Ctittthaal JE (EIZERSH10N' Binnenland. L. J. HOKSBERGEN Handel in gedistilleerd Massa's Schilletje Se Bllo Plaatselijk Nieuws. Soesterberg. Amersfoort. Het Valutahuis Andriessen. „T I V O LI VERGUNNING Hotel-Café-Restaurant DANCING NIC. J. EGTBERTS,^ euGèNe PASTOOR J. H. G. JANSEN BENOEMD TOT AARTSBISSCHOP VAN UTRECHT. Pastoor J. H. G. Jansen, Vicaris Cape- tularis van het Aartsbisdom te Utrecht, is door den Paus benoemd tót Aartsbisschop van Utrecht. De nieuwe functionnaris is ifi 1868 te Leeuwarden geboren en ontving zijn eer ste opleiding te Rolduc. Hij studeerde ver volgens aan de Siminaria te Rijzenburg en Culenborg en werd 15 Augustus 1893 tot Priester gewijd. Hij was als kapelaan en assistent achter eenvolgens werkzaam te Heeg )fr.') Sneek, en aan de St. Walburgs-Parochie te Arn hem. In 1899 werd Kapelaan J. H. G. Jan sen benoemd tot Professor aan het Groot- Seminarie te Rijzenburg, welke functie hij vervulde tot 1908. In 1909 werd hij be noemd tot Pastoor te 't Goy bij Schalk wijk. Korten tijd later werd hij Pastoor te Harlingen en in 1918 pastoor van de Onze Lieve Vrouwen-Parochie aan de Biltstraat te Utrecht. In 1921 werd Pastoor Jansen Kanunnik van het Metropolitaan Kapittel van Utrecht en in 1929 verliet hij de O.L. Vrouwen-Parochie aan de Biltstraat en werd benoemd tot Pastoor van de H. Hart- Kerk te Oudwijk, eveneens te Utrecht. In het najaar van het vorige jaar werd hij be noemd tot Deken van de stad Utrecht en in October van hetzelfde jaar, na den dood van wijlen den Aarts-bisschop van Utrecht Mgr. van de Wetering nam hij als Vicaris- Capitularis de loopende zaken van het Aartsbisdom waar. PROTESTEERENDE PREDIKANTEN. Collectieve uittreding. Wijl naar hun oordeel de Ned. Bond van Predikanten steeds meer de allures van een moderne vakorgaanisatie aanneemt en zij de agitatie van den secretaris ds. D. Boers te Den Haag in het orgaan van den Bond tegen de wettige kerkelijke instanties, met name tegen den Raad van Beheer, aller minst kunnen goedkeuren, hebben een 7- tal Ned. Herv. predikanten te Rotterdam benevens een em. predikant voor het lid maatschap bedankt. LIBERALE STAATSPARTIJ DE VRIJHEIDSBOND. Uitbreiding van het hoofdbestuur. In de algemeene vergadering der Libe rale Staatspaartij De Vrijheidsbond (op 31 Mei en 1 Juni te 's-Gravenhage) zal van be- stuurswege o.a. de uitbreiding van het hoofdbestuur met zes leden en de reorgani satie van het secretariaat worden voorge steld. VERHOOGING TREINSNELHEID. Op sommige baanvakken 100 K.M. per uur toegestaan. In het eerste lid a in art. 68 van het Al gemeen Reglement voor den Dienst op de Spoorwegen is de grootst toegestane snel- (voorheen R. FRESE, Hofleveranciers. BAARN. Vleeschhouwerij Varkensslachterij Nijverheidstraat 13 Telefoon 31 BESLIST EERSTE KWALITEIT Dagelijks hooren en bezorgen. heid voor personentreinen vastgesteld op negentig kilometer in het uur. Hetzelfde artikel van. dit reglement bevat echter de bepaling, dat voor personentreinen, samen gesteld uit daartoe bijzonder aangewezen rijtuigen en bagagewagens, loopende op spoorwegen, daarvoor door den Raad van Toezicht 1) goedgekeurd, door dien Raad grootere snelheden dan van negentig kilo meter in' t uur kunnen worden toegestaan. Van deze bevoegdheid is thans door de Directie der Nederlandsche Spoorwegen (art. 107bis A.R.D. draagt deze bevoegd heid over op de Directie) gebruik gemaaakt en zij heeft bepaald, dat personentreinen, sa mengesteld uit 4-assige hoofdspoorrijtuigen en 4-assige hoofdspoorbagagewagens op de ondergenoemde baanvakken