T. VAN VLIET I Modelslagerij I Binnenland H. E. DE^HAAN Maison Har lel DAMES-CONFECTIE. Radiateur Hoezen, Plaatselijk Nieuws LUXE VERHUUR INRICHTING Automobiel-Centrale TELEFOON 2061 Voor prima Brandstoffen JOH. TAK Meylink's Fotohandel A. J. C. MOOY Andriessen. KORTEORACHT 6 t/o POSTKANTOOR Onderdeelen en Assessoires BOSCHSTRAAT 9 - BAARN Rijwielen en Onderdeelen is de Rijwielcentrale, Havik 33 35 maak er boven een gewone straat, zoodat je dus een pracht van een boulevard krijgt, zooals de dempers ook voorspiegelen. Ro- kingracht als ondergrondsche parkeerplaats voor auto's, waarvan je er zeker 200 kunt bergen! En als je dan bedenkt, dat de groot ste officieele parkeerplaatsen in de binnen stad, namelijk Beursplein en Thorbeckeplein elk respectievelijk maar 60 en 70 wagens kunnen bergen, of samen 136 wagens, dan kun je wel nagaan, dat die Rokin-onder- grondparkeerplaats gewoonweg een reuzen uitvinding is! En wat een voordeeltjes! Zand om het Rokin dicht te plempen? Niet noodig! Het is dus nog goedkoopcr dan dempen! En wat een winst zit er in de parkeergelden! Bovendien: de auto's staan overdekt. Er kan een reuzengarage, een ge meente-garage van worden gemaakt! Bo vendien blijft de overdekking van het Rokin boven den grond een extra parkeerruimte voor nog 100 wagens bieden! Nu, mijn jongen, ik hoef je zeker niet te vertellen, dat dit denkbeeld van een zekeren heer G. Staalman Abr.zn. is leider van een autobedrijf, en uitgewerkt door het archi tectenbureau Merkelbach en Karsten, dat hij in een adres bij den Raad onzer vroede vaderen heeft ingediend, algemeene belang stelling trekt. En wat een perspectieven opent dit niet... In Parijs, New-York en Londen prakkizeert men zich een kriek om een uitweg uit het verkeersvraagstuk te vinden en men ont werpt daar ondergronds verkeer ten koste van vele millioenen en enorme bouwkos ten. Maar wij, gebenedijde, bevoorrechte Mokumers, wij hebben het ondergrondsche verkeerskanalensysteem al klaar! Het eeni- ge wat wij hebben te doen, dat is onze grachten leeg te pompen, ze te overdekken met een mooi asfaltdak, waarover het goed rijden is, ze van binnen met beton te be smeren en het ondergrondsche verkeers- tunnelnet >oor autoverkeer is klaar! Want dat op den duur de grachten er aan zullen moeten gelooven, dat staat vrijwel vast, hoe zonde een jammer het ook van die schilderachtige, met oude boomen omzoom de kanalen moge zijn. De schrokop die we reldstad heet, slikt alle oude stadschoon op den duur in, al zullen er wel hier en Amersfoortsche Muziekschoo Prinses Julianalaan 13 bij den Utrechtscheweg. DIPLOMA CONSERVATORIUM daar pittoreske gebouwen en huizen met een „historie" bewaard blijven. En al wit dat niet zeggen, dat al het nieuwe zoo schuwleelijk is, en het oude zoo mooi. En ik ga nog verder. Na de hoofdstad komen de andere steden en dan komt het platteland. Straks moet de Haarlemmer vaart verdwijnen? Goed, we maken er een boulevard van, maar we dempen niet, nee, we pompen weer leeg! En betonneeren, en- zoovoort! En straks rijden we ondergronds van Amsterdam naar Keulen en Parijs! O, zoo! Zoodat ik dan maar zeggen wil, dat dit Rokintunnelplan de meest fantastische vooruitzichten opent. Die om den drommel niet zoo onbereikbaar zijn, als een enke ling misschien wel zou denken. Vijftig jaar geleden waren Jules Verne's fantasieverha len een gewaagde hersenschim van een niet altegader wel-bij-het-hoofd-zijnd pennelik- ker. En nu? Laten we maar niet te hard zeggen: dat kan niet, of, dat is onmoge lijk! Want we hebben langzamerhand ge leerd het woord „onmogelijk" uit ons woor denboek te schrappen. Straks staan we immers toch met onzen autoin het Rokin! De groetjes van OOM BART. DOOR EIGEN NEEF BESTOLEN. Verdachte bekent. 