Moedige film roert ernstig probleem aan I LAXEERAKKERTJES Duits meisje zou ontvoerd zijn door Nederlander Italiaanse Opera brengt Tivoli in geestdrift Veertig jaren graphiek in Amsterdam Appèl aan ouders en opvoeders Frans offensief in Indo-China stuit op meer tegenstand Schets van een Europese Samenleving Italië vraagt meer wapens aan Amerika Sterlinggebied boekl surplus van 82 millioen dollar Op 13 November in Amersfoort 4 Dinsdag 4 November 1952 „MORGEN IS TE LAAT" Indien iemand met alle overtuigingskracht en welsprekendheid, waar over hy beschikt, een hartstochtelijk pleidooi houdt voor een goede zaak, dan zij het hem omderwille van die zaak reeds by voorbaat vergeven wan neer hy zich wel eens wat te veel laat gaan, wanneer hy zijn argumenten zo kiest en de feiten zo belicht dat zy aan zyn betoog de meeste kracht bijzetten. Wordt de vertekening echter te sterk dan loopt hy het risico dat zijn overtuigingskracht omgekeerd evenredig wordt aan zyn woorden stroom. Zowel het een als het ander dient men o.i. in gedachten te houden by het zien van de Italiaanse film „Morgen is te laat", waarin getracht wordt op byzonder kiese wyzc de sexuele nood van de (Italiaanse) mid delbare schooljeugd aan de orde te stellen. Het hoofdmotief van deze film vormt de jonge liefde tussen Mirella en Franco. Een liefde die goed en ongerept blijft, ondanks bedenke lijke praatjes van vriendjes en vriendinnetjes, de negatieve hou ding der ouders en het van elk be grip gespeende optreden van de directeur en de directrice der school Deze directrice, die zo preuts is, dat ze niet in de zuiverheid van een jeugdliefde kan geloven, weet een voudig niet hoe diep ze het meisje moet vernederen als het kind, tij dens een schoolkamp, na met haar vriendje in het bos verdwaald te zijn, samen met hem ergens in een leegstaand huis, waar de twee van vermoeidheid in slaap zyn ge vallen, wordt gevonden. Het meisje trekt zich die boetepreek dusdanig aan, dat ze zich in een nabij ge legen meer tracht te verdrinken. Franco redt haar ter elfder ure. en ook een sympathieke leraar helpt mee het kind tot het leven terug te brengen. Hoeveel bewondering men ook moet gevoelen voor het spel van de jeugdige hoofdrolvertolkers, de dy namische verfilming van dit gege ven. de veelal zeer knappe vond sten en ontroerende momenten, die „Morgen is te laat" ons ongetwij feld te bieden heeft, toch is de vraag gerechtvaardigd: I s dit nu wel zo? en Is het zo7 Wat dit laatste aangaat, geloven wij te mogen zeggen: zeer beslist niet. De opgroeiende jeugd wordt niet uitsluitend omgeven door een paar begrijpende mensen met goede vriendelijke gezichten, en verzuurde strenge en achterdochtige directeurs en directrices (met dito gezichten), alsmede door ouders die varieren van onhandig dom tot komisch dom. Dit zijn caricaturen. Wat dit aan gaat en hier doelden wij reeds bij het begin op is regisseur Leonide Moguy te ver gegaan, het geen zijn film én als middel ter overtuiging én als film geen goed heeft gedaan. Een tendenzfilm, waarbij men dergelijke tekortko mingen wellicht op de koop toe zou kunnen nemen, is ..Morgen is te laat" ook niet geworden; daarvoor wordt de oplossing van het probleem te veel in het midden gelaten, of zo men wil, wat te simplistisch gesteld. Wij wagen het namelijk te betwij felen of gemengd onderwijs etc. hoe belangrijk het op zichzelf ook moge zijn bij dit zeer veelzijdige probleem wel die betekenis heeft als in die film wordt voorgesteld. Of het vraagstuk, dat „Morgen te- laat" belicht ook inderdaad bestaat, behoeft men geen ogenblik te be- Advertentie (l M.) Wèg die afvalstoffen die Uw ingewanden verstoppen! Zacht en toch snel werken PARIJS. De Franse troepen, die door het moerassige oerwoud gebied in de richting van de Rode rivier voorwaarts dringen, zyn op