JVieuws- en Advertentieblad Verschijnt Woensdag en Zaterdag Banketbakkerij „Nieuwerhoek" No. 3 THUIS. N.V. Middenstandsbank BIJKANTOOR: SOEST Verhuring van Safe Loketten STOOMWASSCNERIJ Binnenland. Plaatselijk Nieuws, Hoogst fijn AMANDEL- en BOTERGEBAK SUKKEL EN Co. - Telefoon 2317 - SOEST Eerste Soester Algemeene Begrafenis-Onderneming Begrafenissen - Transporten - Crematie's Soesterberg. Hyg. Stoomwasch en Strijhinrlchtlng BAARN Acai.ialaan 20 - Tel. 474 Firma W. C. v. d. VEEN Negentiende Jaargang Zaterdag 10 Januari 1931 BUREAU VOOR ADMINISTRATIE VAN WEEDESTRAAT 7 S0ESTD1JK ADVERTENTIËN EN INGEZONDEN STUKKEN WORDEN INGEWACHT TOT UITERLIJK DINSDAGS- EN VRIJDAGSMORGENS 10 UUR AAN HET BUREAU UITGAVE: N.V. EERSTE SOESTER ELECTR. DRUKKERIJ v.h. G. v. d. BOVEN KAMP ADVERTENTIËN: VAN 1 TOT 5 REGELS 75 CTS., ELKE REGEL MEER 15 CTS. GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. GROOTE KORTING ABONNEMENTSPRIJS I 1.— PER DRIE MAANDEN, FRANCO PER POST REDACTIE- EN ADM.-ADRES: VAN WEEDESTR. 7 - TEL. 2062 - SOESTDIJK HET AUTEURSRECHT VAN DIT BLAD WORDT UITDRUKKELIJK VOORBEHOUDEN OVEREENKOMSTIG ARTIKEL 15 VAN DE AUTEURSWET 1912 (STAATSELAD NUMMER 380) Dit nummer bestaat uit 2 bladen. Om een „thuis" te maken, moet men de dingen van den geest hebben liefde en al de schoone dingen van liefde, offervaardigheid en vriendelijk heid en zachtheid en teederheid en oprechtheid en geduld, en al die an dere dingen EDWARD L.EIH PELL. Er wordt zoo dikwijls gewezen op de groote beteekenis die het gezin, het „thuis" voor elk volk het?ft, men noemt het het „bolwerk van ons volksbestaan" en men zou het nog tal van indrukwekkende na men kunnen geven, als de „wieg der natie" en zoo meer. Het is ook inderdaad heel be langrijk, het gezin, omdat daarin de jonge staatsburgers worden grootgebracht en ge vormd en hun opvattingen en idealen bij gebracht, hier wordt de grond gelegd voor hun moraal, hun begrippen, hun karakter, en het is dus duidelijk, dat de collectiviteit van al deze gezinnen, de bakermat is van de nieuwe natie. Wil men, dat de komende maatschappij beheerscht zal worden door weer hoogere idealen en begrippen dan er thans gelden, wil men. dat de komende maatschappij een gelukkiger, harmonischer combinatie van menschen zal zijn, dan de huidige, dan dient de opvoeding in het ge zin daarvoor te zorgen, omdat de kinderen van thans, straks de nieuwe maatschappij zullen uitmaken. Maar een huis alleen maakt nog geen „thuis." Dat hebben we gezien, toen de radio zijn triomftocht over de aarde begon. Men meen de nu, dat door deze attractie, het huis een trekpleister rijker was geworden, die de uithuizige jeugd aan den huiselijken haard zou binden. Doch men kwam bedrogen uit. De opgroeiende kinderen, die even kort dooi de radio geboeid waren, bleven even uit huizig. Wat begrijpelijk was. Want deze materieele attracties zijn niet in de eerste plaats de cement die de leden van het ge zin zoo hecht tezamen bindt. De ware ce ment voor dat doel zijn de dingen van den geest, „Liefde en al de schoone dingen van „Liefde", zooals Edward Leih Peil het uitdrukté. Want: wat is eigenlijk ons „thuis"? Is het alleen maar een huis, met de noodige, liefst zoo comfortabel mogelijk ingerichte kamers? Is het een soort van, nou ja, instituut, waar we naar toe gaan om te rusten en te sla- voor Amersfoort en Omstreken VAN WEEDESTRAAT 37 TELEF. 