VOORAL VOOR VROUW Aan de Krommestraat stond eertijds „onser Stathuys In Denemarken heeft h et „onechte" kind gelijk recht als het echte Ook Brussel doet veel aan Sint Nicolaasfeest Nou ja, jij!" zeggen wij al eeuwen tegen de mannen Jan Riksman in Parijs om haute couture te leren In 1536 trokken vroede vaderen naar de Hof Overheid zorgt op voortreffelijke wijze voor ongehuwde moeder Wie, o wie was Pojarski? Vrijdag 7 November 1952 7 (Van een onzer verslaggeefsters) In Denemarken is de hulp aan ongehuwde moeders en haar kin deren een zaak van de overheid. In tegenstelling tot Nederland, waar dit weik een* zeer schaars gesubsidieerde particuliere aange legenheid is. Bovendien is deze hulp in aparte ..verenigingen voor de ongehuwde moeder" ondet ge bracht. terwijl die in Denemarken onderdeel is van dé door staat en gemeenten gefinancierde „Moeder hulp" (Modrehjaelpen) Oorspronkelijk was ..Moederhulp" een particuliere instelling, maar sedert 1939 is zij geheel door de overheid overgenomen. De organi satie heeft acht over het hele iand verspreide centrale bureaux, hoofd zakelijk in steden gevestigd, van waaruit rijdende consultatiebureaux het platteland bestrijken. Tot „Moederhulp" wenden zich jaarlijks 50000 vrouwen, sommi gen alleen maar voor de gratis melk. die beneden een bepaalde inkomenklasse gedurende de zwan gerschap wordt verstrekt, anderen uitsluitend voor het volgen van gratis voorlichtingsoursussen. Zes- Historisch moment OP een avond wordt er gebeld. Dikke zusje ligt al met Bibi en Pietje in bed. Zoontje bleef eten bij Bram, die jarig is. Op de stoep staan twee meisjes. Het stormt als een bezetene in de uithoek waar we wonen, maar die twee doen net of de zon schijnt. ,,Dag mevrouw, roept de ene op een toon. alsof ze een liedje gaat zingen, „Dag mevrouw, we wouen even vragen wat we voor rekenen hebben." Ze houdt d'er hoofd een beetje scheef, ze lacht me stralend toe. En de andere al net zo. Zo staan ze in het licht van de buiten lamp, nat en verwaaid maar stamp vol stout pleizier. Als ik zeg dat dikke zusjes broer niet thuis is, doen ze verbaasd, ze kijken naar elkaar, lachen weer en dan roept de andere heel hoog en bhj „Maar kunnen we dan niet wachte?" Zo komt het dat ik even later met ze in de kamer zit. Daar gaan ze keurig en vriendelijk met me converseren. „Wat een weer, hè," zegt de ene „Als je nou op zee bent", praat de ander. Dan lachen ze weer alsof ik een mop heb ver teld. 't Is wel leuk, maar toch voel ik me onwennig. „Zo iets heb je met Bram en met Henkie en met die andere jochies nou nooit." denk ik „dit zijn al echte wijfjes." Maar als ik de kachel temper omdat hy een rode buik krijgt, zegt de ene: „Daar mboet u een smid bij halen, mevrouw, de onze werd ook rood en toen moesten er nieuwe stenen in „Hoeft geeneens." roept de ander, „hè dat hoeft geeneens." ..Wellis. Dat is in ons huis een bekende klank, die meteen aan het'gegiechel een einde maakte. Tineke en Door- tje heten ze en ze wonen achter ons. 