BRYLCREEM
OPERA IS IN ITALIË GEWORTELD
IN HET VOLK
Poëzie verwant aan journalistiek
ZIJN
LAATSTE BEZOEKER
Boeiende tentoonstelling
in Delfts Prinsenhof
Maandag 29 December 1952
Grote en kleine meesters uit Amerikaanse bases
particulier bezit
STOKPAARDJES en hobbies hebben het aangezicht van deze we
reld aanzienlijk veranderd Veel grote ontdekkingen (Amerika in
cluis) zijn aan een idéé fixe te danken ote wijten) geweest. En in
de wereld van de kunst is het al niet anders. De persoonlijke voorkeur
het stokpaardje van de een of andere enthousiaste verzamelaar, heeft
dikwijls onbekende of vergeten aspecten van de kunst geopenbaard.
Alleen daarom reeds is het verzamelen van kunst door particulieren
van groot belang. Het is dan ook een gelukkige gedachte geweest, nu
eens te laten zien wat door particulier initiatief bij elkaar gebracht
kan worden. Het Prinsenhofte Delft maakte er een Kersttentoon
stelling van.
Hoewel het te
betreuren is dat
Nederlandse ver
zamelaars niet wat
vaker de onzekere
gebieden explore
ren van de moder
ne kunst, die zulk
een stimulans nu
juist best gebrui
ken kan, hooft toch
ook het verzame
len van Oude Kunst
een grote beteke
nis. Vooral als de
verzamelaar zo ver
standig is, niet al
leen jacht te ma
ken op grote na
men. op „sterren",
doch zich er op
concentreert om t
van minder be- v
kende meesters
schilderijen van 'f
uitstekende kwali- |f j
teit te vinden
Hierin ligt ook
het belang van de
Kersttoonstelling
in het Prinsenhof.
Zeker de ster
ren ontbreken er
niet Daar staan
namen als Hom-
brandt. Jan Steen.
Terborgh, Saenre-
dam, Ruysdaol, al borg voor. Maar
belangrijker is toch nog. dat men
zich ter dege realiseert, hoe veel
mooier een goed schilderij van een
bescheiden kunstenaar kan zijn, dan
een zwak 'om niet te spreken van
een vals) werk met een grote naam.
Moet men b.v. de Haarlemse por
tretschilder Jan de Bray, die altijd
in de schaduw van zijn geniale stad
genoot Frans Hals heeft gestaan,
niet veel hoger aanslaan dan men
nu in 't algemeen doet? Hii is in
Delft vertegenwoordigd met een
prachtig kinderportret, warm en
vol leven, met brede toets geschil
derd.
Onbekenden verrassend
Jan de Bray, is natuurlijk geen
onbekende maar Cornelis de Vis-
scher heeft veel minder naam en
verrast hier met een portret van
een goudsmid dat. al is het niet tot
in alle onderdelen een meesterwerk,
toch een grootse (Venetiaanse) al
lure heeft. Interessant is het, een
stilleven van Jaques de Clacuw te
vergelijken met een soortgelijk werk
van zijn veel beroemdere leerling
Abraham van Beyeren. Ik moet zog
gen. dat ondanks mijn grote bewon
dering voor het veelzijdig meester
schap van Beyeren, ïri dit geval
mijn voorkeur gaat naar de ietwat
boerse forsheid van de vrijwel on
bekende leermeester.
Stillevens zijn er op de tentoon
stelling in velerlei soort Van mees
ters op dit gebied, zoals Pieter
Claesz, Ambrosius Bosschaert, Jan
Fijt en Weenix. doch ook van een
Jacob van Es of een Pieter Elinga,
die in dit illuster gezelschap heus
niet te kort schieten. Zo zijn naast
de landschappen van Jan van Gov-
en. Jacob van Ruysdael en Acrt van
der Meer (van wie twee bijzonder
mooie „Nachtlandschappen" aanwe
zig zijn) ook die van Jacob van der
Croos Jan Griffier of Abel Grim
mer, zeer de moeite waard. Het
Radioprogramma
DINSDAG 30 DECEMBER
HILVERSUM I. 402 m.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram muziek
7.45 Morgengebed en Liturgische Kalen
der. 8 00 Niéuws en weerberichten. 8 15
Gram.muziek 9 00 Voor de hulsvrouw
9 85 Waterstanden 9 40 .Lichtbaken"
causerie 10.00 Voor de kleuters. 10 15
Svinphonette orkest 10 45 Maastrichts
Stedel 1, Orkest 11.00 Voor de vrouw
1130 Kamerkoor 11.47 Orgelconcert
12 00 Angelus. 12.03 Gram muziek (12.30
12.33 Land- en tuinbouwmededellngen»
12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Ka
tholle' nieuws 13.20 Actualiteiten. 13 25
Amusementsorkest en solist. 14 00 Ge
varieerd programma. 14 50 Radio Phil-
harmonisch Orkest en solisten 15 30
„Ben ie zestig?" 16 00 Voor de zieken
17 00 Voor de ieugd 17.15 Felicitaties
voor de jeugd 17 45 Regeringsuitzen
ding Mr Th H. Bot ..Indonesië in de
Z O, Aziatische wereld". 18.00 Metropole.
