BRYLCREEM OPERA IS IN ITALIË GEWORTELD IN HET VOLK Poëzie verwant aan journalistiek ZIJN LAATSTE BEZOEKER Boeiende tentoonstelling in Delfts Prinsenhof Maandag 29 December 1952 Grote en kleine meesters uit Amerikaanse bases particulier bezit STOKPAARDJES en hobbies hebben het aangezicht van deze we reld aanzienlijk veranderd Veel grote ontdekkingen (Amerika in cluis) zijn aan een idéé fixe te danken ote wijten) geweest. En in de wereld van de kunst is het al niet anders. De persoonlijke voorkeur het stokpaardje van de een of andere enthousiaste verzamelaar, heeft dikwijls onbekende of vergeten aspecten van de kunst geopenbaard. Alleen daarom reeds is het verzamelen van kunst door particulieren van groot belang. Het is dan ook een gelukkige gedachte geweest, nu eens te laten zien wat door particulier initiatief bij elkaar gebracht kan worden. Het Prinsenhofte Delft maakte er een Kersttentoon stelling van. Hoewel het te betreuren is dat Nederlandse ver zamelaars niet wat vaker de onzekere gebieden explore ren van de moder ne kunst, die zulk een stimulans nu juist best gebrui ken kan, hooft toch ook het verzame len van Oude Kunst een grote beteke nis. Vooral als de verzamelaar zo ver standig is, niet al leen jacht te ma ken op grote na men. op „sterren", doch zich er op concentreert om t van minder be- v kende meesters schilderijen van 'f uitstekende kwali- |f j teit te vinden Hierin ligt ook het belang van de Kersttoonstelling in het Prinsenhof. Zeker de ster ren ontbreken er niet Daar staan namen als Hom- brandt. Jan Steen. Terborgh, Saenre- dam, Ruysdaol, al borg voor. Maar belangrijker is toch nog. dat men zich ter dege realiseert, hoe veel mooier een goed schilderij van een bescheiden kunstenaar kan zijn, dan een zwak 'om niet te spreken van een vals) werk met een grote naam. Moet men b.v. de Haarlemse por tretschilder Jan de Bray, die altijd in de schaduw van zijn geniale stad genoot Frans Hals heeft gestaan, niet veel hoger aanslaan dan men nu in 't algemeen doet? Hii is in Delft vertegenwoordigd met een prachtig kinderportret, warm en vol leven, met brede toets geschil derd. Onbekenden verrassend Jan de Bray, is natuurlijk geen onbekende maar Cornelis de Vis- scher heeft veel minder naam en verrast hier met een portret van een goudsmid dat. al is het niet tot in alle onderdelen een meesterwerk, toch een grootse (Venetiaanse) al lure heeft. Interessant is het, een stilleven van Jaques de Clacuw te vergelijken met een soortgelijk werk van zijn veel beroemdere leerling Abraham van Beyeren. Ik moet zog gen. dat ondanks mijn grote bewon dering voor het veelzijdig meester schap van Beyeren, ïri dit geval mijn voorkeur gaat naar de ietwat boerse forsheid van de vrijwel on bekende leermeester. Stillevens zijn er op de tentoon stelling in velerlei soort Van mees ters op dit gebied, zoals Pieter Claesz, Ambrosius Bosschaert, Jan Fijt en Weenix. doch ook van een Jacob van Es of een Pieter Elinga, die in dit illuster gezelschap heus niet te kort schieten. Zo zijn naast de landschappen van Jan van Gov- en. Jacob van Ruysdael en Acrt van der Meer (van wie twee bijzonder mooie „Nachtlandschappen" aanwe zig zijn) ook die van Jacob van der Croos Jan Griffier of Abel Grim mer, zeer de moeite waard. Het Radioprogramma DINSDAG 30 DECEMBER HILVERSUM I. 402 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram muziek 7.45 Morgengebed en Liturgische Kalen der. 8 00 Niéuws en weerberichten. 8 15 Gram.muziek 9 00 Voor de hulsvrouw 9 85 Waterstanden 9 40 .Lichtbaken" causerie 10.00 Voor de kleuters. 10 15 Svinphonette orkest 10 45 Maastrichts Stedel 1, Orkest 11.00 Voor de vrouw 1130 Kamerkoor 11.47 Orgelconcert 12 00 Angelus. 