V olontair
Kanfoorboeken
Geld
NaSte f^leisjes
W eggeloopen
w Men leze vooral de elders in dit nummer voorkomende publicatie i
Rechtzaken.
Ingezonden.
T. VAN VLI ET
Macselsfacjerïj
Kleine Advertenties
Jacobus Rinse,
Vacanfie.
2 Duitsche Meisjes
Op boomkweekerij „De
Lazarusberg" kan volontair
geplaatst worden.
Aanmelden overdag aan
de kweekerij.
R. HILBRANDS
Luster Colbert f3.75
Jonge Herdershond,
Net bespraakt Heer
plaatsing gezocht
Leerboeken
Een beschaafde Dame
Sportboeken!
3 STUKS 5 CENT
G. «I. v. d. Loo
EEN KLEINE
ADVERTENTIE
Atelier DROST
Steenhofstraat 56 - SOEST
Verder volgens afspraak
voor de abonné's op „De Soester"
en op de „Soesterberger" op
Zaterdagavond 16 JULI a.s.,
op „Braamhage" te Soestdijk
Kaarten verkrijgbaar aan onzen winkelv. Weedestr. 7
ONDERTROUWKAARTEN
N.V. Eerste Soester Electr. Drukkerij - Van Weedestraat 7
ttmMmmmmmmmtimMmmtimmtsiitiiimmmMmKtiiiitiiÊMmmmmm
KANTONGERECHT TE AMERSFOORT
Twee en een half jaar lang
had de schoenmakerspatroon A. R. te
Soest valsche mededeelingen verstrekt over
een knecht, dien hij maar steeds opgaf als
werkende voor zich zeiven in de werk
plaats van verd. Deze knecht was 's avonds
kwart voor middernacht nog aan den ar
beid getroffen. Dat leek geen uitzondering,
want die zei eenvoudig weg, alsof hij het
niets bijzonders vond. dat hij altijd had
.gemoeten". Hij had wel een boekje, maar
e baas had maar een enkelen keer geplakt.
Verbaal was er thans van ontbreken van
arbeidslijst voor dezen knecht en voor te
laat laten werken.
Schromelijke wijze van overtreding 3
jaar lang en gevende valsche mededeelin
gen, zoo sprak Openb. Ministerie over de
zen patroon, waarvoor hij 2 x f 40.boete
eischte. Hiermee ging de Kantonrechter
volkomen accoord.
Niemand kan wee heeren dienen.
B. H. wou van de Van Weedestraat te
Soest de Spoorstraat inslaan. Volgens hem
had een agent hem een teeken gegeven, dat
zulks kon geschieden. En toen „nam" hem
een tweede agent voor in de bocht niet
rechts houden.
Maar waarom staat daar niets van in het
verbaal? vroeg de Rechter verwonderd.
fn allen gevalle zal de Soester Politie
nu nog meer licht moeten doen stralen.
Wezenlijk dronken,
neen, dat was v. d. V. te Soest niet ge
weest op dien Asser avond, ten minste zoo
zei hij zelf. Want anders had men hem toch
niet 'n stuk moeten laten doorrijden, op zijn
fiets, op een avond, dat dit de grootste on
gelukken zou hebben kunnen in het leven
roepen.
Ja, dat had zeker kunnen plaats vinden,
beaamde de Rechter. Van den eisch van
f 25 of 10 dagen, maakte Z.E.A. f 15 of
dagen, vanwege de werkloosheid vanaf 1
Januari.
Dronken zijn en werkloos zijn kloppen
echter niet, want dat goedje is niet zoo
bijzonder goedkoop. Men snapt zulk dron-
ken-zijn niet, dat toch meermalen voor
komt.
Warenwet.
Weer eens zieke kippen op de Barnevel
der markt. Thans zal het echter gaan hoo-
ger op, steeds hooger op. Mogelijk geniet
verd. den steun in deze van de collega's.
T. A. Al., hoenderhandelaar te Veenen-
daal had te Barneveldermarkt negen zijner
kippen zien in beslag nemen, waaraan hij
eerst had toegegeven, toen ook de politie er
zich mee bemoeide. Steeds had de contro
leur over slachtkippen gesproken, maar
steeds waren de antwoorden ontwijkend
geweest. Slechts was bekend, dat de kippen
„uitschot" vormden. Dit was voor Openb.