orkest en koor 18.20 Snortpraatje 18 30
Amusementsmuziek 18 52 Actualiteiten
19 00 Nieuws. 19.10 Gram muziek 19.15
„Uit het Boek der Boeken"* causerie
19 30 Gram muziek 20.25 De gewone man
zect er 't zijne van 20 30 Radio Philhar-
monisch Oikest en soliste 2135 Gram-
muziek. 21.40 Kamermuzlekgezelschap
2155 „Met de K R O.-microfoon door
1952" 22.25 Viool en piano 22 45 Avond
gebed en Liturgische Kalender 23 00
Nieuws. 23.1524.00 Kamerorkest en so
liste
HILVERSUM II. 298 m.
AVRO- 7.0» Nieuws 7.10 Gram.muziek
7.15 Ochtendgymnastiek 7 30 Gram.muz
VPRO 7 50 Dagopening AVRO 8 00
Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 9 00 Morgen
wijding 9.15 Gram.muziek 9 25 Voor
de vrouw 9.30 Gram muziek 10 50 Voor
de kleuters 11.00 Voor de zieken 11 30
Bariton, plano cn orgel 11-50 Gram muz
12 00 Dansmuziek 12 30 Land- en tuin
bouwmededellngen. 1233 Voor het plat
teland 12 40 Pianomuziek 13 00 Nieuws
13 15 Mededelingen of gram muziek 13 20
Lichte muziek 14.00 „Zeg eens. Ame
rika 14.30 Gram.muziek 15 00 Gra-
mofoonmuzlek. 15.15 Voor de vrouw
15 45 Gram.muziek 16.30 Voor de ïeued
17 30 Lichte muziek 17.50 Militair vraag
gesprek 18 00 Nieuws 18 15 Planosnel
18 30 Lichte muziek 18.50 ..Paris vous
parle" 18.55 Fanfare-orkest 19 20 Ver
zoekprogramma. 20 00 Nieuws 20 05 Ge-
varioerd programma 21.15 Lichte muz
21.35 „Ik weet. ik weet wat U niet weet"
21 50 Tiroler muziek 22 30 Mededelingen
22.35 Lichte muziek 22 45 Buitenlands
overzicht 23.00 Nieuws 23 15 New York
calling 23.20—24.00 Gram.muziek
Televisie-programma
EXPERIMENTELE TELEVISIE.
UITZENDINGEN
Dinsdag 30 December 1952:
NCRV:
20.15—21.45 1. Journaal.
2. „De lachende Splnnekop"
poppenkast.
3. Weerbericht
Pauze.
4. „De koopman van Ve
netië", spel.
PIETER SAENREDAM: „West
gevel van de Mariakerk te
Utrecht
merkwaardige schilderij van een
„Bisschopswijding" dooi' een onbe
kende Nederlandse schilder van
omstreeks 1500. een bijna Daumie? -
achtig caricaturale „Preek in een
dorpskerk" van Hendrik Sorgh. en
een eigenaardige herbergscène van
Johannes Natus, behoren ook tot
de verrassingen van de expositie.
Groten karakteristiek
Als ik nu terugkeer tot de grote
meesters, dan kan met genoegen ge
constateerd worden, dat deze niet
met twijfelachtige werken worden
vertegenwoordigd. Rembrai dt s.
„Grijsaard" is een volwaardig werk
uit zijn eerste Amsterdamse jaren.
uit Engeland
naar Spanje?
WASHINGTON. - Volgens krin
gen, die in nauw contact staan met
het Amerikaanse ministerie van De
fensie, aldus Reuter, zullen waar
schijnlijk de Amerikaanse lucht
machteenheden. die in Groot-Brit-
tanniè zijn gestationneerd. in 1953
„op enige schaal" naar Spanje wor
den overgebracht, wanneer de on
derhandelingen met de Spaanse re
gering inzake het vestigen van mili
taire bases spoedig worden beëin-
digd. Een en ander zou echter af
hangen van de. beslissingen van
Amerikaanse militaire leiders en de
leiding van de Nato, zo voegden ge-
l noemde kringen hieraan toe.
REMBRANDT VAN RIJN: „Por
tret vn» een grijsaard"
Van Jan Steen zijn er een drietal
uitstekende genre-taterelen. waarvan
vooral de tekenles" uiterst expres
sief is. Terborgh. Vcrspronck, Net-
scher en van der Heydcn met stads
gezichten. d'Hondecoeter met zijn
„Vogels" W. van de Velde tjr.met
„Vissersboten" en Em. de Witte,
met een „Kerkinterieur", karakte
ristiek vertegenwoordigd.