12.03 Gram muziek (12.30 12.33 Land- en tuinbouwmededellngen» 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Ka tholle' nieuws 13.20 Actualiteiten. 13 25 Amusementsorkest en solist. 14 00 Ge varieerd programma. 14 50 Radio Phil- harmonisch Orkest en solisten 15 30 „Ben ie zestig?" 16 00 Voor de zieken 17 00 Voor de ieugd 17.15 Felicitaties voor de jeugd 17 45 Regeringsuitzen ding Mr Th H. Bot ..Indonesië in de Z O, Aziatische wereld". 18.00 Metropole. orkest en koor 18.20 Snortpraatje 18 30 Amusementsmuziek 18 52 Actualiteiten 19 00 Nieuws. 19.10 Gram muziek 19.15 „Uit het Boek der Boeken"* causerie 19 30 Gram muziek 20.25 De gewone man zect er 't zijne van 20 30 Radio Philhar- monisch Oikest en soliste 2135 Gram- muziek. 21.40 Kamermuzlekgezelschap 2155 „Met de K R O.-microfoon door 1952" 22.25 Viool en piano 22 45 Avond gebed en Liturgische Kalender 23 00 Nieuws. 23.1524.00 Kamerorkest en so liste HILVERSUM II. 298 m. AVRO- 7.0» Nieuws 7.10 Gram.muziek 7.15 Ochtendgymnastiek 7 30 Gram.muz VPRO 7 50 Dagopening AVRO 8 00 Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 9 00 Morgen wijding 9.15 Gram.muziek 9 25 Voor de vrouw 9.30 Gram muziek 10 50 Voor de kleuters 11.00 Voor de zieken 11 30 Bariton, plano cn orgel 11-50 Gram muz 12 00 Dansmuziek 12 30 Land- en tuin bouwmededellngen. 1233 Voor het plat teland 12 40 Pianomuziek 13 00 Nieuws 13 15 Mededelingen of gram muziek 13 20 Lichte muziek 14.00 „Zeg eens. Ame rika 14.30 Gram.muziek 15 00 Gra- mofoonmuzlek. 15.15 Voor de vrouw 15 45 Gram.muziek 16.30 Voor de ïeued 17 30 Lichte muziek 17.50 Militair vraag gesprek 18 00 Nieuws 18 15 Planosnel 18 30 Lichte muziek 18.50 ..Paris vous parle" 18.55 Fanfare-orkest 19 20 Ver zoekprogramma. 20 00 Nieuws 20 05 Ge- varioerd programma 21.15 Lichte muz 21.35 „Ik weet. ik weet wat U niet weet" 21 50 Tiroler muziek 22 30 Mededelingen 22.35 Lichte muziek 22 45 Buitenlands overzicht 23.00 Nieuws 23 15 New York calling 23.20—24.00 Gram.muziek Televisie-programma EXPERIMENTELE TELEVISIE. UITZENDINGEN Dinsdag 30 December 1952: NCRV: 20.15—21.45 1. Journaal. 2. „De lachende Splnnekop" poppenkast. 3. Weerbericht Pauze. 4. „De koopman van Ve netië", spel. PIETER SAENREDAM: „West gevel van de Mariakerk te Utrecht merkwaardige schilderij van een „Bisschopswijding" dooi' een onbe kende Nederlandse schilder van omstreeks 1500. een bijna Daumie? - achtig caricaturale „Preek in een dorpskerk" van Hendrik Sorgh. en een eigenaardige herbergscène van Johannes Natus, behoren ook tot de verrassingen van de expositie. Groten karakteristiek Als ik nu terugkeer tot de grote meesters, dan kan met genoegen ge constateerd worden, dat deze niet met twijfelachtige werken worden vertegenwoordigd. Rembrai dt s. „Grijsaard" is een volwaardig werk uit zijn eerste Amsterdamse jaren. uit Engeland naar Spanje? WASHINGTON. - Volgens krin gen, die in nauw contact staan met het Amerikaanse ministerie van De fensie, aldus Reuter, zullen waar schijnlijk de Amerikaanse lucht machteenheden. die in Groot-Brit- tanniè zijn gestationneerd. in 1953 „op enige schaal" naar Spanje wor den overgebracht, wanneer de on derhandelingen met de Spaanse re gering inzake het vestigen van mili taire bases spoedig worden beëin- digd. Een en ander zou echter af hangen van de. beslissingen van Amerikaanse militaire leiders en de leiding van de Nato, zo voegden ge- l noemde kringen hieraan toe. REMBRANDT VAN RIJN: „Por tret vn» een grijsaard" Van Jan Steen zijn er een drietal uitstekende genre-taterelen. waarvan vooral de tekenles" uiterst expres sief is. Terborgh. Vcrspronck, Net- scher en van der Heydcn met stads gezichten. d'Hondecoeter met zijn „Vogels" W. van de Velde tjr.met „Vissersboten" en Em. de Witte, met een „Kerkinterieur", karakte ristiek vertegenwoordigd. Sacnredam: „abstract" Er is echter één schilderij in Delft dai wel heel speciale aancacht ver dient. Dat is Sacniedam's „Maria- Kerk te Utrecht" Welk geheim heeft toch deze kerkenschilder, dat zijn schijnbaar nuchter cn zakelijk weergegeven architectuur slukk'.