De oudste Zondagsschool in
Amersfoort bestaat 50 jaar
oect
STADSVENSTER
500 Amersfoorters (met Kei) naar
Bonte trein in Radio-stad
Bert Brugman brengt zijn
poppen tot leven
Reporter op
Julianaplein
Rijk gevarieerd concert in
St. Joriskerk
2
Uw Koninkrijk komo
begon in een huiskamer
Leerlingental
steeg van 8
tot 600
Zoehplaatje bleek niet al te
moeilijk: Julianaplein, 3x raak
Kindje verkouden?
N
Woensdag 12 November 1952
2047 Lupardi onder
zoekt het toestel, dat
Rob van de mast heeft
gesloopt. „Ah. dat is
duidelijk," zegt hij: „dit
is een kleine radiozen
der, met behulp waar
van men aan boord van
de onderzeeboot de
„Vrijheid" steeds heelt
kunnen peilen. „Dus ze
weten precies, hoe wij
hebben gevaren en waar
wij ons nu bevinden?"
vraagt Rob. „Ja, en die
kerels zullen nu ook
wel begrijpen, waar de
twee schotelmannen zijn
verborgen." „Dan is het
in eerstee plaats zaak
die twee in veiligheid
le brengen." concludeert Frank „En dan moe
ten wij zorgen, dat wij die kerels in die onder
zeeboot op een dwaalspoor brengen," zegt Lu-
DE AVONTUREN VAN KAPITEIN
ROB
pardi; „daarom lijkt het mij het beeste. wan- maakt het toestel net zo vast als het heeft ge
neer wij dit zendertje weer op zijn oude plaats zeten. En wat nu!
bevestigen." Rob klimt weer in de mast en I
?5
(Van een onz.cr verslaggevers)
Vandaag viert „Uw Koninkrijk kome", de Ned. Hervormde Zondags
school van de Leusderwijk in het Ned. Hervormd wijkgebouw aan het
Laurens Costerplein haar vijftig-jarig bestaan Organisatorisch gezien is
deze Zondagsschool thans de oudste in Amersfoort. Er is dus wel reden
het gouden jubileum te herdenken en op sobere wijze te vieren. De jong-
sten hebben ccn gezellige middag met een poppenkast, een goochelaar en
niet te vergelen de nodige tractaties. De ouderen worden vanavond ver
wacht. Goochelaar, film en muziek staan dan op het programma. Zondag
middag zal om 15.30 uur in de Nieuwe Kerk een herdenkingsdienst wor
den gehouden onder leiding van dr. A. Steenbeek. Spreker is ds L. M. S.
Herfkcns van Opende.
En daar het leerlingental in de loop
der jaren tot 250 was gestegen,
werd dit wel zeer bezwaarlijk.
Het werk ging door De hulppre
diker ds L. M S Herfkens, heeft
zeer veel gedaan om hetgeen op het
gebied van de Zondagsschool in de
Leusderwijk was bereikt nog ver
der tut te breiden.
Samenwerking
Ook na zijn vertrek, nu al weer
enige jaren geleden, bleef het werk
in stijgende lijn voortgaan, dank zij
een voortreffelijke samenwerking
van allen die bij de Zondagsschool
betrokken zijn. Thans is het zover,
dat niet alleen in het Wijkgebouw,
maar ook in de scholen aan de
Hobbema- en Buys Ballotstraat (de
Finse school) door 30 leiders en
leidsters aan meer dan 600 kinde
ren tussen de vijf en twaalf jaar
Zondagsschoolonderricht wordt ge
geven. De uren zijn zo ingedeeld,
dal de Jongelui Zondags van 10.30
tot 14 uur terecht kunnen.
Voor de Zondagsschool „Uw Ko-
Vijftig jaar geleden begon de heer
Overbos in de voorkamer van zijn
huis aan de Arnhemseweg een Zon-
da; school met acht kinderen. In dit
toen nog afgelegen deel van Amers
foort hel zou nog vele jaren du
ren voor van een Leusderwijk spra
ke kon zijn bleek al direct grote
belangstelling te bestaan voor de
eenvoudige wijze waarop de kinde
ren met het Evangelie in aanraking
werden gebracht De heer B. v d.
