Damestasschen
a je
Nieuws- en Advertentieblad
Verschijnt Woensdag en Zaterdag
1
y.
y.
y.
y.
w
Bekendmakingen
Officieel
Wij arme drommels.
04 Binnenland
j£j Het adres voor
y.
y.
W
y.
y
y
y.
k
y
y.
No. 71
Een dn Twintigste Jaargang
Woensdag 6 September 1933
BUREAU VOOR ADMINISTRATIE. VAN WEEDESTRAAT7 - SOESTDIJK
ADVERTENTIÉN EN INGEZONDEN STUKKEN WORDEN INGEWACHT
TOT UITERLIJK DINSDAGS- EN VRIJDAGSMORGENS 10 u.b. h. BUREAU
UITGAVE: N.V. EERSTE SOESTER ELECTR. DRUKKERIJ v.h. 8. v. d. BOVEMKAMP
ADVERTENTIÉNVAN 1-5 REGELS 75 CTS.. ELKE REGEL MEER 15 CTS.
GROOTE LETTERS NAAR PLAATSRUIMTE, BIJ ABONNEM. KORTING
ABONNEMENTSPRIJS I 1.— PER DRIE MAANDEN, FRANCO PER POST
REDACTIE- EN ADM.-ADRES: v. WEEDESTR. 7 - TEL. 962 GIRO 161165
HET AUTEURSRECHT VAN DIT BLAD WORDT UITDRUKKELIJK VOORBEHOUDEN OVEREENKOMSTIG ART 15 VAN DE AUTEURSWET 1912 - (STAATSBLAD No. 380)
hinderwet.
Burgemeester en Wethouders van Soest
maken bekend, dat het verzoek van G. J.
Smit, van Weedestraat 33 te Soest om op/in
perceel, kadastraal bekend in sectie H. No.
">082 gelogen aan de van Weedestraat, zijn
bestaande drukkerij te mogen uitbreiden en
wijzigen,, door hen is ingewilligd op 29
Augustus 1933.
Soest, 1 September 1933.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester G. Deketh.
De Secretaris, J. Batenburg.
Een kalme geest kan niet ver
slagen of verschrikt worden,
doch gaat voorwaarts in voor
spoed ert tegenspoed in zijn
eigen tempo, als een klok tij
dens een onweersbui.
Robert Louis Stevenson.
Het zijn niet werkelijke din
gen, die het gemoed der men-
schen verontrusten, maar de
meeningem die zij omtrent de
dingen hebben.
Epictetus.
Ja, wij kunnen toch zoo erbarmelijk
met ons zelf te doen1 hebben, zoo zelfs,
dat we tranen in onze oogen krijgen
van zelfbeklag, wanneer we moeilijk
heden ondervinden op onzen weg.
Wanneer het erom gaat, om de we
reld kond te doen van de slagen van
het noodlot die ons treffen, van de in
onze eigen oogen zoo volmaakt onver
diende tegenslagen en narigheden, dan
wordt zelfs de minst van den. tongriem
gesnedene onder ons van een treffen
de welsprekendheid. En onder den in
druk van onze eigen woorden, wordt
ons, door het leven geslagenen, het
gemoed zoo week; het aureool dat
we om onze eigen hoofden legden,,
wordt al fraaier en fraaier (in onze
eigen oogen), ons verdriet al grooter
ert grooter, ons medelijden,- met ons
zelf al dieper en dieper, totdat we ein
delijk tot tranen geroerd, geknakt
gaan neerzitten. Arme drommels, die
w.e zijn
Nu, als we dan voldoende gesnikt
hebben over ons martelaarschap en
voldoende de wereld van ons leed heb
ben overtuigd, en diep gezucht hebben,
irr plaats van onze moeilijkheden als<
voetsteunen te gebruiken, om hooger
te komen, misschien vinden we dan
ook nog even tijd, om te probeeren,,
de zaak van een anderen kant te be
kijken. O, zeker, er kunnen tijden van
zware beproeving in ieder menschen-
leven zijn. En we zijn zoo geneigd!
die tijden als heel duister te beschou
wen. En dat is feitelijk heel natuurlijk,
omdat duisternis per slot van reke
ning niets anders is, dan de afwezig
heid van licht. De bekende, vertrouw
de dingen, die ons gedachten verschaf
fen, die als het ware den weg
voor ons aanduiden in het licht,
gaan voor het oog verloren in de
duisternis. Maar dat is dan ook de
certige verandering, die er heeft plaats
gegrepen. Immers, de dingen, die be
kende vertrouwde dingen, ze zijn er
nog, de gesteldheid van het land onzer
omzwervingen is niet veranderd, dc
weg loopt nog precies hetzelfde als
vroeger we kunnen hem alleen niet
zien.
