Celephane papier
slechts 20 cent
o<_ Ingezonden I>o
Om een brief.
1 rol boferhampapier
Chabloneerpapier
FEUILLETON
15 CENT.
Buiten verantwoordelijkheid
der Redactie
Amsterdam, 14 Juli 1933
Mijnheer de Redacteur,
Beleefd verzoek ik U om opname van
het navolgende. Door tijdgebrek heb ik
niet alLeen niet eerder kunnen antwoorden,
doch moet dk mij thans helaas bepalen tot
een gemeenschappelijk gecombineerd ant
woord aan de verschillende inzenders in
de laatste nummers van uw blad, en zeer
waarschijnlijk zal dit wei het laatste stuk
zijn wat ik nog zal inzenden.
Allereerst dank aan den heer Nieveen,
die in nummer 47 een mooie aanhaling
bracht van D's. D. Schotvanger. In dit
genre hebben wij meerdere stukken voor
radig, doch het is niet doenlijk daaruit te
beginnen. Ik wilde alleen verwijzen naar
Dr. F. J. Krop te Rotterdam, die vele
zeer interessante brochures, boekwerken,
'it licht heeft doen zien, waaruit men menig
lesje zal kunnen putten.
In Nummer 49 allereerst een stukje
van het Bestuur der Afd. Soest van de
R.K. Volkspartij. Aangezien dit een dis-
sidenLpartijtje is, waarover op zich zelf
al genoeg te schrijven zou zgn (ook hier
van bezit ik een niet onaardig archief...,)
wiil ik niet in discussie daarmede treden.
Alleen de wgze waarop Z.E. Heer Pastoor
Voss erbij gesleept wordt spreekt al
boekdeelen. Immers, om slechts een enkél
voorbeeld aan te halen, deze lieden vin
den het verkeerd wanneer een Geestelij
ke sympathiseert met een defensief in
stituut als de Burgerwacht, waardoor men
dus blijkbaar goedkeurt, dat, zooals in
Spanje geestelijken en religieus en (speciaal
R. Katholieken) worden afgemaakt (al
leen omdat er geen bescherming, geen
burgerwacht of zoo iets is.) Regeering en
R.K. aldaar hebben beide schuld daaraan.
Het tweede stukje was van den heer A.
v. d. Plas. Inderdaad, zooals de heer v.
d. Plas het zegt, heb ik ongelijk. Maar....
officieel en niet officieel zijn twee ver
schillende zaken. Waarom is de C.D.U.
officieel rechts? Omdat zij op Christelijk
standpunt staat. Maar in uitingen en aan
vallen geeft zij blijk een roze inslag te
hebben, die dikwijls als een soort rood
vonk weer naar buiten komt, soms echter
meer op lichte mazelen lijkt. Zoo is na
tuurlijk ook de R.K. Volkspartij officieel
rechts. Maar in haar gedragingen en sym-
pathiën dikwijls opvallend sterk links. De
C.D.U. en de R.K.V.B. zgn dan ook vaak
de groote steunpilaren van linksche voor
stellen, enz., waarvan men aanvankelijk de
strekking lang niet voldoende heeft in
gezien, doch naderhand de onaangename
gevolgen merkt, er doch wijselijk over
zwijgt, of liever volhardt in het volgen van
den weg der marxisten.
Het spijt mij echter, dat de heer v.
d. Plas ergens schijnt gelezen te heb
ben, dat ik de C.D.U. revolutionnair ge
noemd heb. Ik kan dat niet terugvinden,
doch wel dat C.D.U.ers marxistisch ge
oriënteerd zijn. (Zie de Soester Nr. 47,
onderaan 1ste kolom.)
Hoe gaarne of ook ik uitsluitend tegen
over de revolutie het Evangelie wil stel
len, ik ben echter nog steeds overtuigd,
dat er dan in het geheel geen evangelie
meer zou zijn, alleen nog „massamensch"
zuivere materialisten. Want wat denkt
de heer v. d. Plïas te doen bij werkelijke
revolutie, als er geen politie, reserve po
litie, enz. meer is? En als men allen die
het niet met de revolutionnairen eens zijn
eenvoudig met wapengeweld wil' opruimen?
Dacht U dan werkelijk, dat het wat zou
baten als U hen toeriep: „O, foei, stou
terds, dat mogen jullie niet doen?" Of als
U zich achter uw vrouw en kinderen zoudt
verschuilen en roepen: „Hun onschuldig
bloed kome over U en uw nageslacht?"
