Car a vaggio - schilder die „cinematografisch5 zag Fraaie aquarelleerkunst van Lou Albert Lasard Boerderij en partij hout prooi der vlammen Geheimzinnige majoor Paul ontvoerde Troesjnowitsj Kustvissers spraken over de maas wij d te-regeling Ger Raucamp en Teel de Wit reisden voor hun films de aardbol rond Pittige, geurige AOYCO KIPPENSOEP gemaakt in 5 minuten ROrc°?Pms°»- Botervoorraad geruimd Westberlijners vragen tijdens betoging betere bescherming bezoekt ons Lnd? r„v 8 Dinsdag 20 April 1954 De Nederlandse speelfilm ver keert nog steeds in een pril sta dium. maar de Nederlandse film documentaire heeft ongetwijfeld de staat van volwassenheid bereikt en verwierf internationale erkenning. Twee jonge Nederlandse cineas ten. Gerard J Raucamp en Ted de Wit, die in 1949 de filmproductie- onderneming „Carillon Films" op richtten, hebben tot die internatic nale faam stellig bijgedragen Zij maakten films voor bedrijven met relaties over de gehele wereld, zo- I als de KLM. en Philips, welke films in alle delen van Oost en West in vertoning kwamen. „Carillon Films" is in Voorburg gevestigd. Daar echter treft men de heren de Wit en Raucamp zel den aan. Meestal zwerven ze ergens in Europa, in Amerika of waar dan ook met hun in omvang beschei den, doch technisch perfecte appa ratuur en hun eveneens kleine, maar zeer vakkundige équipe. Wie films opneemt voor een lichaam als de K.L.M. om ons dan even bij deze ene opdrachtgeefster te bepa len moet het Oost West, Thuis Best telkens voor een hele tijd kun nen vergeten! Bij die K.L.M. hebben de beide filmers elkaar in de filmstudio ont moet. Dat was kort na de oorlog. Ze werkten er o.a. samen aan Bound for the Caribbean (Bestemd voor de Caraibische landen). Daarna maakte Raucamp in Indonesië een luchtvaartfilm en op 1 October 1949 richtten ze samen Carillon Films op. Ze werden toen dus eigen baas. maar hun vroegere „baas", de K.L.M. die nu niet meer over een eigen filma fdeling beschikt, werd een van hun trouwste opdracht geefsters. In de vijf jaar van het bestaan hunner onderneming hebben ze reeds heel wat films gemaakt en daarvoor hebben ze tal van landen bereisd. Hun eerste onafhankelijke productie maakten ze in Nederland, Bells of Holland (De klokken van Nederland, een film die beelden gaf uit een klokkengieterij. Zij is vertoond in het eerste televisiepro gramma dat in Nederland werd uitgezonden en kwam in Amerika op het televisiescherm toen dat in Nederland werd uitgezonden en kwam in Amerika op het televisie scherm toen daar tijdens het bezoek van de Koningin eer. carillon aai. de Verenigde Staten werd aange boden. Met Joop Geesink samen maak ten ze At Your Service Mr Wilson Een ontmoeting in de lucht), waar in „life-action" ofwel film-met-ac- teurs gecombineerd werd met pop- penfilm. Voor een film over emi gratie per vliegtuig werkten ze in Canada De Canadese immigratie autoriteiten bleken zo enthousiast over hun werken, dat zij hun ge legenheid boden het gehele land te bereizen en spontaan nam de im migratiedienst deel in hun produc tie. Zo ontstond .Mijn Neef uit Ca nada". later uitgebracht door de Regerings-Voorlichtingsdienst Eu ropean Holiday (Vliegvacantie in Europa), daarna vervaardigd, was een kleurenfilm over de toeristische In Parijs wordt natuurlijk o.m. de Eiffeltoren gefilmd. aspecten van Europa, speciaal voor het publiek van Noord- en Zuid amerika Er volgden films voor de Bescherming Bevolking, de K.L.AI te New York, de gezamenlijke brou werijen, Philips