Min. voldoende aanwijzing, dat het waren
kippen bestemd voor de consumptie en dat
ze ten verkoop voorhanden waren door het
zich bevinden op de markt en het marktgeld
was betaald. Dat ze niet voor de consump
tie waren, daarvan rustte de bewijslast op
verd. Daarom kwam de eisch van f 200 boe
te. De bekende Mr. Roobol uit Arnhem was
gekomen als gemachtigde.
Het verbaal viel hij aan, omdat daar niet
vermeld stond, dat verd. door den keur
meester erop zou zijn gewezen, dat hij niet
behoefde te antwoorden.
Als de man met zieke kippen ter markt
zijn mond houdt, zal nooit het bewijs te le.
veren zijn.
Het hoofdpunt van verweer was het vol
gende. Het artikel der Barnevelder Politie
verordening, dat hier zou overtreden zijn,
spreekt van overtreding der Warenwet ar
tikel 1.
Spr. bestreed, dat levende hoenders vielen
onder „waren", eet- en drinkwaren, bene
vens gebruiksartikelen ter bereiding enz.
fn dat artikel zijn uitgezonderd vleesch
en vleeschwaren, die vallen onder de
Vleeschkeuringswet. Deze laatste wet ver
staat bij art. 2 onder vleesch, het vleesch
van gestorven of gedoode slachtdieren. Ook
hieronder vallen geen levende kippen. Daar
om vroeg spr. vrijspraak.
Nu kwam Openb. Min. blijkbaar met ver
rassing voor den advocaat, aandragen met
een arrest van den Hoogen Raad van 23
Febr. 1931, in verband met een poeliers
zaak. Tn dat arrest wordt vastgelegd, dat
het niet ter zake doet of het pluimvee le
vend of geslacht is. Hierop had mr. Roobol
als antwoord dat bij een poelier alleen con
sumptie-gebruik werd verondersteld. Thans
gold het marktverkoop.
Tn allen gevalle: Eetwaren zijn niet le
vende dieren.
UITSPRAKEN KANTONGERECHT.
Niet behoorlijk uitwijken: P. J. D. Soest
f 10 of 5 dagen.
Tn Soest te snel rijden: M. G. Groningen
f 20 of 8 dagen; A. S. Haarlem f 10 of 4 d.:
H L. B. Hilversum f 25 of 20 dagen.
Met auto de veiligheid in gevaar brengen:
E L. Soesterberg f 5 of 3 dagen.
Geen nummer-letter op auto: W. Sch
Soest 50 cent of 1 dag.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie
weet ik, U misschien ook. Doch de verant
woordelijkheid der keuze moet hij en hij
allééén op zijne jonge schouders nemen.
Alle inmenging zou dèn verkeerd zijn m.i.
Uw taak begint nu; ja moest reeds begon
nen zijn. Een taak die niet licht is te tellen,
daar elk kind een eigen karakter, eigen nei
gingen heeft. Daar de erfelijkheid in deze
ook een zeer grooten rol speelt, is het zoo
droevig en misdadig, dat de menschen niet
willen begrijpen, dat het doen en laten der
ouders van grooten invloed is op het ka
rakter van het kind. Wie even wil nadenken,
begrijpt de diepe beteekenis van de woor
den, die Nellie van Kol een wijsgeer in den
mond legde, n.1. „Voedt uwe kinderen op
honderd jaren vóór zij geboren zijn." O, er
zijn vaders en moeders te over, die slechts
vader en moeder heeten, doch er is een
groot te kort, aan Vaders en Moeders, die
Vader en Moeder zijn. En als een gevolg,
van dit helaas zoo groote te kort, (door
Kaïns Nalatenschap teweeg gebracht) gaan
er zoo vele kinderen, door de schuld van
hen, die slechts ouders heeten, verloren.
Daarvan zouden sombere tafereelen te ver
tellen zijn.
De ouders, die niet alléén ouders heeten,
maar ook Ouders zijn, zullen ondervinden
OPGERICHT 1899
BOSCHSTRAAT 9 BAARN
ALLEEN EERSTE KWALITEITEN!
TELEF. 330 POSTGIRO 146487
NEEN.
Gelukkig hij, en vrij en vroed,
Die neen durft zeggen, neen,
Dat bondig woord vol mannenmoed,
Tot iedereen.
Ons laf, ons roekloos Ja baart pijn,
Bezwaart, verstrikt, voert mee
Ons Neen wekt haat, kost moeite en strijd,
Doch baart ons vree.
Uit de Genestet: „Neen".