Denkt U heusch dat zoo iets zou helpen?
Hebben de vele moordpartijen in Rusland
en Duitschland en China, enz. U dan
niets geleerd? Wij hebben het hier zoo
goed en heerlijk rustig in verhouding
tot andere landen. Zal men hier dan pas
15)
Ja, geduld, geduld maar, ik wil er
graag gauw af.
Nou, dat begrijp ik niet, als ik zoo
graag van dat huis af wou, had ik die
menschen maar wat terwille geweest.
Dat zou ik ook wel gedaan hebben,
maar ze zijn niet eens terug gekomen.
Ja, jongen, Jan Balder heeft mij wel eens
uitgelachten om Grietemeu, maar nu heeft
hij het zelf eens ondervonden.
Ja, het is een moeilijk geval baas.
Bouman kuchtte.
Het is een toestand jongen. Het is 'n
toestand.
Wacht eens, je moet wat toegeven;
maar dan weet i'k misschien nog een
mooie kans om er af te komen, riep Jan,
plotseling alsof hij iets gevonden had.
Bouman's doffe oogen begonnen te glin
steren.
Ja, wat dan zeg?, riep hg verrast.
Nou, Henk Hamer. Hij komt juist
vanavond hier, dan zullen we het met hem
nog eens probeeren. Om Grietemeu geeft
hij in elk geval) niets, dat weet ik zeker.
Zou die geld hebben?
Niet alles natuurlijk. Je zult er een
flinke hypotheek in moeten Laten.
Hoe vee/' denk je?
Ja, weet ik het, denk je, datjk alles
weet?
Het geluid van naderende voetstappen
deed beiden opzien.
Goeden avond, menschen. Warm ge
weest he?, zei Henk.
leeren als het te laat is Moet hier eerst
eens flink bloed vloeien, alvorens men
inziet wat revolutie is? Als men het persé
wil, dan ga men eens een kijkje nemen
daar waai- zich zoo iets afspeelt, en be-
geve er zich midden in, niet op vele
Kilometers afstand. En dan moet men
eens probeeren alleen met het evangelie
zoo'n revolutie te stuiten. Daar weten
vele duizenden, die reeds gevallen zijn
van mede te praten, doch wij zijn die of
fers al weer vergeten, omdat ze niet in
ons eigen huis gevallen zijn. Men heeft
nu eenmaal niet alleen te maken met
rustige vredelievende menschen, doch met
opruiers, enz.
Thans de beurt aan Mejuffrouw Funke.
H.E. schijnt gedacht te hebben dat ik op
de een of andere wijze bedoelde Kerk
en Vrede verantwoordelijk te stellen voor
de ondoordachte(?) en revolutionnaire uit
latingen van diverse jeugdorganisaties.
Doch dat staat nergens in mijn lang
antwoord aan U. Ik heb dat dan ook keer
zeker niet gezegd, noch bedoeld. Dat zou
toch dwaasheid zijn. Ik heb alleen op
„verband" willen wijzen, op consequen
ties van een streven, dat misbruikt wordt
door anderen, met voorbeelden erbij, en
tevens heb ik bedoeld te antwoorden aan
de z.g. „consequente vredesvrienden", niet
alleen aan die eenzijdige ontwapenaars
volgens het Deensche plan, die politie uit
breiding wenschen. Doch dan moet zulke
p-olitie op militaire basis geschoeid zijn
en daar is alweer een moeilijk punt. Dit
wordt weer te technisch, en aangezien
daar de geleerden het alweer niet ovér
eens zgn, begeef ik me hiernu ook niet
verder op dit terrein. En juist omdat ook
de Burgerwacht vóór politie uitbreiding
is, geheel in uw lijn, begrijp ik niet.
waarom of Kerk en Vrede dan zoo te
gen dat instituut gekant is? Zij, d.w.z.
K. en V. moet toch juist bij revolutie
haar steun onder meer van dat instituut
hebben! Want het is toch te gek, dat
iedereen en alles wat een wapen draagt
(ter wille van anderen!!!) direct maar
militarist genoemd moet worden, of wa
pengeweldenaar, of zoo iets. Want wij,
die anderen verdedigen, willen probeeren
juist te voorkomen: „opzetten van den
eenen burger tegen den anderen", wat
door de Revolutionnairen gedaan wordt.