met eene snel heid van honderd kilometer in het uur ver voerd mogen worden. Amsterdam C.S.Rotterdam D.P. Amsterdam W.P.Utrechtgrens bij Ze venaar. UtrechtGouda. UtrechtEindhovenVenlo. Amsterdam C.S.Amersfoort. Deventergrens bij Oldenzaal. UtrechtAmersfoort. AmersfoortZwolle (alleen opgaand spoor). ZwolleGroningen. Hieraan is nog de bepaling toegevoegd, dat in bogen met een straal kleiner dan 1000 meter en grooter dan 750 meter, de snelheid niet meer dan negentig kilometer in het uur mag bedragen. Deze wijziging van de grootst toegestane snelheid zal binnenkort worden ingevoerd. Het is niet de bedoeling hiervan voorloopig gebruik te maken bij het inleggen van trei nen, maar wel om eventueele vertraging te kunnen inrijden. Het is een stap in voorwaartsche rich- Wijnen en Likeuren. SPECIALITEIT in de bekende SL1JTERIvan HAVIK 41. TELEFOON 292 ting, die laten wij hopen tot versnel ling van het verkeer zal bijdragen. 1) Tegenwoordig door den inspecteur- generaal der Spoor- en Tramwegen. DE AVONDEN VOOR DE V. A. R. A. Gelijk men weet, heeft de minister van Waterstaat onlangs aan de V.A.R.A. het volgende gevraagd: a. den vooravond van Zaterdag 19 April den verjaardag van Prins Hendrik aan de A.V.R.O. af te staan. b. een regeling te treffen, dat op den avond van Zaterdag 30 April het laatste gedeelte van de A.V.R.O. en het eerste ge deelte de V.A.R.A. zou uitzenden. Van de zijde van de V.A.R.A. werd hier tegen bezwaar gemaakt, omdat reeds maat regelen genomen waren, welke een uit zending, in het bijzonder op 19 dezer, niet meer ongedaan konden maken. Het Hbld. verneemt thans, dat de minis ter bepaald heeft, dat op de avonden van 19 en 30 April de Hilversumsche zender ter beschikking van de V.A.R.A. zal zijn. UTRECHT, Potterstr. 22, Vreeburg 36, Steenweg 62. HILVERSUM - Leeuwenstraat 28. AMERSFOORT - Krommegracht 4. Het meest gesorteerde en goedkoopste adres voor SIGAREN, SIGARETTEN, TABAK OPROEP! Aan alle ingezetenen die tot het welsla gen van een einde Mei a.s. te houden Bazar willen medewerken ten bate van een Zie- ken-auto voor de Vereeniging „Eerste Hulp bij Ongelukken", Afd. Soest. Een collecte en concertavond hebben on geveer 1/4 van het benoodigde kapitaal opgebracht. De commissie doet daarom nogmaals een dringend beroep op Uw aller medewerking. Inzendingen van allerlei aard zijn wel kom, zooals Handwerken, Kunstvoorpen, Houtsnijwerk, Giften in natura, enz. enz. Onderstaand Dames-Comité, hiertoe door de Commissie aangezocht, is gaarne be reid Uwe inzendingen in ontvangst te ne men. Het Dames-Comité: Mevrouw Deketh, Beukenlaan 1. Mevrouw Dr. R. de Vos, Lindenlaan 16. Mevrouw Dr. Donker, Middelwijkstraat 8. Mevrouw Ds. v. Schaick, Herv. Pastorie. Mevrouw Ds. v. d. Spek, Beethovenlaan 2. Mevrouw E. M. Breure, Kerkrad N.Z. Mcj. S. J. M. Rupert, Steenhofstraat. Mcj. Alkema, Driehoeksweg 4. Mej. Chr. A. Hille, Rembrandtlaan 21. Mej. R. J. v. Doornik, Kerkpad N.Z. 20e. Mej. M. van Herwaarden, Torenstraat 1. ZIEKEN-AUTO. Ten bate van de Zieken-Auto zal op Dinsdag 29 April a.s. des avonds te 8 uur precies, in het gebouw van de R.K. Jonge lingsver. „St.