2097 Deskundige voorlichting bij den in- en verkoop van Effecten. Verzilveren van Coupons Handelscredieten incasseeringèn Spaar-Deposito's rente 37s% Beheerder: J. N. FLEMPER VAN BALEN pen en te eten, na ons werk? Is het niets anders dan een goedkoop en min of meer gezellig „kosthuis"? Beteekent het niets meer voor ons dan een plaats, waar we van tijd tot tijd naar terugkeeren, om den schijn van fatsoen en deugdzaamheid op te hou den: Meen, zegt Rev. H. J. Dale, als het dat alleen maar is, dan is het niet den naam van „thuis" en al het schoone waarvoor die uitdrukking staat, waardig. Thuis is niet slechts een gebouw, het is een atmosfeer; het gezin is niet zuiver en alleen een combi natie van individuen, het is een gemeen schap die bezield wordt door een gemeen- schappelijken geest en beheerscht door een gemeenschappelijk belang. Verder is het „thuis" een symbool. Alle aardschc instellingen die rein en nobel in uitdrukking en doel zijn, zijn typen der he- melsche; en het huis is daaronder geenszins het minsteElke zegen waarvan het ons voorrecht is hier te genieten, en die bij draagt tot de werkelijke verrijking van het leven, is slechts een voorsmaak van de groo- tere ervaring, die nog gemanifesteerd moet worden.... Indien, zegt Dale, onze huizen slechts bewaard werden in hunne onbevlek te kracht en vreugde en heiligheid, en onze kinderen aangemoedigd werden het goede en ware en schoone lief te hebbën, zou er spoedig een verandering beginnen plaats te grijpen, welke te zijner tijd de geheele mo- reele en geestelijke atmosfeer van ons land zou veranderen. De toekomst is aan de kin- STOOMEN-VERVEN deren van vandaag, en de kinderen van van daag worden gevormd door het leven van thuis om hen heen. Dus komt de roep lot ons allen ervoor te waken, dat ons „thuis" iets is, dat datgene benadert, wat het be hoorde te zijn.... En dat is: een burcht en haven tegelijker tijd van liefde en al die schoone dingen daarvan, als offervaardigheid, vriendelijk heid, oprechtheid, geduld en al die andere dingen FLORIS C. PIJLERS VAN DEN VREDE. Dr. Louis Raemaekers schrijft in de Te- lé^raaf „Eenzijdige of ontijdige ontwapening van die volken, welke eerlijk en oprecht den Vrede op de basis van internationale recht spraak nastreven, ware niet alleen een mis daad aan henzelven, doch ook aan de ge heele menschheid. Zij, die ontwapening vooropstellen op grond van hun onpractisch de feiten ne- geerend idealisme, laden een zware ver antwoordelijkheid op zich, want zij maken zich tot medeplichtigen van die oorlogs zuchtige natiën, welke de ontwapening slechts voorstaan om daardoor met meer kans van slagen zekere buurstaten te kun nen overrompelen. Qui'se fait brebis est mangé par les loups. Zoolang zekere volken geneigd zijn een al te gewillig oor te leenen aan hun den oorlog verheerlijkende leiders, zoolang die volken slechts van oorlog worden weerhouden door hun te geringe kans op overwinning, zoo lang is het van de met oorlog bedreigde volken schaapachtig, indien zij die kans door zelfverzwakking verhoogen. Voor ons eigen land heeft prof. De Lou ter nog onlangs aangetoond, dat een ontij dige ontwapening gelijk zou staan met een niet te verantwoorden roekeloosheid. Vol komen terecht! Niemand zal ons verden ken ons leger anders dan voor defensieve doeleinden te willen gebruiken. Schrijver dezes heeft gedurende den oor log met woord en beeld een actieve campag ne gevoerd om onze legersterkte zoo