Dit in tegenstelling tot het stukje van de
R.K. Volkspartij, die er mg van betich
te. Als het zou gaan om het opzetten'
van den een tegen den ander, dan moet
men dat maar eens aan de R.K. Staats
partij gaan vragen. Daar zou dan de R.K.
V.F. meer van weten!!
En wat de door U genoemde ontwape
ning tot practisch een politiemacht be
treft van Oostenrijk, Hongarije en Bul
garije, moge ik er de aandacht op vesti
gen, dat juist die landen enorm veel te
lijden hebben gehad van communismie.
socialisme, anarchisme, etc. en dat nog
wel, terwijl zij behalve de door U ge
noemde „politiemacht" (wat altijd nog 'n
respectabel legertje is'.!) nog de gewone
politiemacht bezitten. En juist mede als
gevolg van die „verzwakking" dreigt
Oostenrijk en Hongarije het Fascis'me.
Oostenrijk is momenteel heusch te be
klagen. Ik wil hier natuurlijk niet mede
beweren, dat het anders zou zijn, indien
er een groot leger ware. Verre van dat.
Maar om te beginnen kunnen die landen
tegen een eventueel en aanvallér van bui
ten af bijna niets beginnen, en bij een
groote actie van binnen uit, zooals nu
door de Nazi's in Oostenrijk wordt ge
dreven, is de kans op ondergang zeer
groot, terwijl men, beschikkende ovefr
voldoende betrouwbare gevechtseenheden
daar in het minst niet bang voor be
hoeft te zijn.
Voorts gaat uwe vergelijking van de
slavernij niet op met de menschel(ijke
mentaliteit. Slavernij is iets door een
deel der menschen ingesteld, terwijl
„vechtlust" om het zoo maar te noemen
aangeboren is in alle menschen, bij de
een nooit merkbaar, bij de anderen zeer
sterk. Dodh al deze laatste alinea's hebben
weinig te maken met Burgerwacht, en
Kerk en Vrede, naar aanleiding van mijn
lezing. Doch ter wille van de gedachten-
uitwisseling heb ik mij gaarne even op
Bouman knikte „Ook zoo", zeide hij.
Nou of het, zei Jan. Wacht, ik zal
even een stoel voor je halen.
Asjeblieft man. Ga zitten. We had
den het juist over je.
Over mij, waarom?
De baas wil je het huis van Tante
verkoopen, heb je daar zin in?
Dat weet ik nog niet. Wat moet ik
met een huis doen?
Moot jij weten. Voor mijn part zet
je het op je rug1, net als een slak. Je kunt
zaken doen man. De baas is erg inschik
kelijk vanavond. wat zeg jij baas?
zei Jan, Bouman op den schouder klop
pend.
Als het maar waar is. Wat vraagt
U er voor Bouman?
Zes duizend, vijf honderd.
Vijf duizend, wou Henk zeggen, doch
een doordringenden blik van Jan deed hem
zijn woorden inhouden.
Achter Bouman's rug stak Jan vier
vingers op.
Neen, dan zullen we er maar niet
verder over praten, zei Henk, dat lijkt
nergens op, Bouman.
Bouman nam het pijpje uit zijn mond.
Lijkt, dat nergens op, riep hij veront
waardigd uit, voor zoo'n best huis? Als
ik het niet deed om Grietemeu, wou ik
het voor zeven duizend nog niet eens
kwijt, geloof dat maar.
Dat kan wel, maar dan wou ik het
niet koopeii. Maar wat heb je toch over
Grietemeu? Dat is maar verbeelding. Dat
moet je van je af zetten, man, zei Henk.
Bouman werd zenuwachtig.
Nee jongen, de geest van Grietemeu
is niet derukbeeHdiig.
Lang geleden, toen ze pas dood was,
zag ik haar soms in mgn droom. Maar
het wordt erger. Den laats ten tijd zie ik
die buitenwegen begeven. Met iemand
als Mej. Funke is het prettig debatteeren,
en ik hoop dan ook dat een en jander ons
als menschen niet van elkaar verwij
derd heeft, doch door waardeering van
elkanders standpunt, ook al heeft de een
de ander niet overtuigd, eerder nader
heeft gebracht als gevolg van een lee
ren begrijpen van een anders inzicht.