-n zulk een wonderbaarlijke, poëtische werking hebben? Is het de door zichtige verstorven kleur, die zon der sterke accenten toch onvergete lijk blijft? Is het de eenvoud waar mee de rechthoekige vormen van de bouwwerken, zonder poging tot dramatische lichtval of compositie: in het vlak zijn gezet? Ik geloof dal Pieter Saenredam de meest ..ab stracte" schilder is van alle tijden d.w.z dat zijn onderwerp volkomen ondergeschikt is aan. opgelost is in. de muziek van verticale en horizon tale lijnen, van ijle kleuren, waarbij het verloop van een vensterboog, een teer blauw en roze ln een gelige gevel, alles zeggen wat er met schil derkunstige middelen te zeggen valt Laat u do gelegenheid om dit schilderij (en natuurlijk ook alle andere schilderijen) te zien, niet ontgaan. Tot 1 Februari blijft de ten toonstelling geopend. R. C. PENNING Chinese communisten in 195.3 naar de stembus? HONGKONG. Radio Peking heeft een mededeling omgeroepen van de premier Tsjoe en Lai. waarin verklaard wordt, dat China thans rijp is voor een normaal regerings stelsel Het „volkscongres" zal het hoogste politieke orgaan zijn. De voorbereiding voor de verkiezing van een volkscongres dient in 1953 te ge schieden. (Advertentie l.M.) geeft U glanzend haar OMDAT BRYLCREEM zuivere natuurlijke oliën bevat, geëmulgeerd voor smetteloze haarverzorglng. OMDAT BRYLCREEM geen gom, zeep of alcohol bevat en Droog Haar weer gezond maakt. OMDAT BRYLCREEM het haar de gehele dag correct houdt zonder overdadige vettigheid. 8RYLCREEM bevat Vraag BRYLCREEM de meest verkochte hairdressing ter wereld County Perfumery Co. Ltd, Stanmore, England. Imp. Jacq. Mot Jr. Amsterdam Israëlisch protest tegen wapenlevering aan de Arabieren TEL AVIV Op een alhier in het ministerie van Buitenlandse Zaken gehouden persconferentie heeft de minister van Buitenlandse Zaken. Sjarett, een ernstige waarschuwing laten horen tegen de voortgezette le veranties van wapenen, met inbe grip van straaljagers, door leidende Westelijke mogendheden aan bepaal de Arabische Staten, met name aan Egypte. „De Arabische staten hand haven door boycot en blokkade een actief stelsel van economische oorlog voering tegen Israël", zei Siarett „In verband daarmede zijn wapenleve- nngen aan de Arabische landen zon der twijfel schadelijk voor de veilig heid van Israël en voor de belangen van de wereldvrede." Ankie Peypers' „October" persoonlijk spel-aan-de-oppervlakte U ET BUNDELTJE ..OCTOBER" van Ankie Peypers. dat verleden jaar bi) „Contact" (Amsterdam en Antwerpen) het licht zag. is behalve écn kleine omzetting in de volgorde, en de tuepfatnip van een versje, gelijk aan „Appels. Zand en Steen" verschenen in hetzelfde jaar. bij dezelfde uitgever Dit behoorde, minstens in de Colophon, en liefst op meer opvallende wijze, vermeld te worden, want het kan tot allerlei vergtssinoen leiden Het heeft veel van babbelen van keuvelen, wat Ankie Peypers in haar versjes doel Het is. gelijk zoveel in onze moderne poëzie, ver want aan de lichte journalistiek van de enigszins-humoristische schets- jes-naar-het-leven of desnoods pseudo-naar-hct-leven. Haar verhouding tot haar keurignette flirt met de poëzie typeert ze in: GANG VAN ZAKEN Even is Pegasus in de kamer neergestreken Hij vertelde mij. terloops dat ik kon vliegen Voor hij het zei. wist ik dat hij zou liegen en dat ik zon geloven wat hij zei De ruimte leek mij veilig en het raam dichtbij Terwijl ik neerstortte heb ik hem lachend aangekeken Er