krach tig mogelijk op te voeren, ja: om zoover te gaan, dat alle valide mannelijke Nederlan ders er op voorbereid zouden worden om, als de nood aan den man kwam, onze onaf hankelijkheid te kunnen verdedigen. De revelaties van Hötzendorf (Stellung- nahme van 13 April 1918), Hindenburg (Ju ni 1918), de Mémoires van von Bülow (kei zerlijk besluit van 1904) bewijzen voor wie het nog zou willen ontkennen, dat ons eigen land, trots den schijn, in even groot gevaar was als België. Onder dezelfde omstandigheden zou ik weer precies zoo handelen als tijdens den oorlog. Toch heb ik gedurende maanden aan alle fronten in Frankrijk zooveel bijge woond en medegemaakt van de duizend- soortige en millioenen menschen omvatten de ellende, dat het mij nu tot een levenstaak geworden is, alles te doen om een herhaling voorgoed onmogelijk te maken: om betere waardeering en goede verstandhouding on der alle volken te bevorderen; om te komen tot economische samenwerking en rationee- le productie van alle levensbehoeften. En dan is er maar één weg: verzekert eerst den volken, dat hun veiligheid internatio naal gewaarborgd en aan geen enkelen twij fel onderhevig is. Eerst daarna kunnen en zullen zij met een gerust geweten afstand doen van de door henzelven georganiseerde defensie. .Eerder NIET. Een middenweg bestaat er NIET. Toen ik de\e gedachte eenige dagen gele den in een teekening heb uitgedrukt, werd het onderschrift abusievelijk omgezet; en niet de veiligheid, doch de ontwapening vooropgesteld. Deze verkeerde volgorde is van zoo principieelen aard, dat ik haar hier mede wensch te rectificeeren en te verkla ren." HET RIJKSOPVOEDINGSGESTICHT Bij de Tweede Kamer is ingediend een wetsontwerp tot wijziging en verhooging van het 4e hoofdstuk der Rijksbegrooting voor 1930. Deze verhooging is o.a. bestemd voor een reorganisatie van dc Rijksopvoedingsge stichten voor jongens. Dit houdt verband met de opheffing van één dezer gestichten, waardoor de beide andere, ter opneming mede van de categoriën van het opgeheven gesticht, geschikt moeten worden gemaakt. Het Amersf .ortsche gesticht zal uitslui tend bestemd worden tot vakgesticht, het Doetinchemsche in hoofdzaak voor de be oefening van land- en tuinbouw. Dit ge sticht zal echter ook d'enen voor de eerste opneming van verpleegden, terwijl hier de zwakzinnige knapen en de schooljongens mede zullen worden ondergebracht. Ten behoeve van deze voorzieningen wordt thans aangevraagd 68.000 voor de verbouwing van het gesticht te Doetinchem en den bouw van een hoeve aldaar en 211.500 voor de verbouwing van het ge sticht te Amersfoort, bouw en installatie van werkplaatsen en bouw cener inrichting voor verpleging in afzondering. DIEFSTAL. Donderdagavond waren twee jongens te Amersfoort bezig diefstal te plegen uit het tuinhuisje bij het gebouw van den Raad van Arbeid. De concieige dier instelling is aan het verhhuizen van het oude naar het nieuwe gebouw en nu waren eenige huis houdelijke voorwerpen tijdelijk in het zo merhuisje gezet. De twee dieven werden evenwel ontdekt door een agent van politie, die de heeren al het gestolcne netjes op "het hoofdbureau liet breng' n. Het waren de 24- jarige F. uit Utrecht, en de 19-jarige A. uit Amsterdam. CHR. VROUWEN BOND. De afd. Soest hield Dinsdagavond te 8 uur een samenkomst in de Rembrandtzaal welke aardig bezocht was. Na gebed en het lezen van Ps. 84 richtte de presidente