'n Melkboer te R'dam, die zijn zaak geves tigd had in Spangen, bemerkte onlangs, dat hij geregeld geld vermiste. Hij hield 'n oogje in 't zeil, en constateerde daarbij dat er elke week een bedrag van een dertig, veertig gulden Verdween zonder dat hij wist waar het bleef. Waar het herhaaldelijk wegraak te terwijl er nog meer geld lag in het kistje door iemand werd weggehaald, die niet als waar hij het in borg, vermoedde hij dat het een gewone inbreker het huis binnekwam, maar die geregeld terugkwam, en volko men op de hoogte was van alle zaken, die in het huis geschiededen. Hij legde daarom een hinderlaag en wachtte af of het hem Gedipl. Heilgymn. Masseuse KAPELWEG 16 - AMERSFOORT misschien zou gelukken den dader op hee- terdaad te betrappen. Deze dagen gelukte hem dat. Het bleek een 23-jarige neef te zijn, die in het huis van den bestolene was opgevoed en die se dert eenige weken elders woonde. Deze maakte van zijn bekendheid met de. omge ving gebruik om binnen te sluipen en tel kens een bedrag uit het geldkistje weg te nemen. Toen hij den jongeman echter be trapte, had deze onmiddellijk een verkla ring klaar voor hetgeen hij deed. Hij erkende het geld te hebben wegge nomen en dit al herhaaldelijk te hebben gedaan. Maar, zoo voegde hij er aan toe, hij deed dat min of meer gedwongen. Een andere melkboer, een concurrent van zijn oom dwong hem daartoe. Eens op een dag, het was nu al verscheidene weken ge leden, was hij langs het huis van den con current gekomen en toen door diens vrouw gewenkt. Denkende dat zij een boodschap had, was hij naar binnen gegaan, maar nog maar nauwelijks bovengekomen werd hij „betrapt" door den concurrent, die in eens naaar bincn kwam. Ofschoon de jon geman herhaaldelijk had verzekerd dat de vrouw hem maar even naar binen geroe pen had en er verder niets anders gebeurd was, dan dat hij had gevraagd wat er was, beweerde de concurrent bij hoog en laag dat hij hem en zijn vrouw op overspel had betrapt en dat hij er werk van zou maken. Het gelukte hem tenslotte door allerlei bedreigingen den neef zoo bang te maken, aldus vertelde deze, dat hij geen raad meer geweten had. Tenslotte had de con current gezegd, dat hij het wel stil wilde houden, maar dat dan de neef hem elke week een bedrag van 30 moest brengen. Waar hij het vandaan haalde interreseerde den concurrent niet; wanneer de jongen vrij wilde blijven van een schandaal moest hij er voor zorgen dat hij hem het geld bracht. Dat was de reden waarom hij telkens het geld weggenomen had. Want de concurrent had hem niet losgelaten, hij had hem iede- ren keer bedreigd en het was vaak voorge komen dat hij hem op straat zelfs gesla gen had, wanneer hij niet op tijd had be taald. Zoo was hij het slachtoffer van deze gemeene chantage geworden. - MUZiEK-INSTITUUT -- Onderricht PIANO - VIOOL - CELLO ORGEL - ZANG - THEORIE Opleiding exam n Kon. Ned. Tooneel- en Kunstenaars-Vereeniging VEERSTRAAT 30-32 - HILVERSUM De oom die het verhaal geloofde ging op hooge beenen met den jongen naar den concurrent. Maar deze ontkende pertinent, dat hij ooit zoo iets met den jon gen uitstaande had gehad. Toen hij dus op deze manier niet aan zijn „recht" kwam, is de oom naar de politie gegaan. De in specteur die het onderzoek kreeg te voeren had