Een lezer van de Soester bezocht mij,
naar aanleiding van mijn schrijven en
vroeg: „Wat moet ik doen als mijn jongen
voor het feit geplaatst wordt? Mijn ant
woord was: U moet dan niets doen. DAn
is de tijd voor hèm aangebroken om aan te
toonen: wat hij wil, wat bij hèm het zwaar
ste gewicht in de weegschaal legt.
Het „Ja" houdt in: Menschenmoord op
groote schaal, lintjes en opklimmen in rang.
't „Neen" houdt in, moeite, strijd, kerker
straf. Wat ik als jonge man zelf zou doen,
dat, wie zijn kinderen opvoedt tevens zich-
zeiven opvoedt. En wie dat doet, behoeft
niet bang te zijn dat de 19-jarige het „ja"
of „neen" niet van alle zijden heeft beke
ken; en niet zonder strijd naar de loting
gaat; want hij weet: dat men daar alles zal
doen om „dien onzin" te doen plaatsmaken
vooreen verstandige! daad. Nu zijn
Kerk en Staat het vaak roerend eens. En
waarschijnlijk zal ook van sommige kerken
de dominé een hartig woordje komen spre
ken. Ik hoop dat vele Moeders dan in den
geest bij hare jongens zullen zijn en deze
hare nabijheid gevoelen.
Vroeger was de dag der loting, een dag
rijk aan winst voor den kroeghouder. Dit
onteerend winstbejag heeft nu geen plaats
meer, meen ik.
En de 19-jarige kan er moeilijk van be
schuldigd worden, als hij zijn „neen" doet
En de 19-jarige kan er moeilijk van be
schuldigd worden, als hij zijn „neen" doet
hooren dat dit in een drankroes gezegd
wordt. Ach wat is het toch een lasteren te
gen God, tegen het geweten tegen de ziel
een erger laster dan de verboden vloeken
dat men van iemand eischt tot moordenaar
opgeleid te worden en men bij weigering
hem daarvoor in de gevangenis werpt. Ik
vraag, maar wien heeft men' meer te ge
hoorzamen, de innerlijke Macht die zegt: gij
zult niet dooden? Is niet iedere Menschen-
ziel van oneindige waarde? Is eerbied voor
al het geschapene niet ook een wet. Is de
Mensch Jezus dan voor niets geweest om
de afgedwaalde menschheid (in de macht
der Priesterkasse) de waarheid te leeren
kennen? En staat er niet in den Bijbel, het
Boek der Christenen (weinig of nooit door
hen gelezen) deze vraag: „Wat baat het
den mensch, zoo hij de geheele wereld wint
en lijdt schade aan zijn ziel? Te moeten
denken altijd en altijd weer: „ook ik ben
een moordenaar, ook ik heb 'n mensch ge
dood." D&t is de hel, dèt is de worm, de
knagende worm, die nimmer sterft. En dat
alles, waarom? voor wien?
MEVR. C. M. BERG.
Juni 1932.
den EdelAchtbaren Heer
M. Hornsveld.
lid v.d. Raad der Gem. Soest.
EdelAchtbare Heer,
Naar aanleiding Uwer vraag den Burge
meester gedaan, betreffende de makelaar
dij van een inwoner der gemeente, het vol
gende: Maar vóór alles diene ter Uwer in
lichting dat het „beëedigd Makelaar" zijn
gewoon is een wassen neus, maar geen
gewone, niet zoo'n huis-, tuin, of keuken
neusje, neen, een „salon" wassen neus,
mijnheer. Ik meen dat het was in 1865, dat
opgehouden hebben te zijn door de wet
erkende beroepen, o.a. dat van drogist en
Makelaar. Zoodoende werd dus ook dit
laatstgenoemde beroep, dat van een vrij
beroep, zoodat ieder zonder eenige kennis
van zaken, zich op kan werpen als make
laar. Vooral valt dit op bij huizen, daar
toch iedereen vrijwel overal ongehinderd
de eerste de beste koekebakker of wie dan
ook zijn vroeger uitgeoefend beroep kon
laten schieten om dat van makelaar op te
nemen. Om nu voor de groote massa het
beroep wat gewichtiger te doen schijnen,
laten enkelen zich beëedigen, betalen de
hieraan verbonden kosten en klaar is Piet,
Jan of Klaas. Maar hierdoor verkrijgt het
beroep geenszins meerdere rechtsgeldig
heid, behoeft het vertrouwen niet te worden
verhoogd, noch vindt individueele kwali-
teits-verbetering hierdoor plaats. Infor
meert U maar eens, niet bij den Burgemees
ter, maar bij een jurist, h.v. Mr. G. Deketh,
en als jurist zal Z.Ed. Gestr. U als privaat
persoon gaarne precies willen inlichten.