enz. Voor Philips hebben ze zojuist European Rhap sody (Europese Rhapsodie), een film van een half uur over econo mische samenwerking in Europa, beëindigd en voor de K.L.M zullen ze nu Taking Off (Opstijgen) gaan opnemen, een documentaire kleu renfilm, eveneens van een half uur die hen zowel naar Zuid- en Mia- denamerika als naar verscheidene Europesche landen en het Verre Oosten zal voeren. Ted de Wit en Ger Raucamp vor men een duo waarvan de een de ander precies aanvult. Ze kennen elkaar door en door en zijn daar door in staat tot hecht teamwork. Samen schrijven ze meestal het scenario soms in samenwerking met Leonhard Huizinga; samen hebben ze de productieleiding. Ted de Wit voert de regie en verzorgt de montage; Ger Raucamp neemt het camerawerk voor zijn rekening. De afwerking van hun films ge schiedt in studio's in binnen- en Films in de buitenlandse „droom- fabrieken". Ger Raucamp en Ted ie Wit wreken altijd in opdracht, het geen betekent dat ze natuurlijk niet steeds geheel en al hur eigen ideeën kunnen volgen; hun films zijn voorts in de eerste plaats be doeld voor het buitenland en dat betekent, dat zo „anders" zijn dan films voor de Nederlandse markt 1 of voor een festival, maar al hun werk draagt het stempel van hun 1 artisticiteit en ook van hun per soonlijkheid. I Doordat hun apparatuur op ac cu's werkt zijn ze onafhankelijk 1 van plaatselijke lichtnetten en kun- j nen ze ook filmen in streken waar electriciteit nog een onbekend be grip is. Nu kunnen ze overal wer ken en dat deden ze dan ook. Ze maakten opnamen bij een stieren- 1 gevecht in Lissabon, waarbij ze zichzelf en hun apparaten ternau wernood in veiligheid konden bren gen toen de stier de arena uit sprong. ze filmden negerdansen in de rimboe van Suriname, ze zwier ven door Indonesië, door de Ame- rika's, door alle landen van Euro pa. Dit reizen verruimde hun blik. maar ze bleven Nederlanders, zien gebonden voelend aan ons land Zodat het toch ook voor hen Oost West Thuis Best bleef! Een Weenix voor liet Rijksmuseum Het Rijksmuseum te Amsterdam heeft door aankoop in het buiten land een schilderij verworven van B. Weenix, een der Nederlandse 17de eeuwse kunstenaars, die in het buitenland gewerkt hebben. Het doek stelt voor de feestelijke ont vangst van de Nederlandse admiraal Adam Westerwolt op Ceylon door de plaatselijke Radjah Singha De landing geschiedde in 1638 en vorm de het b^gin van een bloeiende handel, die eeuwenlang lussui Am sterdam en Ceylon heeft bestaan Tot nu toe was werk van Neder landse kunstenaars in Oost-Azië ge maakt wcir-ig vertegenwoordigd. Voorts heeft het museum in bruikleen ontvangen het kortcli door de Hoornse kunstkenner J C. Keikmeyer bij een particulier m Haarlem ontdekte doek uit het be gin van de 17de eeuw van de ma- riueschilder Hendrik Cornelis Vroom (15661640). Het schilderij stelt de rede van Vlissingen voor met op de achtergrond de stad. Beiae schilderijen zijn tentoonge steld in de historische afdeling van het Rijksmuseum. UIT DE TIJDSCHRIFTEN ..Een schilder met de ogen van een eeuwen harde critiek en afgunstige commentaar, zijn tijd vooruit was. Als iemand, die zijn composities met andere ogen zag, met ogen die zelfs zo vreemd en ongewoon en zo ver van zijn tijd verwijderd waren, dat men eerst thans kan inzien in welke buitenland men kent Carillon mate hij „cinematographisch" zag. filmregisseur" noemt Mare Turf- n'agi" tè~ vïrhoge"n7~verlëendë *Ca?a kruyer in het „Nieuw Vlaamsl vaggio de vrijheid van uitdrukking