IBOR'S
R WASCHGOED
u n d ige-lnrichting
Candidatei van ds VÜ1JHEIDSS0NS
1
f Llist No. 3
Groote wal!
Mr. J. H. v. DOORNE
EKEN-BILJET
O
IIEÜWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG
FOKVOER
i Gas- en Waterleiding
GEMEENTE-FILM
Mr. J. H. VAN DOORNE
LIJST fclo. 1
Mr. J. H. v. Dooroe
A. 0. Oammers
W. H. G. Doorman
H. J. Gasille
I" H. W. Vellïnga
G M. van Krieken
a 0. Haver
11
No. 1 van Lijst 1
EST
E
R"
Ml
UITGEVER: G. VAN DEN DO V EN K A M I»
VAN WEEDESTRAAT 7 - TEL. 2062 - SOEST
ilmalaan 15 - Telefoon 118
I- en Zinkwerker
sche Houthandel
SCHREUDER HEB 3
Eemstraat 18
IJTAGE - BILLIJKE PRIJZEN
tflevering Boorden,
len enz. enz.
n te Soesterberg eiken Maandag.
AAK - VOORJAAR 1927
EN CHEMISCHE WASSCHERIJ
N STEGEREN Co TE ALMELO
Pijnlijke-, Zwakke- en Platvoeten
Geen politiek gekonkel I
No. 1 van LIJST 1
1 KIEST IN DEN RAAD
MANNEN VAN DEN DAAD!
Leekedichtjes van Jan Joris
bij de a.s. Gemeenteraadsverkiezingen 3
Daardoor krijgt men
mannen van den daad
KIEST
de eenige, jdie blijk gegeven heeft voldoende
vrij te staan om in den strijd voor
de waarheid niemand en niets te ontzien.
lo. 19
Vijftiende Jaargang
WENSCHT ZICH TE ABONNEEREN OP
RTENTIEBLAD VOOR SOEST EN OMSTR.
0.50 per 3 maanden franco per post
Bl'REAl' VOOR ADMINISTRATIE EN REDACTIE: V. WE EDESTRA AT 7. SOEST
AüVERTENTIËN WORDEN INGEWACHT TOT VRIJDAGS VOORMIDDAGS 9 UUR
INGEZONDEN STUKKEN TOT DINSDAG AVONDS 9 UUR AAN HET BUREAU
Zaterdag 7 Mei 1927
ADVERTENTIËN: VAN 1 TOT 5 REGELS 75 CENT, ELKE REGEL MEER 15 CENT
GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. GROOTE KORTING
ABONNEMENTSPRIJS 50 CENT PER DRIE MAANDEN FRANCO PER POST
Huisnummer
Onderteekening
Aanleg van
fEEDESTRAAT 59
5 oor/ Op fok voer
maakt van Uw
kuikznS goede
ZeóS/erS n.
OBAAI^,<eïï"H|ELBEOWJF SOEST
LEF. /jfcl
e-Bureau Sanitaire Werken
- BUSSUM - TELEFOON 78
r voor Soest: B. REIMAN, Bosstraat 21 bb 3
I bij H. EBING, Soesterbergschestraat 4
3. VAN ESCH, Burgem. Grothestraat 51
leze attent, dat Uw kleeding en meubelstoffen
door de
rdigen, net en billijk kunnen worden gestoomd
tt verkrijgbaarKleurstalenboeken ter inzage
ÏENENDAAL, v. Weedestraat 40a, Soestdljk
iiSCHEN, Soesterbergschestraat 6, Soest
sfoon 177 - Spoorstr. 4-6
Directeur: IACQ. DEKKER
en Gewrichtsrheumatiek, Lumbago, Zenuwpijnen
s enz.), Constipatie, Asthma, Chron. Bronchitis,
ht, Jicht, enz.
J. L. WINKLER PRINS, Arts
oensdag en Zaterdag van 2—3 uur.