-Joseph" een Humoristische avond worden gehouden, aangeboden door Dr. G. O. MEULMAN, te Amsterdam. Medewerking zal worden verleend door eenige Dames, alsmede Heeren Medische- studenten. Het geheel belooft een zeer gezellig en avond te worden. JEUGDDIENST PAASCHMAANDAG. Op Paaschmaandag zal een jeugddienst gehouden worden in de Rembrandtzaal 's-morgens om 10 uur. Deze dienst zal geleid worden door Ds. J. S. van Schaick, terwijl „Soli" ook haar medewerking heeft toegezegd. TIJDREDE VAN PROF. Dr. G. WISSE, over „Het Naderend Wereldonweder' verband houdende met de geloofs vervolging in Rusland. Daartoe uitgenoodigd door de Kerke- raad der Chr. Geref. Kerk trad Woensdag avond in genoemd kerkgebouw voor een zeer talrijk gehoor als spreker op Prof. Dr. G. Wisse, Docent aan de Theologische School te Apeldoorn, tot het houden van bovengenoemde rede. Deze samenkomst werd aangevangen met het zingen van Ps. 68 17, waarna Prof. Wisse voorging in gebed om vervolgens zijn onderwerp te beginnen en zijn tijdrede op te bouwen uit de gedachte der H. Schrift naar aanleiding van de Openbaring van Johannes 17 3b en 14a. De geschie denis van worsteling om te komen tot ver lossing en vrijmaking. Hierbij gaat het om de vraag: moet de mensch door den mensch, of moet hij door God verlost en vrijge maakt worden. Deze eerste vorm „de mensch door den mensch verlost en vrij gemaakt" is den laatsten tijd geweldig toe genomen. De mensch van de wereldmacht ooals Daniël ons schildert de wereld machten die elkander zullen opvolgen om de vrijmaking der menschheid, voorgesteld in vier beesten: de leeuw (het Babylonische Rijk), de beer (het Rijk der Meden en Per zen), het luipaard (het Grieksche-Macedo- nische Rijk) en het allergeweldigste mon ster, met ijzeren tanden in den bek en tien hoornen op den kop (het oude Romeinsche Wereldrijk). Dit laatste tijdperk is echter nog niet geëindigd, neen de Openbaring van Johannes leert ons, dat de oude Ro-1 meinsche wereldmacht zal optreden in drie verschijningen en wel: le. het Keizerrijk,, het Statenleven van Europa, 3e. het tijdperk zonder koninklijke hoeden. Bij dit laatste tijdperk vertoont het beest zich in zijn meest afschuwelijken vorm. Dit is het beest van de Anarchie. Anarchie beteekent practisch, dat we nu net zooveel tyrannen krijgen als we vroeger onderdanen hebben gehad. Zie naar Rusland aldus prof Wisse. Hier is men.het verst gevorderd. Hier beschouwt men het geloof aan God als een hinderpaal op den weg naar het stoffelijk paradijs. In Rusland staat het beest vol Godslaste ring. De leuze is daar. Door atheisme tot revolutie. Spreker merkt op, dat deze uiting, zooals die nu in Rusland voorkomt nog nooit vroeger heeft plaats gehad. Hier is niet sprake van het verdelgen van een be paalden godsdienst, neen alle godsdienst wordt vernietigd. Wat kan hiervan de reden zijn? Zeker is het, dat het Czarisme met zijn knoet veel onheil heeft gebracht. Spreker komt tot de conclusie, dat Rusland is het land van de sociale ellende. -- MUZiEK-INSTITUUT - Onderricht PIANO - VIOOL - CELLO ORGEL - ZANO - THEORIE Opleiding voor het examen der Kon. Ned. Toonkunstenaars-Vereeniging VEERSTRAAT 30-32 - HILVERSUM Vanwaar is het Bolsjewisme en wie wa ren de pioniers? Om op deze vraag te be antwoorden greep spreker terug in de 2e helft der 19e eeuw en wees op Bakounin een der geestelijke vaders van het Bolsje wisme, die onder meer gezegd heeft, dat de sociale ellende is ontstaan door het geloof aan een bestaan van een Opperwezen. Door iemand boven ons te weten worden wij slaven. Dit weerlegt spreker en zegt, dat erkennen van God geen slavernij is. Zoo is Rusland vergiftigd en eindelijk oogsten we in de 20e eeuw de ontzettende vruchten. Spreker maakt hier enkele op merkingen en zegt dat de religieuze fun damenten van het menschelijk wezen niet kunnen worden uitgeroeid. Als de donder boven Rusland loeit dan is dat een beginsel der smarten en dan moeten we nagaan waar deze broeiing van HOTEL