iets meer tegenstand van de Viet- minh gestolen, nadat zy het be langrijke wegenknooppunt Phu-To hadden bezet. Tengevolge van verbeterde weers omstandigheden konden Franse jachtbommenwerpers strijdkrachten van de Vietminh met bommen en mitrailleur vuur aanvallen. In Franse kringen te Parijs deel de men mede, dat door de sterkere tegenstand van de Vietminh de op mars van de Franse troepen tot nu niet is vertraagd. Het belang van Phu-To voor de bevoorrading wordt geïllustreerd door het feit. dat de Fransen Zondag in de omgeving van deze plaats een rijstvoorraad van 65.000 rantsoenen hebben ge vonden. Incidenten aan Israelisch- Arabische grenzen JERUSALEM. Drie Arabi sche vluchtelingen zijn Maandag gedood en twee anderen ernstig gewond door Israëlische soldaten, die het vuur op hen openden, terwijl zij bezig waren hun land te bewerken in de buurt van het dorpje Gebara in de Noordelijke sector van arabisch Palstine. Elders werd een Arabier doodgeschoten, die trachtte de grens over te ste ken bij het dorp Kfar Jamal. Twee Franse soldaten in Oost-Duits arrest BERLIJN. Twee Franse solda ten zijn Zondag door de Oost-Duit se volkspolitie gearresteerd terwijl zij in het bosachtig gebied aan de grens tussen de Franse sector en de Russische zone aan het jagen wa ren. De verbindingsmissie in Pots dam heeft volgens een Franse "«oordvoerder de Russen verzocht de mannen vrij te laten. Geallieerd frsoneel dat onopzettelijk de zo- grens overschrijdt wordt gewoon- k na twee dagen vrijgelaten. twijfelen. Wie meent, dat het in Itahé misschien wel zo zyn zal. maar dat het in Nederland toch practisch niet voorkomt, geeft blijk kennelijk niet op de hoogte te zijn. Nog al te lichtvaardig maken oude ren zich van hun verantwoordelijk heid af. of laten zij zich, te snel tot opportunisme geneigd, op een dwaalspoor brengen door. wijzend op de waanwijze opmerkingen van de moderne jeugd, te zeggen: Ze weten het immers toch al. De jeugd weet niet. of wat erger is. ze weet half. Het is de taak van ouders en opvoeders de jongeren die kennis bij te brengen, of aan te vullen. Daarbij kan één verkeerd woord, één onjuiste reactie al voldoende zijn om de uiterst gevoelige puber zich volledig te doen afsluiten. Dan is het kostbare vertrouwen door gaans voorgoed verloren, en niet zelden doet „de straat" dan de Hetmeisje (Anna Pierangeli) en de begrijpende lerares (Lois Maxwell) in de sympathieke Ita liaanse film Morgen is te laat". rest wel aan de sexuele opvoeding. Maar aan de andere kant kan het juiste woord op het juiste moment gesproken van onmetelijke beteke nis zijn voor een geheel mensen leven. Dat is de boodschap van „Morgen is telaat" en daarom is deze moe dige film. die vanaf a.s. Vrijdag in het Grand Theatre te zien is. meer dan onze gewone belangstelling waard. Gistermiddag werd in aanwezig heid van vooraanstaande personen uit de kringen van onderwijs, kerk en jeugdwerk een voorvertoning ge geven. Ds. A. Braakman, Ned. Herv predikant, sprak enige woorden ter inleiding. Geheime, directe en vrije verkiezingen in Indonesië DJAKARTA. De Indonesische regering hoopt het wetsontwerp voor de algemene verkiezingen binnen een week af te handelen, waarna het bij het parlement zal worden ingediend. De verkiezingen zullen direct, vrij en geheim zijn, aldus de minister van Binnenland se Zaken, Mohammed Roem. Mi nister-president Wilopo bevestig de nog eens, dat de algemene ver kiezingen voor de wetgevende ver gadering niet bij noodwet zullen worden geregeld, maar bij wet. Za terdag is begonnen met het druk ken van stemformulieren, waarmee men aan het einde van deze maand gereed zal komen. 