T ij d s c h r i f t" de schilder Cara- 5a" de gezichten en meer nog aan de nafinri- tJAnrrlvoont nn fnontnrm.miAl. vaggio. Hij schetst deze kunstenaar als iemand, die ondanks bijna drie Hollandsche Sociëteit van Levensverzekeringen Menn schrijft ons: Het 146ste boekjaar van de Hol landse Sociëteit Ao 1807 is weder om een jaar van gestage groei ge weest. De toevloed van nieuwe ver zekeringen was meer dan ooit te voren en bedroeg 152815.442. De netto vooruitgang was 98 630.796.waardoor het totaal verzekerde bedrag 't milliard over schreed en steegtot 1.034.667.881 De verlies, en winstrekening wijst een winst aan van f 3.391.078,70 welk resultaat bijzonder gunstig is Van de winst werd wederom een zeer belangrijk deel. nl. 2 280 000 ter versterking van het bedrijf aangewend en aan de extra reser ves toegevoegd. In de aandeelhoudersvergadering van 15 April 1954 werd na goed keuring van de balans en de ver lies- en winstrekening het dividend, evenals het vorige jaar. op 9% vastgesteld, terwijl de heer Jhr Six van Hillegom als commissaris werd herkozen, Wanneer men de kunst, die momenteel in de zaaltje van de Utrechtse Kring is te zien, zou willen etiketteren, dan zal men van een verdiept, ik zou haast zeggen (al ligt er enige tegenspraak in de woorden), een expres sionistisch geladen impressionisme moeten spreken. Een kunst, die welis waar van de spontane directe indrukken uitgaat, maar deze by het weer geven laadt met een bizondere kracht, een psychische accentuering, die dicht grenst aan wat wij expressionisme zijn gaan noemen. Een kunst, die dichter staat by Bonnard en Vuillard, dan by Degas of Monet. Tentoonstelling in Utrechtse Kring Formeel past Lou Albert Lasard weinig verschuivingen of transposi ties toe. Haar landschappen, portret ten en dierwaarnemingen wijken van het objectieve natuurbeeld slechts weinig af. maar de toets is nerveus, beweeglijk typisch-vrouwelijk en de kunstenares speelt vooral met kleur en toon. Naar ik hoorde heeft zij in een vroegere phase kubistische in vloeden ondergaan. Een enkele teke ning moge daarvan nog de sporen dragen, maar in de aquarellen vindt men een deformatie in deze stijl practisch niet terug. Dat zij de vormentaal intussen ge makkelijk hanteert is duidelijk af te lezen aan 'suggestieve dierverbeel- dingen als Gier, Jabirou (een soort flamingo?) en soortgelijke vogels, die zij waarnam in de Jardin des Plantes en steeds in een karakteristieke hou ding wist te betrappen. Hetzelfde geldt voor de ossen op het landschap dat Assisi heet. Sterker dan de landschappen, waar op mensen worden afgebeeld, zijn volgens mij die, waar alleen de na tuur spreekt. Ik voor mij heb ten- mmste het meest genoten van haar Cap Ferrat en Cap Martinez, waar de homogeniteit van de donkere toon prachtig samenvalt met een dynami sche en veerkrachtige toets. Het kostelijkste facet van deze kunst is, zoals het bij aquarellen past, de kleur. Soms is zij wel eens groe zelig. aan de vlekkerige kant, maar nergens is zij dor en op de beste momenten wordt zij briljant, stra lend, op het fluorescerende af. Dat deze kunstenares psychologisch weinig moeite heeft zich in haar medemens te verdiepen, vooral wan neer die medemens zelf een belang wekkende figuur is. bewijzen reeds enkele portretten in aquarel, maar nog duidelijker de getekende por tretten van mensen als Valérie, Cha gall en (in mindere mate) Gandhi. Jammer, dat juist Rilke in deze groep ontbreekt. Hoe gemakkelijk de kunstenares zich assimileert