I RembrandtTheater l 3 pd. prima Margarine voor 75 ct. CITY-THEATER in het Kaashuis Ingezonden. Voor de Kinderen Advertentiën DE VROUW VAN EER Centraal Theater Hilversum, Tel. 436 Vanaf Vrijdag den geheelen week het schitterende film werk! stuurman. Ongemeubileerde Zitkamer Huisje Rri jsopgaaf „Radio Luxor", Parkstraat 3, Baarn, Telef. 492 GENOOTSCHAP N EDER L A N D F R A N K R IJ K AFDEELING ,,'T GOOI" T O O N E KL V O O R STELLI U L< A VARE SPIEGEL- EN LIJSTENMAKERIJ - ETSENHANDEL Zoolang de voorraad strekt. rige vrouwelijke getuige had de invasie bij gewoond. Aan dat vernielen had de aanwe zige Doldersche niet meegedaan. Wat door den Soesterman werd beantwoord met:,,Hij het 't wel gedaan. Een ander de schuld er van geven!" Elk der heeren kreeg f 10 te betalen en wee den 17-jarige, als hij voortaan weer niet naar zijn moeder zou luisteren. Het verweer van eens te willen drinken aan de pomp had geen effect gesorteerd. Daar was onze Jack weer. Men kent hem nog wel, Jack van Soes- terberg, de smousachtige volgens signale ment. de kippendiefachtige volgens getui gen, de engelachtige volgens zijn baas. Deze laatste kon heden niet aanwezig zijn en had schriftelijk uitstel gevraagd. De Kantonrechter ging daar niet op in; dacht zeker: ook van de prettigste operette krijgt men eenmaal genoeg. Men weet, dat de beweerde kippenmoor- derij, die Jack indertijd zou bedreven heb ben, door den Kantonrechter niet bewezen werd geacht. Dat gevalletje zullen we hier niet weer ophalen. Thans was het verbaal gekleed in den vorm van buiten het erf zonder toezicht ongemuilband loopen. De Burgemeester van Soest als hoofd der politie was zoo wreedaardig geweest op dezen kindervriend het muilkorfgebod te leggen. En nu was veronderstelde Jack, Maandag 23 Febr. half 11 in den voormiddag door vier volle manspersonen uit Soest (dus geen partijdigen uit Soesterberg) waargenomen zonder muilkorf buiten in het vrije veld. En ze waren zeker van dat zonder-muil korf, want Jack liep weg met een kip in den bek. Je zou toch zeggen! Dat lieve dier met Lombroso-uiterlijk maar met lieve inborst. In gezelschap van den politieman van Hummel was Jack den volgenden dag door de vier nogmaals gezien, thans op het erf en thans gemuilkorfd. Het was 'em. En van Hummel verklaarde, dat in wijder om trek geen andere hond met zoo'n noodlot tige gelijkenis rondliep. Ja, er was nog een enkele van dat specimen, maar kleiner en lichter van kleur, en dat was een zeer na bestaande, een zoon of dochter. Een der vier getuigen werd met v. Hum mel binnen ontvangen. Natuurlijk kon het Jack niet zijn; dat stond eenmaal als een paal boven water. Ja, 't is wel een raadsel. Een hond, die 's avonds zeven uur zich meldt voor zijn mandje, en dan 's morgens, als reeds ie mand op is, in huis (zie vorig zaakje) toch rustig binnen blijft wachten tot zijn baas zal zijn opgestaan om hem den uitlaat in dubbelen zin des woords te veroorloven. Neen, zoo'n hond is te welopgevoed en te welgemanierd om zich aan andermans kip pen te vergrijpen. Daar kan niet tegenop het woord van den getuige-politieman, dat Jack beslist een gevaarlijke hond is en dat achter den tuin van zijn baas kippenbeen- tjes niet vergeefs waren te zoeken. Er is nog een verbaal in het vet van een gelijken inhoud, opgemaakt op een delict van 31 Jan. Mogelijk wordt dat wel inge trokken. nu Jack is "weggedaan. We mee- nen, dat Amersfoort er mee gelukkig is gemaakt. Eisch en vonnis werden f 15 boete. Nu is vermoedelijk behandeling in hoo- gere instantie te wachten. Het dreigen bij de vorige zaak met den grooten broer, neef of kennis uit den Oost, zal toch wel geen opschepperij zijn geweest. het eerste gebed dat luidt: gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht heb ben. bal hij persoonlijk zulks