2? Emigrantenvliegtuigen mogen in Perth landen DEN HAAG. Over het luchtver voer van emigranten heeft de rege ringscommissaris voor de emigratie, ir B. W. Haveman meegedeeld, dat in November twee chartervliegtuigen zullen vertrekken. Sinds kort heeft men toestemming verkregen om ook in Perth te landen, waardoor een aanzienlijke besparing wordt verkre gen. Vroeger moesten emigranten per vliegtuig in Melbourne landen, ook als zij voor West Australië be stemd waren. Een afstand van Am sterdam naar Cairo! De discussie over de vorm van het nieuwe Europa dat een ver enigd Europa zal zijn, of niet zal zijn achten wij het belangrijkste middel tot doorbreking van veel van de politieke onverschilligheid en het pessimisme, dat in brede massa's van de zogenaamde oude wereld bestaat. Slechts uit zo'n discussie kan zich wellicht een nieuw gemeen schappelijk ideaal kristalliseren, zonder hetwelk het verschrompelde Europa van vandaag geen perspectief meer heeft. Een welkome stimulans tot deze discussie kan een studie vormen van dr H Brugmans. hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht en rector van het Europa-College te Brussel, die onlangs, onder de titel „Schets van een Europese Samenleving" (uig. Ad Donker. Rotterdam, prijs 4 90) is versche nen. In dit essay onderzoekt dr Brugmans de bronnen van verval en kwaad en bespreekt hij de vraagstukken, die zich bij het indi vidu, het volk en de volken voor doen om tenslotte de weg te wij zen, die men naar zijn overtuiging moet gaan om uit het moeras te geraken. De crisis, waarin Europa zich be vindt. zo stelt dr Brugmans vast, is het gevolg van een drievoudige revolutie: technisch, demografisch <de bevolking der oudst-beschaafde landen barst uit de nationale gren zen) en psychologisch (de millioe- nen aanvaarden niet meer, wat hun voorouders verdroegen zij vra gen hun regeerders rekenschap voor de malaise, die zij ondergaan). Een ideaal om zich naar te rich ten ontbreekt: het Christendom is verscheurd en heeft voor velen zijn kracht verloren zonder dat echter een nieuw geloof gekomen is om het zout der aarde te zijn. In die omstandigheden krijgen de moderne afgoderijen hun kans, juist omdat zij schijnbaar een totale ommekeer prediken. Het antwoord aan hen kan geen tegen-mythe zijn. doch slechts een verhevigd en verdiept bewustzijn van wat mens en gemeenschap behoren te zijn: hier ligt de inspiratie van het concrete program. De meeste Europeanen ontken nen niet de noodzaak van eén economische markt, één staatsbur gerschap, één defensie en één bont- gevariëerd Europees vaderland. Maar men moet weten, hoe het ge bouw van het nieuwe Europa wel en hoe het niet moet worden op getrokken. Zonder deze weten schap zullen wij het nooit kunnen maken. West-Europa is van het Oosten afgesneden: van Tsjechoslowakije en Oost-Duitsland en alles, dat daar achter ligt. Doch de grens, die thans ons werelddeel verscheurt, is willekeurig en zal zichzelf niet blijven. Zy zal verschuiven naar Oost of West Zij zal samenvallen met de stranden van Noordzee en Atlantische Oceaan of wij zul len binnenkort te maken krijgen met de problematiek der volken, die thans liggen in de Russische greep. En nieuw uitzicht moet worden geopend de leuze van een negatief anti-communisme. de utopie van een terugkeer tot de verleden tijd en het herstel van een nationale souvereiniteit. die in de moderne wereld niet meer waar gemaakt kan worden, bieden dit perspectief niet. Dit is de beslis sende vraag: hoe ontwikkelt het Westen een aantrekkingskracht, een kristallisatiepunt, een vrije, open. nieuwe gemeenschap, met vitale durf geladen en nieuw, door dat het de drievoudige revolutie van onze eeuw moedig en bewust erkent? De blauwdruk, die dr Brugmans in antwoord op deze vraag heeft geschetst, toont een federatief Europa, gebaseerd op de erken ning van de waardigheid van de mens, een Westelijk cultuurgoed van de eerste rang. In deze fede ratie is slechts daar. waar het niet anders kan