't Is maar vijf minuten met de fiets „Vlak bij de garage, weet u wel mevrouw?" Tineke is donker. Doortje heeft iets van dikke zusje maar dan in het groot. Ze bekijkt me oplettend en zegt: ..Mijn moeder heeft net zo'n truitje als uMaar d'er haar is heel anders...." ..Rang", daar slaat iemand met de keukendeur, en hop het volgend ooenblik komt zonntje de kamer in. „Kijk es." roept hij. want hij heeft een doos in de hand. Meteen staat hij stil. kijkt naar de twee bij de kachel, draait zich om en marcheert in ferme tred naar de verste hoek van de kamer Daar liopen kranten en hoeken en hjj doet net of hij iets zoekt. ..Kom es hier." roep ik. „en vertel eens wat jullie voor rekenen heb ben Weet ik niet." gromt hij, „me 'schrift liaf op school" Doch die twee vriendinnen laten zich niet bedotten Lacherig stapnen' Zr On hem af .Zeo dnn de vara- graaf." pient Doortje. ..Of de blad zij". aierhelt Tineke. „Doe maarniet s zo verlegen." t Is een historisch moment Stom verbaasd zif ik hoe hij tenslotte met die zelfde forse stannen naar de kast. (toat om z'n schrift te ha- Ten Als se weg zijn zegt hij grimmia "„Griete uit me klas." Maar de toon tig pet van het totale aantal be zoeksters is gehuwd, 40 pet onge huwd. Vergeleken met ons land is het percentage ongehuwde moeders in Denemarken hoog, nl. zeven pet (Nederland ongeveer pet). Het zou een diepgaande studie van de Deense maatschappij en van de psyche van de „ongehuwde moeder" eisen om daarvan de oorzaken op te sporen. De wet eist voor het Deense „on echte" kind onderzoek naar het vaderschap, is dit vasigesteld desnoods met bloedonderzoek dan krijgt het kind de naam van de vader (ook al is deze getrouwd) en dezelfde rechten als diens even tuele wettige kinderen, terwijl de vader tevens onderhoudsplicht voor het kind heeft tot diens achttiende jaar. ADOPTIE Denemarken kent eveneens in tegenstelling met Nederland, dat daarin samen met Portugal een uit zondering maakt bij alle Europese landen de wettige adoptie, waar bij een moeder voor goed afstand kan doen van haar kind. Het kind krijgt dan in zijn adoptieouders ..echte" ouders en geen pleegouders zoals bij ons. Daardoor staat ook de juridische positie van het ge adopteerde kind vast: het krijgt alle rechten van een eigen kind ook de naam van zijn nieuwe ouders, zodat eventueel gesol met hem uitgesloten is en het kind de nieuwe ouders ook niet meer kan worden afgenomen, terizii deze niet goed voor het kind zouden zijn „Moederhulp" laat de aanstaan de ongehuwde moeder geheel zelf de keuze of zii het kind na de ge boorte bij zich wil houden, dan wel het weggeven aan adoptie ouders. In het eerste geval doet de organisatie alles de jonge vrouw de meesten zijn beneden de 22 jaar te helpen in haar moeilij ke opstandigheden Zii praat met haar familie en werkgever, zij spoort de vader van het kind oo. verstrekt medische hulp en geeft de jonge moeder bovenal de ver zekering. dat zij in staat zal wor den gesteld zelf voor het kind te zorgen. Slechts een klein percentage zeven tot acht pet der ongehuw de moeders besluit dan ook haar kind weg te adopteren. In dit ge val wordt het kind verzorgd in een der kinderhuizen van „Moeder hulp". Kan de moeder geen be slissing nemen, dan mag zij net zo vaak naar haar kind komen als zij wil. In zo'n tehuis blijft het kind net zo lang tot er geschikte ouders voor zijn gevonden. Gelukkig is de „vraag" vele malen groter dan het „aanbod", zodat men altijd wel een geschikt ouderpaar vindt. LI ET tekent Nederland enigs- *■1 zins dat wij de begrippen „echte" en „onechte" kinderen kennen. „Onechte" zijn dan kin deren, uit buitenechtelijke ver houdingen geboren. Onze wetge ving is nog altijd niet zo, dat de ze kinderen, die bezwaarlijk aan sprakelijk kunnen worden ge steld voor de fouten van hun ouders, juridisch gelijk zijn aan „echte" kinderen. Er zijn wél in ons land tal van verenigingen, die zich van harte het lot der ongehuwde moeder en haar kind aantrekken. De