Mevr. Landweer-de Visser zich tot den spreker voor dezen avond Ds. Verwaal uit Alkmaar, en dankt hem voor de medewerking om voor de afd. een lezing te komen houden. Er heerscht nog steeds misverstand over den Bond, maar hij bedoeld alleen de vrouw be wust te maken voor haar verantwoordelijke Christelijke roeping. Daarop verkrijgt Spr. het woord voor zijn referaat over: ..Een Bankroet." Spr. zal niet optreden als een duistere profeet, daar hij weet dat de afd. goed gefundeerd is, ook niet spreken over de malaise, waaronder ieder gebukt gaat, maar over het zoeken en tasten over het „waarom en waartoe" en omtrent de be stemming van den mensch, en de verborgen heid der Godzaligheid. Het heidendom dat in het duister zit, trok God van Boven naar het Stof der aarde, en ook de mensch werd miskend. De dich ters zongen wel van een paradijs op aarde, en de Epos. vereerde zijn helden, maar de dissonant .,de Dood" bleef. Zij zongen van het Verloren Paradijs, maar niet van het gevonden Paradijs. Hun kennis omtrent God was duister. Maar al deze volken heb ben niet* zonder doel geleefd voor God, Hij had zijne bedoeling met hen. Al werd Pha- raö verheven om God te verdelgen, de we reldtaal verbreidde het Evangelie. De klas sieke oudheid wordt wel eens genoemd de jeugd der menschheid. Bij de Grieken was het leven, alles ging snel, de Romeinen wa ren de overwinnaars der wereld, alles was bij hen in dienst van de kracht. Het had het genie van het recht. Grieken en Romeinen bereidden de weten schap voor, 't waren gaven Gods, voor de menschheid. Maar met dat alles kwamen zij niet verder om de levensvragen op te los sen, alles liep uit op een „bankroet." De Brahmanen kwamen tot bewustzijn van eigen nietigheid. Het Bocdhisme trad op tegen de Esjezen van het Brahmisme, en nog een derde der menschheid gaat er onder gebukt. Confusius leerde ze alles wat gericht was op de moraal. Religie was Staatsgodsdienst, Kunst was Kunstvaardig heid. Uit China kwam het materialisme, de Islam werd geboren in Arabië, Mohammed verkeer de eenheid, Allok is 'n Oostersch aespoot. Zijn leer wordt door het zwaard uitgebreid, (het is grenzeloos fana tisme). Dit spel is door den Turk voortge zet. Hij voert de Halve Maan in zijn banier van den valschen Profeet. Deze religie is ook niet in staat de mensch te bevredigen. Troosteloos en vertwijfeling is 't Grieksch- Romeinsche leven. Is het de wijsgceren, dan gelukt de oplossing te vinden: Heel het heidendom is troosteloos „bankroet." Men zoekt de verlossing in eigen gekozen weg. In de 18e eeuw was het Rousjeau, die in dien diepverdorren tijd de mensch terug wilde voeren naar de natuurstaat, het voor spel der revolutie. Dit herscheppen van de natuur naar het menschplijk geluk, is het spotbeeld der wereldgeboorte. Hierop volg de het rationalisme, buiten de rede, mits, daarmede alles, hetwelk Nietsche tot in het uiterste doorvoerde. Hij noemde het christe lijk stelsel verderfelijk, het Christendom was zedelijk vergif, waardoor alles bedierf, sterk invidualisme, maar de groote vraagstukken omtrent God en mensch wer den daardoor niet opgelost. Dit materialis me heeft zijn stempel gezet op deze eeuw. De kennis van den Onzienlijke wordt dwaasheid genoemd. De Christen zoekt ech ter de adeldom van den mensch in den hof van Eden, niet in de diergaarde, want hij is een kind van stof. Dit materialisme leidt tot atheisme, verwant aan 't socialisme, dat