En zoo is het ook met ons, zooals
die schrijver in de Frederick Leader
(Oklahoma) typisch opmerkte, in wat
wij zoo gaarne noemen de donkere
ervaringen in het leven voor een
wijle hebben) we het licht verloren.
Dikwijls is onze duisternis een zuiver
persoonlijke kwestie in de meeste
gevallen. Men| herinnert zich mis
schien die oude, simpele geschiedenis
van den man, die een geldstuk zoo
dicht voor zijn oog hield, dat hij niets
anders meer kon zien. Hoe dichter hij
het voor zijn oog hield, hoe imcer
werd zijn uitzicht belemmerd, totdat
het eindelijk al het andere uitsloot en
hem in volslagen duisternis bracht.
Alles wat noodig was om dien man
licht te brengen, was dat geldstuk van
voor zijn oog weg te nemenen
toen lagen daar voor hem al de glorie
van God's zonneschijn enl de aarde
stralend van het weerkaatste licht.
Zeker, zoo is het inderdaad met ons
allemaal. We slaan onszelf met duis
ternis, als we luisteren! naar den „over
ste dezer wereld", als we zelfzucht en
vrees, trots en hartstocht, ons laten
verblinden. Soms worden we door een
diep gevoel van persoonlijk leed of
zelfbeklag zoo geheel en al in ons zelf
verdiept, dat we niet meer de onpeil
bare waarde van oneindige genade op
de juiste wijze kunnen waardeeren.
We verliezen dan de ruimere blik op
het leven, waardoor we anders wel
licht zouden inzien, hoe wat we op het
eerste gezicht als leed enl lijden zagen,
ten( slotte niets anders blijkt te zijn,
dan voorbereiding tot beter en hooger,
een zege dus. „Want", zooals de
Schrift zegt, „onze lichte verdruk
king, die zeer haast voorbijgaat, werkt
ons een gansch zeer uitnemend eeuwig
gewicht der heerlijkheid; dewijl wij
niet aanmerken de dingen die men
ziet; want de dingen die men ziet, zijn
tijdelijk, maar de dingen die men niet
ziet, zijn eeuwig."
FLORIS C.
(Nadruk verboden).
BOND VAN BEDRIJFSAUTO
HOUDERS
De B.B.N. (Bond van Be drijf saii't oh ou
ders in Nederland) heeft het volgende adres
aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal
gezonden
Geven eerbiedig te kennen»:
A. J. ten Hope, Voorzitter en j. F. Caste-
leijn, Secretaris van de als rechtspersoon
erkende Vereeniging ,,Bond va.n Bedrijfs-
autohouders in Nederland", gevestigd te
's Gravenhage taan de Groot-Hertoginne-
faan 16.
dat in de provincie Noord-Brabant heeft
plaats gelhad een fusie van verschillende
tram vvegonde rnemingen,.
dat requestranten tegen deze fusie op
zich zelf niet de minste bezwaren hebben.
dat evenwel verschiUlende der gefusio
neerde ondernemingen zich tot de Regec-
ringj. Provincialle Staten en Gemeentebe
sturen hebben gewend met verzoek haar
een subsidie toe te kennen|,
dat ook tramw ego rider nemingen in ande.
re Provinciën eenzelfde verzoek hebben
gedaan,
dat requestranten meenenj tegen het ver-
leenen van dergelijke subsidies met kracht
te moeten protesteeren,
dat toch dergelijke subsidies zoowel te
gen het algemeen belang zijn. als tegeni het
belang van henj, die autobuslijnen exp'loi-
teeren,
dat het geeni betoog behoeft, dat tram-
weglijnen uit den tijd en niet meer noodig
zijn, daar in het verkeer ten platte lande
volledig voorzien wordt, althans voorzien
kan worden door exploitatie van autobus
lijnen, voor wat het passagiersvervoer be
treft en door vraohtauto's, voor wat het
goederenvervoer betreft.
dat zulks reeds hieruit blijkt, dat ver
schillende tramwegondernemingen haar
dien/st, hetzij geheel, hetzij gedeeltelijk
uitoefenen met autobussen en vrachtauto s.