Sacnredam: „abstract"
Er is echter één schilderij in Delft
dai wel heel speciale aancacht ver
dient. Dat is Sacniedam's „Maria-
Kerk te Utrecht" Welk geheim
heeft toch deze kerkenschilder, dat
zijn schijnbaar nuchter cn zakelijk
weergegeven architectuur slukk'.-n
zulk een wonderbaarlijke, poëtische
werking hebben? Is het de door
zichtige verstorven kleur, die zon
der sterke accenten toch onvergete
lijk blijft? Is het de eenvoud waar
mee de rechthoekige vormen van
de bouwwerken, zonder poging tot
dramatische lichtval of compositie:
in het vlak zijn gezet? Ik geloof dal
Pieter Saenredam de meest ..ab
stracte" schilder is van alle tijden
d.w.z dat zijn onderwerp volkomen
ondergeschikt is aan. opgelost is in.
de muziek van verticale en horizon
tale lijnen, van ijle kleuren, waarbij
het verloop van een vensterboog,
een teer blauw en roze ln een gelige
gevel, alles zeggen wat er met schil
derkunstige middelen te zeggen valt
Laat u do gelegenheid om dit
schilderij (en natuurlijk ook alle
andere schilderijen) te zien, niet
ontgaan. Tot 1 Februari blijft de ten
toonstelling geopend.
R. C. PENNING
Chinese communisten in
195.3 naar de stembus?
HONGKONG. Radio Peking
heeft een mededeling omgeroepen
van de premier Tsjoe en Lai. waarin
verklaard wordt, dat China thans
rijp is voor een normaal regerings
stelsel Het „volkscongres" zal het
hoogste politieke orgaan zijn. De
voorbereiding voor de verkiezing van
een volkscongres dient in 1953 te ge
schieden.
(Advertentie l.M.)
geeft U glanzend haar
OMDAT
BRYLCREEM zuivere
natuurlijke oliën bevat,
geëmulgeerd voor
smetteloze haarverzorglng.
OMDAT
BRYLCREEM geen gom,
zeep of alcohol bevat en
Droog Haar weer gezond
maakt.
OMDAT
BRYLCREEM het haar de
gehele dag correct houdt
zonder overdadige vettigheid.
8RYLCREEM
bevat
Vraag BRYLCREEM de meest verkochte hairdressing ter wereld
County Perfumery Co. Ltd, Stanmore, England. Imp. Jacq. Mot Jr. Amsterdam
Israëlisch protest
tegen wapenlevering
aan de Arabieren
TEL AVIV Op een alhier in het
ministerie van Buitenlandse Zaken
gehouden persconferentie heeft de
minister van Buitenlandse Zaken.
Sjarett, een ernstige waarschuwing
laten horen tegen de voortgezette le
veranties van wapenen, met inbe
grip van straaljagers, door leidende
Westelijke mogendheden aan bepaal
de Arabische Staten, met name aan
Egypte. „De Arabische staten hand
haven door boycot en blokkade een
actief stelsel van economische oorlog
voering tegen Israël", zei Siarett „In
verband daarmede zijn wapenleve-
nngen aan de Arabische landen zon
der twijfel schadelijk voor de veilig
heid van Israël en voor de belangen
van de wereldvrede."
Ankie Peypers' „October" persoonlijk
spel-aan-de-oppervlakte
U ET BUNDELTJE ..OCTOBER" van Ankie Peypers. dat verleden
jaar bi) „Contact" (Amsterdam en Antwerpen) het licht zag. is
behalve écn kleine omzetting in de volgorde, en de tuepfatnip van een
versje, gelijk aan „Appels. Zand en Steen" verschenen in hetzelfde
jaar. bij dezelfde uitgever Dit behoorde, minstens in de Colophon, en
liefst op meer opvallende wijze, vermeld te worden, want het kan tot
allerlei vergtssinoen leiden
Het heeft veel van babbelen van keuvelen, wat Ankie Peypers in
haar versjes doel Het is. gelijk zoveel in onze moderne poëzie, ver
want aan de lichte journalistiek van de enigszins-humoristische schets-
jes-naar-het-leven of desnoods pseudo-naar-hct-leven.
Haar verhouding tot haar
keurignette flirt met de poëzie
typeert ze in:
GANG VAN ZAKEN
Even is Pegasus in de kamer
neergestreken
Hij vertelde mij. terloops dat
ik kon vliegen
Voor hij het zei. wist ik dat hij
zou liegen
en dat ik zon geloven wat hij zei
De ruimte leek mij veilig en
het raam dichtbij
Terwijl ik neerstortte heb ik
hem lachend aangekeken
Er Is geen reden waarom het
moderne „praat-vers" geen bahbel-
vers mag worden Ankie Peypers
laat ons meeleven in op-zich-zel«
r
Litteraire kroniek
door
HENDRIK DE VRIES
vj
dikwijls onbeduidende situaties
Rijmloos, of ook met wel correcte,
maar weinig opvallende, door af
stand soms niet of nauwelijks
hoorbare rijmen 'die het daarom
toch nog wel „doen", want er is
iets als een ondergronds gehoor
de uitwerking van wat men b e-
wust onmogelijk kan horen, zoals
„pad" en „dat" in het volgende:)
(Advertentie LM.)
