SINT NICOLAAS - NUMMER Nieuws- en Advertentieblad Verschijnt Woensdag en Zaterdag fe/ No. 97 Twintigste Jaargang Zaterdag 3 December 1932 UITGAVE: N.V. EERSTE SOESTER ELECTR. DRUKKERIJ *.h. 8.d. BOVENKAMP REDACTIE- EN ADM.-ADRES: VAN WEEDESTR. 7 - TEL. 20B2 - SOESTDIJK Sinterklaas BUREAU VOOR ADMINISTRATIE i VAN WEEDESTRAAT 7 - SOESTDIJK ADVERTENTIËN EN INGEZONDEN STUKKEN WORDEN INGEWACHT TOT UITERLIJK DINSDAGS- EN VRIJDAGSMORGENS 10 u.a. h. BUREAU ADVERTENTIËNVAN 1-5 REGELS 75 CTS., ELKE REGEL MEER 15 CTSJ GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. KORTING ABONNEMENTSPRIJS f 1— PER DRIE MAANDEN, FRANCO PER POST HET AUTEURSRECHT VAN DIT BLAD WORDT UITDRUKKELIJK VOORBEHOUDEN OVEREENKOMSTIG ART. 15 VAN DE AUTEURSWET 1912- (STAATSBLAD No. 380 Telken jare neemt een deel van de menschen zich voor nu eens niets „aan St.-Nicolaas te doen". Men vindt het dan een beetje kinderlijk om als groote menschen aan dit in den grond toch voor kinderen be stemde feest mee te doen en belooft zich zelf hierme de nu eens te bre ken. Maar als de St. Nic.-week dan weer daar is, be zwijken ze toch weer voor de ver leiding om huisge- nooten of goede vrienden en be kenden een „klei nigheidje" cadeau te doen. De sfeer van goedgeefsch- heid is nu een maal zeer aanste kelijk en bijna on weerstaanbaar. Daarbij komt. dat in de St. Ni- colaastijd fabri kanten en winke liers zich tot het uiterste inspan nen om hunne producten zoo aantrekkelijk en smakelijk mogelijk ie presenteeren. En wanneer dit St. Niicolaasfeest (dat nu eens een algemeen feest is, waaraan per slot van rekening ie dereen zonder on derscheid van ge loof, en zonder diep in te gaan op den oorsprong van dit oude vriendelijke volks feest kan deelne men) zonder de zoo zeer te ver- oordeelen kinder- bangma/kerjj wordt gevierd, kan er slechts voor alle betrokken partijen, gevers en begiftigden, win kelier?, bandelaars en fabrikanten iets goeds uit voort komen. Men kent lang zamerhand wel de geschiedenis van den oorsprot-g van het Sl. Nicolaas- feest. Men weet. dat Niicolaas van Bari in de eerste helft van de vier de eeuw bisschop van Myra in Ly- cië was en door een voorbeeldig en opofferend leven, alsmede verschillende genezingen door den Geest, een groote vermaardheid verwierf. Speciaal zijn zachtmoedigheid en groote liefdadigheid traden op den voorgrond en deze vindt men dan ook terug in de lang zamerhand legendarisch geworden St. Ni- colaas figuur, zooals wij die kennen, de „goede Sint" die goede gaven met milde hand uitreiktei In den loop der eeuwen zijn er natuurlijk tallooze verhalen en le genden om de figuur van St. Nicolaas ge weven, terwijl bovendien bij de kerstening der heidensche volken verschiLlende oud- v*»' ovXI heidensche attributen van Wodan,, enz. met de figuur van St. Nicolaas verweven wer den. De oud-Germaansche inslag in de St. Ni. colaas legenden treft men vooral aan in het rijden over de daken. De oud^-Germaan- sche oppergod Wodan of üdin woonde in de luchten en hulde zich in de wolken als in een kleed. Hij reed op zijn snellen acht- voetigen wolkenschimmel, Slijpnir, door de lucht, terwijl zijn beide raven Hugin (zinne beeld van de Gedachte) en Munin (zinne beeld van de Herinnering) door hem uit gezonden werden over de aarde. Keerden ze terug, dan namen zij plaats op zijn schou. der om hem in te fluisteren, wat er op aar de was gebeurd. Deze oud-Germaansche voorstelling vertoont een merkwaardige overeenkomst met de St. Nicolaasfiguur, die op een witte schimmel over de daken nijdt en zorgvuldig op de hoogte gehouden wordt omtrent het gedrag der kinderen. Het neerzetten van wat hooi in de klomp of schoen bij den schoorsteen wijst in de zelf de richting. Wodan werd te hoog verheven geacht om gaven te behoeven en daarom bracht de eenvoudige landman slechts een klein offer voor zijn paard. In Frankrijk komt men bij de figuur van St. Nicolaas dikwijls een afbeelding van een ketel te gen, waaruit drie kinderen de handen om hoog steken. Dit is een overblijfsel van één van de oude legenden, die aan de St. Nico laasfiguur verbonden zijnj. Volgens dit ver haal zou St. Nicolaas eens een reis door zijn gebied gemaakt hebben en op zekeren dag zijn intrek in een herberg genomen heb. ben. Het was een tijd van bittere hongers nood en de waard had, om aan voedsel te komen, kleine kin deren geroofd en geslacht. De wree- de waard meende, dat hij zijn gast best een deel van deze gruwelijke voedsel-voo.rraad kon voorzetten, zonder dat die zou bemerken, wat er gebeurd was. Hij bracht dus een welvoorziene vleeschpot op ta fel. De Sint ech ter beschikte over de gave van het gemoedlezen en hij wist dus on middellijk welk een schandelijk misdrijf de waard op zijn geweten had. Hij ging daarom naar de vleeschpot toe, maakte daarover het teeken des kruises en bracht zoo de drie knaap jes weer in het le ven terug. Vervol gens bracht hij ze gezond "en wel bij de treurende ou ders, die natuur lijk vol vreugde waren over de on verwachte terug keer van hunne spruiten. Dc ver schillende gewoon ten van het berei den van allerlei smakelijke eetwa ren (kruidkoek, banket, marse peiin, chocolade, enz.) berusten voor een deel op oud-Germaansche feestgebruiken. terwijl er ook nog een oud-legenda rische inslag in zit. De barmhar tigheid van de goede Sint vormt erbij het hoofd motief. De Siut wordt ook wel af gebeeld met drie brooden in de hand, zinspelende op het verhaal hoe de bisschop vele jaren na zijn dood ook al weer tij dens een groote hongersnood, aan een rijk koopman in Sicilië ver scheen en hem be val een schip met koren naar Myra te zenden, waar door de bewoners der stad in het leven werden ge houden. Een an der verhaal meldt weer, dpt de Sint de gezonden hoe veelheid graan zou hebben gezegend, waardoor dB graan niet ver minderde, en daarom 't voedsel strekken kon, totdat de hongersnood voorhij was. Dit verklaart tevens, waarom 't bakkers- gilde St. Nöcolaas tot schutsheilige verkoos. Hoe tenslotte de legende van St. Nicolaas^ die uit Spanje komt, is ontstaan, is vrij duis. ter. De veronderstelling is niet onmogelijk, dal men hier te maken heeft met een ver wisseling met een anderen barmhartagen bisschop in Spanje. Alles bijeen is het een goed en vriendelijk feest, dat in duizenden kinderharten vreug- dc brengt. FLORIS C.

Historische kranten - Archief Eemland

De Soester | 1932 | | pagina 1