Er is welhaast geen ding te noemen,
Jat in ons stoffelijk bestaan zoo'n be
langrijke plaats inneemt, als het licht, dat
ons in staat stelt onzen weg te zien, dat
wij noodig hebben, bij alles wat wij
doen. Want zijn wij in het duister, dan
zijn onze schreden onzeker, we kunnen
niet zien, waar wij gaan. Er zijn zelfs
menschen, die voor het duister een vrees
koesteren, die bang zijn in donker, en
van dat ondoordringbare duister kwaad
vrezen. Maar niet zoodra komt er licht,
of de vrees verdwijnt.
Zoo, in ons geestelijk leven en dat
is toch ten slotte het eenige werkelijke
leven in onze gedachten, die geen
oogenblik stilstaan, doet zich juist de
zelfde verhouding tusschen licht en duis
ternis voor. Wanneer het licht is in ons
denken, dan kennen we geen vrees in
het leven, dan zien we duidelijk onzen
weg, in alle moeilijkheden, tegenover
alle hinderpalen, die zich in ons leven
schijnen te willen voordoen. Maar wan
neer een dwalend begrip omtrent den
mensch en den werkelijken zin des levens
onze gedachten verduisterd, wanneer het
donker is in ons denken, dan worden
onze schreden onzeker, komen vrees en
kwade verwachtingen om angst aan te
jagen.
Maar wat is dan dat licht, dat ons
denken verheldert, onze gedachten goed
maakt en kalm vertrouwend en alle vrees
doet verdwijnen Dit licht is een kleine
iimp van begrijpen, een flauwe scheme-
g van de groote waarheid, die het
slal beheerscht. Het is niet anders, dan
z waarheid, die wij allen kennen, doch
iet allen beseffen en steeds in ons
denken vasthouden, n.1. dat al wat is en
wordt geregeerd en gehoorzaamheid
is tférschuldigd aan het almachtige prin
cipe van het goede, de eenige macht,
die in den kosmos alle macht bezit. En
naarmate wij dit licht in onze gedachten
'Men schijnen, en ons denken niet ver
duisteren met menschelijke dwaalbegrip
pen, zal vrees noch kwaad macht op
ons kunnen uitoefenen, in welken vorm
j ook. En naarmate het goede in onze
gedachten verblijft en tot uitdrukking
komt in onze daden jegens den mede-
mensch zal vrees zoowel als kwaad
alle vermeende macht over ons verlie
zen. Zeker, wij weten dit alles. Maar
is het dan niet eigenaardig, neen, on
logisch, dat vele menschen bijna altijd
kwade dingen, tegenslag, disharmonie
van elke soort als naiuurlijk aanvaarden,
terwijl ze goede en gelukkige gebeurte
nissen in hun leven als heel buitengewone
dingen beschouwen En is het daaren
tegen niet heel logisch en volkomen in
overeenstemming met de onwrikbare
kosmische wetten van het goede, dat we,
gedachteiijk, steeds het goede verwachten
en een harmonische ontwikkeling van
ons bestaan als natuurlijk beschouwen,
ten minste, wanneer we in onze daden
en onze beweegredenen voor onze da
den blijk geven, inderdaad eerlijk te
streven naar volmaaktheid
Streven naar volmaaktheid. Het is zoo
ontzettend moeilijk, wordt wel eens
gezucht. En het is soms zoo moelijk te
weten, wat goed is, wat niet. Zeker, het
kan soms moeilijk s c h ij n e n. Maar er
is één enkele regel, die, toegepast, fei
telijk de oplossing inhoudt van al onze
problemen in onze menschelijke ervaring.
Geen wonder, dat men dien Regel uni
verseel den „Gulden Regel" noemt. Het
isanderen te behandelen, zooals wij
zouden wenschen, dat zij ons behandel
den. En 1 igt hieraan niet dezelfde wijs
heid ten grondslag, als aan die andere
universeele waarheid en opdrachtword
van het kwade niet overwonnen, maar
overwin het kwade door het goede Al
deze dingen zijn gebaseerd op de on
betwijfelbare suprematie van het goede
over het kwade, een waarheid, waarop
het heelal is gegrondvest. Maar wanneer
wij, ais gevolg van onze wetenschap
van de waarheid, het goede willen ver
wachten, moeten we ook in onze daden
toonen, daarop te vertrouwen. We moeten
niet volstaan, met deze goede dingen te
verkondigen, doch ze in ons leven in
praktijk brengen. Terecht merkte een
overzeesch confrater in dit verband op
Werkelijk groot is hij, die niet alleen
raad geeft tot vrede, vriendschap en
rechtvaardigheid, maar zijn tijd en be
kwaamheid wijdt aan de bevordering van
deze eigenschappen, die de maatschappij
verheffen, den staat zuiveren en in an-
derer gedachten het verlangen aanmoe
digen om desgelijks te doen.