doet is zijn zaak, maar .dat hij de kinderen, de kudde ook van zulke brillen wil voorzien, is in strijd met de Naastenliefde van de door hem bekogelde vijanden. bit te bespreken behoort tot mijn Oude Doos gegevens. Waarom de Ked. zondig de tegen het zesde gebod, zal ieder be grijpen, die dit gebod kent. Het luidt: gij zult niet doodslaan". En er is gezegd: w ie zijn broeder (zijn naaste) haat, is een doodslager. En m.i. is de Ked. nog al dui delijk in zgn haatuitingen jegens vele naasten; 'k zal van „broeders" maar niet spreken, daar deze benaming meer op de leden der kudde wijst» Het 8e gebod luidt: gij zult niet stelen en de Ked. doet niets anders in zijn vervolgingswaanzin dan an ders denkenden persoonlijk den kroon van het hoofd stelen, door bovengenoemde anders denkenden te belasteren of lievei trachten te belasteren. Uiermede .houdt .'erband zijn zondigen tegen het 9e ge- ood, dat zegt: „gij zult geen valsche ge- uigenis spreken tegen uwen naaste. Dezt Ked. doet het tegen naasten. En het op- oouwende hooïdart. van deze Ked. is van zoo walgelijken vorm en het onderwerp is zoo strijdend met alle kiesehheid, dai ik, als ik Ked. was, het een schande zou noemen het mg aan te bieden ter plaat sing in een courant, die ook door kinderen ^14 jaar en o.) gelezen wordt op aanraden »'an Chr. onderw. „De vervolging heeft uwee snedenzij verwondt rechts en links". Het zondigen der Red. van het Soeste' Nieuwsblad tegen 't 6e, 8e en 9e Gebo Men begint slechts dan te vervol gen, wanneer men er aan wan hoopt te zullen overtuigen, wan neer men óf bij zichzelf de mach der waarheid lastert, óf geen ver trouwen heeft in de waarheid dei leerstelsels, welke men verkondig LAMENNAIS, (woorden van een geloovige). Daar de Red. van het Soester Nieuws blad, op zoo onheusche en onbeschaafde wijze anders-denkenden bekogelt met allet wat in zijn Christel, hersenstallen dienei. kan, om zijn vervolgingswaanzin voldoe ning te geven, kan ik niet nalaten, dezt Keu. mijne groote verbazing te kennen ti geven, (lat hg zooveel papier verknoeit, om ons anders denkenden zijn haat tc toonen. -Heusch wg weten dit wel en be hoeven daaraan niet telkens op zoo kleine verachtelijke wijze herinnerd te worden De baardelooze Theologen, zijn gelijk (uitz. daargel.) in vele gevallen, aan hei die bedoeld worden in het oude spreek woord: „Wacht U voor de geteekenden" En de mannen en vrouwen van K. en V. en van de S. D. A. P„ tde Vrijzinnigen en allerlei Vrgz. kringen worden bekogelc door een, die door vervolgingshaat bezield, geen ander wapen heeft dan vuige laster. Doch dezelfde Lamennais zegt ook „De vervolging heeft twee snedenzij vermoordt rechts en links. Misschien it de Ked. in staat, deze woorden te ^begrij pen. ofschoon zijn pennevruchten niet var, een diepingaand inzicht getuigen, evenmin als van echt christelijke gevoelens. Deze geest van onverdraagzaamheid is een ge volg van een soort bijziendheid, omdat de Red. (in fig. zin) een bril draagt met grauwe glazen en oogkleppen zooals men ook aan paarden geeft, 't Gevolg is, .dat men zeer eenzijdig wordt, omdat men niet den blik naar aliezrjden kan wenden en ook niet naar de Zon kan kij 14en, *bf omhoog,, daar alles, als in een grauwen mist is gehuld. Moet men nu boos zijn op iemand, die gedoemd wil zijn alles als grauw, somber, donker te willen zien, en omdat hij dat mooi vindt, van anderen eischt ook zoo'n bril te dragen? We leven in een steenen tijdperk, gezien de imitatie rotspartijtjes in tuintjes, waarin men stee nen plant. Moet mijn huurman mg hu las teren en haten omdat ik niet. óók steenen in mijn tuin plant? Dit bij wijze van spre ken. Wie de dogma's der kerk boven de leer van Jezus stelt, en die leer van Lief de niet wil aannemen of kan aannemen, omdat hij door dien bril het