Ten slotte staat in Nr. 51 nog een
stukje van den Heer J. A. van Beek.
Ook dit verdient nadere beschouwing. Al
lereerst het begin over „Communisten-
angst". Deze „verdediging" van Kerk
en Vrede door de R.K. V.P. heeft jjjij
in het geheel niet verwonderd. Dat kun
met het oog op de Nationale Vrede«r
Centrale, waaraan K. en V. medegewerkt
heel niet anders. En dat men de RKVP
schrijft, dat er in het Bestuur, d.w.z. in
de leiding, der N.V. Centrale „allerlei
hoogstaande pacifisten van allerlei gods
dienst en politieke richting" zitten kun
ook niet anders, omdat.... namens de R.K.
Volkspartij de heer C. D. Wesseling in de
N.V. Centrale zit, d.w.z. in het Hoofdbe
stuur. En als ik zoo eens de leiding van
die N.V.C. met zijn Hoofdbestuur en Cen
traal Bureau bekijk, dan oordeel'e men
zelf, d.w.z. de geachte lezeressen en
lezers van dit blad, maar eens of mijn
bewering dat de leiding zuiver commu
nistisch is, gesteund door vele andere
soorten van marxisten.
Om te beginnen de Secretaris Paul
Kiès. Officieel S.D.A.P.er, doch..., o,a:
aanbidder van het Roode Russisch©
LEGER!!, waarvan hij zeide „heil U
garde der Revolutie"... Voorts Dr. H. P.
Berlage. Dr. Prins en Mevrouw Henriette
Roland Holst, alle drie Communisten. En
de navolgende S.D.A.P.ers; Ds.' W. Ban
ning, Dirk Boer, C. de Boer, Albert van
Dalsium, Albert Hahn, Dr. L. Heijen-
mans, A. M. de Jong, (spreker over de
VARA), Rodrigues de Miranda, Prof. v.
Moerkerken, Henri Polak, Carry Pothuis
Smit, Dr. van Raalte, Dr. van Ravesteijn,
Areud de Vries (van de Roode) Vliegen,
Piet Voogd, Jan van Zutphen, Dr. F.
M. Wibaut, K. ter Laan, E. Kuperjs,
Selma Meijer, Mevrouw M. Wibaut, G. J.
de Voogd, Herman Molendijk namens d
A.J.C. en tot slot nog de dichter Mar
teen Beversluis, die lid is van de Com
munistische Mantel Oragnisatie „Links
Richten". Er zullen natuurlijk nog wel
meerdere zijn, maar den tijd om dit al
les na te zoeken ontbreekt mij thans.
Doch het aantal lijkt mij nu reeds vol
doende. En met deze groep z.g. vredes-
bevattende 50 vel stevig perkament, voor
N.V. Eerste Soester Electr. Drukkerij
Van Weedestraat 7, Soestdijk
vrienden werken de „pacifisten" dapper
mede, niet ziende, dat ze gebruikt wor
den. Doch ik betwijfel of de R.K.V.P.
dit niet weet??
Nog even merk ik hierbij op, dat de
Chr. Dem. Unie vertegenwoordigd was
door den heer Matthijs de Visser. Uï
dit momenteel nog zoo is, kan ik niet
bevestigen. Misschien kan Mej. Funke
mij dat mededeelen. En wat uwe passage
in de eerste kolom, bovenste helft, be
treft aangaande den „legalen weg in
woord" etc., van Kerk. en Vrede wil ik
gaarne nog even verwijzen naar de 10e
jaarvergadering op 16 Juni j.1. te Utr.,
waar onder de punten op die vergadering
aangenomen als houding der Vereeniging
bij oorlog of mobilisatie, staat onder
punt 4: „Kerk en Vrede kan in haar
strijd tegen oorlog en oorlogstoerusting
nooit geweld tegenover geweld plaatsen
en evenmin sabotage en burgerlijke on
gehoorzaamheid als strijdmiddelen propa-
geeren".
Hieraan is echter op voorstel van Ds.
J. J. Buskens, door het Hoofdbestum
overgenomen, toegevoegd: „Hetc,e2n niet
uitsluit, dat het beginsel van Kerk eiT.
ze soms duidelijk.
Ze maakt mij wakker en vraagt of ik
het huis al verkocht heb, eerder zal ze
niet weg blijven, sprak hij, met trillende
stem.