Welnu, wij allen kunnen, ieder in zijn
eigen leven en zijn eigen omgeving en
werkkring, „onzen tijd en bekwaamheid"
daaraan wijden.
De Gulden Regel.
FLORIS C.
XVIII.
Sommige der lezers van mijn filmpje
kennen dat verhaaltje misschien wel van
dien matroos die uit dc ra viel en z'n
nek brak. Ik vertel het dan ook speciaal
voor hen die het niet kennen. De anderen
slaan het dus maar over. Die matroos
dan duikelde naar beneden met genoemd
gevolg. De kapitein zat er leelijk mee,
om dat nou aan de vrouw van den ver
ongelukte mee te deelen. Zooiets had hij
nog nooit bij de had gehad. „Arie"zei
hij tegen z'n bootsman, „je bent nog al
een man van ervaring. Zou jij dat ge
valletje op behoedzame wijze aan de
weduwe kunnen meedeelen". „Jawel,
kaptein, laat dat maar aan mij over",
zei Arie. Arie gaat heen, belt spoedig
daarna aan bij het huis van den ver
ongelukten matroos en zegt tegen de vrouw
die open doet: „U bent zeker de. we
duwe Jansen". „Welnee", zei de aange
sprokene, „ik ben vrouw Jansen". „Dat
dacht je", zei Arie, „maar je man heit
vanmorgen krek z'n nek gebroken".
Vrouwen zijn over 't algemeen dan
ook veel betere overbrengsters van
slechte tijdingenalsmannen. Ook Grootje
heeft er slag van beroerd nieuws be
hoedzaam voor te bereiden. Zoo van
morgen bijvoorbeeld. Ze komt binnen,
en 'r gezicht zegt al dat er iets aan 'I
handje is.
Man, hoor eens, ik wou je, èh,
Nou Grootje, wat is er.
Ja, zie je man, ik heb, ik wou èh
Heb je misschien m'n gouwenaar ge
broken
Nee hoor, gelukkig niet, maar er is
bericht éh
Van Swarts over Brardnetel zeker
Och nee, maak nou geen gekheid, ik
èh, wou je vertellen, dat de post geweest
is.
Is 't anders niet. Zeker bericht dat ik
ridder in de Grootorde van den Ver
gulden Knoet van Soest ben geworden 1
Nee, het is èh, van de belastingen.
Hoera, eindelijk de navordering terug
Nee ook al niet, het is een groot papier
en er staat op
Wat bliksem en donder, nou heb ik
net alle dwangbevelen betaald en komen
ze nou weer zeuren. Je zou die kerels
toch
Zie je wel dat je je weer opwindt I
En ik vertel het nog wel zoo behoedzaam
mogelijk.
Nou voor den dag er mee dan 1
Het is een groote envellop, en daar
staat opaangiftebiljet 1
Toen werd ik razend. En Grootje kon
het toch heusch niet helpen. Zoo gaat
het tegenwoordig altijd. Als ik maar wat
van de belastingen hoor, krijg ik ge
kriebel langs m'n rug en gekriebel in
m'n handen, en neiging de heele boel
kapot te slaan. Ik heb er den dokter al
over gesproken. „Ga Soest uit" zei die,
dat is het eenigste middel". Maar dat
verdraai ik. Ik heb het meegemaakt dat
de belastingen hier zoowat niks waren
en dat ze vertwintigvoudigd waren, nou
MAANDAG 23 MEI zult gij Uw stem moeten uitbrengen voor de
Gemeenteraadsverkiezing.
WILT GE daarbij letten op politieke strijdvragen, cfie in de Soester
Gemeenteraad nooit aan de orde zullen komen?