Hazel (vader van de tegenwoordige
koster der St. Joriskcrk) kwam dc
heer Overbos assisteren, en dc
voorkamer bleek toen spoedig te
klein te zijn. Men zag uil naar een
groter gebouw en dat werd ook in
derdaad gevonden aan hel. "Monni-j
kenpad, Waar toen. zoals oud..mnknjk kome beslaat dus alle aan
Amersfoortcrs zich nog zullen her- j
inneren. een rij huizen stond die
„het kippennest" heette. Men werd
het eens op fc-én gulden huur pen
week voor een van deze huizen.
Ook werd toegestaan de tussen
muur te slopen, zodat de twee
kamers een zaaltje konden vor
men. waar door de week ook an
dere bijeenkomsten zouden kunnen
plaats hebben. Dit was dus eigen
lijk het eerste wijkgebouw van
de Leusderwijk! De stenen van die
weggebroken muur moesten zorg
vuldig worden bewaard. wint
daarmee moest de muur. als men
het huis zou verlaten, weer wor
den opgetrokken. Aldus is geschied.
Omstreeks 1012 verliet men het te
klein geworden kippennest om het
vlak daarnaast gebouwde eerste
eigen gebouw, dat „Uw konink
rijk kome" heette te betrekken.
Het was „het kerkje aan het
Monnikenpad" waar ds W. J. Meiners
ook talrijke godsdienstoefeningen
heeft geleid Oud Zondagsscholieren
ccn van hen is thans leider
herinneren zich nog g oed de
kerstfeesten die daar zo'n dertig
jaar geleden werden gevierd. De
kinderen kregen allerlei kleding
stukken die zij dringend behoefden
en in de kerstboom brandden echte
kaarsen wat nogal eens een begin
van brand veroorzaakte
Maar de tijd ging snel Tussen
de twee wereldoorlogen nam de
Leusderwijk zeer snel in omvang
toe. Het ging bij straten tegelijk.
Gevolg: het gebouw aan het Mon
nikenpad werd te klein, al ontlastte
de inmiddels in gebruik genomen
Nieuwe Kerk, het „oude kerkje"
aanzienlijk. Het is toen vooral de
verdienste van ds. A. Dönzelman
wcest. dat op 15 November 1039 het
nieuwe wijkgebouw aan het Lau
rens Costerplein kon worden ge
opend. Dit bracht voor dc Zondags
school het .grote voordeel met zich.
dat het onderwijs voortaan klassi
kaal kon worden gegeven. Voor
heen had men steeds alle kinde
ren in één ruimte bij elkaar gehad.
Het jaarlijkse reisje is een groots
evenement voor de jongens en
meisjes, en een „zware dag" voor
de leiders van de Zondagsschool.
Dit is een van de groepen, ge
kiekt tijdens een bezoek aan
Schiphol De leidster en leiders
zijn: MejW. van Dijk (rechts),
de heer E. Nieuwenhuis (op de
trap) en de heer K. Ch. v. d.
Pijpekamp (links).
leiding met dankbaarheid op de af
gelopen vijftig jaar terug te zien
Èn moge de fraaie tekst „Laat de
kinderkens tot Mij komen" die ds
jongens en meisjes vandaag mee
naar huis krijgen, voor hen nu en
in de toekomst meer zijn dan al
leen een prettige herinnering aan
het gouden juibleum van hun Zon
dagsschool.
Gemeente-ontvangers
bij N.V. Bronswerk
Amersfoort heeft vanmiddag be
zoek gehad van oen aantal leden
van de contactgroep van gemeente
ontvangers Zij waren te gast bij de
N.V Bronswerk. In oe cantine
werd het gezelschap ontvangen en
toegesproken door de onderdirec
teur, de heer A. Reeders. Het doel
van de komst der gemeente-ontvan
gers. allen afkomstig uit plaatsen
van meer dan 40.000 inwoners, was
de mechanische boekhouding in ver
band met de variabele budgettering,
zoals die wordt toegepast bij de N.V.
Bronswerk.
De heer W B A. de Graaff,
die het systeem heeft ingevoerd bij
dit bediijf. hield hierover een in
teressante causerie. Daarna werd de
ontvangers iets van de praktijk ge
toond. zodat zij een goed inzicht
kregen in het systeem. Zij zullen
hiervan een studie maken om na ie
gaan of zij in hun gemeenten even
tueel een dergelijk systeem kunnen
toepassen.
