zeeland en Canada toestemming ver
zocht voor het nemen van vergeldingsmaatregelen tegen Amerika, omdat
men de maatregelen van de V.S. in stryd acht met de algemene overeen
komst voor tarieven en handel. De leider van dc Nederlandse delegatie
zei, dat de door Nederland gevraagde beperking van de tarwe-lnvoer met
ongeveer twintig procent zou worden opgeheven, zodra de V.S. de restric
ties op de Invoer van melkproducten uit Nederland zouden opheffen.
Van Blankenstein herinnerde er
in een korte rede aan. dat het GATT
vorig jaar in een resolutie de Ame
rikaanse restricties, die gebaseerd
zijn op een artikel in de wet op de
defensie-productie, maar die uitslui
tend ten doel hebben de Amerikaan
se landbouw te beschermen, in flag
rante strijd heeft genoemd met de
door de V.S. mede ondertekende al
gemene overeenkomst over tarieven
en handel, Niettemin hebben de ern
stig getroffen landen op verzoek van
het GATT de V.S ruim tijd gelaten
om door intrekking van het wets
artikel de verphehting weer na te
kunnen komen.
Er is thans echter een jaar verlo
pen. waarin de V.S. deze mogelijk
heid ongebruikt hebben gelaten. Ten
aanzien van sommige kaassoorten
zijn weliswaar de invoerbeperkin
gen opgeheven, maar alleen omdat
deze soorten niet concurreren tegen
kaassoorten die in de V.S. worden
gemaakt. De ban. de invoer van
kaas, die in hoofdzaak door Neder
land wordt vervaardigd, met name
Goudse en Edammer-kaas treffend,
is onveranderd in stand gehouden.
Weliswaar zijn de quota voor deze
kaassoorten enigszins verbeterd,
De Nederlandse regering heeft
haar delegatie derhalve geïnstru
eerd te verklaren, dat het als een
pijnlijke onrechtvaardigheid wordt
gevoeld, dat Nederland wordt ver
hinderd zijn aandeel te verkrijgen
in de zich uitbreidende Amerikaanse
kaasmarkt err dat het niet in staat
wordt gesteld om zijn boter op deze
markt te verkopen, in een periode,
waarin Nederland zich tot het uiter
ste inspan; om credietwaardigheid
te bere'ken door verhoging van zijn
export
Ernstspel echter, aldus mr Van
Blankenstein, dar deze directe scha-
deberoklrening. is het gevolg van
deze Amerikaanse maatregelen voor
de gehele Nederlandse export naar
de V.S. die voor de opheffing van de
dollar-crisis zo dringend noodzake
lijk is
Nederland is het eerste land dat
deze repressailles heeft voorgesteld
De beslissing van de algemene ver
gadering over dit verzoek wordt
daarom van bijzonder grote beteke
nis geacht.
De leider van de Nieuw-Zee-
landse delegatie. K. L. Press, ver
klaarde, dat zijn land nog geen
pond boter aan de Verenigde Sta
ten heeft kunnen verkopen, sedert
de invoerbeperkingen van kracht
zijn geworden. De Australische af
gevaardigde. J. A Tonkin, stelde
voor een speciale bijeenkomst van
de landen der algemene overeen
komst voor tarieven en handel bij
een te roepen om de gewenste ver
geldingsmaatregelen te bespreken.
In zijn antwoord deelde de Ame
rikaanse vertegenwoordiger. R
Vernon. mede. dat zijn regering
ernaar streeft de wet. die het in
stellen van invoerbeperkingen
voorschrijft. door het Congres te
doen herroepen, en dat zij zal
trachten bevoegdheid te verkrijgen
om de invoerbeperkingen voor zui
velproducten op te heffen. De
Amerikaanse regering, zo zeide hij,
erkent het recht van de andere
landen om hun krachtens de alge
mene overeenkomst voor tarieven
en handel verleende concessies in
te trekken, doch zy zal de zaak
niet als afgedaan beschouwen, al
leen maar ^mdat de andere landen
tot herroeping van hun concessies
overgaan. De Amerikaanse gedele
geerde zeide overigens de bewe
ring te moeten tegenspreken als
zou het door zijn regering inge
voerde stelsel van invóercontingcn-
teringen voor bepaalde producten
discriminaties inhouden.
Van Deense zijde werd op de
conferentie steun toegezegd aan de
landen, die vergeldingsmaatregelen
tegen de Verenigde Staten wensen
te nemen. De voorzitter der confe
rentie. Meiander (Noorwegen) gaf
als zijn mening te kennen, dat ver
geldingsmaatregelen geen bevredi
gende oplossing bieden voor het
probleem, dat alleen uit de wereld
kan worden geholpen door ophef
fing van de invoerbeperkingen
door Amerika.