WILT GE een politieke partij steunen, indien ge niet weet of haar
candidaten wel zijn de rechte menschen op de rechte plaats?
WILT GE politiek stemmen, indien ge vooruit weet dat Uw candi-
daat op tal van punten niet zoo zal handelen, als ge wel
wenscht, daar hij gebonden is aan een politiek programma?
ZOO NEEN, zoo gij niet klakkeloos wilt volgen en niet wilt stem
men op candidaten, die anderen zonder U naar voren schoven,
doch naar eigen overtuiging wilt stemmen,
STEMT DAN iemand, waarvan ge zeker weet, dat hij niet mee
zal gaan met eenig politiek gekonkel.
STEMT DAN iemand, die in de afgeloopen jaren reeds blijk heeft
gegeven geen vooroordeelen en geen stokpaardjes te hebben.
STEMT DAN iemand, die naar eigen inzicht durft te handelen als
het gemeentebelang op het spel staat.
STEMT DAN iemand, die zijn eigen meening heeft en daar ook
openlijk voor uit durft te komen.
STEMT DAN
wil ik ook meemaken dat ze weer dra
gelijk worden. En meehelpen ook als't
kan. Het zou laf zijn als 't op vechten
aankomt er vandoor te gaan. Dan zou
ik Brandnetel niet moeten zijn.
Grootje wacht de bui dan ook altijd
maar kalm af. En haar middeltjes werken
beter als de beste medicijnen. Haar
geneesmiddelen zijn een extra fijn bakje
koffie, verwarmde pantoffels als ik
's avonds thuis kom, m'n gouwenaar ge
stopt klaar leggen naast de krant, een
extra schoteltje 's middags, en zoo
zoetjes aan drijft de bui over en word
ik weer normaal, en schik ik me in het
onvermijdelijke.
Vorige week smulde ik weer aan m'n
Zondagavondlectuur. De Christelijke
Soester. Het is bepaald interessant om
te zien hoe bang ze zijn dat Vaatje
Buskruit in hun gelederen zal ontploffen
bij de verkiezingen. „Stem toch vooral
niet op van den Berg" roepen ze „dat
is een wilde". Alsof dat wat zegt 1 Ze
zijn
Dat iedere Soester belastingbetaler
kippevel krijgt als ie het woord belasting
maar hoort, en z'n haren te berge rijzen
als ie verneemt dat eerdaags de belas
tingen, ondanks het beginsel weer zullen
moeten verhoogd worden
Dat Soest ten ondergang gedoemd is
als we nou wéér een Raad krijgen van
dezelfde samenstelling, met verschillende
nietsbeteekende raadsleden, wier stem
helaas wel wat beteekent
Dat alleen verhooging van het intcl-
lectueele peil van den Raad redding kan
brengen, omdat de tijd voorbij is dat
Soest kan geregeerd worden door boeren
en arbeiders En zulks ondanks het
beginsel J
Dat met beginselen geen belastingen
betaald kunnen worden, ook al zijn het
de mooiste, edelste en verhevenste be
ginselen die er bestaan
Laat ons dan de waarheid inzien van
dat kernachtig rijmpje
f
durven niet tc schrijven die man is niet
christelijk Dat zou anders nog wel zoo
goed inslaanEn nou komen ze met
alderhande smoesjes om waar te maken
dat Vaatje Buskruit toch zoo'n driedub-
belovergchaalde ellendeling is. Wat heeft
die man de gemeente een geld gekost
bij dat werkcloozenrelletje, vanwege de
extra politie" 1 roepen ze uit. Hoor is
hier, broeders, als je nou liegt moeten
jullie het zoo doen dat het niet gemerkt
wordt. Anders is er geen aardigheid aan.