verdediging, bui tenlandse politiek enz. grote machtsbevoegdheid in handen der Prof. dr H. Brugmans centrale organen gelegd. Voor het overige echter wijst het plan naar een decentralisatie van de macht in zoveel mogelijk plaatselijke, provinciale en landelijke organen, opdat een zo groot mogelijk aan tal burgers onder controle van op democratische wijze samenge stelde lichamen persoonlijk ver antwoordelijk zal zijn voor de gang van zaken in de federatie en de delen, waaruit zij is samenge steld. Volkomen consequent verbindt dr Brugmans daaraan de noodzaak van de schepping ener nieuwe élite, individueel bereid en in staat aan de nieuwe maatschappelijke en culturele instellingen de juiste leiding te geven. Helaas geeft hij niet afin, hoe deze élite moet ont staan in de huidige maatschappij, die juist in al te vele opzichten tendeert naar een nivellering. Aan dc waarde van dr Brugmans' stu die. die wij hoog aanslaan, doet dit echter niets af zij is zeker geen laatste woord, maar. zoals al ge zegd, een prikkel tot bezinning op en discussie over hetgeen gebeuren moet, wil Europa niet ondergaan in een systeem of systemen, die het overgrote deel der Europeanen on dragelijk moet zijn. Roerend verhaal om illegale aanwezigheid te camoufleren bleek niet bepaald uaar GRONINGEN. Een Duits meisje vertelde dezer dagen op het bureau van de vreemdelingendienst, dat zij dienster was in een café in Cuxha- fen en na een genoegelyke avond door een Nederlandse zeeman aan boord van een kustvaarder dronken was gevoerd. Toen zy weer by haar posi tieven kwam, bevond zy zich, in een hut opgesloten, op volle zee en was aldus tegen haar wil uit haar vaderland ontvoerd. In Delfzijl aangekomen had haar ontvoerder haar bij nacht en ontij van boord gesmokkeld en onderge- Na enkele dagen vond de familie, bij welke zij bleef, het beter, dat zij maar naar Duitsland terugkeerde bracht bij zijn familie. Daar was zij i om haar papieren in orde te maken, wel goed ontvangen en had het met i Met een lid van haar a.s. schoonfa- haar zeeman wel naar de zin ge- milie was zij naar Groningen gereisd en daar hacï zij op deze wel enigs zins ongebruikelijke wijze contact gezocht met de politie, met de be doeling weer naar Duitsland terug te worden geleid. had. totdat deze weer moest varen. De moeder van de zeeman had haar toen meegenomen naar Groningen, onder voorwendsel dat zij voor het meisje een aardig jurkje zou kopen. Bij een groot warenhuis had ze ge zegd. dat het meisje maar even bui ten moest wachten, want zij zou met haar Duitse taal te veel in de gaten lopen. De moeder was naar binnen gegaan maar niet terugge keerd Ten einde raad had zij zich maar tot een politieagent gewend om te informeren, hoe zij weer naar Duitsland terug kon keren, aldus het slot van het roerende verhaal. De vreemdelingendienst stelde in samenwerking met de recherche een onderzoek in. Met behulp van de I Pacciardi deed dit verzoek Maan- veel moeite de womng ontdekt van de familie van de Nederlandse zee- WASHINGTON. De Italiaanse minister van Defensie Pacciardi j heeft meer Amerikaanse wapens J voor Italië's leger, marine en lucht- i strijdkrachten gevraagd. Ook wenst hy grotere Amerikaanse wapenor ders voor de Italiaanse fabrieken. man. waarover het meisje had ge sproken. Toen bleek het verhaal echter wel wat anders te zijn. Het meisje had reeds geruime tijd ken nis aan deze zeeman. Zij wilde wel met hem trouwen Geheel met haar eigen toestemming was ze aan boord gegaan en naar Delfzijl gevaren, waar zij op illegale wijze aan wal was gestapt. Communistische infiltratie in Zuid-Korea POESAN. Een Zuid-Koreaan- se woordvoerder heeft verklaard dat de contraspionnage van zijn land in het gebied van Seoel een clandestiene organisatie heeft ont dekt, die instructies uit Noord- Korea ontvangt en