(Van onze verslaggevers)
„Luisteraars, hier In Amersfoort staan wij op een druk verkeersplein,"
zo klonk gisteravond de stem van Wim Kortland door de AVRO-micro-
foon. De luisteraars in het land en de Amersfoortse toeschouwers in de
zaal van de studio tc Hilversum waren zeer benieuwd of de drie uitver
korenen, die mochten deelnemen aan de radioprijsvraag in het kader van
de Bonte Dinsdagavond-trein, hun stad zo goed zouden kennen, dat zij
zonder mankeren zouden kunnen vertellen, waar de reporter zich had
opgesteld. Hoe deze zich van zijn taak kweet en hoe onze stadgenoten er
op gereageerd hebben, daarover het volgende.
eerste keer, dat er drie prijswin
naars waren.
In de pauze werd Jan Boots een
oorkonde aangeboden door de ini
tiatiefnemers van het „Kei-plan".
De Kei zal hem weinig geïnteres
seerd hebben, wel de inhoud, want
die bestond uit doosjes met speci
fiek Amersfoortse versnaperingen.
Aan alles komt een eind. Zo was
het ook met deze Bonte Avond. Ge
zamenlijk werd de terugreis weer
aanvaard. Van Hilversum. AVRO-
studio. Jan Boots en de Bonte Trein
werd afscheid genomen. Echter niet
van de Kei. Of hij de Hilversum-
Marionettentheater ontroert en boeit
Starre houten poppen in het licht van schijnwerpers tot leven wekken
en met bun spel een publiek boeien en ontroeren is een kunst, die slechts
door weinigen wordt verstaan Bert Brugman uit Blarlcum. die gisteravond
z|jn marionettentheater in Amicltia vertoonde, is een van die weinigen.
Hij is er in geslaagd aan het spel der poppen, of beter: het spel met de
poppen, een geheel eigen vorm te geven, die wat betreft dc techniek van i M
de vertoning geheel afwijkt van het marionetten-theater, zoals we dat tot 0p Het. Julmnaplcin Er was geen
vergissing mogelijk en ook de drie
I voor de microfoon lieten daarover
geen twijfel bestaan en vertelden de
luisteraars in het land. dat de repor
ter zich op het Julianaplein bevond.
De zaal juichte instemmend zijn
vertegenwoordigers toe en Jan
Boots vond het een geweldige pres
tatie, want dit was tot nu toe de
Kei keerde terug
naar Amersfoort
Vijfhonderd Amersfoorters stapten
gisteravond in zo'n „doodgewone"
trein van de Nederlandse Spoorwe
gen. Zij verkeerden in de beste
stemming, want zij waren door de
AVRO uitgenodigd om als publiek
te fungeren bij de directe uitzending
vanuit de studio van dc iedere Dins
dag rijdende Bonte Avond-trein. Be
halve hun opgewekte Zondagse ge
zichten hadden zij nog iets mee
genomen naar Hilversum en wel
de Kei. Niet de echte, maar een na
tuurgetrouw nagebootste bordpa
pieren model, dat een speciaal
plaatsje in de goederenwagon kreeg
De Hilversummers wisten toen di
rect, wat er aan de hand was. Een
invasie van keistedelingen. Dat was
me een feest. Op het perron werd
het gevaarte uitgeladen, naar de
uitgang getransporteerd en de keien- i
trekkers formeerden daarachter een 1
soort feeststoet en marcheerden zo
dwars door radiostad naar de studio
Natuurlijk ontbrak de muziek niet.
evenmin de belangstelling langs de
weg, want „dat benne Amersfoor
ters. ze hebben de Kei meegenomen"
klonk het uit Hllversumse monden.
Bij de ingang van de studio werd
het „brok graniet" voor de trappen
opgesteld en kon worden bewonderd
door Spekkie's volgelingen, die naar
binnen schuifelden.
Nou. de luisteraars in het land
hebben kunnen horen. dat er
Amersfoorters in de Bonte Trein
meereden als passagiers, want om
vijf minuten over acht applaudis
seerden zij ,.kei"-hard, toen de klan
ken van het bekende lied door de
„Zaaiers" ten gehore werden ge-
bracht en Jan Boots het programma Hermandad ^keken belangstellend
aankondigde. Massazang, uitgevoerd toe- Het -spelbegon pas goed toen
door een volledig Amersfoorts ge- wim Kortland met zijn zender ging
mengd koor vormde alzo een dave- Iepen. Zijn „gesproken woord" werd
rende ouverture en toen zat de
stemming er meteen in.