Maar in een officieele vergadering op
een officieel gedane vraag gaat dat een
„pietsie" bezwaarlijk, aangezien de al- of
niet beëedigd makelaar als ingezetene
ZEd. Achtb. allen even dierbaar zullen zijn.
U dankend voor de verleende ruimte,
geachte Redactie.
Hoogachtend,
O. N. NOOZELE.
Geachte Redactie.
Vergun mij s.v.p. een plaatsje in uw
blad, naar aanleiding van een stukje, dat
volgend vele lezers, uw blad ontsiert.
In tegenstelling daarmede heeft U m.i.
Openbaar Onderwijs er een dienst mede be
wezen. De naamlooze Opmerker, vergunde
ons 'n blik te werpen achter de schermen.
En deze blik gaf ons te zien een mensch,
die volgens Uw naschrift zich een Waar
achtig Christen wil geacht zien. Zie, gods
lastering is verboden, maardoch ik
zou afdwalen. Hier zijn wij weer: het doel
heiligt de middelen. En deze mengch, die
blijkbaar (waarschijnlijk wegens de inwen
dige zending) veel verkeert in de jenever
steegjes in de groote steden, heeft zich de
strijdwijze en scheldpartijen wellicht onbe
wust eigen gemaakt, van deze helaas laag-
bij-den-grond staande omgeving. Daartegen
valt niet te spreken, doch wel er over te
schrijven. Eens en vooral wensch ik te zeg
gen: dat ik nooit zal ingaan op dergelijk
geschrijf, noch persoonlijk, noch schrifte
lijk. Is het echter noodig de lezers tot wer
kelijk opmerken en nadenken te bewegen;
dan zal ik mijne meening zeggen, als de
red. mij er toe in staat stelt. Dat de naam
looze geen begrip heeft van een zaak te v
dedigen die niet te verdedigen is, toont hij
door een optreden als van iemand uit de
door hem bekende jeneversteegjes.
Waarom ik het toejuich dat het door U
geplaatst is, zegt 't volgende.
Het optreden van Opmerker is de beste
propaganda voor Openbaar Onderwijs
want het is niet te loochenen dat men ook
daardoor een blik werpt in 't kamp van
Opmerker, en dat de lessen uit den Bijbel
daar geheel ontbreken.
Als tegenpartij beschouwt men Opmer
ker niet, daarvoor kleeft hem te veel de
steegjesmanier in de groote steden aan
Van een ernstige tegenpartij mag men ver
wachten dat hij o.m. de kunst verstaat
nooit persoonlijk te worden, ten tweede
moet hij meester zijn over zijn driften, zijn
tong enz. enz., ten derde moet hij zich in
welgekozen woorden kunnen uitdrukken en
aldus alles vermijden wat met den geur van
jeneversteegjes verband houdt. Al deze
eigenschappen bezit Opmerker niet.
Als Uilenspiegel de waarheid zegt, kan
hij nergens herberg, dat is geen onderdak
vinden. De waarheid wil niet gezegd zijn,
wil niet gehoord worden. Zij is zeer zwaar
om te dragen. Hoe zij gedragen wordt le
zen wij in de Soester van 2 Juli. De schoen
paste en werd aangetrokken, maar
men had de eksteroogen vergeten. Ik hoop
dat vele ouders die hunne kinderen veilig
heidshalve (tegen 't gevaar op den open
baren weg) naar de school met den bijbel
zenden, toch eens naar de stem van 't ge
weten zullen luisteren en voor de waar
achtige veiligheid voor de ziel hunner kin
deren een open oog en oor krijgen. Men
leze: Het Bijbelsche onderwijs op de Chr.
School, door Prof. Dr. J. A. Cramer. Erven
J. Bijleveld, Utrecht 1926.
De Red. schreef in 't naschrift over pot
ten en ketels. Als de Red. met mijne be
schouwing instemt, dan zijn wij 't roerend
eens. De naamlooze Opmerker beschouw ik
als de zwart ijzeren pot uit oude tijden,
zwart van binnen, zwart van buiten. Door
alle tijden heen waren de ketels glanzend
(zoo ik meen), 't Was natuurlijk in figuur
lijken zin, niet prettig voor de potten eigen
spiegelbeeld zoo zwart als roet te beschou
wen. In hunne onnoozelheid dachten zij dat
de ketels zwart waren, en verweten hun
dit. Zij konden niet begrijpen dat 't hun
eigen beeltenis was en zij zeiven zoo zwart
waren. Zoo in fig. zin denk ik over Op
merker, ja, wie kaatst moet den bal ver
wachten.