Voetbalvlegel was...
politie-agent
BRUSSEL Een Belgische scheids
rechter. die bij een voetbalwedstrijd
door een speler, die het met zijn lei
ding niet eens was afgeranseld werd
zag zich een eis tot schadevergoe
ding toegewezen voor een bedrag
van 61000 Belgische francs (onge
veer 4500. De scheidsrechter was
in het gezicht zodanig gewond, dat
operatief ingrijpen noodzakelijk was
geweest De „voetbalvlegel" maakte
deel uit van een politie-elftal.
naar voren Achttien Jaar lang ls zU
verlamd geweest Ook zij Is een van
Zaiss volgelingen, nu loopt zij vlot door
de dichte rijen mensen Zaiss woorden
zijn nu werkelijk ..Ingeslagen" Mensen
klimmen op de banken men probeert
dichter bij de kansel te komen waarom
heen rolstoelen «taan met zieken die
gekomen zijn om zich te laven aan
Zaiss' blijde boodschap
De stem van de prediker wordt
nu rustiger. Anderhalf uur lang is
bij aan het woord geweest. Nadruk
kelijk vraagt hij zijn gehoor te bid
den voor allen die lijden naar li
chaam of geest Een machtige ju
belzang vult het kerkgebouw na
Zaiss woorden.
Voor Hermann Zaiss de kansel
van de Koninginnekerk beklom, een
paar minuten over half acht. was
er al veel gebeurd, 's Middags half
twee hadden de eerste belangstel-
Jenden zich reeds verzameld voor de
kerk. waai hekken waren neergezet
om de belangstelling in ordelijke
u.'iien tc leiden. Constant was er een
aantal politieagenten op post voor
dat doel. Om ongeveer vijf uur was
'de mensenmassa dermate gezwollen,
dat men besloot de kerk oj>en te
.stellen Rond half zes was de Ko
ninginnekerk geheel gevuld.
Het overgrote deel van de aanwe
zigen bleef na Zaiss' toespraak in
afwachtende houding in dc kerk
zitten en staan, terwijl achter de
kansel een groep zieken blinden,
kreupelen en andere invaliden
zich opstelde rond de spreker. Op
tamelijk barse toon werd de ge
zonden toegeroepen de kerk te ver-
iatcn, waaraan velen echter geen
gehoor gaven Voor dc rand van het
podium waar Zaiss -zich uiteinde
lijk posteerde, ontstond een opeen
hoping van gebonden en genezing
zoekenden.
Zaiss riep de voor hem zittenden
op luide toon toe of zij geloofden,
waarop velen luid ja". „Halleluja"
cd antwoordden Daarop riep hij
hun toe, naar huis te gaan. daar zij
waren genezen. Enkelen verwijder
den zich toen. Hermann Zaiss ging
voort met het ondervragen van in-
dividuelen. die hjj sommeerde te
lopen en naar huis te gaan. Het is
ons niet bekend, hoe de toestand
van de „genezenen" was voor zij
door de Duitser werden bevolen
heen te gaan. maar inderdaad waren
er personen die zich naar buiten
begaven, terwijl de menigte om
Zaiss heen door handgeklap zijn
aanmoediging en vreugde kenbaar
maakte Tot ongeveer kwart voor
elf ging Hermann Zaiss met dit
werk door. waarna de bijeenkomst
werd gesloten.
Motorprogramma
voor 1953
Asser TT 27 Juni
PARIJS. Op het najaarscongres
van de Federation Internationale
Motorcycliste (Firn), zijn de data
vastgesteld voor de klassieke motor
wedstrijden van het seizoen 1953:
Tourist Trophy op het eiland Man
op 8. 9 en 10 Juni; Grote prijs van
Nederland (TT) te Assen op
27 Juni; Grote prijs van België te
Francorchamps op 5 Juli; Grote prijs
van Duitsland, (plaats nog onbe
kend) op 19 Juli. Grote prijs van
Frankrijk te Rouaan op 2 Augustus;
Grote prijs van Ulster te Belfast op
13 en 15 Augustus; Grote prijs van
Zwitserland te Bern op 22 en 23
Augustus; Grote prijs van Italië te
Konza op 6 September; Grote prijs
van Spanje (plaats nog onbekend)
op 4 October.
Es is nog niet beslist, welke wed
strijden zullen meetellen voor het
wereldkampioenschap. De afgevaar-
de van Italië stelde voor om slechts
zes wedstrijden hiervoor aan te wij
zen en wel zo. dat de grote prijzen
van de drie voornaamste producen
ten van motorrijwielen. Italië, Groot-
Brittannië en Duitsland, elk jaar
zouden meetellen met bij toerbeurt
drie wedstrijden in andere landen.
Noord-Ierland speelt niet
op Zondag
BELFAST. Noord-Ierland zal
een elftal afvaardigen naar het op
Vrijdag 3 April 1953 in Brussel be
ginnende jeugdtournooi van de Fifa.
De Ieren weigeren echter om op
Zondag te spelen.
Rijster en Vinken naar
Zesdaagse te Hannover
HANNOVÊR. Aan de van 17 tot
en met 23 November as. alhier te
houden zesdaagse zal van Neder
landse zijde het koppel BijsterVin
ken deelnemen.