De Gud-Catholieken.
Kooot Uw
Gratie, uw naam is Vrouw!
9^ Rechtzaken
boekhandel der N.V. Eerste
ïoester Electr. Drukkerij
O^Plaatseliik Nieuws^O
Een paar jaar geleden had Ik het genoe
gen bij mij te ontvangen een pastoor der
oud-Catholieke kerk, tevens professor aan
het Oud-Catholieke Seminarium te Amers
foort. Het was naar aanleiding van een
rede, door hem te houden in de Ned. Herv.
kerk ter plaatse waar ik toen woonde, voor
de afdeeling der Evangelische Maatschap
pij. Die maatschappij stelt zich ten doel
de bestrijding van het Ultramontanisme, of,
men zou ook kunnen zeggen, van het R.
Catholicisme, omdat het R. Cath. i nwezen
Ultramontaansch is, de kerk en hare pries
ters zich geheel richten naar de bevelen,
welke zij ontvangen „ultra montes", van
over de bergen, (wij denken hier aan de
Alpen) uit Rome of van den Paus.
Dat een oud-Catholiek priester ging op
treden in eene afdeeling van de Evangeli
sche Maatschappij geeft hetbewijs dat het
oud-Catholicisme, het R. Catholicisme zoo-
al niet vijandig gezind is, dan toch een an-
der beginsel huldigt.
Mij werd gevraagd van 't oud-Catholicis
me 't een en 't ander te vertellen, wat ik
nu doe. Doch ik begin met
Het Jansenisme;,
want al mag straks blijken dat Jansenisme
en Oud-Catholicisme niet hetzelfde is, oud-
Catholieken wenschen niet „Jansenisten"
genoemd te worden, en terecht, valt het
toch 'niet te ontkennen, dat het Jansenisme
verwant is met, althans invloed heeft uit
geoefend op het oud-Catholicisme.
De naam Jansenisme is ontleend aan Cor-
nelis Jansen, de zoon van een timmerman te
Acquoy, een dorp bij Leerdam. Hij werd
in 158ö aldaar geboren. Op 18-jarigen leef
tijd ging hij in Leuven studeeren en werd
tr lid van de orde der Jezuiten.
Door en na een jarenlange studie van
de werken van den bekenden kerkvader
Augustinus,. werd hij van de leer van het
Jezuïtisme afkeerig en trad uit de orde.
Bij voortgezette studie bracht de eenvoudi
ge timmermanszoon het eerst tot hooglee
raar in de theologie te Leuven, om als bis
schop van Yperen, in 1638, te sterven.
Door zi;i uittreden, maar vooral door
zijne bes.- 1 ing van het Jezuïtisme, had
hy hevige aanvallen van die zijde te ver
duren, at hem anderzijds een menigte
aanh: ""trs deed verwerven, vooral in
Fraai».4k e:. Italië.
in een nonnenklooster by Ver3ailles,
Port-Eojvx geheeten, verzajnelde jiy om
zich mannen (en vrouwen) van stuuie, uie
op) de letterkunde een grooten invloed
henben uitgeoefend (Pascal o.a.)
Toch leef Jansen, in weerwil /an zijn
afkt i van het Jezuïtisme, de moeder-kerk
get uw. Le godsdienstige vryneid, die
ue I rot* anten voorstonden, was hem
een n in 't oog.
Door het dry ven van het Jezuitis'mo
werden zijne geestverwanten, Jansenisten
geheeten, u:t Frankrijk verdreven en vonr
den ^en schuilplaats in ons vaderland,
dat traditioneel een toevlucht is geweest
voor vervolgden. Zij stientten in 172D'
een theologisch seminarium te Amers
foort in 1 (42 een aartsbisschoppelijken
zetel te Utrecht; in 175(5 een bisschops
zetel te Haarlem en te Deventer.