tot taak heeft door te dringen in regering en par tijen van Zuid-Korea, teneinde die te verzwakken. Ook zou aan de vorming van communistische cel len in Zuid-Korea worden ge werkt. dag tijdens een conferentie te Wash ington van een uur met Acheson, de Amerikaanse minister van Buiten landse Zaken. Na afloop van die conferentie deelde Pacciardi mede van oordeel te zijn, dat de Italiaanse wapenfabrieken militaire goederen ter waarde van circa 450 000 000 dol lar voor het Westen kunnen produ ceren als de Ver. Staten daartoe de nodige orders plaatsen. Dit is meer dan driemaal zoveel als het totaal van 130 000.000 dollars aan orders, dat Amerika in het thans lopende begrotingsjaar in Italië geplaatst heeft. Opstandelingen-groepen in Tunesië opgespoord SFAX. In het gebied van Sfax in Tunesië heeft men drie groepen opstandelingen die hier opereerden, kunnen opsporen. Een groot deel van de leden van deze organisaties zijn aangehouden. Alle drie groe pen hadden haar eigen speciale me thode voor het doen van aansla gen. Bij de gevonden bewijsstuk ken bevinden zich allerlei soorten granaten deels zelf gemaakt deels van andere oorsprong. DEN HAAG. Een bij de Tweede Kamer ingediende wijzi ging van de begroting van Ver keer en Waterstaat voor 1952 een verhoging van ruim vijf mil- lioen gulden houdt o.a. in de voortzetting van de steun aan de ontwikkeling van de Nederlandse vliegtuigindustrie en het voltooien van het nationaal luchtvaartlabo ratorium. LONDEN. Het sterlinggebied heeft in de maand October een sur plus van 82 millioen dollar geboekt. Dit is de beste maand sinds Chur chill een jaar geleden het beft in handen nam. De Verenigde Staten verleenden steun aan de pogingen van het stcrling-gebied om er boven op te komen door 35 millioen dollar te verstrekken voor militaire hulp verlening, maar zelfs zonder deze hulp zou de balans er gunstig uit hebben gezien. Gedurende de maand September boekte het sterlinggebied bij de Europese betalingsunie een surplus van 37 millioen dollar, hetgeen deze maand eveneens verrekend werd. De E.B.U. is steeds een maand ten ach ter met de verrekening Volgens het ministerie van Financiën is het sur plus over de maand October bij de E.B.U. ruim 96 millioen dollar. Opstand in gevangenis in Ohio eist nog een dode COLUMBUS. Politiemannen hebben Maandag een opstandeling in de gevangenis van Ohio tydens een aanhoudend vuurgevecht gedood en drie gewond. Zij wisten zich 1600 ge vangenen. die zich nog steeds in vier celblokken verschanst hebben van het lijf te houden. OPVOERING VAN „RIGOLETTO" Een opera-voorstelling door Italia nen is toch eigenlijk pas echt opera volgens een deel van het publiek en hoewel deze opvatting op vele goede gronden voor bestrijding vat baar is kan toch niet ontkend wor den, dat van een Italiaanse opvoe ring meestal een bijzondere beko ring uitgaat. Ondanks alle onvolko menheden, die dergelijke ongesubsi- diëerde voorstellingen m een vreemd land nu eenmaal haast van zelfsprekend aankleven, hebben ze een speciale sfeer, die een troep uit Noordelijke streken, al staat ze ook op veel hoger peil, in de regel niet vermag te brengen. Het enthousias me, de hartstocht, waarmee de Ita lianen zingen en spelen, zetten een zaal al spoedig m het vuur van de geestdrift, al moet men als men de zaak nuchter beziet vaststel len. dat dit enthousiasme veel moet goedmaken van wat er aan ware kunstzinnigheid en soms ook wel aan techniek ontbreekt. Het enthousiasme aan beide zij den van het voetlicht was er Za terdagavond in Tivoli te Utrecht, waar Meyer Hamels „Compagnia d'Opera Italiana" Verdi's Rigoletto opvoerde. Er waren tal van open doekjes en het applaus ging nu en dan over in een ovatie. Het waren de echte ouderwetse opera-liefheb bers, die naar Tivoli gekomen wa ren, een publiek, dat in staat