Drie prijswinnaars
En al spoedig kwamen drie stad
genoten voor microfoon en voet
licht Wim Kortland stond ergens in
AmeVsfoort en gaf een uitleg \an de
plek, waar hij zich bevond. Niet al
leen het drietal, maar de gehele
zaal zat „zwaar" te puzzelen. Toen
gewag werd gemaakt van een auto
matiek en een apotheek, was het al
spoedig duidelijk en de rijen vertel
den elkander fluisterend ..Hij staat
Waar zij vandaan kwamen, je be
grijpt het niet, maar toen Jan Boots
in de A.V.R.O-studie zei- „Over
naar Amersfoort" en Wim Kortland,
als journalist verbonden aan het
Algemeen Dagblad, met een minus
cuul zendertje voorzien van een
grote verchroomde microfoon be
gon: „Hier in Amersfoort slaan wij
op een druk verkeerspelin kwa
men de mensen van alle kanten
aangelopen, 't Was of men rook. dat
er op het Julianaplein iets „te
doen" was.
Vooral de jeugd vond het prach-
j tig. 't Jonge-jonge, dat was nog
eens wat. Een grote radiowagen,
mannen die met laddertjes op de
cabine klommen, antennes uitscho
ven, snoeren uit rolden en wat dies
meer zij. Zelfs enkele leden van
mers te zwaar op de maag lag, of
dat hij de Amersfoorters te dierbaar
was, wij weten het niet, maar een
feit is, de Kei werd niet vaarwel ge
zegd. Hij zal gedacht hebben „samen
uit. samen thuis, mijn thuis is
Amersfoort" en ging weer net zo
mee als hij gekomen was. Aldus
keerden vijfhonderd Amersfoorters
en één Kei op hun basis terug.
Kind na val op stenen
overleden
ELBURG. Maandagavond
werd het gezin van de melkrijder
D. uit de Flesch, wonende in de
buurtschap Oostendorp, zwaar ge
troffen.
Bij het spelen is hun 6-jarig
dochtertje met het hoofd op een
hoop stenen gevallen. Het kind is
vrijwel onmiddellijk aan de be
komen verwondingen overleden.
Wie geeft inlichtingen
over Van Laar?
De politie te Amsterdam maakt be
kend, dat enige maanden geleden door
een onbekende man zich noemende
Van Laar bij een drukker te Am
sterdam dertig diploma's werden be
steld. welke diploma's aan hem zyn
afgeleverd en die hij slechts gedeeita-
ltfk betaalde.
Deze diploma's zijn blijkens de tekst
bestemd voor elcctro-technlci. die in i
Juli 1952 examen hebben gedaan; ze
zijn uitgevoerd in zwart en rood en
vermelden diverse namen van Inge
nieurs. waaronder een vertegenwoordi
ger van het Ministerie van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen en van het
Nederlands Instituut voor Middelbaar
Technisch Avond Onderwijs, zijnde de
instelling die het diploma verstrekt.
Onderaan het diploma ls ruimte gela
ten voor de handtekening van de di
verse vertegenwoordigers,
Bij onderzoek ls gebleken, dat alle
namen zowel bij het Koninklijk In
stituut van Ingenieurs als bij het Mi
nisterie van O.. K. en W. onbekend
zijn. terwijl ook het Nederlands Insti
tuut voor Middelbaar Technisch Avond
Onderwijs onbekend is. zodat vermoed
wordt dat met deze diploma's zwendel
wordt bedreven.
Gedacht wordt aan de mogelijkheid
dat emigranten, die ten behoeve van
de autoriteiten van 't land waarheen zij
emigreren een bewijs van vakbekwaam,
held moeten overleggen, de afnemers
van deze diploma's zijn.
Eventuele inlichtingen die tot ophel
dering van deze aangelegenheid zouden
kunnen leiden, worden gaarne door de
Commissaris van Politie te Amersfoort
ingewacht.
De heer B. v. d. Hazel, een van
de twee mannen die in 1902 de
Zondagsschool „Uw Koninkrijk
kome" hebben opgericht.
dusverre kenden.
Men verwarre dit marionetten
theater niet met de populaire pop
penkast. al heeft het er uiterlijk
veel van weg In wezen verschut
het er even veel van als bijvoor
beeld het cabaret van een Wim
Kan van dat van een Lou Bandy
Waarmee niets ten nadele gezegd
7.ij noch van Bandy, noch van Jan
Klaassen en Katrijn.