De oud.Catholieken, die, hoewel zij
geen Jansenisten willen heeten, stemmén
met dezen overeen, doordat zij aan de
leden hunner gemeenten veroorloven dén
bijbel te lezen en de bisschopszetels van
de Jansenisten overnamen, hun aartsbis
schop woont te Utrecht, hunne bischop-
pen te Haarlem en Deventer.
Waarin ligt dan het verschil tusschen
het Jaisenisme en het oud-Catholicisme;
en waarom willen zij geen Jansenisten
heeten?
Het verschil ligt hoofdzakelijk in hun
ne gehoorzaamheid1, of juister ongehoor
zaamheid aan den Paus. En deze onge
hoorzaamheid dateert van 1870, toen, 't
was op den 18en Juli, de Paus officieel
onfeilbaar werd verklaard en het leer
stuk van 's Pausen onfeilbaarheid, in
zake des geloofs der zedelijkheid, werd
vastgesteld.
Ai dadelijk verklaarden 200 hoogge
plaatste geestelijken zich daartegen en
verlieten onmiddellijk de kerkvergadering.
De bekendste en beroemdste professoren
aan de Catholieke faculteiten in Duitsch-
land (de oud-Catholieke kerk is daar ook
ontstaan) weigerden zich te onderwer
pen aan een officieel onfeilbaar verklaar
den Paus. In dien tijd was dat Pius IX.
't Was inzonderheid de Münchener hoog
leeraar Döllinger, die de ziel der bewe
ging werd. Hij won overal in Duitschland
veld. Op zijn initiatief werd in 1871 het
eerste oud-Catholieke congres gehouden
te Mönchen, door 't welk de onfeilbaar
heid der R. Catholieke kerk, tegen die van
den Paus, werd geproclameerd. Slechts
wat „overal, altijd en door allen" geloofd
was, moest worden aangenomen als on
feilbaar. Dit congres erkende dus wel, wy
zouden zeggen, een onfeilbaar Christen
dom, t.w. in Catholieken zin. Vandaar da*
men zich oud Catholiek heette, men had
zich ook hersteld-Catholiek kunnen noe
men, met den Paus als erkend hoofd,
doch niet erkend als onfeilbaar hoofd.
De oud.Catholieken mogen van half
slachtigheid niet vrij te pleiten zijn (zij
hebben dit met zekere Protestanten ge
meen), doch het is merkwaardig op te
merken, hoe zij zich in den loop ider jaren
naar h °rotestantisme gericht hebben
Feitelijk .is hun verzet tegen een onfeil
bare» I aus een protestantsche daad. Maar
ook ;n .andoren zin, want behalve dat zij
den .,oel ïogen lezen, wordt aan hunne
geestelijken ook toegestaan te huwen. Ve
le der nge oud-Catiiolieke geestelijken
zijn gv.iuwd. En als ik mij niet vergis,
wordt onder hen het avondmaal in twee
vormen uitgereikt: brood en wyn.
Dat oud-Catholieke geestelijken optre
den in afd. van de Evangelische Maat-
sch opij, bewyst eene vriendschappelijke
ve; unud: - tusschen het oud-Catholicis
me n i .otestantisme. Het getal hunner
g!em ..een is hier te lande gering. In
r 'Uschland zyn meerdere, zoodat wij
ons va i hun voortbestaan verzekerd mo
gen houden. U.
DE OPENBARE SCHOOL ALS
SCHOOL VOOL ALLEN.
Geachte Reactie,
Het Bestuifl®an de Afd. Soest van de
Vereeniging Volksonderwijs verzoekt U
beleefd, eenige plaatsruimte in uw blad
te willen afstaan voor het volgende.
Nu vele ouders binnenkort voor de be
langrijke vraag zullen komen te staan:
„Kaar welke school zal ik mijn kinc
zenden?", wil het Bestuur van V.O. hét
gaarne wijzen op het bestaan der drie
Openbare Lagere en de Openbare Mulo-
school in onze gemeente. En wanneer niei
de aandacht gevestigd wordt op het open
baar onderwijs, dan geschiedt dit, omdat
thans meer dan ooit getracht moet wor
den, de algemeene volkseenheid én volks
ontwikkeling te bevorderen en daardooi
onze volkskracht te vermeerderen. "Di
Openbare School is de eenige school, dl
dit tot taak stelt en die daartoe pok ir.
staat is, omdat op die school plaats it
voor alle kinderen zonder onderscheid
De groote verdeeldheid van ons volk kar
niet anders dan de volkskracht vermin
deren en die verdeeldheid begint al
düt deel van het Nederlandsche volk, da
ruim vijf jaar is!
