IfEEriEMDMls
Binnenland
O^PlaatselijkN ieuws^O
MofimDinni&hTiriGTB
WEEDE5TP;4CA
STOFFEN
Zou de gemeente in een geval als in ons
voofbeêld, ondanks aandringen, niet ge
negen zijn aan den eigenaar een billijke
schade te vergoeden, dan zou zij zeker
een groote kans beloopen, dat in hooger
beroep Gedeputeerde Staten (die in een
geval als dit als vroede mannen op bena
deeling van belangen moeten letten en de
Gemeentebesturen tot redelijke vergoeding
van schade moeten brengen) het uitbrei
dingsplan niet zouden goedkeuren en als
voorwaarde voor hun goedkeuring zouden
stellen; betaling aan den betrokken eige
naar van een zeker schadebedrag, laten we
zoggen f0.50 per M2. En als de Kroon
geroepen mocht worden in hoogste in
stantie over deze kwestie te beslissen,
dan zou die beslissing, gelet op de toe
lichtingen van de betrokken Ministers,
weinig twijfelachtig zijn.
Verschillende gemeenten hebben dan
ook ingezien, dat bij een uitbreidingsplan
nu eenmaal behoort een billijke vergoeding
van schade, die inderdaad wordt geleden.
Het is dan ook gewoonte, dat «bij het sa
menstellen van uitbreidingsplannen vooraf
terdege overleg gepleegd wordt met de
betrokken eigenaren. Eigenlijk is dat, in
verband met het private eigendomsrecht
ook vanzelf sprekend en het is een van de
groote grieven, die wij tegen dit uitbrei
dingsplan hebben, dat de ontwerper ervan
met allerlei personen en organisaties over
leg heeft gepleegd en voeling heeft ge
houden behalve dan met die catagorie, die
daarvoor in de allereerste plaats krach
tens wet, recht en billijkheid in aanmer
king kwamnamelijk de betrokken grond
en huiseigenaren. Het kan nu zijn, tlat de
ontwerper over het private eigendoms
recht andere denkbeelden heeft dan wij,
het kan zijn, dat hij meent, dat de boven
geschetste eigendomstheoriën onjuist zijn
en dat de ontwikkeling in een andere
richting moet gaan, dat neemt echter niet
weg, dat hij zijn persoonlijke en buiten
wettelijke idealen nimmer had mogen neer
leggen in een wettelijk uitbreidingsplan,
dat gegrondvest moet zijn op de huidige
wettelijke regeling en op de huidige maat
schappelijke orde. Communistische denk
beelden hadden daarop geen invloed mo
gen hebben.
De gemeentelijke instanties, die hun
licht over dit plan hebben laten schijnen,
hadden den ontwerper opmerkzaam moeten
maken op zijn onder de fungeerende wet
geving niet-houdbare stellingen. Dit geldt
niet het minste voor het College van Bur
gemeester en Wethouders, dat ten slotte
de volle verantwoordelijkheid voor het ge
heele plan en voor alles, wat daarin is
verwerkt en wat daaruit voortspruit, heeft
aanvaard, door dat plan aldus aan den
Gemeenteraad aan te bieden, en het voor
het publiek ter inzage te leggen. Zij zrjn
daardoor mede de oorzaak van den storm
van verontwaardiging en de talrijke pro
testen, die in de Gemeente tegen dit plan
zijn opgegaan. Door deze onwettige voor
stellen hebben zij aan vele inwoners heel
wat moeite, last en kosten veroorzaakt.
Immers door niet tijdig en op de
voorgeschreven wijze fe protesteeren
tegen dit onwettige plan, zouden die
inwoners zonder meer geacht worden
daartegen geen bezwaren te hebben en
ermede accoord te gaan. Zij had
den dan maar moeten afwachten of hoo-
gere instanties, als Gedeputeerde Staten
en Kroon, uit eigen beweging en zonder
daarbij voorgelicht te zijn, dit plan in
dezen vorm zonder meer zouden sanction-
neeren. Dit risico wenschten 580 belang
hebbenden niet'te loopen, en terecht niet,
want het is stellig veel "beter wei-gemo
tiveerd in beroep te komen, dan af te
wachten of gedeputeerde Staten eigener
beweging aan hun bezwaren zullen tege
moet komen..
Had het niet op den weg der Gemeen
telijke Overheid gelegen tijdig te onder
zoeken, of dit plan aan de eischen van
Wet, recht, billijkheid en fatsoen voldeed,
alvorens 't ter inzage te leggen en alvorens
de zoo talrijke belanghebbenden te nood
zaken zich te verzetten? De vraag steller,
is haar beantwoorden.
Nauwkeurig afwegen en onderzoeken
wordt hier en elders veelal nagelaten en
wordt er slechts gekeken uitsluitend er
alleen naar het eigen belang van het be
wuste Overheidslichaam. Men vergeet
daarbij keer op keer, dat Overheidsl.'l
chaam en de onder haar gezag gestelde in
woners zeker geen twee afzonderlijke
begrippen zijn, die tegenover elkander
staan; men verliest dan uit het oog, dat
de overheid slechts is een bestuursin-
stantie van en voor de gezamenlijke in
woners.