Is geen reden waarom het moderne „praat-vers" geen bahbel- vers mag worden Ankie Peypers laat ons meeleven in op-zich-zel« r Litteraire kroniek door HENDRIK DE VRIES vj dikwijls onbeduidende situaties Rijmloos, of ook met wel correcte, maar weinig opvallende, door af stand soms niet of nauwelijks hoorbare rijmen 'die het daarom toch nog wel „doen", want er is iets als een ondergronds gehoor de uitwerking van wat men b e- wust onmogelijk kan horen, zoals „pad" en „dat" in het volgende:) (Advertentie LM.) Is hel eraf en hóórt het erop Lijm het met Collallï 17 OOR een Italiaan is opera speciaal opera het spontane, na- V tuurlijke en meest-gcliefde facet van zijn cultuur. Dat ligt ons niet en dar eist verklaringwat wij als een wezensvreemde onnatuurlijke kunstvorm zien is dus elders „gewoon" enonmisbaar. Niemand ral de smaak en het kunstzinnig scheppend vermogen van Italië willen ontkennen: niemand zal kunnen ontkennen dat in dit land operateen natuurlijke, geliefde en levende kunstzinnige vermaaks-vorm was e'n ts. Vermaaks-vorm9 Zeker: men is in liet Zuiden niet zo zwaarwichtig en contemplatief als onder onze grauwe luchten. Wat voor ons Swee- linck of Bach kunnen zijn. Is voor hen Puccini, Verdi. Mascagni, Ros sini. Daar is de opera in het volk geworteld omdat zij anders op muziek de gevoelens van de spelers in het stuk vertolkt en ómdat die speqiale muzikale acteer-manier blijkbaar geheel aangepast is aan hetgeen men wil uitspreken op de Bühne. Daar is klank en stilte geen b(jzaak of overbodig aanhangsel: neen. daar eist de situatie muziek en het gewone, normale, gevoelige volk neemt die combinatie van gebaar en klank feilloos als adequaat aan de situatie in zich op. Men mag dat niet lach wekkend of anti-kunst zinnig noemen ómdat Men in het gewone leven niet zingend sterft Even min is het toneel reëel met zijn ingestudeerde clausen en zijn plicht tot avond-vullend vermaak, zijn spreken naar de zaal, zijn articulc- of declame ren. Dat argument gaat daarom bovendien niet op omdat men eigenlijk wel degelijk zingend spreekt cn handelt in het normale leven. Alleen ónze toonhoogte en stem wisseling lijkt ons mono toon en een vergelijking met Limburg en zeker met Marseille of Milaan leert ons heel wat wijde re toonwisselingen ken nen. Is dus vooreerst het boeiend avonturen-spel op het toneel der opera typisch aantrekkelijk voor het Italiaanse volk van hoog tot laag- daar naast is men zangerig van nature en gehecht aan de melodie in iedere dialoog. Het zingen van teksten krijgt een spontane noot: slechts dat werk houdt repertoire dat aansluit bij de „gevoelens" in de zaal. Tenslotte vraagt het volk dóar een verhaal dat bij zijn op vattingen. zijn leuzen en zijn zucht naar romance en avontuur past: het is tevens beslist niet afkerig van fellere hartstocht en religie of po- litiek-met-de-klomp. Zo geeft Mascagni dat volk de landelijke religieuze Italiaanse sfeer (Pasen!» en het felle conflict-in-bel- canto in de „Cavaleria Rusticana", de Boeren-eer. waar de muziek uit het conflict naar boven stuwt. Puc- er in leeft!) Ook hier als ultimum de plaats van handeling: de kathe draal met >ijn pompeuze Te Deum-y processie cn zijn combinatie van ty- pisch-Zuidelijk karakter, kerk en avontuur, religie en politiek Is het wonder dat ook dit melodisch- perfect en artr.tiek-volmaakt strak ke werk onmisbaar met Italic s cul tuur verbonden bleef? Een eeuw Verdi En daar is Verdi, de veelzijdigste en geniaalste van allen, het klaar ste voorbeeld: hij was vóór zijn dood reeds klassiek en houdt nu al haast een hele eeuw ononder broken en op talloze podia tegelij kertijd! program. Hij heet verist waarheidsgetrouwe: naam waar mee men speciaal zijn kunst karak teriseert omdat hij niet