De gebruikelijke techniek van het
marionettentheater is die van dra
den, waarmee de ledematen der pop
pen worden bewogen. Zo is ook Bert
Brugman begonnen. Het nadeel van
dit systeem is echter, dat ae be
wegingen van de poppen vaak wat
houterig zijn. Brugman heeft dit
bezwaar gezien, en een oplossing
gezocht. Hij heeft die gevonden
ook, door min of meer terug te
vallen op de ouderwetse poppen
kast, waarbij een hand in de pop.
wordt gestoken. Bert Brugman »s
verder gegaan. Een nand in de pop.
voor de bewegingen van romp en
hoofd en voor hel openen en slui
ten van de mond; de andere hand
aan twee stokjes voor de bewegin
gen van de armen. Het resultaat is
een zeer soepele vertoning met na
tuurlijke gebaren, aie het rhythme
van de muziek of van het gespro
ken woord uitstekend volgen. Een
bijzonder effect geelt bovendien dc
synchrone beweging van de mond.
Het programma van gisteravond
vermeldde vóór de pauze de opera
Paljas van Leoncavallo. Brugman
maakte hierbij gebruik van gra-
mofoonopnamen der grootste ope-
ravertolkers; koor, orkest en solis
ten van de Scala e Milaan. Een
♦grootse muzikale vertolking, per
feet via een „tape-recorder" weer
gegeven.
Het bleef echter geconserveerde
muziek; tot het ogenblik, waarop
Paljas voor het doek verscheen en
zijn proloog inzette. De nog wat
roezemoezige zaal verviel in een
bewonderende stilte; men ervoer
plotseling het wonder. Het waren
geen poppen, die men hier aan
schouwde, maar zangers en zangc
lessen, die met expressieve gebaren
uitdrukking gaven aan hun gevoe
lens. De ontroering, die zich van
het publiek meester maakte, bleef
tijdens de gehele voorstelling.
Na de pauze, bij een vrolijk zang
spel met muziek van Mozart, was
de sfeer anders, maar ook toen
boeide de vertoning van Frieda en
Bert Brugman door frisheid en ori
ginaliteit. Een stormachtig applaus,
dat het karakter kreeg van een
ovatie, bewees hoe zeer de volle
zaal genoten had.
Een succes; ook voor de Amers
foortse Gemeenschap en de Neder
landse Reis vereniging, die deze
avond organiseerden. t N
opgevangen in de radiowagen
vandaar telefonisch naar de studio
doorgezonden. Tegen halfnegen
klonk dan: „Hier in Amersfoort
slaan wij op een druk verkeers
plein waar dagelijks vele automo
bilisten over de klinkers rijden. Er
komen hier vijf wegen uit. Op 't be
tegelde middenpleintje staat voor
de vele weggebruikers een A. N
W. B.-wegwijzer en een boom Er
zijn hier verschilende winkels waar
van alles te verkrijgen is, o.a. een
automatiek, een apotheek, een kle
dingmagazijn etc. Er zijn bushaltes
voor de V.A.D. Och. toen wist
men het eigenlijk wel. Kon dat er
gens anders dan op het Juliana
plein zijn? De drie deelnemers aan
de wedstrijd „Kent u uw stad" ant
woordden in de studio dan ook
prompt: „het Julianaplein" Allen
kregen zij een fraaie prijs over
handigd voor hun „heemkunde".
Behoud van TOV is
culturele winst
Een rijke verscheidenheid van
composities en een afwisseling van
koorzang, orgel en fluitspel bood
ons gisteravond het concert dat in
de St. Joriskerk gegeven werd door
Willem Hulsmann torgel), de Toon
kunst Oratonumveieniging o.l.v.
Adriaan C. Schuurman, Henk Kwak
kel (bariton) en Barend Schuurman
(fluit". Het programma bevatte wer
ken uit een periode die zich uit
strekt van de 16e eeuw tot heden,
en de eerste stijl die de aandacht
vroeg was die van J. Pzn. Sweelinck
(15621621). De organist opende
met de ..Fantasie op de manier van
een echo" waarin van de grote re-
gistratiemogelijkheden die dit stuk
biedt een goed gebruik was ge
maakt. Het Toonkunstkoor, dat hier
bij aansloot met Psalm 100 van de
zelfde componist, bleek de moei
lijkheden. die onlangs het voortbe
staan ervan bedreigden, weer ge
heel te boven te zijn gekomen. Hoe
wel pas in het laatste stuk van de
avond de koorklank zich in volle
rijkdom ontplooide viel ook in
Sweelinck veel te genieten.