Instede van twee afzonderlijke begrip
pen, is besturende Overheid en bestuur
den slechts één begrip, waarvan de be
langen steeds dezelfde behooren te zijn.
'Immer moge men bedenken, dat de inwo
ners er niet zijn voor de Overheid, doch
dat deze laatste er uitsluitend is voor al
le inwoners.
Treffend werd het gezegd door het
bekende Christelijk Historisch Kamerlid
Mi*. A. van der Hoeven in de vergadering
van de Eerste Kamer op 2 Juli 1931 bij
de behandeling van het wijzigingsontwerp
der Woningwet, toen hij de Nieuwe Rot-
terdamsche Courant citeerde, waarin een
hoofdartikel was verschenen, getiteld:
„Het Wetsontwerp tot wijziging van de
Woningwet":
„Want men bedenke wel, dat men te
genwoordig weinig meer kan doen, zon-
„der dat men voorzien is van een Over-
„heidsvergunning. En men bedenke te-
„vens, dat de Overheidslichamen tegen
woordig finantieele veelvraten zijn, die
„op allerlei wijzen hun geldhonger trach
ten te bevredigen".
Nog scherper zei dezelfde Mr. van
der Hoeven het in diezelfde vergadering
toen hij de volgende ware woorden ci
teerde van Mr. I. B. Du Buy:
„Een zeer gezien rechtgeleerdé meen-
„de, dat men tegenwoordig alles van de
„overheid kon verwachten. Beseft zij
„niet, vroeg hij, dat haar gezag alleen op
„zedelijkheid en recht gegrond kan zijn,
„uf acht zij het spel toch al tezeer ver-
„Ioren? In alle geval, het is een veeg tee-
„ken, dat de rubriek „Fatsoen en Over-
„heid", een vaste rubriek in onze Dag
bladen dreigt te worden. Niets is zeker
„zoo zeer in staat de geesten wankel moe—
„dig te maken en den „grooten kbulde-
„radatsch" dien men van het bolsjewis-
„me vreest, naderbij te brengen, dan de
„angstige vraag, of bij hen, die ons mue-
„ten besturen, recht en fatsoen woorden
„worden, die niet voor hen, maar slechts
„voor de door hen bestuurden gelden".
Dat men onder de voorstanders van 't
oorspronkelijke uitbreidingsplan mede aan
trof kalme en bezadigde personen, die tot
dusverre werden geacht van communis
tische smetten vrij te zijn en van wie tot
heden zekerlijk niet werd aangenomen
dat zij zich naar de uiterste linkerzijde
zouden oriënteeren, doet onze verwon
dering ten stop stijgen.
De tijden voor practische socialisatie zijn
nog niet daar en al mogen zoo nu en dan
wel eens gewaagde theoriën over bezit
en grondeigendom worden geuit, toch zal
de bekende slagzin van den Franschen
revolutionnair Proudhon: „la propriété c'
est le vol" (vrij te vertalen door het Ne-
derlandsche: „Alle bezit is diefstal") bin
nenkort toch nog wel niet algemeen als
goed en juist worden aanvaard.
(Wordt vervolgd).
C. HAVER
DEN HAAG.
DIEFSTAL VAN EEN AANGETEE-
KENDEN BRIEF?
Een ambtenaar van het hoofdpostkantoor
alhier heeft bij de politie aangifte gedaan
van vermoede-lijken diefstal van een aan-
geteekenden brief, inhoudende f 1635 aan
bankpapier era drie coupons. De brief, wel
ke zonder aangegeven waarde van Den
Haag naar Amsterdam was verzonden,
moet in het hoofdpostkantoor in Den Haag
op normale wijze zijn behandeld, zoodat de
verdwijning waarschijnlijk onderweg, of bij
aankomst te Amsterdam is geschied.
EEN GEDENKPENNING VOOR
PRINS WILLEM VAN ORANJE.
De regeerirag heeft besloten, dat ter ge
legenheid van de herdenking van het ge
boortejaar van Prins Willem I een gedenk
penning zal worden uitgegeven. Deze re-
geeringspenning, naar het ontwerp van den
heer L. O. Wenckebach vervaardigd', zai
binnenkort verschijnen. Zoowel vervaardi
ging, als uitgifte geschieden door 's Rijks
munt. Spoedig zullen nadere bijzonderhe
den omtrent de wijze van uitvoering en ver-
krijgbaarstelling worden bekend gemaakL.
DE BETALING VAN HET PERSO
NEEL DER K.L.M.
Het lid van de Tweede Kamer Drop,
heeft aan den Minister van Waterstaat de
volgende vragen gesteld:
I. Is het den Minister bekend, dat de Ko
ninklijke Luchtvaart-Maatschappij perso
neel in dienst heeft te Schiphol op week-
loonen van f 6 en f 20 ongeveer en op
maandsaiarisseiT van f 62.25 en f 85.75,
alsmede op jaarsalarissen van f 1680 en
f 2100 en te Rotterdam op weekloonen van
f 5, f 12.50 en f 17.50, alsmede van f 27,25
tot ten hoogste f 152 per maand, ook voor
functies met belangrijke verantwoordelijk
heid, terwijl bovendien een deel van het
personeel te Schiphol belangrijke onkosten
moet maken om dagelijks daarheen te gaan0
II. Weet de Minister ook, dat de dienst
roosters voor een deel van het personeel
70 en meer dienst- en werkuren per week
aangeven?