CAFE RESTAURANT GROES 53 a HILVERSUM LUNCH koud of warm f 0.85 Keuze uit 30 verschillende Schotels. onweder vandaan gekomen is. Dan moeten we uitroepen: Zij hebben des Heeren Woord verworpen, wat wijsheid zullen zij hebben. Het vindt zijn oorsprong in het Deïsme, dat van Engeland over Frankrijk is geko men met zijn kritiek op God. Louter ver standelijke critiek wat God aan den mensch heeft geopenbaard. Dit is het volk geleerd en moet leiden tot revolutie. Laten we onze Volke bekend maken wat Groen van Prinsteren en Kuyper geleerd hebben, dat de vrijzinnige opvatting van den bijbel en den godsdienst de wortel is van socialis me en bolsjewisme. Afbuiging van het woord van God voert naar den afgrond. Men kan tekeer gaan tegen Bakounin, Trotsky e.a. maar de oorzaak ligt in de principieele afbuiging van Gods Woord Wanneer men Gods Woord verwerpt, dan moet dit consequent leiden tot „Geen God, geen meester." Spr. wijst hier naar Frank- HOF 19 - AMERSFOORT - TBLEP. 370 PRIMA CONSUMPTIE BILLIJK TARIEF ZALEN TE HUUR voor VERGADERINGEN, BRUILOFTEN PARTIJEN Beleeld aanbevelend, G. BELDER rijk en wel op de climax Voltaire, Rous- seau, Marrat en Robespierre. Spr. zal van avond niet een opsomming geven van de Russische gruwelen, maar wel wil hij even scherp doen uitkomen, dat de revolutieleer is de religie van het ongeloof. De wereld oorlog was het begin der wereldrevolutie die thans in Rusland begonnen is. De mensch moet tot zijn vrijmaking niet door den mensch verlost worden, maar door God den Heere. Geest en stof, deze twee beginselen staan tegenover elkander. En nu moet de mensch gelouterd worden om tot glorie te komen. Wanneer dan de we reldomwenteling zal losbarsten, dan zijn we in God gerust. Het moge ons overval len, het overvalt God niet. Gods kerk zal dan midden onder het onweder staan in Hem gesterkt, wetende dat niet Trotsky e.a. de teugels in handen hebben, maar dat God de Heer regeert", hetgeen de aanwezigen verzocht wordt te zingen uit Ps 99 1 en 2. Hierna brengt spr. de vraag naar voren, of wij nu moeten wanhopen aan de toe komst van het Christendom? Neen, nog al tijd bestaat de spreuk: „Het bloed der Mar telaren is het zand der kerk." Dit zullen zij in Rusland ook ondervinden. Het Chris tendom heeft nog reserves. Wel zullen er donkere dagen komen, men voelt het on weder naderen. De zoelte en de rossige gloed van den hemel stemmen tot een angstig nadenken. De strijd zal zwaar wor den, maar hij zal worden gewonnen want Jezus Christus heeft de wereld overwon- nen. De wereldmacht beteekent niets bij de macht van God. Spr. besluit zijn rede met de waarschuwing: „Tenslotte bereide dag. Geslacht na geslacht heeft hij zoo zien komen en gaan, maar geleidelijk, onmerk baar haast. En toch heeft hij de mensch beneden hem den langen weg zien afleggen, die van den vóórhistorischen en primitie ven tijd door de geschiedenis heen naar den nieuwen en nieuwsten tijd voert. Hij heeft de gangen in alle levensverschijnselen van de samenleving kunnen naspeuren en zoo kunnen waarnemen, hoe het leven zich ont plooien ging. De verbizondering van zijn volk rondom ging langzaam wijken voor de maatslag van de groote golven van de we reldzeeën. In dien zin heeft hij langzamer hand de grenzen van zijn streek min of meer zien uitwisschen, die niet langer meer een afgeslotenheid, een begrensdheid is, maar welke individualiteit zich ook heeft opgelost in het groote leven rondom. En naast geologische veranderingen zag hij van dichtbij de groote wijzigingen in het planten- en dierenleven van