Licht niet in Zgn vollen glans kan zien, zondigt tegen Maart, 1931. C. M. BERG. CHRISTUS' KERKTEGEN DEN OORLOG. GEREF. ANTIMILITAIRISME. III. Wat zegt het Nieuwe Testament? „Al de ondoorgrondelijke duistere wegen van het Oude Testament zijn uitgeloopen op den stal van Bethlehem en daar bij het Kindeke Jezus, daar begint het lichtend Nieuwe Testament", aldus de ,heer v. d. Bruggen, belijdend lid der Geref. kerk te De Bilt, in zijn bovengen, brochure. Beroep op de oorlogen van het Oude Testament gaat niet op zooals we in ons vorig art. bespraken omdat God op die wijze de wereld heeft bereid tot de komst van Christus. „Het is een wreede waarheid zegt de Schr. „maar de Almachtige heeft langs dien weg den gang der wereld vóór Christus bepaald. Daarmede doen wij er eerbiedig het zwijgen aan toe.... Maar Christus bracht de verlossing óók over op het Heidendom; voortaan zou uit alle ge lachten Zijn volk worden geformeerd en dan geeft Hij ook aan al de Zijnen dé1 Wet der tien geboden door in het korte: God liefhebben in de eerste plaats en in de twee de plaats den naaste liefhebben als zichzelf. Daarmee is de oorlogvoering veroordeeld althans voor onzen tijd, die toch immers staat in het teeken van de Christelijke be. schaving?" Dengenen, die zeggen, dat Christus toch niet pertinent heeft uitgesproken, dat de Christen niet aan een oorlog mag deelne men, antwoordt de schr.: „wil men mij dan even aanwijzen, waar de even pentinente uitspraak te vinden is in Gods Woord, dat de Christen zich van de ilavernij moet onthouden? Nietwaar, welke Christen zal zich nog als verdediger op werpen van de slavernij? Die verfoeien wij uit den grond van ons hart. Die is onchris telijk. Maar de zeer Godvruchtige Abraham dan en zooveel meerdere geloofsmannen En toch bevat de Bijbel geen enkel gebod dat de slavernij moet worden afgeschaft. Alleen, logisch is de afschaffing als eisch van het Christelijk leven uit Gods Woord te herleiden. Welnu, in nog veel sterkere rrtate is dat het geval ten opzichte van den oorlog. Den naaste liefhebben als onszelf, dat is eigen leven opofferen, als 't moet, om den naaste te redden. Oorlogvoeren, dat is den naaste dooden, als "t moet, om eigen leven te redden! En dan het sociale vraagstuk, Ohze zeer vrome en gereformeerde voorvaderen zagen er geen been in, zelf de rijkdommen van hel leven te genieten, terwijl om de arbeiders dch niemand bekommerde. Of die al ir. krotten leefden, dat deerde de dames en heeren niet. |En als diezelfde voorvaderen nu eens om een hoekje konden kijken en onze Christelijk Sociale beweging zagen, zouden zij dan niet uitroepen: Wat een goddelooze boel? Waar aan ontleent de Chr. arbeider het recht om voor zijn arbeidskracht bepaalde tegenpre staties te eischen? Toch zeker niet aan een rechtstreeksch gebod uit Gods Woord?. Al leen logisch is het Christelijk recht van den arbeider uit Gods Woord te herleiden. We derom: in nog sterkere mate is dal, het geVal ten aanzien van het oorlogsprobleem." Romeinen 13:4bMath. 22:21Math. 10:34Math. 24:6. Vier teksten, veelvul dig gebruikt, om het oorlogvoeren te ver dedigen. Ten onrechte volgens Schr. Ie „De overheid draagt het zwaard niet tever geefs." Hieraan vooraf gaat: „Indien gij kwaad doet, zoo vrees; want...." Schr. haalt Min. De Geer aan, die in een rede van deze tekst zeide: „Dat is toepasselijk op de justitioneele en politioneele taak der over heid. Maar in een oorlog.... staan tegen over elkaar twee overheden, die beiden het zwaard niet tevergeefs dragen, en die elk pretendeeren, dat zij tegen elkaar hun hooge roeping vervullen!" 