III. Is het den Minister bekend, dat de
Directie van de K.L.M. overleg over de
vaststelling der arbeidsvoorwaarden me'
de vakvereenigingen van het personeel
weigert?
IV. Is de Minister niet van meening, dat
het aanbeveling verdient, voortaan bij de
toekenning van subsidies aan de K.L.M
de voorwaarde te stellen, dat de loonen
en arbeidsvoorwaarden, zooveel mogelijk
in overleg tusschen de Directie en de vak
vereenigingen moeten worden vastgesteld
en is de Minister bereid te bevorderen, dat
de in vraag I genoemde loonen en de in
vraag II genoemde dienst- en werktijden
worden verbeterd?
HILVERSUM.
OUD-BURGEMEESTER GULCHER
OVERLEDEN.
Vrijdagochtend is op 81-jarigen leeftijd
de oud-burgemeester, de heer J. C. Gülcher,
overleden.
Tijdens een groot gedeelte der ambtsver
vulling van den heel Gülcher was het raad-
huisvraagstuk aan de orde, zoodat het een
voldoening voor hem moet zijn geweest,
de goede oplossing daarvan nog te hebben
mogen beleven.
I>e heer J. C. Gülcher werd 20 Juli 1851
te Amsterdam geboren.
Van 30 December 1887 tot 19 Juli 1898
was hij lid van den Raad dezer gemeente.
Op 3 September 1889 werd hij benoemd
tot wethouder, welke functie hij bekleedde
tot 10 Juni 1898.
In dat jaar volgde de heer Gülcher, bur
gemeester J. E. C. Schook op.
Gedurende een periode van zeventien
jaren stond d<e heer Gülcher aan het hoofd
dezer gemeente. Hij nam op 1 October 1915
zijn ontslag.
De thans overledene was Officier in de
Orde van Oranje-Nassau.
VENLO.
DUITSCH VLIEGTLIG OP NEDER-
LANDSCH GRONDGEBIED GEDAALD
auto 'n landing waperas en verkiezingspam
fletten in temperaer£ en daarna oyer de
Duïtsch^^reffrve^dween. Officieel is thans
hierover nog niets bekend. Door eenige
personen is des middags inderdaad boven
enlo een dergelijk vliegtuig gezien en ook
•hebben eenige personen omstreeks dien tijd
op de Groote Heide een luxe auto waarge
nomen.
Er wordt een onderzoek ingesteld.
DE OPENBARE SCHOOL ALS
SCHOOL VOOR ALLEN.
Alhier liepen Vrijdagavond allerlei merk
waardige geruchten over een. Duitsch vlieg
tuig, dat tegen het vallen van den avond op
de Groote Heide op geheimzinnige wijze
was gedaald, om uit een gereed staande
DE OPENBARE VERGADERING VAN
VOLKSONDERWIJS
(3 Maart j.L in „Religie en Kunst")
Waar door de voorstanders van bij
zonder onderwijs juist dn dezen tijd, nu de
aangifte van nieuwe leerlingen wordt open
gesteld, veel reclame voor de bijzondere
school wordt gemaakt, heeft V.O. gemeend,
óók propaganda te moeten maken aldus
de heer M. M. van Wely, in zijn. openings
woord.
De Heer R. van Gaasbeek, H.-B. lid van
Volksonderwijs, had zich bereid verklaard,
dezen avond een propaganda-rede te hou
den, getiteld: „De Openbare School een
School voor allen".
In het eerste, het algemeene gedeelte van
het betoog, werd de vraag beantwoord:
Waardoor steekt de openbare school zoo
ver boven de bijzondere uit?
In de eerste plaats, doordat ze het kind
geeft, wat des kinds is. De dogma s, die de
Christelijke en R. Kath. scholen den kin
deren voorleggen), zijn geen kinderkost. Ze
ker, men kan kinderen allerlei schoonklin
kende zinnen doen napraten en zich wijs
maken, dat zij dit innerlijk verwerkt heb
ben. De moderne psychologie '.eert ons
evenwel, dat dogmatisch onderwijs leerstof
geeft, die voor het kind ongeschikt is. Op
de meeste Chr. en R.K. scholen begint men
dit dan ook meer en meer in te zien en
komt men langzamerhand er van terug, de
kinderen b.v. de geheele bijbel te geven,
zooals 40 50 jaar geleden regel was. Het
kinderlijk gemoed is nu eenmaal geen
fleschje, dat men met iedere willekeurige
stof kan vu'len en dat in later jaren die in
houd weer terug kan geven. Het kind
neemt alleen datgene op, dat bij zijn kinder
lijke geest past en daartoe behooren niet de
dogma's van het bijzonder onderwijs. Om
die reden is dit onderwijs dus al direct af
te keuren. Wij zien het trouwens om oais
heen: de school heeft bij niemand' onzer zijn
stempel op het wezen van den- mensch ge
drukt. Het wezen van den mensch ge
niet bepaald door dogma's, maar door in
zicht en dat inzicht krijgt men pas op la-
teren leeftijd.