onechtekinderen behoe ven vaak extra zorg, zij ook be horen tot de misdeelde Neder landse kinderen, die uit de op brengst uan de Kinderpostzegel actie voordeel trekken. Hoe de zorg voor de ongehuwde moeder en haar kind in Denemarken is georganiseerd vertellen wij U in bijgaand artikel. lukt niet helemaal. Impressie van een simpele ziel In een volle lift. stond ook een mevrouw met een dure bisam-jas. Haar man, die bijna tot moes vierd geperst, beweerde iets. „Nou ja, :ei <*e vrouw. En in dat „jij" lag alles opgesloten Hij had het blijkbaar allemaal gedaan, van het begin af. Haar migraine, dc kou, de regen en dc amandelen van hun zoontje. „Zou ze hem daarom hebben ge huwd." dacht ik, „omdat het zo mooi is. iemand te hebben wie men van alles de schuld kan geven? Is er by ons vrouwen zo'n enorme behoefte om: nou ja, JIJ te zeg gen. dat we ons daarom een man aanschaffen? Of hebben we een wrok die ergens op gebaseerd is.. op een feit van eeuwen en eeuwen en eeuwen geleden, in de tijd van de Batavieren bijvoorbeeld?" In kan me indenken dat het speciaal de mannen waren, die hon derd jaar voor Christus zo nodig ineens die Ry'n af moesten zakken in holle boomstammen. En de vrou wen kwaad! Terecht, mijns inziens Waarom moest dat? Ze zaten lek ker rustig thuis en toen plotse ling vooruit! allemaal in die boomstam, de kinderen incluis. Helemaal overstuur zaten de vrou wen met elkaar te praten onder weg: .Ja, moet je horen, ik zeg Siegfried, zeg ik, wat doe je nou toch?" Hij zegt: „Ik hol een boomstam uit. gewoon!" „Waarom," zeg ik. Hij zegt: „We gaan de Rijn af zakken. zegt ie." Net zo. Ik zeg: „O. de Rijn afzakken Heb je niks beters te doeri? Weet je dat ik al jaren niets heb om aan te trekken*» Ga liever een beest voor me schieten. Toe nou. Sieg fried, ik heb zo'n beeldig beest ge- BIBEB. was. Het recept van Pojarski-cotelet ten, dat wij veertien dagen geleden afdrukten, was de aanleiding dat een ober en een chef-kok naar ons toekwamen. De ober bracht een koekboek mee van de Russische prinses Alexandra Kropotkin. Vol gens haar was Pojarski een taveer nehouder in_Torjok, een stadje tus sen Moskou en Petersburg. Zijn herberg was een. paarden-wissel- plaats en bovendien kon men er zo verrukkelijk eten, dat heel Rusland de naam Pojarski kende. Hij schiep de Pojarski-coteletten. In welke tijd dat was, stond er niet bij, maar we kregen de indruk dat het in het laatst van de vorige eeuw moet zijn geweest. Het recept in Alexandra's kookboek kwam vrijwel overeen met het onze. behalve de wodka. Er schijnt wodka in te moeten. De chef-kok schreef ons een be droefde brief. Bedroefd, omdat naar hij zei het beroemde recept uit de Hogere Keuken was gedegradeerd tot een „lunchhapje". Volgens hem komen de Pojarski-coteletten van de Russische partriot Pojarski. in de 17e eeuw een der leiders van de anti-Poolse beweging, die eindigde met de komst van de Romanofs. Al met al weten wè dus nog niet, welke Pojarski de cotelettenman zien. een oeros was het Schei nou uit met dat uithollen. Maar niks, hij gaat gewoon door met uithollen. En daar zitten we nou." „Ja." zegt de ander. „Zo zijn ze Ze steken mekaar aan. Mijn Wolf ram is al net zo. Ze moeten zo no dig naar de Betuwe. Ik zeg nog: Denk er om, als je eenmaal die Rijn bent afgezakt, kan je d'r niet meer op! Maar daar hebben ze ge woon geen erg in, hé' Ze doen maar. En wat weten we nou nog van die Betuwe af? Wie geeft mij de garantie dat het daar beter is dan hier. Nog geen eens een pros pectus heb i'- er van gezien." „We zijn er'" riepen de mannen. „Wat?" schreeuwden de vrouwen. „Moeten we hier wonen? 