«ssftssasBKfral i MSCHADE! 1UREAU P. MAN ,%v;rrcou- Men handen te kort estlÏSfSS, BfS!?t"8aarnAnist»'<»®l [EUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VERSCHIJNT EL KEN ZATERDAG >r Physische Therapie as- en Waterleiding BOSSTRAAT 21AA 'Sist, Glashandel en Waterleiding GEMEENTE-FILM PUROL DE WINTER IS NOG NIET VOORBIJ yat,opgfkfe genera tic B R, l .LLE/N Jipl. Opticien - Burg. Grothestraat 28 60, voor Inboedels ƒ.0.30 per Mille GEM. BEGRAFENIS-ONDERNEMING „SOEST" ntoor voor SOESTERBERG: BANNINGSTRAAT 19 AKER ~soestdijkm ilaan 15 O^SwïöJ616'00" "8 ijzerhandel 1 chemische wasscheru 0RWAARDEN VOOR DEN VREDE ZINKWERKEN YENEMA KLEERMAKERIJ Heeren Mode-Magazijn GARAGE „MIDDELWIJK" „TORSIE® SOEST' Vereeniging tot bestrijding der Tuberculose te Soest Algemeene Vergadering HOTEL 0KHUYSEN CAFE RESTAURANT Restaurant d la minute FOTOGRAFIE ALLEEN GOED WERK Zestiende «Jaargang rrWOHDEt«VOOÏ izDIÏEJfC Zaterdag 25 Febr. 1928 Uwe OOGEN zijn uw rijkst bezit II Elk verkeerd gesteld glas brengt ze ver- Uur achteruit. Laat ae vakkundig beschermen door: EAU VOOR ADMINISTRATIE EN REDACTIEV. WEEDESTRAAT 7, SOEST ERTENTIËN WORDEN INGEWACHT TOT VRIJDAGS VOORMIDDAGS O UUR Gezonden stukken tot dinsdagavonds o uur aan het bureau GEVER: G. VAN DEN BOVENKAMP, VAN WEEDESTRAAT 7, TELEFOON 2062, SOESTDIJK ADVERTENTIËN: VAN 1 TOT 5 REGELS 75 CENT. ELKE REGEL MEER 15 CENT GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE. BIJ ABONNEM. GROOTE KORTING ABONNEMENTSPRIJS 50 CENT PER DRIE MAANDEN FRANCO PER POST REDACTIE-ADRES: Mr. J. H. VAN D00RNE, LANGE BERGSTRAAT 5, TELEF. 2048, SOESTDIJK ïnzekert U tegen BIJ HET STATION SOESTDIJK Kantoor: TORENSTRAAT 8, Telef. 2086 J. AREND WIERSMA, Torenstraat 8. Tel. 2086 DirectieKOETS) Spoorstraat 24, Telefoon 2226. >r R K. teraardebestellingen wende men zich tot den Heer W. SUKEL, Koster der H H. Petrus en Pauluskerk. Waarnemend Directeur: J. VAN DRIE TEL. 2045 ÏRANCIER VAN WEEDESTR. 40 - TEL. ^51Westerstraat 4 (bh. Centr. Stat.) BEHANDELING van matiek, Jicht, Zenuwpijnen (Icfiias, heupjicht) Woensdag van 2—3'/.. ne^nTEN: P'inliike-. Zwakke- oensdag en Zaterdag van 4-5. Maandag. Woensdag, Zaterdag van 5-6 uur De Directie en Platvoeten Sanitaire Werken de bouwvakken. S DEUREN, vanaf f4.75 tot f5.60 in Ruiten nende maten'0"16 '°°rraad B'aS ,n „ik heb in mijn leven twee regels van voorzichtigheid geleerd veel te vergeven en nooit te vergeten", zei Guizot „een weinig vergeten zou niets aan de oprechtheid der vergiffe nis afdoen", voegde THIERS erbij „wat mij betreft, ik heb geleerd veel te vergeten en te vragen, veel vergeven te worden", was BISMARCK's bescheid hierop. Wanneer men onbevooroordeeld de |hier tallooze pleidooien voor hetves- van een vredesgeest onder de •Iken leest en meer in het bijzonder welke voortkomen uit de pen der jnkers van onzen tijd, dan treft het imerkelijk, hoe bij al dezen, die zoo -recht en eerlijk den vrede wenschen, :t als politieke leuze en voor eenig ivé-belang, doch uitsluitend omdat zij den vrede zien een manifestatie van irmonie, één en dezelfde grondtoon larneembaar is. Allen achten als Irste voorwaarde voor den vrede ischen de volken, de vrede in het lis van het individu, en daarna vrede het nationale publieke leven van meenten, provincies en staat. Den •pervlakkigen beschouwer onrgaat het rband (usschen deze