Is hel eraf en hóórt het erop
Lijm het met Collallï
17 OOR een Italiaan is opera speciaal opera het spontane, na-
V tuurlijke en meest-gcliefde facet van zijn cultuur. Dat ligt ons niet
en dar eist verklaringwat wij als een wezensvreemde onnatuurlijke
kunstvorm zien is dus elders „gewoon" enonmisbaar. Niemand ral
de smaak en het kunstzinnig scheppend vermogen van Italië willen
ontkennen: niemand zal kunnen ontkennen dat in dit land operateen
natuurlijke, geliefde en levende kunstzinnige vermaaks-vorm was e'n ts.
Vermaaks-vorm9 Zeker: men is in liet Zuiden niet zo zwaarwichtig
en contemplatief als onder onze grauwe luchten. Wat voor ons Swee-
linck of Bach kunnen zijn. Is voor hen Puccini, Verdi. Mascagni, Ros
sini. Daar is de opera in het volk geworteld omdat zij anders op
muziek de gevoelens van de spelers in het stuk vertolkt en ómdat
die speqiale muzikale acteer-manier blijkbaar geheel aangepast is aan
hetgeen men wil uitspreken op de Bühne. Daar is klank en stilte geen
b(jzaak of overbodig aanhangsel: neen. daar eist de situatie muziek en
het gewone, normale, gevoelige volk neemt die combinatie van gebaar
en klank feilloos als adequaat aan de situatie in zich op.
Men mag dat niet lach
wekkend of anti-kunst
zinnig noemen ómdat
Men in het gewone leven
niet zingend sterft Even
min is het toneel reëel
met zijn ingestudeerde
clausen en zijn plicht tot
avond-vullend vermaak,
zijn spreken naar de zaal,
zijn articulc- of declame
ren. Dat argument gaat
daarom bovendien niet
op omdat men eigenlijk
wel degelijk zingend
spreekt cn handelt in het
normale leven. Alleen
ónze toonhoogte en stem
wisseling lijkt ons mono
toon en een vergelijking
met Limburg en zeker
met Marseille of Milaan
leert ons heel wat wijde
re toonwisselingen ken
nen.
Is dus vooreerst het
boeiend avonturen-spel
op het toneel der opera
typisch aantrekkelijk
voor het Italiaanse volk
van hoog tot laag- daar
naast is men zangerig van
nature en gehecht aan de
melodie in iedere dialoog.
Het zingen van teksten
krijgt een spontane noot:
slechts dat werk houdt repertoire
dat aansluit bij de „gevoelens" in
de zaal. Tenslotte vraagt het volk
dóar een verhaal dat bij zijn op
vattingen. zijn leuzen en zijn zucht
naar romance en avontuur past: het
is tevens beslist niet afkerig van
fellere hartstocht en religie of po-
litiek-met-de-klomp.
Zo geeft Mascagni dat volk de
landelijke religieuze Italiaanse sfeer
(Pasen!» en het felle conflict-in-bel-
canto in de „Cavaleria Rusticana",
de Boeren-eer. waar de muziek uit
het conflict naar boven stuwt. Puc-
er in leeft!) Ook hier als ultimum
de plaats van handeling: de kathe
draal met >ijn pompeuze Te Deum-y
processie cn zijn combinatie van ty-
pisch-Zuidelijk karakter, kerk en
avontuur, religie en politiek Is
het wonder dat ook dit melodisch-
perfect en artr.tiek-volmaakt strak
ke werk onmisbaar met Italic s cul
tuur verbonden bleef?
Een eeuw Verdi
En daar is Verdi, de veelzijdigste
en geniaalste van allen, het klaar
ste voorbeeld: hij was vóór zijn
dood reeds klassiek en houdt nu al
haast een hele eeuw ononder
broken en op talloze podia tegelij
kertijd! program. Hij heet verist
waarheidsgetrouwe: naam waar
mee men speciaal zijn kunst karak
teriseert omdat hij niet alleen de
muziek gewetensvol met de hande
ling in overeenstemming brengt
maar haar ook waarheidsgetrouw
aan de situatie doet ontspringen op
de wijze die de handeling vraagt.