een moeilijke taak. Want de jonge neef hield zijn verhaal door alles heen stijf en strak vol, terwijl daarentegen de concur rent en zijn echtgenootc, die blijkbaar zeer overstuur waren onder de beschuldiging, eveneens volhielden dat zij den jongen nauwelijks kenden. Wanneer evenwel de vrouw zeide dat zij den neef heelemaal niet kende dan antwoordde deze kalm: „En ik ben toch bij je boven geweest!" Een controle daarop te nemen was bijna onmogelijk, daar de neef met zijn oom bo ven was geweest en dus het interieur ken de, zoodat men hem daar ook niet op kon vangen. Deze toestand heeft uren gedurd. De jongen bleef volhouden en men kon ook geen enkel argument vinden waaardoor men bewijzen kon dat de concurrent chan tage had gepleegd. Tenslotte, na urenlange verhooren viel de neef door de mand. Hij had het geld gestolen, zoo bekende hij, en het op zijn spaarbankboekje gezet. Toen hij betrapt werd had hij het eerste het beste verhaal opgedischt dat hem in het hoofd wilde komen, en had hij dat maar rondom den concurrent geweven, dien hij verder niet kende en waarvan hij .alleen maar wist dat hij een concurrent van zijn oom was Het geld, een bedrag van 400, werd op het spaarbankboekje teruggevonden. En de knaap werd door de politie voorloopig in bewaring gesteld. BAARN.. In het Baarnsch Lyceum wordt tot 1 Maart een tentoonstelling gehouden van werken der leden van de Gooische Kunst kring. DE LOONLIJSTEN VOOR DE ONGEVALLENVERZEKERING EN DE BEDRIJFSTELLING. In December hebben, evenals in vorige jaren, alle hoofden van ondernemingen, welke volgens de Ongevallenwet 1921 ver- zekeringsplichtig zijn, de loonlijsten voor 1930 ontvangen. Deze lijsten wijken in zooverre van de ge bruikelijke af, dat enkele vragen eenigszins gewijzigd zijn en dat aan de loonlijsten over het tweede halfjaar een uitslaand vel ge hecht is, waarop een aantal nieuwe vragen voorkomen, uitsluitend op den toestand op 31 December 1930 betrekking hebbende. Verder zijn deze loonlijsten op gekleurd papier gedrukt. De reden van deze bijzonderheid is door den" Minister van Arbeid, Handel en Nij verheid in een, de loonlijsten begeleidend schrijven uiteengezet. Er zal n.1., indien het wetsontwerp, dat de Regeering voornemens is binnenkort in te dienen, tot wet verheven wordt, op 31 December 1930 een bedrijfs- telling plaats hebben. Tn andere landen moe ten de ondernemers voor de bedrijfstelling speciale vragenlijsten invullen, doch in Ne derland zal, voor zoover de verzekerings- plichtige ondernemingen betreft, ook naar aanleiding van de te dien opzichte door de ondernemers-organisaties geuite wensehen, gebruik gemaakt worden van de loonlijsten voor de Ongevallen verzekering. Daardoor wordt het afzanderlijk vragen van gegevens voorkomen. Deze methode, welke o.a. ar beidsbesparing voor de bedrijfshoofden ten doel heeft, kan echter alleen dan met suc ces worden toegepast, indien de loonlijsten juist en volledig ingevuld worden. De Ra den van Arbeid zijn aangewezen om het noodige toezicht op de invulling der loon lijsten te houden en alle gewenschte inlich tingen te verstrekken. Onjuiste, onvolledige of slordige invulling zal tengevolge hebben, dat schriftelijk of mondeling nadere inlich tingen moeten worden verstrekt, een werk, dat tijd en geld kost. Daarom wordt een ernstig beroep gedaan op de welwillende medewerking »van alle bedrijfshoofden om de speciale loonlijsten met de grootste nauwgezetheid juist en volledig in te vullen. Het doel van de bedrijfstelling is een