In de tweede plaats staat de openbare
school uit philosophisch oogpunt boven de
bijzondere. Sectarisch onderwijs, wier be
doeling o.a. is, steun te geven aan een be
paald geloof of aan een bepaa'de politieke
partij, is daardoor altijd gekleurd en moet
daarom te kort doen aan de waarheid. Be
naderen b.v. de Chr. enl R.K. geschiedenis
boekjes de waarheid? Als dit zoo was, zou
er tusschen de verschillende leerboekjes
niet zoo'n groot verschil zijn. Wanneer
Willem van Oranje in een R.K. leerboekje
wordt voorgesteld als een vermaledijde, a's
een opruier, terwijl hij in een Chr. leerboek
je een geloofsheld wordt geheeten, dan zien
we daarin een te-kort doen aan de waarheid
terwiilie van het beginsel van het onderwijs.
De Openbare School kan, doordat zij geen
bepaald beginsel behoeft te propageeren,
alleen de feiten zander meer geven. Zij is
de school der waarheid, die zich tot eerai.g
doel stelt: de vorming van het kind tot een
goed staatsburger.
In de derde plaats is er nog een maat
schappelijke factor, die de Openbare School
verheft boven de bijzondere. De menschen
hebben elkaar noodig, zijn onderling van
elkaar afhankelijk, 't Komt er in het leven
niet op aan|, wie we zijn (een Cchristelijke
of een Roomsch Katholieke), maar alleen,
wat voor mensch we zijn. In tijden van te
genspoed, bij natuurrampen b.v., openbaart
zich die onderlinge afhankelijkheid, afge
scheiden van elke richting, zich het duide
lijkst; dan steunt menj, ongeacht het geloof
of de politieke partij der getroffenen. Wel
nu, dit mooie gemeenschapsgevoel wordt
alleen aangekweekt op de Openbare School.
De bijzondere scholen beginnen de men
schen, reeds van hun derde jaar af, in hok
jes te verdeelen: R.Kl Fröbelschool,, Prot.
Chr. Fröbelschool, Gereformeerde Fröbel
school, enz. En dat hokjes-systeem werkt
door tot de Universiteit. Zoo kweekt de bij
zondere school sectariërs, de openbare
daarentegen de gemeenschapsmensch.
Na deze algemeene opmerkingen enkele
bijzonderheden. Er bestaat e n groot ver
schil tusschen de bijzondere school van
vroeger en die van nu. Die van vroeger
vergde van de leerkrachten offers: laag sa
laris), groote klassen, slechte gebouwen....
Die van nu scheppen een zekere weeldetoe-
stand: door het Rijk betaalde salarissen,
door de gemeenschap betaalde gebouwen....
Ook de schoolbevolking der bijzondere
school is anders dan die van vroeger. Was
die van voorheen van één bepaalde richting,
die van heden bevat vogels van diverse
pluimage: het aantal is van meer belang dan
de richting (vanwege het Rijkssubsidie).
De zwakke plek van het Bijzonder On
derwijs zi.t in de omstandigheid, dat het
verantwoordelijkheidsgevoel der ouders af
gewenteld is op den bijzomderen onderwij
zer. Het ieeren Vin psalmen en gebeden,,
het aanbrengen van godsdienstige begrip
pen, die in het huiselijk milieu zoo goed
tot hun recht komen, laten de ouders over
aan de bijzondere school. Dit verminderen
van het ouderlijk verantwoordelijksgevoel
vormt de zwakte van het bijzonder onder
wijs. De gedachte: Laat de politieke partij
zich meester maken van de school, want
wie de jeugd heeft!, heeft de toekomst, een
gedachte; die bij Dr. Kuiper, bij Dr. Schaep-
man moet hebben voorgezeten, is gebleken
een dwaling te zijn. Het aantal Roomsch
Katholieken, is sinds Dr. Schaepman's tijd
van 35 tcruggcloopen tot 29
De -aanvallen, die de voorstanders van
bijzonder onderwijs op de Openbare school
richten, zijn de laatste jaren nogal veran
derd: de scherpte is er af. Beweringen,
zooals destijck Ds. van Grieken deed (dc
Openb. school is goed voor heidenen en
Joden; zij is opruiend)', een uitspraak zo<rèrts
van Ds. Vinkenberg (de Openb. school is
erger dan de jene verf lesch: de laatste be
derft slechts hét lichaam, de eerste de ziel)
men hoort ze niet meer. Wat de voor
standers van bijzonder onderwijs tijdens
hun hui>bezoek bespreken, waar doopbe
lofte, Hel, verdoemenis, e d. best ter sprake
kunnen komen, kan natuurlijk nog even
scherp zijn als vroeger. In het openbaar
echter zijn de aanvallen tegen openbaar
onderwijs minder fel.