Dertig opera's vormen zijn legaat
en Franse zowel als Engelse roman
ciers en toneelschrijvers hebben het
thema en het verhaal geleverd voor
zijn werk. Wat voor werk? Werk
dat aan twee eisen voldoet (naast
de melodische, in-het-gehoor-liggen-
de en technisch-volmaakte vórm
waarin hij'het goot) namelijk een
pakkend voor het volk spannend en
avontuurlijk (wellicht onwaar
schijnlijk!) verhaal en daarnaast een
thema dat aan de landsaard affini
teiten heeft én op een of andere ma
nier door hem „in de tijd" wordt
gezet.
Verdi's werk lééft voor de Ita
lianen. maar overal ter wereld
is het geliefd, ook in Holland,
waar de Nederlandse Opera om.
tal van voorstellingen van „Un
ballo in maschera" gaf.
cini's fameuze en strakke „Tosca"
geeft het politieke beeld van de ge
liefde Stad (Rome), dc liefdes-sto-
ry, de adel. de politieke intrige
rond de slag bij Marengo: een stuk
uit Rome's "werkelijke historie
(waarbij historische dégboekfeiten
on-belangrljk zijn omdat de geest
Oorspronkelijk Nederlands verhaal
door Hans van Buren
„Het is verduiveld moeilijk." Hu
Lok aan zijn sigaret „Ons gesprek
van gisteravond was het m ieder ge
val We sprongen van de hak op dc
tak. Het wag. alsof we voortdurend
aan iets anders dachten We begre
pen elkaar niet We schenen ixt.iy
of in ieder geval onmachtig, een be
paalde gcdachtengang af te wikke
len „Enhij stond met een ruk
op. „hij kan maar niet loskomen van
die vei vloekte avond.'
„Ik ken het. Irriteert het Je?"
Hij draaide zich om. „Ja Het mo
ge gek klinken, en Ik zal het tegen
niemand anders zeggen. Misschien
zou ik het zelfs niet tegen jou moe
ten zeggen. Je bent per slot van re
kening zijn vrouw
„Per slot van rekening wel", vieJ
ze zacht in
„Maar ik moet het kwijt! Ik mar
Dirk zo verduiveld graag. En ik
moet het begrijpen. En ik zal het
ook begrijpen' Ik beloof het je. Maai
het irriteert me wel Zoals het jou
ook irriteert."
„Het irriteert me niet. Ik heb hem
terug Dat is voldoende."
„Meer dan voldoende. Het is
prachtig. En je bent gelukkig En
het is fijn voor de kinderen. En je
ziet over alles heen Want je houdt
van hem En toch beweer ik, dat
het je irriteert Dat kan niet an
ders."
„Je hoeft niet heftig te worden.
Tom
„Het spijt me, Joan. Het was miin
bedoeling niet. Maar, mijn hemel,
je kan niet beweren en je wilt ook
mei beweren, dat je het prettig vindt,
bu voortduring te worden herinnerd
aan die avond." Hij drukte zijn si
garet uit „Misschien zie ik hel an
dcis dan jij Jaap was een heel goe
de vriend van ine
Maar uk ben Dirk kwijtgeraakt
Bijna En Dirk is mijn man." Ze
aarzelde even „Ln Jaap was ook
een heel goede vriend van ons
Tom!"
„Van Dirk
„Van ons." Ze inhaleerde de
rook diep „Hij was een vriend
diep „Hij was een v riend
van ons gezamenlijk Voorzover ik
hem kende. Jou kende ik niet. Soms
vraag ik me zelf af. of ik je nu ken.
zelfs na alles, was er gebeurd is."
Hij negeerde de laatste woorden
„Goed ik geef me gewonnen Het
heeft jou misschien net zoveel ge
daan. als mij. alles bu alles genomen
Maar dan zal ie toch zeker lievei
niet herinnerd worden aan die
avond Dat bedoel ik alleen maar
En dat moet Dirk ook begrijpen."
Ze nam een potlood van het bu
reau, speelde er schijnbaar gcdach-
tenloos mee En toen ze hem aan
keek. zag hij haar ogen door een
waas.
„Aan die avond wil ik nooit meer
herinnerd worden! Door niemand!
Maar als Dirk er over b>gui.. lui?
ter ik niet. Ik hoor het niet eens
Het gaat buiten mo om Probeer hel
ook zo te zien," Met een impulsieve
beweging legde ze haar hand op de
zijne. „En wees niet boos, Tom. Je
hebt me altijd gesteund Je bent
nooit boos geweest Ik zai je nog
genoeg nodig hebben
Hij keek neer op haar. Hu Hoest
zich plotseling dwingen, niet te gaan
vloeken.
„Je hebt Dirk!"
Goddank het was voorbii Hij wist.
dat hij nu weer kon lachen
Maar het hoofd omhoog. Joan; ik
blijf in de buurt En trouwens wie
weet wat het vonnis van het Hof
zal zijn?"
„Ik. zie je. geloof ik. nog lievei
cynisch dan boos"
Hu grinnikte „Weet je. waarom'
„Wel?"