De Barokstijl, die na Sweelinck
met een drietal wei ken vertegen
woordigd was. werd ingeleid met
de Sonate in F gr. t. van Loeillet
voor fluit en orgel. De jeugdige
Barend Schuurman heeft met zijn
fluitspel de aanwezigen zeer ge
boeid. en getuigenis afgelegd over
grote gaven te beschiken. Zowel in
Loeillet als later in de „Aria" van
Herb was zijn spel zuiver en fraai
van toon. en al gelukte nog niet al
les. er was alle reden tot enthousias
me over deze prestatie.
Advertentie (l M
Dan rug, keel of borstje
inwrijven met
A
brand-jaren en bij verge
lijking met het heden is melijk in collega's mond
dat het cr veel op lijkt dat vol landen een kies, waar
deling plaats. Er was na- bij de directeur in hoogst
eigen persoon zijn op-
bef tegenwoordig maar een
..dooie uitgebluste" boel is.
Wij krantenmensen moeten
erkennen, dat we tegen
woordig maar erg weinig
in het verstand zich op
wachting maakte. Hij zag
er niet uit als een artist,
dusdanige onrustbarende doch "verklaarde zulks wel
wijze begon op te hopen, te zijn en 'toonde daarbij
dat er een uitweg moest
worden gevonden. De on-
met rook- en schroeilucht willige „verstandelmg"
behalve van sigaar, si- ging het zoeken in de rich-
garet en pijp dan
ting van collega's wang,
een onbeduidend geel
zeepkist.ie. het voornaam
ste attribuut van zijn
levensgevaarlijke toer.
„Kijk," zei hij legen de di-
Klop
even aan 't Stadsven-
ster. Tel. 4291: tedere
morgen van tien tot
twaalf uur.
waar inmiddels het man
netje vrij opgewekt weer
uit oprees.
„Mankeer je niks, heb
je dan niets gebroken":
aanraking komen Dat is die prompt ging uitzetten, reeteur. „De bedoeling is schreeuwde de directeur.
voor 'n deel nok de schuld met alle pijnlijke gevolgen deze, dat ik helemaal naar „Hoe doe je dat? Dat is
van de brandweer zelf, van dien. De kies-eigenaar boven klim en dan met verschrikkelijk. Dat moet
gnerl bedoeld natuurlijk, kon haast niet meer lachen, mijn hoofd naar beneden ik hebben." En terwijl hij
want de strenge voor- zelfs niet bij die schaarse spring in dat kistje." „Je
schriften en het voort du- gelegenheden, dat het fijne zult dood zijn," antweord-
rende toezicht op dnale- van de humor toch nog
door wist te dringen tot de
ving daarvan, verhinderen
de de directeur beslist,
„maar als je er op staat
meergenoemd rond beest te overbelaste kies des ver- wil ik het wel eens zien.
Brand
kraaien. Er zou in deze tüd
weinig eer te behalen ziin
met b°f aanleggen van zo'n
np
EE.
op het moment is
nergens brand,
maar S.V.K. kreeg dezer
dagen een knipselboek in
handen van iemand, die er
zich speciaal op toegelegd -f
bad alle dagblad-artikelen,
die maar iets met brand
uitstaande hadden, te ver-
■amelen In dikke boekou journalist. Wn dachten
brandhoek. Manr vroerjer.collega ter redactie, de lip
kleine en firntr. binnen- pCn nog bebloed, de spraak
en buiten-, uit- en inslaan
de branden bij de vleet,
in alle soorten en alle ma
ten. Wij lazen zelfs van
branden, ontstaan in een
de
blik, die wilde
„kijk eens in de poppetjes
van m'n ogen". Daar keek
de duikelaar bezorgd af
klopte informeerde hij
sluw „W/at moet je hebben
als gage? Ik had gedacht
driehonderd gulden per
zei het avond."
„Nee." zei het mannetje
en vertrad zich wat.