Terug naar de vroegere eenheid
beteekent: herstel van onze kracht.
Maar ook om practische, om finanti
ëele redenen, is „Terug naar de eenheid."
een gebiedende eisch. De groote split
sing van ons onderwijs is duur. Vele klei
ne schooltjes kosten meer dan ééri
groote (terwijl bovendien pp een groote
school het onderwijs beter tot zijn recht
komt dan op een kleine). Het plan-Welte:
stelt dan ook als bezuinigingsmaa'trege'
voor: e&ncentratie. Concentratie va:
scholen zal de zoo noodige daling van on
derwijskosten .geven. Welnu, de bezuini
ging kan verkregen worden, als mengaa,
concentreeren, zooals V.O. dat zoo graag
zou zien: Alle richtingen geconcentreerc
op de Openbare School!
Behalve deze twee argumenten die voor
de Openbare School pleiten, zijn er nog
vele andere. Het zou echter misbruik ma
ken £ijn van de goedgeefschheid van „De
Soester" als we die alle gingen opsom
men. Liever raden wij de ouders, die
binnenkort zullen hebben te beslissen
over: „Welke School?", aan:
Gaat U eens met het Hoofd der Open
bare School spreken (Beetslaan, Kerke-
buuf't) vraagt eens aan het secretari
aat V.O. wat lectuur aan!
Of: meldt even aan den secretaris,da!
U een bespreking wenscht. Gaarne zal éér
der V.O. propagandisten U bezoeken.!
Maar vooral: Overdenkt goed, wat U
doet
Hartelijk danken wy U, redactie, voor
de opname van dit stukje.
Het Bestuur Afd. Soest V.O.
Secretariaat: Birktstraat 18t
Geachte Redactie!
Beleefd verzoek ik U opname in Uw
blad van onderstaand artikel.
In dit blad van 4 Februari j.1. komt voor
een stukje betreffende het Anti-Revolutio-
nalr-Instituut afdeeling Soest.
Hierin worden verschillende onjuistheden
verteld, o.m. dat het krachtdadig optreden
dier vrijwilligers in ons land de revolutie
had verhinderd in 1918.
Mij dmnkt1, dit behoeft geen nader betoog,
de massa was nog niet verstandig genoeg,
en de vrijwilligers prat gaande op hun uni
form waar dat soort menschen zich zoo
groot gevoelen,, konden tot hun spijt het
weer uittrekken, en weer aan hun dagelijk-
schen wreedzamen arbeid terugkeeren.
Wat nu betreft Rusland, waar is deze re
volutie uitgegroeid? Het is toch bij elk pro
bleem van belang dat men eerst de oorzaak
weet voordat men beoordeelen mag (de on-
dergeteekende Res. Off. doet goed zijn
geest met deze stelling te venrijken).
Ieder die de geschiedenis nagaat weet,
wat voor een revolutie is vooraf gegaan,
(zie de Fransche en Russische) hiervan is
een verbittering van het volk de voorlooper
geweest.
Het Czarisme om ons tot dit te bepalen,
bracht voor een ieder bekend een geeseling
over de bevolking die jaren duurde, totdat
de band zoo strak was gespannen, dat hij
spatte en de chaos kwam.
Maar dwingt het een ieder mensch, dat
weldenkend is, onverschillig met welke ge
dachte men bezield is geen bewondering af
dat men daar in zoo'n korten tijd, en een
rijk van zulk een omvang, zoo'n snelle or
dening heeft gebracht, terwijl de bevolking
voor 70 analphabetisch was.