„Omdat en nu ga ik Iets heel
onverstandigs en iets heel onvoor
zichtigs zeggen omdat jij en ik
weten, dat het bijna zeker vrij
snraak wordt Omdat we er in ons
d'rtnrte binnenste zo van overtuigd
zijn. dat we in de mogelijkheid van het
tezendeel niet geloven en je me dus
helemaal niet cvnisch vindt, als Ik
doe, alsof ik twijfelHii lachte
overmoedig „In 's hemelsnaam
verbeet het De zaak U nog onder de
rechter, zoals het heet Er kan nog
van alles gebeuren .To bent hier on
een advocatenkantoor."
Ze stond oo. „Je hebt een bijzon
der charmante manier om me er on
te wijzen, dat je nog meer te doen
bobt Trouwens. ]e hebt meer char
meute kanten."
Hii boog schertsend ..Ik vrees
dat ik voor mijn antwoord alle ori-
naliteit moet prijsgeven" hu bracht
haar naar de deur Doe vooral mijn
groeten aan Dirk Ik kom nog wel
eens aan En als je me nodig hebt.
dan weet Je de weg" Hii liet ziin
hand even onder haar elleboog rus
ten „En inmiddels, sterkte."
Er verbenen twaalf dasen.
Twaalf dagen, waarin Van Alphen
zich heen en weer getrokken voel
de tussen zijn kantoor en het grote
huis aan de Koninginnegracht, waar
hij het juiste midden moest trachten
te vinden tussen optimisme en ob
jectiviteit.
Op kantoor namen de dinoen hun
gewone loop: hij ontving cliënten.
gaf adviezen, maakte dagvaardin
gen in echtscheidingszaken en las
dagvaardingen van fietsendieven. De
zaak-Van Lamsweerde was. voor zo
ver het 't kantoor betrof bijna een
afgedaan dossier, gereed voor het
archief. Er kwamen nieuwe zaken,
die zijn belangstelling vroegen; nog
hangende gedingen, waarin hij uit
stel had gei raagd. moesten afgehan
deld* worden Het werk had zich.
merkte hij met enig afgrijzen, in de
loon van de laatste maanden onrust
barend opgestapeld. Hij realiseerde
zich, dat zijn tempo onder de druk
van die ene alles overheersende af
faire had geleden. Er was achter
stand gekomen Zijn Jongere con
frère. nog maar een paar jaren in
de practijk. had niet alles kunnen
opvangen Er was iets in te lopen
En hij zette zich aan het werk.
maakte lange dagen; nam veelvuldig
stukken mee naar huilom zé in de
rustige omgeving van zijn vrijge
zellen-flat te kunnen afdoen
En aan de andere kant kon hij
juist nu Dirk niet aan ziin lot
overlaten Er werd niet alleen als
advocaat, maar zeker als mens
iets van hem verwacht. Dirk had
hem nodig Joan ze had het ge
zegd en het was zo kon het niei
alWn af
Het was niet gemakkelijk. Om
vele redenen
Van Lamsweerde moest gesteund
worden, maar die steun mocht niet
evident zijn Hij moest onttrokken
worden aan de sfeer van .die
avond", maar een zinloos gesprek
dat soms de enige remedie scheen
zou het averechtse gevolg kunnen
hebben Dirk irriteerde hem soms
plotseling, maar hij mocht het nie'
laten merken, en hij wilde het ook
niet Hij 'moest belangStelbng tonen
voor dingen, die hem niet in het
minst interesseerden Hii moest een
oordeel geven over vraagstukken
welker bestaan hij zich nauwelijks
gerealiseerd had. maar die voor
Van Lamsweerde in de led'gbojri
van zün cel leven immense vormen
hadden aangenomen
(Wordt vervolgd.)
Politiek en opera
i De heros van Parma was geen
lijs en geen zeur. geen stille denker
I en geen peuteiaar. De leeuw van
I het Scala is de volks-tribuun die
leeft met en door zijn buurt en zijn
land. Fel partg-man als hij is leent
j hij het volk in de theaters zijn
naam Men roept de Maestro her-
j haaldclijk op de Bühne: men juicht
I hem toe: ..viva Verdi eindeloos
Men begroet de man die een avond
vermaak verschafte en die in het
volk staat als haast geen andere
musicus. Verdi de monarchist leent
zijn naam voor muur en relletje:
Viva Verdi,'Leve V(ittore) E'ma-
nuele) R(e) D" I(talia). dus: Leven
Victor Emanuel, koning van Italië-
Men wil Italië van zijn bezetters
bevrijden en neemt Verdi's naam en
zijn muziek om te demonstreren
Dat is Verdi in de practijk en dat
betekent 'n opera in Venetië. Flo
rence. Rome of Milaan. Zo grijpt
deze componist de ziel en het ge
moed van Italië dat men in koorts
cn vuur vlamt door gegeven en me
lodie van 'n meester die midden in
de eigen tijd staat.