dat op deze wijze door het verkenen
van subsidies aan de tramwegondernemin-
gen in feite het door deze uitgeoefend1 wor_
dende autobusbedrijf met staatsgeld wordt
gesubsidieerd en alzoo mot staatsgeld aan
verschillende particuliere autobusonder
nemingen concurrentie wordt aangedaan.
dan dan oo/k de gevraagde ^ubsiidics
voor de tramwegondernemingen alleen ten
doel hebben een poging, om te trachten het
in die ondernemingen gestoken kapitaal
voor de aandeelhouders te redden, welke
poging op den duur toch geen succes ziall
kunnen hebben,, aangezien door de evolutie
in het verkeerswezen het trambedrijf toch
niet aan het particulier initiatief het hoofd
zal kunnen bicden en de eventueel te ver
kenen subsidies dan ook zullen blijken in
oen bodemloos vat geworpeni te zijn.
dat, waar hot voortbestaan van de tram
wegen voor het verkeer niet noodzakelijk
is en voorts het in die tramwegen gestoken
kapitaal toch niet te redden zal zij>n, terwijl
eindelijk door de te verkenen subsidies het
particulier initiatief ernstig benadeeld
wordt, naar het oordeel van requestranten
geen reden bestaat, om vooral in dezen
tijd, waarin bezuiniging geboden is, den
Nederlandschen belastingbetaler met nut-
teiooze uitgaven te belasten.
Weshalve requestranten de Tweede Ka
mer eerbiedig doch dringenid verzoeken,
voortaan ieder door t'amwe-gondernemin-
gen ingediend verzoek om subsidie af te
wijzen en voorts z'ch te willen uitspreken,
dat het ook ongewenscht wordt geacht,
dat subsidies als de onderwerpelijke wor
den verleend door Provinciale en/of Ge
meentelijke besturen.
't Welk doende,
WANDELSPORT.
Eerste officiëele K.N.G.V. marsch.
10 September as. organiseert de Sport-
vereeni,ging H.B.S. te Wageni.ngen een af-
standsmarsch van 30 K.Mj. De route is zoo
gekozen dat verkeerswegen zoo veel mo
gelijk zijn vermeden, terwijl het traject zal
doen genieten van schitterende bosch- en
heidegezichtera. De start vindt 's morgens
te elf uur plaats te Wageni.ngen, terwijl
het in leggeld f 0,75 bedraagt. Nadere in
lichtingen, worden op aanvraag gaarne ver.
strekt door het Secretariaat Hoogstraat 50.
TeL 2493, Wageraingen.
NATIONAAL SOCIALISME. FASCIS
ME EN LIBERALISME.
Onze geestverwant, de heer H. D. Lou-
wes, lid van de Tweede Kamer, schrijft
ons:
De pogingen, die vanuit den linkschen
en uiterst linkschen hoek uit en terna wor
den ondernomen om lib. als 'n soort fascis.
■ten. voor te stellen, zijn in hun. wezen onge
rijmd. Het schijnt mij toch duidelijk, dat
voor al onze geestelijke en politieke stroo
mingen geen zoo principieel tegenover de
in het nationaal socialisme en fascisme le
vende gedachtenwereld ingaat als juist het
liberalisme.
Economisch is het onderscheid voorals
nog niet zoo duidelijk te onderkennen en
moet met name voor het nationaal socialis
me nog worden afgewacht wellke betee-
kenis dit socialisme zal krijgen.
De Duitsohe minister dr, Frick sprak nog
onlangs voor de radio over het in waarde
houden van de individueels bestaansver-
antwoordelijkheid der burgers eni de daar
mede verbonden drang tot volledige ener
gie-ontplooiing. In principe streven deze
beide bewegingen ongetwijfeld naar een
groote bemoeiing van de overheid met de
bestaansvoorwaarden in de bedrijfstakken;
het liberalisme wil dat niet. Miaar de harde
praktijk der huidige crisis-economie drijft
ons met ijzeren noodzaak ook op dien weg
op. zoodat ook hier de tegenstelling bij de
thans plaats hebbende „Umwertung aller
Wente" niet duidelijk aan den dag treedt.