tweehet leven ,n het individu en de vrede tusschen naties der wereld. En toch, er is :n onverbrekelijk verband. Iets daarvan Dmt duidelijk naar voren, in hetgeen ijvoorbeeld Helen Taft Manning, de enige dochter van den vroegeren merikaanschen President, verklaarde, jen zij o.m. opwekte, vrouwen zoowel Is moeders, om tegen toekomstige orlogen te werken door eerst den rede in huis te verzekeren, in plaats an het zaad van oneenigheid en dis larmonie te zaaien of toe te staan dat iet gezaaid wordt. Gebeurde dat eerst, lan zou elke georganiseerde algemeene leweging een begrijpenden geest achter ich hebben. Zeker, het vredesvraagstuk vas een heel groot probleem, maar we noesten een nieuwen oorlog tot eiken jrijs voorkomen. Een herhaling van len wereldoorlog zou het einde van nze beschaving beteekenen. Deze kwes- ie verdient veel meer belangstelling, pan wij haar schenken. Lichtzinnigheid pn cynisme zijn verantwoordelijk voor 8en groot deel van het gebrek aan be langstelling, dat door vele van onzf ilaalslieden en verantwoordelijke leder )nzer regeering aan den dag gelegc wordt. De politiek van gemeente, provin cie en staaf, zijn de weerspiegelingen1 van den wil van de meerderheid der kiezers. Een aqjjer bracht deze gedachte nog sterker tot uitdrukking, door te verklaren, dat we den internationalen vrede niet zullen vinden in chemische laboratoria waar hoog-explosieve stoffen en bommen uitgevonden worden om .evens weg te nemen, maar dat vdie moet komen door een geestelijke kracht, ïn geestelijke kracht was wereldwijde jroederschap en uit deze broederschap zou wereldvrede voortkomen. Daarom had de wereld meer liefde en vriendschap in de harten der menschen noodig; dat zou den internationalen vrede brengen. En als dan de vrede, de harmonie, de liefde en de vriendschap in ons huis, ons eigen huis en ons eigen gezin zou zijn gekomen, dan zouden dezelfde principes van vriendschap en verdraag- zaamheid vanzelf in ons publieke leven tot uiting worden gebracht, in gemeen teraad, provinciale staten en volksver tegenwoordiging. Nietwaar, want dan zou er achter staan „een begrijpenden geest". En het is ook heel noodig, dat onze gemeenteraden en andere publieke colleges een beter, verdraag zamer, beschaafder en helpender geest komt te heerschen. Niet alleen, omdat zulks de kwaliteit van het werk, van het „dienen" van die colleges zeer ten gunste zal beïnvloeden, maar ook, omdat daardoor de standaard verhoogd wordt en in de oogen der weidenkenden stijgt men steeds meer hoogstaande en bekwame mannen en vrouwen, ja ten slotte de allerbekwaamste, bereid zal vinden, deel te nemen aan het bestuur van gemeente en land. Heel toepasselijk zijn bieróp de woorden van generaal Smuts op een studentencongres te Durban gesproken Maak het publieke leven aangenaam en eerlijk en aantrek kelijk. Laten we in onze politiek niet afzakken tot een peil, dat het publieke leven tot een straf en een afschrik maakt voor hen, die waarlijk hun land wenschen te dienen FLORIS C. - Tel. 2198 DAMES- en heeren- F. 0. XUIJPERSTRAAT10 - TEL. 2169 LV1X. Dat er geen Aschketel zou kunnen verschijnen zonder de noodige leugens en draaierijen, weten we langzamerhand wel. Maar zoo bont als de Broeders het de vorige week weer gemaakt hebben is het lang niet geweest. Ze hebben den ouden toon weer te pakken. Die tekst van den