blijkt ook uit de talrijke in China gemaakte litho's, een veelzijdige selectie van karakte ristieke figuren, koppen, groepen, etc. Trouwens, ook haar beeldhouw werk. dat in wezen weinig met de kunst van Zadkine. haar leermeester heeft te maken, maar boeiend is in beweging en expressie (Visser, Dan seres) wijst dit duidelijk uit. C. A S. daden: voordracht en theatermimiek, geanticipeerde techniek van de cine ma en wel reeds zo klaarblijkelijk, dat de persoon zich uit de achter grond losrukt en door de tegenstel ling en het reliëf de toeschouwer schijnt te naderen. Hoewel een land schap missend en een aanduiding van een of ander milieu, ontbreekt de suggestie niet. die de bijzondere sfeer aan die afzonderende scha duw geeft in deze jacht van scha duwen tot in het middelpunt der actie vol geheimzinnigheid, die aan de ganse schilderkunst van Cara vaggio een onrustige toon en een dramatische intensiteit verleent." In een uitvoerige briefwisseling tussen Karei Jonckheere en E. van Ruysbeek wordt de experimentele poëzie aan de orde gesteld. De laat ste is „voor de klassiekers op de ver derfelijke helling, voor de Tijd en Mensers noch mossel noch vis." Er is een novelle van Piet van Aken, poëzie van Hetty van Waal wijk en proza van Remco Campert. Libertinage, waarvan de ver schijning na het zesde nummer van de lopende jaargang zal worden ge staakt, opent met een aantal verzen van Max Nord, ter nagedachtenis van een gestorven liefde. Wij schrijven hier „Droom" over: Ik droomde moe: ik was zo stil als oud, ik wist alleen: nooit zal ik alles weten, mijn handen waren van verwachting koud. Toen trad zij binnen die 'k niet kan vergeten, zij lachte en haar lach was mij vertrouwd, zij heette zoals zij alleen kan heten. Ik riep haar, nam haar slanke bruine hand, oud was ik zeer, zij was zo jong gebleven als mijn herinnering, en op de rand en op de ijle rand van dood en leven liep ik opnieuw met haar. als eens aan 't strand waarvan ik door haar sterven was verdreven. Harry Mulisch draagt een frag ment bij van zijn roman ..De dia mant". J. Eykelboom een verhaal „De terugtocht". Krachtige bouillon van m,! 1 geurige kruiden, fijne veT k'Ppenvlees. IS Royco Kippensoep b^'u daarmee e'genlijk al genoeg. APfaar w Proeft, bent (J toch IT' "eer U Royco heeft die kosteli L- Verrast' Want v°lgens een eigen re J maakt U - In 5 m P ve"verkt. En zo "N UNOX.pRODUCr je van op! Engelse importeurs hebben alles opgekocht (Van onze correspondent) ALKMAAR. De zuivelmarkt kenmerkte zich in de afgelopen week door een onverwacht optimisme, door dat zich plotseling een ongekende vraag naar boter openbaarde. Deze kwam uit Engeland, waar op 8 Mei de distributie wordt opgeheven. De Engelse importeurs zyn daarmee voor de noodzakelijkheid gesteld een be- glnvoorraad te vormen en ze hebben hun behoefte voor een groot deel in Nederland gedekt. Er werd zelfs geaccepteerd tegen prijzen, die zo hoog waren, dat de Nederlandse exporteurs niet hadden verwacht, dat er bestellingen op zou den volgen. Het resultaat is geweest, dat sommigen meer hebben verkocht, dan datgene, waarover ze de onmid dellijke beschikking hebben. Daar naast verkocht het In- en Verkoop bureau Zuivel, dat de ingeleverde boter ontvangt. 