Op geeste.llijk-politiek terrein is die er
wel; nationaal-socialisme en fascisme ver
heffen zeer bewust de gemeenschap ten
koste van het individu, matigen zich het
recht aan hot cultureele leven naar hun iiv
zicht te dwingen en het recht de geestelijke
vrijheid van den enkeling aan te tasten. Op
grond van deze feiten lijken beide bewegin.
gen mij in wezen door en door on-Nedcr-
landsch; zij zijn wèl het tegendeel van on
ze nationale traditie, die immers het ont
wikkelen van denken en vrijheid hoog heet't
gehouden,
Nu zien wij evenwel, dat beide bewegin.
geni in ons land sterk de aandachit trek
ken, Ik waag het te veronderstellen dat
zij dienen als verzamelpunten voor al de
genen, dïe door de tekortkomingen der
onbeheerschte algemeen kksrechtdemoc-
tie zijn verbitterd en in hun afkeer daarvan
het kind met liet badwater wegwerpen,
d.w.z. zich niet afvragen of er een wel
zich-beheerschen.de democratie mogelijk :s.
maar eenvoudig de geheele democratie
overboord werpen en den één of anderen
vorm van dictatuur verkiezen. Ik wij-, li.er
bijv. op het applaus*, dat er op een grooten
landdag der Boerenbonden, te Stadskanaal
gehouden, volgde op enkele zeer afkeuren
de opmerkingen over ons parlement. Deze
mensch en zijn rijp voor een desp2rado-
politick, omdat zij zich tekort voelen ge
daan door een democratie, die eenzijdig den
loontrekker heeft willen bevoordcekn ten
koste van den ondernemer. Zij gevoelen in
stinctief dat er iets mis is in een regeerangs.
vorm. waarin in tijden als deze de raad
van onize hoofdstad zooveel gerucht maakt
over een kleine korting op de looncn van
het in Abrahams schoot levende gemecn-
tepersonecl. terwijl het drama van den on
dergang van hen zelf maatschappelijk en
moreel van zooveel grooter heteekenis
maar flauw de openharc meening beroert.
Wij liberalen moeten ons goed reken
schap geven, dat er ook onder onze geest
verwanten velen zijn. die mede aangetast
zijn door den algemeenen onwil tegen dc
parlementaire praktijk der laatste- jaren.
F.n toch is cr niet licht een partij te vinden,
diic nu er een ernstig gerucht gaat over
onze pafkmentaire-democratie dit oor
deel met het oog op haar parlementair ver.
leden zoo rustig kan afwachten als juist
onze partij.
Wij zijn niet schuldig aan dc verwor
ding, die ook bij- ons zij liet dan geluk
kig in veel mindere mate dan elders in
het buitenland is opgetreden. Wij zijn
altijd opgekomen voor nationale éénheid en
tegen dc ellendige versplirtteringen van
rechts en rood. Het heeft aan ons ruict ge
legen, dat dc uitoefening van het gezag en
de nationale waardigheid zoo zeer zijn
verslapt en aangetast.
Onze fractie heeft wèl den moed gehad
onaangename bezuinigingen en versobering
mede door te voeren en heit is niet onze
schuld, dat het Parlement inplaats van al-
leeni de wetgeving en de controle op de
Regeeringsdaden uit te oefenen, steeds
meer is willen gaan medebesturen en op
den stoel der Regeering gaan zitten, er
daardoor karaktervolle magistraten drei
gende af te dringen. De nationale versplin
tering, de gezagscrisis en de neven-regee
ring der vakvereenigingen zijn door het li
beralisme steeds bestreden alleen zijn
macht was niet toereikend deze dingen te
voorkomen.
Dit alles heeft naar mijn gevoelen ons
liberalen, veel te zeggen; wij moeten ons
voorbereid houden op een opstekenden an
ti parlementairen! storm. Zoowel op het
gebied van de crisis-maartregekn als op
dat der partij-politiek en van 'het parlemen_
tarisme moet Nederland naar mijn inzicht
zijn grootste beproevingen nog doorma
ken. Tot herij, die meenen, dat we nu al in
de grootste moeilijkheden zitten en dat we
langs lijnen van igeldelajkheid nu weer
naar betere tijden gaan zou ik willen zeg
gen met den profeet Aanos: Wee den ge-
rusten' in Sion-
Ik zal mij niet inbeelden den juisten weg
voor ons liberalen te zien, ik wil slechts
enkele gedachten aandragen, die tot het
vinden van dien weg kunnen bijdragen.