splinter en den balk schijnt dan toch wel deksels lastig te zijn om te onthouden. Daar heb je de bezuiniging waar Mr. Jan het in den Raad over had. Natuurlijk begrijpen ze daar niks van. Ze doen tenminste alsof. De heele zaak is, dat ligt er duimendik op, ze gunnen links geen enkel succesje. Maar zelf eens wat presteeren waar je respect voor moet hebben, ho maarOch het is ook wel belabberd als je vroeger een hee- leboel hebt te vertellen gehad en je hebt nou niks meer in te brengen. Maar dat is toch nog geen reden om te liegen en te draaien. Hoe was het een jaartje geleden met de verkiezingen Van Mr. Jan deugde niks die had Soest maar kwaad berokkend en de zakenmenschen „schade toegebracht", ja, zoo stond die nonsens in hun krantje, met dezelfde woorden 1 En 't resultaat Dat de Soes- ters toonden zich niet door leugens en draaierijen in de luren te laten leggen dat ze toonden die oude heerschappij zat te zijn dat Mr. Jan terugkwam met twee collega's erbij 1 Nou gaan de broe ders het oude koetje nog eens uit den sloot halen. Ze hebben gebrek aan za kelijke argumenten voor het tegenwoor dige, snap-U, en daarom graaien ze maar weer eens in het verledene. Och 't is ook wel eens leuk voor een keer zoo nog eens een blik achterwaarts te werpen. Zoo zou ik bijvoorbeeld nog eens kunnen vertellen van een vooraanstaande broeder die openlijk in de Soester voor een knoeier werd uitgemaakt en uitgedaagd werd een klacht in te diene wegens beleediging. Maar meneer lei dat maar liever naast zich neer. Snap-U, hij dacht aan het oude spreekwoord van roeren en stinken en daarom moest-ie niks van dat geroer hebben. Dat-ie voor heel Soest daardoor te kennen gaf een knoeier te zijn, had-ie er voor over. Och een dikke huid is ook wel eens makkelijk op z'n tijd I Van ouwe koeien gesproken ik heb wel eens iets gehoord van val- sche handteekeningen verzamelen, hoe zat dat ook weer? En van een gere formeerde ambtenaar die zich zelf per ongeluk een gratificatie toekende. En van Maar Iaat ik uitscheiden Al die koetjes kwamen van een vuil stalletje in een stinkslootje, en de lucht is er na dien niet minder f>p geworden I Mochten de broeders het leuk vinden dat ik er nog eens een paar uittrek, met genoegen hoorIk zal m'n neus wel dichtknijpen I Het toppunt van brutaliteit bereiken de Aschmannen wel met hun opstelletje over de werkverschaffing. Niet Busch of Grootewal komt een woord van lof toe, alleen B. en W. Nou vraag ik je! Zeker omdat die driekeer achter elkaar echec geleden hebben en de W's vrien delijk werden uitgenoodigd maar heen te gaanMaar 't is waarBroeder Aandendijk moest toch ook eens een pluim hebben van z'n mede-broeders. Hij heeft aan de oplossing die gevonden is voor de uitvoering van het voorstel Grootewal part noch deel, want dat hebben oome Koen en meneer Molsla uitgekiend, maar niettemin hij is lid van B. en W. en dus: de pluim op den hoed 1 En wat schoot Smitje verleden week kwaadaardig uit z'n slofSjonge jonge wat een kift over het nummer van de Soester „Donker Soest". Ja Smitje dat heeft ingeslagenaan zoo iets kun je een puntje zuigen Fijne foto's een knap stukje werk van de vaardige pen van Mr. Jan erbij, hadt je maar zoö'n schrijfvaardigheidhonderdvijftig nummers extra laten drukken die middags om 3 uur allemaal al weg waren, daar kun je na kijken hè 1 Maar wat een