Men heeft ook glimmende potten, deze
zijn licht van binnen en licht van buiten
Zij verstaan niet de kunst de kat in het
donker te kniipen, en toonen zich wie en
wat zij zijn. Met dezulken heeft men een
eerlijke tegenpartij die niet te verwerpen
is. Men vraagt of ik niet boos of beleedigd
N.V. Eerste Soester Electr. Drukkerij
ben? Waarom? De mensch is zooals hij
denkt en buitendien heb ik van mijn lieve
lingsschrijver Maurice Maeterlinck vele
schoone levenslessen geleerd, o.a. „De
mensch, die zijn geluk wil bijééngaren uit
het kwade, toont daardoor juist, dat hij niet
zoo gelukkig is als hij, die hem het kwade
ziet doen, en) zijne daden afkeurt. Men is
ook niet boos op den arme, die geen pa
leis bewoont; hij is al ongelukkig genoeg
dat hij enkel een hut tot woning heeft. Ik
twijfel of de Opmerker deze gedachte kan
verwerken. Wat betreft het zich willen ma
tigen, geachte red., ik hoop voor den naam
looze, dat Uw raad hem ten goede komt en
zijn geest niet langer in een hutje zal wo
nen. Mag ik, zonder vroom, bijbelsch of
wat ook te willen schijnen, nogmaals de
woorden aanhalen van een groot man,
Paulus? Zij luiden: „Zijt vurig van geest."
Behooren deze woorden niet bij den Op
roep door den Heer Floris C. gebezigd:
.Vrijwilligers Voor!?" Wat heeft men aan
Vrijwilligers, die een weinig slapens, een
weinig sluimerens, al nederliggende be
schouwen als den weg die ter overwinning
leidt? Onbewust behoor ik reeds lang tot
de Vrijwilligers, die vurig van geest zijn,
doch bewust dat het óók mijn deel zou zijn
wat de heer F. C. zegt: smaad, hoon, mis
verstand en miskenning. Bewust aanvaard
ik dit alles. Doch weet U wie de achterhoe
de vormt? Dat is de geest van hen, die
waardeeren1, medeleven, oog en oor hebben
voor den ernst der tijden en die voor het
kind 't Koninkrijk Gods wenschen, waar
van de Mensch Jezus, de groote kinder
vriend, sprak.
Deze geest helpt en steunt in den bran
denden strijd. Wie zich als Vrijwilliger in
den strijd begeeft, man of vrouw, krijgt
een talent mede dat hij niet mag, niet kan
verstoppen, niet renteloos mag begraven.
Het moet zich verveelvuldigen in dienst
van het Heiligste: de Ziel van het Kind.
Zijt vurig van geest zegt Paulus en ik zie
den Miensch Jezus onbevreesd de woeke
raars en geldschieters uit den Tempel drij
ven. Uw lichaam, dus ook dat van Uw kind
is een Tempel Gods. De Vrijwilligers die
voor de belangen van Het Kind strijden,
moeten vurig van geest zijn: omdat aan
alle zijden de roofvogel, dc zelfzucht loert,
om de kinderen aan de Macht der ouders
te onttrekken. Want kerkelijke dwang ont
ziet niets of niemand, zelf de ouderliefde
niet.
Zoo ben ik reeds lang Vrijwilliger en
werk met de kracht (laat.ik zeggen liet ta
lent) die mij geschonken is zoo lang het
dag is, dat is zoo lang ik werken kan. Komt
eenmaal het einde, dan hoop ik te kunnen
zeggen: ik heb mijn talent niet ongebruikt
gelaten, ik heb niet te vergeefs geleefd en
gearbeid als Vrijwilliger in de gelederen
van hen die streden tot heil van Het Kind,
Mijn arbeid. Onzen arbeid voor het kind
van heden, dat de Mensch is van dc Toe
komst, Het daghet in het Oosten! De
Menschheid ontwaakt.
MEVR. C. M. BERG.
3 Juli 1932, Soestdijk.
van 15 regels f 0.75. Elke regel
meer f 0.15. Bij vooruitbetaling te
voldoen
Voor bewijsnummer moet 5 cent in
rekening worden gebracht.