bc- Amersfoort OPRUIMING - van alle voorradige Nieuwste modellen hoorlijk inzicht te verkrijgen in den om vang en de samenstelling van het geheele Ncderlandsche bedrijfsleven. De bestaande gegevens zijn alle beperkt tot bepaalde be drijfsgroepen of tot ondernemingen van een zekeren omvang. Doordat die gegevens ook met verschillend doel en op verschillenden grondslag verzameld zijn, kan er niet een geheel van gemaakt worden. Bovendien zijn er een aantal punten, waaromtrent niets of zoo goed als niets bekend is. Onbekend zijn, om eenige voorbeelden te noemen, het aantal en het vermogen der krachtwerktui gen in de nijverheid, het aantal en de soort der zaken zonder personeel, het aantal en de soort der winkels, het aantal en de soort der binnenschepen. Omtrent deze en nog zoovele andere punten zal de bedrijfstelling het materiaal moeten verschaffen, dat noo dig is voor allen, aan wie de zorg voor het bedrijfsleven is opgedragen of die zich met de bestudeering envan Bezig houden. Daar om zij ieder bedrijfshoofd doordrongen niet alleen van zijn wettelijke, maar ook van zijn moreele plicht om door het verstrek ken van juiste en volledige gegevens de tot standkoming van een goede, betrouwbare bedrijfsstatistiek te bevorderen. KAARTSPELEN IN DE TREINEN. Het bestuur van het Ned. Werklieden verbond „Patrimonium" heeft zich met een adres tot den Minister van Waterstaat ge wend, waarin het wijst op het euvel van kaartspelen in de treinen. De bedoeling die hierbij voorzit, is niet te wijzen op de prak tijken van bekende zwendelaars, want daar tegen wordt reeds door de directies opge treden, doch de aandacht te vestigen op het spel tusschen reizigers onderling, waarbij dikwijls groote bedragen worden verloren. NED. HERV. GEM. NAARDEN. Het college van notabelen der Ned. Herv. Gemeente te Naaiden heeft op het schrijven van den heer J. Linck geantwoord, dat als de heer "Linck, als hij na inzage der rekening en verantwoording, zich bezwaard voelde, hij zijn bezwaren terstond bij het college van notabelen had moeteen indie nen. Toen het beroep van een orthodoxen predikant niet uitgesloten was, heeft-hij ge zwegen en eerst daarna is hij actie gaan voeren. Het gelaakte beheer van Kerkvoogden voldoet aan alle eischen en spreken notabe len hun tevredenheid uit over de wijze waarop kerkvoogden zich van hun taak kweten. Om den heer J. Linck eenigszins op de hoogte te brengen, deelen zij verder mede, dat de landerijen en een hofstede zijn ver kocht en dat de daarvoor ontvangen gelden in hypotheken en fondsen zijn belegd, waarop ter zijner tijd de gebruikelijke ver antwoording zal volgen. Aanbevelend, JOH. KOSTER. Heerenstraat 20 - Telef. 2706 HILVERSUM DE WAARDE VAN DE THEOSOOF VOOR DE GEMEENSCHAP. Hierover sprak Mevr. W. A. L. Ros- Vrijman uit Den Haag, voor het Centrum Soest van de T.V. Ned. afd. de spreekster begon haar gloedvolle rede, die door het publiek zeer aandaachtig gevolgd werd, met te zeggen, dat men de theosoof gewoonlijk voorziet van een etikette, daar men meestal hoort: een theosoof is iemand, die vegeta riër is, geheelonthouder is, gelooft in reïn carnatie, in karma, in Boeddha en de laatste tijd ook in Krishnamurti. De theosoof ge loofd niets, onderzoekt alles, en hij be schikt over de meest mogelijke vrijheid van denken. Om lid van de Theosofische Ver. te wor den is alleen noodig te onderschrijven dat N.V. Gobel's Steenkolenhandel Torenstraat 10 Telefoon 2090 SPECIAAL ANTHRACIETZAAK men mee wil werken tot het vormen van een kern van