wondermenschen zijn Frans van Klooster en Teus de Kat tochDie moeten oo- genblikkelijk uit hun hol gehaald en als eerste klasse speurder bij de politie ge plaatst. Stel je voor, menschen, stel je voor Daar gaat Mr. Jan zwaar vermond, dat z'n eigen moeder 'm niet herkennen zou, met een meneer uit Amsterdam die nog nooit in Soest geweest was, naar het bewuste hol, zien en spreken daar Frans en Teus, voor het eerst van hun leven, en dat edel tweetal holbewoners zegt zoomaar met name aan Smitje wie het geweest zijn II Ik noem het een sterk stukje. En er zijn maar twee mogelijk heden. Frans en Teus maken er maar wat van, of de schrijver van die mede- deeling liegtof 't gedrukt staatIk voor mij geloof het laatste. Maar enfin, daar zal ik me niet in verdiepen. Dat komt mettertijd wel uit. Smitje schreef immers ook dat die twee heeren „lie derlijke taal hadden uitgeslagen". Dat zal ook mettertijd wel uit komen. Hoe weet ik nog niet precies. Uw Baby slaapt weder rustig als ge de branderige, ontstoken of smettende plekken behandelt met Duos 30 en 60. tube S0 et. Bij Apothekers en Drogisten Dat zal Smitje wel merken als 't zoover is. Lieve lezers, tot slot nog 'n klein verhaaltje. Ik zeg expres lezers, daar de lezeressen het volgende gelieve over te slaan. Er was in een dorp eens een kerkelijke vereeniging, die, gelijk barmhartigen past, ouden van dagen en zwakken steunde. Een oud vrouwtje zeventig, zegge 70, jaar oud, krom en grijs en gerimpeld, „trok ook" van dien steun. Doch helaas het was een kwade dag voor haar toen zij ter verantwoording werd geroe pen, wegens een vergrijp zoo groot dat haar de steun voortaan onthouden werd. Wat dat vergrijp dan wel was Ze was weduwe en ze hield een kostganger een oud, versleten kereltje eveneens van 70 of daaromtrent. Die trok een paar gulden ouderdomsrente, verdiende nog 'n centje met wat licht werk, en zoo, door hutje bij mutje te leggen, konden die twee stakkers er samen komen. Maardat möcht niet. Ik hoef er niet nader over uit te wijden in verband met jongens van 16—18 jaar die dit misschien zouden kunnen lezen. Maar 't möcht niet, 't kwam niet te pas, stel je voor, met een kostganger onder één dak. En zoo ge schiedde het dat dat oude moedertje voor de keus werd gesteldkostganger weg of geen steun meer. Ze toonde lier te zijn, en haar fierheid moest die vrome femelaars eigenlijk een slag in 't gelaat geweest zijn. (Och ik sprak daarnet al van harde huiden)! Ze koos het laatste de kostganger bleef. Ze zal nu verder wel zien hoe ze d'r zielig eindje haalt. Dat dorp was Soest. Die kerkelijke vereeniging zetelt in Soest. Die zede- meesters zijn Soesters. En dit alles in den jare 1900 acht en twintig1 !k zeg maar zoozooals de waard is vertrouwt-ie z'n gasten. BRANDNETEL. TELEFOON 2001 - TORENSTRAAT 7 Het soliedste en billijkste adres LUXE VERHUUR-INRICHTING Reparatiën onder garantie In het Soester Nieuwsblad van Don derdag 1.1. komt onderstaand artikel voor van de hand van Ds. van der Meulen, Gereformeerd predikant alhier. „BARMHARTIGHEID". Gedachtig aan het woord van den Heiland: „Doch gaat heen en leert, wat het zij„Ik wil barmhartigheid en niet offerandewant fk ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zon daars tot bekeering", gaan er geregeld namens de Geref. Evangelisatie men schen uit om barmhartigheid te bewij zen aan