3.500 ton. wat even eens meer is dan het bezit. Zodat we ten aanzien van boter in Nederland kunnen spreken van een geheel scho ne markt. Deze goede gang van zaken drukte ook zijn stempel op de kaashandel, die zich beter hield dan was ver wacht. En dit alles niettegenstaande het feit. dat de beurs te Leeuwarden werd gehouden op Goede Vrijdag. De noteringen werden onveranderd ge laten. Die voor de Edammers kwam daarmee weer te staan op 1.70 1.71. die voor de volvette Goudse kaas op 1.861.87. Bij een goede handel werd de Edammer kaas ver kocht voor 1.701.71, terwijl de volvette Goudse kaas boven de note ring uitging en prijzen opbracht van 1.83—1 89. Alles bijeengenomen mag worden gesproken van een bevredigend beeld, waarbij vooral het fr i, dat de Nederlandse boter in Engeland blijk baar zeer gewild is naast de Deense, aanleiding was tot voldoening. Zware schade bij brand langs Diefdijk' tussen Culemborg en Leerdam (Van onze correspondent) EJen zeer felle brand heeft tweede Paasdag zware schade veroorzaakt aan de Diefdijk tussen Leerdam en Culemborg. De kapitale boerderij van de heer Oskam, een grote schuur van de heer Weverwyk en ruim 10.000 bossen geschild over jarig hout gingen in vlammen op. De schade, die tienduizenden gul dens bedraagt, wordt slechts ge deeltelijk door de verzekering ge dekt. Het vuur ontstond omstreeks half vijf 's middags in de stapels hout. BERLIJN. De Russische geheime dienst heeft Alexander Troesjnowitsj, een hoge functionaris van een organisatie van Russische uitgewekenen. Dinsdag uit West-Berlyn ontvoerd. De ontvoering werd geleid door een zekere majoor Paul, lid van de Oostduitse geheime politie. Deze majoor Paul heeft ook de ontvoering van dr Walter Linse, een anti-communistische jurist in Juli 1952 voorbereid. Dit zegt de Westberlynse politie naar aan leiding van een uit Oost-Duitsland ontvangen rapport van een geheime agent. Volgens het rapport zou Glaeske, de functionaris van de Westberlijnse organisatie van voormalige krijgsge vangenen uit wiens woning Troesj nowitsj verdwenen zou zijn en van wie sindsdien ook ieder spoor ont breekt, een agent zijn van majoor Paul. Zaterdag hebben ruim tweedui zend Westberlijners betoogd tegen de ontvoering van Troesjnowitsj. Er werd een vergadering gehouden, waarop de vertegenwoordigers van de drie grootste Westberlijnse par tijen. het woord is gevoerd. Zij allen deden een beroep op de Westerse autoriteiten om de - Westberlijners beter tegen ontvoeringen te bescher men. Jaroslaf Troesjnowitsj, zoon van de ontvoerde, heeft aan de Ver- Naties en aan president Eisenho wer brieven gezonden met het ver zoek maatregelen te treffen ten be hoeve van zijn vader. Jaroslaf zou binnenkort naar de V.S. oversteken voor het houden van een reeks lezingen over de toestanden in Oost-Europa. Bond van Ned. Predikan- Een zwart geblakerde ruïne ujm alles wat er van de boerderij van de heer Oskam overbleef. Slechts het vee en een klein beetje meu bilair konden worden gered. die hoog langs de Diefdijk lagen opgetast. De vlammen grepen aangejaagd door de felle wind, ra. zend snel om zich heen en in een korte spanne tijds stond een grote oppervlakte in lichterlaaie. De brandweer van Zijderveld was spoe. dig ter plaatse en riep direct de hulp in van de brandweren te Via- nen en Culemborg. De vlammen joegen over de Dief. dijk heen, waar het rieten dak van de boerderij van de heer Oskam en een schuur van de heer Wever- wijk al spoedig als fakkels brand- den. Aanvankelijk wist men de vlammen op het dak van de boer- derij met emmers water te doven, doch spoedig moesten de mannen hun post op het dak vanwege de hitte verlaten. De brandweercorp sen vochten een verloren strijd. Binnen het uur lagen de boerderij en de landbouwschuur