anti-christelijk is en anti- religieus. In de 20e eeuw gaat men nu vertellen dat in den mensch een goddelijke kracht leeft, wat reeds de Doopers wisten. Materialisme maakt troosteloos en geeft geen vrede. De vele malen bekroond. Slagroomwafels 10 cent per stuk. TELEFOON 2232. AANBEVELEND, F. H. EU WE. EFFECTEN - COUPONS - PROLONGATIËN - SAFE DEPOSIT Alle Bankzaken -Fa. M. HAKS en WED. D. HAKS. Opgericht 1899 TELEFOON 2146, 2037, 2002 D. HOOLWFRF, Dir. verborgenheid der Godzaligheid ligt in den Bijbel waar oorsprong en doel van den mensch is beschreven. Alles roept om het Evangelie als de Blijde Boodschap, waar de beelddrager God in wordt belicht. Hij, die ons roept is getrouw, die het ook doen zal. Na het zingen van Psl. 72 11 ging de inleider voor in kort gebed. POST EN TELEGRAFIE. Onbestelbare stukken waarvan de afzen ders onbekend zijn terug ontvangen te Soest in de 2e helft van December. Brieven Binnenland: Cato de Jong, Baarn. Jilles Spelt, Utrecht. Briefkaarten Binnenland: Mad. d'Hamecourt, Zeist. R.K. GEM. ZANGVEREENIGING. ,Utile Dulce." Genoemd gemengd koor onder leiding van den heer Anton Poncen Jr. uit Utrzcht, gaf gepaseerde Dinsdagavond haar eerste uitvoering in de zaal van „Eemland", welke zeer druk bezocht was. Medewerking werd verleend door den feestarrangeur Hcnri Nolles uit den Haag. Nadat de voorzitter, de heer J. C. Flapper allen het welkom had toe geroepen en er zich over verheugde dat de opkomst zoo schitterend was, spoorde hij aan dat meerderen zich als lid zouden aan sluiten. Daarop werd het eerste nummer van het programma, het Wilhelmus naar voren gebracht, hetwelk door allen staande werd aangehoord. Direct moest erkend worden dat wij met de opvatting van den directeur niet accoord gaan, men zong veel te vlug en het klonk veel te forsch. Nog beter kwam dit uit in het teere lied „Wilt heden nu tre- dagavond eenige oogenblikken getoefd bij de onderbreking der danslessen, die week aan week uit dezelfde ambitie van de beoefenaars(sters) vragen. Het was sen d(e week aan week uit dezelfde ambitie er om te beginnen gezellig, en intiem, de ouders en verwanten der leerlingen namen eens polshoogte, wat altijd geapprecieerd wordt, en het was er prettig vol. Een zeer goed strijkje onder leiding van den heer de Ruiter uit Amersfoort zorgde voor prettige dansmuziek, waarop lustig werd gedanst. De dames hadden extra werk van hun avondcostuum gemaakt, het was een lust voor het oog daar eenige oogenblikken te toeven. De jaszband-bedienaar ontpopte zich nog als een prettige causeur met een eigen programma en zelfbegeleiding, wat natuur lijk in sloeg. Alles bijeen een prettige ver- poozing, een voorproefje voor de herhaling op 8 dezer. Deze club mag gezien worden. Vervolg Plaatselijk Nieuws 2e blad. VAN DEN HEUVEL. In een onzen vorige artikelen konden we met groote voldoening gewagen van den gunstigen indruk, die op een intiemen feest avond, door een der alhier bestaande ver- eenigingen gehouden, op alle aanwezigen zonder onderscheid gemaakt werd. Nog is die indruk niet vervaagd, voortlevend niet alleen als een zoete herinnering, maar ook als een verlangen naar een da capo nu en dan. En gewis zouden dergelijke feesten of gezellige bijeenkomsten, waarvan jong en oud profiteeren konden, ieder op zijn wijze, het hier in Soesterberg heel wat aantrekke- den", wat, als het stemmig wordt gezongen ontroert, nu geleek het veel op een