alleen de muziek gewetensvol met de hande ling in overeenstemming brengt maar haar ook waarheidsgetrouw aan de situatie doet ontspringen op de wijze die de handeling vraagt. Dertig opera's vormen zijn legaat en Franse zowel als Engelse roman ciers en toneelschrijvers hebben het thema en het verhaal geleverd voor zijn werk. Wat voor werk? Werk dat aan twee eisen voldoet (naast de melodische, in-het-gehoor-liggen- de en technisch-volmaakte vórm waarin hij'het goot) namelijk een pakkend voor het volk spannend en avontuurlijk (wellicht onwaar schijnlijk!) verhaal en daarnaast een thema dat aan de landsaard affini teiten heeft én op een of andere ma nier door hem „in de tijd" wordt gezet. Verdi's werk lééft voor de Ita lianen. maar overal ter wereld is het geliefd, ook in Holland, waar de Nederlandse Opera om. tal van voorstellingen van „Un ballo in maschera" gaf. cini's fameuze en strakke „Tosca" geeft het politieke beeld van de ge liefde Stad (Rome), dc liefdes-sto- ry, de adel. de politieke intrige rond de slag bij Marengo: een stuk uit Rome's "werkelijke historie (waarbij historische dégboekfeiten on-belangrljk zijn omdat de geest Oorspronkelijk Nederlands verhaal door Hans van Buren „Het is verduiveld moeilijk." Hu Lok aan zijn sigaret „Ons gesprek van gisteravond was het m ieder ge val We sprongen van de hak op dc tak. Het wag. alsof we voortdurend aan iets anders dachten We begre pen elkaar niet We schenen ixt.iy of in ieder geval onmachtig, een be paalde gcdachtengang af te wikke len „Enhij stond met een ruk op. „hij kan maar niet loskomen van die vei vloekte avond.' „Ik ken het. Irriteert het Je?" Hij draaide zich om. „Ja Het mo ge gek klinken, en Ik zal het tegen niemand anders zeggen. Misschien zou ik het zelfs niet tegen jou moe ten zeggen. Je bent per slot van re kening zijn vrouw „Per slot van rekening wel", vieJ ze zacht in „Maar ik moet het kwijt! Ik mar Dirk zo verduiveld graag. En ik moet het begrijpen. En ik zal het ook begrijpen' Ik beloof het je. Maai het irriteert me wel Zoals het jou ook irriteert." „Het irriteert me niet. Ik heb hem terug Dat is voldoende." „Meer dan voldoende. Het is prachtig. En je bent gelukkig En het is fijn voor de kinderen. En je ziet over alles heen Want je houdt van hem En toch beweer ik, dat het je irriteert Dat kan niet an ders." „Je hoeft niet heftig te worden. Tom „Het spijt me, Joan. Het was miin bedoeling niet. Maar, mijn hemel, je kan niet beweren en je wilt ook mei beweren, dat je het prettig vindt, bu voortduring te worden herinnerd aan die avond." Hij drukte zijn si garet uit „Misschien zie ik hel an dcis dan jij Jaap was een heel goe de vriend van ine Maar uk ben Dirk kwijtgeraakt Bijna En Dirk is mijn man." Ze aarzelde even „Ln Jaap was ook een heel goede vriend van ons Tom!" „Van Dirk „Van ons." Ze inhaleerde de rook diep „Hij was een vriend diep „Hij was een v riend van ons gezamenlijk Voorzover ik hem kende. Jou kende ik niet. Soms vraag ik me zelf af. of ik je nu ken. zelfs na alles, was er gebeurd is." Hij negeerde de laatste woorden „Goed ik geef me gewonnen Het heeft jou misschien net zoveel ge daan. als mij. alles bu alles genomen Maar dan zal ie toch zeker lievei niet herinnerd worden aan die avond Dat bedoel ik alleen maar En dat moet Dirk ook begrijpen." Ze nam een potlood van het bu reau, speelde er schijnbaar gcdach- tenloos mee En toen ze hem aan keek. zag hij haar ogen door een waas. „Aan die avond wil ik nooit meer herinnerd worden! Door niemand! Maar als Dirk er over b>gui.. lui? ter ik niet. Ik hoor het niet eens Het gaat buiten mo om Probeer hel ook zo te zien," Met een impulsieve beweging legde ze haar hand op de zijne. „En wees niet boos, Tom. Je hebt me altijd gesteund Je bent