Verdi was in voortdurend conflict
met de politie en de bezetters: de
politie leest zijn libretto's (tekst
boek voor de opera). Hg verplaatst
en vermomt de feiten, zoekt een ón
der land. andere tijd, andere namen
maar het volk voelt zijn toe
spelingen en alwéér grenst aan de
politiek en de hartstocht de geniale
muziek Zó inspireert de kunstenaar
zijn publiek en zó wordt opera na
tuur cn leven, volks-„vermaak" en
sublieme muzikale kunst in Italië
BERT VAN DER BURCHT
CREUX DE CHAMPS
De jongen uit de bergen kent
dit pad
Hij kijkt nief naar m{j om en
loopt mij voor
onwillig, omdat ik in het café
Martini dronk en sigaretten
kocht.
Heb je een hekel aan m\j, vraag
ik. Hij zegt nee
en kijkt verbaasd, 'k Zal in
Villiers
of in Luzern vergeten, dat
ik op de doorreis ook dit dorp
bezocht,
het uitgesleten kerkje, le Pont
Blanc
en, met een jonge' gids. le
Creux de Champs.
Nu staahij stil en bij de bocht
wijst h\j mij. in de verte, de
ruïne
waar gemzen zijn gn arenden.
Dan slaat
het naderend ronken van een
vliegmachine
de stilte neer. Hij kijkt het
vliegtuig na
en denkt aan het café. Als ik
■wèer naast hem ga
voel ik zijn wrevel om mij heen,
terwijl ik haastig praat.
De argeloosheid van de wel zeer
ongewone vraag die zij stelt aan
de gids, is typisch voor haar poë
zie. Niemand zal die belangrijk
achten; zij zelf zeker niet. Het
blijft altijd een lichte aantoetsing.
Ook wanneer het gaat over een
volstrekt andere „gids". De „de
mon" die de mens tot onzichtbaar
gezelschap heeft. In dit geval: De
scheppingsdemon van wie beelden
houwt:
Haastig werk ik want in een
der duizend
stenen roept mij een demon en
roept om mij.
Dit slechts weet ik en de
warmte suizend
in mijn bloed dat ziek van
dorst is en onvrij.
Ik beitel stenen en mijn lief
zegt zacht
dat men, eenzaam, tijd
vermorst.
Maar mijn demon is in steen en
wacht
en wacht mij, onbevrijd en ziek
van dorst.
Hoeveel pose is er in haar na
tuurlijkheid? Theoretisch sluiten
pose en natuur elkaar uit, prac-
tisch is er natuur cn tweede na
tuur, en uitwisseling tussen dio
beide. Men vindt bij haar elemen
ten van moderne conflict, poëzie,
min of meer ingekleed in sprook-
jestrant. Een toespeling op de
ruwheid van het Instinct, dat de
intimiteiten van het leven be
dreigt, in het volgende ("overigens
niet consequent-symbolisch op te
vatten!):
In mijn gedachten staat een
logge beer.
Ik heb hem meer dan eens
ontmoet
en erger mij om wat h\) doet.
Ook hij is boos. Wij groeten
zelfs niet meer.
De kleine herten en de vossen
heeft hij verschrikt en velen
van hen weggejaagd.
Mijn vogels slaat hij cn de elf
heeft hij mishaagd.
Ik vrees ontvolking in mijn
bossen.
Weet iemand wat het is. alleen
gelaten
te moeten toezien en geen raad
HENDRIK DE VRIES
Japanse regering wil
weer prijsafspraken
toelaten
TOKIO. De Japanse minister
van Handel cn Nijverheid, Ogasa-
wara, heeft bekendgemaakt, dat hij
van plan is ingrijpende veranderin
gen aan te brengen in de anti-kartel-
wet der geallieerde bozottingsauto-
riteiteo. die onder meer prijsafspra
ken verbiedt. Hij deelde mede. dat
hij de volgende maand een wetsvoor
stel zal indienen, dat tot strekking
heeft de industriëlen en de hande
laars toe te slaan, naar believen hun
productie te beperken en hun prij
zen te wgzigen.
ln Februari komen 53000
Amerikanen onder
wapenen
WASHINGTON Het Amerikaan
se ministerie van Defensie deelt
mede, dat ln Februari a.s. 53.000
dienstplichtigen onder de wapenen
zullen worden geroepen Dit is het
hoogste aantal per maand sinds twee
jaar. Als verklaring hiervoor wordt
aangevoerd, dat ae diensttijd van
vele militairen die na het uitbreken
van de oorlog in Korea waren opge
roepen. afloopt en dat hun plaatsen
moeten worden bezet.