Deze zou ik dan als volgt willen formulee
ren
1. Onverzwakte handhaving van ons
geestelijk beginsel: 's mensehen recht op
geestelijke vrijheid, dat insluit eerbied voor
een anders eerlijke overtuiging en ver
draagzaamheid. Het spreekt van zelf dat
de handhaving van een sterk gezag hierbij
zeer goed mogelijk is', ja er uit voort
vloeit. Het liberalisme is hier drager van
de beste Nederlan.dsche traditie en staat
tegenover veel van wat den geestelijken
inhoud uitmaakt van het nationaal-socialis
me en fascisme. Wij moeiteft, op deze pun
ten den strijd aanvaarden en een middel
punt worden voor allen, die an dezen tijd
als ons kostelijkst nationaal bezit onze tra
ditie van geestelijke en staatkundige vrij
heid willen verdedigen.
2. De gezonde democratie in stand hou
den* door de ongezonde democratie te be
strijden. Als ongezonde uitwassen der de
mocratie vallfen te noemen: de overheer-
sching van partijbelang over algemeen be
lang, de vrees om onaangename maatrege
len tijdig te nemen,, het zich 'dringen op den
stoel der Regeering door het Parlement,
de te groote invloed 'der vakbeweging in
de politiek.
Om velerlei redenen lijkt mij ook hier
voor het liberalisme een groote taak weg
gelegd om onze parlementaire democratie
te verdedigen,, door rond zich te verzame
len allen, die inzien, dat hier geldt, dat in
de beperking zich de meester toont, en dat
deze parlementaire democratie de zekerste
toekomst heeft, wanneer zij voortgaat zoo
spoedig mogelijk te treden binnen de haar
gestelde grenzen van zelfbeperking.
Het bovenstaande heb ik niet geschreven
als volksvertegenwoordiger; ik ben dat
nog te kort om als zoodanig met gezag te
oordeekn. Ik heb slechts getracht uiting
te geven aan opvatttngen|, die er in ons
volk leven, die de positie van deze parle
mentaire demopratie aantasten, die o.a. te
Stadskanaal leidden tot zulk een spontane
uiting van afkeer van ons Parlement en
waaruit de gedachte opkomt, dat het libe
ralisme nog een groote taak wacht als het
ernstig en moedig zich zelf is.
(de Vrijheid)-
NOOD LEERT BIDDEN.
Nu het fascisme aanhang wint in Ka
tholieke kringen* gaat men in de Katholie
ke Staatspartij eindelijk eens den nadruk,
leggen op de waarde van de menschelijke.
persoonlijkheid, het grondbeginsel van het
liberalisme en op dc beteekenis van de door
onze Staatsinstellingen gewaarborgde per
soonlijke vrijheid, óók in geestelijk opzicht.
Dat men deze te danken heeft aan, het li
beralisme, vertelt men er echter niet bij
Ziehier 'n paar typische staaltjes van de
ze nieuwe richting in "He Kaholieke poli
tiek. beide onleend aan „Dc Morgen".
UILt een artikel ter bestrijding van het
nationaal-socialisme (4 Augustus):
die nationalistische Staat mis
kent schromelijk de basis van de allereer
ste culuurwa^rdenden mensch als
mensch. Het kan dan ook niet anders
of dc godsdienst en gewetensvrijheid wor
telt niet in den god-dienst en het geweten
zelf, maar in de opvattingen der nationaal-
socialistenHetgeen wij hier op
gemerkt hebben iten opzichte van de gods-
dienst- en gewetensvrijheid. geldt ook voor
de rest van, het geestelijk leven. Het cri
terium van alle geestelijke waarden wordt
nu, of ze in 't belang van den Staat zijn cn
of ze geschikt zijn het aanzien en den
luister van den Staat te verihoogen. Eer
bied voor andere meeningen verdwijnt.
Objectieve geestelijke arbeid is niet meer
mogelijk.
Uit een artikel van den Hoofdredaccur,
den heer Van Poll over persoonlijke vrij
heid (15 Augustus):
De volkomen begrijpelijke actie tegen dc
communistische onwaarachtigheid cn on-
dergravingsarbeid levert het bekende ge
vaar op, dat pleegt te worden weergegeven
met de woorden: het kind met het badwa
ter uitwerpen.
WIJ ZIJN GOEDKOO-
PER DAN OOIT II
Steeds de nieuwste modellen 2
N. V.' EERSTE SOESTER 3
ELECTR. DRUKKERIJ 3»
v. Weedestraat 7 <C
Het badwater, het vuile badwater is de
Communistische ondergravingsarbeid en
bovenal het misbruik van heit parlementaire
spreekgestoelte en van de democratie, om.
onder den dekmantel van. de eeden op de
Grondwet', èn het Parlement, èn de demo
cratie èn de Grondwet te vernietigen.