Henk zag hem medelijdend aan.
Ja, ik wil het wel van je koop en,
Bouman, maar zoo niet, sprak hij.
Nou, hoe dan?
Ik wil er vierduizend voor geven.
Je bent gek jongen. Dat doe ik'nooit.
Dat moet U natuurlijk zelf weten.
.Ja dat begrijp ik; maar nu eens.tvat
anders. Hoeveel geld kun je er zelf in
steken
Nou.... duizend gulden? vroeg Henk.
O neen, dat is veel te weinig. Ik
moet minstens vijftienhonderd hebben.
Henk bedacht zich even.
Nou ook goed, sprak hij toen.
Ei, jij bent wat mans. Rook jeisoms
ook turfmolm? vroeg Jan, terwijl hij Bou
man met zijn elleboog aanstootte.
He, wat?, vroeg Henk verwonderd.
O niets, het is alweer voorbij. Han
delen jullie maar gauw af.
Neen, daar komt niets van, zei Henk
opstaande, ik zal jullie niet langer op
houden.
Nou, ik zal er vijf honderd afdoen,
omdat vrouw Koster er dan misschien
kan blijven wonen, daarom verkoop ik 't
liever aan jou, dan aan een ander, zei
Bouman.
Henk knipoogde tegen Jan.
Dat vind ik heel aardig van U,'maar
ik zal er geen gebruik van maken. Ik
wensch jullie een genoeglijken avond men
schen, sprak hij.
Bouman werd onrustig toen Henk naar
de deur liep.
Laat hem niet gaan, baas, fluisterde
Jan.
Vrede in bepaalde gevallen Burgerlijke
ongehoorzaamheid eischt". Dit riekt in-
inderdaad niet onaardig naar illegaliteit.
Eu tot s!ot nog een klein voorbeeld van
vredesgezindheid van z.g. vredesvrienden.
In de „Wapens neder" van Maait 1933
(nummer 3), het Maandorgaan van de In
tern. Anti-militaristische Vereeniging in
Nederl., staat met vette letters: „Dfe
heldendaad van de zeven provinciën, het
eenige antwoord van het NederlanJsche
Proletariaat: onmiddellijke algeheele so-
laüiriteitsstaking". (Dit mag niet genoemd
worden; „opzetten van den eenen burger
tegen den anderen", docli als men an
deren waarschuwt tegen dergelijk moois,
dan is dat wel opzetten. Ik ben blij dat
nu te weten!!!)
Verder staat er op de frontpagina nog
met andere vette letters het volgende
fraais: „zorgen wij dat het zwijger-jaar
lang in het geheugen van de Nederland-
sche bourgeoisie voort zal spoken door
onmiddellijk de muiterij(ü!) in Indonesië
naar Holland over te brengen".
Dit staat gelijk met vredes-(???) pa-
gingen, als men dat nog niet wist. En
wanneer men zich dan organiseert in
een Burgerwacht om dergelijke muite
rijen eventueel te voorkomen, dan is
men militarist of moordenaar, of geweltls-
aanbidder, enz. Alles werkelijk heel dui
delijk en juist.... Gezagsondermijning op
elk gebied en overal is tegenwoordig een
zeer geliefkoosde bezigheid. Zoo spie kt
ook voor zich zelf, dat aan het commu
nistische congres te Utrecht op 25 Juni
j.1. tegen oorlog en fascisme hulde- en
sympathie betuigingen zijn binnengekiie
men van matrozen en van de roode sol
daten van het 5e, 16e, 18e en 21e Keg.
Infanterie, uit Amersfoort, o.a. (Niet de
wapens neer, doch de wapens hier!!!)
Zou men deze vredelievende soüdaten
niet een ridderorde geven, of de nobel-
prijs voor den vrede? Alsmede staats
pensioen en betrekkingen aan het Hof?
Zijn het schapen in wolfsklleederen of is
het omgekeerd?
Gaarne wilde ik eindigen met enkele
algemeenheden omtrent Burgerwacht, enz.