Zie daar nu de geweldige technische wer
ken, te veel om op te noemen, volkshuis
vesting, en het krachtdadig werken voor het
levenspeil van de bevolking omhoog te ha
len, terwijl werkloosheid vreemd is in de-
ze.
In welk land van Europa vindt men dit,
en de orde waar zoo op geroemd wordt,
hoe is het daar mee gesteld. De voorbeel
den voor het grijpen', zelfs deze afgeloopen
week is bekend geworden door 't optreden
van het Marine Personeel.
Men is toch wel eenstemmig eens en dit
zijm woondlen van een oud-minister „dat bij
voldoende vrijheid er toch tucht kan zijn.
zonder dat het volk verbitterd behoeft te
worden.
Daarom gaat het niet aan, om maar een
leger „slagers" bij elkander te roepen, om
het kapitaal te beschermen, terwijl de
stumpers die door het spook werkloosheid
jaren belagend zijn, om die, nadat zij ge
noeg van hun berusting, steeds hun hand
op moeten houden, dat hun eenig geld
wordt toegediend, voor hun gezin en zich
zelf in leven te houden., nog daar gelaten
hoeT af te willen slachten, de massa dient
toch uit te maken hoe, en-niet de enkele
machthebben den.
Het gaat daarom niet aan om deze stak
kers eindelijk vol van ellende in opstand
komend, voor deze enkele machthebbers
af te maken, gezien op een wijze als in den
oorlog. Bedenk goed gij burgerwacht Of-
ficiertje, dat dit ook menschen zijn, gescha
pen door de natuur of hoe men het noemen
wil.
Tracht daarom boven als Mensch te zijn
en als Mensch te leven, en gij geloovigen
leest Uw heiligboek.
Soest, 6 Febr. 1933. v. d. B
Geachte Redactie.
Beleefd verzoekt ondergéteekende een
plaatsje voor onderstaande in uw veel
gelezen blad.
Als bewoner vart den Nieuwe weg, by-
na gedurende 5 jaar, ben ik, en peer ze
ker vele medebewoners met my in hun
nopjes met het nieuwe wegdek, maar wat
de rioleering betreft is deze niet in orde.
Als er een flinke sneeuw- of regenbui is
gevallen, hebben zich op vele plaatsen
voor de tuintjes groote waterplassen ge
vormd die daar dagen blijven als de zon
niet mede helpt, om ze te verdrogen. Nu
is het maar te hopen voor de gemeente
dat alle termijnen voor vernieuwing Nieu-
wewegBeukenlaan nog niet zijn betaald,
Jan is er tenminste nog eenige druk uit
te oefenen op de aanneemster, om de
zaak in orde te maken. Verder is de
vraag of er langs het fietspad niet een
rij boomen wordt geplant, daar van den zo
mer nergens schaduw zal te vinden zyn,
?n de huizen (de verf) er danig van zal
lijden.
Hopende dat een en ander nog ver
holpen kan worden.
Hoogachten,
Hoogachtend.
Nieuweweg 15d, Soest.
KANTONGERECHT IE A'FOORT.
Heden alweer koorzang der philapor-
co's., de varkensvriemien, die hun vrijheid
als 'Nederlanders niet aan banden wilden
zien gelegd door de 'Centrale. Een kwam
zelfs voorlezen een schrijven namens dr.
Colijn, waarin zwart op wit stond, dat men
niet te teekenen had als lid der Centrale,'
wanneer men niet im de gelegenheid was
gesteld de statuten te lezen.
Ja, dat is dikke waarheid.
Een ander, eveneens opkomend voor eigen
geval, sprak magnifiek en zijn rede nam den
vorm aan van prediking. En met flakkerende
oogen en vuistslag op het hekje als op den
kansplrand, wees hij den Kantonrechter er
op, dat Z.E.A. ook voor zijn rechtspraak
eens rekenschap had af te leggen.