Dót vuile badwater moet 'hoognoodig
worden uitgeworpen.
Het kind, dat is de persoonlijke vrijheid
van iederen Staatsburger, om langs den
legalen weg, in het Parlement invloed uit
te oefenen op het bestuur des lands, te
kunnen strijden voor zijne eerlijke staat
kundige overtuiging, zonder deswege van
zijne vrijheid te kunnen worden beroofd
door vrijheidsstraffen of erger.
Die vrijheid, welke uiteraard hare be-
grenlzin.g dient te vinden in die waarheden,
welke den grondslag zelf vormen óók van
het maatschappelijk en staatkundig leven
dat die begrenzing niet steeds aanwe
zig is, is de ernstigste fout van den mo
dernen pariteitsstaat! is, binnen die
juiste grenzen, een kostelijk goed, dat met
stroomen bloeds en tranen is verworven".
De tirade over de stroomen bloeds en
tranen, waarmede dit kostelijke goed is
verworven, doet voor wie zich dc historie
herinnert en de plaats, welke de Katholie
ken gemeenlijk in den strijd voor de vrij
heid hebben ingenomen!, in den mond van
de redactie van ,De Morgen" min of meer
komisch-gezwollen aan. Maar dat neemt
niet weg, dat wij ons van harte verheugen
over het doorbreken in dezen kring van
het inzfiebt. dat godsdienst en gewetensvrij.
heid, eerbied voor anderer overtuiging, ob_
jectieven geestelijken arbeid en persoonlij
ke vrijheid op staatkundig terrein koste
lijke goederen zijrU die behouden dienen te
blijven.
Had men dat maar eerder erkend en
niet voortdurend op het liberalisme afge
geven. dan was het fascisme onder de Ka
tholieken stellig niet zoo ver doorgedron
gen.
(de Vrijheid) Btc.
DE MAXIMUM-STRAF OP HET
UNIFORMVERBOD.
Mr. F. A. Ebbinga Wubben te Lent
schrijft ons:
Mag ik naar aanleiding van Uw artikel
„Méér noodig" in „De Vrijheid" van 8 Aug.
U„ speciaal van hetgeen daarin wordt ge
zegd van de straf, U attent maken op de
bepali-ig van artikel 23 bis Strafrecht, waar
door de rechter kan gaan tot f 5000.boe
te. plaatsvervangende hechtenis van maxi
mum 8 maanden, terwijl de boete ook op
de goederen en inkomsten kan worden ver
haald.
Inderdaad kan, krachten- bedoelde be
paling van het Strafwetboek de rechter in
plaats van principale hechtenis boete op
leggen en daarbij, indien hij de maximum-
boete, in de desbetreffende strafbepaling
gesteld op het strafbare feit, niet voldoende
acht. tot een maximum van f 5000 gaan.
terwijl de vervangende hechtenis bij niet
betaling van die boete ten hoogste 8 maan
den kan bedragen. Wij vragen ons echter
af, of het waarschijnlijk en aannemelijk is,
dat het artikel inzake het 'uniformverbod
door den rechter op deze wijze zal worden
gehanteerd. Deratio van het zg. Boete
wetje, waarbij artikel 23bls in ons Straf
wetboek is jngelascht, is immer- geweest
in speciale, individuecle gevallen, waarin
dien rechter vrijheidsstraf ongewen-cht of
niet doeltreffend voorkomt: dezen dc be
voegdheid te verkenen* een d a a r in e d c
acquivaleercnde boete op te
leggen. Bij een maximum-hechtenisstraf
van slechts twaalf dagen zal geen
rechter eraan denkien in de plaats daarvan
een zeer hooge boete op te leggen. Dat de
boete bij nietbctaling op dc goederen cn
inkomsten van den veroordeelde kan wor
den verhaald, was ons evenzeer bekend;
wij schreven intusschen het waarschijnlijk
te achten, dat die boete wel door de partij
kas zou worden betaald Dat zou inderdaad
bezwaarlijk worden bij collectieve ver-
oordeclingen tot zeer hooge boeten; maar.
zooals gezegd, is zulk- vrijwel uitgesloten
te achten, omdat dc gestelde maxiamim-
hechitcnisstraf daartoe veel te laag is.
(de Vrijheid) Btc.