Is hierboven aangetoond, dat sectarisme
in het onderwijs verkeerd is, te betreuren
valt het daarom, dat ook onder zooveel
voorstanders van openbaar onderwijs het
sectarisme wortel heeft geschoten. Wellicht
is dit een gevolg van het feit, dat „men"
tegenwoordig over onderwijs nadenkt (heeff
niet iedere kruidenier of bakker er ver
stand vain, zoodra hij maar een paar maan
den lid is van de commissie van toezicht
op 't onderwijs?); wellicht ook van de
eigenaardigheid van het Nederlajtdsriie
volk, dat nieuwigheidjes zoo graag en grif
aanneemt. Een Ds. Maria Montessori, een
Dalton en zoovele anderen, die vaak in hun
vaderland geen aanhangers hebben, vinden
in den aard der Nederlanders een vrucht
baren bodem voor hun ideeën. Dit verklaar^
eenigszi.ns het ontstaan der bijzondere neu
trale school. Nu is, b.v. in streken, waar
de openbare school een bepaalde kleur
heeft, een bijzonder neutrale school te bil
lijken. Wanneer zij echter leerlingen tracht
te trekken door allerlei principes (alcohol
en nicotine zijn schadelijk voor ,s menschen
lichaam; beschavingsgeschiedenis is beter
dan h-istoire betaille; e.d.), dan is zij even
verkeerd als de hierboven geschetste sec-
tarische school. Een dronken chauffeur, die
een doodelijk ongeluk veroorzaakt, levert
een pracht onderwerp voor occasioneel on
derwijs. maar laat ons dergelijke dingen
niet tot een principe maken, die een aparte
school rechtvaardigt. Men begaat dan de
zelfde fout die de voorstanders van secta
risch onderwijs maken. Het geschiedenis
onderwijs is, sedert dc werken van Ds. C.
te Lintum verschenen, heel veel veranderd,
zoodat men de bijzondere school), die be
weert modern geschiedenisonderwijs te ge
ven, niet om cie reden behoeft te preferee-
ren. In Soest zijn vele leden van links ge-
oriënterde politieke partijen, die hun kin
deren naar dé bijzondere neutrale school
sturen, de dupe geworden van valsche re
clame. De openbare school geeft precies
hetzelfde als de bijzorader neutrale. Zij heeft
de evoluties in het onderwijs der laatste
jaren ondergaan en is geenszins in haar
vroegeren vorm gebleven. Voóral onder de
links-georiënteerden moet 't besef groeien,
dat hu.n plaats in V.O. is, dat zij links moe
ten aansluiten bij de 62 duizend, die in de
Openbare School de beste voorbereiding
zien tot het Leven.
Van de gelegenheid tot gedachten/wisse
ling werd geen gebruik gemaakt. In de
pauze werd de schriftelijke vraag gesteld:
„Hoe is het te verklaren, dat zoovee', le
den der S.D.A.P. hun kinderen naar de
bijzonder -neutrale school zenden"? welke
vraag door het tweede gedeelte der rede
beantwoord is.
In zijn slotwoord dankte de voorzitter der
afdieeling Soest, de heer M. M. van Wely
den spreker voor zijn- mooi betoog, dat zeer
zeker in het belang van het openbaar on
derwijs zou zijn, terwijl hij de aanwezigen
■opgewekte krachtige propaganda te voeren.
Om tien uur werd de vergadering gesloten.
BEGRAFENIS JAN v. d. FLIER. t
Onder voortdurend klokgelui der Ned.
Herv. kerk werd onder zeer groote be
langstelling Vrijdagmorgen j.-l. om half 12
uur het stoffelijk overschot van wijlen den
heer Jan v. d. Flier. hoofdvertegenwoordi
ger der Sickesz chocoladefabriek, levens
verbonden aan tal van organlsatie's op
Christelijk gebied, op de begraafplaats der
Nederlandsche Hervormde Gemeente aan
de groeve toevertrouwd. Onder de zeer
velen die waren opgekomen om de overle
dene de laatste eer te bewijzen, bemerkten
wij o.a, den heer Burgemeester, brigadier
van Leeuwen, den heer Veldhuizen te Utr..
voorheen penningmeester der Bijz. Scholen,
personeel en schoolbestuur en leerlingen
der Bijz. scholen, welke voor deze gelegen
heid om 11 uur waren gesloten, besturen
der Chr. Oranje Ver. „Juliana van Stol
berg", der „A.R. Kiesvereeniging", van
„Soest Zuid", van den kerkeraad der Geref.
en Ned. Herv. Gem., van „Patrimonium",
den directeur der Sickesz fabrieken en de-
collega's, e.a. Toen de droeve stoet bij de
begraafplaats was aangekomen, werd de
kist bedekt met 'ra 3-tal bloemstukken boven
't familiegraf geplaatst, en nam Ds. B. Alke-
ma geref. pred. alhier het woor-d, om bij
het graf van onzen vriend en broeder v. -d.
Flier een kort woord te spreken, maar dan
moet het een woord Gods zijn, geheel in
den gees-t van den overledene, daar deze
niet hield van lofuitingen.