Post voor overzee
INDONESIË. Ss Rotti v. 3/1 van
A dam. a Belawan 25/1. a Dlakarto
30/1 M.s. Willem Ruys v 23/1 van
R'dam. a. Belawan 10/2. a Djakarta
13,2. Luchtpost V 30. 31/12. 1. 2. 3/1.
a Djakarta 2. 3. 4. 5 6/1.
NEDERLANDS NIEUW GUINEA S.s
Overijscl v. 21/1 v R'dam, a Sorortg
24/2 Luchtpost. V. 30/12 5/1, a. Blak
2. 7 1
NEDERLANDSE ANTILLEN M.s. Sl-
bajak v 7-1 van R'dam. a. Willemstad
18/1. Luchtpost V 30/12. I, 3/1 a Wil.
lemsted 31/12. 3. 4/1 a Oranjestad 31/12
3. 4/1.
SURINAME. Ss Waterman v 3/1 van
Rotterdam, aankomst Paramaribo 13 1
Ms Nestor v 9/1 v. A'dam. a Parama
ribo 27/1, Luchtpost V 30/12 3/1 a
Paramaribo 31/12. 4/1
UNIE VAN ZUID-AFRIKA ZUID-
WEST-AFRIKA Ms Pretoria Castle v
30/1? v Southampton a Kaapstad t5 l
Ms Arundel Castle v 6/1 van Sou'h-
1 amnton a Kaapstad 22 1 Luchtpost V
31 12 a Johannesburg 1/1
VER STATEN VAN AMERIKA Ms
Black Tomoe v 31/12 v R'dnm, a New
York 10/ S.s American Counselor v
1 3/1 v R'dam a New York 13 l S s.
Claiborne v 7/1 v R'dam a New York
17/ Luchtpost V 30/12. 1 2. 3/1. s
New York 31'12. 2 3. 4 1
CANADA NEW FOUNDLAND Ms
Black Tomoe v 31/12 v R'dam a New
I York 10/ Am Couns, v 3/1 v R dam
i a New York 13/1 Ss Claiborne v 7/1
V R'dam. a New York 17/] Van New
York 10 13 cn 17 1 verder per trein
naar Montreal in plm 2 dagen Lucht
post- V 30|2 I. 2. 3/1 a Montreal
31/12 2 3 4/1
ARGENTINJE S s Hlgland Princess
v 31 12 v Londen a Buenos /Ures 24/1
Ss Cordoba v 9 1 v Adam a Buenos
1 Aires 29/1 Luchtpost V 30 31 12. 1 3/1
I a. Buenos Aires 1. 1. 2. 4/1.
AUSTRALISCHE STATENBOND. NW.
GUINEA. NIEUW ZEELAND. Zeepost:
30/12 en 6 1 via Engeland en via ms.
Slbojak v, 7/1 v. R'dam, a Wellington
I 11/12 (uitsluitend Nieuw Zeeland
Luchtpost V 30 31/12. 2. 3/1. a Syd
ney 3. 5. 7 8/1.
ISRAEL Zeepost' 1 d 2 maal per
week via Frankrijk, aansluitende boot-
verzending te Marseille, ovcrtochtsduur
Sim. dagen, a, te Haifa Luchtpost: V.
1/12. 3/1. a Lydda 4/1.
Verzending van luchtpostcorrcspon-
dontic aan postagentschappen aan boord
van Nederlandse schepen, aap-comman.
danten van Ned oorlogsbodems in
vreemde havens c q. aan de comman-
j dant van het Ned Detachement Ver.
Naties in Koren.
De aangegeven data en uren zijn de
tijdstippen waarop de stukken uiter
lijk te Amsterdam Centraal Station aan
wezig moeten zijn.
Hr Ms JOHAN MAURITS VAN NAS-
SAU Voor Honkong. 6/1 9 Uur
NED DET VER NATIES IN KOREA
30/12. 2 en 6/1. alle 10 uur
Hl Ms PIET HEIN 30 12. 2 cn 6/1.
alle 8 uur
Ms. FAIRSEA Voor Melbourne 5/1.
30/12 12 uur Voor Sydney 8/1. 2/1 12
uur.
MS JOHAN VAN OLDENBARNEVELT
Voor Suez 5/1. 3112 12 uur
Ms ORANJE Voor Port Said 3 1.
31/12 15 uur Voor Colombo 111 7/1
12 uur Voor Belawan 14/1 9,'l 12 uur
Voor Singapore 18/1. 10/1 17 Uur. Voor
Djakarta 17/1. 13 l 12 uur
Ms WILLEM RUYS Voor Suez 7/1.
3 1 12 uur Voor Southampton 15/1
13 1 16 uur
S.s WATERMAN Voor Paramaribo
13 i 0/1 18 uur Vo-r Curacao 16 1. 12/1
18 uur Voor Honolulu 18/1, 24/1 12 uur.
Hr Ms BOEROE Voor Malta 14/1
10 uur. Voor Gibraltar. 24/1 12 uur