2e „Geef dan den Keizer wat des Keizers is en Gode wat Gods is." Hiermee wordt dan door sommigen aangetoond, dat tegen den keizer en zijn machtsinstituut: het leger, geen verzet mag worden gepleegd. Schr. to®nt uit het tekstverband aan, dat dit on juist is. Hij ziet er in: „dit, dat aan het ge hoorzamen des keizers een voorbehoud is verbonden van hooger orde: het gehoorza men van God." 3e „Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard." Lezing van deze tekst met de voorafgaande en volgende toont aan, dat hier bedoeld wordt „de gees telijke verdeeldheid, die tusschen leden van éón gezin komt, als Christus met ''e eisch van Zijn evangelie komt." 4e „En gij zult hooren v^n oorlogen en geruchten van oorlogen." Wie deze voor spelling van het einde der dagen onbevan gen leest, kan zich toch niet ontworstelen aan den indruk, dat Christus hier een tegen stelling maakt tusschen Zijn volk en de we reld. Als de wereld zal ontaarden in oor log op oorlog, dan is de houding van den Christen: „Ziet toe en >vordt niet ver schrikt". Hoe we dit ook uitleggen, deze houding is niet te rijmen niet het meedoen in het helsche oorlogsbedrijf! „De Christen met het gasmasker voor en de van bloed druipende bajonet neemt niet de houding aan, die de Koning, als Hij wederkomt, van de Zijnen eischt en verwacht." ,lk meen" zegt Schr. aan het eind van dit hoofdstuk - „dat het Nieuwe Testa ment toch wel een bepaalden geest ademt, die ons heusch niet in twijfel laat." Nu volgt een belangrijk polemiek met een Gereform. predikant. Daarover in een vol gend art. ONS KINDERVERHAAL. DE TOOVERDOOS. Vrij bewerkt naar een sprookje van Hans Christian Andersen door Estella Carola. (Nadruk verboden Alle rechten voor behouden). Ja, het is nu wel midden in den nacht", zei de pottebakker, „maar ik zou toch erg graag de prinses willen zien, al was het maar voor een oogenblik." De hond was onmiddellijk verdwenen, maar voordat de pottebakker tijd had om tien te tellen, was hij al weer terug met de prinses. Daar zat ze nu in diepen slaap ver zonken op den rug van den hond en zij was zóó schoon, dat iedereen natuurlijk dadelijk kon zien, dat zij een echte prinses was. De pottebakker drukte heel voorzichtig een ku* op haar wang en daarna liep de hond weer hard weg met de prinses. Den volgenden morgen zaten de koning en de koningin aan het ontbijt en het prin sesje vertelde,, dat zij zoo'n wonderlijken droom had gehad van een hond en een pot tebakker. Zij had op den rug van den hond gereden en de pottebakker had haar op de wang gekust. „Nu. dat is wat moois", bromde de Ko ningin en zij overlegde bij zichzelf wat zij doen zou. Toen nu de prinses des avonds naar bed ging, moest er een oude hofdame bij haar komen zitten, om te zien of het verhaal dat de prinses verteld had, een eghte droom was of niet. De pottebakker wilde dien avond weder de prinses zien en daarom riep hij den hond met de oogen zoo groot als theeschoteltjes en liet hem de prinses weer halen. De hond nam de prinses op en liep met haar heen, zoo snel hij kon. maar de oude hofdame trok haar pantoffels aan en snelde achter hem aan zoo hard zij kon. Toen zij zag, dat de hond met de prinses in een groot huis verdween, dacht zij bij zichzelf: nu weet ik genoeg en met een stuk wit krijt teekende zij een groot kruis op de deur. Daarna ging zij naar het kasteel terug en ging slapen. Even later kwam de hond ook terug met de prinses, maar toen de slimme hond zag, dat er een kruis op de deur van het huis van den pottebakker stond, nam hij ook een stuk krijt en teekende kruizen op alle deuren vau alle huizen in de heele stad. Dat was na tuurlijk erg slim van hem, want nu kon de oude hofdame onmogelijk de deur van den pottebakker meer vinden, want nu stonden er kruizen op alle deuren. Den volgenden morgen vroeg gingen de Koning en de Koningin en de hofdame en alle anderen van het hof naar buiten, om te zien waar de prinses geweest was. „Daar is het," zei de Koning, toen