medemenschen, reizigers met ons naar de eeuwigheid. Waarin die barmhartigheid dan be staat Ze bestaat in het brengen van het Evangelie van Jezus Christus. De blijde boodschap dat er voor diep ge vallen menschen redding en eeuwig leven mogelijk is door Hem, die kwam om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Die in den Zoon gelooft, die heeft het leven, die den Zoon van God niet leeft, die heeft het leven niet. (1 Johs. 5^: 12). Die 't leven niet heeft, die is diep ongelukkig, ook al zou hij maatschappelijk een gelukkig bestaan hebben. Aan menschen in hun droevig levensgemis prediken wij den rijkdom des levens, in Christus Jezus te vinden. Namens deze Geref. Evangelisatie is ook bezocht Frans van Klooster en Teunis Kinderdijk. Bezocht lang voor dat „de Soester" zijn belangstelling toonde voor deze arme menschen. Lezers wat dunkt U I Was dat barm hartigheid, tot die menschen te komen met gehuichelde belangstelling Of was dat komen tot die krot-bewoners soms het komen van liefdevolle vreemden, aan wie men geheimen kon toevertrou wen Was dat barmhartig te komen met een drankflesch, om zou die men schen aan het spreken te krijgen Was dat barmhartig, den drank te geven, opdat de mond allerlei schandalige dingen zou te hooren geven, waarvan in bedekte termen het publiek mede- deeling zou worden gedaan. Dient dat tot zedelijke opheffing van deze menschen door helpende liefde hand Of is dat soms hun een trap geven waardoor ze nog dieper in el lende raken. Tentoongesteld voor ieder als men schen, dien naam onwaardig 1 Wij moeten tegen zulk een handel wijze een ernstig woord van protest doen hooren. Wij doen dat met te meer nadruk, om dat wij ook aan het lot van zulke menschen ons gelegen laten liggen. De opheffing van zulke „zondaren" is alleen mogelijk door Jezus Christus. Het Evangelie van Jezus Christus is een middel van Gods besteld om te openen het hart van zondaren. Van dat middel wil de Heilige Geest gebruik maken om de oogen te openen voor zonde en ellende, te doen zien op Hem, die daaruit oprichten kan. Verdient zulk Evangelisatiewerk, werk van belange- looze liefde, van reddende barmhartig heid. niet uw steun Hoe groot is Christus, die zulk werk, aan menschen leert door Zijn genade. Namens de Commissie van Geref. Evangelisatie, J. VAN DER MEULEN, Voorz. Met groote bevreemding vragen wij ons afis dit artikel werkelijk van de hand van een bestudeerd en ontwikkeld man Een van beide, of hij begrijpt de strekking van ons artikel niet, doch zoo dom kan Z.Eerw. toch kwalijk geacht worden te zijn of hij veinst die strekking niet te begrijpen. In het laatste geval brengen wij hem het: „Wee U gij geveinsden" in herinnering. Het bezoek in het bewuste hol werd gebracht „uit belangstelling", veronder stelt Z.Eerw. I Men kwam met de flesch om de menschen drank te geven opdat hun mond allerlei schandaligheden zou te hooren geven, en daarvan mededee- ling zou kunnen worden gedaan Z.Eerw. veronderstelt dat dat uitsluitend minder waardige motieven, speciaal het publi- ceeron van die schandaligheden en het in het openbaar trappen van die menschen het doel was van ons artikelMogelijk dat ervaringen in eigen kringen hem deze veronderstellingen in de pen gaven wij zijn ons niet bewust daartoe ooit aanleiding te hebben gegeven. Z.Eerw. begrijpt dus niet dat het doel alleen