Maar zooals je nou doet loopt het teveel
in de gaten. Iedereen die de moeite
genomen heeft destijds die kwestie te
volgen weet toch wel dat het de gemeente
geen rooje cent heeft gekost omdat alles
betaald is uit het weikeloozenpotje zelf 1
Dat was juist de goocheme streek van
Bergie. Willen jullie heibel maken, zei
ie tegen de vverkeloozen, ga je gang,
maar je betaald het zelf. En zoo is het
gebeurd. Door inhouding van de uit-
keeringen zijn die kosten betaald j De
extra-telefoonaansluiting die broeder
Aandendijk in die dagen op zijn uit
drukkelijk verzoek heeft gehad, omdat
ie zoo in dc piepzak zat, is echter daaruit
niet betaald. En waarde broeders, nou
ik het toch over de centen heb, denk
eens aan het Patrimonium. Wie stemde
er voor aan deze gezegende instelling
18 duizend guldentjes te betalen Broeder
Aandendijk niet waar Maar ieder dub
beltje dat eraf gepingeld is, hebben
jullie aan Bergie te danken. Daarom zijn
jullie hem ook zoo vriendelijk gezind 1
En ook vanwege de scholen. Jullie vroegen
maar raak. De gemeentekas is er goed
voor, zeiden jullie maar. Als Bergie het
niet verhinderd had, was die nog leclijker
geplukt. Ja die Bergie heeft een boel
op z'n geweten Wat heeft ie de ambte
naren achterna gereden 1 En dat mocht
niet natuurlijk 1 Wat heeft een wethouder
daar nou mee te maken I En hij is wa
rempel z'n partij ook uitgezet I Ze hebben
mij ènders ingelicht. Dc vriendjes van
Foeken, die de C.H. partij hier uitmaken,
kohden natuurlijk niet uitstaan dat Bergie
met den wethouders-zetel ging strijken
en Foeken er naast greep. En diezelfde
C.H. partij heeft nou Foeken nummer
één gezet. En Vaatje Buskruit liet zich
candidaat stellen om de C.H. 'ers een
keus te geven. Wat niet meer dan eerlijk
is. Want om de C.H. 'ers nou voor de
keus te stellen alléén Foeken te stemmen
heeft niet zoo heel veel van keus meer.
En het gevolg zal zijn dat er geen van
beiden komen. Zoodat we het volgend
jaar zonder Bergie en Foekskic moeten
stellen.
En in de Christ. Soester van Zaterdag
1.1. laten ze weer een noodkreet hooren.
„Laat U toch niet wijsmaken" roepen ze
hun schaapkens toe, „dat het bij het
kiezen voor den Raad op personen aan
komt. Terdege is het het BEGINSEL
waarop gij stemt". We zullen daar maar
niet al te veel op antwoorden, doch alleen
maar enkele vragen stellenIs het niet
waar
Dat Soest ondanks dat beginsel in
den modder zit
Dat de belastingen ondanks dat be
ginsel hier in 15 jaar vertwintigvoudigd
Geen gU .uter in den raad
Maar slechts mannnen van den daad
Door mannen van den daad kunnen
de belastingen hier lager worden, niet
in de eerste plaats door eenig politiek
of religieus beginsel. Hadden deA.R.'s
een man als Diepenhorst te hunner be
schikking, ze zouden er verzekerd van
kunnen zijn dat Brandnetel tegen zoo
een zijn stem niet zou laten hooren,
evenmin als hij het thans doet tegen
mannen die getoond hebben gemeente
belang te doen gelden voor hun politiek
of religieus beginsel, tegen mannen als
Mr. Jan, De Koning, Van den Berg. Drie
verschillende religieuze overtuigingen,
drie verschillende politieke richtingen,
maar alle drie één in het streven naar
het welzijn van Soest.
Neen, nogmaals neen, geen politiek,
geen beginsel kan Soest redden. Alleen
flinke, eerlijke, intelligente kerels, bij wie
de burgerij weet dat hare belangen veilig
zijn.
BRANDNETEL.
Sproeiers komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig een pot
"ïpputoi. Bij alle Drogisten.
XIII
Hoe een tweedehandsch auto verkocht
wordt. (Wddr gebeurd)
Meer dan zeven lange jaren
Had de kar al meegehost,
Honderdduizend kilometers
Waren er mee afgerost.
Eind'Iijk was-ie voor den aschman,
'n Hoopje gummi en oud roest,
Maar toch vend het ding z'n weg nog,
Als 'n „Occasion" hier in Soest.