't Is mks als modder en motregen!" „O, het wordt wel droog." zeiden de mannen enthousiast. „Je zal zien. het wordt wel droog." Sindsdien is het nog steeds niet droog geworden. Sindsdien zeggen wij vrouwen dan ook altijd: „Nou ja. JIJ. En we hebben gelijk. Brussel staat al vroeg in het 1 teken van St. Nicolaas. Elk jaar verschijnt de goede Sint in veel- voud in de grote warenhuizen, die onderling een heftige strijd 1 voeren om zoveel mogelijk kleine i Brusselaars le trekken. Hij kwam deze keer al op 22 October letterlijk uit de lucht val- len! De hélicoptère, die in Brus sel dagelijks om vier uur de post uit Luik brengt U kunt er uw horloge op gelyk zetten bracht ook Sinterklaas mee, die dan tot 6 December da gelijks gezeten, op een schitte rende troon, ge flankeerd door een wonderlijke combinatie van engelen en Pie ten. eindeloze1 stromen be nauwd kijkende peuters ont-; vangt. „Aller voor Sinterklaas" (Naar Sinter-1 klaas gaan kij-' ken) is 'n vaste rite voor de Bel- gische kinderen, waarbij de fantas-1 tische speelgoed-étalages natuur-1 lijk de grote attractie zijn plus een bezoek met moeder aan de i tearoom, waar U dan vele keurig 1 uitgedoste en gehandschoende Pierre's en Marie's kunt aantref- fen. die op de schoolvrije midda- gen door het optreden van clowns worden bezig gehouden. Het speelgoed is over het alge meen veel luxueuzer dan bij ons en de Hollandse poppenmoeders zouden watertanden bij .het zien van de prachtig geklede Italiaan se poppen met echt haar en lange wimpers, of de net-echte baby poppen in snoezige wiegen met een complete handgebreide baby- uitzet, Maar vraag niet naar de prijzen: zo'n levensgrote pop b.v. die lopen kan. kost een slordige 2000 Frs! Er is speelgoed te kust en te keur en het lijkt er wel op, dat de Belgische ouders veel meer geld uitgeven voor de Sinterklaas cadeautjes dan de Nederlandse. Het is een echt feest voor de kinderen, dat uitstekend wordt uitgebuit door de winkels om de verkoop ook op ander gebied te stimuleren. Pakjesavond komt weinig voor. de volwassenen ge- ven elkaar geschenken met Kerst- i mis en Nieuwjaar. De Rue Neuve (Nieuwstraat) is j in deze tijd razend druk. rechts houden hoeft er niet (er hoeft trouwens erg weinig in Brussel) en als U moe gedrenteld bent, moet U in de rij staan voor een plaats in een lunchroom. Het is er erg gezellig, een ge zelligheid die je in vele Neder landse steden mist. De uitstallingen op straat van fruit, levensmiddelen en speciale aanbiedingen op ander gebied vóór de warenhuizen, de stalletjes met gepofte kastanjes, die van de Nationale Loterij waar U met een lot van 11 frs. een 20ste deel van Frs 2 500.000 kunt winnen de schetterende loudspeakers op de hoeken van de pleinen, de vrouwen, die voor een boodschap in de stad gekleed zijn alsof zij naar een receptie moeten, dit al les bij elkaar schept een feestelij ke drukte, die wij hier doorgaans niet kennen en waarom wij Brus sel zo „buitenlands" vinden. ETALEUR WERD MODE-ONTWERPER (Van één onzer verslaggeefsters» Een paar dagen geleden is Jan Riksman uit Den Helder op de trein naar Parijs gestapt om daar in de Parijse haute couture bij Jean Dessès te gaan werken. Zijn vak: mode-ontwerper; zijn doel: een werkelijk groot ontwerper te worden. Het zou ons helemaal niet ver- bazen als l|em dat zou lukken, want Jan Riksman (thans