De serie ving aan met een Soester ge
val, een geval van twee varkens doen ver
voeren naar Amersfoort Twee ongestem
pelde dieren. Ze zouden komen stempelen,*
maar na acht dagen waren ze er nog niet
geweest. En de varkens waren verkocht.
Nader onderzoek volgt in deze zaak van
H. V. te Soest.
Na dit geval van vervoeren, kwamen de
143 voor het.houden van varkens met kui-
sche ongerepte ooren.
Mr. Steneker, de bekende verdediger in
deze streek van verzet, had 27 gevallen de
hand boven het hoofd te houden. Hij be
paalde zich tot het verzoeken van nog la
ger vonnis dan de gebruikelijke f 20. Reeds
tweemaal had hij voorheen pleidooi ge
voerd. Het mocht ni£t baten. Het werd
weer eisch van f 5 per varken in doorsnee
met vonnis van f 20 voor eiken delinquent.
Slechts eens hoorden we f 5 opleggen. Het
was voor een bekeerling, thans lid der Cen
trale.
Voor eigen geval en voor een ander waar
hij als gemachtigde was aangewezen, sprak
de heer H. Geurts, wonende aan de Glind,
gemeenteraadslid van Barneveld. Zijn plei
dooi gold tevens voor nog 22 anderen, in
de zaal aanwezig.
Het was te begrijpen, dat men hem daar
voor gekozen had. Een half uur ongeveer
voerde hij het woord en deed het wat best.
Als kernzin van zijn spreken was wel, dat
deze varkenshouders hier stonden als re
bel. En toch erkenden-zij van harte het „Bij
de gratie Gods." Waren zij op de Zeven
Provinciën geweest, hij zou niet gegaan
zijn. Ze stellen prijs om te zijn echte Neder
landers. Die echter onderzoeken vóór ze
hun naam zetten. Het doel der Crisisvar-
kenswet is goecf, maar de uitwerking!
Er waren wel andere wegen geweest, die
niet tot verzet zouden geleid hebben en de
Crisisvarkenswet zou wel als een kaarten
huis ineenvallen. En de Centrale is goed
voor wie ermee een positie kregenl
Namens al degenen-, waar hij voor sprak,
verzocht hij de zaak curieus te onderzoeken.
Dat onderzoek zou wegblijven. O.Mk en
Rechter wezen er op, dat beoordeeling der
wet niet aan hen was. Ze hadden slechts
te oordeelen over de toepassing.
Zoo bleef het als voorheen f 20 of 10 da
gen voor ellken overtreder.
Een liep dit tweemaal op', een Hooglan
der. Eenmaal voor in December het houden
van 17 varkens en een/maal voor het doen
vervoeren daarvan in Januari. Een ander
patiënt klaagde, dat hij gisteren opnieuw
verbaal had opgeloopen voor hetzelfde
span, waarvoor hij nu terecht stond.
Om nogmaals op den geachten spreker
H. Geurts tefug tè kdmen. Deze sprak met
veel gewichtige zinswendingen en sprak
lang. We begrepen thans, dat een stenogra
fisch verslag van den Barneveldsche ge
meenteraadszitting een dikke brochure
vormt, want daar zetelen sprekers, die nog
meer adem loslaten dan de heer Geurts.
UITSPRAKEN KANTONGERECHT
Venten in Soest zonder vergunning: M.
van 't H. Amersfoort f 2 of 1 week tucht
school.
Wielrijden.'onder invloed alcohol: D. van
't K. Soest f 25 of 10 dagen.
Varkens houden zonder oormerk: G. J
R. te Soest f 20 of 10 dagen.
bij den
v. Weedestraat 7
DIRK BROECKMAN t
Den 23sten Februari 1933 overleed plot
seling hier ter plaatse in den leeftijd van
58 jaar,, de bekende beeldhouwer Broeck-
maa Voor de Nederlandsche beeldhouw
kunst beteekent dit een groot verlies, en
zij, die het voorrecht hadden met zijn kunst
in aanraking te komen, weten wat met de
zen kunstenaar, die te bescheiden was, om
zich aan de wereld te doen gelden, is heen
gegaan.