nooit boos geweest Ik zai je nog genoeg nodig hebben Hij keek neer op haar. Hu Hoest zich plotseling dwingen, niet te gaan vloeken. „Je hebt Dirk!" Goddank het was voorbii Hij wist. dat hij nu weer kon lachen Maar het hoofd omhoog. Joan; ik blijf in de buurt En trouwens wie weet wat het vonnis van het Hof zal zijn?" „Ik. zie je. geloof ik. nog lievei cynisch dan boos" Hu grinnikte „Weet je. waarom' „Wel?" „Omdat en nu ga ik Iets heel onverstandigs en iets heel onvoor zichtigs zeggen omdat jij en ik weten, dat het bijna zeker vrij snraak wordt Omdat we er in ons d'rtnrte binnenste zo van overtuigd zijn. dat we in de mogelijkheid van het tezendeel niet geloven en je me dus helemaal niet cvnisch vindt, als Ik doe, alsof ik twijfelHii lachte overmoedig „In 's hemelsnaam verbeet het De zaak U nog onder de rechter, zoals het heet Er kan nog van alles gebeuren .To bent hier on een advocatenkantoor." Ze stond oo. „Je hebt een bijzon der charmante manier om me er on te wijzen, dat je nog meer te doen bobt Trouwens. ]e hebt meer char meute kanten." Hii boog schertsend ..Ik vrees dat ik voor mijn antwoord alle ori- naliteit moet prijsgeven" hu bracht haar naar de deur Doe vooral mijn groeten aan Dirk Ik kom nog wel eens aan En als je me nodig hebt. dan weet Je de weg" Hii liet ziin hand even onder haar elleboog rus ten „En inmiddels, sterkte." Er verbenen twaalf dasen. Twaalf dagen, waarin Van Alphen zich heen en weer getrokken voel de tussen zijn kantoor en het grote huis aan de Koninginnegracht, waar hij het juiste midden moest trachten te vinden tussen optimisme en ob jectiviteit. Op kantoor namen de dinoen hun gewone loop: hij ontving cliënten. gaf adviezen, maakte dagvaardin gen in echtscheidingszaken en las dagvaardingen van fietsendieven. De zaak-Van Lamsweerde was. voor zo ver het 't kantoor betrof bijna een afgedaan dossier, gereed voor het archief. Er kwamen nieuwe zaken, die zijn belangstelling vroegen; nog hangende gedingen, waarin hij uit stel had gei raagd. moesten afgehan deld* worden Het werk had zich. merkte hij met enig afgrijzen, in de loon van de laatste maanden onrust barend opgestapeld. Hij realiseerde zich, dat zijn tempo onder de druk van die ene alles overheersende af faire had geleden. Er was achter stand gekomen Zijn Jongere con frère. nog maar een paar jaren in de practijk. had niet alles kunnen opvangen Er was iets in te lopen En hij zette zich aan het werk. maakte lange dagen; nam veelvuldig stukken mee naar huilom zé in de rustige omgeving van zijn vrijge zellen-flat te kunnen afdoen En aan de andere kant kon hij juist nu Dirk niet aan ziin lot overlaten Er werd niet alleen als advocaat, maar zeker als mens iets van hem verwacht. Dirk had hem nodig Joan ze had het ge zegd en het was zo kon het niei alWn af Het was niet gemakkelijk. Om vele redenen Van Lamsweerde moest gesteund worden, maar die steun mocht niet evident zijn Hij moest onttrokken worden aan de sfeer van .die avond", maar een zinloos gesprek dat soms de enige remedie scheen zou het averechtse gevolg kunnen hebben Dirk irriteerde hem soms plotseling, maar hij mocht het nie' laten merken, en hij wilde het ook niet Hij 'moest belangStelbng tonen voor dingen, die hem niet in het minst interesseerden Hii moest een oordeel geven over vraagstukken welker bestaan hij zich nauwelijks gerealiseerd had. maar die voor Van Lamsweerde in de led'gbojri van zün cel leven immense vormen hadden aangenomen (Wordt vervolgd.) Politiek en opera i De heros van Parma was geen lijs en geen zeur. geen stille denker I en geen peuteiaar. De leeuw van I het Scala is de volks-tribuun die leeft met en door zijn buurt en zijn land. Fel partg-man als hij is leent j hij het volk in de theaters zijn naam