was persoonlijk te onderzoeken wat van de in Soest rondwarende geruchten waar was, en te trachten door publicatie de oogen te openen van ieder wien dit aanging of kon aangaan Hij begrijpt dus niet dat allerminst belangstelling in die menschen het doel was, doch uit sluitend belangstelling in wat die men schen deden tot schande van ons dorp? Hij begrijpt dus ook niet dat de drank flesch het eenige middel was om tot die kennis te geraken, waar anders elk ander middel zou gefaald hebben Neen. zeker was het niet „barmhartig" die schanddaden en hun bedrijvers openlijk aan de kaak te stellen, doch dit hebben wij ook nimmer beweerd. Is Z.Eerw. of zijn zijne medeleden van de Commissie tot Gereformeerde Evangelisatie al deze dingen ook te weten gekomen zonder drankflesch, maar uitsluitend voorzien van geestelijke lectuur Zoo ja, dan hebben zij schromelijk hun plicht ver zuimd een en ander ter kennis te brengen van de autoriteiten. Zij willen toch zeker ook wel zoo eerlijk zijn te erkennen dat al hun pogingen tot zede lijke opheffing van die menschen radicaal mislukt zijn Gaan zij niettemin met de pogingen door, of willen zij erkennen dat zij 't bij die eene poging gelaten hebben Welnu, als al hun onmacht de bewuste personen zedelijk op te heffen, en aan dergelijke schandalige toestanden een einde te maken, hen gebleken is, dan past geenszins hen, en allerminst hun geestelijken voorman, een woord van protest tegen onze handelwijze, waar ons doel was het dienen van het belang der gemeenschap, van Soest en zijn in woners, doch veleer een woord van waardeering voor wat wij deden, al is dat woord van hun zijde ook in de allerlaatste plaats te verwachten. Wij zullen de eersten zijn, die er ons over verheugen indien naast de oprui ming van het wereldsch vuil ook het geestelijk vuil wordt opgeruimd, als naast de verbetering van het lichamelijk wel zijn van bedoelde personen bereikt kan worden dat ook hun geestelijk welzijn die verbetering erlangt, die het zoo hoog noodig heeft. Wie zou zich niet verheu gen, indien een moreel gezonken schep sel uit het slijk wordt gehaald en een waardig lid der samenleving wordt Wie zou het niet toejuichen indien menschen, minder dan heidensch in woorden en gedragingen, worden herschapen tot warachtige christenen, gebracht worden tot bidden en gelooven Wij bekennen openlijk dat wij tot het bereiken hiervan niet geschikt zijn, en al waren wij dit, daartoe, gezien de personen, niet de minste kans zouden zien. Doch allereerst en bovenal is dit Uw taak, domine, krachtens Uw ambt als verkondiger van het Evangelie, en geen verwijt past U jegens een ander, zoolang gij zelf niet elk uur dat gij van Uwe ambtsbezigheden kondt vrijmaken, hebt besteed tot dien taak. Redactie van „De Soester". op DINSDAG 28 FEBRUARI, 's av. 8 uur in 't gebouw van „RELIGIE EN KUNST", Rembrandtlaan. We stoken ongeveer tot Mei. Raakt ge thans door Uw brandstof heen, Bestel dan spoedig, maar alleen Bij W. D. BOS, KERKSTRAAT, alhier. DAN hebt ge van Uw geld pleizier. TELEFOON 2084 SOEST Beste brave Soesters, had U dat ooit gedacht Dat 'n oud trammetje aan huur nog zooveel geld opbracht? Als 'n vader ontvangt Frans U, diep buigend aan zijn deur, En Teus de Kat fungeert als film-explicateur. Helaas't eerzaam bedrijf wordt nu geliquideerd, De bokken zijn verkocht en Teus is 'm