zijn landschap. En behalve klimatologische veranderingen, die zich in onafzienbare tijdsperioden vol trokken, maakt hij dagelijks nog de groote wisselingen in de weersgesteldheid mede, waardoor het aanzicht van zijn omgeving telkenmale als omgetooverd wordt. Zoo kent hij dagen, waarop het vrien delijk zonlicht zijn stralen uitgiet over een blakende heide en over kleurende bosschen en lichtende heuveltoppen, zoodat alles blinkt en glinstert, om, op en boven het landschap, alsof elke lucht- en stofdeeltje als met licht en leven bezield is. Hij tuurt dan in oneindige verten, in werelden van licht. Als de lucht bewolkt is, of grijs en lood kleurig, dan trekt er ook een vale tint over Laanstr. 20, BAARN, Telef. 491 Vanaf 15 gulden voor't geheele hoofd PERMANENT W-AVE V, jaar gegarandeerd. Onduleeren.Wasschen, Knippen Watergolven, Verven, Manicure Gezichtsmasage Parfumerieën - Toiletartikelen Alle soorten HAARWERKEN, welke op eigen ateliers wor den vervaardigd. een ieder zich voor, want God zal komen met Zijn oordeel." Nadat Prof. Wisse in gebed had geëin digd werd gezongen, waarna allen onder den indruk van het gehoorde het kerkge bouw verlieten. EEN NIEUWE ZAAK. Dinsdammiddag te 3 uur werd in de To renstraat een nieuwe rund-, kalfs- en var kensslagerij geopend door den heer J. Spelt, welke verscheidene jaren hier en in andere zaken werkzaam -is geweest. De heldere witte tegels geven een keurig cachet aan den winkel, die reeds volgehangen was met een beste jonge Paaschkoe, waarvan met de feestdagen best een stukje zal sma ken. Alles was op z'n voordeeligst uitge stald; een bloemetje, aangeboden door vrienden, volmaakte het geheel. Wij wen- schen de jonge ondernemer succes in z'n zaak, de Torenstraat is er weer door ver beterd. VAN DEN HEUVEL. Even boven de andere heuveltoppen uit stekend, verheft de Stomperd zich zwaar en rustig boven het wijde heidelandschap. Alhoewel niet van reusachtige hoogteafme ting, domineert hij toch min of mer over de omgeving, waarin hij uren ver zichtbaaT is. Van dichtbij en veraf onderscheidt men duidelijk zijn begroeide heuvelrug en eer biedwaardige kruin, die in zachte breede golving van donker en ondoorzichtbare tint zwaar en massief tegen de haar omringen de transparante lucht afteekent. Meji noemt hem de Stomperd vanwege zijn stompe kop en hierdoor en door zijn min of meer massaale afmeting is hij altijd een der attractiepunten van deze streek ge weest, waarin hij een zekere populariteit ge niet, die hem in gunstigen zin van zijn minder bekende broeders onderscheidt. Als een kolos, stoer en stevig en beproefd wordt hij niet alleen van vere gezien maar spiedt hij zelf ook naar alle hoeken en kan ten en waakt zoo over de bewoners als een vader over zijn onmondige kinderen. Want waar men den voet ook zet of waarheen men zich ook begeeft, zoo niet het bosch hem aan 't oog onttrekt, volgt overal de blik van denaardschen reus, die immer waakt en trouw de wacht houdt, ook voor de luchtvaarders, voor wie hij een duide lijke en reeds op zeer verre afstand geziene wachter en wegwijzer is. En de rol van wachter heeft hij al ontelbare eeuwen ver vuld. Ontstaan in een tijd, die zich verliest in de onbekendheid van een peilloos verleden, is hij getuige geweest van het ontstaan en dikwijls vergaan van vele alluviale en nieuwvormingen in ons land. En zal dit blijven doen in der eeuwen onafzienbare tijd, zoo menschelijke hand niet schendend ingrijpt en zijn bestaan en duurzaamheid intact laat. Zijn hooge leeftijd, die de eeuwi ge jeugd is, dwingt wel