broederschap der menschen zonder onderscheid van ras, geloof, sexe, kaste of kleur. Theosofie is niet een stelsel van leerlin gen, het is de Goddelijke Wijsheid (Theo- sofia), die Wijsheid, die zoo groot en wijd is als de wereld zelf. Geen godsdienst, geen religieuse vereeniging, "of wat dan ook, be zit „de Waarheid", maar allen bezitten zij een deel er van. De mensch die zoover ge komen is, dat hij dit inziet, en overtuigd is van de „eenheid" van al wat leeft, omdat er is één alles doordringende Kracht, één Leven, één Geest, waardoor, waaruit en waarin alles bestaat in die geopenbaarde wereld, die mensch voelt de Eenheid, en zijn houding verandert. Hij krijgt verant woordelijkheid tegenover het geheel, daar hij begrijpt, dat zijn leven invloed heeft op het geheel, en die veranderde houding, dat inzicht in de Goddelijke Eenheid van al wat leeft en is, stempelt hem tot theosoof. Niet door te gelooven, niet door een geloofsbe lijdenis te onderschrijven komt de mensch tot dit inzicht, maar door tot zich zelf in te keeren, door de God in ons te vinden en dat Goddelijke beginsel uit te doen stralen. Wij moeten worden „Goden gelijk" zooals Christus dat 2000 jaar geleden zeide. De theosoof is dus verdraagzaam tegen over andersdenkenden;want die verscheiden heid in vorm is de eenige mogelijkheid van openbaring van de Eenheid. Het leven hult zich in vormen, maar zoodra de vorm geen uitdrukking meer kan geven aan 't groeien de leven wordt de vorm verbroken en een nieuwe opgebouwd! De ontwikkeling van de geest wordt behcerscht door de wedcr- belichaming reïncarnatie) en door de wet van oorzaak en gevolg. Deze wet is niet een straf, maar een natuurwet, die het mogelijk maakt, dat het leven zich ontwik kelt van onbewustheid tot bewustheid enz. De mensch die zoover gekomen is, kan fij nere vermogens ontwikkelen en daardoor veel meer doen voor de menschheid. De spreekster legde de nadruk er op, dat theosofen zeer veel gevonden worden buiten de T.V., daar elk mensch, die bovengeschre ven houding tegenover het leven in neemt een theosoof is; en niet alle leden der T.V. theosofen zijn. Men wordt geen theosoof door lid te worden van dc T.V., maar door ernstig aan zichzelf te arbeiden, opdat de Christus in ons gestalte neme, zooals Pau- lus tot zijn leerlingen zeide. De groote beteekenis voor de gemeen schap van deze veranderde houding is te vinden in: Godsdienst, niet alleen te belij den met de lippen, maar een uitleven van de Waarheid, die men daarin vindt. Als Gods dienstleeraar zal hij nooit uitsluiten, daar hij weet dat zijn Godsdienst niet de eenig zalig makende is! Groote verdraagzaam heid tegenover andersdenkenden en zoeken naar punten van overeenkomst. De wijsbegeerte zal dan niet een hersen gymnastiek zijn, maar het zal het heffen van begrip uit de stof, waarin het gehuld is, tot de wereld van het Goddelijke, worden. Dan zal wijsbegeerte de lichtende kaars zijn, zooals de oude scholen van Grieken land, Egypte en Indië eens waren. Als Kun stenaar is hij de priester van het altaar van de Schoonheid en is het zijn taak om God te brengen tot de menschheid, in een schil derij, een gedicht, een bouwwerk, kortom overal in. Die kunstenaar zal schoonheid brengen aan het volk in alle gebruiksarti kelen zonder dat dit kostbaar behoeft te zijn. In de opvoeding komt een heel ander inzicht naar voren. Als de ouders een ander inzicht in het huwelijk hebben, wetende, dat een goed, nobel huwelijk een lichtende plek in onze samenleving is, en een slecht