is „de zaal af te breken" voor een met bravour gezongen smachtende aria met een stralende hoge slotnoot. En wat dit betreft is men waarlijk met tekort gekomen. Men moet constateren dat Meyer Hamel zijn troep ieder jaar beter samenstelt Twee jaar geleden kwam hij met de Barbier van Sevil- la, het vorig jaar met Traviata. Nu, met Rigoletto, heeft hij een ensem ble, dat ook in de kleinere rollen mensen op de planken zet, die al thans goede zangers zijn. Diva van allure Wat overigens veranderd mag zijn in die twee jaar, gebleven is de so praan Magda Piccarolo, een onver valste opera-diva, van grote allure, die aardig op weg is zich een plaats in onze operahistorie en ln de har ten der liefhebbers te veroveren zo als destijds Sarah Scuderi die had. Ze heeft een grote en glasheldere stem. die vrweger wel eens schel klonk maar steeds warmer wordt van klank en die behalve machtige forte* tonen ook een fraai genuan ceerd pianissimo kan voortbrengen, die glanzend kan zijn als een fluit en speels als een piccolo. Bovendien is zij een uitstekend actrice, die niet alleen sentiment in haar zang maar ook in haar spel weet ie leggen. Ze was een harten veroverende Gilda, die terecht het leeuwendeel oogstte van hei succes. Men weet. dat in deze opera Gilda de dochter is van dc nar Rigoletto, die verleid wordt door de Hertog van Man tua. de meester van haar vader Als deze de verleider van zijn dochter door een gehuurde moordenaar. Sparafucile. om het leven wil laten brengen, ziet deze de in mannenkleren gestoken Gilda voor de hertog aan en Rigoletto ontdekt in het hem ter beschikking ge stelde lijk zijn eigen dochter. Dat dit verhaal, ontleend aan Victor Hugo's „Le roi s'amuse" een draak van de bovenste plank is, willen wij niet bestrijden, maar dat Vcrdi er prachtige, vaak meesterlijk de situatie schilde rende muziek bij gemaakt heeft, is evenzeer waar. Het orkest speelde dc muziek soms bijzonder fraai, maar hot is in feite te klein, waardoor de klank der blazers, met name van het koper, keer op keer onevenredig sterk wordt. Trouwens, het orkest klonk herhaal delijk te hard. hetgeen ook wel veroor zaakt zal zijn doordat het in Tivoli vóór het podium in de zaal opgesteld was. terwijl de klank waarschijnlijk op een orkestbak was afgestemd. Gino Barsanti. de dirigent, is een uitge kookte opera-routinier, die het hele ensemble als aan een touwtje heeft en de solisten volkomen „op het publick" laat zingen. Dat daarbij een graag ge hoorde hoge toon wel eens een poosje langer blijft klinken dan het in zijn partituur staat aangegeven, mag daarbij niet hinderen. Beroemde aria's Als Hertog van Mantua had men de tenor Riggero Schileo mee genomen, een zanger met een voor deze lyrische rol bijzonder krachtige stem een echte zanger voor de planken, die zijn hoge forto noten uitstekend baas kan, die Ook aan de pioniers is recht gedaan door deze expositie Het noodlot kan ook de goedwillende parten spelen. Aldus ervoer ik by m'n voornemen om aan de tentoonstelling van De Grafische in het Sted. Museum te Amsterdam, een bespreking te wijden. Niet eerder dan deze week was ik in staat haar te bezoeken, waardoor dit artikel verschijnt kort vóór de dag waarop de tentoonstelling reeds weer tot de geschiedenis be hoort. Het feit, dat zyzelf een stuk geschiedenis vertegenwoordigt moge de plaatsing alsnog rechtvaardigen. Veertig jaar bestaat De Grafische en zy heeft alle reden tot herden king. In deze periode heeft een groeiend aantal kunstenaars de tech niek van het zwart en wit tot de hunne gemaakt. De alleenheerschap pij. de „tyrannie" van het schilderij (aquarel) welke onder de Haagse School nog zo onwrikbaar leek, is doorbroken en de grafische genres hebben zich tot een volkomen ge lijkwaardig gebied van zelfstandige kunstbeoefening ontplooid. Dit bete