gesmeerd, Er zat „leven" in dat zaakje, dat was wel voor elkaar.. Maar 'k geef U de verzekering 't is allemaal niet waar. Reeds eerder schreef ik het, 'k hoop dat U mij begrijpt, Er is geen enkle Soester die de kat in 't donker knijpt, Maar waren er geen braven die daar 's avonds henen gaan Dan was zoo iets onmogelijk en kon dus niet bestaan. Men denkt misschien't was netjes, het was daar toch geen knip Men zag slechts oude krotten en een verdwaalde kip. Het trammetje stond te pronk, geen sprake van gevaar Maar 'k geef U de verzekering 't is allemaal niet waar. Het heele gammele zoodje wordt naar 't vendu gebracht En 't landgoed Beukenlaan wordt dan publiek verpacht, Ik ga er vast naar toe, doe 'n bod op Frans z'n pet, En bied ook 'n flinke prijs voor Teus de Kat z'n bed. En Grada d'r matras krijgt 'n eereplaats in m'n huis, 'k Richt dan 'n theater op„De gedresseerde luis" Ik hef 'n kwartje entree, 't publiek staat weldra klaar Maar 'k geef U de verzekering 't is allemaal niet waar. Er is in Soest 'n vereeniging getiteldEer en Deugd, Die over 'n bekeerde zondaar van harte zich verheugt, De president ging ook eens naar Beukenlaan op stap Offreerde Frans een borrel eti 't eerelidmaatschap. En Teus, die is brutaler en beter „bij de hand" Kreeg 't baantje van portier en tevens collectant. Grada werd heilsoldate, al viel dit haar ook zwaar Maar 'k geef U de verzekering 't is allemaal niet waar Nu komt tot slot „lest best", 'k vertel U tot besluit: Één trammetje wordt omgebouwd en wordt gemeentespuit, Het andere wordt verloot en tot hun groote vreugd, Wordt d' opbrengst afgestaan aan 't bestuur van „Eer en Deugd" En kunnen Frans en Teus hun werk eens niet meer doen Dan krijgen beide vast hun welverdiend pensioen, Een zakduit voor een proppie en 'n Zondagsche sigaar Maar 'k geef U de verzekering 't is allemaal niet waar. KEES SPOTVOGEL. TELEF. 2173 SOESTDIJK Stroomend, warm en koud water Centrale verwarming Speciaal adres voor Dejeuners, Diners, warme en koude Schotels Ingezonden Bulten verantwoordelijkheid der Redactie. Mijnheer de Redacteur! Verzoeke beleefd eenige plaatsruimte, bij voorbaat mijn dank. Het was voor mij een heele opluchting Zaterdag j.l. in Uw geëerd blad het ingezonden stuk van een geheimzinnige Mijnheer H. A. S. te lezen. Wat was n.1. het geval Ik kreeg daar een 14 dagen geleden bezoek van een mij onbekend heer, die mij van alles, ja van alles prijsopgave vroeg, alles noleerde en dat ging vergelijken met alle groote en kleine plaatsen hier in den omtrek. Ik wist. niet wat dat alle maal beteekende en heeft daar een paar nachten over liggen piekeren wat dat toch wel wezen mocht, totdat ik Zater dag uit den droom geholpen ben. Deze mijnheer (haast zeker dezelfde H.A.S.) was een der grootste economen van Europa en wist, in de zoo korten tijd dat hij hier onbekend inwoner was, klaar te spelen en wetenschappelijk vast te stellen „de winkeliers zijn hier duur der dan op andere plaatsenIk gevoel me nu zeer gelukkig hier in Soest te wonen nu zulke groote mannen gereed staan hier blijvend inwoner te worden. Ja, want zoo heb je er geen dertien in een dozijn. Ik zal op het verdere van den heer H. A. S. niet ingaan en laat dat gaarne over aan diegenen wien 't aangaat, maar zou toch gaarne van hem eens een vergelijkenden staat hebben van al dat verschil in prijzen. Geen