Ten eerste bestaat de Burgerwacht uil
menschen van elke godsdienst en stand
uit de samenleving. De Burgerwacht
staat buiten en boven de politiek en
dient uitsluitend1, om in geval van op
stand met wapengeweld, de politie te steu
nen in haar taak als zijnde een reserve
politie in handen van het wettig gezag,
en beoogt dan ook handhaving van het
wettig gezag. De Burgerwacht, ten twee
de, poogt allereerst ondermijning op
de allerlaatste plaats pas, in geval van
nood en opgeroepen door het wettig ge
zag (dus nooit uit zich zelf) worden de
wapens ter hand genomen om gewapende
opstanden te keeren, onverschilLig van
welke zijde die opstand komen moge. En
al wil men van andere zijde ook nog zoo
graag beweren, en al doet men liet ook
nog zoo vaak en zoo mooi voorkomen als
of het fascisme of zoo iets wordt uitgeslo
ten (en daar is géén enkel b wijs voor!!)
de Burgerwacht was, is en blijft tegen
eiken gew-eLidadigen aanslag. De Bur
gerwacht wil. indien maar eenigszins mo
gelijk, uitsluitend preventief werken, en
denkt daarbij steeds aan het beroemd
spreekwoord: „prevention is better than
cure". Hoe men dan nog steeds, zooals
Kerk en Vrede, de Burgerwacht kan aan
vallen en afkammen is mij een raadsel.
U mijnheer de Redacteur beleefd dan
kend voor de geboden gelegenhe'd, teeken
ik mij gaarne. Hoogachtend,
uw. dw.
G. H. JOOSTEN.
ONEVENWICHTIGHEID.
M. de R.
Onevenwichtigheid is een lastige en ge
vaarlijke ziekte, bij zeker soort menschen
kennelijk te bespeuren, ook doet het ons
dien ken aan een roerloos schip 't welk wag
gelend zonder vasten gang voortgedreven
wordt, onverschillig door welken wind ook.
Het mist ten e enenmale alle richting en
stuur. Een lijder dan ook aan onevenwich
tigheid valt het eene oogenlblik te veel naar
rechts over em het ander oogenihlik te veel
naar links, zoo'n waggelende toestand geeft
Neen Henk, kom eens hier. Dat gaat
maar zoo niet, riep hij toen.
Henk kwam terug.
Zijn jullie nou kooplui? Ik heb nog
nooit zoo'n paar harde bokkings bij el
kander gezien.
Henk haalde zijn schouders op.
Ik zie er niets in. het is mij veel te
duur, sprak hg.
Nou ja, maar de liefde kan toch
niet van een kant komen?, jullie moeten
beiden wat inschikken. Jij wil een huis
koopen en de baas wil er af.
Wacht, dan zal ik de knoop eens
doorhakken.
Jan ging tusschen hen instaan, en pak
te Bouman en Henk ieder bij een hand.
Het werd spannend. Beider oogen wa
ren strak op Jan gericht.
Let op, sprak hij. Jullie verschillen
twee duizend gulden, nietwaar?
Beiden knikten.
Hij hield hun handen een eind van el
kaar af.
Nu moeten jullie gelijk ja, zeggen.
Daar gaat hij dan, riep hij, hun handen
met een harden slag op elkaar slaande
Henk en Bouman stonden een oogenblik
verbluft. Jan had. ze overrompeld. Ze
hadden werktuigelijk „Ja" gezegd. Doch
beiden waren ze met den uitslag tevreden.
Bouman raakte in de wolken toen Henk
de vijftien honderd gulden meteen al
neertelde en teekende giét van blijdschap
trillende hand, het voorloopig contract,
dat Henk bij zich had.
X.
Het bleef lang droog.
Drie weken nadat vrouw Koiter haar
hooi in den berg hadl, was het aanhoudend
droog gebleven..
44444*444444444444444
ter bescherming van Uw
LAMPEKAPPEN tegen
VLIEGEN, kost thans
PER VIERK. METER!
N.V. Eerste Soester Electr.Drukkerij
Van Weedestraat 7 - Teletoon 962
ten slotte aanleiding om er van de walgen.
Dit beeld, wordt duidelijk vertoont door
ons gemeentebestuur inzake het Natuurbad.