kent niet, dat in vroeger eeuwen van een zelfstandige grafische kunst geen sprake is geweest. Maai' de houtsnede en (staal) gravure heb ben tijdenlang overwegend in dienst gestaan van de reproductie en eerst toen de fotografie deze taak over nam is er van een nieuwe renais sance te spreken. Evoluties van stylistische aard 'bevorderden ciit proces. De behoefte aan monumen tale voordracht en ornamentele vul ling kon voor een belangrijk deel juist door houtsnede en gravure worden opgevangen, en zij deden dit vorstelijk! maar ook toen er meer ruimte kwam voor vrijere lijnvorming en speelser profaner fan tasie. toen ook het picturale element in de kunst van zwart en wit in ere werd hersteld (m ets en litho feitelijk nimmer losgelaten) bleef de grafische kunst haar plaats be houden. won zij gaandeweg aan omvang, diepte en kracht. Wat de stormen en schokken betreft, die men de moderne „ismen" noemt ook deze werden in het zwart en wit seismografisch opgetekend, maar toch: de eigenlijke strijd werd uitgevochten op het schildersdoek. Dit dunkt mij, niet onverklaar baar. De zwart-en-wit-kunst wordt n.l. gediend door hen, die een uitge sproken liefde hebben voor het ambacht en deze genegenheid is zeer verwant aan eerbied voor de traditie. Daar komt nog by, dat veel grafiek tot de «elegenheidsgrafiek behoort en dat zij ook uit anderen "hoofde dichter bij de gemeenschap staat. Echter staat er het minder „spec taculaire" van grafische kunst te genover. De beschouwer moet. wil hij goed kunnen waarnemen, scher per turen, meer naar het détail zoeken en menigeen mist daarbij nog de zinnelijke bekoring van de kleur. Voor anderen, laat ik zeg gen de fijnproevers, tellen deze be zwaren niet of nauwelijks mee, in tegendeel worden ze opgeheven door de bijzondere genieting die het meebrengt, om te ervaren hoe de kunstenaar de moeilijkheden van de materie heeft overwonnen. VOORGANGERS Dat de oprichters van de jubile rende organisatie, Veldheer en Mou- li.in <de derde, Derksen van Ange- ren ontbrak) bij de inrichting van deze expositie niet zijn vergeten is niet alleen lofwaardig als uiting van piëteit. Ook van de voorgan gers en tijdgenoten dezer stichters is heel wat bijeengebracht, dat nog steeds de bewondering, vaak ook de verrassing gaande maakt. Ik denk met overslaan van enkele, weinig minder belangrijke figuren aan dr Bazel. Dupont. Dysselhof, Hoytema, Lauweriks, Toorop, Reyer Stolk, Jan Veth, Willem Witsen. M van der Valk en Willem Zwart. Het Jenny Dalenoord: Ezelmarkt te Granada portret uit 1907 door S. H de Roos is hier niet minder welkom dan" de grote houtsnede van J. M. Graadt van Roggen, de litho's van Dirk Hartmg en Georg Rueter. als ook om andere redenen de houtsneden van Pam G. Rueter en de droge naalden van Frits Lensvelt, die in dertijd als toneeldecorateur en rechterhand van Royaards zo gro te bekendheid genoot. Aan twee recentelijk overleden graphici. Jo Pezaan en Arend Hendriks werd terecht een aparte wand gewijd Tenslotte vermeld ik nog. dat onze stadgenoten, Hans v. Dokkum en Dick v. Luvn op deze omvangrijke en veelzijdige tentoonstelling waar in zowat alle richtingen zijn verte genwoordigd, goed voor de dag ko men. C. A. S zijn vrij talrijke aria's (Questa o quella La donna mobile etc.) met verve zong en ook In het vermaarde kwartet (Bella figlia dell' amore) bijzonder goed op dreef was. De bariton Vittorio Benetti speelde de wel zeer hoge eisen stellende tltelro: imposant, maar hij verstond ruet steed; de moeilijke kunst om ondanks het he. vig dramatische spel zijn zang volledig tot haar recht tc doen komen. Dal neemt niet weg dat hy ook vocaal zeer goede momenten had. In de kleinere rollen frappeerde de fraaie zang van de bas Bruna Cioni als de bedrogen graaf Monterone en van de alt Siivia La Monaco als Maddalena. Voor