hu welijk een rotte plek! Hij zal er van over tuigd zijn, dat de vereeniging van man en vrouw alleen dan Goden waardig is, als G. G. J. AiBLAS het gebaseerd is op een groote innerlijke waardeering; maar dat het niet mag zijn een band tusschen twee lichamen. De moe der zal weten, dat zij een groote geestelijke en stoffelijke verantwoording heeft tegen over het ongeboren kind. De vader heeft deze plicht ook, want van de geestesverhou- ding van vader en moeder hangt zeer veel af. Laten wij er van overtuigd zijn, dat het stichten van een gezin een heilig werk is. Opvoeden moet niet langer africhten zijn, maar individueele ontwikkeling worden in een atmosfeer van harmonie en geestelijke vrijheid. De wetenschap heeft tot resultaat in onze tijd, dat de laboratoria's voor het vernielen en dooden van de menschheid. En dat komt doordat ons onderwijs materialistisch is, en dat men de stof primair denkt inplaats van de geest. Niet alleen verstandelijke ontwikkeling voor het kind en de jonge mensch, maar ook geestelijke ontwikkeling. De theosoof werkt voor vrede, voor ont wapening, omdat wij overtuigd zijn, dat de oorlog in onze ontwikkelingsphase niet meer noodig is; maar dat er een wereld gerechtshof komen moet voor het beslech ten van eventueele geschillen der volkeren. Oorlog is nu een misdaad geworden. De theosofische vrouwen en moeders heb ben een groote taak te vervullen in het vraagstuk der vrede. Wij moeten een groote keten vormen, om te voorkomen dat onze kinderen op hun schoonste leeftijd uitge moord zullen worden. Overal in de wereld is een weerzin tegen de oorlog bij de vrou wen, niet uit lafheid, niet uit zelfzucht of domheid, maar omdat zij beseffen, dat het Gods wil niet kan zijn om elkaar te ver moorden en ongelukkig te maken. Werkt allen voor de vrede, opdat wij uit de volheid van ons hart zullen kunnen zeg gen: Uw wil geschiede gelijk in den hemel als ook op aarde. OPGERICHT 1899 ALLLEEN EERSTE KWALITEITEN! TELEFOON No. 330 POSTGIRO No. 146487 OVERZICHT N.V. CENTRALE SLACHTPLAATS. Geslacht in de maand November 1929: 41 runderen, 10 pinken, 6 vette kalveren, 1 graskalf, 59 varkens en 6 paarden. Buiten de N.V. (huisslachtingen) 40 varkens en 5 geiten. December 1929: 43 runderen, 11 pinken, 8 vette kalveren, 71 varkens, 6 paarden, 1 hit, (huisslachtin gen) 66 varkens en 3 geiten. Januari 1930: 40 runderen, 15 pinken, 7 vette kalveren, 62 varkens, 6 paarden, 1 schaap, (huisslach tingen): 41 varkens, 2 geiten. Ingevoerd in genoemde maanden: 4244 kilogram versch vleesch. Afgekeurd in de maanden November en December 1929: 4 runderen, 1 paard, 3 schapen, 1 graskalf en 4 nuchteren kalveren. Van runderen: 64 longen, 5 harten, 25 levers, 1 milt, 1 maag en darmen, 5 nieren, 15 uiers, 8 darmsch. klieren, 18 keclgang- klicren, 2 koppen, 5 K.G. ongesmolten vet. Van varkens: 96 longen, 8 harten, 6 le vers, 1 milt, 1 maag en darmen, 4 nieren, 9 darmsch. klieren, 10 kaakklieren, 2 K.G. ongesmolten vet. Van paarden: 3 longen en 3 levers. Van kalveren: 6 nieren. Hel GOEDKOOPSTE ADRES voor - AMERSFOORT - G. H. W. RIJWIELEN met garantie, van. af f 38.50. - En Gros en Detail CHRISTEN-VERVOLGING IN RUSLAND. In zijn vergadering van 4 Februari j.1. nam de Kerlceraad der Geref. Kerk alhier, het^ besluit zich te wenden tot de Classis te s-Hage, met het verzoek een bidstond te doen houden 'tegen de vervolgingen waaraan de Christenen in Rusland bloot taan. Ook uit het buitenland bereiken ons be richten, die hetzelfde doel beoogen. NEDERL. VEREEN. TOT