Zijn boetseer- en houtsnijwerk kenmerken
zich, door een nobele eenvoud en sterke
waarheidsliefde en een enorm vertrouwen
in het goede en ware in alles wat leeft,
welk geloof de grondslag was, voor heel
zijn liefde voor de natuur.
Hoe rustig en waarheid getrouw waren
zijn portretten, die hij in -was of klei boet
seerde. Hoe werkelijk levend waren zijn
dierfiguren, als waren zjj in het volle le
ven: ieder oogenblik gereed zich weer te
gaan bewegen. En dit alles was als het wa
re gedrenkt in zoo'n pure zuiverheid, die
alleen die menschen kenmerkt die zoo heel
dicht bij de bron van het leven staan, dat
het voor ons een wonder schijnt.
Zijn kunst kwam onmiddellijk voort uit
zijn leven. Er zijn maar weinig levenskun
stenaars zooals hij, waarvoor het heele le
ven één blijde schoonheid was, en onder
deze zijn er maar weinig, die het bij de gra
tie Gods verstonden ons in hun kunstschep
pingen, ook iets daarvan deelachtig te doen
worden. Met hem ging heen een nobel en
goed mensch, een man die steeds het goede
zocht en vond, die met zijn groot vertrou
wen in het goede, dat steeds zal zegevieren,
menig jongere een voorbeeld gaf.
AANGIFTE VAN LEERLINGEN
OPENBAAR ONDERWIJS
Wellicht zullen velen zich afgevraagd
hebben, waardoor het komt, dat de nieu
we cursus der openbare scholen, die
vroeger altijd 1 April begon, verleden jaar
op 1 Mei aanving, terwijl de datum voor
dit jaar op 1 Juni bepaald is.
De gedachte, die aan deze verandering
ten grondslag ligt, is een zeer zuivere.
De scholen hebben tot taak, om, behalve
op te leiden tot het Leven, de kinderen1
klaar te maken voor diverse inrichtingen
van voortgezet onderwys: II.B.S., Ly
ceum, H.H.S., enz. Wanneer nu de cur
sus der la.gere school op 1 April eindigt
en die der middelbare school op 1 Sep
tember begint, is er voor de leerlingen,
die van de lagere naar de middelbaren
school overgaan, een tusschenruimte van
vyf maanden. Ten einde nu te "oorkomen,
dat die kinderen vyf maanden „leeg"
loopen, of genoodzaakt zijn, hun laatste
jaar op de lagere school nog eens gedeel
telijk over te doen, is er besloten, het
cursusjaar der lagere school te stellen
van 1 Sep. tot 31 Augustus. Er waren
echter vele bezwaren verleden jaar, om
die verandering zoo maar in eens te doen
plaats hebben.. Beter werd het geoor
deeld, dat geleidelijk te doen: vroeger 1
April, verleden jaar 1 Mei, dit jaar zal
net 1 Juni zyn en het volgend jaar 1
September.
Ook voor de M.U.L.O. school is een
cursus van 1 Sept. tot 1 Sept. te verkie
zen boven die van April tot April, ómdat
de M.U.L.O.-examens vlak vóór de zo-
mervacantie afgenomen worden.
Evenals bij de invoering der vrije
Woensdagmiddag en de afschaffing van
de vrije Zaterdagmorgen, die eenige jaren
geleden plaats hadden, heeft de openbare
school ook met de wijziging van aanvangs
datum dus een onderwysbtlang op het oog
gehad.
BAZAR CHRISTELIJKE FRÖBEL
SCHOOL
Donderdagmiddag te 2 uur werd in de
de groote zaal van Religie en Kunst een
oazar gehouden die er wezen mocht, er
waren een massa artikelen uitgestald,
gedekt door de Vaderl. Driekleur. Er wa
ren o.a. te koop foto's, 'dameshandwerken,
oaby-artikelen, merkartikelen van diver
se firma's e..d. Voor attracties fungeer
den het raden van den naam van een
pop, de verjaardag van den pop
pendokter, de zwaarte van een fruit
mand en natuurlijk de grabbelton. Toen
alle belangstellenden hadden plaatsgeno
men, nam door ongesteldheid van Ds.