het koor geldt hetzelfde als voor alle vocale so listen: het zong goed; tot waarlijk spel kwam het echter niet. De décors waren vrij eenvoudig maar toch wel doeltref fend, al waren de kleuren er van wel eens wat zoetelijk. Dc zaal van Tivoli was vrijwel ge heel bezet. De opvoering wordt Donder- dagavond 13 November ook in het Grand Theater te Amersfoort gegeven. Tj. DE B. De Italiaanse tenor Ruggero Schileo, die de rol van de her tog van Mantua zong en speelde SOEST Personenauto tegen vrachtwagen Maandagmorgen om 8.15 uur reed op de Burg Grothestraat een vrachtauto, komende uit de ricn- ting Nieuwerhoek en bestuurd door een zekere B. uit Soest. De bedoe ling van B. was. om naar garage Van Dolderen te rijden, gelegen voor hem aan de linkerzijde van die straat. Uit de richting Amers foort naderde een personenauto, bestuurd door W. uit Amersfoort. Deze verkeerde in de mening, dat de vrachtauto de straat niet zou oversteken, hetgeen wel gebeurde. W. vloog in volle vaart tegen de rechterzijkant van de vrachtauto aan, met het gevolg, dat de per sonenauto ernstig werd beschadigd. W. liep een ernstige wonde boven het linkeroog op, wele door dr Schutte werd verbonden. Proces verbaal is opgemaakt tegen B. uit Soest. Tweede Cycle Cross van „Tempo" Met fraai herfstweer hield „Tem po" Zondagmorgen te Soestduinen haar tweede Cycle Cross. De strijd die de vorige week werd verwacht en niet kwam. werd nu gestreden. Henk van Dorrestein. die de vorige week door W. Barneveld geklopt werd. wist. zij het dan ook in üe eindsprint, revanche te nemen. De tijden die gemaakt zijn. overtroffen die van dc vorige week. Ook Jaap Nijeboer, Henk de Bree en Dick v. d Broek kwamen beter op toeren, terwijl Gerrit Bunschoten zijn ca dans maar niet kon vinden. Uitslag: 8 ronden ieder van 1400 meter: 1. H. van Dorrestein, tijd 30 min. 29 sec.: 2. W. Barneveld 30 min. 29 sec.; 3 J. Nijeboer. 33 min. 16 sec.; 4. H de Bree. 33 min. 35 sec.; 5. D v. d. Broek 36 min.; 6. G. Bunscho ten 37 min. 58 sec. Dronken achter 't stuur Zaterdagnacht om twee uur, bij het sluiten van een café te Soest, bleek de politie, dat enkele auto bestuurders te diep in 't glaasje hadden gekeken. Hen werd aange raden, niet zelf achter 't stuur te gaan zitten, doch een nuchter iemand te laten rijden. Eén van deze personen stoorde zich niet aan de goede raad en wilde weg rijden. Dit gelukte hem niet. daar de politie op straat had post ge vat. Toen hy bemerkte dat zijn rij den verijdeld werd. verjiet hij dc wagen en wilde naar huis lopen, hetgeen op slingerende wijze ge schiedde. Hij werd terzake open bare dronkenschap in arrest ge steld. terwijl -zijn rijbewijs m be slag werd genomen. Rijwiel Puzzle-rit Als besluit van het seizoen, or ganiseert „Tempo" a.s Zaterdag middag haar laatste rijwiel-puzzle- rit van het seizoen, waaraan schit terende prijzen zijn verbonden. De start heeft om half vier bij café „Zonneheuvel" plaats. Opbrengst extra collecte EHBO Onder slechte weersomstandig heden, doch met opluistering van een draaiorgel hield de afdeling Soest van de Ned. Ver. voor E.H. B.O., jl Zaterdag haar extra toe gestane collecte. De opbrengst viel tegen, zy bedroeg 245. Gevonden voorwerpen Zwarte ballpointpen; sjaal; zwar te ceintuur, paavindersnem: zak- doqk; paar witte gymnastiekschoen- tjes, parapluie; dopsleutel; sleutel no. 10; kip; vulpen: diverse hand schoenen en wanten. Inlichtingen aan het politie-bureau. HOEVELAKEN COLLECTE P-I.T. Uitgaande \an het Protestants Inter kerkelijk Thuisfront, wordt Woensdag middag en Zaterdagmiddag te Hoeve laken een huiscollccte gehouden. NOTEERT U EVEN? ZATERDAG 8 NOV. Toneelvereniging V IT van Amersfoort Opvoering van „De Verschoppeling" van A. Boers in het Verenigingsgebouw, te 7.30 uur.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 4