Bij de opening is een feilen strijd gestre
den tegen het gemengd baden en zwemmen,
hekken, prikkeldraad, enz. Wat niet al
moest er aan te pas komen om dit kwaad)
te weren, echter nu gebleken is dat het ge
mengd baden in zoo'n groote ruimte en dan
onder streng toezicht niet zoo'n gevaar op
levert a-k men oorspronkelijk dacht, is men
wat mi'lder van opvatting gewonden. Dit
was voor menigeen eeri prettige gewaar
wording. M-aar wat doet men nu: nu slaat
men ineens naar een geheel anderen kant
over, en gaat men gelegenheid geven tot
dansen. Over het dansen als zoodanig hier
uit te wijden, zou te veel plaatsruimte vor
deren,, maar ieder weet dat de moderne
dansen zooalis wij die kennen voor de jeugd
inzonderheid zeer prikkelend werkt, van
daar en terecht wordt door de Overheid
dan ook de danswoede bestreden. Bedenke
men nu wel dat de menschen in een Natuur
bad althans wat kleeding aangaatj, elkander
anders aantreffen dan gewoon, men kan
dan ook moeilijk gaan baden in een dikke
duffelschen jas of zwaren mantel aan. maar
zooals gezegd, zulks geschiedt onder be
hoorlek toezicht; men heeft gebaad of ge
zwommen, irflen gaat weer van elkander (en
dit is in dit geval' een zaak van groot ge
wicht) en er blijft niets andiers over dan een
herinnering aan het aangename bad: Deze
verwijdering nu wordt echter door onze
gemeen/telijke overheid tegengegaan, en
daarvoor stelt men inplaaits het prikkelend
dansspel, waardoor men de jongelui bij el
kander houdt.
Diit is zeer te betreuren en af te keuren,
en wordt ook afgekeurd, en heusch niet van
zekere zijde, maar door elk weldenkend en
doordenikenid mensch. Vele ouders zullen
nu trachten hun kinderen van het Natuur
bad1 af te houden, het overgroote deel der
ouders zensden hun kinderen 't liefst niet
naar een dansgelegenheid, althans niet „in
een 'Natuurbad dit laat zich beter beden
ken als beschrijven, maar het is voor mij
moeilijk te begrijpen dat inzonderheid de
heeien met het bestuur belast, waar toch
ook zeker wel vaders in vertegenwoordigd
zijn, zoo iets op hun verantwoording kun
nen nemen. Deze heeren hebben wel te be
denken dat ihet persoonlijk financieel belang
varii de tiheehumshouder toch niet opweegt
tegen het zedelijk gevaar waarmede de
jeugd door de danswoede bedreigd wordt,
het Natuurbad is frisch en gezond, Laat dit
zoo blijven, en onze gemeentelijke overheid
heeft er voor te waken dat düit niet geschon
den wordt.
Wil men daar echfer niet voor waken,
dan sluit ik mij hartelijk aan bij het waar
schuwend woord 't welk wij konden lezen
in ,,de Ger. Kerkbode" en hebben kunnen
hooien van Mej. Funke.
Van het Natuurbad geen Sodom en Go-
mor ra.
Abonné.
K.V. Eerste Soester Electr. Drukkerij
Het werd bedenkelijk.
Het gras verschroeide in het felle zon
licht. Vruchtboomen die wat hoog stonden
lieten de blaadjes slap hangen. Overal,
zoowel binnen als buitenshuis kwelde
de warmte. Een schrale Noordoostenwind
greep overal stof. en joeg het door de
kleinste opening de huizen binnen.
De menschen werden mismoedig.
Ze liepen langs hun aardappelakkers,
krabden het zand om de struiken wat ter
zijde en zeiden hoofdschuddend: Daar
komt niks van terecht.
Sommigen die beweerden, dat er geen
God was, zagen toch ontstemd naar den
hemel.
Anderen knielden neer en vroegen:
Zult Gij ons gewas vergeten. Nooit meer
van ontferming weten?....
Doch eindelijk werden ze in een nacht
uit hun slaap opgeschrikt, door een he
vig onweer, dat boven de heide los
barstte.
Toen werden overal lichtjes ontstoken
in de eenzame woningen, waarin de men
schen sidderend hun lot afwachtten. Bijna
een uurlang zaten ze in doodsangst van
wege den bliksem, die onophoudelijk fel
groenig langs hun vensters flitste, terwijl
de donder onafgebroken om hen heen
ratelde.
Eindelijk toen het noodweer afnam her
ademden ze, en luisterden in spanning
naar het gedruisch van den regen.
Het ging zoo hard, als het maar aan
hield.
Het hield aan.
Geruimen tijd stroomde het water van
de daken en over de erven.
Wordt vervolgd.