Voor vierhonderd harde guldens
Stond 't vehikel dra te koop,
„Och, het was nou wel geen nieuwe,
„Maar zóó liepen er zoo'n hoop
„De verlichting was iets extra's,
„Vóór licht, achter en opzij",
(Als 't tenminste lichte maan was)
Maar dat zei-ie er niet bij.
Aldus prees de gladde hand'laar
't Karietje als een eerste klas.
Maar het vischje wou niet bijten,
Omdat 't aas te adelijk wasl
„Weet je watl Drie honderd pop maar,
„En de wagen is van jou I"
Maar de kooper bleek niet happig,
Zei zoo iets van„Stik nou gauw I"
Toen een tweede kooper opkwam,
Was 't: „Tweehonderd gulden maar,
„Omdat U het bent; de wagen
„Is ternauwernood vier jaar!"
D' ander keek eens naar t cavalje,
Bromde toen: „Merk Paradijs!"
,,'k Kan het merk niet", zei de hand'laar,
Want dóór kon ik niet uit wijs".
„Kijk eens hier" sprak toen de kooper,
,,'t Ding wordt mij niet aangesmeerd,
„Want ik g'Ioof dat Adam daarop
„Nog 't chauffeeren heeft geleerd I
„Als je 'm als „antiek" uitstalde,
„En er 'n ander merk op dee,
„Paradijs" of „Vijgeblaadje",
„Doe je 'r vast wel zaken meel"
Kooper nummer drie was makker,
Vroeg alleen maar: „Loopt-ie goed
„Loopen man! Zoo hevig loopt-ie,
„Dat je telkens remmen moet,
„Anders blijft-ie aan het loopen 1"
„Nou, dat vin 'k nog al riskant,
Zei de kooper, „Doe dat ding dan
Liever 'n ander aan de hand
Honderd vijftig heele guldens,
Was de vraag aan nummer vier,
En die zei: „Laat maar eens draaien,
„Ik vertrouw het ding geen zier!"
Maar hoe men ook, hijgend, vloekend,
Zweetend aan den slinger hing,
't Was de motor die niet gaan wou,
En de kooper was 't, die gingl
Nummer vijf bood vijftig gulden,
En kreeg ook metéén fiat!
En de hand'laar ging eens rekenen
Wat-ie 'r aan verloren had.
Na een heeleboel gecijfer,
Veel gereken en geklad,
Bleek dat-ie precies een tientje
Zuivere verdienste had 1
leskedichtje van Jan Joris Junior
O, als ik óók eens kiezen mocht
Maar 'k heb nog niet de jaren.
Als ik er over spreek, zegt Pa
„Wil jij wel 's gauw bedaren,
„Zoo'n aap als jij telt nog niet mee,
„Jij weet nog niks van keuze,
„Van Staten of Gemeenteraad,
„Of Politieke leuze 1"
O, als ik óók eens kiezen mocht,
Dan zat 'k niet zoo te zeuren I
't Is toch een kwestie maar van smaak,
'k Geef niks om al die kleuren I
Pa zegt,,'t is géén smaak, maar gevoel",
De ouwe kan het weten
Maar of 't nou 't een of 't ander is,
Ik zou 'r niet over zweten
O, als ik óók de kans eens had,
Als ik eens kiezen moest,
Dan koos ik... „Nou wie dan?" vroeg Pa..
„De mooiste meid van Soest!"
Toen keek Pa woest!
JANT|E.
Ingezonden
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
Geachte Redactie,
Zoudt U onderstaande willen plaatsen?
Bij voorbaat onzen dank.
Van de zijde der voorstanders van
Christelijk Onderwijs worden den laatster,
tijd pogingen in 't werk gesteld, leerlingen
van de Openbare Scholen te trekken.
Die pogingen bestaan in huisbezoek bij
ouders van kinderen, die op de Openb.
Scholen zijn. Voor dit werk leenen zich
niet alleen particulieren, zooals de H.H.
van der Velde, van Es, van Brummelen,
van der Flier, maar ook het Hoofd der
Chr. School a.d. Spoorstraat, de heer
C. v. d. Flier, doet aan dit werk mee.
Ons kwam ter oore, dat bedoelde
heer n& 1 April 1.1. zelfs 3 keer
aan één adres is geweest om een leerlinge,
die de Openb. School bezoekt, voor
zijn school te winnen.