Groeneveld, Ned. Herv. pred., Ds, S.
Wouters, Geref. pred. het woord en liet
zingen Psl. 25 6, ging voor in gebed en
las daarop een gedeelte uit Lucas 18.
Na het welkom te hebben toegeroepen,
verklaart spr. den tekst waarin gespro
ken wordt van afschuw van den Fari-
zeër, en de aanmoediging van-den Tolle
naar, verder wordt er gewezen op het
gaan van de kinderen in de prille jeugd
naar Jezus. Dit laatste bedoelt ook de
Christelijke Fröbelschool, die de kleine
kinderen reeds vroeg wijzen op Hem en
dit in alle vr y moedigheid gedaan wordt
door juffrouw Sneltjes en haar helpster.
Spr. dankt verder voor alle médewerking
en dat koopers en verkoopsters gedach
tig zullen zijn dat het alles geschiedt uit
liefde tot Hem. Spr. dankt H.M. de Ko
ningin-Moeder, welke blijk gaf van haar
belangstelling door een gift af te staan
groot Ï50.—Deze bazar was noodig,
daar de finantiën dreigden achteruit te
gaan. Spr. dankt allen, die hiertoe heb
ben medegewerkt om deze bazaar te doen
slagen. Nadat door de leerlingen der Frö
belschool onder leiding van de onderwij
zeres een paar spelletjes waren uitgei-
voerd, werd de bazaar voor geopend ver
klaard, direct was er de noodige belang
stelling. Moge de recette de verwachting
overtreffen.
OPENBARE VERGADERING
De afd. Soest van V.O. is het mogen
gelukken, een harer Hoofdbestuursleden
bereid te vinden, a.s. Vrydag alhier een
spreekbeurt te vervullen. De heer R. v.
Gaasbeek zal inleiden hat onderwerp; „De
Neen maar! Wéér gaat het toch henen?
Jas, broek, vest en heerenhoedl
'k Kan mij heusch maar niet begrijpen,
Wat het einde wezen moet.
Eerst de kort geknipte haren;
Daarna kwamde cigaret;
Toentoen werd bij ieder pasje.
Wandelstokje neergezet.
Schaatsenrijden, ski en tennis,
In costuuin met een plus-four;
Dame van Heer onderkennen.
Werd, toen al, een hééle toer!
Dochdat is nog niet voldoende;
,.'*k Wil steeds méér nog op een heer
In mijn doen en laten lijken";
„Dat is '«t leukst wat ik begeer-"
Zóó denkt thans de „jonge dame";
En zij wandelt joviaal,
Met een „bol'' of „hooge zijden",
Naar de „Soos" of 't „Club-lokaal"I
Straks ziet „ze" een „heeren-kennis",
Die reeds lang „haar aandacht" heeft;
Zou hij eind'kijk „zich verklaren",
Denkt En terwijl „zij" beeft
Van vervoering dra te wand'len
Ente luist'ren aan zijn zij,
Gaat hijzonder haar te kennen
Of te groetenstug voorbij
J^, mijn' lieve jonge dames:
Dat 's ;,de risico van 't vak"!
Wilt toch „vrouwelijk" steeds blijven'
Kleedt U niet in heeren-pak!
Pronkt nietmet andermans „veeren,"!
Die diaarbij U leelijk staan
Hij en zij die combinatie,
Doet juist zoo weldadig aan!
AD REM
Nadruk verboden.
Openbare School een school voor al
len", waarna gelegenheid zal bestaan tot
gedachtenwisseling.
Om zijn belangrijkheid mogen we ge
rust zeggen: Deze openbare vergadering
een vergadering voor allen!