Ds. S. Wouters zou spreken namens alle
corporatiën eraz. Maar in de 1ste plaats is
het een woord van God dat gesproken zal
worden, n,l. Roin. 8 910 het laatste deel.
Dit geldt met alle vrijmoedigheid van den
overledene daar er met hem in en tijdens
zijn ziekte veel is gesproken door spreker
en de vrienden^ hoe hij er voor stond als de
poort des doods zich zou ontsluiten. En
dan was het antwoord steeds dat hij ge
borgen was in hem; en hij in alles was
meer dan overwinnaar door Hem die graf
•en dood overwon. Dit is de hoogste lof
des Christens, en daarvoor dankt spreker,
want dit is de heerlijkheid des geloofs.
Want Hij is in Christus ontslapen, de dood
grijnsde hem niet aan. het was slechts een
overgang naar het eeuwige leven. Moge ook
voor ons het sterven alzoo zijn, wa9 't ver
langen van den overledene. Laat daarom
een iegelijk zichzelf onderzoeken, want de
dood vraagt niet naar ons oordee1r*maar
naar Gods woord. Daarom gaat er van dit
open graf een heerlijke prediking uit; dat
de dood niet het laatste is, maar de door
gang naar het Leven. Het graf verheerlijkt
Hem, die de dood zij-n macht heeft ontno
men. Daarop sprak ds. S. Wouters geref
predikant alhier een woord van afscheid
j namens vele corporatiën en vrienden en
wenschte geheel te getuigen in den geest
des overledenen, die sober was op elk ter-
rein maar tegelijk en blijmoedig Christen.
Hij kende het echte optimisme, als Christen
heft hij zijn plicht gedaan, er ging een stille
drijfkracht van hem uit; ia vele zwakheden
soesTouft-.
Aparte coilecjies
BEHA N Ci!S K L S
Exclusieve des-ins in
voor gordijnen en bekleedirg
VoordeeliEe prijzen
vond hij kracht in Hem. De God, dan des
vredes zij met hen die achter blijven, ïsoli
Deo Gloria* Nadat een der zoons namens
zijn moeder en broers en zusters dank,had
gezegd voor de groote belangstelling, werd
op verzoek gezongen Psl. 1U3 tl waarna
ds. Alkema in gebed voorging. Hiermede
was de droeve plechtigheid geëindigd.
TIJDREDE DÜÜR PROF. G. WISSE.
In het kerkgebouw der Chr. Geref.^Gem
hield Zaterdagavond om hall acht uur Prof.
G. Wisse van Apeldoorn een tijdlede met
als onderwerp: de aanslag van den Rooden
D~ra.ak op hel Heilig kind van Bethlchcm.
Na.Jiet zingen van PsJ. 99 1 eu gebed,
stelt spreker op den voorgrond dat hij geen
predicatie zal houden* maar een tijdredc
naar aanleiding van den aanval van Mos
kou op Bethlehem en kiest met het oog
daarop tot tekst de Operab.- van ••JoJraiiJK-.s*
hoofdstuk 12 vers 4. Spreker stelt op den
voorgrond dat in dit laatste bijbelboek voor
alle eeuwen en tijden geteekend wordt de
geheele wereldorde, en dat hut nu gaat naar
het laatste der dagen. En thans wordt het
wereldgebeuren scherp toegespitst, en
wordt alles gezet op één worp. Want in al
le dingen die gebeuren gaat het er om of
dat kind uit Bethlehem werkelijk de Ko
ning der Koningen is, of dat de mensch
zal verheerlijkt worden en op den troon zal
gezet woiden. 't Gaat er dus om of de
mensch verlost wordt door God of door
den mensch. Daarom draait het vooral in
Moskou en verder in de geheele wereld. En
nu is het merkwaardig dat in dien grooten
soéialen strijd de grootste theologische
vraagstukken aan de orde van den dag zijn.
De vraag rijst: bestaat er een God, is de
geschiedenis uit Bethlehem waarheid of
jlcugen, is Lucas 2 een verdichtsel, en zoo
dit alles niet waar is, gaat er een streep
door heel het materialisme, daar het gaat
om te zijn of miet te zijn. De geboorte in
Bethlehem is een fabel, of een troostgrond.
In het godlooze Museum in Moskou wordt
geleerd dat Christus -nooit heeft geleefd,
Lucas 2 een fabel is, en het christendom
het resultaat van een godsdienstige dwa
ling uit het verre Oosten. Dit wordt óveral
gepropageerd, daar het gaat om de twee
groote machten geloof en ongeloof en prin
cipieel om de vraag over het Christus idee.