Men roept de Maestro her- j haaldclijk op de Bühne: men juicht I hem toe: ..viva Verdi eindeloos Men begroet de man die een avond vermaak verschafte en die in het volk staat als haast geen andere musicus. Verdi de monarchist leent zijn naam voor muur en relletje: Viva Verdi,'Leve V(ittore) E'ma- nuele) R(e) D" I(talia). dus: Leven Victor Emanuel, koning van Italië- Men wil Italië van zijn bezetters bevrijden en neemt Verdi's naam en zijn muziek om te demonstreren Dat is Verdi in de practijk en dat betekent 'n opera in Venetië. Flo rence. Rome of Milaan. Zo grijpt deze componist de ziel en het ge moed van Italië dat men in koorts cn vuur vlamt door gegeven en me lodie van 'n meester die midden in de eigen tijd staat. Verdi was in voortdurend conflict met de politie en de bezetters: de politie leest zijn libretto's (tekst boek voor de opera). Hg verplaatst en vermomt de feiten, zoekt een ón der land. andere tijd, andere namen maar het volk voelt zijn toe spelingen en alwéér grenst aan de politiek en de hartstocht de geniale muziek Zó inspireert de kunstenaar zijn publiek en zó wordt opera na tuur cn leven, volks-„vermaak" en sublieme muzikale kunst in Italië BERT VAN DER BURCHT CREUX DE CHAMPS De jongen uit de bergen kent dit pad Hij kijkt nief naar m{j om en loopt mij voor onwillig, omdat ik in het café Martini dronk en sigaretten kocht. Heb je een hekel aan m\j, vraag ik. Hij zegt nee en kijkt verbaasd, 'k Zal in Villiers of in Luzern vergeten, dat ik op de doorreis ook dit dorp bezocht, het uitgesleten kerkje, le Pont Blanc en, met een jonge' gids. le Creux de Champs. Nu staahij stil en bij de bocht wijst h\j mij. in de verte, de ruïne waar gemzen zijn gn arenden. Dan slaat het naderend ronken van een vliegmachine de stilte neer. Hij kijkt het vliegtuig na en denkt aan het café. Als ik ■wèer naast hem ga voel ik zijn wrevel om mij heen, terwijl ik haastig praat. De argeloosheid van de wel zeer ongewone vraag die zij stelt aan de gids, is typisch voor haar poë zie. Niemand zal die belangrijk achten; zij zelf zeker niet. Het blijft altijd een lichte aantoetsing. Ook wanneer het gaat over een volstrekt andere „gids". De „de mon" die de mens tot onzichtbaar gezelschap heeft. In dit geval: De scheppingsdemon van wie beelden houwt: Haastig werk ik want in een der duizend stenen roept mij een demon en roept om mij. Dit slechts weet ik en de warmte suizend in mijn bloed dat ziek van dorst is en onvrij. Ik beitel stenen en mijn lief zegt zacht dat men, eenzaam, tijd vermorst. Maar mijn demon is in steen en wacht en wacht mij, onbevrijd en ziek van dorst. Hoeveel pose is er in haar na tuurlijkheid? Theoretisch sluiten pose en natuur elkaar uit, prac- tisch is er natuur cn tweede na tuur, en uitwisseling tussen dio beide. Men vindt bij haar elemen ten van moderne conflict, poëzie, min of meer ingekleed in sprook- jestrant. Een toespeling op de ruwheid van het Instinct, dat de intimiteiten van het leven be dreigt, in het volgende ("overigens niet consequent-symbolisch op te vatten!): In mijn gedachten staat een logge beer. Ik heb hem meer dan eens ontmoet en erger mij om wat h\) doet. Ook hij is boos. Wij groeten zelfs niet meer. De kleine herten en de vossen heeft hij verschrikt en velen van hen weggejaagd. Mijn vogels slaat hij cn de elf heeft hij mishaagd. Ik vrees ontvolking in mijn bossen. Weet iemand wat het is. alleen gelaten te moeten toezien en geen raad HENDRIK DE VRIES Japanse regering wil weer prijsafspraken toelaten TOKIO. De Japanse minister van Handel cn Nijverheid, Ogasa- wara, heeft bekendgemaakt, dat hij van plan is ingrijpende veranderin gen aan te brengen in de anti-kartel- wet der geallieerde bozottingsauto- riteiteo. die onder meer prijsafspra