„FREONSKIP EN IENFaLD" TE
SOEST
Genoemde Friesche club hield een leden
bijeenkomst op Donderdagavond om 8.30
uur in de groote zaal van hotel Eemland,
welke maar matig bezocht was. Te onge
veer half 9 uur opende die heer J. Roorda
de bijeenkomst en roept den leden en gasten
uit Hilversum van „het Heitelan" en
„Noch en Wille" het welkom toe. Spreker
roept daarop de clementie in voor de dilet
tanten daar-de veféertiging zeer is gehan
dicapt door ziekte en overlijden onder de
spelers en speelsters. Vervolgens wijst hij
op het feit'dat binnenkort te Utrecht het
10-jarig bestaan wordt gevierd van den
Bond van Friesche gezelschappen buiten
Friesland, en dat op 25 Mei e.k. een auto
tocht wordt gehouden door de leden van de
gezelschappen uit Utrecht, Amersfoort,
Zeist, Hilversum en Soest. Nadat hierop
het le en 4e couplet van het Friesche Volks
lied was gezongen, begeleid door het duo
Stalenhoef, dat ook de pauze verzorgde,
werd ten tooneele gevoerd „Boer Seadsma
en zijn vrouw" of „Hoogmoed komt voor
den val." In dit 4-bedrijvig tooneelspel van
M. Miedema maken wij kennis, met een
boerenechtpaar dat boven zijn stand leefde,
en huis en lof overlaat aan den broer van
de vrouw en aan de dienstbode die beiden
door Amorspeil zijn aangeraakt, de eerste
is een hechte steunpilaar voor de tweede,
vooral in moeilijke tijden. Nu heeft de
boerin, door die volgens haar ongepaste
verhouding, niet veel met haar dienstbode
op en belasterd haar, ja, beticht haar zelfs
dat zij een gouden armband heeft gestolen;
die echter door. haar achterover is gedrukt
6m de drukkende schuldenlast te voldoen.
Behendig stopt zij de band tusschen de
kleeren van de dienstbode die vertrekt. Het
onderzoek door den veldwachter heeft
plaats, maar gelukkig wordt de ware schul
dige ontdekt. De boerenknecht en de dienst
bode krijgen elkander, wat de hoofdzaak is.
Er is goed geacteerd, veel genoten en ge
klapt. Tot slot een gezellig bal.
SOESTER HARMONIE P. V. O.
De Soester Harmonie gaf voor hare do
nateurs een concert in de groote "zaal
„Eemland", mede bijgewoond tot aan de
pauze door den heer Burgemeester. Te
ongeveer 8 uur opende de praeses de lieer
A. O. Dammers den feestavond, roept al
len het welkom toe, in 't bijzonder den
heer Burgemeester en wenscht allen 'n
prettigen avond. Daarop kreeg de dirigent
de heer H. Kok Sr. uit Zeist gelegenheid
het kunnen van zijn mannetjes te toonen.
De eerste marsch „Uncle Sammy" klonk
pittig, het applaus was dan ook meer dan
verdiend, de verdere nummers deden hét
ook heel goed, vooral de soli in de „Tann-
hauzer-Fantasie" door den heer Sitter
naar voren gebracht. Ook dit koor had
met ziekte te kampen gehad, waardoor 't
niet kon geven wat het anders wel pres
teert. Tusschen de nummers door en na
de pauze trad de heer Louis Holst uit Hil
versum voorhet voetlicht met een serie
voordrachten, welke door hem grooten-
deels ten beste gegeven waren op den
feestavondvan „Esvac"daarom zouden
wy hem willen adviseeren, kom als gij
wederom optreedt in Soest, met een an
der programma, aan velen waren de
voordrachten bekend. Ook na de pauze
gaf het corps en de humorist van het
hunne ten beste, vermelding verdient van
het corps „Valse" van L. Montagne. De
dirigent heeft zyn mannetjes aan een
touwtje, de leiding was muzikaal en pit
tig. Na afloop van het concert werd de
plaats ingenomen door de Jolly Band, on
der leiding van den heer Huigen, welke
voor balmuziek zorg droeg, de leiding