drie en twintig jaar oud» heeft het op eigen kraclit al een heel eind gebracht. Al jong I moest hy wat gaan verdienen, eerst 1 met etaleren en tekenen, wat later als ontwerper op een confectie fabriek in Enschede. En hij maaKte voor dat bedrijf een hele collectie, hoewel hij noch voor mode-ontwer per, noch voor tekenaar was op geleid. Wat later kwam hij in contact met mevrouw De LeeuwVan Rees. die enthousiast was over zijn werk. ..Hij zit vol ideeën en maakt prachtige dingen. Bij de tekenin gen, die hij voor mij maakt, komt zijn talent maar half tot zijn recht, want dat moet altyd rustig en een voudig zijn." Van haar leerde Jan Riksman de coupe. Een paar maanden geleden trok hij voor de eerste keer naar Parijs, wat overgespaard geld in zijn zak. vol verwachting, maar toch ook een beetje bang. De Parijse sfeer pakte hem di rect. Tot diep in de nacht zat hij te tekenen op zijn kamer tje in het Cu baanse huis van de Cité Uni versitaire. Hij liep de mode huizen af met zijn ontwerpen, en zo waar: Schiaparelli en Montaigne kochten van hem. En bij Dessès kreeg hy zelfs te horen: „Je kan ko men werken." Helaas, het geld was op. en bui tenlanders mogen in de Parijse haute couture geen betaald werk verrichten. Hij moest terug naar Nederland, maar zijn enige gedach te was: „Sparen en weer terug!" Hij zorgde dat hij intussen wat Frans leerde, en nu is hij weer opnieuw in de Franse hoofdstad, vast besloten het zo lang mogelijk uit te houden en de geheimen van de Franse élégance te doorgronden. Vlak voor zijn vertrek maakte hij deze tekening, opgedragen aan de lezeressen van ons blad. Amersfoort zal een nieuw stadhuis krijgen. Het nieuwe gebouw wordt het vierde stad huis, waarin onze vroede vade ren hun intrek zullen nemen. Het eerste raadhuis stond aan het einde van de Kromme straat bij het Havik, het twee de op de Hof. het derde is nog dagelijks in gebruik en het vierde zal nu gebouwd worden op het terrein aan de Helle straat. Het eerste en oudste raadhuis aan de Krommestraat stond op de plek, waar nu het Vincentiushuis staat. Nog zijn er Amersfoorters, die dit gebouw aanduiden met „het oude raadhuis", een bena ming die reeds eeuwenlang aan dit gebouw gegeven wordt. Hier uit is wel eens afgeleid, dat dit gebouw inderdaad nog hetzelfde is, waarvan in 1396 sprake was. In een charter uit dat jaar staat namelyk onder andere te lezen: „onser Stathuys in de Cromme- straat". Des te merkwaardiger wordt de benaming „oude stad huis". wanneer wij zoals hier het geval is nergens enige aan duiding kunnen vinden omtrent afbraak van dat gebouw, waar over in 1396 sprake is. Noch de juiste datum van inge bruikneming, noch de nauwkeu rige datum van verkoop is be kend. terwijl wij omtrent de in richting van het gebouw niets we ten. Wèl is bekend, dat het bouw werk vóór 1755 in andere han den is overgegaan, omdat in ge noemd jaar toevallig opgetekend werd. dat het gebouw behoort aan de heren Methorst en Van Raait. In 1799 kreeg de stad het tegen woordige Vincentiushuis ander maal in handen, ditmaal niet om er wederom een raadhuis te stich ten. doch voor het stichten van een „Huis van Bewaring". Blijk baar raakte de Dieventoren over bevolkt! Dit behoeft evenwel niet te duiden op een zeer misdadige tijd, want 1799 viel in de dagen der Franse overheersing, zodat er genoeg lieden wegens hun poli tieke overtuiging opgepikt zullen zijn. Erg veel waarde had het pand toen niet, want voor f515,- nam de stad het over van de heer Rutger