w.i.s- tempo. Wij willen daarom aan die prestatie van den dirigent niets te kort doen, daar hij zeer tactvol en muzikaal leidt, het koor zong zeer zuiver, wat van andere vereenigingen niet altijd,kan gememoreerd worden. Het is misschien een, meer moderne opvatting maar wij houden liever vast aan de oude beproefde melodie. „Ave Veruin" en „Stil le Nacht" was zeer goed, daar lag sentimi- rant in, dit onderscheid viel direct op. Het zeer mooie kersllied van B.. Diamant heb ben wij wel beter gehoord, vooral het bou- che ferme was te forsch, die moet langzaam wegsterven. Verder bezit liet koor goede te noren en een zeer beschaafde barirton. Haar eerste optreden naar buiten, (onze meening op zij gezet) was heel gelukkig. Er is genoten. Ter afwisseling trad op den heer Henri Nolles uit den Haag, een han dig goochelaar, moppentapper en schaduw beeldenaar, zoodat dit alles insloeg. Daarbij was het uiterst correct. De heer Stroot uit Utrecht gaf ook door zijn zangersgave te genieten een paar aardige nummers. Dat alles te forsch klonk lag geloof ik, voor een deel aan de zaal, aan de coulissen en aan het voorhang. De heeren Butzclaar verzorg den piano en viool, tot slot een gezellig sa men zijn en een tot weerziens aan „U. D." SOIREE IN OCKHUIJZEN. Ten einde, een door een samenloop van omstandigheden ontstaan misverstand uit den weg te ruimen, (ons was n.1. medege deeld dat er in Ockhuijzen dit seisoen niet werd gedanst) ofschoon reeds het geheele seisoen daar de beentjes van den vloer zijn geweest, onder leiding van den dansleeraar H. Bouma, die dat altijd tot in de uiterste puntjes correct uitvoert. Wij hebbén Dins- lijker maken. Het zou bovendien de men schen meer er meer aan hun plaats binden, terwijl het de toenadering en saamhoorig- heid in niet geringe mate bevorderen zou. De afleiding, die nu meestal wat verder ge zocht moet worden, zou het overbodig ma ken, waardoor ook het laat thuis komen, soms op een wat ongewone manier, waan neer de laatste gelegenheid niet meer ge haald kan worden, tot het verleden zou gaan behooren. Men weet nu tenminste alvasten dat is van zeergroot belang, dat een prettige opvoering hier grooten opgang vindt. Voor dien verkeert men daaromtrent nog in twij fel. Maar dit nu eenmaal klaar en duidelijk vast staande, kan men met groote stel ligheid de vraag doen: Waarom zou een herhaling hiervan geen kans van slagen hebben, nu de levensvatbaarheid ervan zoo klaar als de dag gebleken is. Wat hierbij ook van niet te onderschatten beteekenis is, dat is voorzeker wel het feit, dat op bedoelden feestavond met een mini mum van geldelijke middelen er een maxi mum van effect bereikt werd. De uitvoering was bijna geheel en al het werk der leden en van enkele belangstellenden. Door die actieve deelname uit den boezem der ver- eeniging konden de uitgaven zóó gering blijven, dat men er verbaasd van staan zou, indien men weten kon, hoe betrekkelijk on beduidend zij wel waren. Voorwaar een verrassing was dit, die an ders gewoonlijk in het leven naar de andere zijde uitvalt, daar het geldelijke toch veelal de klip wordt, waarop veel plannen stranden moeten. En vooral in dezen tijd, waarin financieele faveurtjes in 't algemeen meer en meer tot de zeldzaamheden gaan behooren, trekt een dergelijke gunstige uitslag dubbel de aan dacht. Ook is gebleken, dat evenals vroeger,

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1931 | | pagina 1