„Vierhonderd," viste de
ander
„Och nee," mompelde de
zeggen midden op de Bühne, greep typische bezoeker,
een touwladder en klom
langzaam naar het hoogste
slands. Het werd te erg, „Ik sta
maar zoals gezegd, hij is mannetje. „Het is de groot-
er uit en opgelucht kwam
ste toer. die ooit vertoond
is. Ik ben d enige die het
doet, ziet U?" Hij draaide
verwrongen, maar met een zich om en zette het kistie
S.V.K. toen in en hij las punt. U begrijpt dat de
er de opluchting uit. Want
commandant. je zou hna.it bcholve u achlkamcrmarle-
zeggen En dan verder
op: drie mensen gewond en
man beneden het bang te
moede werd, maar hij kon
het wel. wij behoren tot.
een ander soort. Maar dat
snort is altijd wel haantje-
de-voorste oeweest als
haantje-de-rode feest vier
de.
zijn bladzijde voor blad
zijde, keurig op volgorde
van de data. de brand-ver-
slagen ingeplakt. Er is een
compleet overzicht ont
staan, dat speciaal het tijd
vak van 1930—1940 be
handelt en waaruit blijkt,
dat de Rode Haan meerde
re malen gekraaid heeft,
doch zelden victorie, want
de Amersfoortse brand- Maanden heeft collega van
weermannen waren te al- S.V.K. er mee lopen tob-
len ti,}de paraat. Maar wat ben. Reeds in Mei had hij
echter wel opvalt bii bet de tandarts opgebeld en
lichte beroerten
plaatse levenloos aange
troffen behandelden had
collega ook het trekken
zelf met succes doorstaan.
Nu lacht hij weer en be
„Zeshonderd dan" smeek
te de directeur.
Toen bleef het ventje
resoluut voor hem staan.
„Ik doe het niet." zei hij
beschroomd.
„Je doet het niet?????"
ter den van zijn bravourstukje schreeuwde het machtige
en keek dus ademloos en
bijzonder onzeker toe.
„Staat 't kistje er nog?"
lingen bestaande uit op- zijn vreemde bezoeker nu
wekkende gesprekken over toch niet meer terug hou-
opperhoofd „Je bent gek,
gewoon. Zoiets hebben ze
nog nooit gezien. Je kunt
riep het mannetje. „Hou je er goud mee verdienen!'
dan vast.
gint zelfs gewoon te pra- Een-twee
Daar gaat-ie
drie!"
Kies
Hij is er uit. Eindelijk.
gebleven mag zijn
S.V.K. droomde.
Het was maar een heel
„Kijk, het zit zo." sta
melde het mannetje. „Ik
doe het toch maar niet,
want het is de eerste keer,
dat ik het deed en, zie je.
de lucht en kwakte toen het is me TOCH niet zo
haarfijn uitgekiend met 'n goed bevallen
Artist vreselijke slag in het zeep- De wind rukte aan het
kistje.
ten. Van het meegetrokken Met een enorme afzet
verstand is helemaal niets dook hij omlaag, suisde 'n
te merken. Waar dat wel seconde als een bom door dat ik het deed en, zie je.
raam. S.V.K. schrok wak-
„Lieve hemel," dacht de ker: Geen directeur, geen
directeur, „die is dood" artist, geen kistje Alléén
De organist Hulsmann had deze
avond nog twee grote orgelwerken
op het programma staan: de Toccata
en Fuga in F gr. t. van J. S. Bach
en het choral no III van C. Franck.
Beide composities heeft hij zeer
boeiend voorgedragen, de reeds vroe
ger opgedane indruk bevestigend,
dat Amersfoort met zijn komst niet
alleen een kundig speler, maar bo
venal een fijngevoelig kunstenaar in
zijn midden heeft gekregen. Het
koor, begeleid door orgel, deed zich
horen in Purcell's „O sing unto the
Lord", waarbij de bariton H Kwak
kel de solistische gedeelten zong.
Hoewel een keer de onderlinge zui
verheid van orgel en koor niet
klopte, en de onderbreking van het
werk door kleine pauzes het grote
verband wel eens dreigde te ver-
storen, kwam de majesteit van Pur
cell's koorstijl toch goed tot zijn
recht. Henk Kwakkel wist zijn
mooie baritonstem de juiste hoe
veelheid expressie te geven, die
deze stijl vereist. Zijn korte soli,
die telkens de koorzang afwisselden
gaven een gunstige indruk van zijn
zangerscapaciteiten.