tegen de grond. De brand ging gepaard met een enorme rookontwikkeling en trok honderden belangstellenden. Vooral op de Rijksweg Den BoschUtrecht was de drukte enorm en de politie had de grootste moeite het verkeer gaande te houden. Men vermoedt, dat de brand in de stapels hout is ontstaan door het spelen met vuur door kinderen. ten bijeen De twee en dertigste algemene ledenvergadering van de Bond van Nederlandse predikanten zal Maan dag 26 April in Esplanade in Utrecht worden gehouden. Tijdens de middagbijeenkomst zal de voor zitter, ds L. H. Ruitenberg, een rede uitspreken. Het ledental van de bond is in 1953 gestegen van 1481 tot 1524. Dinsdag 27 April zal de Doopsge zinde groep van de bond in Am sterdam in jaarvergadering bijeen komen. J. W. Stevenson nam afscheid als secretaris van Nederlandse Vissersbond UTRECHT. In de jaarvergade ring van de Nederlandse Vissers bond, die Zaterdag te Utrecht is gehouden, heeft de heer L. K. Boe- rema gesproken over de proeven met de maaswydtc. By de conventie van 1948 tegen overbevissing is een maaswydte van 80 mm voorge schreven. De bond heer hiertegen stelling genomen, aldus voorzitter R. Brands van Urk, maar de rege ring kon niet van de conventie af- wyken. Schotland mag op grond van een wetenschappelijk onderzoek van deze grotere maaswydte afwijken. Ook het Nederlandse Instituut voor Visserij-onderzoek heeft deze kwes tie nu onderzocht. De heer Boere- ma zei. dat de Schotten hebben aangetoond dat de snurrevaadvis- serij bij begruik van 70 mm maas wijdte geen schade aanricht. Ne derland zou nu moeten aantonen, dat wat zijn visserij-belangen be treft. de lichte trawl meer vis doorlaat dan de zware. Het gaat daarbij in hoofdzaak om tone en wijting en niet om de eigenlijke platvis, maar het is nu eenmaal zo. dat die platvis ook gespaard moet worden opdai zij marktwaardig kan worden. De mogelijkheid bestaat, dat de trawl van de kustvisser, die met minder motorkracht vist, meer doorlaat. Het doel van het onder zoek is de rechtvaardige behande ling van de kustvisser. Tijdens de discussie wees de voorzitter erop, dat m enin ieder geval tot 1956 moet rekenen op 75 mm maaswijdte. Een der sprekers vreesde, dat de maaswijdte-rege ling zou leiden tot de ondergang van de kustvisserij. De heer Boe- rema was het hier niet mee eens: het is niet zo dat de wijd© trawl allleen nadeel geeft. Voor Schot land wordt een uitzonderine ge maakt. omdat de Schotten een an dere visserij hebben, hoofdzakelijk op schelvis. In deze vergadering is afscheid genomen van de secretaris, de heer Joh. W. Stevenson uit Den Helder, die twintig jaar geleden het initia- tief tot oprichting van de bond heeft genomen. De heer Stevenson had als onderwijzer egenlijk niets met de visserij te maken, maar hij zag in de crisistijd het belang van de organisatie in. Tot 1948 heeft hij het voorzitterschap bekleed. Vooraanstaande figuren uit het buiten land komen hierheen. Uw krant schrijft er over en zorgt, dat U steeds op de hoogte blijft Dagelijks vindt U daarin een opeen stapeling van nieuwsberichten. NIEUWS TREKT ALTIJD, IEDERE DAG Advertenties, omringd door nieuws, bevinden zich in goed gezelschap. Zij ge nieten de speciale aan dacht van de lezers en zijn daarom bijzonder effectief. Feeat Tin kleur i *'e- weer op^eirc*. 25? wolken ientillen f" ion n-e. a.: t ondank# rstn xcc*- -».w bi. "c iw.ar,. ,0-ico deerde ons.niet. Wan! v nk's k.'i o bloei t-cen

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1954 | | pagina 8