Dibbets. In 1829 kon de Dieventoren weer alle boosdoeners bevatten, zodat het pand aan de Kromme straat een andere bestemming kon krijgen. De Armenschool werd er gevestigd en deze bleef daar ze ventig jaar lang in gehuisvest. Tn 1899 werd het de zetel van de Muziekschool van Toonkunst, die on haar beurt omstreeks 1931 van hier wegtrok, waarna 't Vincen tiushuis erin gevestigd werd. Naar „Schoeveld" In 1536 trokken de vroede va deren naar het „nieue huys gehie- ten Schoeveld" op de Hof. Vol gons Van Bemmelen en Van Root- selaar zou dit „nieuwe huis" he lemaal zo nieuw niet geweest zijn, doch niets meer of minder dan hot hoofdgebouw van de oude Burcht, waarin de Heren van Amersfoort woonden en waaruit o.m. Van Oldenbarnevclt stamt. Volgens de huidige gemeente-ar chivaris. de heer Boogerman. valt het sterk te betwijfelen, dat dit raadhuis inderdaad de oude Burcht geweest is. Uit de stadsrekeningen bliikt, dat er voor het gebouw enorme hoeveelheden materialen nodig geweest zijn. Steeds weer kwamen er posten voor betreffen de de aankoop van stenen (soms wel duizend tegelijk), planken, sdïikers. glas alsmede loonuitke- ringen aan timmerlieden en met selaars. De werkzaamheden moe ten zo omvangriik geweest ziin. dat het gemakkelijk kan ziin, dat er een geheel nieuw gebouw op getrokken werd. De naam Schoeveld" in 1436. of „Schonefeld" in 1542 is merk waardig wanneer wü wetpn. dat het Utrechtse raadhuis in die da- »en de naam van ..Schoonhuis" droeg. Over de vraag of er tussen Het ligt in dc bedoeling op deze plaats het nieuwe stadhuis te bou wen. (Foto Hofland) HET VINCENTIUSHUIS in de Krommestraat. Hier stond het eerste Amersfoortse stadhuis misschien is dit massale ge bouw in grote trekken nog wel het raadhuis, waarvdn in 1396 sprake was. (Eigen foto). beide benamingen verband bestaat konden wij echter geen zekerheid verkrijgen. Geen der thans levenden heeft dil gebouw nog gekend, maar wij weten uit verschillende oude be schrijvingen. en uit een zeer uit voerige publicatie van de heer Huygen. secretaris van Fléhite, hoe net gebouw ongeveer inge richt geweest is. Aan de voorzijde bevond zich een statietrap met twee opgangen, elk met negen treden. Deze trap is er niet altijd geweest, maar werd in 1547 ter meerdere luister voor de geveL. gebouwd. Twee grote cn twee kleine pilasters flankeerden de trap en zii droe gen ieder één leeuw houdende het wapenschild van de stad. In het midden prijkte het keizerlijke wa pen. Via de hoofdingang kwam men in de grote zaal. die „Plein" heette. Een dergelijke typische be naming voor een zaal wordt he den ten dage nog gebruikt in het onlangs gerestaureerde stadhuis van Gouda, dat ongeveer net zo ingericht geweest is. Daar heeft men zelfs een „Beneden Plein" en een „Boven Plein", die door eèn trapje van enkele treden van el kaar gescheiden zijn. Inrichting Aan het Plein lagen de voor naamste vertrekken. Recht tegen over de ingang bevond zich na tuurlijk de raadkamer, waar te vens recht gesproken werd. Deze kamer werd pas in 1567 ingericht en aan de binnenzijde stond bo ven de deur de volgende spreuk: Hic iustos Astraea tegit. Tutatuc alumnos hic pietas. Domat hic im- pia facta Themis", hetgeen bete kent: „Hier beschut de Gerechtig heid het Recht, Hier wordt men door de Gerechtigheid beschermd. Hier overwint de Gerechtigheid de boze daden". Aan de andere zijde prijkte het stadswapen met er onder: „Mar- tlVs Vt qVIntae sVbllt Conflnla LVCIs, arVa, per haeC fiCIt