BESCHERMING VAN DIEREN. Afdeeling Baarn, Soest en Omstreken. Bovengenoemde afd. van genoemde ver eeniging houdt, in samenwerking met de Ned. Vegetariërsoond, afd. Soest, op Dins dag 18 Febr. 1930 in gebouw „Religie en Kunst" een filmavond. Als sprekers zullen optreden de heeren L. H. van Wijk, uit Weltevreden, over Practische Dierenbescherming, en Felix ürtt, uit Soest, over Gemoedsrust. Medewerking wordt verleend door een Dameskoor ondtf- leiding van Fred. Breek- veldt, Baarn. De aanvang is 8 uur. De toe gangsprijs is naar verkiezing. COMPETITIE DAMMEN. Dinsdag j.1. had de returnwedstrijd plaats tusschen de Damclub Soest I en Amers foort I. Dezen wedstrijd wist Soest te win nen met een voorloopige uitslag van 8—6. De einduitslag wordt vermoedelijk 119 voor Soest. Door dit resultaat staat Soest thans op de tweede plaats. Gewonnen werd door de heeren H. Bak ker, P. Floor, D. Staal. Remise: B. Bak ker, S. de Zoete. JEUGDDIENST. De 5de Jeugddienst van dezen winter zal gehouden worden Zondag, 16 Februari, des avonds ten 7 uur, in de Rembrandtzaal. Ds. J- I. van Schaick zal dezen dienst leiden. ARBEIDSBEURS Voor de gemeente-slachtplaats te Utrecht wordt gevraagd een opzichter-keurmeester 2e klasse, salaris 2250.— tot 3150.— per jaar. Wielrijden wordt vereischt. Ervaring van werkzaamheden aan het openbare slachthuis sterkt tot aanbeveling. Schrifte lijke aanbiedingen te richten tot den di recteur districts-arbeidsbeurs te Utrecht. Aanvraag werkkracht voor het gem. Ar chief te Amsterdam wordt gevraagd een klerk; bij voorkeur komen in aanmerking een wetenschappelijk arch. ambtenaar, 2e klasse. Salaris 1800.— a 3000.—. Uit sluitend schriftelijke aanbiedingen aan den dir. der arbeidsbèurs te Amsterdam yoor 25 Februari. voor CENTRALE VERWARMING HAARD en KACHEL is UW ADRES (voorheen: KLEMAN BERGHUISJ Kantoor: Kerkpad la Tel. Kantoor 2180 Huis 2186 Vraagt prijzen I Vraagt prijzen I „BRAVO." Naar wij vernemen zal de eerste Soester Mondaccordian-vereeniging „Bravo", opge richt 10 Dec. 1928, Directeur de heer G. J. Schouten, deelnemen aan het groot Natio naal Concours te Amersfoort, te houden op 9 Juni 1930. AFSCHEIDSREDE Ds. J. Ch. W. KRUISHOOP. Ds. J. Ch. W. Kruishoop, die beroepen is naar Bodegraven, hield 1.1. Zondagavond in de Ned. Herv. Kerk zijn afscheidsrede voor een buitengewoon groot gehoor. Onder het zingen van Ps. 99 vers 1 werd hij door collega van Schaik naar den kansel geleid, waarna hij zijn predicatie aanving over Hebreën 13. Aan het einde dankte de scheidende lee- raar collega van Schaik en den Kerkeraad voor de genoegelijke samenwerking. Ook richtte hij zich nog toe den organist, tot de Schoolvereeniging, tot de Catechisanten en ten slotte tot den Burgemeester. Nadat nog de heer van der Flier, na mens het Chr. Schoolbestuur Ds. Pannebak ker namens de kring Amersfoort, ouderling van Herwaarden namens de Kerkvoogdij en Ds. van Schaik namens den Kerkeraad en de geheele Gemeente het woord hadden ge voerd, verliet de Gemeente na het zingen van Ps. 68 17 de kerk. OUDEGRACHT 183 TELEF. 10341 Camera's - Fotografie- en Projectie-artikelen AFWERKEN VOOR AMATEURS Groote sorteerirg ALBUMS GEVONDEN VOORWERPEN. Zilveren broche. Herderhond (kleur geel). Heerenhandschoen. Knipmes. Krielhaantjc. Handschoen. Vulpenhouder. Huissleutel. Te Soesterberg gevonden: Wandelstok. Autowiel met band. Wollen handschoen. Rol draad. Portemonnaie met inhoud. Kastsleuteltje.

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1930 | | pagina 2