hij het eerste kruis op de eerste deur zag. „Neen," zei de Koningin, die een ander kruis op een andere deur zag. „déar is het „Maar daar is er nog een en nog een en nog een", riepen ze allemaal door elkaar en toen zagen zij dat het hopeloos was om op die manier uit te vinden waar de prinses ge weest was. De Koningin echter was een schrandere vrouw en zij wist nog een heeleboel andere dingen dan alleen hoe ze haar gouden kroon moest dragen en haar sleep ophouden. Zij nam een heele groote gouden schaar en sneed een groot stuk zijde in kleine stuk jes en maakte daarvan een zakje, dat zij met boekweit-korreltjes vulde. Dit zakje bond ze op den rug van de prinses en toen dat klaar was, knipte ze een heel klein gaatje in het zakje, zoodat de korreltjes eruit zou den vallen overal waar de prinses liep. 's Avonds nu kwam de hond weer en nam de prinses mee op ziin rug en rende ermede naar den pottebakker, die de prinses zóó mooi vond, dat hij wenschte een prins te zijn om met haar te kunnen trouwen. (Wordt vervolgd). Dagmeisje GEVRAAGD bij NELSON. Soesterbergschestraati. Zondags vrij. Gevraagd tegen 1 Aug. onm. omtrek Stat. Soest (zeer ruim) 2 sl. en keuken. Brieven letter B. kant. van dit blad. GEVRAAGD 1 Aug. omtr Prot. Kerk voor alleenwonende de huurprijs van 25.per maand niet te boven gaand. Brieven letters H S kant. van dit blad. Rupsennesten Plaatst nu nog nesthokjes voor vogels. Voor Meezen 50 cent voor andere .vogels 60 cent. VAN OEST VELDWEG 1. Gevraagd voor een levering van pl.m. 220 Liter melk per week. Brieven met opgaaf van prijs aan de N.V. Eerste Baarnsche Elec. Luxe Brood- en Banketbakkerij Burg. Grothestr. 57 alh. WESTSINGEL TELEFOON 1429. Amersfoort Is geopend: Zaterdag's van 2.30 tot 4.30 van (5.30 tot 8.30, van 8.45 tot 11.00 uur. Zondags van 2 tot 6 uur doorloopend, van 6.30 tot 8.30, van 8.45 tot 11.00 uur. Overige dagen 1 Avondvoorstel ling van 8.00 tot 10.30. Woesdagmiddag 2 uur matinee. Cassa een uur voor den aanvang geopend. Het Programma vanaf Vrijdag 20 t.m. Donderdag 20 Maart bevat deze week weer een schitterende Hoofdfilm en wel het groot super filmwerk \an de Metro-Goldwvn met Greta Carbo, John Gilbert en Lewis Stone. In de hoofdrol: Greta Carbo de eenigste vrouw in filmland, die in staat was de rol van IRIS MARCH uit deze film schitterend te laten uitbeelden In ons bij program ma Hollandsch Nieuws, o.a. Oud-Leusden De oefeningen van 21ste Regiment Infanterie Rotterdam de aankomst van onze Hollandsehe zwemsters, enz. PR1IZF.X DER PLAATSEN: f 1.50 - 1.25 - 1.00 - 0,75 0.GQ. DIRECTIE: J. JOGCHEM Heerenfiets, goede ultvoerirg, 5 jaar garantie f 45.- Oamssflets t 47 50 - Dunlopbsndf n f 2 75 Bij aankoop v»n 2 banden een binnenbard gratis. LET OP HET JUISTE ADRES - LET OP HET JUISTE ADRES VRIJDAG 27 MAART 1931 's-AVONDS S UUR door het gezelschap K DAROYenDARLO uit Parijs Comédie en 5 actes de Molière In de hoofdrol JEAN CROUé de bekende acteur van de COMEDIE FRANCAISE Prijzfn der plaatsen f 3.rechten inbegrepen. Leden van het Genootschap Ned.-Fr. en Alliance-Fr. op vertoon van hun lidmaat schapskaart f 1.50 (rechten inbegr.). Leerlingen f 1.25. Leerlingen leden v. Ned.-Fr. en All.-Fr. f 1.(rechten inbegr.). Plaatsbespreking en kaartverkoop vanaf Dinsdag 24 Maart, eiken dag van 112 uur en 's avonds van 79 uur. Te Koop 20 voer beste varkensmest f 2.»0 p voer Bevragen H. Homsveld. Nieuwstraat 21 SU» V Langeshaat AMERSFOORT PRIJZEN DER PLAATSEN Avond van f 1,00 tot f 0.35. Matinee f 0.75 tot f 0.25. Militairen f0 75, 0.60, 0 40, 0.25 Havenstraat 43 Hlvirsum Telefoon 2516 SPECIAAL ADRES VOOR HET OMLIJSTEN VAN ALLE VOORKOMENDE PLAAtWERKEN tegen SCHERP CONCURREERENDE prijzen Burg. Grothesfr. 45-47 - Telel. 2040

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1931 | | pagina 6