Hoe dergelijk aandringen en nog eens
aandringen, dat ten slotte pressie is, is
te rijmen met de vrije keuze der ouders
in zake de school voor hun kinderen,
zouden wij wel eens van bedoelde heeren
willen vernemen. Zij zijn toch steeds,
althans in woorden, voor die vrije keuze
opgekomen. En door dit werven van
leerlingen wordt de goede verstandhou
ding, die de laatste jaren tusschen de
leerkrachten van het Bijz. en Openb.
Onderwijs bestond, teil zeerste geschaad.
Het bestuur van Volksonderwijs geeft
ouders die een dergelijk bezoek krijgen,
ernstig in overweging, geen toezeggingen
te doen, alvorens zij inlichtingen hebben
iugewonnen bij genoemd bestuur, of bij
de Hoofden der Openb. Scholen.
Een van de argumenten die vaak
gebruikt worden, is, dat die ouders
volgens de doopbelofte verplicht zouden
zijn, hun kinderen naar de Christelijke
School te zenden. Wie de doopbelofte
echter goed leest, zal daaraan geen
argument vóór de Christelijke en tegen
de Openb. School kunnen ontleenen.
Het bestuur van Volksonderwijs
Afd. Soest.
W. van Eek, Voorz.
H. Bloemendaal, Secr.
Zwaluwenweg 23, Soestdijk.
Zoo even kwam het ons ter oore dat
het Hoofd der Chr. School aan de
Spoorstraat openlijk verklaard heeft, dat
de Gereformeerden kerkelijk gedwongen
zullen worden, hun kinderen van de
Openb. School af te nemen! We leven
in een vrij landCommentaar overbodig
Het bestuur voornoemd.
Burgerlijke Stand
GEBOREN Barend, z. v. A. v. Ginkei
en M. G. v. Hornsveld Christiaan
Jan, z. v. J. C. Jagtman en C. M.
Huigen Reinier George, z. z.
G. G. v. d. Berg en H. C. Slen-
debroek Maria Anna, d. v. J.J.
Pronk en W. M. Tol Jan, z.v.
A. de Kruiff en F. Buijs Guil-
laume, z. v. H. F. Valkeneer en
L. v. Renen Susanna Adriana,
d. v. C. Klomp en M. Brielsman
Lambertus Hendrikus, z. v. H.
Voskuilen en H. de Beer.
ONDERTROUWD C. v. Ek en A. M.
E. v. d. Krift W. Hasselbach
en J. Koppen G. Voorburg en
S. Hoksbergen.
GEHUWD A. W. Hilhorst en M. v.
't Klooster E. Diesveld en C.
E. Vermeulen H. M. Derks en
C. M. Dorresteijn.
OVERLEDEN Femmigje Geerlings, 74
jr, ongehuwd Dirk Seezink, 58
jr, echtgen. v. E. v. d. Goede
Wijntje Kuiper, 81 jr, wed. v. G.
v. Es.
Weledele Heer,
Wil s.v.p. een kleine fout ,verbetcren
in mijn ingezonden stuk van Zaterdag
j.l. Te Hees zijn toch in de bijzondere
school niet twee klassen, maar slechts
eene klasse, n.1. de laagste, met 59
leerlingen.
Hoogachtend en dankend,
Uw Dw. Dn.
S. POSTMUS.
Kerkstraat 10b.
GEMEENTEBELANG.
In de laatste weken zijn tengevolge
van de gepasseerde en toekomstige ver
kiezingen ettelijke schrifturen en betoo
gingen verschenen in de plaatselijke
Soester bladen en ik waag in Uw blad
eene kleine ruimte te vragen voor eene
ineening van mijnen kant, voornamelijk
met het oog op den Gemeenteraad en
afgezien van alle politiek en partijzucht.
Tusschen haakjes gezegd vind ik
politiek een akelig woordhet heeft
zoo iets synoniem met gluiperig. Partij
zucht komt ook niet te pas in den
Gemeenteraad. Ik wil dan ook volstrekt
niet pleiten voor eenige candidaat maar