fLe- blLe rhen Vs Iter. 1595." Hetgeen wil zeggen: „Op de 5e Maart heeft de Rijn door deze landen zijn rampspoedige weg genomen." De zonderling geplaatste hoofdletters deden hier dienst voor het aan duiden van het jaartal. Een gees tigheid. die men in zeer veel op schriften uit die dagen tegen komt. Boven de zetel van de Groot achtbare Raad hing een enorm schilderij, voorstellende een ge zicht op de stad Amersfoort. Het werd geschilderd door Matthias Withoos in 1671 en door de Stad van hem gekocht. Dit enorme doek bedekt heden ten dage nog een gehele wand van de burgemees terskamer. Een tweede schilder stuk gaf een voorstelling van „Het Laatste Oordeel", gemaakt door de grootmeester Jacob van Campen en in 1662 door zijn erf genamen aan de stad „geoffreert". Ook dit schilderstuk is bewaard gebleven, want het siert thans de mannenzaal in het St Pieters- en Blocklandtsgasthuis. Een land schap van Jacob van Campen en een geschilderd portret van Wil lem III, Koning van Engeland en Stadhouder van Holland en Zee land bevonden zich naast het ge zicht op Amersfoort. Jammer is het. dat niet bekend is waar deze schilderijen geble ven zijn. want vooral „Het Land schap" van Jacob van Campen moet een buitengewoon mooi stuk geweest zijn. Ook de enorme „Mappe Monde", oftewel „We reldkaart", die zonder weerga ge weest moet zijn, is helaas spoor loos verdwenen. De schilderijen werden geflan keerd door 40 spiegelgladde pie ken en een „vreemd stuk schiet geweer", die ook verdwenen Z' Volgens tijdgenoten moet het vreemde schietgeweer van Ro meinse oorsprong geweest zijn, zo dat het dus waarschijnlijk niet met kruit gewerkt zal hebben. De tafel van de Vroedschap was over dekt met „allerbest groen laken" en alle stoelen hadden kussens met het Stadswapen erop. Rechtspraak Er werd in het Raadhuis ook rech tgesproken. waartoe een Rechtbank in eerste aanleg (thans de Arrondissements Rechtbank) en Vrederechters (thans de Kanton rechter). De Justitiekamer was uiterst sober gehouden. Geen schilderijen, doch slechts een blauwschijnende spiegel en groen behang bedekten de muren. De enige versiering was het stads wapen. Voorts was er nog een vertrek voor de commissarissen voor kleine zaken, de ..Klovne Rolle" Hier bestond de wandbe- kleding geheel uit landkaarten van de omgeving van Amersfoort. Na het vellen van een vonnis begaven de heren rechters zich naar de gaanderij boven de in gang. waar bet vonnis medere- deeld werd. Hierna werd de mis dadiger naar buiten geleid, waar midden op de Hof het vonnis vol trokken werd. waarbij de Rech ters achter de ramen van het raadhuis toezagen, dat het con form hun uitspraak werd uitge voerd. Het gebouw is verscheidene ke ren uitgebreid on verbouwd. De eerste keer in 1645 met twee hui zen van de apotheker Jan "Rnth, die voor de somma van f33c.n.- aan dc stad overgingen. Zii had den geen verbinding met het stadhuis en voorzover naeepnan kan worden is die er ook nimmer gekomen. De tweede vergroting kwam in 1653. toen hef naastlig gende huis aangekocht werd Naast het raadhuis <-4.ond do Stadswaag, doch in 1621 worden do weegschalen overgebracht n; nr achter de Joriskerk en kwam in het Waaggebouw do S*ad<wk te zetelen. In 1733 werd hot W^o. eebouw hii hot Stadhuis pofrok- I kon en kwam hier de secretarie te huizon En tenslotte bevonden zich Ohder het gebouw de kelders, waarin de turf bewaard werd en do belangrijkse gevangenen zucht- I ten!

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 7