eerbied af. Want de ervaringen van eeuwen hebben hem oud, wijs, bezonken en beschouwend gemaakt, hij heeft een belangrijk stuk geschiedenis van de wording van de aardkorst en daar mee van de menschheid zelve meegemaakt en hij heeft de wending der tijden beleefd en overleefd. Van de eerste vestiging van menschen in deze streek zou hij wellicht kunnen gewagen, cvenzoo van hunne wis selingen en lotgevallen tot op den huidigen zijn heuveltop, evenzoo, wanneer de wol ken door het luchtruim jagen, nagezeten door den stormwind. Maar wat er ook gebeure, ia de natuur en in het leven, steeds blijft de Stomperd onbeweeglijk, onaandoenlijk, onaantastbaar, als boven de stormen en hartstochten en vuurgloed verheven, steeds indrukwekkend en zwijgend. En dus neemt hij ook aan de meeningsverschillen en menschelijken strijd van de bewoners beneden nooit deel, want hij staat er boven. En toch staat hij met zijn voet op de aarde temidden van het Leven, maar hij beteekent de oplossing van de bewegende vraagstukken daar beneden, de éénwording, de synthese van het leven zelf. Wegwijzer dus ook in geestelijken zin. En evenals in 't Alpenlied voelt de jonge ling de borst zwellen bij 't aanschouwen van zijn top, die hij in jeugdigen overmoed in duizelingwekkende vaart bestormen wil. Ook hier wijst hij naar hooger en is voor deze landstreek, wat een toren zijn kan voor een stad. In dienst gesteld van technische doelein den is zijn plateau nu verboden terrein ge worden, dat vroeger een geliefkoosde rust en uitkijkplaats was voor spelevarenden en wandelaars. Men genoot dan van het on vergetelijk panorama, dat zich bij helder weer naar alle zijden ver en grootsch ont rolde. Naar het Zuiden, waar het oog wel dra de pyramide van Austerlitz ontdekte en weldadig rusten bleef op het donker groen van de zwijgzame Zeister en Wou- denbergsche bosschen; naar het Westen, waar de Utrechtsche Dom zich statig achter en boven het woud verhief; naar het Noor den en Oosten, waar een liefelijk dal vol kleurenrijk licht en schaduw het oog be koorde en den toeschouwer niet los liet, totdat de blik stuitte tegen weer een an dere heuvelrij van licht en kleur langs welker helling zich de torens en huizen van Bussum, Hilversum, Soest, Baarn en Amersfoort op schilderachtige wijze groe peerden. Ondanks alles blijft de Stomperd toch karakter en cachet verleenen aan zijn om geving en is als hoogste top van de eerste onder zijn gelijken. Een wegwijzer in de woestijn, voor jong en oud, voor inwoners en vreemdeling. Een brok aarde, dat vorm en gestalte heeft aangenomen en daarom benoemd is. Een stuk zwijgend, eindeloos durend leven, dat bij de wisseling der jaargetijden wel van kleed verandert, maar overigens zich gelijk blijft en dat temidden van den oce aan van 't golvende en vlietende leven, on verwrikbaar is als een rots. Waarom een opblikken naar hem een eeuwigheidsgedachte kan opwekken. „TOESCHOUWER." PLEZIERTOCHTEN K. L. M. Door de K. L. M. zullen vanaf 17 tot en met 21 April a.s. dagelijks van 117 uur pleziertochten boven Utrecht en omstreken worden ondernomen. De afvaarten hebben plaats op het vliegveld te Soesterberg, ter wijl de prijs 6.per persoon bedraagt. METERHUUR ELECRTICITEIT AFGESLAGEN. Met voldoening kan worden vermeld, dat de Meterhuur voor verbruik van clectrische stroom, hier en daar, waar deze nog zeer hoog was, sinds de vorige maand belang rijk is afgeslagen. Een loffelijk voorbeeld, dat navolging verdient. GEVl vraag* 7C9 ai

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1930 | | pagina 2