Aan allen, die iets te vorderen hebben
van verschuldigd zijn aan onder hun
ne berusting hebben betreffende of borg
tochten hebben ten laste van den Heer
laatst gewoond hebbende te Soest, Soes-
terbergschestraat 150, en den 17 Juni 1932
overleden, wordt verzocht daarvan opgave,
betaling of afgifte te doen vóór den 15 Juli
1932 ten kantore van den Notaris C. Onnen,
te Utrecht, Boothstraat 8.
Beschaafd meisje, leerling 4e klas Lyceum,
wenscht vacantie met familie naar buiten
te gaan en gedurende dien tijd verzorging
kinderen op zich te nemen of scholieren
van lagere klassen bij te werken. Brieven
fr. onder No. 152 aan het bur. van dit blad.
zoeken plaats als Keuken- en Werkmeisje;
22 en 23 jaar. Liefst in een zelfde betrek
king, v.g.g.v. Brieven onder No. 153 aan
het bureau van dit blad.
JULIVACANTIEMAAND
Wij zijn ruim voorzien van
jA ZOMER-ONDERGOEDEREN h
o.a. van Jansen en Tilanus
Ook voor Uw Jongens
NERGENS ZOO GOEDKOOP
EN ZOO GOED
,HET HANDELSHUIS VOLDOET U"
Soesterbergschestraat 51 - Soest - Tel. 2200
Havenstraat 97 Hilversum Tel. 2602
Solide financieele instelling, biedt aan soli
de personen met vaste positie, GELD TER
LEEN AAN, tegen matige rente. Bedragen
beneden f 200.zonder borgstelling. Geen
kosten vooruit. Geheimhouding verzekerd.
Brieven onder motto „Geld", aan het Bu
reau van dit blad.
„HET HANDELSHUIS VOLDOET U'
Soesferb.straat 51 Soest Telef. 2200
Havenstraat 97 Hilversum Tel. 26'07
zeer mooi geteekend geel-zwart, luisterend
naar „Wodan", tegen hooge belooning te
rug te bezorgen Waldeck Pyrmontlaan 38,
Soestdijk.
zoekt vertegenwoordiging tegen vergoeding
van reisabonnement en provisie. Brieven
onder No. 150 aan het bur. van dit blad.
Voor jongen van 14 jaar wordt
in een flinke KAPPERSZAAK, ter op
leiding. Brieven onder lett. H 590, Visser's
Boekhandel, Kerkstraat 20a.
êW BAD-COSTUUMS 444
o.a. „Tweka"
Kwal. prima Kleurechtheid gegarandeerd
„HET HANDELSHUIS VOLDOET U"
Soesterb.straat 51 Soest Telef. 2200
Havenstraat 9.7 Hilversum Tel. 2607
Te koop aangeboden voor halven prijs, alle
benoodigde
voor le KLAS H. B. S. te Amersfoort.
Adres Soesterbergschestraat 38.
v.z.g.h., vroolijk huis bewonend op mooien
stand, zou gaarne Heer of Dame of echt
paar als paying gest hebben. Heeft ook
eenige kamers disponibel. Brieven onder
No. 151 aan het bur. van dit blad.
JULI—VACANTIEMAAND
Nu is 't tijd U een
LINNEN ZOMERCOSTUUM fr
aan te schaffen
De prijs valt U meell
Ook voor Uw Jongens
„HET HANDELSHUIS VOLDOET U"
Soesterb.straat 51 Soest Telef. 2200
Havenstraat 97 Hilversum Tel. 2607
(niet te verwarren met Sportberchuil)
BANKETBAKKER IJ
Soeslerbergscheslr. 28, Tel 2009, Soest
U heeft een dienstbode noo
dig? Of zoekt u een be
trekking? Heeft u misschien
iets aan te bieden enz. enz.
in dit blad geplaatst en u
kunt verzekerd zijn, dat u
succes heeft. De vele hon
derden brieven, welke wij
op kleine advertenties ont
vangen, bewijzen ons dit.
De kosten zijn 15 regels
f0.75, elke regel meer f 0.15.
Bureau v. Weedestraat 7
Soestdijk - Telefoon 2062
Bij de N.V. PHOTAX te Soestduinen, kunnen terstond eenige
geplaatst worden. Zich aan te melden aan de fabriek.
Atelier-opnamen dagelijks (ook Zondags) van 12.30—3 uur.
VAN 8 TOT 8 UUR
«VUURWERK^