uitverkoop-, opruimings- of reclameprijzen, maar gangbare prijzen. Men zou dan meteen kunnen zien, dat al die koopjes, humbug reclame, niets anders is dan om op andere artikelen soms tot 100, ja 150 procent winst te maken, maar 't komt dan uit de groote stad en winkeliers, die hier hun belasting betalen, kunnen toezien dat artikelen, die hier voor dezelfde prijzen verkrijgbaar zijn, op andere plaatsen gekocht worden. Wij, Soesters, moeten ons hervormen, maar dan toch zeker niet in de richting van H. A. S., die niet eens zijn naam durft noemen, maar wel ongegrond anderen durft bekladden. Neen, mijnheer H.A. S., kom maar eens op met heel je weten schap, waar de lommerd geen duit op geeft! Maar dan je volle naam. Zulke groote mannen behoeven die niet te verzwijgen, foeil Dankend, K. KAZIUS. Wij hadden niet anders verwacht of tegen het stuk van den heer H. A. S. zou wel worden geprotesteerd. In de eerste plaats is het niet juist van den heer S. om te generaliseeren; wanneer door hem ondervinding is op gedaan dat een winkelierof ambachtsman te duur is, dan wil dat toch zeker niet zeggen dat ze alle te duur zijn. Wij meenen dat Soest veilig een vergelijking met omliggende plaatsen kan volstaan. Helaas wordt er de klad wel eens in gebracht door een. enkeling die van „snijden" houdt, maar dat wreekt zich tenslotte in zijn eigen zaak. De politie kan niet meer doen dan zorgen voor naleving der verordeningen wanneer in de verordening geen verbod staat tegen overhangende rozenstruiken, kan daar nu eenmaal niets tegen gedaan worden. Dat de belastingen hier hoog zijn, weten we allemaal wel. Maar dat is het gevolg van vroeger wanbeheer, toen rechts de lakens uitdeelde, waartoe ook behoorde de wethouder onder wiens hooge bescherming het Soester Nieuw- blad staat, waar ieder, en de midden stand zeker niet het minst, thans onder gebukt gaat. Red. Atelier „MODERN" KERKDWARSSTRAAT 15 Atelier DAGELIJKS GEOPEND Soest, 19/2 '28. M. de R. Gaarne had ik opname in Uw veel gelezen blad over een „AMENDE HONORABLE"! Nu de behandeling der Begrooting door den Raad is afgehandeld, heeft men de commentaren door de Plaatse lijke Pers hierover gegeven, kunnen lezen. t Is niet ieder mogelijk de begrootings- vergaderingen te volgen, daarom vervult de Pers de schoone rol van vertolkster van het gesprokene. Het spijt mij daarom, dat een gedeelte dier Pers, hare lezers een onreële critiek voorhoudt, die misschien de lezers wel bevredigt, maar toch feitelijk in strijd is, met de werke lijkheid. Het gaat en ging wel degelijk om bezuiniging. Deze bezuinigingspogin gen worden belachelijk gemaakt en aangevallen. En zulks gebeurt welbewust en met berekening. Als men objectief staat, tegenover het verhandelde, dan moet men erkennen, dat er buiten de bezuinigingskwestie om, waardoor men thans een uitweg poogt te vinden, een andere strijd wordt gestreden, de strijd om 't herwinnen der machtspositie. Het duidelijkste kwam dit wel uit, in het artikel „Mea Culpa, Mea Maxima Culpa" van de R.K. Bode. Dit „Mea Culpa" is nochthans schijn. De werkelijkheid is, dat men 't getij ziet verloopen. De doodsklokken hooren zij al, al is 't nog, als uit verre nevel. De geheele critiek is een uiting van teleurstelling over het verlies van vroegere macht,

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1928 | | pagina 1