In de Sovjet moet die vraag beantwoord
worden anders is de revolutie materialis
tisch veroordeeld. Maar dat Lucas 2 geen
leugen is, is geopenbaard door de opgra
vingen in Egypte, op de aschbelt is bloot
gelegd een restant van dat formulier. En
tegen de Christen zelf komt de ziel tegenop,
en ook de uitspraak van den wijsgeer Sel-
zus twee eeuwen -na Christus die leerdt
dat Jezus een kind der schande was, hij
werd uitgemaakt voor een doodgewoon
Oostersch Toovenaar. Deze Selzus was een
geweldige vijand van den Christus, dus is
Jezus voor hem een bestaande persoonlijk
heid geweest. En wat is nu de waarde van
de figuur van Christus, die voor 20 eeuwen
heeft geleefd ais hervormer, maar niet als
wereldverlosser; en thans vervolgt de Sov
jet al de Christerabelijders ten bloede toe
Het gaat er nu niet om of wij meer brood
krijgen, maar achter al die wereldschokken
de gebeurtenissen gaat het er om of God
of de mensch op den troon behoort te zit
ten.
Als het f-eit van Bethlehem waar is, zijn
alle „ismen" veroordeeld. Maar de Christen
laat niet zien met al het vuur dat in hem
leeft, dat God de wereld met zich zelf heeft
verzoend; het moderne ongeloof wil Beth
lehem aan stukken slaan. Het is thans een
bovenst beste tijd voor de dictators, daar
men in de groote figuren niet naar Jezus
ziet, maar zioh zelf projecteert. Voor den
Christen is wel geloofsmoed van noode,
daar het wonder in Bethlehem wordt aan
gevallen. Spreker gelooft in een algemeene
wereldrevolutie daar de stof overal uit
puilt. En zou er sprake kunnen zijn van
wereldorde als er geen intelligentie achter
was. Het ongeloof zegt dat alles, dus ook
de wereld 'uit zich zelf is voortgekomen,
maar de Christen aanvaardt 't groote won
der. van 't geloof. De Sovjet roept in den
mensch het beestmensch op, en daarom
vraagt spreker welke troostboodschap hebt
gij?,.Is er niets dan stof dan is het kwaad
eeuwig. Het consequente materialisme
biedt nooit hoop op een herstelde maat
schappij, 't gaat om den mensch in den
mensch. (Als 'spreker, communist was, zou
hij de consequentie aandurven en zeggen:
God bestaat nic-t, Christus is een onbenul
lige figuur, Bijbellezen is dc dood, stof
bkijft stof, de mensch dus, voortgekomen
uit de stof vindt daarin alle lijden Veaar hij
nooit van af komt, hij blijft dus steeds
slecht, dat zou een eerlijke communist zijn).
Maar hoopt men op verlossing, dan houdt
het communisme op, want het' materialisme
vliegt den mensch als een beest naar de
keel. En van uur tot uur spitst zich de cri
sis toe in een ernstige vloedgolf, en er is
alleen maar vrede door het bloed des krui-
ses. De roode draak grijpt naar het Kind
Gods eb naar de leiding; door authentieke
stukken kan spreker bewijzen dat in Rus
land de belijders bloedig worden vervolgd,
maJr tévens is Rusland de oorzaak der
stijgende werkloosheid, daar zij de Christe
nen voor een trap en een stok hard laten
werken in dc oerbosschen in Siberië.
Deze belijders zijn een streep door het
materialistisch lëvérfsbö'ek daar ondanks
de vervolging hun aantal stijgt, de grootste
vervolging is de fundamenteering van het
Christendom, en 't pleit is beslecht als het
waar is dat Bethlehem vrede brengt, boet
Moskou. In aansluiting daarop zong de
gemeente van Psl. 118 1113 onderwijl
gecollecteerd werd. Voortgaande zegt spr.
dat het een tijd ig vol angst en ontzetting,
van boven en van beneden, en dat de tekst
in dezen tijd past. Het is moeilijk om voor
God uit te kome
nauwdheid voor
Zeven Prov:
Rusland, Duu»ch;
Amerika en ook
vloeiscls van <L
volk zijn het bet
niet verzaakt, hc
ziet de wereld n
lutie, daar natu'
wricht is, het is
er woelt, de laai
om te oordttltn
hoord dat ieder
ontmoeten en he
worden: wij hebb
uws leven3w l.
de Draak in de k
stuivend human.
om vertrouwt ot
der crisis, en di
oude Christendoi
trale principiede
nemen, het moet
des menschen
Psl. 89 3 en <h
DRONKEN
Zondagmiddag
een motorrijwiel
dat hij ernstig oi)
ken drank verkee
ten van den hi er
brachten den a:
na hij tijdelijk v.
garage van „E
inmiddels wa> e
met een vrat
plaatse en hienne
politiebureau uw
ontnuchtering w,
geraden morgen
gteld nadat t< i
gemaakt. Het rno
nield
is «n tijd van be-
1K muiterij op <lc
>nluslen in lndiè, in
frankrijk. Engeland,
5 land zijn alle uit-
wortel. Voor Gods
tijden, maar daarom
overwint. Spreker
•den voor een revo-
maatschappij ont-
iwijzing wat Geest
ig komt, Hij komt
oepstem wordt ge-
moet zijn Hem te
itgesproken moeien
ondigd, haast U om
k is er die de Roo-
jtelt, dat is het op-
Christendom, daar
dit is de crisis
•asthouden aan het
itus moet de cen-
i ieders leven in-
dat Hij de Zoon
ied werd gezongen
[gesproken.