ken verbiedt. Hij deelde mede. dat hij de volgende maand een wetsvoor stel zal indienen, dat tot strekking heeft de industriëlen en de hande laars toe te slaan, naar believen hun productie te beperken en hun prij zen te wgzigen. ln Februari komen 53000 Amerikanen onder wapenen WASHINGTON Het Amerikaan se ministerie van Defensie deelt mede, dat ln Februari a.s. 53.000 dienstplichtigen onder de wapenen zullen worden geroepen Dit is het hoogste aantal per maand sinds twee jaar. Als verklaring hiervoor wordt aangevoerd, dat ae diensttijd van vele militairen die na het uitbreken van de oorlog in Korea waren opge roepen. afloopt en dat hun plaatsen moeten worden bezet. Post voor overzee INDONESIË. Ss Rotti v. 3/1 van A dam. a Belawan 25/1. a Dlakarto 30/1 M.s. Willem Ruys v 23/1 van R'dam. a. Belawan 10/2. a Djakarta 13,2. Luchtpost V 30. 31/12. 1. 2. 3/1. a Djakarta 2. 3. 4. 5 6/1. NEDERLANDS NIEUW GUINEA S.s Overijscl v. 21/1 v R'dam, a Sorortg 24/2 Luchtpost. V. 30/12 5/1, a. Blak 2. 7 1 NEDERLANDSE ANTILLEN M.s. Sl- bajak v 7-1 van R'dam. a. Willemstad 18/1. Luchtpost V 30/12. I, 3/1 a Wil. lemsted 31/12. 3. 4/1 a Oranjestad 31/12 3. 4/1. SURINAME. Ss Waterman v 3/1 van Rotterdam, aankomst Paramaribo 13 1 Ms Nestor v 9/1 v. A'dam. a Parama ribo 27/1, Luchtpost V 30/12 3/1 a Paramaribo 31/12. 4/1 UNIE VAN ZUID-AFRIKA ZUID- WEST-AFRIKA Ms Pretoria Castle v 30/1? v Southampton a Kaapstad t5 l Ms Arundel Castle v 6/1 van Sou'h- 1 amnton a Kaapstad 22 1 Luchtpost V 31 12 a Johannesburg 1/1 VER STATEN VAN AMERIKA Ms Black Tomoe v 31/12 v R'dnm, a New York 10/ S.s American Counselor v 1 3/1 v R'dam a New York 13 l S s. Claiborne v 7/1 v R'dam a New York 17/ Luchtpost V 30/12. 1 2. 3/1. s New York 31'12. 2 3. 4 1 CANADA NEW FOUNDLAND Ms Black Tomoe v 31/12 v R'dam a New I York 10/ Am Couns, v 3/1 v R dam i a New York 13/1 Ss Claiborne v 7/1 V R'dam. a New York 17/] Van New York 10 13 cn 17 1 verder per trein naar Montreal in plm 2 dagen Lucht post- V 30|2 I. 2. 3/1 a Montreal 31/12 2 3 4/1 ARGENTINJE S s Hlgland Princess v 31 12 v Londen a Buenos /Ures 24/1 Ss Cordoba v 9 1 v Adam a Buenos 1 Aires 29/1 Luchtpost V 30 31 12. 1 3/1 I a. Buenos Aires 1. 1. 2. 4/1. AUSTRALISCHE STATENBOND. NW. GUINEA. NIEUW ZEELAND. Zeepost: 30/12 en 6 1 via Engeland en via ms. Slbojak v, 7/1 v. R'dam, a Wellington I 11/12 (uitsluitend Nieuw Zeeland Luchtpost V 30 31/12. 2. 3/1. a Syd ney 3. 5. 7 8/1. ISRAEL Zeepost' 1 d 2 maal per week via Frankrijk, aansluitende boot- verzending te Marseille, ovcrtochtsduur Sim. dagen, a, te Haifa Luchtpost: V. 1/12. 3/1. a Lydda 4/1. Verzending van luchtpostcorrcspon- dontic aan postagentschappen aan boord van Nederlandse schepen, aap-comman. danten van Ned oorlogsbodems in vreemde havens c q. aan de comman- j dant van het Ned Detachement Ver. Naties in Koren. De aangegeven data en uren zijn de tijdstippen waarop de stukken uiter lijk te Amsterdam Centraal Station aan wezig moeten zijn. Hr Ms JOHAN MAURITS VAN NAS- SAU Voor Honkong. 6/1 9 Uur NED DET VER NATIES IN KOREA 30/12. 2 en 6/1. alle 10 uur Hl Ms PIET HEIN 30 12. 2 cn 6/1. alle 8 uur Ms. FAIRSEA Voor Melbourne 5/1. 30/12 12 uur Voor Sydney 8/1. 2/1 12 uur. MS JOHAN VAN OLDENBARNEVELT Voor Suez 5/1. 3112 12 uur Ms ORANJE Voor Port Said 3 1. 31/12 15 uur Voor Colombo 111 7/1 12 uur Voor Belawan 14/1 9,'l 12 uur Voor Singapore 18/1. 10/1 17 Uur. Voor Djakarta 17/1. 13 l 12 uur Ms WILLEM RUYS Voor Suez 7/1. 3 1 12 uur Voor Southampton 15/1 13 1 16 uur S.s WATERMAN Voor Paramaribo 13 i 0/1 18 uur Vo-r Curacao 16 1. 12/1 18 uur Voor Honolulu 18/1, 24/1 12 uur. Hr Ms BOEROE Voor Malta 14/1 10 uur. Voor Gibraltar. 24/1 12 uur

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1952 | | pagina 7