Het „Te Deum Laudamus"
van H. Andriessen besloot het koor
deze avond. De voortreffelijke lei
ding van Schuurman maakte dit
werk tot een groots slot van het
programma. De koorklank viel hier
in meer nóg dan te voren op door
glans en helderheid, en ondanks de
vaak zeer forse orgelpartij bleek het
volume van het koor voldoende om
zich hierboven te verheffen zonder
dat geforceerd behoefde te worden.
Met de prestaties van deze avond
hefebcn koor en dirigent bewezen,
dat het behoud van de Toonkunst
Oratoriumvereniging voor Amers
foort een culturele winst van be
lang is.
M. C. KUYPER
Noteert IJ even
GRAND THEATRE: Van 7 t.m. 12 Nov.
„Morgen is het tc laat". Toegang
14 jaar Aanvang. Zo. 2.-. 4.15. 6 45
en 9 uur Overige dagen 2 30. 6.45 en
9 uur Donderdag 13 Nov. aanvang
8 uur de Italiaanse Opera met „Ri-
goletto"
CITY THEATER. Van 7 t.m. 13 Nov.
„The African Queen". Toegang 14
jaar. Aanv.. Zo. 2.-. 4 15. 6.45 en 9
uur. Overige dagen 2.30, 6.45 en 3
uur
REMBRANDT THEATER* Van 7 t m. 10 1
Nov. „Piraten Koningin" Toegang
14 jaar Van 11 t.m. 13 Nov. „Nood
lot in de Woestijn" Toegang 14 jr.
Aanv Zo. 2 -. 4.15. 6 45 en 9 uur.
Overige dagen 2.30. 6.45 en 9 uur.
CITY THEATER SOESTDIJK. Van 7
tot en met 9 Nov „Circus Arena".
Toegang 14 jaar. Van 10 tot en met
12 Nov „Het kind dat haar werd
gegeven" Toegang 18 jaar. In de
Donderdag-cyclus 13 Nov. „Onder
Moeders vleugels" Elke leeftijd. -
Aanvang: Vr 8 uur. Za en Do. 2.30.
6 45 en 9 uur Zo, 2.-. 4.15. 6.45 en
9 uur. Ov dagen 2 30 en 8 uur.
12 NOVEMBER. Woensdag Amlcltla.
20 uur Toneelvoorstelling door het
Amsterdams Toneelgezelschap.
Geb Vrijz Herv., 20 uur Ned Prot.
Bond W. Berkhemer over de ge
schiedenis van Absalom
d.Oranjeboom. 20 uur. Contact
avond Motorclub AMAC.
12 NOVEMBER, Donderdag Amici-
tia. RAO-avond. Reg. Geneeskundi
ge Troepen
Zaal Emmakerk, 19.30 uur Weg en
Toekomst 3de uur „De Wonderbare
bewering van de Gemeente"
14 NOVEMBER. Vrijdag - Gcb. Vriji
Herv 2u u.. Concert Kleine Kunst
kring
Hctel Monopolc, 10—13 en 14—17 u
Ba/.ir van de vereniging „Arbeid
Adelt" en „Tesselschade"
VRIJDAG EN ZATERDAG. 14 en 15
November, gebouw Irene clubten-
toonstelJing Konljnenfokvereniging
15 NOVEMBER. Zaterdag Amlcitia.
20 uur Feestavond Amcrsf Man
nenkoor
Markthal. 19 30 uur Chr Muz Ver
„Hosanna" Jublleumavond ter ge
legenheid van het 20-jarig bestaan.
KAB-gebouw. 20 uur Ons Vrije To
neel met Vlammende wieken"
15. 17 en 18 NOVEMBER - Academie
voor Beeldende Kunsten van 2.30—
5 uui en van 7 10 uur Tentoon
stelling „Het Goede Kinderboek".
snuffelen door de knipsel- gisteren al vond de behan- klein mager mannetje dat Hij rende naar het kistje, maar de wind, buiten.
Burgerlijk stand
Geboren Christina Corry. d. van C
Corte en C E Mcijlof. Petroneila Jo-
hanna. d. van N. Zuijdendorp en E.
Ou verkerk.
Getrouwd: W Kerkhof en A M E.
Vos. A H. Groene veld en E A. A. v. d.
Veen
Overleden Jan Venema. 70 jr ongeh
Wilhelm Anton van Asch. 38 jr.. geh
met J. G. Stalenhoef.