MufcRRIJDER TE
W/.fR.
bestuurder van
wien nader bleek,
i invloed van ster
water nabij het bui-
-ingli. Omstaanders
pp het droge, waar-
idergebracht in de
l". De politie, die
:huwd, kwam toen
,.i dc gemeente
•rd de man naar het
;ht, alwaar hij ter
loten Den vol-
r in vrijheid ge
[es-verbaal was op
•as geheel ver
VERKEER IN GEV|
Zondagavond w
Steenhofsftraai
die met snelle
naamid „sneed". I
door eenige maler
op z.ich versclnilei
zoodat dit voor hi
De mo-torrijder bi
motorrijtuig wcr
schuldige autobei
doch waar zijn nt
zake proces-verba
GEBRACHT.
i motorrijder op de
door een auto
^sseerde en zooge-
slangerde daar-
het grintpad, waar-
andelaars bevonden,
gevaar opleverde.
geen letsel en ln
iel beschadigd. De
dfr is doorgereden
•ri bekend was, Is ter
pee-maakt.
KR ANKZINNlliGE WORDEN.
De bewoner 14. i,
weg is dezer dagen
geworden met tot gi
kinderen ernstig gin
liticassisteratie arrie
reeds eveneep- ter
kelijke overbrenginj
gengesticht noodzal
middeling van de r
toen naar het gc-
overgebracht.
van den Kolonie-
eling krankzinnig
dat hij vrouw en
dreigen. Toen po-
was Dr. Donker
die oogenblik
tr een krankzinni
achtte. Door be-
werd de patiënt]
hl te Den Dolde
OVERSPANNEN TROUW AANGE
HOUDEN
Zaterdagnacli'
een yrouwt, du
-nand verkeerde, a
hare identiitedt w
nacht verder op hei
en des Zondag'm
teruggebracht.
de politie alhier
overspannen toe
houden. Nadat van
Jfceken, is zij den
pebureau gehouden
k naar hare woning
DE INSPECTEUR MN POLITIE MET
EEN GLWELl BEDREIGD.
DAAD VAN EENBESCHONKENE.
In den nach:
ruim 12.30 uur
nirag van den h-
heer A. F. Schr,
hoek Rembrai.ti:.
Dc Inspecteur»
dig, dat op dit tu.
aangebeld en hij
le fonisch werd o
reeds ter rustk l
raam boven open
aan de hand was
Hij ontdekt 1
zijn huisdeur J.
weer op zijn
hem te wilen sprc
leediigd te zijn -V
wijze van optrek
teur, dat W, unde:
drank verkeerde,
een d erge lijk i ro
ken te vragen vu
en verwees hem
daarbij om (h
kwijt te raken -
eveneens onnudni
komen.
W. was di
niet erg naar <k'
het geweer van c
den Inspecteur
zijn verzoek ome
ter plaatse en
gende woorden
De Inspecuur -
geweer oogenbr.a
onverwijld naar
Ten slotte volik
mopperend hc;
Inmiddels had
het politiebureau
laten aanrukken.
W, aan op dc
juist aangehoudc-
ijlings in de kD
daar arriveerde l
toen den mar r:
gebracht, alw-
I Op hem werd
model enkelloop?
1 zijn, gevuld mvt-
wijl nog meeri-
werden bevond
dat deze in
keerde. Hij gafn
len spreken,
over een ten
rechter te Am
veroordeeling.
aantal bijzone-
legd.
I Den volgend
tering maar r
zonder geweer
ben bekomen.
rijdag op Zaterdag te
iemand aan de wo-
eur van Politie, den
aan de Spoorstraat
lei al wat eigenaar-
uur bij hem werd
tooals gewoonlijk te-
-^>en. Hij had zich
en, doch schoof een
eens te zien wat er
■•.zijn erf vlak voor
wSoest met een ge-
t^die te kennen gaf
daar hij meende be
ioor de eigenaardige
cmerkte de lnspec-
invloed van sterken
:gde hem toe, dat
i iemand te spre-
beetje vreemd was
tr het politiebureau,
ïstigen gast spoedig
roegende, dat hij dan
naar het bureau zou
>ni echter blijkbaar
V-tenminste hij nam
chouder en legde op
onder herhaling van
amiddelijk onderhoud
et uiten van de drei-
:rs weet je het wel."
te den man toen, dat
weg te doen en zich
bureau te begeven,
thieraan en verliet
ntfpecteur telefonisch
-ebeld en assistentie
•htaeagent Spies trof
straat cn had hem
en de Inspeceur, die
-vas geschoten, ook
n tweeën hebben zij
^j-l'-'ebureau over-
weTd gesteld,
tetroffen een gr00t
tgewcer met maga-
■2 hagelpatronen, ter-
lI°mn i°P. den man
bleek inderdaad
dronkenschap ver
ft Inspecteur te wil
iet erg gesticht was
c door den K-anton-
inlangs uitgesproken
hem straf onder een
^•arden was opge.
1 na ontnuch-
de man
j gelaten, natuurlijk
rfce«-verbaal te heb-